Nieuwe Vlaamse regering - (on)zinnige & gemiste maatregelen

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

https://www.standaard.be/cnt/dmf20190930_04636345
30/09/2019 rond 7u30 was het regeerakkoord rond, meer dan 4 maanden na de verkiezingen.

Er is al wat gelekt links en rechts, maar de echte tekst is nog niet vrijgegeven.

Ik ben vooral nieuwsgierig naar:
- asbestfonds: er zijn nog gigantisch veel vierkante meters asbestplaten in gebruik in Vlaanderen (daken, gevelbekleding, isolatie, ... in scholen, huizen garages, duivenkoten, ...) en die zouden allemaal tegen 2032 of 2034 (afhankelijk van het bouwjaar van het gebouw) opgeruimd/vervangen moeten zijn. In NL hebben ze zelfs een wet die asbest tegen 2025 verbiedt én ze hebben er een fonds dat tussenkomt bij de sanering. Schauvliege had ook een plan, maar zoals wel meer van Schauvliege was het een slag in het water. Ik ben benieuwd of de nieuwe Vlaamse regering ook zo'n maatregelen heeft durven nemen (die impact hebben op de gezondheid van de ganse bevolking), of ze het enkel houden bij bakkeleien over een canon voor Vlaanderen.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20170321_02792303 voor wat achtergrond over asbest.
- mobilteit: fietsinvesteringen en een aanpassing van de norm voor fietspaden, slimme kilometerheffing is afgeschaft, maar wat komt er in de plaats, ...
- investering dan wel sanering in openbaar vervoer (DeLijn)
- hoe en waar investeren in onderwijs (incl de oplossing voor dubbele contingentering)
- energie: al dan niet shift naar meer koolstofbelasting, wat met mazout en gas, omschakeling/afschakeling Nederlands gas, aanleg hoogspanningslijnen , ...

Fingers crossed, om 12u persconferentie :bdaysmile:
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Och, als de kleur van de sjerp maar in orde komt…

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Veel belangrijke dingen maar raar genoeg ben ik het meeste curieus naar de invulling van het canon...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

- Antwerpen is de belangrijkste stad van Vlaanderen
- Het meeste Vlaamse belastinggeld gaat naar Antwerpen
- Oosterweelverbinding is het belangrijkste wegenproject
- De Strangers en Slongs de beste muziek
- In Vlaanderen spreekt men AN, Antwerps is ook goed, intellectuelen mogen ook Latijn gebruiken
- De belangrijkste Vlaamse politici zijn Antwerps
- Walen zijn profiteurs
- Brussel ligt in Vlaanderen
- Alle vlaggen zijn toegelaten, zolang ze maar uit geel en zwart bestaan
- Provincies zijn iets van vroeger
- Een andere naam voor Vlaanderen is Groot-Antwerpen
...
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 888
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 47 keer
Recent bedankt: 1 keer

Allée,

De Oosterweel is speciaal voor jullie. Verbinden van 2 parkings zodat het niet opvalt dat je geen Latijn of ANtwerps spreekt

Sent from my Pixel 2 using Tapatalk
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Ik zie weer veel halfslachtige maatregelen.
* De provincies zijn niet afgeschaft.
* De lijststem wordt afgeschaft, maar niet voor de Vlaamse verkiezingen.
* Nog niets gehoord over het kiesbedrog via de opvolgers, blijft dit ook bestaan?

Ik vind dat je wel wat consequent mag zijn.
Als je écht ervan overtuigd bent dat het systeem van de lijststem geen goed systeem is, dan schaf je het op alle niveaus af waar je iets over te zeggen hebt.
Voor zover ik weet heeft de Vlaamse regering ook over de Vlaamse verkiezingen het recht om de spelregels te bepalen.
Dat ze het voor het ene niveau wel doen, en voor het andere niet, doet mij vermoeden dat de echte reden niet is om de burger meer inspraak te geven, maar om er electoraal voordeel uit te halen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Allez, die mannen (m/v/x) gaan toch niks doorvoeren waar ze zelf beter van worden zeker... :banana:
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

boulder schreef:Ik zie weer veel halfslachtige maatregelen.
* De provincies zijn niet afgeschaft.
* De lijststem wordt afgeschaft, maar niet voor de Vlaamse verkiezingen.
* Nog niets gehoord over het kiesbedrog via de opvolgers, blijft dit ook bestaan?
Ik weet niet of de afschaffing van de provincies zoveel zou veranderen. Wat er op provinciaal niveau nu gebeurt, moet wel ergens anders gebeuren. Overhevelen naar de gemeenten is niet evident omdat het net gemeente-overschrijdende zaken zijn.
Overhevelen naar Vlaanderen zal betekenen dat de achtergestelde provincies (WVlaanderen en Limburg) nog meer gaan lijden onder het centrale Vlaamse bestuur.

@kiesbedrog via opvolgers
Het is zoals met wel meer bij de NVA: vanuit de oppositie (wat ondertussen ook al lang geleden is) terechte commentaar formuleren op absurde constructies (politieke benoemingen, ...). En eens er stemmen geoogst zijn met die retoriek, koudweg meedoen en niets meer veranderen.

NVA pretendeert dat ze rekening hebben gehouden met de uitslag van 26/05.
Maar als mensen zich laten leiden door anekdotiek en niet naar cijfers durven/willen/kunnen kijken, gaat de anekdotiek blijven en de frustratie evenzeer. Ook op UB zijn er mensen die de anekdotiek niet kunnen lossen.
VB gaat ook elke migrant of vluchteling die een scheet laat of €20 krijgt, breed uitsmeren via hun propagandakanalen. Als mensen liever propaganda geloven/volgen ipv cijfermateriaal, is geen enkele maatregel goed genoeg...

Verder zie ik vooral symboolmaatregelen (canon, wachtperiodes, weg-met-Unia, ...) die op het totale budget nauwelijks iets uitmaken, maar wel een azijnpisserij introduceren waar we als open economie toch echt niet beter van gaan worden. Opnieuw: kijk waar uw welvaart vandaan komt en zorg dat dat gevrijwaard blijft.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

heist_175 schreef: NVA pretendeert dat ze rekening hebben gehouden met de uitslag van 26/05.
De opkomstplicht toch al gedeeltelijk afgeschaft valt daar waarschijnlijk onder.
Ze blijven geloven dat enkel mensen die niet willen stemmen voor vlaams belang gaan en daarmee is alles opgelost. Verwacht vooral winst voor de extreme kanten.

PVDA durft nu zelfs beweren dat er op 26/5 voornamelijk links gestemd is. Je haalt er maar uit wat je wil.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Jef Neve (ja, die) verwoordt exact hoe ik erover denk:

Heeft iemand onder u ooit een volledig loon betaald gekregen om een derde van het jaar niet te werken? Hoeveel procent van u krijgt een levenslang pensioen voor een job die u ooit 6 jaar hebt uitgeoefend? (Álle ex-parlementariërs: vingers nú omhoog!) Wie onder jullie gelooft dat het slim is om 3 ministers voor klimaat te hebben voor een gebied dat een zakdoek groot is? Wie van jullie denkt dat we echt 4 regeringen nodig hebben (met alle ministers en administratieve medewerkers die moeten betaald worden) voor een bevolkingsaantal dat amper de helft van NY bedraagt? Wie van jullie betaalt graag belastingen voor jonge hondjes die met hun
eigen gekweekte knokploeg en met een luide nasale smoel de boel op stelten komen zetten en vervolgens van de unief gezwierd worden, maar achteraf tóch hun dikke cheque in het parlement komen opstrijken? (Ja hoor, hij zit er, en ondanks onze collectie walging na de Canvas-reportage, wij betalen: Schild en Vriendjes!) Aan alle politici die het nu nog niet door hebben: jullie hebben verloren. Allemaal. In plaats van te verbinden hebben jullie de strategie van de angst en afwachtende houding gevolgd. Jullie zijn marionetten geweest en hebben naar de pijpen gedanst van de man die de beste frituren van Antwerpen kende en de finale van De Slimste Mens won. Hoe intriest deze tijdelijke zwakke wending van onze geschiedenis: een land verdeeld door een jongen die geschiedenis studeerde, maar er niks persoonlijks heeft van geleerd, een bende ongeïnspireerde ja-knikkers waar u en ik ons belastingsgeld aan betalen, een sfeer waar mensen écht geloven dat er zoiets is als ‘legalen’ en ‘illegalen’... aan u allen heb ik slechts 1 vraag: op het moment dat u als volgroeide foetus ter wereld kwam: voelde u zich dan legaal, of eerder ‘illegaal’, en als u zich in dat tweede kamp voelde: wat was dan uw plan, en hoe had u zich graag behandeld gevoeld?
Zal ik u eens wat zeggen? Hoeveel onder u hebben ooit op het strand gestaan met de overweging om de zee over te zwemmen? En dat zonder enige garantie dat het lukt aan de overkant... dat zijn godverdomme echte hélden! Niks te illegaal! Geef die hero’s alle kansen! Zou ú het kunnen? Awel, ik niet! En daarom kijk ik op naar die mensen!
Er moet mij nog iets van’t hart: ik ben er voor dat we in België overeenkomen en een systeem vinden om 1 regering te hebben: veel minder ministers, veel minder administratie, .... en daar besparen volgens mij super veel geld mee. Met dat geld gaan we verkeersproblemen oplossen. Of je nu Waal, Brusselaar of Vlaming bent: we staan allemaal in de file, en daar verliezen we nu veel geld mee!
En nog een laatste puntje: elke Belg leert vanaf de kleuterklas Nederlands en
Frans. Zodat we op termijn niet meer gehinderd worden door debiele politici die de een of andere landstaal niet voldoende onder de knie hebben en die frustratie uitwerken in een of ander programmapunt.
Wat voor een absurd systeem hebben wij hier ook tenslotte? Ik kan als Belg niet eens kiezen op talent van eigen land...! Ik moet het stellen met een aantal ellebogenwerkers uit godbeterd oost-Vlaanderen omdat de kieswetkring dat op die manier voorziet...???? Waarom? Wie is er zo democratisch verkozen en pretentieus om te zeggen dat ik niet op talent zou mogen stemmen dat niet zijn of haar moedertaal is, gebaseerd op die zakdoek waar ik woon?
Enfin, probeer af en toe eens met een
gezonde afstand naar ‘ons driehoekje’ te zien... Ik ben lang gepassioneerd geweest door politiek, maar die is nu kwijt.
Vandaag weet ik eens dan meer: ik zal mijn eigen weg wel gaan.
IK GA MOOIE MUZIEK MAKEN! DÁT IS MIJN
MISSIE!!!!
Joehoe!
Jef
Xxx
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

heist_175 schreef:Ik weet niet of de afschaffing van de provincies zoveel zou veranderen.
Er zijn teveel postjes en er is teveel versnippering.
We hebben hier in dit land een recordaantal niveaus : gewesten, gemeenschappen, gemeentes, een Kamer én een Senaat, provincies, het nationale niveau, enz.
En al die verkozenen (en niet-verkozenen, want er zijn ook gecoöpteerden) krijgen dan nog eens kabinetten, werkteams, enz.
Dat moet allemaal betaald worden, en elk van die mensen moet zich ook laten gelden en bewijzen dat hij/zij er wel degelijk toe doet.
Dat betekent extra uitgaven, en beleid dat elkaar tegenwerkt.
heist_175 schreef:Wat er op provinciaal niveau nu gebeurt, moet wel ergens anders gebeuren. Overhevelen naar de gemeenten is niet evident omdat het net gemeente-overschrijdende zaken zijn.
Dan moeten ze maar wat harder werken.
Je kunt elke job opsplitsen in deeltaken, die aan 5 mensen geven, en als die 5 mensen dat 10 jaar doen, dan zal elk van die 5 beweren dat het onmogelijk is dat één persoon dat doet.
Die 5 mensen zullen zichzelf ook werk geven, nota's schrijven, conflicten uitlokken met andere niveaus en na 5 jaar lijkt het ongelofelijk en gewoon onmogelijk dat hetzelfde werk ooit door één man gedaan werd.
Net zoals men in Wallonië men 1.001 drogredenen vindt om Gewest en Gemeenschap niet samen te voegen, terwijl dit hier al decennialang het geval is.
Het zijn drogredenen van politieke partijen die vooral veel postjes willen verdelen, dure postjes die door de belastingbetaler betaald worden.

Overhevelen naar Vlaanderen zal betekenen dat de achtergestelde provincies (WVlaanderen en Limburg) nog meer gaan lijden onder het centrale Vlaamse bestuur.
heist_175 schreef:@kiesbedrog via opvolgers
Het is zoals met wel meer bij de NVA: vanuit de oppositie (wat ondertussen ook al lang geleden is) terechte commentaar formuleren op absurde constructies (politieke benoemingen, ...). En eens er stemmen geoogst zijn met die retoriek, koudweg meedoen en niets meer veranderen.
Een beetje objectief, er zaten 3 partijen aan tafel : CD&V, VLD en N-VA.
Het is een akkoord van 3 partijen, en diegene die meest schrik hebben voor afschaffing van de provincies was wel degelijk CD&V.
heist_175 schreef:NVA pretendeert dat ze rekening hebben gehouden met de uitslag van 26/05.
Maar als mensen zich laten leiden door anekdotiek en niet naar cijfers durven/willen/kunnen kijken, gaat de anekdotiek blijven en de frustratie evenzeer. Ook op UB zijn er mensen die de anekdotiek niet kunnen lossen.
Anekdotes zijn interessant, maar je mag ze niet zomaar doortrekken.
Maar ik ontmoet hier wel mensen die de werkelijkheid niet interessant vinden, en liever onrealistische theorieën verkondigen die keer op keer in de werkelijkheid niet blijken te werken.
Anekdotiek neen, maar de werkelijkheid negeren lijkt mij nog veel erger.
heist_175 schreef:VB gaat ook elke migrant of vluchteling die een scheet laat of €20 krijgt, breed uitsmeren via hun propagandakanalen. Als mensen liever propaganda geloven/volgen ipv cijfermateriaal, is geen enkele maatregel goed genoeg...
Ik zie dat een stem voor VB wel degelijk iets opgeleverd heeft, er zitten zeker maatregelen in het akkoord die op zijn minst geïnspireerd zijn op hun programma.
Ik juich ook toe dat men strenger wordt tegenover 'nieuwkomers'.
Wie alles gratis geeft, wordt niet serieus genomen, laat staan gerespecteerd.

De huidige coalitie zal met argusogen gevolgd worden, en als die de samenleving niet in een betere staat achterlaat binnen 5 jaar, dan gaan ze serieus moeten uitkijken.
heist_175 schreef:Verder zie ik vooral symboolmaatregelen (canon, wachtperiodes, weg-met-Unia, ...) die op het totale budget nauwelijks iets uitmaken, maar wel een azijnpisserij introduceren waar we als open economie toch echt niet beter van gaan worden. Opnieuw: kijk waar uw welvaart vandaan komt en zorg dat dat gevrijwaard blijft.
Unia mocht van mij al lang weg. Daar maak je vooral kans om gehoord te worden als je moslim bent, het is dus een organisatie die in haar beleid zelf discrimineert.
De burgemeesterssjerp die ook zwart/geel zou kunnen zijn, dat zijn van die maatregelen die weinig echt veranderen, maar ook nauwelijks iets kosten.
En natuurlijk willen velen niet dat Vlamingen trots zijn op hun eigenheid, in Nederland had men ook een canon, en Spanje was er ook mee bezig.
Wachtperiodes zorgen ervoor dat mensen België, of ten minste Vlaanderen niet meer als het luilekkerland zien, waar je als ongeletterde aankomt en binnen de korste keren alles in je handjes geduwd krijgt.

Over wat ik tot hiertoe gehoord heb, vind ik het te weinig.
Het is dus niet mijn regering.
Ik heb deze keer VB gestemd, en zal het resultaat van deze regering beoordelen en afhankelijk daarvan opnieuw VB stemmen, of opnieuw N-VA.
selder schreef:Jef Neve (ja, die) verwoordt exact hoe ik erover denk:
Is dat de pianist/componist?
Die kunstenaars zijn toch altijd heel rare kwieten die vaak niets van politiek begrijpen, maar er zich wel graag mee willen moeien.
Niet dat alles dat hij hier zegt verkeerd is, politici verdienen inderdaad teveel, en er zijn er dan nog eens veel teveel van ook.
Merk ook de demagogie op van die politici: als het over een kilometerheffing gaat vergelijken ze heel België (een land) met Londen of Stockholm (een stad).
Maar als het over het bestuur gaat, dan hebben we plots ontelbaar veel niveaus nodig met bijbehorende parlementen en kabinetten.
Jan Neve schreef:Jullie zijn marionetten geweest en hebben naar de pijpen gedanst van de man die de beste frituren van Antwerpen kende en de finale van De Slimste Mens won.
Dat klopt, ze staarden zich altijd blind op N-VA en vooral op boegbeeld Bart Dewever.
Maar dat is niet nieuw, van zodra men ziet dat een bepaalde partij of persoon succes heeft, begint men die na te apen, en na te praten.
Mocht VLD met Alexander Decroo 3 keer op rij de verkiezingen winnen, dan gaan ze die ook allemaal proberen na te praten.
Het is dus geen tijedelijke zwakke wending van onze geschiedenis, maar een chronische kwaal waaraan het hele politieke bestel al sinds mensenheugnis lijdt.
Jan Neve schreef:Hoe intriest deze tijdelijke zwakke wending van onze geschiedenis: een land verdeeld door een jongen die geschiedenis studeerde, maar er niks persoonlijks heeft van geleerd, een bende ongeïnspireerde ja-knikkers waar u en ik ons belastingsgeld aan betalen, een sfeer waar mensen écht geloven dat er zoiets is als ‘legalen’ en ‘illegalen’... aan u allen heb ik slechts 1 vraag: op het moment dat u als volgroeide foetus ter wereld kwam: voelde u zich dan legaal, of eerder ‘illegaal’, en als u zich in dat tweede kamp voelde: wat was dan uw plan, en hoe had u zich graag behandeld gevoeld?
Dat is de gekende woorddemagogie. Illegaal betekent natuurlijk niet dat de persoon op zich illegaal is, maar dat die persoon illegaal in het land is.
Als individu ben ik perfect legaal, maar als ik mij zonder paspoort Canada laat binnensmokkelen ben ik gewoon een illegaal.
Jan Neve schreef:Zal ik u eens wat zeggen? Hoeveel onder u hebben ooit op het strand gestaan met de overweging om de zee over te zwemmen? En dat zonder enige garantie dat het lukt aan de overkant... dat zijn godverdomme echte hélden! Niks te illegaal! Geef die hero’s alle kansen! Zou ú het kunnen? Awel, ik niet! En daarom kijk ik op naar die mensen!
Nog zo'n staaltje van demagogie. Men is geen held omdat men illegale dingen doet die gevaarlijk zijn.
Anders moet je ook opkijken naar drugdealers, huurmoordenaars, ...
Jan Neve schreef:Er moet mij nog iets van’t hart: ik ben er voor dat we in België overeenkomen en een systeem vinden om 1 regering te hebben: veel minder ministers, veel minder administratie, .... en daar besparen volgens mij super veel geld mee.
Groen en Ecolo zijn nog niet in staat er één partij van te maken, en komen toch apart op, en zijn het op verscheidene punten niet eens (onder andere of er met N-VA moet onderhandeld worden voor een federale regering).
En dat zijn dan de partijen die altijd zeggen dat alle Belgen eigenlijk hetzelfde willen.
Wat belet er nu partijen om nationaal op te komen?
Niets toch?
PVDA/PTB doet het, dus het kan wel degelijk.
Maar blijkbaar heeft dat dan toch geen succes, kijk maar naar de losersclub van de BUB, die bij verkiezingen nauwelijks een half procentje van de stemmen haalt.
Jan Neve schreef:En nog een laatste puntje: elke Belg leert vanaf de kleuterklas Nederlands en
Frans. Zodat we op termijn niet meer gehinderd worden door debiele politici die de een of andere landstaal niet voldoende onder de knie hebben en die frustratie uitwerken in een of ander programmapunt.
In mijn jeugd was dat zo, toen was Nederlands nog verplicht als 2e taal in Wallonië, maar ook toen was het zo dat de Franstaligen veel slechter Nederlands spraken dan de Vlamingen Frans.
Goede wil kun je niet per wet, decreet of ordonnantie opleggen...
Jan Neve schreef:Wat voor een absurd systeem hebben wij hier ook tenslotte? Ik kan als Belg niet eens kiezen op talent van eigen land...! Ik moet het stellen met een aantal ellebogenwerkers uit godbeterd oost-Vlaanderen omdat de kieswetkring dat op die manier voorziet...???? Waarom? Wie is er zo democratisch verkozen en pretentieus om te zeggen dat ik niet op talent zou mogen stemmen dat niet zijn of haar moedertaal is, gebaseerd op die zakdoek waar ik woon?
Ik heb er geen enkel probleem mee om ineens het federale parlement federaal te laten verkiezen, maar dat betekent dan wel: zonder alarmbelprocedures en dergelijke, 1 man/vrouw 1 stem.
En niet nog eens een federale kieskring erbij, zoals sommige politici voorstellen.
Maar ik geloof niet dat dat echt iets ten gronde zal veranderen.
Een koppel dat niet overeenkomt kan ook in een ander huis gaan wonen, dat zal de relatieproblemen niet oplossen.
Vergeet niet, we komen van een unitair land.
Dat werkte niet, dus hebben ze het systeem veranderd naar een federaal land, nu spreken ze bij sommige partijen van confederalisme, en anderen willen terug naar het unitarisme, zonder dat ze beseffen dat we daar al eens geweest zijn, en dat het toen ook niet werkte.
Ik denk dat het zal eindigen zoals bij een koppel, dat eerst zijn huis herinrichtte, en daarna een scheiding van tafel en bed probeerde, om uiteindelijk volledig te scheiden.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

12 bladzijden aan de pers geven met een aantal symbooldossiers die de regering in de pers wil hebben uit een regeerakkoord van 300 bladzijden is je reinste manipulatie!
Geen woord over cultuur, jeugd, sport, media en armoedebestrijding. Allemaal Vlaamse bevoegdheden. Wel de melding dat er een Vlaamse minister van Justitie komt terwijl dit grotendeels een federale bevoegheid is!

Manipulatie, manipulatie, manipulatie. Ik kan het niet genoeg herhalen.

Vergeet nooit dat het afschaffen van de woonbonus opnieuw een zware belastingsverhoging voor jonge mensen is, want je krijgt tot 85% minder belastingvoordeel bij het verwerven van je eerste en enige woonst. Die 85% verdwijnt natuurlijk in de diepe zakken van de vastgoedsector want door de schaarser wordende open ruimte in Vlaanderen, de strengere energienormen gaan de vastgoedprijzen natuurlijk niet dalen de komende jaren.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Al heel je leven pleiten voor een afzonderlijke vlaamse regering, maar tegelijk wel reopen dat er teveel niveau's zijn en dat de provincies moeten afgeschaft worden… te zot voor woorden.

Roepen dat er teveel postjes zijn, tot ze er zelf zitten en dan toch maar geen minister afschaffen omdat er dan een man te veel is in de partij,... te zot voor woorden.

Een punt maken van de kleur van de sjerp van de burgemeester,... te zot voor woorden.

Ik heb het hier Jaren geleden al neergeschreven en helaas krijg ik gelijk, de kracht van verandering is slechts geldig tot men zelf aan de honingpot kan... te zot voor woorden.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

En de berg baarde een muis. Mijn eerste bedenking was dan ook: is het dat?

Enkele symbolische ingrepen die weinig tot niets zullen veranderen maar populair klinken terwijl zware problemen als armoede, mobiliteit, luchtvervuiling, ruimtelijke ordening en klimaatverandering amper aandacht krijgen. Wel een canon waar niemand van weet wat het is maar wel dat het in Nederland al een foute keuze bleek.

Geen dappere keuzes voor grote inhaalbewegingen voor OV, integendeel de Lijn wordt beloond met een concurrent uit de privé, niet rechtstreeks maar via een op voorhand georganiseerde manier. Investeringen gaan nog altijd grotendeels naar wagens... iets wat we willen verminderen.

Wat met het armoedeprobleem? De vorige minister mocht afgerekend worden op de halvering terwijl we eerder naar een verdubbeling gingen. De afrekening zal een nieuwe post worden :roll:

Geen nieuwe belastingen maar wel de woonbonus op de schop en vervangen door iets dat totaal niet te vergelijken is. Wiens kinderen zal nog een huisje kunnen kopen?

Unia wordt losgelaten... om het te vervangen door een ander instituut met exact dezelfde opdracht, nu betalen we voortaan 2 instituten :roll:

Geen stimulering van gemeentefusies, geen vermindering van de niveau's (provincies), geen ingrepen in de ruimtelijke ordening,...

De gedeeltelijke afschaffing van de stemplicht is ineens een voorbeeld van vrijheid terwijl men gewoon hoopt een aantal VB-stemmers te ontmoedigen naast de oudjes die opzien tegen de wandeling naar het stemhokje.

Het eerste waar men het over eens was, was het aantal posten. Nu is het nog even ruziën wie de post mag opnemen en wie naar de zoveel overbodige troostpostjes moet verhuizen.

En dan vragen ze zich af waarom Belgen/Vlamingen zo weinig fier zijn :roll:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

raf1 schreef:
Vergeet nooit dat het afschaffen van de woonbonus opnieuw een zware belastingsverhoging voor jonge mensen is, want je krijgt tot 85% minder belastingvoordeel bij het verwerven van je eerste en enige woonst. Die 85% verdwijnt natuurlijk in de diepe zakken van de vastgoedsector want door de schaarser wordende open ruimte in Vlaanderen, de strengere energienormen gaan de vastgoedprijzen natuurlijk niet dalen de komende jaren.
belastingvoordeel drijft de prijzen alleen maar omhoog, het gaat in die markt gewoon om vraag en aanbod. Waarom hoeft de belastingbetaler de vastgoedsector te sponsoren? Het belastingvoordeel dat de kopers krijgen gaat immers integraal naar de verkopers.

Het klopt dat de schaarser wordende ruimte in Vlaanderen de prijzen zal doen stijgen, net een reden te meer om GEEN betonstop door te voeren! (die er ook niet komt.)

Daarnet de tekst diagonaal gelezen.
Ik lees vooral dat de belasting niet omhoog gaat, en dat is al heel wat, benieuwd of de federale regering ook zo goed doet :twisted:
Verbod op stookolieketels maar geen regels voor houtkachels ed.... absoluut onbegrijpelijk en zelf misdadig.
Laatst gewijzigd door Gray 01 okt 2019, 15:16, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Gray schreef:Het klopt dat de schaarser wordende ruimte in Vlaanderen de prijzen zal doen stijgen, net een reden te meer om GEEN betonstop door te voeren! (die er ook niet komt.)
Geen betonstop doet de schaarse ruimte enkel schaarser worden en dus duurder worden, geniaal plan dus.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Dizzy schreef:
Gray schreef:Het klopt dat de schaarser wordende ruimte in Vlaanderen de prijzen zal doen stijgen, net een reden te meer om GEEN betonstop door te voeren! (die er ook niet komt.)
Geen betonstop doet de schaarse ruimte enkel schaarser worden en dus duurder worden, geniaal plan dus.
het gaat om bouwgrond, vergelijk de prijs van bouwgrond eens met die van gewone grond, dat zie je het verschil tussen de 2 soorten "ruimtes" en wat je dus "teveel" betaald.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Bouwgrond is schaars en kan ook aangepast worden in een andere bestemming. De niet aangesneden bouwgronden volledig volbouwen zal het aantal bouwgronden doen slinken en dus de prijs doen stijgen. Plaats is niet oneindig, zeker als je weet dat je op veel plaatsen niet mag/kunt bouwen.

Door de afschaffing van de woonbonus zullen jongeren waarvan pappie en mammie er niet warmpjes inzitten genoegen moeten nemen met een appartementje. De prijzen daarvan zijn ook al hoog maar ze nemen wel minder ruimte in. Het is dus een betonstop per inkomensklasse.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Eigen schuld, dikke bult :lol: moeten ze maar niet zoveel volk binnen laten.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

boulder schreef:
heist_175 schreef:Ik weet niet of de afschaffing van de provincies zoveel zou veranderen.
Er zijn teveel postjes en er is teveel versnippering.
We hebben hier in dit land een recordaantal niveaus : gewesten, gemeenschappen, gemeentes, een Kamer én een Senaat, provincies, het nationale niveau, enz.
heist_175 schreef:Wat er op provinciaal niveau nu gebeurt, moet wel ergens anders gebeuren. Overhevelen naar de gemeenten is niet evident omdat het net gemeente-overschrijdende zaken zijn.
Dan moeten ze maar wat harder werken.
Kijk maar eens naar het buitenland, dan zal je zien dat het provinciale bestuur daar (in andere bewoordingen) ook bestaat. Provincies bestaan overigens al langer dan gewesten en gemeenschappen.
Ik heb wel al snelle oneliners gehoord dat de provincies wegmoeten, maar niet waar de huidige bevoegdheden van de provincies dan terecht gaan komen: rampencoordinatie, onderwijsinrichting, zwembaden, ...
Als we de provincies morgen "gemeenteoverstijgende structuur" noemen, is het dan plots opgelost?
@harder werken
Ga dat maar tegen de (provinciale) ambtenaren vertellen. De ambtenaren die ik ken (gemeente & provincie) weten niet waar kruipen van het werk. Het is niet altijd nuttig werk, maar dat kiezen zij niet, dat kiest de wetgever (vaak Vlaanderen).
Maar ik ontmoet hier wel mensen die de werkelijkheid niet interessant vinden, en liever onrealistische theorieën verkondigen die keer op keer in de werkelijkheid niet blijken te werken.
Anekdotiek neen, maar de werkelijkheid negeren lijkt mij nog veel erger.
De werkelijkheid gaat dus voorbij aan de anekdotiek en valt te vatten in statistieken en cijfers, maar belangrijker nog: in evoluties over de tijd.
Het is makkelijker oppositie voeren via Facebook met anekdotes dan beleid te voeren met cijfers.
heist_175 schreef:Verder zie ik vooral symboolmaatregelen (canon, wachtperiodes, weg-met-Unia, ...) die op het totale budget nauwelijks iets uitmaken, maar wel een azijnpisserij introduceren waar we als open economie toch echt niet beter van gaan worden. Opnieuw: kijk waar uw welvaart vandaan komt en zorg dat dat gevrijwaard blijft.
Unia mocht van mij al lang weg. Daar maak je vooral kans om gehoord te worden als je moslim bent, het is dus een organisatie die in haar beleid zelf discrimineert.
Vlaanderen gaat nochtans hetzelfde moeten doen: een centrum oprichten dat discriminatie etc aanpakt. Unia deed het prima (niet mijn woorden, internationaal zo erkend), het valt af te wachten of het Vlaamse centrum
- goedkoper is (nu betaalde Vlaanderen 10miljoen)
- even efficiënt werkt
Het is zoals met de media: de NVA was - toen ze klein was en af en toe in de oppositie zat - voor vrije media en persvrijheid en al wat je wil. Ze zitten nu zelf al een hele tijd in het comfortabele pluche en plots zijn de media slecht. Unia doet het prima, dat valt gewoon niet te ontkennen, maar heeft een akkefietje gehad met enkele NVA'ers (bv Liesbeth Homans) en dus komt er nu de wraak.
tien schreef:PVDA durft nu zelfs beweren dat er op 26/5 voornamelijk links gestemd is. Je haalt er maar uit wat je wil.
Het is maar wat je wil zien en geloven natuurlijk. VB en PVDA pleitten alvast beiden voor een pensioen van €1500.
Ik betwijfel dat elke VB pensioenstemmer per sé een racistische, xenofobe partij aan de macht wil, laat staan een splitsing van België.
Joe de Mannen schreef:Een punt maken van de kleur van de sjerp van de burgemeester
Dat heet dan: rekening houden met de uitslag van 26/05.
Ik zie vooral een bende onbenullen die blij zijn dat ze de overmacht in de regering hebben, dat ze wraak kunnen nemen op iedereen die hen bekritiseert en wat retoriek voor een TAK-betoging of Ijzerbedevaart.
Ondertussen verglijden we verder en verder in de PISA ranking voor onderwijs en worden adviezen ter zake in de prullenbak gekieperd. Als de elitaire colleges maar kunnen blijven bestaan. De modale burger moet vooral niet hopen dat ze via dat soort onderwijs zijn/haar kinderen de beste kansen zullen krijgen.
Vergeet niet dat onze welvaart gevormd wordt in het onderwijs, wij hebben geen grondstoffen om uit te voeren, alleen brains en skills. Het is schrijnend om te zien dat de overheid ervoor kiest om die bron van welvaart verder te ondergraven.
Vergeet nooit dat het afschaffen van de woonbonus opnieuw een zware belastingsverhoging voor jonge mensen is, want je krijgt tot 85% minder belastingvoordeel bij het verwerven van je eerste en enige woonst. Die 85% verdwijnt natuurlijk in de diepe zakken van de vastgoedsector want door de schaarser wordende open ruimte in Vlaanderen, de strengere energienormen gaan de vastgoedprijzen natuurlijk niet dalen de komende jaren.
Iedereen is blij dat Ali eerst 10 jaar onder een brug moet gaan wonen voor de Vlaamse overheid er nog maar aan denkt om even te helpen. Dat langs de andere kant de jonge gezinnen koud gepakt worden door de partij die beweerde de middenklasse te beschermen, is oké.
Ze verlagen zich zo tot symbolen (Unia, sjerpkleur, ...) dat het echte beleid er niet meer toe doet, schijnbaar.
heist_175 schreef: Ik ben vooral nieuwsgierig naar:
- asbestfonds: er zijn nog gigantisch veel vierkante meters asbestplaten in gebruik in Vlaanderen (daken, gevelbekleding, isolatie, ... in scholen, huizen garages, duivenkoten, ...) en die zouden allemaal tegen 2032 of 2034 (afhankelijk van het bouwjaar van het gebouw) opgeruimd/vervangen moeten zijn. In NL hebben ze zelfs een wet die asbest tegen 2025 verbiedt én ze hebben er een fonds dat tussenkomt bij de sanering. Schauvliege had ook een plan, maar zoals wel meer van Schauvliege was het een slag in het water. Ik ben benieuwd of de nieuwe Vlaamse regering ook zo'n maatregelen heeft durven nemen (die impact hebben op de gezondheid van de ganse bevolking), of ze het enkel houden bij bakkeleien over een canon voor Vlaanderen.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20170321_02792303 voor wat achtergrond over asbest.
Afbeelding
Er zijn jaarlijks heel wat mensen getroffen door longkanker (en erger) door asbest. In Nederland kan het wel om daar gewoon heel ambitieus in te zijn. In Vlaanderen is het niet meer waard dan 2 zinnetjes op 300blz.
Zijn Vlaamse nationalisten (en racisten die officieel niet mee in de regering zitten) dan plots niet meer bezorgd om de gezondheid van de eigen burgers?
Weerom: een slag in het water.
Richt anders een werkgroep op in welk soort zak het asbest afgevoerd moet worden, een witte of een geel/zwarte.
- investering dan wel sanering in openbaar vervoer (DeLijn)
Het is dus een gekapte sanering geworden. DeLijn moet concurreren met privébedrijven, dat is op zich geen probleem. Niemand is tegen concurrentie, dat houdt alle deelnemers scherp.
Maar OVLD heeft eerder geweigerd om subsidies die alle bedrijven krijgen, ook voorDeLijn te laten gelden. Zo komt de lijn natuurlijk met een handicap aan de start. Dus van een gelijk speelveld is geen sprake. Het is gewoon een holdup op DeLijn.
Meer informatie: https://www.standaard.be/cnt/dmf20171006_03116995
[/quote]

Kortom: het worden 5 azijnpisserjaren, zonder echt beleid waar de burger beter van wordt. Maar wel geel/zwarte sjerps.
Arm Vlaanderen
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Er vermits het allemaal goedgekeurd is door de partijen gisteren, staan er toch veel mensen achter zo'n beleid. nog armer vlaanderen…

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Er was bij OVLD en CDV anders behoorlijk wat tegenkanting, maar de particratie heeft gezegevierd.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

heist_175 schreef:
tien schreef:PVDA durft nu zelfs beweren dat er op 26/5 voornamelijk links gestemd is. Je haalt er maar uit wat je wil.
Het is maar wat je wil zien en geloven natuurlijk. VB en PVDA pleitten alvast beiden voor een pensioen van €1500.
Ik betwijfel dat elke VB pensioenstemmer per sé een racistische, xenofobe partij aan de macht wil, laat staan een splitsing van België.
Ok voor vb & pvda (twijfel wel hoe ernstig vb hun linkse punten neemt maar ze zijn er wel), de grootste blijft NVA dus zeker niet links (en enkel nva zelf gaat het rechtse ontkennen). Zelfs cd&v wil nu meer naar rechts (vandaag toch, wie weet daar nog waar ze morgen gaan staan)
Raar genoeg heb ik ook meer vertrouwen in de vb stemmers dan hun partijleden (maar dat is bij elke partij min of meer aanwezig). Eén van de redenen dat ik denk dat het afschaffen van de opkomstplicht mogelijk niet hun gewenste resultaat gaat geven.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Binnen de NVA had je ook een sociale vleugel, waarvan Peumans de meest bekende was.
De NVA is opgericht toen de Volksunie kapot ging aan interne twisten (clash tussen Bourgeois en Vankrunkelsven).
Ex-Volksunie partijbonzen vind je nu bij:
- SPA: Anciaux
- OVLD: Vankrunkelsven, Gatz
- NVA: Bourgeois
Niet iedereen uit de sociale vleugel van ex-VU is gaan wenen bij de SPA, zoals Anciaux.
Maar ik betwijfel ook dat er, na het vertrek van Peumans, nog veel achtergeblevenen van die meer sociaal voelende vleugel zijn en/of dat ze zich nog durven roeren.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Wat mij ook opvalt is hoezeer de privé bepaalde beslissingen heeft kunnen doordrukken. Er is de intrede in het OV maar vooral de aanval op de VRT. Geen geschreven artikels (long read) meer voor VRTNWS en verplicht deelnemen aan het doodgeboren kind "Vlaamse netflix". Dit betekent ook het einde van VRTnu dat vervangen wordt door een betalend vehikel waar vooral DPG op zit te hopen. Ook minder mogelijkheden voor reclame op VRT zodat het eigenlijk een besparing is die tegelijk steun is aan de commerciële zenders. Op inhoud kunnen ze het niet halen, dan maar wat hulp vragen aan bevriende politici.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Gray schreef:belastingvoordeel drijft de prijzen alleen maar omhoog, het gaat in die markt gewoon om vraag en aanbod. Waarom hoeft de belastingbetaler de vastgoedsector te sponsoren? Het belastingvoordeel dat de kopers krijgen gaat immers integraal naar de verkopers.
Ik geloof er niets van. M.i. zijn we al veel te ver gevorderd met stijging van bevolking en schaarste dat het verdwijnen van de woonbonus 0,0 invloed gaat hebben op de prijzen (zie: het overbieden op de vraagprijs dat zijn intrede begint te doen in ons land). Ze zullen enkel blijven stijgen en de zogenaamd positieve impact van het verdwijnen van de woonbonus zal direct verwaterd zijn.

Het verdwijnen van de woonbonus maakt het enkel nog moeilijker voor velen om een huis te kopen. M.a.w. een regelrechte (en serieuze) belastingverhoging.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Dizzy schreef:en verplicht deelnemen aan het doodgeboren kind "Vlaamse netflix". Dit betekent ook het einde van VRTnu
Zo las ik dat niet.
Ik ga er vanuit dat VRTnu blijft bestaan, maar dat de fictieseries naar de netVlix gaan.
Als alles terug achter een betaalmuur gaat, hoe kan de VRT de penetratiegraad dan nog behalen én dan betalen we opnieuw 2 keer: belastinggeld naar de VRT én een verplicht abonnement bij ofwel netVlix, ofwel het duopolie.

Bij de VTM/Vier en Proximus/Telenet zien ze dat laatste natuurlijk heel graag gebeuren.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

The Handmaid`s Tale/Proximus en Chernobyl/Telenet zitten al achter een betaalmuur. Beide monopolisten hebben hun ¨domme pijp¨ al ingezet dus als verdienmodel. VTM loopt er (voorlopig?) nog een beetje achteraan als 3de wiel aan de wagen :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Dizzy schreef:Wel een canon waar niemand van weet wat het is maar wel dat het in Nederland al een foute keuze bleek.
Bart De Wever wist dat zelf ook al

https://www.standaard.be/cnt/dss27022002_003
DeStandaard 27/02/2002 - Maak geen misbruik van de geschiedenis - Bart De Wever
Het mooie is dat het verleden iedereen bedient. Zelfs inzichten die door de vakhistorici algemeen aanvaard worden, kan men naar hartenlust aanvechten. Geschiedenis laat zich niet canoniseren tot absolute en eeuwige waarheid. Een officiële versie van het verleden opleggen, als dienstmaagd voor het politieke heden, is typisch voor totalitaire regimes. In een democratie moet de overheid daaromtrent de grootste schroom aan de dag leggen. Helaas gaan zowel België als Vlaanderen de jongste jaren op dit vlak uit de bocht.
Dus volgens Bart De Wever heeft het Vlaamse regeerakkoord wel wat elementen van een totalitair regime.
Ik ben het geheel eens met zijn (vroege) analyse.

(met dank aan de column van Marc Reynebeau in DeStandaard https://www.standaard.be/cnt/dmf20191001_04639274)
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Grappig dat BDW zegt dat de Vlaamse regering uit de bocht gaat en dat canon onzin is :lol:

Als VRTnu inhoud verliest is dat ook een aderlating. Als het niet interessant genoeg is, zal men dit aangrijpen om het af te voeren. Dat is een beproefde techniek: eerst onderfinancieren om daarna kritiek te kunnen geven op werking/populariteit en daarna privatiseren.

De prijzen zullen niet dalen maar eerder stabiliseren gedurende een periode na eerst een stevige stijging door de rush. Nadien is het kopen voor de happy few die het nog kan betalen. De banken gaan ook strenger worden dus wie nu als jongere nog geen huis heeft of rijke ouders kan uitkijken naar een (duur) appartement. Door deze shift zal ook de vraag bij appartementen stijgen en zo kop je uiteindelijk dat je evenveel betaalt voor een appartement als nu voor een huis. Dat hebben we goed geregeld :bang:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Dizzy schreef: De prijzen zullen niet dalen maar eerder stabiliseren gedurende een periode na eerst een stevige stijging door de rush. Nadien is het kopen voor de happy few die het nog kan betalen. De banken gaan ook strenger worden dus wie nu als jongere nog geen huis heeft of rijke ouders kan uitkijken naar een (duur) appartement. Door deze shift zal ook de vraag bij appartementen stijgen en zo kop je uiteindelijk dat je evenveel betaalt voor een appartement als nu voor een huis. Dat hebben we goed geregeld :bang:
en wie zijn schuld is dat? :lol:
Powaq schreef: Ik geloof er niets van. M.i. zijn we al veel te ver gevorderd met stijging van bevolking en schaarste dat het verdwijnen van de woonbonus 0,0 invloed gaat hebben op de prijzen (zie: het overbieden op de vraagprijs dat zijn intrede begint te doen in ons land). Ze zullen enkel blijven stijgen en de zogenaamd positieve impact van het verdwijnen van de woonbonus zal direct verwaterd zijn.

Het verdwijnen van de woonbonus maakt het enkel nog moeilijker voor velen om een huis te kopen. M.a.w. een regelrechte (en serieuze) belastingverhoging.
De registratierechten worden helaas verlaagd om dit wat te compenseren, helaas ja want dit had niet moeten gebeuren.
De prijzen zullen inderdaad niet dalen omdat het nog steeds een spel is tussen vraag en aanbod en er nu al een hoge richtprijs is,... die de mensen blijkbaar bereid zijn om te betalen.

Als de bevolking stijgt moet er meer beton en huizen gebouwd worden, meer natuurgebied moet helaas worden opgeofferd worden om mensen te huisvesten. Dat is de "enige" manier om huizenprijzen onder controle te houden.

Maar de overheid moet helemaal geen subsidies geven om huizen te kopen want die gaan uiteindelijk rechtstreeks naar de verkopers. Dat is heel dom.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

heist_175 schreef:Kijk maar eens naar het buitenland, dan zal je zien dat het provinciale bestuur daar (in andere bewoordingen) ook bestaat. Provincies bestaan overigens al langer dan gewesten en gemeenschappen.
Maar het is dan ofwel provincies, ofwel gewesten ofwel gemeenschappen, niet alle 3, en 3 keer kosten.
En zoals ik zei, als het over verkeersproblemen gaat, vergelijkt men heel België met één buitenlandse stad, als het over de postjes gaat, hebben we plots 7 niveaus nodig.
heist_175 schreef:De werkelijkheid gaat dus voorbij aan de anekdotiek en valt te vatten in statistieken en cijfers, maar belangrijker nog: in evoluties over de tijd.
Het is makkelijker oppositie voeren via Facebook met anekdotes dan beleid te voeren met cijfers.
Dat zal wel, maar veel nuttige cijfers heb ik van anderen hier nog niet moeten lezen, wel veel dogmatisch denken.
Uitspraken als "het is onzinnig te weten hoeveel het er zijn" (discussie over firmawagens), stemmen totaal niet overeen met het verhaal dat de andere kant hier cijfers geeft, maar bevestigen integendeel het dogmatische denken, waarbij de werkelijkheid straal genegeerd wordt.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

boulder schreef: Maar het is dan ofwel provincies, ofwel gewesten ofwel gemeenschappen, niet alle 3, en 3 keer kosten.
En zoals ik zei, als het over verkeersproblemen gaat, vergelijkt men heel België met één buitenlandse stad, als het over de postjes gaat, hebben we plots 7 niveaus nodig.
Ik ga geenszins pleiten voor al die niveaus, dat is gewoon onzinnig. In het buitenland hebben ze dat ook niet.
Maar ik hoor bepaalde partijen al heel lang toeteren over het afschaffen van de provincies, maar ze krijgen het niet klaar. Net omdat het een tussenniveau is dat toch nog behoorlijk zichtbaar is voor de burger.
Ofwel is er geen (budgettaire) impact en schuif je alles door, ofwel schaf je het af en krijg je oproer: scholen die sluiten, zwembaden toe, parken afgesloten, fietssnelwegen weg, ... De toeteraars (die overigens zelf al lang aan de vetpotten op alle niveaus zitten, incl provincies) hebben dat natuurlijk al lang door: het klinkt prima, het kan verkocht worden als besparing, maar het is enkel te realiseren na langdurig overleg. En niemand interesseert het echt. Dat langdurig overleg is te moeilijk, een oneliner is makkelijker. Nadien doe je toch gewoon niets en geen haan die er naar kraait.

Ik merk ook dat Het VB Unia wilde afschaffen, wat overigens niet kan binnen de Europese context en dat Homans met Unia ruzie gemaakt heeft. En plots moet de overheid niet meer efficiënt zijn. We richten gewoon een extra, aparte structuur op die hetzelfde gaat doen als Unia.
Niet enkel laat "de kracht van verandering" een mega put van 12miljard achter op federaal niveau, het adagium "efficiënte overheid" (dat ze nooit serieus hebben genomen, vraag het maar aan Vandeput) wordt voor een symbooldossier, gelardeerd met wraak, gewoon overboord gekieperd. De VB tooghanger vindt het natuurlijk allemaal prima, maar het is zo hypocriet als wat.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Oh, niets voor nieuwbouw waar nog 21 procent moet betaald worden maar WEL een woonbonus op je 2e woonst omdat dit federale materie is... :bang:
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

ik heb het hier al gezegd en irl echt ook. Ik kan hier geen constructief gesprek mee opbouwen maar de remmen zijn los en ik weet niet waar dit gaat eindigen.

Wat wel goede zaak is en dat had ik al gezegd zijn die investeringen in fietspaden al hoop ik dat dat weer niet een verdoken belastingsvoordeel is.

Maar buiten dat lijkt mij dit een heel vaag en gaan ze de remmen van de federale regering ook introduceren bij de vlaamse zonder een echte winst.

Er staan veel personen met een handicap die een vorlopig budget van 12 punten krijgen(aka 10000 euro) en die eigenlijk recht hebben op 36 punten of meer dus 30000 euro of meer. En buiten een vage vermelding tot het inperken hiervan is er geen enkel bewijs dat dit ook beter zal lukken.

En die budgetten schrikken jullie misschien af maar die personen hadden daar vroeger hoe dan ook recht op want vroeger kregen de instellingen deze bedragen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Gray schreef:Als de bevolking stijgt moet er meer beton en huizen gebouwd worden, meer natuurgebied moet helaas worden opgeofferd worden om mensen te huisvesten. Dat is de "enige" manier om huizenprijzen onder controle te houden.
Klopt niet. Er zijn genoeg huizen die leeg staan en terreinen die niet gebruikt worden. Veel van die huizen voldoen totaal niet meer aan de moderne eisen van vandaag de dag. Ze worden dus best afgebroken en vervangen door nieuwe huizen die meer comfort bieden en compacter zijn. Er is op dat vlak al wat in beweging aan het komen maar de reflex om gewoon te blijven volbouwen is blijkbaar nog sterk.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik denk dat je wel eens moet nuchter denken waar we al het water gaan heen doen.

Want als je alles volbouwt gaan we nog meer met overstromingen te maken hebben.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

da's toch gewoon voor het rampenfonds en als dat dreigt droog te staan,verhogen we toch gewoon de brandverzekering van alle huiseigenaren…


ooops, dat is al gebeurd…

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Slafes schreef:Oh, niets voor nieuwbouw waar nog 21 procent moet betaald worden maar WEL een woonbonus op je 2e woonst omdat dit federale materie is... :bang:
BTW is ook federale materie (in feite zelfs grotendeels Europese materie), dus nee daar kan de Vlaamse Regering niets aan veranderen. En dat van die woonbonus... Tja, wederom een knap staaltje splitsingsdrang die nergens voor nodig is...

Het zal wel tijd worden dat meer mensen een bestaande oude woning afbreken en een nieuwbouw zetten aan 6%. Vele renovaties om aan de nieuwe normen te voldoen (of toch zoveel mogelijk) kosten ook enorm veel geld. Alleen is die afbraak- en heropbouw regeling enkel voor 32 kernsteden in België en niet landelijk... Dat zou ook wel eens mogen veranderen.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

boonpwnz schreef: En die budgetten schrikken jullie misschien af maar die personen hadden daar vroeger hoe dan ook recht op want vroeger kregen de instellingen deze bedragen.
Een deel van het budget moet nu al praktisch uitbesteed worden aan organisaties die niet anders doen dan mensen helpen hun weg in die miserie te vinden (puur overhead). De aanvraag en toekenning duurt jaren maar dan ineens 3 maand waarin je moet doorgeven hoe en waar alles besteed moet worden (als je dan organisaties hebt met maanden wachtlijst voor je zelfs contact hebt). De organisaties die dan effectief de zorg uitvoeren komen zwaar in de problemen omdat ze meer dan 2 jaar op beloofde vergoedingen moeten wachten. Beetje zuur als dan organisaties waar de klanten maanden vooraf betalen toch overkop gaan met putten van miljoenen.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”