Gent verbiedt autoplaats in voortuin

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 361
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

heist_175 schreef: Als iemand voor uw oprit staat en je raakt er niet op, wordt die auto niet getakeld.
Je kan wel takelen, maar dan op kosten van de eigenaar van de garage/oprit.
Die takel kosten moet je dan via de rechtbank verhalen op de eigenaar van het fout geparkeerde voertuig.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Probleem is ook dat veel gezinnen een auto (opgedrongen) krijgen door de werkgever ook al is dat niet altijd nodig.
Dat het openbaar vervoer niet optimaal werkt is zeker ook een probleem en dat fietspaden een zeldzaamheid blijven ook. Ik woon in Gent (niet het centrum) en wat hier heraangelegd wordt/werd is triestig (geen fietsvoorzieningen of voetpaden), Watteeuw en Groen hebben hier precies geen enkele stem gehaald... blijkbaar is enkel het centrum belangrijk. Paar km verder in de gemeente naast ons is alles zeer mooi, fiets- EN auto-vriendelijk aangelegd, dus het kan wel.

Een realistische oplossing voor de opritten is inderdaad het beste en zal middenin liggen, men moet er de voordelen ook van durven inzien en mee in overweging nemen en niet blindelings de (oude) regeltjes volgen. Zeker nu met de elektrificatie van de vloot is een plek aan je gevel echt wel interessant en kan het ook een win zijn voor de gemeente/stad. Auto's op straat is ook niet ideaal en zelfs onveilig (kinderen laten in en uitstappen, boodschappen legen etc, ...).
Langs de andere kant, dat ziet er daar in Lier een relatief nieuwe rij huizen uit, je gaat mij niet zeggen dat die mensen niet wisten wat de voorschriften waren en toch hun zin hebben gedaan.
Nu, in onze straat leren wat satellietfoto's al snel dat zowat 90% van mijn buren wel ergens een waarschijnlijke inbreuk heeft, het zit helaas in onze aard.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Alhoewel ik de gedachte erachter wel begrijp, maar dit is toch echt een druppel op een hete plaat.

Van die mini opritjes die dan ineens onze waterstand moeten gaan redden?

Kom anders hier eens kijken, onder elk veld steekt drainage, omdat landbouwers er anders met hun grote machines er niet op kunnen (en ik heb het niet enkel over de lager gelegen velden). Honderden hectare (enkel al in mijn kleine gemeente). En het water stroomt gewoon heel de winter door de gracht in, richting de beek, richting de zee.

Grachten moeten ook met intervallen worden aangelegd (zodat het water de tijd heeft om in de grond te dringen). Denk je dat dat hier gebeurd als ze de grachten uitkuisen? Compleet niet.

Dus voor zo een paar mini opritjes, gaan ze mega streng zijn, maar daar waar de echte winsten zitten, daar laten ze gewoon alles toe. Zowel voor de boeren (drainage, want hoe zwaarder uw tractor, hoe groter de boerenpiemel ofzoiets) als de gemeentes (grachten niet goed onderhouden/aangelegd).

Compleet belachelijk.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het is geen of-of verhaal, het is en-en. Alle partijen moeten bijdragen... zowel de boeren als de stadsbewonders.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Nieuwe huizen in Lier ok maar op het nieuws was er al een Koppel dat het zo gekocht had, dan is het de notaris die in de fout is gegaan wegens bouwovertreding die niet is opgemerkt, toch ?

Of de bouwheer of de vorige eigenaar hebben die verharding dan gedaan. En gij koopt en zit met de gebakken peren.

Dat men een stopt met moerassen allerhande te verkavelen om dan achteraf te komen klagen bij de hele bevolking dat het overstroomt.


Het waterprobleem is niet vorige week ontstaan, dat is het resultaat van jarenlang wanbeleid.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Als het over de waterstand gaat zijn grindvlakken geen probleem, integendeel.
Qua warmte is dat dan weer slecht.
Ik denk zelfs dat grind toegelaten is.
Het probleem is vaak dat die voortuinen plots als zelfverklaarde parkeerplaats gezien worden waardoor anderen er (van hen) niet voor mogen parkeren en zo krijg je een groter parkeerprobleem.
Zo heb je heelder straten waar geen enkele publieke plaats vrij is.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Dan moet de gemeente zich toch ook afvragen of dat een straat is die geschikt is voor publieke parkeerplaatsen ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3977
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Joe de Mannen schreef: Het waterprobleem is niet vorige week ontstaan, dat is het resultaat van jarenlang wanbeleid.

J.
Zo is dat, ik heb vroeger eens een reportage gezien van Panorama waar dit over ging, misschien al meer dan 10 jaar geleden.
Omdat de regering de mensen in overstromingsgebieden heeft laten bouwen krijgt men nu al die problemen.
En inderdaad het slechte beleid, verkeerd inkleuren van percelen etc.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

Nob schreef:Alhoewel ik de gedachte erachter wel begrijp, maar dit is toch echt een druppel op een hete plaat.
Ik gok 5 op 2 meter per auto.
30 gezinnen
Dus richting 300 m²
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

devilkin schreef:Het is geen of-of verhaal, het is en-en. Alle partijen moeten bijdragen... zowel de boeren als de stadsbewonders.
Ja, akoord, maar...
warpozio2 schreef:Ik gok 5 op 2 meter per auto.
30 gezinnen
Dus richting 300 m²
Dit bedoel ik dus, 300m² is niks (ok, alle kleine beetjes samen), er is veel meer winst te behalen bij de boeren, die zelfs niet eens geviseerd worden in dit verhaal.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ik snap jullie redenering niet. Als mijn auto op straat staat geparkeerd ter hoogte van mijn voortuin dan neemt die parkeerplaats de lengte van mijn auto in beslag, pak 'm beet 4 meter. Als ik mijn voortuin gebruik is mijn auto van straat en moet er slechts iets meer dan de breedte van mijn auto vrijgelaten worden als oprit en uitrit. Neem nu 2 meter. Dan win je op straat toch 2 meter?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Vaak zijn de percelen geen 7 meter breed, en als je buur hetzelfde doet krijg je geen auto tussen die opritten in. En door die oprit reserveer je in feite ook een stuk van de weg voor jou alleen; als je auto op een straat zonder oprit staat (ook al is het voor je eigen deur) en je rijdt weg kan iemand anders die plaats innemen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Jack Daniels schreef:Ik snap jullie redenering niet. Als mijn auto op straat staat geparkeerd ter hoogte van mijn voortuin dan neemt die parkeerplaats de lengte van mijn auto in beslag, pak 'm beet 4 meter. Als ik mijn voortuin gebruik is mijn auto van straat en moet er slechts iets meer dan de breedte van mijn auto vrijgelaten worden als oprit en uitrit. Neem nu 2 meter. Dan win je op straat toch 2 meter?
Typische denkfout.
In klassieke wijkjes, waar het hier ook over gaat, is de gevel zo'n 5m breed. Dat betekent dus dat er nooit een auto voor een gevel kan staan want je blokkeert automatisch iemand het in en uitrijden.
Daarnaast heb jij inderdaad wel je autoplaats, maar de tijd dat je gaat werken of als je weg bent kan er niemand staan.
't Is niet voor niets dat dit soort voortuinparkeerplaatsen bijna nergens nog een vergunning krijgen, zelfs niet met waterdoorlatende grastegels bijvoorbeeld.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Mijn buurman heeft geen auto. En als mijn auto op straat geparkeerd staat, reserveer ik ook een stuk van de weg. Ik reserveer zelfs meer dan wanneer hij in mijn voortuin zou staan. Gevel breedte is trouwens 6 meter. Een auto kan wel voor zo een gevel of voortuin staan als er geen auto in die voortuin staat
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Typisch Belgisch probleem en teken van de mentaliteit. Regels zijn er om te overtreden, toch :roll:

Die huizen in dit geval zijn allemaal redelijk recent. De voorschriften van wat kan en niet kan krijg je bij de aankoop en deze zijn uitgebreid en duidelijk. Uiteraard doet de Belg gewoon zijn goesting en steekt hij de schuld op een ander als er problemen van komen.

Deze regels waren ook in Gent al van kracht en ook in onze wijk (doodlopende straat) moest je zelf 2 parkeerplaatsen hebben. 1 garage en 1 plaats voor de garage. Deze plaats voor de garage moet waterdoorlatend zijn. Verharding kan maar enkel een beperkte strook, komt neer op 2 rijtjes voor de banden. 90% heeft zich hieraan gehouden. 2 hebben toch blauwe steen gelegd... en kunnen uitbreken.

Omheiningen hetzelfde. Natuurlijke afscheiding (haag) of draad met klimop is de regel. 90% heeft zich eraan gehouden. 1 iemand heeft gewoon draad gezet met zeil rond. Zeil heeft hij moeten verwijderen.

En over de plaats voor wagens nog dit. Er zijn plaatsen in de wijk voorzien voor bezoek. Ieder huis heeft 2 plaatsen en dus de extra bezoekersplaatsen. De meerderheid gebruikt zijn garage echter niet maar stokkeert er vooral rommel in. De wagen(s) staan dus voor het huis of bezetten de parking voor bezoekers. Gelukkig heeft niet elk gezin 2 of 3 auto's want anders ziet de wijk er snel uit zoals de meeste Vlaamse wijken, pure marginaliteit en zo lelijk zie je nergens anders met elk huis in totaal andere (gebrek aan) stijl.

Een prachtig voorbeeld en ook een plaats waar men dit probleem al enkele jaren geleden had is deze wijk: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140614_01140690
Het moest een voorbeeld worden en het is een voorbeeld geworden... van hoe het niet moet. Het is moeilijk er te passeren zonder in de lach te schieten. Ugly Belgian houses kan er gewoon een volledige nieuw editie van maken :lol:

Kortom, het is meer dan hoog tijd dat men gaat optreden tegen dergelijke zaken. Wij klagen over files maar gaan dit tolereren en wagens subsidiëren, gekke beestjes die Belgen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

Dizzy schreef:Typisch Belgisch probleem en teken van de mentaliteit. Regels zijn er om te overtreden, toch :roll:

Die huizen in dit geval zijn allemaal redelijk recent. De voorschriften van wat kan en niet kan krijg je bij de aankoop en deze zijn uitgebreid en duidelijk. Uiteraard doet de Belg gewoon zijn goesting en steekt hij de schuld op een ander als er problemen van komen.

Deze regels waren ook in Gent al van kracht en ook in onze wijk (doodlopende straat) moest je zelf 2 parkeerplaatsen hebben. 1 garage en 1 plaats voor de garage. Deze plaats voor de garage moet waterdoorlatend zijn. Verharding kan maar enkel een beperkte strook, komt neer op 2 rijtjes voor de banden. 90% heeft zich hieraan gehouden. 2 hebben toch blauwe steen gelegd... en kunnen uitbreken.

Omheiningen hetzelfde. Natuurlijke afscheiding (haag) of draad met klimop is de regel. 90% heeft zich eraan gehouden. 1 iemand heeft gewoon draad gezet met zeil rond. Zeil heeft hij moeten verwijderen.

En over de plaats voor wagens nog dit. Er zijn plaatsen in de wijk voorzien voor bezoek. Ieder huis heeft 2 plaatsen en dus de extra bezoekersplaatsen. De meerderheid gebruikt zijn garage echter niet maar stokkeert er vooral rommel in. De wagen(s) staan dus voor het huis of bezetten de parking voor bezoekers. Gelukkig heeft niet elk gezin 2 of 3 auto's want anders ziet de wijk er snel uit zoals de meeste Vlaamse wijken, pure marginaliteit en zo lelijk zie je nergens anders met elk huis in totaal andere (gebrek aan) stijl.

Een prachtig voorbeeld en ook een plaats waar men dit probleem al enkele jaren geleden had is deze wijk: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140614_01140690
Het moest een voorbeeld worden en het is een voorbeeld geworden... van hoe het niet moet. Het is moeilijk er te passeren zonder in de lach te schieten. Ugly Belgian houses kan er gewoon een volledige nieuw editie van maken :lol:

Kortom, het is meer dan hoog tijd dat men gaat optreden tegen dergelijke zaken. Wij klagen over files maar gaan dit tolereren en wagens subsidiëren, gekke beestjes die Belgen.
Wel opvallend dat het originele artikel uit 2014 spreekt van "omdat ze een paar buxussen te weinig plantten of iets te veel kiezelsteentjes strooiden"
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140512_01103097

Maar om een lang verhaal kort te maken.
Na uitgebreidde kontrole blijkt dus 70% zich aan de voorschriften te houden.
De rest zal dus een buxus moeten bijplanten of wat steentjes weghalen ;)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

warpozio2 schreef: Wel opvallend dat het originele artikel uit 2014 spreekt van "omdat ze een paar buxussen te weinig plantten of iets te veel kiezelsteentjes strooiden"
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140512_01103097

Maar om een lang verhaal kort te maken.
Na uitgebreidde kontrole blijkt dus 70% zich aan de voorschriften te houden.
De rest zal dus een buxus moeten bijplanten of wat steentjes weghalen ;)
Afbeelding
Ik zie een kiezelwoestijn met een enkel struikje, als je daarmee 60% wil halen, ga je toch moeite moeten doen :).

Voor de langtenen: ik heb dit jaar nog 2 extra bomen in de voortuin geplant -> https://www.groenvanbijons.be/cornus-mas-gele-kornoelje
en 75% van onze voortuin is beplanting: bomen, hagen, gras, (andere) planten.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Jack Daniels schreef: Gevel breedte is trouwens 6 meter. Een auto kan wel voor zo een gevel of voortuin staan als er geen auto in die voortuin staat
Maar dan geraak jij er niet meer op als je thuiskomt. Een gemiddelde auto is tegenwoordig makkelijk 4.5m lang. Een Golf is 4m28 en zelfs een Mini is al 3m82. Dus jouw oprit maakt de facto de parkeerplaats voor je huis onbruikbaar, tenzij je een grote plakkaat hangt die zegt dat ze er mogen parkeren als jij niet op je oprit staat :)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

SpecialK schreef:
Jack Daniels schreef: Gevel breedte is trouwens 6 meter. Een auto kan wel voor zo een gevel of voortuin staan als er geen auto in die voortuin staat
Maar dan geraak jij er niet meer op als je thuiskomt. Een gemiddelde auto is tegenwoordig makkelijk 4.5m lang. Een Golf is 4m28 en zelfs een Mini is al 3m82. Dus jouw oprit maakt de facto de parkeerplaats voor je huis onbruikbaar, tenzij je een grote plakkaat hangt die zegt dat ze er mogen parkeren als jij niet op je oprit staat :)
Wat voor ne zever is da nu allemaal? Hier in de straat (en mocht het bij mij ook ooit het geval worden dat mijn voortuin dienst gaat doen als parking) staan alle auto's toch haaks op de gevel geparkeerd? Dus met de voor- of achterlichten naar de gevel wijzend. Hier staat geen enkele auto in de voortuin parallel met de baan geparkeerd. Probeer maar eens parallel met de rijbaan te parkeren als je in een rijhuis woont, in het midden van de rij. Ge gaat eerst de tuinen van uw buren moeten omploegen. En als ik niet meer op mijn voortuin geraak, dan parkeer ik elders. Ik wacht wel af tot de toegang weer vrij is. Soms kan het simpel zijn. Hier zijn er die redeneren zoals kleine kinderen. Ze staan met snoeppapier in de hand en vragen wat ze daarmee moeten doen? In de vuilbak gooien hee. Ge kunt niet in de voortuin parkeren omdat er iemand staat? Tja, dan parkeert ge de auto ergens anders hee.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat is een beetje het probleem.
Denk eerder dan het parkeren in de voortuin het probleem is, dan de voortuinen zelf.
Wat interresseert mij dat toch of daar bloemjes, gras of klinkers liggen.

Wij waren bijvoorbeeld verplicht van 1,5 parkeerplaats te voorzien, dus 2.
Dus garage+parkeerplaats, of in orde geval, mocht we 2 parkeerplaatsen langs ons huis.
Afwijking op de ingesloten hoekpercelen, zoals bij ons.
En bijkomend zijn er er nog verschillende bezoekersplaatsen voorzien op de verkaveling zelf.
Maar een probleem hier is dat sommigen vinden dan ze hun dienstvoertuig (bus of camion) daarop zetten.
Dat zijn direct 2-3 plaatsen minder.
En we hebben hier ook het geval van garages die niet meer dienst doen als garages, waardoor er wagens op bezoekersplaatsen staan.

Zolang niemand een klacht indient, grijpt de gemeente dus ook niet in.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Of dan krijg je van deze fratsen: staan half op het voetpad geparkeerd:
https://www.google.be/maps/@51.0598271, ... 384!8i8192
Dat is al jaren zo en het politiekantoor was daar enkele meters verder. Om maar aan te geven hoe belangrijk handhaving van dat soort parkeertoestanden is.

In Mechelen is er ook zo'n leuke:
https://www.google.be/maps/@51.0192615, ... 384!8i8192
Achter de bloembak mag je niet parkeren. Rond het station wemelt het van de politie, maar sanctioneren voor parkeren? Ho maar.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Dat valt allemaal nog mee. Hier hebben de nieuwe belgen er een sport van gemaakt om hun auto volledig op trottoir te parkeren. Hier zijn mensen met rollators die daardoor op straat moeten gaan. Al aangekaart bij de flikken toen ze hier in de straat waren. Was op dat moment geen prioriteit. Dus mochten lekker blijven staan.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Jack Daniels schreef:om hun auto volledig op trottoir te parkeren
Dan zijn ze dus goed ingeburgerd, nee? Ik zie dat overal gebeuren :).
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

heist_175 schreef:Ik zie een kiezelwoestijn met een enkel struikje, als je daarmee 60% wil halen, ga je toch moeite moeten doen :).
Zij noemen het een rotstuintje, anderen een rottuintje :lol:

De zaak was aan het rollen gegaan omdat één bewoner het correct speelde en een aanvraag deed die geweigerd werd. Tot zijn verbazing waren er -tig buren die hetzelfde al gedaan hadden zonder aanvraag.

De sfeer zal er niet op verbeterd zijn maar gezien de "buurt" zal dat sowieso al niet geweldig geweest zijn. De huizen staan er dicht op elkaar maar dat is nog te doen als daarmee rekening worden gehouden bij het ontwerp. In dit geval heeft men echter iedereen laten doen waardoor het ene huis het andere compleet belachelijk maakt, nu trekt er geen enkel huis nog op iets en is iedereen weer gelijk :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Jack Daniels schreef: Ge kunt niet in de voortuin parkeren omdat er iemand staat? Tja, dan parkeert ge de auto ergens anders hee.
Dan zie ik er geen probleem in. Maar als iemand de voortuin tot oprit inricht hangt daar binnen de kortste keren een bordje met parkeerverbod en zijn eigen nummerplaat (al dan niet rechtsgeldig). Cfr de vraag daarstraks over wegslepen als er iemand voor uw oprit staat waardoor je er zelf niet op kan; dat zou dan een totaal irrelevante vraag zijn.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

SpecialK schreef:
Jack Daniels schreef: Gevel breedte is trouwens 6 meter. Een auto kan wel voor zo een gevel of voortuin staan als er geen auto in die voortuin staat
Maar dan geraak jij er niet meer op als je thuiskomt. Een gemiddelde auto is tegenwoordig makkelijk 4.5m lang. Een Golf is 4m28 en zelfs een Mini is al 3m82. Dus jouw oprit maakt de facto de parkeerplaats voor je huis onbruikbaar, tenzij je een grote plakkaat hangt die zegt dat ze er mogen parkeren als jij niet op je oprit staat :)
Situatie is niet overal hetzelfde,vooral op het platteland verschillend,bijv. mijn gebuur zijn voortuin is 7 meter breed,hij heeft er alle afbakening van weg gehaald en parkeerd,in zijn voortuin gewoon in de breedte.
Het probleem is dan dat men langs de weg niet mag parkeren,voor zijn voortuin,want die doet dienst als parking,en er kunnen twee auto's naast elkaar,vanop de weg te zien,ziet men de wagens in de breedte,en ziet men eigenlijk maar een wagen staan omdat ze achter elkaar staan.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

SpecialK schreef:
Jack Daniels schreef: Ge kunt niet in de voortuin parkeren omdat er iemand staat? Tja, dan parkeert ge de auto ergens anders hee.
Dan zie ik er geen probleem in. Maar als iemand de voortuin tot oprit inricht hangt daar binnen de kortste keren een bordje met parkeerverbod en zijn eigen nummerplaat (al dan niet rechtsgeldig). Cfr de vraag daarstraks over wegslepen als er iemand voor uw oprit staat waardoor je er zelf niet op kan; dat zou dan een totaal irrelevante vraag zijn.
Als je de oprit wilt oprijden is er niet echt een probleem dat daar iemand staat, je moet namelijk nergens heen. Omgekeerd is het wél een probleem als je van thuis moet vertrekken, naar het werk bv. Dan nog blijft de sanctie beperkt tot een geldboete. Tot slepen wordt pas overgegaan als de politie van mening is dat het blokkerende voertuig een gevaar voor de openbare weg vormt (fout geparkeerd bv). Waar iedereen het uithaalt dat een auto meteen getakeld gaat worden omdat hij voor een oprit staat, dat is mij een raadsel want behalve in uitzonderlijke omstandigheden wordt die auto nooit getakeld. Ik heb het trouwens zelf meegemaakt. Ik stond voor een oprit geparkeerd, maar totaal niet in de gaten dat het voor een auto was die achteraan het huis in een garage stond. Ik heb een boete van 25 euro gekregen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Artikel 25. Parkeerverbod

25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :

3° voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht;

5° op elke plaats waar het voertuig de toegang tot buiten de rijbaan aangelegde parkeerplaatsen zou verhinderen;


Staat niks over geparkeerde wagen op de eigendom, dat is een interpretatie van velen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Dat dat parkeerverbod bestaat, weten we. Wie zich nuttig wilt maken bezorgt een link of artikel over de sancties voor zo een parkeerverbod. Want dat schijnt nergens te bestaan.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ramaht schreef:Artikel 25. Parkeerverbod

25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :

3° voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht;

5° op elke plaats waar het voertuig de toegang tot buiten de rijbaan aangelegde parkeerplaatsen zou verhinderen;


Staat niks over geparkeerde wagen op de eigendom, dat is een interpretatie van velen.
Ik interpreteer dat de wagen die op de eigendom geparkeerd is dan eigenlijk staat op een 'buiten de rijbaan aangelegde parkeerplaats'. En dat als jij die blokkeert, je eigenlijk de toegang tot de 'buiten de rijbaan aangelegde parkeerplaats' verhinderd. Exact zoals beschreven staat waar je niet mag parkeren ...

Blijft de vraag of een verharde voortuin geldt als 'buiten de rijbaan aangelegde parkeerplaats'. Als het eruitziet als een parkeerplaats, zou ik denken van wél ...
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Met buiten de rijbaan aangelegde parkeerplaatsen wordt iets anders bedoeld, bv. een parkeerstrook die duidelijk afgescheiden wordt van de rijbaan. Dit gaan over een inrij en de definitie daarvan kan je vinden op de vorige pagina van dit topic.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

En zo wordt het (toekomstig) EV rijden meteen de kop ingedrukt.
Een laadkabel mag niet over het voetpad en laadpalen zijn er onvoldoende
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Een reglementaire privé parkeerplaats is aangeduid met de nummerplaten die er mogen staan; staat er niks, dan mag je je wagen ervoor zetten tenzij er een wagen opstaat
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

[quote="heist_175"]https://www.standaard.be/cnt/dmf20191011_04658398

Efkes tegendraads zijn geen bouwvergunning of overtreding, ja de tijd van aan alles zijn kas te vegen is stilletjes aan voorbij.
Wordt stilletjes aan tijd van ambtenaren gaan doen waar ze voor betaald worden.
Een voortuintje is geen staanplaats.
En niemand verplicht huishoudens een auto of 3 in bezit te hebben.
Och ja, een garage is tegenwoordig een rommelkot.

Ten zij je natuurlijk van mening bent dat voor wateroverlast, overstroming in straten ze voor de schade bij u mogen aankloppen, wegens aangebrachte verharding.

Vergunningen en regels zijn er nu eenmaal voor gevolgd te worden.
Anders in Europa zijn andere plaatsen om te wonen, of die regels daar zo maar de prullenbak mogen ingaan, je zou verschieten hoe laks men hier ter lande is.

En het artikel komt dan nog uit de kwalitiets krant bij uitstek.
Echt de referentie.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

mailracer schreef:Een reglementaire privé parkeerplaats is aangeduid met de nummerplaten die er mogen staan; staat er niks, dan mag je je wagen ervoor zetten tenzij er een wagen opstaat
Zoals Didymus schreef: compleet fout. Een kenteken hang je er zodat voor politiediensten duidelijk is welke auto of auto's voor de garage of inrit mag/mogen staan. Op die manier kan er geen boete uitgeschreven worden voor auto's die er wel mogen staan. Op mijn garagepoort hangt ook geen kenteken van mijn auto. Komt iemand die poort blokkeren, dan mag die zich aan een boete verwachten.
fendtje schreef: En niemand verplicht huishoudens een auto of 3 in bezit te hebben
Soms is er nu eenmaal geen andere mogelijkheid dan 3 auto's te hebben.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Jack Daniels schreef:
mailracer schreef:Een reglementaire privé parkeerplaats is aangeduid met de nummerplaten die er mogen staan; staat er niks, dan mag je je wagen ervoor zetten tenzij er een wagen opstaat
Zoals Didymus schreef: compleet fout. Een kenteken hang je er zodat voor politiediensten duidelijk is welke auto of auto's voor de garage of inrit mag/mogen staan. Op die manier kan er geen boete uitgeschreven worden voor auto's die er wel mogen staan. Op mijn garagepoort hangt ook geen kenteken van mijn auto. Komt iemand die poort blokkeren, dan mag die zich aan een boete verwachten.
Als ik ergens plaats nodig heb en ik zie een voortuintje met wat gras (wss bedoeld als parking) en geen melding van nummerplaat, dan ga ik ervan uit dat dat geen parking is. dus in principe moet elke voortuin die als parking bedoeld is, aangeduid worden met de nummerplaat van de wagen dat er staat. Anders kan een passant niet uitmaken dat dit parking is. Een garagepoort heeft geen nummerplaat nodig aangezien dit automatisch aanvaard wordt als parking voor voertuigen. Een onverharde of semi verharde voortuin is niet automatisch een parking voor voertuigen dus dient dit extra gemeld worden met een bord met nummerplaat en teken tot takelen wanneer het doel het stallen van een wagen.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Waarschijnlijk ook niet waterdicht, maar ik kijk naar de verhoging van het voetpad. Meestal zijn die verlaagd te hoogte van een geldige oprit/parkeerplaats (op basis van gemeente-/stadsplannen neem ik aan). Als dat niet zo is is het in ieder geval verdacht.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

in mijn straat zijn de voortuinen ook uitgevoerd als priveparking 20 jaar geleden zonder dat de stoeprand is aangepast.

https://www.google.be/maps/@50.8885615, ... 312!8i6656

Geraak daar dus maar aan uit.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Het is aangewezen om een P bord aan de voortuin te plaatsen als je die als parking gebruikt maar het is NIET verplicht. Bovendien, al hang je daar 100 bordjes met een takelwagen op, takelen gaat echt niet gebeuren, zo goed als nooit. Tenzij de auto op de rijbaan verkeerd geparkeerd staat en de politie van mening is dat hij een gevaar voor het verkeer vormt. In alle andere gevallen blijft die auto gewoon staan. Bovendien kun jij als particulier niet zomaar een auto laten wegslepen als die uw oprit blokkeert. De chauffeur van die takelwagen mag die auto niet eens aanraken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”