Na het epc, de mobiscore

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

We kunnen natuurlijk niet allemaal rond het Centraal Station van Antwerpen, de Bourla of NTG gaan wonen hé :).
Kernverdichting, op papier een Vlaamse prioriteit sinds vele jaren, houdt vooral NIET in om allemaal naast de KULeuven of HetPaleis te gaan wonen, maar wel de bestaande dorpskernen te versterken door lintbebouwing etc te ontmoedigen.

Fiscaliteit sturen via mobi is niet zo onlogisch, maar ik moet het nog zien gebeuren + het hangt altijd van de details van de implementatie af.
Maar betalen doe je nu ook al, als je een slechte mobi score. Je kan ook nu al kiezen tussen meer geld uitgeven bij aankoop van een goed bereikbare woning, of een meerkost die je heel uw leven draagt als je in een wei gaat wonen.
Met een firmawagen met tankkaart wordt die financiële prikkel natuurlijk wat verdoofd.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Natuurlijk kan niet iedereen in de stad wonen en dat hoeft ook niet maar de scores zijn wel vaak te verklaren door deze parameters.

Dat de fiscaliteit meer op ecologische en andere factoren zal gestoeld worden is een logische evolutie, ook België zal daar niet aan ontsnappen. De internationale regels/normen worden telkens verscherpt zodat onze moedige politici wel moeten handelen. De verdoving langzaam verminderen zal de patiënt op een bepaald moment wel wakker schudden :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Ze zouden die mobiscore ook kunnen gebruiken om hun beleid te sturen i.p.v. er op termijn een taksvehikel van te maken. Bvb. investeren in meer openbaar vervoer naar locaties met een slechte mobiscore maar hoge bevolkingsdichtheid.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Het is niet OF maar EN. Investeren kost geld en dan heb je taksen nodig om aan dat geld te komen.

Via de portefeuille kan men nog altijd het best sturen, vriendelijke aandringen werkt zelden even effectief :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Ze kunnen die mobiscore op alle manieren gebruiken/misbruiken. Een nieuwe regeling voor het bepalen van het KI is iets dat ook waarschijnlijk op tafel zal komen in de volgende legislatuur. Mobiliteit is ook in het oude systeem zogezegd een parameter.
In het nieuwe systeem zou dan de mobiscore kunnen meetellen want die is er al ... Straten die dus goed scoren gaan dan meer ki belastingen betalen
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

heist_175 schreef:We kunnen natuurlijk niet allemaal rond het Centraal Station van Antwerpen, de Bourla of NTG gaan wonen hé :).
Kernverdichting, op papier een Vlaamse prioriteit sinds vele jaren, houdt vooral NIET in om allemaal naast de KULeuven of HetPaleis te gaan wonen, maar wel de bestaande dorpskernen te versterken door lintbebouwing etc te ontmoedigen.
Zou wel handig zijn, werk praktisch naast het paleis. Misschien heeft mijn eigenlijke chef een kamertje vrij :angel:

De eventuele bonus die je krijgt ga je afgeven aan stijging KI dus niet teveel schrik hebben naar de twee kanten.
Dizzy schreef:Het is niet OF maar EN. Investeren kost geld en dan heb je taksen nodig om aan dat geld te komen.
Of de taksen die je al krijgt niet spenderen aan zinloze dingen (zoals de mobi score, iets nieuws zegt die echt niet)?
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ikzelf 5,3 :eek:
laten we zeggen dat dat opmerkelijk weinig is voor iemand die amper 7500 km/jaar rijd dus dat lijkt me vrij efficiënt te verlopen toch?

Ik vind het een gevaarlijke / nutteloze score.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

honda4life schreef: laten we zeggen dat dat opmerkelijk weinig is voor iemand die amper 7500 km/jaar rijd dus dat lijkt me vrij efficiënt te verlopen toch?
Dat ding kijkt puur naar ligging en niet naar gedrag.

Zo heb ik 4,7 (thank god :-) ), ik moet een kwartier rijden tot aan het eerste grote warenhuis. Maar op het platteland pas je u daar aan aan. Zo gaan wij maar 1x per maand naar het grootwarenhuis (collect and go), terwijl ik vrienden heb die in de stad wonen die bijna dagelijks naar de winkel gaan (en dan nog dikwijls met de wagen, want een pak water van 6 flessen weegt te zwaar).

Wie is er dan het milieuvriendelijkst? Als ze dus echt willen kijken naar gedrag, dan voeren ze beter een kilometerheffing in.
Al de rest is in mijn ogen niet eerlijk (wat ben je met een theater dicht bij jou als je daar geen interesse in hebt?).
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 42 keer

Inderdaad, redelijk nutteloos ding om iets te beoordelen waarover iedereen wel anders denkt of zaken anders bekijkt.

Score hier: 7.2/10.. Maar ik denk dat het eerder 9.2/10 is:
- Bushalte op 300m: perfect, geen sluikstort of bushokje dat als pissijn gebruikt wordt voor mijn deur.
- Winkels op 1km: perfect, geen last van lawaaierige vroege leveringen en de verkeersstroom dat de winkels met zich meebrengen
- Horeca op 1km: perfect, geen last van geluids- of geuroverlast
- Sportcentrum op 1,5km
- Cultureel centrum op 3.5km (perfect omdat ik een cultuurbarbaar ben)
- Treinstation op 2km: geen last van het overwegsignaal en de hangjongeren
- Snelwegoprit op 2km: handig, maar hier worden wel punten afgetrokken omdat de snelweg zelf in vogelvlucht op 300m ligt en veel geluidshinder met zich meebrengt (vroeger lag er fluisterasfalt en dan was het prima te doen, maar Vlaams-Brabant verkiest al jaren luide beton voor de snelwegen en ze willen hier geen geluidsmuren plaatsen)
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Didymus schreef:Aan degenen die slecht scoren voor mobiliteit, maar wel een bus- of treinhalte in de buurt hebben: waar brengt die bus of trein je naartoe?
Valt erg goed mee hier :)
Trein: Antwerpen, Gent, Brussel en zowat al wat er tussen ligt. Enkel niet rechtstreeks naar Zaventem maar vliegen is ook niet ecologisch :banana:
Bus: Aalst, St-Niklaas, etc... Tot Gent St-Pieters met de bus in maar 1 overstap (als je dat zou willen, trein lijkt me dan comfortabeler maar dat terzijde) (en eigenlijk is het dan eenvoudiger die paar minuten te fietsen naar de overstaphalte, dan is het zonder overstap). Dus alleja, ok niet elke buspaal heeft goede connecties maar klagen kunnen we hier niet ;).

Ter referentie heb ik even een adres vlak tegen het station van dendermonde gekozen, die halen ook "slechts" 8,2. Openbaar vervoer scoort daar met moeite goed, en ze spreken enkel over het station dat in de buurt ligt maar niet de buslijnen er vlak voor. Sint-Niklaas vlak tegen het station scoort 9,4 en daar is wel een "belangrijke bushalte" aanwezig :). Wat is de definitie van een belangrijke bushalte? (Station van Lokeren slechts een 8 blijkbaar)
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Didymus schreef:Aan degenen die slecht scoren voor mobiliteit, maar wel een bus- of treinhalte in de buurt hebben: waar brengt die bus of trein je naartoe?
Medium score (te lui om op te zoeken :oops: staat hierboven ergens)
Bus: 21A: 5 minuten Landen (ook beetje overbodig om ze daarvoor te nemen, afhankelijk van bagage) - Sint Truiden (1/2h) - Hasselt (iets meer dan 1h) met mogelijkheid ook bij Ikeacity St Lambrachts uit te stappen (maar ikea & bus is een vreemde combinatie, voor koffie is het wat ver en haat ikeakantine). Aka van nergens naar nergens maar snelle link naar De Limburg voor wat beschaving.

Trein: St Truiden - Hasselt (inclu Bokrijk voor de cultuur maar zonder stoom), Luik, Leuven, Hijnt, Bruhhe, Oostende (voor de zeeliefhebbers) en vooral verschillende naar Brussel (zelfs inclu de "Airport City Express").
Ah ja, en metropool Tienen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

heist_175 schreef:Elk appartement/huis waar ik kom binnen "de ring" van een stad (grotendeels op Leuven na) is overwegend vuil, lawaaierig, belachelijk klein, heeft duzend buren die veel lawaai maken, en in het beste geval een koer om de was buiten te hangen of een BBQ te geven op 4m².
Die stereotiepe overdrijvingen altijd, moet dat nu echt? :roll:

heist_175 schreef:@zwarte zondag
Wat gaan de racisten daar aan veranderen?
Ik veronderstel dat je met racisten Vlaams Belang bedoelt (niet dat dat al bewezen is, maar voor sommigen zijn dat maar details...).
Punt is dat Vlaams Belang zowat alle stemmen verzamelt van ontevreden burgers, of die nu ontevreden zijn omwille van migratie, omwille van torenhoge belastingen, etc.
De problemen niet oplossen of er nog extra creëren, zoals men met die mobiscore wil doen, is dus de toekomstige overwinningen van VB organiseren.
Nu, als dat het doel is, zijn ze alvast goed bezig...
heist_175 schreef:De reden dat de overheid de burgers wat meer wil centraliseren is om kosten te besparen. Vooral kosten voor de burger, maar ook voor de overheid (wat uiteindelijk ook de burger is).
Ach so, dus de Overheid is eigenlijk de burger.
Dus de burger protesteert dan tegen zichzelf als hij VB stemt?
Geloof je het zelf?
heist_175 schreef:Waarom is telecom in BE zo duur: deels door duopolie (door de overheid in stand gehouden), maar ook omdat de fysieke infrastructuur hopeloos versplinterd is.
Wat een onzin. Indertijd was er een monopolie, de RTT (en wat later Belgacom) had gewoon het volledige monopolie over de telefoonkabel.
Had je toen lage prijzen?
Natuurlijk niet.
De xDSL infrastructuur is overigens toch helemaal in handen van Proximus, en sedert de overname van het In-Di platform is ook Telenet helemaal eigenaar van de kabel.
Waar zit die zogezegde versplintering dan?
heist_175 schreef:Ik zie niet in hoe de VB'ers het platteland gaat opzetten tegen de steden? Op het platteland zijn nl nauwelijks migranten, ik betwijfel dat je mensen zo lang angst kan aanpraten voor iets dat er niet is.
Waarom zou het doel zijn om mensen op te zetten tegen anderen?
Ik zie trouwens dat dat precies is wat de mobiscore doet, mensen zeggen dat ze beter zijn dan anderen, en dus minder belastingen zullen betalen, omwille van het zoveelste arbitraire criterium...
heist_175 schreef:I@OV/DeLijn/NMBS
Schiet niet op de pianist.
Dat doe ik niet, je zoekt hier een tegenstelling die er niet is.
Ik mag gerust klagen over de slechte dienstverlening van die ondernemingen.
Het idee dat ik dan niet zou weten dat de politiek daarvoor verantwoordelijk is, is nogal simpel... :roll:
heist_175 schreef:@fiscaliteit
Ik zie dus geen probleem om de fiscaliteit meer te richten naar die mobiscore
Die "dus" snap ik al helemaal niet, want je hebt net gezegd dat de Vlaamse en Federale Overheid veel te weinig investeren in openbaar vervoer, en toch vind je het OK dat je daarvoor de burger gaat afstraffen?
Dan schrijft een mens niet "dus", maar "ondanks dit alles" om op de tegenstelling te wijzen.
heist_175 schreef:maar ik zie dan ook graag de financiering van steden en gemeenten op gelijke leest geschoeid. Steden zijn zo kreupel dat ze gigantische financiële toelagen vanuit de niet-stedelingen nodig hebben om break-even te blijven.
Daar zit wel een logica achter.
Om een voorbeeldje te geven: het is niet in alle kleine deelgemeenten van Kortrijk dat ze taallessen op alle niveaus geven voor bijv. Spaans of Duits.
Dat is een rol die men van een centrumstad verwacht.
De inwoners van die deelgemeenten (zoals ikzelf ook) verwachten dus bepaalde dienstverlening die hun kleinere gemeente niet kan voorzien.
Dan is het ook logisch dat die centrumgemeenten ergens bijdragen nodig hebben.
Ze kunnen natuurlijk ook al die taken gewoon afstoten, en dan zullen zij inderdaad veel minder belastingen moeten heffen.
Maar of Zoetenaaie dan zijn eigen operahuis gaat neerpoten, daar heb ik toch mijn twijfels over.
heist_175 schreef:Als de niet-stedelingen (zeg maar mobiscore onder de 9) via de fiscaliteit (KI, woonbonus, VAA, ...) gepenaliseerd worden, of de 9+'ers bevoordeeld, zie ik graag de bijdragen van de 9-'ers naar de 9+'ers ook geschrapt.
Wel grappig dat je VB verwijt stedelingen tegenover niet-stedelingen op te zetten, terwijl je dat hier zelf zo openlijk doet.
Dat de Overheid (en dus niet de burger) die middelen niet altijd correct verdeelt, volledig akkoord, het principe zelf echter klopt.
Een centrumstad moet nu eenmaal bepaalde zaken vervullen die kleinere steden / dorpen niet vervullen.
heist_175 schreef:Als uw gemeente dus minder krijgt per inwoner, draag jij als inwoner dus netto bij aan de grootspraak van de (groot- en centrum)steden.
Voor een stukje is dat misschien grootspraak.
Maar zie je elke gemeente een opera neerzetten?
Zie je in Heultje een cinemacomplex neerstrijken?
En ieder dorp zijn conservatorium?
heist_175 schreef:Laat het KI van de Antwerpse binnenstad dus dalen, laat de woonbonus gelinkt zijn aan de mobi, maar geef dan ook elke gemeente terug evenveel subsidies voor elke inwoner.
Als je dat doet gaan die grote steden gewoon alle dure projecten afstoten, projecten waar nochtans ook alle gemeenten errond van meeprofiteren.
DIzzy schreef:Men blijft foute veronderstellingen lanceren als "de mensen die in niet goed gelegen plaatsen moeten verhuizen". Niemand moet iets, je krijgt wel een indicatie van hoe goed/slecht de ligging scoort op bepaalde criteria. Je kan dus perfect blijven wonen waar je wil.
Tot de politici besluiten u daar fiscaal voor af te straffen.
DIzzy schreef:Wie kiest om ergens te wonen moet daar ook de consequenties maar van aanvaarden.
Ach so, maar die consequenties veranderen wel constant, nietwaar?
En de criteria waarop je beoordeeld wordt heb je zelf niet eens in de hand.
Ik woon daar nu een jaar of 15, er is een school vlakbij bijgekomen, veel winkeltjes zijn gesloten (crisis), bushalte, ik vermoed dat ze nog altijd dezelfde routes doet.
Ziekenhuizen zijn nu wat verder gelegen dan vroeger omdat in Kortrijk ziekenhuizen samengebracht zijn op één locatie, opnieuw een keuze van derden.
De bibliotheek is in die periode verbeterd.
Heb ik daar ook maar iets mee te maken gehad?
En toch schrijf je dan doodleuk dat ik daar maar de consequenties van zou moeten aanvaarden...
Wie heeft er een glazen bol, en kan jaren op voorhand weten wat de Overheid gaat doen, laat staan wat voor nieuwe criteria ze weer eens gaan uitvinden om de burger uit te persen?
DIzzy schreef:Men moet ook niet doen dat er in België zo streng wordt opgetreden want onze ruimtelijke wanordening is een complete ramp net door deze laksheid.
Ook weer een tegenstrijdigheid die er geen is.
Het zijn opnieuw de politici met hun rampzalige ruimtelijke wanorde die ervoor gezorgd hebben dat een openbaar vervoer in dit land zeer moeilijk rendabel te houden is.
Maar opnieuw, de factuur is voor de burger.
Die heeft dan "fout gekozen".
DIzzy schreef:Ook zouden huizen verkopen onmogelijk worden en prijzen drastisch dalen in deze gebieden. De huizenprijzen stijgen enkel en dat ondanks herhaaldelijke doemberichten over dalingen.
"De" huizenprijzen bestaan niet, er zijn diverse categorieën, en er zijn wel degelijk huizen die veel minder stijgen in waarde dan andere, onder andere omwille van dit soort maatregelen.
Sommige dalen zelfs.
DIzzy schreef:Dat huizen die slecht gelegen zijn minder aantrekkelijk zijn en dus goedkoper is logisch maar daar verandert deze score niets aan.
Dat klopt alleen zo lang hier geen taksmaatregelen aan worden gekoppeld.
Onze overheden kennende zal dit niet lang duren, waarom zouden ze anders heel dit systeem ontworpen hebben?
Zo'n systeem kost namelijk geld, en dat zien zij alleen als investering.
DIzzy schreef:Een parochiezaal is leuk voor oa cultuur maar het is geen NTG of opera.
Er zijn er hier nochtans die niets extra aan centrumsteden willen geven.
Zoetenaaie en Herstappe gaan dus hun eigen NTG moeten bouwen :)
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

JamesEarlGray schreef:En hoe meer ge een ander zijn lucht vervuilt met uw uitlaatgassen doordat ge altijd ver moet rijden met den otto om ergens te geraken.
Ja, want anders blijft de vuile lucht uit onze buurlanden hangen aan de grens :bang:

Ik vraag me af waarom dit een "mobi"score noemt... het is de zoveelste verkapte "klimaat"score waarbij iedereen zich schuldig moet voelen.
gunnix
Plus Member
Plus Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 jun 2018, 15:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Het adres waar ik woon heeft een score van 9,8.

Reed het laatste jaar wel meer dan 100.000km en deed ongeveer 20.000km met het vliegtuig.

Er is een uitgebreid aanbod openbaar vervoer in mijn omgeving, ik gebruik dit echter nooit.. Te voet of met de fiets ga ik wel veel rond, stel een goeie fietsinfrastructuur dus zeker op prijs.

Klopt de stelling wel dat een stedeling minder kilometers aflegt? In mijn geval alleszins niet.
Het lijkt me eerder een levensstijl die een versnelling hoger zit, elke avond wel iets te beleven, concertje hier, feestje daar.
Elke vakantie weg en liefst zo ver mogelijk naar een exotische bestemming die in de smaak ligt bij de andere hippe stadsbewoners. Deze levensstijl ligt toch ver weg van mensen die op het platteland tuinieren in hun moestuin en achteraf nog wat nagenieten op hun gazon. Zo ken ik er ook en op vakantie is het al veel als ze eens naar de kust of de Ardennen gaan.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Je hoeft echt geen tegenstelling te zoeken. Het was u wellicht nog niet opgevallen dat in het bruisende stadsleven ook verdacht veel “boerkes” zitten.

Ach ja een label meer , leuk voor diegene die vlug iets willen weten over een regio die ze niet kennen. Invloed op prijzen zal dat niet hebben want ligging bepaalt nu al de prijs.


Al gans mijn leven woon ik op meer dan 9.5 en dat zal wellicht zo blijven. Mensen die liever afgelegen wonen zullen het dan lager zoeken.

Leuke spielerei maar mensen zullen de toekomstige buurt toch aan een grondiger onderzoek onderwerpen dan zo een labeltje.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Onderstaande link van het goed samen:
https://www.tijd.be/opinie/commentaar/s ... 38826.html
Het is een leuk speeltje, maar niet meer dan dat. De score wordt berekend op een erg rudimentaire manier, het resultaat is disputabel
De tool is vooral een voorbeeld van een overheid die afdwaalt van haar kerntaken en die geld op overschot heeft. We hebben duidelijk te veel overheid in dit land
Dus ja de job van bouwmeester is overbodig :angel:
James001
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jun 2019, 11:20

Sinna schreef:
raf1 schreef:Wat een grap is die mobiscore. Grosso modo bepaalt de NMBS nu wat de waarde van je woning is.
Afbeelding
Afbeelding
De gelijkenis is inderdaad wel treffend. Daar zou ik zelf nooit opgekomen zijn.
Inderdaad: mobiscore is zeer sterk afhankelijk van de afstand tot een (groot) NMBS station. De rest van de talloze parameters heeft weinig invloed.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

boulder schreef:De problemen niet oplossen of er nog extra creëren, zoals men met die mobiscore wil doen, is dus de toekomstige overwinningen van VB organiseren.
Welk probleem creëert de mobiscore dan? Het probleem van versnippering en daarbij gepaarde kosten is belangrijk. Mensen een tool geven om gemakkelijker plaatsen af te wegen is geen probleem maar een poging tot oplossing voor de geciteerde problemen. Kiezen voor een partij die toch niet zal regeren is een domme beslissing, net zoals het niet wijs is om tegen oplossingen voor belangrijke maatschappelijke problemen te zijn omdat het uw individueel belang misschien zou kunnen schaden (NIMBY).

Dat de telecombedrijven veel meer infrastructuur moet aanleggen, ook op afgelegen plaatsen zorgt voor extra kosten. Dat geldt trouwens vook voor energie, riolering,...
boulder schreef:Waarom zou het doel zijn om mensen op te zetten tegen anderen?
Eigen volk eerst? Geloof je zelf dat VB mensen wil verenigen? :roll:
boulder schreef:Ik zie trouwens dat dat precies is wat de mobiscore doet, mensen zeggen dat ze beter zijn dan anderen, en dus minder belastingen zullen betalen, omwille van het zoveelste arbitraire criterium...
Klopt totaal niet. Het rangschikt PLAATSEN (niet mensen) als meer of minder geschikt inzake mobiliteit. Dat men minder belastingen zal betalen heb ik nog nergens gelezen. Wel is het een feit dat iedereen nu mee(r) belastingen betaalt voor de foute keuzes van politiek EN bevolking.

Je kan niet het vlees van de koe en de melk van de koe tegelijk hebben. Het leven is vol keuzes. Kies je voor het platteland dan weet je dat het nooit een stad zal worden. Situaties veranderen maar mensen kunnen ook veranderen. Het is steeds afwegen wat je zelf belangrijk vindt. Mensen hebben echter een afkeer van verandering en wensen enkel de veranderingen die hen geen moeite kost en liefst wat opbrengt, zelf een inspanning doen botst op weerstand. Ik ben verhuisd van Aalst naar Gent omdat ik Gent beter kan smaken (mentaliteit) EN omdat ze veel meer te bieden hebben. Dat heeft me geld en moeite gekost maar ik pluk er dan ook de vruchten van. ALs ik in Aalst gebleven was had ik degelijks kunnen zagen en klagen over de rotte mentaliteit maar ik koos om er iets aan te doen. Men denkt teveel dat politici alles kunnen maar ook zullen oplossen en dan maar ontgoocheld zijn als dat dik tegenvalt.

We krijgen de politici die we verdienen want we kiezen ze en zijn ze zelf, politici zijn ook Belgen, net als u en ik. De ruimtelijke ordening is er niet alleen via politici gekomen maar ook door de druk van de bevolking om maar alles toe te laten. De Belg lust weinig tegenspraak op gebied van hoe en waar hij kan/mag wonen met dit tragische gevolg. Het lelijkste land ter wereld, op een belachelijke manier georganiseerd (of niet) en met een peperdure bestuurskost erbovenop. Het is het gevolg van niet de keuzes te maken die nodig zijn maar deze die populair zijn en geen grote veranderingen vragen. Op een moment botst men dan tegen de eigen gebouwde muur.

Investeren in huizen is nog altijd de beste belegging. Uiteraard bestaan er uitzonderingen maar dat zullen vooral deze zijn die slecht gelegen zijn. Mensen die ondanks de toets op overstromingen daar nog een nieuwbouw willen en mogen zetten bijvoorbeeld.

Op welke manier zou jij de mobiliteit dan wel aanpakken zonder dat dit enig geld kost noch enige verandering vraagt?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

We zijn er toch ook allemaal van overtuigd dat de mobiscore, als uiteindelijk doel heeft om mensen op kosten te jagen. Net zoals het epc, laat men ons eerst wat wennen aan de mobiscore, en dan komen ze af met een of andere extra kost.

- uitwerking en lancering epc
- Daarna verplicht attest voor huurwoningen
- daarna verplicht bij verkoop
- daarna verplichte dakissolatie
- daarna verplicht epc voor gemene delen

Hup, de gemiddelde huishuur kan weer naar boven. Den arme mens die zijn verwarming amper opzet, betaald nu extra aan iets waar hij geen nut aan heeft.

Ik ben er van overtuigd dat de mobiscore dezelfde weg zal afleggen.

Langs den andere kant, is het wel nodig om de mensen te sensibiliseren.
de koe zegt boe
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Dizzy schrijft: We krijgen de politici die we verdienen want we kiezen ze en zijn ze zelf...

Correct, daarom is het hoopvol om te zien dat de klassieke machtspartijen zonder veel omhaal aan de kant zijn geschoven recentelijk! Bijna de helft van vlaanderen kiest nu (wijselijk!) voor partijen die geen (lange) voorgeschiedenis hebben :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Dizzy schreef:Welk probleem creëert de mobiscore dan?
Die score op zich niets, natuurlijk, het is de vraag waarom die ontworpen is.
Net zoals een onbemande camera op zich ook niets doet, maar dan wordt hij plots voor steeds meer zaken gebruikt...
Van de mobiscore werd al direct een proefballonnetje opgelaten door die bouwmeester om er extra belastingen en premies aan vast te hangen.
Maar je kunt u natuurlijk wegsteken en zeggen dat die score op zich niets doet.
Dizzy schreef:Kiezen voor een partij die toch niet zal regeren is een domme beslissing, net zoals het niet wijs is om tegen
Mensen dom noemen, dat is wat ze al 30 jaar zeggen.
30 jaar een tactiek gebruiken die niet werkt, wie is er dan dom...
Jij vindt het dan slim om voor een partij te stemmen die het omgekeerde doet van wat je wilt...
Dizzy schreef:oplossingen voor belangrijke maatschappelijke problemen te zijn omdat het uw individueel belang misschien zou kunnen schaden (NIMBY).
Altijd het morele vingertje, jij denkt echt dat je beter bent dan de rest, hee.
Dizzy schreef:Dat de telecombedrijven veel meer infrastructuur moet aanleggen, ook op afgelegen plaatsen zorgt voor extra kosten. Dat geldt trouwens vook voor energie, riolering,...
Allemaal larie en apenkool, mocht er meer concurrentie zijn, dan zouden die prijzen wel omlaag zijn.
Net zoals de beltarieven voor GSM ook naar beneden kunnen, als Europa het oplegt.
Dizzy schreef:Eigen volk eerst? Geloof je zelf dat VB mensen wil verenigen? :roll:
Als je ziet dat er voor de kinderen van Syriëstrijders direct een heel team van pyschologen en dergelijke klaarstaat, maar mensen die hier een probleem hebben met een kind met ellenlange wachtlijsten geconfronteerd worden, moet je niet verwonderen dat een slogan als "Onze mensen eerst" aanspreekt.
Dizzy schreef:Klopt totaal niet. Het rangschikt PLAATSEN (niet mensen) als meer of minder geschikt inzake mobiliteit. Dat men minder belastingen zal betalen heb ik nog nergens gelezen. Wel is het een feit dat iedereen nu mee(r) belastingen betaalt voor de foute keuzes van politiek EN bevolking.
Plaatsen of mensen, komt op hetzelfde neer, wie in de stad woont is een stedeling.
Dat je dat nergens gelezen hebt, dan heb je niet goed gekeken.
De bouwmeester wou er wel degelijk premies van laten afhangen.
En de foute keuzes van de politiek in de schoenen van de burgers schuiven is wel heel gemakkelijk.
Wie is er verantwoordelijk voor ruimtelijke ordening?
De politiek natuurlijk.
Net zoals voor openbaar vervoer.
Ze hebben er een zootje van gemaakt, dat is al zo van in de jaren '60.
Dizzy schreef:Je kan niet het vlees van de koe en de melk van de koe tegelijk hebben.
Ik denk dat de gemiddelde burger alleen de stank van de koe krijgt.
Dizzy schreef:Kies je voor het platteland dan weet je dat het nooit een stad zal worden.
Kies je voor een appel, dan heb je geen peer.
Zo kun je nog wel een paar bladzijden vullen met open deuren intrappen.
Dizzy schreef:Mensen hebben echter een afkeer van verandering
Zoals reeds gezegd, je kunt niet allemaal in het centrum van Antwerpen of Brussel wonen.
Wie daar dus mensen op afrekent is fout bezig.
Bovendien, als men belastingen heft op basis van die mobiscore, maakt het verhuizen veel moeilijker omdat de woning in waarde daalt.
En zo worden er wel degelijk mensen beoordeeld en geen plaatsen, omdat je dan niet meer weggeraakt van die plaats.
Jij bent verhuisd, maar er was nog geen mobiscore, laat staan belastingen of premies die er zouden aan gekoppeld worden.
Dizzy schreef:We krijgen de politici die we verdienen want we kiezen ze
Neen dus, gisteren tijdens de eedaflegging in het federaal parlement werd dat nog eens mooi bewezen.
Een reeks politici die wel op de lijst stonden, maar na de verkiezingen doodleuk laten weten niet te zullen zetelen.
In de plaats komt dan Pierke Chalala, waar geen kat voor gekozen heeft, en niemand kent.
Of kijk naar Kris Peeters, stond op een Europese lijst, komt na de verkiezingen zeggen dat hij eigenlijk graag minister zou zijn.
We hebben in deze nepdemocratie nauwelijks iets te zeggen.
Dizzy schreef:De ruimtelijke ordening is er niet alleen via politici gekomen maar ook door de druk van de bevolking om maar alles toe te laten.
Corrupte politici die van alles toelaten om hun zakken te vullen, ja.
Of bestaat die druk in Nederland niet?
Of zijn de mensen daar lammetjes?
En de andere buurlanden hebben deze ruimtelijke wanorde ook niet.
Enkel hier...
Dizzy schreef:De Belg lust weinig tegenspraak op gebied van hoe en waar hij kan/mag wonen met dit tragische gevolg.
De Belg geeft ook graag gas, het heeft de Overheid nog niet belet om te flitsen.
Het is dus een kwestie van een goede Overheid te hebben.
Een slechte schiet de hele tijd op haar burgers.
Dizzy schreef:Het lelijkste land ter wereld, op een belachelijke manier georganiseerd (of niet) en met een peperdure bestuurskost erbovenop.
Inderdaad, Brigitte Raskin schreef dat al decennia geleden, we zitten nog altijd met die slechte politici.
Dizzy schreef:Investeren in huizen is nog altijd de beste belegging.
Dat was vroeger zo, maar ik betwijfel of dat zo zal blijven.
Per slot van rekening, de regeltjes veranderen voortdurend.
Wat nu milieuvriendelijk is, vinden ze binnen 10 jaar alweer hopeloos verouderd.
En dan zou je er weer een pak geld moeten tegenaan gooien, want anders verliest het zijn waarde.
Mensen lenen op 20 jaar.
Mijn appartement is er nu 15 jaar, en alle regels zijn veranderd...
Dizzy schreef:Uiteraard bestaan er uitzonderingen maar dat zullen vooral deze zijn die slecht gelegen zijn. Mensen die ondanks de toets op overstromingen daar nog een nieuwbouw willen en mogen zetten bijvoorbeeld.
Tot er weer een andere regering komt, met een iets andere kolder in de kop.
Dan is het plots weer iets anders.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Dat is weer nen hele brief van Boulder. :roll: Maar mobiliteit, daar heeft iedereen wel een gedacht over, en trouwens vind iedereen dat die te veel belasting betaalt. Niet waar ?
Ik ben een van de gelukkige :? die een tien haalt voor mobiliteit. Lees rand van Leuven en verplaatsing met de fiets. Maar niet iedereen kan dat. Gaan we die dan maar belasting laten betalen omdat ze de keuze niet kunnen maken om korter en ook duurder te wonen voor een goede mobiliteit. Neen toch.
Ik zou er althans tegen zijn als ze mij ki omhoog halen omdat ik goed scoor op deze schaal.

Nu die mobiscore is volgens mij niet van gisteren. Wanneer ik mijn lening wou betekenen bij de bank 18 jaar geleden voor de bouw van mijn woning. Is het huis ruimer geschat dan dat ik ervoor ging lenen. In principe 100 procent zonder notariskosten geleend, maar doordat de ligging gunstig was werd dat bedrag op 75 procent geschat en was mijn rentevoet lager dan normaal. Het bestond dus, maar zonder cijfertje eraan geplakt.

Mensen die een slechte score hebben hebben andere kosten zoals vaak een tweede wagen. Mss kunnen die eens de rekening maken als ze deze kosten in een huis met betere score steken, of het iets kan opbrengen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Als ik hierboven aanhaalde dat er in steden veel lawaaihinder is, werd ik weggelachen.
Er zijn 14'000 Gentenaars die het niet om te lachen vinden. Al is de kans reëel dat ze wel een 9+ mobiscore hebben.
De kaart van de NMBS mapt goed met de mobiscore kaart, maar de kaart van vervuiling ook.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dizzy schreef:Dat de telecombedrijven veel meer infrastructuur moet aanleggen, ook op afgelegen plaatsen zorgt voor extra kosten. Dat geldt trouwens vook voor energie, riolering,...
Altijd grappig als mensen spreken over "afgelegen" plaatsen... wat moet men dan in landen als Frankrijk, Spanje, Italie, Duitsland, … zeggen :roll:
De Standaard schreef:Slechte Mobiscore, nog slechtere belbusscore
Kaat Schaubroeck is gezakt voor de Mobiscore en ze is niet graag gezakt. Straks moet ze zich diep schamen voor iets, al weet ze niet goed waarvoor. Wij gingen op een plek wonen waar openbaar vervoer was, maar dat verdween jaar na jaar...
Bron: https://www.standaard.be/cnt/dmf20190620_04470750
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 41 keer

Dizzy schreef:Het rangschikt PLAATSEN (niet mensen)
Dit klopt niet helemaal...
Bv score van mijn woonplaats = 5,4.
Echtgenote werkt 3km hiervandaan, gaat per fiets of te voet: score stijgt naar 6,4.
Inwonende zoon werkt 15km hiervandaan, gaat steeds met koersfiets: score is ook 6,4.
Ikzelf rij minstens 120km per dag naar mijn werk, (met 'n salariswagen :bang: ) . Score daalt naar 4,4.

Mensen worden dus wel degelijk gerangschikt.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Woonplaats wordt gerangschikt
en kan bijkomend verfijnd worden naar gelang het gebruik of gedrag van de inwoners.
De inwoners zelf worden niet gerangschikt.

@FR
Vandaar de gele hesjes: beleid waar iedereen voor betaald, maar waar enkel de stedelingen van profiteren.
In FR wordt er ook geklaagd dat de dienstverlening (ziekenhuis bv) verminderd, maar in VL moet je al moeite doen om 40km van een ziekenhuis te wonen, in FR zijn er regio's waar een ziekenhuis 2u rijden is. Idem universiteit.
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 41 keer

heist_175 schreef:Woonplaats wordt gerangschikt
en kan bijkomend verfijnd worden naar gelang het gebruik of gedrag van de inwoners.
De inwoners zelf worden niet gerangschikt.
Sorry, maar ik zie het verschil niet tussen mensen en mensen-met-hun-gedrag rangschikken. Kan aan mij liggen ook...
bdeblier
Plus Member
Plus Member
Berichten: 133
Lid geworden op: 29 jul 2016, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Hasselt, op een paar minuten te voet van het NMBS station. Score 8.1, gepersonaliseerd tot 8.3. Blijkbaar is zowel het openbaar vervoer als ontspanning, sport & cultuur slechts 'goed'. OK - we weten dus nu allemaal dat de dienstverlening van de NMBS knudde is in Limburg :banana: en dat er geen cultuur is. Iedereen moet dus maar in Antwerpen, Brussel of Gent gaan wonen.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hier 10/10 (9,5 voor personalisatie). Leve de stad?
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

DarkV schreef:Ja, want anders blijft de vuile lucht uit onze buurlanden hangen aan de grens
Volgens kaarten zit luchtvervuiling geconcentreerd rond belangrijke verkeersaders en steden, dus jouw idee van niet-lokale vervuiling gaat niet op, helaas. :-)
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Ik vind het allemaal een beetje ridicuul worden.

EPC: OK, energiezuinigheid daar kan weinig discussie bestaan over de zinvolheid, alhoewel, het zijn ook hier weer diegenen met een zeker kapitaal die kunnen zorgen voor een goede EPC waarde. Anderzijds qua gezondheid valt er weel één en ander te zeggen over overdreven isolatie en onvoldoende verluchting ...

Nu de mobi-score met weer gevolgen voor de waarde van een woning op termijn, zo niet fiscale gevolgen.

Wat wordt het volgende om woningen op waarde te evalueren? De aard van het gras in de tuin. Kunstgras hoef je immers niet te maaien met minder energieverbruik als resultaat en minder geluidsoverlast voor de omwonenden. Het aantal cumulus wolken op een bepaald moment boven je terras?

Wouter Van Besien heeft onlangs een wat mij betreft, zeeeeeeeeeeer verstandige vaststelling gedaan. Groen: allemaal OK voor wie het kan betalen ... Alleen, dit detail hadden ze over het hoofd gezien bij de laatste verkiezing waardoor ze niet dè grote winnaar van de verkiezingen geworden zijn.

En zo komen we terug tot de kern van de zaak en de verklaring van de verkiezingsresultaten van enkele weken geleden:
- wie is er tegen zonnepanelen als je geen duizenden euro's moet investeren eerst? Niemand.
- wie is er tegen batterijen die "overproductie" van energie opslaan door zonnepanelen? Niemand, maar je moet de 'Teslakes' maar kunnen financieren.
- wie rijdt er niet graag met een volledig elektrische wagen? Iedereen wil dit zolang het maar betaalbaar blijft.
- etc. etc.

Nogmaals, iedereen wil dat deze planeet zo lang mogelijk zo ecologisch mogelijk blijft. En terecht, want ze is zo mooi.

Alleen, en sorry voor deze misschien off-topic gedachte, we komen terug op hetzelfde. Wanneer gaan onze eminente politici met al hun intellect eens de moed hebben om het geld te halen waar het zit en dit herverdelen?
Nogmaals, de laatste verkiezingsresultaten zijn voor 99% het resultaat van mensen die de vinger opgestoken hebben naar de traditionele partijen die nu de prijs betalen voor hun vunzigheden en walgelijke daden zowel recent als in het verdere verleden alsook voor hun extreem neoliberaal beleid. Alles verklaren door racisme is voor hen "the easy way". Wanneer ze de ware reden moeten onder ogen zien dan wordt het vrij ongemakkelijk: bedrijven waar ze in de Raad van Bestuur zitten die fiscaal een grotere inspanning moeten leveren of meer moeten investeren in energievriendelijke/milieuvriendelijke oplossingen in ruil voor daling van dividenden. Amai, zo pijnlijk want dan dan moeten ze optornen tegen de lobby die hun eigen private geldbeugel vult en hun verkiezingen subsidieert, misschien worden ze dan in Raden van Bestuur minder gegeerd, niet waar Mijnheer Bracke ....

Besluit: iedereen is voor het behoud van de natuurrijkdom van onze planeet. Alleen, ook ecologisten prediken goede maatregelen die helaas niet voor iedereen zijn budget haalbaar zijn ... Eens te meer, groen = ook een vorm van neo-liberalisme.

En over goed politiek en burgerlijk fatsoen gesproken: ik heb nog vage herinneringen aan Delcroix en ergens een Franse villa, aan Vandenbroecke en kasbons die ergens op miraculeuze wijze verdwenen zijn, aan ene Minister Claes en vliegende voorwerpen, en onlangs een CD&V madam die ondanks haar grove leugens toch door haar eminente en intelligente voorzitter omschreven werd als 'une grande dame', of aan een zekere groene politica uit het Antwerpse met haar naam eindigend op "ogels", met een allesbehalve modeste Volvo car rond toerde en plots denk ik ook aan iemand die blauw is van signatuur maar onlangs moeilijkheden had met de fiscus (ik denk trouwens dat de gemeente waar hij uit afkomstig is eindigt op "erlare),, oei en ik vergeet nog een lokale socialistische OCMW-voorzitter die als idealistische SPA-er hier, achter de tralies gezeten heeft wegens een kleine vergissing ivm. een sociaal woningproject. Nu ga ik stoppen om de server ruimte van userbase niet nodeloos verder te te gebruiken.

Als al de traditionele politieke eens eerlijk de hand in eigen boezem steekt, zou ze dan eigenlijk niet de reflex moeten hebben om te stoppen met commentaar geven op de huidige winnaars van de verkiezing en hun eigen stal eerst eens uitmesten. OK, ik ben het bijlange ook niet eens met alle standpunten van Vlaams Belang (zeker dit over holebi's) maar hun sociaal-economisch programma kan ik wel smaken net zoals dit van PVDA. En ik wil Van Langenhove het voordeel geven van de twijfel alhoewel hij er bij voorbaat aan is voor de moeite wegens rechters die zullen zuilen oordelen conform de wil van diegenen die hen politiek benoemd hebben ... Is dit dan het resultaat van een eerlijke en integere rechtspraak die eveneens de maatshappij moet vertegenwoordigen.

Sorry voor dit off-topic gedeelte. Maar uiteindelijk houdt heel veel verband - ook de mobiscore - met wat zich allemaal afspeelt in onze maatschappij gerund door aan traditionele partijen gebonden politici en een elite die compleet het ethisch kompas verloren is.

Ten slotte hoop ik dat dit bericht niet verwijderd wordt door 'the mods' wetende dat het grotendeels off-topic is maar nogmaals, alle is met mekaar verweven.
Laatst gewijzigd door koenraaddeconinck 22 jun 2019, 13:21, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

koenraaddeconinck schreef:Ik vind het allemaal een beetje ridicuul worden.
...............
maar nogmaals, alle is met mekaar verweven.
Volledig waar. Het is een zekere stelling waar ik het mee eens ben. Het valt ook steeds weer op dat de verkiezingen dergelijk toneel is met vaak een bedrogen einde.

Welke politieker is trouwens met het idee van de mobiscore gekomen en heeft er belastingsgeld voor opgesoupeerd ?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

In China heeft men een sociaal puntensysteem bedacht waarmee mensen kunnen uitgesloten worden. In onze democratie(!?) gaat men veel subtieler (lees hypocrieter) te werk om hetzelfde doel te bereiken: van democratie, via hypocrisie, naar plutocratie dus :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

mailracer schreef: Welke politieker is trouwens met het idee van de mobiscore gekomen en heeft er belastingsgeld voor opgesoupeerd ?
Nu zou je denken dat mensen die de thread lezen toch een beetje mee zijn. Uit de vraag blijkt duidelijk dat dit niet het geval is. ( De openingspost lezen had u de vraagstelling bespaart )

Nu zou je kunnen stellen dat mensen die kiezen voor ergens te wonen ook weten wat daar de consequenties van zijn. Helaas zou dat , net als de vraagsteller , wel eens redelijk kunnen tegenvallen. Enkel daarvoor is de m score misschien een goede zaak. Het gemakkelijk maken voor mensen omdat zij gepreoccupeerd zijn met de minder belangrijker dingen in het leven.

Leuke lectuur
https://www.milieuinfo.be/dms/d/d/works ... iscore.pdf
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Het is een nawee van de verschrikkelijke Joke Schauvliege. De elite die haar stuurt wil ontbossing en heeft het ook gekregen. Het aantal km2 bos telt dus duidelijk niet mee in de mobiscore.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Beeld u in hoe de mobiscore gebruikt zou worden door andere instanties:
- VDAB: slechte mobiscore -> groter bereik (in km) om WG'ers te zoeken
- OCMW
- BPost pakketjes met een mobiscore-adapted prijs
- thuisverpleging met een mobiscore toeslag
:bdaysmile:
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

9livesuni schreef:
mailracer schreef: Welke politieker is trouwens met het idee van de mobiscore gekomen en heeft er belastingsgeld voor opgesoupeerd ?
Nu zou je denken dat mensen die de thread lezen toch een beetje mee zijn. Uit de vraag blijkt duidelijk dat dit niet het geval is. ( De openingspost lezen had u de vraagstelling bespaart )
Heb ik dus ook gedaan en als je alles hier gelezen had, dan had je ook kunnen zien dat ik zeer goed scoor. Ik lees dus in de openingspost dat de overheid deze mobiliteitsscore heeft gelanceerd als bewustwording. leuk zou je denken, maar wie of wat heeft dit gelanceerd. Overheid is zo ruim niet ?

Het betreft hier dus duidelijk een studie van enkele studiebureaus (oa in gent en Leuven) die de opdracht gekregen hebben van de overheid, Departement omgeving.
Wie of welke partij heeft het hier voor het zeggen ?
Van Paul van snick kan ik 2 mandaten vinden, maar niet de politieke voorkeur. Cabus peter van de N-VA heeft 9 mandaten waarvan 3 bezoldigd.

Ik heb zo een beetje de indruk dat er departementen opgericht worden om politiekers hun postje te behouden, of om op de ladder omhoog te kunnen klimmen.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

mailracer schreef: Wie of welke partij heeft het hier voor het zeggen ?
Daar hebben een viertal ministers iets in de pap te brokken.
Nu voor dit specifieke geval was het Koen van den heuvel
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

Die mobiscore interesseert me totaal niks, heb niks te verkopen en geen plannen om te kopen.
Maar is dit weeral een (nu nog) gratis tool en straks een vereiste voor het verkopen van een woning. Net zoals die epc meneer die komt en een (volgens mij toch) relatieve dikke rekening daarna post.
Waar gaat dat hier naar toe in de Belziek.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
ufoman_
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 okt 2016, 19:03
Bedankt: 2 keer

België het land dat op weg is naar Noord-Koreaanse toestanden.
Waar de burger maar van JA moet knikken.
Het land waar zelf geen nationale TV of radiozender heeft.
Heef mijn maar Zwitserland daar heeft de burger nog iets te zeggen.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”