blauwe bosbes

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Hallo,

Misschien niet echt een relevante discussie voor dit forum.

Maar er is een rage aan mensen die veel bessen kopen en eten.

Nu dit is per KG best een duur zaakje maar ze zijn gezond. Nu ik zie dat deze soms van zimbabwe komen zeker nu tijdens deze bijna winter.

1. Ik vroeg me af of het wel verantwoord is om dit te blijven kopen puur ecologisch gezien?

1. Zijn er alternatieven die evengoede vitaminen, mineralen en voedingsstoffen en toch een stuk goedkoper zijn?

Ik open d ediscussie omdat ik er zelf veel eet.
Charle
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 okt 2019, 08:00
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Best eet je fruit en groenten die lokaal geproduceerd zijn en op het moment dat ze beschikbaar zijn.
Dit wilt bedoelen dat je moet aanpassen aan de natuur, dat is niet iets waar men tegenwoordig zijn keuze op voorziet.

Extra moeilijkheid met ecologie is de opslag versus transport, zo is een appel uit Australië in de winter ecologischer dan een Belgische appel.

Specifiek voor uw vraag:
een gezonde en gevarieerde voeding bevat alle nodige bestanddelen.
Het is heus niet omdat je veel blauwe bessen eet je goed bezig bent, want het gehele voedingspatroon is belangrijk
marijke1968
Pro Member
Pro Member
Berichten: 234
Lid geworden op: 29 jan 2009, 14:27
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Ergens tussen vers en van ver: ingevroren bosbessen. Maar het beste fruit = afwisseling.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Zet zelf één of meerdere struiken in uw tuin.
Enkele jaren na aanplant zal je de bosbessen moeten invriezen, omdat de oogst zo rijk zal zijn.

Wij hebben 4 rode bessenstruiken en die produceren na ongeveer 5 jaar al 3-4kg fruit per plant.
De blauwe bes staat er nu 1 seizoen en heeft 200gr fruit per plant opgeleverd.

Enige begripsverwarring is echter mogelijk:
Rode bes = Ribes rubrum/Grossulariaceae
Amerikaanse blauwe bes = Vaccinium corymbosum/Ericaceae
Bosbes = Vaccinium myrtillus/Ericaceae
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 492
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

Bij ons zijn de dikke duiven met alle bessen weg.
Heb ooit een jaar netten gehangen, maar weggehaald. De duiven gingen er op zitten om zo aan de bessen te raken en de kleinere vogels moest ik bevrijden indien het niet te laat was...
Dus reeds jaren free food for pigeons...
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het grote probleem is toch dat weinigen nog hun seizoensgroenten en fruit kennen... en daar begint het mee.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

honda4life schreef:Het grote probleem is toch dat weinigen nog hun seizoensgroenten en fruit kennen... en daar begint het mee.
Helemaal correct. De (Belgische) consument wil tomaten op zijn bord als het buiten min 20 vriest. Of schorseneren als het 25 graden in de zomer is. We wachten de commentaren af van andere leden hier. Commentaren waarbij de tomaten van min 20 met hand en tand verdedigd zullen worden.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

offtopic: Wij zijn begin dit jaar lid geworden van een lokale CSA boerderij, en daar ben je dus 100% gebonden aan wat normaal is in een seizoen. Ervoor hielden we er al redelijk rekening mee met onze winkel aankopen, maar gezien die nu bijna tot nul zijn herleid... En ja, in de herst / winter zijn dat veel kolen, veel pompoenen (allerlei soorten), ... maar in de zomer zijn ook de producten van daar zoveel beter dan wat je kan vinden in de supermarkt.

Ontopic: wij hebben hier 2j geleden twee (nu nog kleine) blauwe bessenstruiken gezet. We halen daar ondertussen toch al een goeie 500g per jaar af, en die struikjes hebben nog veel te groeien.

Vooral varieren, en kijken wat in seizoen is. En ja, dat gaat soms eens wat tegenvallen... In het juiste seizoen kopen en inmaken/invriezen is de beproefde manier.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

+1 om ze zelf te zetten. Ze nemen echt niet veel plaats in, en vers vanuit de tuin is echt wel top.

Bijkomend voordeel: alle bessenstruiken zijn zeer gemakkelijk te stekken. Gewoon stukjes tak afknippen van +- 25 cm, van het stuk dat je onder de grond steekt de ogen afdoen (zeker een goeie 10 cm in de grond steken). Zo heb ik het vorig jaar gedaan (van mijn eigen struiken takjes geknipt), en op 1 jaar tijd zijn die al enorm gegroeid allemaal (van de +- 30 heeft er ééntje niet gepakt).

Deze winter dus een nieuw projectje: een bessentuin aanleggen: stekelbessen/rode bessen/witte bessen/cassisbes(zwarte bes)/olijfwilg/jostabes/blauwe bes/blauwe honingbes/...

Een tip voor als je er misschien niet te ver van woont:

https://www.proeftuin.eu
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
gunnix
Plus Member
Plus Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 jun 2018, 15:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Wij plukken bosbessen in de zomer en maken er confituur mee voor in de winter. Het is wel veel te lekker dus de voorraad strekt niet tot in de lente :). Als je zelf niet voldoende geplukt hebt zijn ingevroren bosbessen uit de Colruyt goedkoop en zonder toegevoegde suikers, zeer lekker in de smoothies. In de toekomst wil ik eens proberen om de bessen te drogen om deze zonder diepvries en zonder suiker te bewaren.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

AfAX schreef:Bij ons zijn de dikke duiven met alle bessen weg.
Heb ooit een jaar netten gehangen, maar weggehaald. De duiven gingen er op zitten om zo aan de bessen te raken en de kleinere vogels moest ik bevrijden indien het niet te laat was...
Dus reeds jaren free food for pigeons...
Ik heb met betonnetten een dak boven de blauwe bessenstruiken gebouwd en daar (doornloze) braamstruiken over laten groeien. Enkel de kleine vogeltjes geraken daar door langs boven en de duiven zijn te dom om langs de zijkant aan/af te vliegen (of ze hebben teveel schrik voor de poezen).
Rode en witte bessen of frambozen, daar heb ik nooit veel vogels op geweten, die staan ook onbeschermd.

@seizoensgroenten en -fruit
https://www.velt.be/velt-kalenders/groe ... tekalender
https://www.velt.be/fruitkalender
Helaas Proximus
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 okt 2019, 19:12
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Nob schreef:+1 om ze zelf te zetten. Ze nemen echt niet veel plaats in, en vers vanuit de tuin is echt wel top.

Bijkomend voordeel: alle bessenstruiken zijn zeer gemakkelijk te stekken. Gewoon stukjes tak afknippen van +- 25 cm, van het stuk dat je onder de grond steekt de ogen afdoen (zeker een goeie 10 cm in de grond steken). Zo heb ik het vorig jaar gedaan (van mijn eigen struiken takjes geknipt), en op 1 jaar tijd zijn die al enorm gegroeid allemaal (van de +- 30 heeft er ééntje niet gepakt).

Deze winter dus een nieuw projectje: een bessentuin aanleggen: stekelbessen/rode bessen/witte bessen/cassisbes(zwarte bes)/olijfwilg/jostabes/blauwe bes/blauwe honingbes/...

Een tip voor als je er misschien niet te ver van woont:

https://www.proeftuin.eu
Stekken zou ik niet doen, beter planten kopen die vermeerderd zijn door weefselkweek.
Deze geven betere planten, met meer jonge scheuten, daardoor meer en groter vruchten.
Professionele telers gebruiken uitsluitend planten vermeerderd door weefselkweek, niet zonder reden.
Charle
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 okt 2019, 08:00
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Grote kwekers gebruiken weefselkweek omdat het op grote schaal sneller en goedkoper kan dankzij weefselkweek...

Daar heeft kwaliteit niet mee te doen, integendeel!
Helaas Proximus
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 okt 2019, 19:12
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Charle schreef:Grote kwekers gebruiken weefselkweek omdat het op grote schaal sneller en goedkoper kan dankzij weefselkweek...

Daar heeft kwaliteit niet mee te doen, integendeel!
Kwaliteit heeft er zeker mee te doen, wat dacht je van virusvrij uitgangsmateriaal?
Gestekte planten die een andere groeiwijze hebben dan planten van weefselkweek,
Of het goedkoper is dan stekken, waag ik te betwijfelen.
Daarbij is het aan de wortel krijgen van weefselkweek planten moeilijker dan van stek.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

boonpwnz schreef:Hallo,

Misschien niet echt een relevante discussie voor dit forum.

Maar er is een rage aan mensen die veel bessen kopen en eten.

Nu dit is per KG best een duur zaakje maar ze zijn gezond. Nu ik zie dat deze soms van zimbabwe komen zeker nu tijdens deze bijna winter.

1. Ik vroeg me af of het wel verantwoord is om dit te blijven kopen puur ecologisch gezien?

1. Zijn er alternatieven die evengoede vitaminen, mineralen en voedingsstoffen en toch een stuk goedkoper zijn?

Ik open d ediscussie omdat ik er zelf veel eet.
Niet perse blauwe bes gerelateerd, maar wel fruit.
Sommig fruit is ecologisch een ramp, bijvoorbeeld de Pink Lady die uit Australie komen
https://www.demorgen.be/meningen/pink-l ... ~bccdef02/

Terug on topic:
Eet jij die gedroogd? Mogelijks kun je in "het seizoen" Europese blauwe bessen kopen in ovevloed en "buiten het seizoen" je voorraad opeten?
Invriezen?
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Helaas Proximus schreef:Gestekte planten die een andere groeiwijze hebben dan planten van weefselkweek,
Dat moogt ge mij dan toch eens uitleggen, zowel bij weefselkweek als bij stekken, zijn de planten 100% genetisch identiek aan de moederplant, dus hoezo andere groeiwijze of meer/grotere vruchten?

Trouwens, we hebben het hier niet over de professionele sector. Daar kan ik weefselkweek wel begrijpen, omdat dit vele malen vlugger gaat dan stekken (en virusvrij indien er degelijk gewerkt wordt).

Trouwens, zorgen dat je plant de juiste voeding/standplaats heeft, lijkt mij van veel grotere invloed op ziektes/aantal vruchten...

Als particulier lijkt stekken mij meer dan voldoende.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”