Nieuwe Vlaamse regering - (on)zinnige & gemiste maatregelen

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

Blijkbaar zijn er nog veel katholieke Nva Kiezers.
Gisteren na het Nieuws op canvas , iemand van Nva ben niet katholiek , maar vrijzinnig.
Als ge dan ziet hoe onze Notaris in verleden heeft ingehakt op de Vrijzinnige gemeenschap.
Rare Nva Verkozenen , of nog raardere kiezers.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

ik ben katholiek opgevoed maar ben op veel onderwerpen behoorlijk open minded.

Kan allemaal het is maar waar je open voor staat.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9746
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Men mag gerust katholiek zijn en een mening hebben over abortus maar dit betekent niet dat men die eigen mening aan anderen moet opdringen. Ik hoor hier vaak geklaag over andere culturen die hun mening zouden willen opdringen maar waarom vinden ze dat bij het katholiek geloof dan ineens geen probleem?

Abortus bestaat en is helaas soms nodig. Dit is geen pretje en een traumatiserende ervaring waar 500 vrouwen elk jaar doorheen moeten om in Nederland te laten uitvoeren wat hier wettelijk niet mag. Het enige wat de wijziging zal veranderen is dat die 500 vrouwen nu in België terecht kunnen.

In plaats van hier nu een onnodig spel te maken zou men veel beter harder inzetten in het voorkomen van die 500 gevallen. DAN zou men wel iets betekenisvol gedaan hebben.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

fendtje schreef:Blijkbaar zijn er nog veel katholieke Nva Kiezers.
Katholiek...
Om anderen terecht te wijzen, om feesten te kaderen, ...
maar voor de rest?
De kerken staan leeg, maar oh zo veel katholieken.

Ik versta heel die hypocrisie niet. Allemaal voor de kerk trouwen en de kinderen moeten gedoopt worden en uiteraard hun communie doen.
Maar een misviering? Ah nee. :bang:
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dat heeft imho weinig met hypocrisie te maken, eerder met waarden en traditie. Nog een paar decennia en dat is er ook uit, maak je niet ongerust ;-)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

iceke schreef:Dat heeft imho weinig met hypocrisie te maken, eerder met waarden en traditie.
Als je niet gelovig bent, maar je laat je kinderen wel toetreden tot de kerk, dat is niet hypocriet?
Ofwel geloof je en ga je er voor, ofwel geloof je niet en laat je ook je kinderen niet toetreden tot een sprookjesboek.
Dopen idem. Dat betekent wel iets hé.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

cadsite schreef: Dopen idem. Dat betekent wel iets hé.
die betekenis geef je er zelf aan

ik ben gedoopt, ondanks ongelovige ouders, omwille van 1 koppel grootouders.
Voor hen bekende dat iets, voor ons ma was het gewoon een glas water.

Je laat je kinderen misschien kiezen en dan kan eht zijn dat zijn dat ze communie willen omwille van hun maatjes, of de cadeaus, of ...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Wij zijn (niet bijzonder praktiserend) katholiek, voor de kerk getrouwd en beide kinderen gedoopt (zie ook https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 80#p600487).
Maar ik zie geen reden om dogmatisch te volgen wat enkele zure oude mannen orakelen over wat zij gepast vinden dat er in de buik van een vrouw gebeurt.
Het zijn oude grijze mannen als Joachim Coens, René Stockman, Bart De Wever die hun dictaat opleggen aan die 500 Belgische vrouwen die nu naar het buitenland gepest worden.

Wat een intelligente, jonge NVA'ster als Valerie Van Peel in dat kransje bejaarde potentaten doet, begrijp ik niet.
Misschien moeten ze bij de NVA de verlichtingsfilosofen eens een keertje écht lezen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

1207 schreef:
cadsite schreef: Dopen idem. Dat betekent wel iets hé.
die betekenis geef je er zelf aan

ik ben gedoopt, ondanks ongelovige ouders, omwille van 1 koppel grootouders.
Voor hen bekende dat iets, voor ons ma was het gewoon een glas water.

Je laat je kinderen misschien kiezen en dan kan eht zijn dat zijn dat ze communie willen omwille van hun maatjes, of de cadeaus, of ...
Ik moet echt niet hebben van dat clientélisme.
Geloven doe je, of doe je niet.
Je sluit je aan bij een vereniging (de kerk) of je doet het niet.
Mijn kinderen mogen zich laten dopen als ze dat willen, daar beslis ik niet over. Ze zijn vrij in hun denken.

Een communie als excuus om de familie samen te roepen en cadeau's op te eisen vind ik persoonlijk *zelfcensuur*.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

cadsite schreef: Geloven doe je, of doe je niet.
Je sluit je aan bij een vereniging (de kerk) of je doet het niet.
Het is niet omdat ik bij de lokale vissersclub aangesloten ben, dat ik alle regeltjes van die club ook 1:1 moet toepassen in mijn privé leven hé.
Zoveel gelovigen er zijn, zoveel belevingen van geloof ook.

In de islam zie je overigens hetzelfde: wel de ramadan, maar tegelijk ook alcohol/drugs nuttigen. Sommigen noemen dat hypocriet, dat mag (vrijheid van meningsuiting), maar in elk geloof kiest elke gelovige welke onderdelen ie wel of niet adopteert.
Er zijn regio's waar dat niet kan of mag, maar dan spreken we over totalitarisme: delen van het Midden Oosten, delen van zuid- US, delen van Polen, ...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

cadsite schreef:Katholiek... Om anderen terecht te wijzen, om feesten te kaderen, ... maar voor de rest?
Alle Godsdiensten zijn in hetzelfde bedje ziek... wat mij betreft moest men ze gewoon verbieden (het zou ons veel ellende besparen).

Ik had gedacht dat we in de 21e eeuw slim genoeg zouden zijn om niet meer in "Goden" te geloven.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

cadsite schreef: Een communie als excuus om de familie samen te roepen en cadeau's op te eisen vind ik persoonlijk *zelfcensuur*.
Mja
in de jaren 70 zag de wereld er anders uit. ik heb een tas water over mijn kop gekregen omwille vd grootouders.
mijn ouders maakte het niet uit en die mensen waren gelukkig.

je kunt er natuurlijk een strijdpunt van maken maar waarom?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

heist_175 schreef:Het is niet omdat ik bij de lokale vissersclub aangesloten ben, dat ik alle regeltjes van die club ook 1:1 moet toepassen in mijn privé leven hé.
Uiteraard.
Alleen zie ik dat velen zich aansluiten bij de vissersclub, geen lidgeld betalen en enkel deelnemen aan het bedankingsfeestje voor de vrijwilligers.
1207 schreef:in de jaren 70 zag de wereld er anders uit.
De familiedruk lag toen anders. Maar nu zijn we 2020 en zie je dat nog steeds. Mensen die de laatste 10 jaar geen kerk meer langs binnen gezien hebben en hun kinderen laten dopen. Waar ben je dan mee bezig?
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9746
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Een religie is meer dan enkel geloven of niet. Het zijn ook symbolen en rituelen die men aan onze identiteit kunnen verbinden. Dopen en trouwen voor de kerk zijn niet nodig om het geloof maar vele ongelovigen hechten wel een waarde aan het ritueel zelf. Men huurt dure fotografen niet voor niets af om dat in beeld te brengen.

Nu geloof is altijd deels hypocriet en de katholieken spannen waarschijnlijk de kroon. Van de kerk naar het bordeel is een populaire route :lol: De brave zieltjes van de kids die door meneer pastoor ontheiligd zijn wil ik ook niet tellen. Je kan in feite doen wat je maar wil want nadien ga je gewoon biechten.

Religies verbieden werkt niet omdat veel mensen er wel wat aan hebben. Er is ook geen probleem mee wat iemand gelooft zolang men dat geloof niet wil opdringen. Met de abortuszaak vind ik dat men erover gaat. Wie er tegen is hoeft het toch niet te doen dus waarom kiezen voor anderen met een ander gedacht?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Of, sterker, en daar gaat m'n haar helemaal van rechtstaan: mensen die naar een herdenking gaan van persoon X, en dan toch deelnemen aan de effectieve rituelen: offerande, hostie, ... maar voorts niks doen rond 'hun' religie.

Ik ben zelf gedoopt, naar christelijke school gegaan, communie, etc.. van zodra ik zelf kon kiezen heb ik gans dat verhaal vaarwel gezegd. De enige reden dat ik nog in een kerk kom is om een concert te geven, of uit respect voor de personen waar het over gaat.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9746
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Daar speelt het groepsgevoel een rol in. Je gaat bvb naar een herdenking en je doet dan mee met de rituelen die de groep doet. Dat hoeft niet religieus te zijn maar gewoon een deelname aan een groepsactiviteit. Wat doe je er ook verkeerd mee?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dat je niet consequent bent, en eigenlijk het geloof ook niet respecteert.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Devil:

Ik ben niet gelovig maar ook niet tegen 1 of ander geloof.

Mijn stiefvader was op een vlak gelovig is 2 jaar geleden overleden.
Mijn ma wou dat dat in een kerkviering was met dus wat jij zei. Dus een hele begrafenisviering met dus de hosti en heel het gevoel errondom. Vanwege dat men stiefvader erkent was in het verenigingsleven waren er zeker 200-300 man.

Denk je nu echt dat al die mensen daar waren voor het geloof? Nee die waren er uit respect voor men stiefvader. Respect is imo ook een soort geloof. Dat je een ritueel er dan bij neemt etc. Ik ga niet bij men stiefvader zijn begrafenis in de kerk zeggen van eahj jongens ik doe niet mee aan die religieuze shit.

EDIT je zei uit respect dat hadk nie gelezen :banana:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Uiteraard ga je naar een kerkelijke begrafenis als het over een dierbaar iemand gaat. Dat doe je uit respect.
Ik sta ook recht als dat hoort en ga zitten als het hoort.
Alleen blijf ik zitten bij de communie omdat dit een persoonlijk christelijk ritueel is. Daar erken je Jezus als de zoon van God. Aangezien ik daar niet in geloof ga ik ook niet mee in dat ritueel.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

cadsite schreef: Mensen die de laatste 10 jaar geen kerk meer langs binnen gezien hebben en hun kinderen laten dopen. Waar ben je dan mee bezig?
pragmatisme?

kan allerlei redenen hebben, op zich is geeft ge aan da ritueel maar zoveel waarde als dat je zelf wil
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

cadsite schreef: Alleen blijf ik zitten bij de communie omdat dit een persoonlijk christelijk ritueel is. Daar erken je Jezus als de zoon van God. Aangezien ik daar niet in geloof ga ik ook niet mee in dat ritueel.
Is zelfs hoe het moet als "niet echt gelovige" en je bent dus beter thuis in de rituelen dan vele van de kerkgangers :beerchug: Wordt wel veel als respectloos bekeken maar dus net het tegenovergestelde.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9746
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Als we de niet-consequenten moeten schrappen is de mensheid uitgeroeid :lol:

Ik heb wel degelijk respect voor iemands geloof. Daarom dat ik net meedoe met het ritueel. Niet meedoen lijkt me minder respectvol.

Een gelovige doet de rituelen vanwege hun religieuze betekenis en iemand anders gewoon als manier om samen iets te doen. Naar de kerk gaan bij de begrafenis van een kennis is toch respectvol. Zoals een huwelijk eigenlijk gewoon een viering is, is een begrafenis een plechtig afscheid. Als ik daarvoor een hostie moet inslikken dan is dat maar zo, ben er nog niet van gestorven al zitten er enkele sticky motherfuckers tussen :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

tien schreef:Is zelfs hoe het moet als "niet echt gelovige" en je bent dus beter thuis in de rituelen dan vele van de kerkgangers :beerchug: Wordt wel veel als respectloos bekeken maar dus net het tegenovergestelde.
Ik ben gedoopt, heb mijn communies gedaan en de daarbij horende catechese lessen op zaterdag en ben 2 jaar misdienaar geweest.
Ik weet hoe het sprookje gaat, maar ik ga er niet in mee. :wink:
Ik begrijp het niet, maar respecteer mensen die geloven.

Laatst nog een discussie gehad met een koppel dat het belachelijk vond dat ze een aantal keer moesten gaan naar de pastoor voordat hij hen kerkelijk wilde huwen. "hoe belachelijk is dat, die ging ons een beetje vertellen hoe we moeten leven".
Ja euh... :bang:
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

+- 10 jaar kaarskensprocessie :lol:
Tja, zonder de goedkeuring van de pastoor kunnen ze natuurlijk niet van het huwelijk genieten :angel: Dat ze gewoon die kosten sparen maar ja, de kerkfoto mag niet ontbreken :lol:
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

cadsite schreef:
heist_175 schreef:Het is niet omdat ik bij de lokale vissersclub aangesloten ben, dat ik alle regeltjes van die club ook 1:1 moet toepassen in mijn privé leven hé.
Uiteraard.
Alleen zie ik dat velen zich aansluiten bij de vissersclub, geen lidgeld betalen en enkel deelnemen aan het bedankingsfeestje voor de vrijwilligers.
1207 schreef:in de jaren 70 zag de wereld er anders uit.
De familiedruk lag toen anders. Maar nu zijn we 2020 en zie je dat nog steeds. Mensen die de laatste 10 jaar geen kerk meer langs binnen gezien hebben en hun kinderen laten dopen. Waar ben je dan mee bezig?
Dat lidgeld krijgt het vissersclubje van de overheid. :P
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

dragonflo schreef:Dat lidgeld krijgt het vissersclubje van de overheid. :P
Kijk, en dat is nu net een probleem.
Per kop dat gedoopt wordt krijgt de kerk meer geld. Ah ja, want er is een gelovige bij. :bang:
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

cadsite schreef: Per kop dat gedoopt wordt krijgt de kerk meer geld. Ah ja, want er is een gelovige bij. :bang:
vanwaar haal je dat?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

1207 schreef:
cadsite schreef: Per kop dat gedoopt wordt krijgt de kerk meer geld. Ah ja, want er is een gelovige bij. :bang:
vanwaar haal je dat?
Volkswijsheid die niet blijkt te kloppen.
Interessant.
Ik vind nergens op welke basis religies wel gefinancierd worden.
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

cadsite schreef:
1207 schreef:
cadsite schreef: Per kop dat gedoopt wordt krijgt de kerk meer geld. Ah ja, want er is een gelovige bij. :bang:
vanwaar haal je dat?
Volkswijsheid die niet blijkt te kloppen.
Interessant.
Ik vind nergens op welke basis religies wel gefinancierd worden.
Lonen van de priesters/imams etc worden betaald door de overheid. Dat zijn eigenlijk vermomde ambtenaren. Ze krijgen ook geld voor het onderhoud van gebouwen. Dan krijgen ze ook nog wat werkingsmiddelen. Aangezien moskeeën er niet in slagen om herkend te worden gaat de kerk gaan lopen met al het geld terwijl in praktijk de Islam de grootste religie van dit land is. Ik ga er van uit dat ook op basis van aantal koppen is dat een deel van de subsidies worden verdeeld. Als de moskee niet herkend is het natuurlijk moeilijk om geld voor het gebouw te krijgen.

https://www.knack.be/nieuws/belgie/kath ... 1594836829
Baserius
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jul 2020, 19:53
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

cadsite schreef: Alleen blijf ik zitten bij de communie omdat dit een persoonlijk christelijk ritueel is. Daar erken je Jezus als de zoon van God. Aangezien ik daar niet in geloof ga ik ook niet mee in dat ritueel.
Als je niet gelovig bent, erken je net niets van wie zoon of dochter is van wat dan ook

Ik ga altijd aanschuiven om eens te proeven aan hun snoepje. Betaal er belastingen genoeg voor.
Helaas is het tegenwoordig eenheidsworst, waar er 40 jaar geleden toch variatie per parochie merkbaar was.

Ofwel bewaard men de goeie snoepjes voor de minder drukke momenten?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik moet zeggen dat velen onderschatten hoe rijk de katholieke kerk is en hoeveel invloed deze heeft. Het is geen zichtbare invloed maar die is er wel.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Baserius schreef: Ik ga altijd aanschuiven om eens te proeven aan hun snoepje. Betaal er belastingen genoeg voor.
Er is ook nog zoiets als respect voor een ander z'n religie... Maar we wijken af.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Baserius
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jul 2020, 19:53
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Respect is iets wat men moet verdienen
En er is bijna geen religie ter wereld die respect heeft voor ongelovigen of voor gelovigen van een andere religie.

Indien men problemen heeft omtrent het bezoek van ongelovigen moet men maar een ingangsexamen en lidkaart voorzien.
Het goed gevulde huis van god zal in zulks geval zelfs bij een begrafenis slechts een handvol mensen verwelkomen.

En dat is nu net de hypocrisie, de leiders van het religie weten dat maar al te goed
En toch laat men het toe om zich te laten ‘misbruiken’ door de ongelovigen die op zoek zijn naar een belevenis van het moment,
want zolang kan men er toch nog munt uit slaan zal de kerkelijke leider er genoegen mee nemen.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

cadsite schreef: Als je niet gelovig bent, maar je laat je kinderen wel toetreden tot de kerk, dat is niet hypocriet?
Ofwel geloof je en ga je er voor, ofwel geloof je niet en laat je ook je kinderen niet toetreden tot een sprookjesboek.
Dopen idem. Dat betekent wel iets hé.
Goh, ja en nee, vooral die pastoor mag dat hypocriet vinden :angel:
Ik ben gedoopt, niet getrouwd, en mijn kind is bewust niet gedoopt, maar we vieren wel Pasen en Kerstmis. Is dat dan ook hypocriet ?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

cadsite schreef:
1207 schreef:
cadsite schreef: Per kop dat gedoopt wordt krijgt de kerk meer geld. Ah ja, want er is een gelovige bij. :bang:
vanwaar haal je dat?
Volkswijsheid die niet blijkt te kloppen.
Interessant.
Ik vind nergens op welke basis religies wel gefinancierd worden.
Dan heb je niet gezocht. Hoe religies gefinancierd worden is compleet fout, maar wel voor iedereen beschikbaar. Het artikel van Knack biedt een prima instap in het topic.
De reden dat de overheid de katholieke kerk zo ruim subsidieert is duaal
- historisch gegroeid (laat dat vooral geen excuus zijn om het niet te hervormen)
- de overheid heeft ten tijde van de Franse Revolutie heel wat gronden en gebouwen "genationaliseerd"
De katholieke kerk verloor immers haar bevoorrechte positie tijdens de eerste fase van de Franse revolutie, waarbij haar goederen genationaliseerd werden en de priesters in ruil een overheidswedde ontvingen. In de Belgische gewesten werd het systeem in 1794-1795 ingevoerd, maar al onder Napoleon Bonaparte werd snel een meer gematigde politiek gevoerd, wat in 1801 tot de ondertekening van het concordaat leidde (waarbij de rooms-Katholieke kerk niet meer als staatskerk werd erkend). Napoleon nam ook de beslissing om voor de protestantse en joodse bedienaren een wedde uit te betalen. Dit systeem werd na de val van Napoleon behouden tussen 1815 en 1830 onder Willem I in het Koninkrijk der Nederlanden.
https://www.knack.be/nieuws/belgie/waar ... 17685.html

De katholieke kerk staat niet weigerachtig tegen het afschaffen van de wedden etc, want wat ze zou krijgen als compensatie voor genationaliseerde gronden zou daar een veelvoud van zijn (inclusief achterstallige huur, intresten, ...). Af en toe is er een OVLD'er die het schandalig vindt, maar nadien hoor je er niets meer van. Zijn of haar partijgenoten lichten de neofiet dan in wat er zou gebeuren als OVLD zou doorzetten :).
- de toorn van het volk, hoewel niemand nog naar de kerk gaat, voelt de meerderheid zich nog wel "katholiek" of "christelijk". De fils-à-papa De Gucht heeft zo eens geprobeerd om alle straatnamen met "Sint" erin te proberen verbieden.
- financieel zou dat compleet onhaalbaar zijn voor de BE staat
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”