Verkiezingen 2019

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

God, bespaar ons van Paars, de grootste ramp in de Belgische geschiedenis. Daar betalen we nu nog voor.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

De website lag gisteren al onder vuur had ik gehoord. Da's een actie die ik niet helemaal begrijp op dit moment, moest het de afgelopen weken geweest zijn wel, nu niet meer. (wat niet wil zeggen dat ik het goedkeur)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

De federale formatie ziet er een huzarenstuk uit. Ik geloof niet dat we snel een nieuwe federale regering gaan hebben. Ik vraag mij eerlijk gezegd af of er geen nieuw record aan zit te komen...
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
amedeeus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 30 dec 2008, 09:56
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 15 keer

Gray schreef:God, bespaar ons van Paars, de grootste ramp in de Belgische geschiedenis. Daar betalen we nu nog voor.
Paars zou te zot voor woorden zijn, dan gade regeren met zo een nipte meerderheid dat is gewoon suïcide.
Plus 47 zetels van Wallonie, tegen 29 Vlaamse zetels das nu regeren om volgende verkiezing zeer zwaar afgestraft te worden.
DirkJan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 167
Lid geworden op: 20 apr 2017, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

raf1 schreef:
DirkJan schreef:En waarom zouden ze dat in Godsnaam doen?
Omdat er geen budget is. Er moet een begrotingsevenwicht in 2022 zijn.

't Is dat links Franstalig België rekening houdt met budget :roll:
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Gray schreef:God, bespaar ons van Paars, de grootste ramp in de Belgische geschiedenis. Daar betalen we nu nog voor.
Hoe je het ook draait of keert, de werkende middenklasse (u en ik) gaan het gelag betalen van al het geklungel van de laatste jaren.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Ze komen in alle geval goed overeen:
NVA wil niet met ecolo en ecolo wil niet met NVA.

Toch al 1 gemeenschappelijke overeenkomst dus komt wel goed.

vb samen met pvda zou leuk zijn, samen met groen en rood en 'niet echt een standpunt" cd&v is dat mogelijk :angel:
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

We gaan naar een verscheurde maatschappij. Er is de versnippering van het politiek landschap en allerhande tegenstellingen die dieper en breder worden. Er is niet enkel de noord-zuid tegenstelling en het extremer worden van links en rechts met de uitholling van het centrum. Het doet me denken aan wat je ook in de US en UK ziet. Daar zie al langer dezelfde verscheuring op alle vlakken en niveaus. En dat maakt het perfecte speelveld voor extremisten en voor populisten. We zijn nog gespaard gebleven van clowns als Trump en Farage maar we moeten beseffen dat het dus nog veel erger kan.
Uit de reacties in het voorzittersdebat blijkt dat het signaal nog niet aangekomen is.
Ik merk ook een groeiende tegenstelling tussen steden en het platteland.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

R2D2 schreef:We gaan naar een verscheurde maatschappij.
Ik zie meer eenheid dan ooit nu bijna 50% rechts en vooral Vlaams stemt !

Dat men in het zuiden anders stemt is een realiteit die al vele jaren bestaat maar niemand wil zien.
R2D2 schreef:Uit de reacties in het voorzittersdebat blijkt dat het signaal nog niet aangekomen
Inderdaad... ik hoor Gwendoline Rutten vertellen dat we respect moeten hebben voor de kiezer... en in dezelfde zin zegt ze dat ze er NOOIT rekening mee zal houden. Op naar meer dan 50% voor een Vlaams rechts denk ik dan... goed bezig :bang:

Ook al ben ik geen VB stemmer en heb ik m'n twijfels over hun visie, je kan de realiteit niet blijven ontkennen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

DirkJan schreef:
raf1 schreef:
DirkJan schreef:En waarom zouden ze dat in Godsnaam doen?
Omdat er geen budget is. Er moet een begrotingsevenwicht in 2022 zijn.
't Is dat links Franstalig België rekening houdt met budget :roll:
We komen net uit een rechts regering, die heeft toch ook niet al te veel rekening gehouden met het budget, me dunkt. Wat dat betreft maakt de kleur dus niet uit: geld verkwisten doen ze allemaal.
Joe de Mannen schreef:
Gray schreef:God, bespaar ons van Paars, de grootste ramp in de Belgische geschiedenis. Daar betalen we nu nog voor.
Hoe je het ook draait of keert, de werkende middenklasse (u en ik) gaan het gelag betalen van al het geklungel van de laatste jaren.
De middenklasse (hoeft daarom niet per sé te werken) is altijd de betalende klasse: een steen kan je niet stropen en de rijken zetten constructies op om te ontwijken.
Niets nieuws onder de zon. Er is voldoende academische literatuur voorhanden die ontegensprekelijk bewijst dat de middenklasse altijd de rekening draagt, dat is al 500-600 jaar zo.

@verscheurde maatschappij
Het loont ook om te polariseren, DeWever heeft 25% van Vlaanderen met niet bepaald een inclusieve boodschap (waardoor hij bijna zijn sjerp kwijt was), VB heeft 20% met een boodschap van uitsluiting.
Trump, Farage/UKIP/Brexit, Duterte, ... polariseer en u zal zegevieren!
Niemand is nog geïnteresseerd in het midden, in het zoeken van compromis. Toch niet voor de verkiezingen :)

@50% rechts
Het programma van SPA/PVDA en VB komt op heel wat punten overeen.
VB is sowieso extreem rechts, met xenofobie, racisme en misogynie, maar op het sociale zijn er veel raakpunten. PVDA is (gelukkig) in VL te klein om iets met VB op te zetten, maar met een uitslag voor de PVDA als in Wallonië zou ik me nog meer zorgen maken.
Overigens, in het interbellum zag je net hetzelfde: zowel de communisten als extreem rechts scoorde hoge toppen, maar omdat extreem rechts de steun had van "de bazen" en dus het geld, hebben zij kunnen triomferen.

@respect voor de kiezer
VB oreert ook dat partijen respect moeten houden voor hun programma.
Ik zie niet in hoe een liberale maatschappijmodel dat CDV, OVLD, Groen en SPA aanhangen kan samengaan met een bekrompen, nationalistische en xenofobe visie van VB.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef:Niemand is nog geïnteresseerd in het midden, in het zoeken van compromis.
Een compromis waarin ze vooral zelf aan de macht kunnen blijven en postjes pakken... het was gewoon wansmakelijk hoe haast iedereen bezig was voor de verkiezingen.
heist_175 schreef:VB is sowieso extreem rechts, met xenofobie, racisme en misogynie
Als je dat maar genoeg blijft herhalen dan ga je het zelf nog geloven ook... ik kan moeilijk geloven dat 20% in Vlaanderen die stempel draagt. Het is natuurlijk eenvoudig om al die kiezers op één hoop te gooien en te weigeren naar de dieper liggende oorzaak te zoeken, en je vanuit een elitair standpunt hierboven te plaatsen met een ik-weet-het-beter mentaliteit.
heist_175 schreef:VB oreert ook dat partijen respect moeten houden voor hun programma.
Ik zie niet in hoe een liberale maatschappijmodel dat CDV, OVLD, Groen en SPA aanhangen kan samengaan met een bekrompen, nationalistische en xenofobe visie van VB.
Geen enkele partij zal 100% van z'n standpunten verwezenlijken, je zal dus altijd een compromis moeten sluiten (maar dan moet je eerst wel met elkaar praten en niet meteen de kiezers bestempelen als xenofoob en racistisch)... trouwens grappig dat een SPA zegt dat VB z'n programma heeft gekopieerd maar daarna zegt dat ze zich er niet in kunnen vinden.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik heb ook de opmmerking van Crombez onthouden uit het debat gisteren, als antwoord op het "ondemocratisch" en "kiezers negeren".
Als je een regering met een meerderheid vormt is die per definite democratisch. Tot daar dat argument dus.

Als er 40% rechts stemt, is er 60% die dat niet doen…

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

DarkV schreef:Als je dat maar genoeg blijft herhalen dan ga je het zelf nog geloven ook...
De feiten kun je toch gewoon niet naast kijken ? Ik vind Van Grieken heel sterk bezig, maar het is toch wel een wolf in een schaapsvacht. Het was ook opvallend hoe hij in zijn overwinningsspeech veel respect voor de verliezers toonde en eigenlijk al een hand uit stak, terwijl de hele entourage in een lach schoot als hij over de verliezers begon en toch weer slogans als 'eigen volk eerst' of 'linkse ratten...' scandeerden. Anderzijds is het inderdaad wel zo dat een partij als VB per definitie ook fascisten, neo-nazis, e.d. aantrekt, zelfs al zijn ze die liever kwijt dan rijk. Recent zijn al meermaals leden uit de partij gezet omdat ze het toch wat te bont gemaakt hadden. Maar ze gaan toch echt nog wel veel werk hebben, als je ziet wat sommige leden allemaal op sociale media uitkramen. Vandaag nog, Guy 'chocomousse' D'Haeseleer : "Zwarte zondag? ’t Is witte zondag! Wie ziet er hier ne zwarte rondlopen?”. Beetje grappig, maar vooral weer een zoveelste teken van de xenofobie bij veel leden.

Het is anderzijds wel tenenkrommend hoe de trado's nog altijd in een ontkenningsfase zitten. De manier hoe Crombez en Beke het absolute dieptepunt voor hun partij nog altijd relativeerden, vond ik toch hallucinant en in sterk contrast met De Wever die het wél direct over een grote nederlaag heeft, terwijl zijn partij nog altijd met voorsprong de grootste blijft. En dan Rutten die eigenlijk ook geen reden heeft om te vieren, maar tegelijk wel de nood voelt om in haar speech al direct wel eender welke dialoog met VB opblaast.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

DarkV schreef:
heist_175 schreef:VB is sowieso extreem rechts, met xenofobie, racisme en misogynie
Als je dat maar genoeg blijft herhalen dan ga je het zelf nog geloven ook... ik kan moeilijk geloven dat 20% in Vlaanderen die stempel draagt. Het is natuurlijk eenvoudig om al die kiezers op één hoop te gooien en te weigeren naar de dieper liggende oorzaak te zoeken, en je vanuit een elitair standpunt hierboven te plaatsen met een ik-weet-het-beter mentaliteit.

Geen enkele partij zal 100% van z'n standpunten verwezenlijken, je zal dus altijd een compromis moeten sluiten (maar dan moet je eerst wel met elkaar praten en niet meteen de kiezers bestempelen als xenofoob en racistisch)... trouwens grappig dat een SPA zegt dat VB z'n programma heeft gekopieerd maar daarna zegt dat ze zich er niet in kunnen vinden.
Bij andere partijen, die al ooit aan de macht zijn geweest, is het advies eenvoudig: luister niet naar mijn woorden, maar kijk naar mijn daden.
Omdat de andere partijen een cordon hebben afgesproken rond het VB en omdat het VB geen enkele moeite deed in het verleden om bereidwilligheid te tonen tot compromis, hebben ze 0,0 bestuurservaring en kunnen we ons enkel baseren op wat ze zeggen.
Omdat hun website nog plat ligt, verwijs ik naar een artikel van DeStandaard over de programmapunten van het VB en dat leest als xenofoob. Iedereen weet ook (andere partijen doen dat ook trouwens) dat de scherpste kantjes er in een verkiezingsprogramma afgevijld worden.

In tegendeel tot wat je suggereert zijn de VB kiezers geen racisten, maar hebben ze wel gestemd voor een racistische partij.
Trump stemmers zijn niet zot, maar hebben wel voor een geflipte zot gestemd.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Mijn idee over VanGrieken in het debat gisteren: hij heeft de schijn toch tien minuten kunnen ophouden maar toen links/extreem links hem begon te analyseren (met toch wel rake opmerkingen) viel hij terug in z'n eigenheid en begon het roepen en schelden terug.
Ik zou er ook geen regering mee vormen, alhoewel dan is't misschien gedaan daarna.

J.
Laatst gewijzigd door Joe de Mannen 27 mei 2019, 11:29, in totaal 1 gewijzigd.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Trouwens de reden waarom VB in ninove zo groot scoort is ook de reden waarom VB nu zo optrekt.

Ik heb persoonlijk niets tegen Vlaams Belang aan de macht. De scherpe kantjes zullen door hun coalitiepartners er wel afgereden worden(zagen we ook bij de N-VA).

Aan de ene kant kan je zeggen dat er maar 40-45 procent rechts stemt maar als je ziet wat voor parcour rechts aflegt laatste tijd is het toch wel opmerkelijk te noemen.

Toen ik de simulator gebruikte voor te kiezen kwam ik evenredig uit PVDA en VB denk dat het maar 1 procent scheelde op nationaal en vlaams vak.

Op Europees kwam ik een heel ander resultaat tegen en was ik eerder een liberaal.

@joe ik denk dat ook persoonlijk. Ik had schrik dat PVDA nog meer ging groeien. Want als dat gebeurde met zelfde stemmen N-VA en Vlaams belang en dat pvda alles afsnoepte van de trados dan gingen we voor 4 jaar onbestuurdbaarheid om eerlijk te zijn.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Da's natuurlijk het "voordeel" van een democratie, dat er compromissen moeten worden gesloten waardoor de extreme kantjes van elk programma afgevijld worden.

NVA kan het cordon doorbreken zonder zelfmoord te plegen, maar geen enkele andere partij gaat dat risico met hen nemen. Het zou pas een ramp geweest zijn moest NVA en VB samen aan een meerderheid komen… dan was het gisteren al geregeld denk ik.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

boonpwnz schreef:Toen ik de simulator gebruikte voor te kiezen kwam ik evenredig uit PVDA en VB denk dat het maar 1 procent scheelde op nationaal en vlaams vak.
Ik vind die Stemtest ook een gevaarlijk instrument. De enige juiste manier om die te doen, is ook door alle standpunten te gaan bekijken en op basis daarvan dan Eens of Oneens te kiezen. Volgens mij gaat 90% gewoon direct Eens of Oneens klikken, en met sommige populistische stellingen, is het nogal voorspelbaar dan wat mensen gaan kiezen. Ik stond er dan ook zelf van verbaasd, hoe groot het verschil was toen ik eerst ook gewoon Eens/Oneens klikte, en zaterdag dan toch eens de moeite nam om het allemaal wat grondiger te doen.

In de eerste 'snelle' Stemtesten kwam NVA, maar ook VB, steevast in de top voor. Zaterdag echter, toen ik er wel de nodige tijd voor nam, bengelde NVA ineens helemaal onderaan. Ook door achteraf dan nog eens te zien welk argument bij welke partij hoorde, kon ik toch wel veel beter bepalen welke partij het best bij mij paste.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Wat mij betreft is de situatie totaal uitzichtloos en een drama in het oneindige.

Wat is gisteren gebeurd ?

- Een significant aantal van de Vlamingen heeft gisteren de traditionele politiek een uppercut gegeven en de middenvinger ernaar uit gestoken als valorisatie voor hun extreem neoliberaal beleid, met als resultaat een steeds groter wordende kloof tussen de verschillende sociale klassen, los van alle andere malversaties (cumul, politieke benoemingen, financieel gesjoemel, rekenfouten in begrotingen, een falende klassejustitie en zo kan ik nog veel lijnen vullen ...) waarvoor ze uiteindelijk eens een prijs betalen.

- Wat maakt de zaak nu extra-dramatisch? Dat is dat ze denken dat al die stemmen voor Vlaams Belang er gekomen zijn door het (te laks) vreemdelingenbeleid. M.a.w. ze snappen nog altijd niet dus dat hun afstraffing het gevolg is van hun extreem neoliberaal beleid gericht op het verder vullen van portemonnees en kassen die dik gespijsd zijn.

En dat diegenen die nu een politieke kater hebben aub stoppen met hun gezeik over discriminatie. Ze doen zelf niets anders.

Wie heeft 'toegankelijkheid van zorg n de brede zin van het woord' voor de financieel zwakkeren in onze samenleving, naar voor geschoven als prioritair programma punt ? Wie zich privé aanvullend kan verzekeren, staat er merkelijk beter voor dan diegenen die hiervoor niet de centen hebben.

Idem met het pensioen: arm diegenen diegenen die niet de poen hebben om aan pensioensparen te doen.

Het concreet resultaat is dat mijn apotheker smeekt om niet meer gebruikte en niet vervallen medicatie aan hem te bezorgen om mensen te helpen die deze niet kunnen betalen ... Het resultaat is dat mensen in ziekenhuizen niet echt urgente ingrepen uitstellen om ervoor te sparen of vragen of de ingreep op afbetaling kan. Zie ook "de allochtone medemens" die door politieke partijen naar België gelokt wordt als paradijs maar dan tot de vaststelling komt dat het hier niet allemaal goud is en hij / zij niet altijd in een veel betere omgeving terecht komt.

Ik hoop dat de dames en heren zich eens heel goed bezinnen maar het establishment zal er wel voor zorgen dat er vlug terug een coalitie is van de verliezers, nl. de Zweedse die vrolijk kan verder doen alsof er niets aan de hand is.

Nogmaals, de foert stem van veel mensen was zeker niet ten volle een stem tegen de allochtone medemens maar wel voor 80% tegen een neoliberaal beleid waardoor mensen schoolrekeningen niet meer kunnen betalen, leerkrachten 's middags met een toenemend aantal kinderen zonder of met lege brooddozen geconfronteerd worden, etc. etc.

Hopelijk komen de dames en heren eens tot een juist inzicht. Dat zou al een groot succes zijn. En als ze dan nog de moed hebben om er durven naar te handelen, dan denk ik dat dan pas het fenomeen van de zwarte zondagen tot het verleden behoort. Zij kunnen een beleid uitstippelen waarbij er geen redenen meer zijn om aan een noodrem te trekken maar tja, dan moet men tegen de 'high-society' opboksen en ook al eens in de eigen zak durven zitten ...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Uw argumentatie doet me eerder bij PVDA terechtkomen dan bij VB, niet?
En niet enkel de lippendienst, maar concrete realisaties, bv Geneeskunde voor het volk (zwaar tegengewerkt door de OVLD van Maggie De Block)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Heist je zou verschieten hoeveel voorstellen van PVDA overeenkomen toch ietwat gewijzigd bij het VB ;)

En ja idd die stemtest is niet geheel accuraat.

Ik moet jullie wel gelijk geven als N-VA en Vlaams belang 55 procent haalden dat we morgen een regering hebben. Niet dat N-VA VB echt graag heeft maar ze delen vaak dezelfde belangen en N-VA is ook de enigste partij die VB niet expliciet uitsluit.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

En toch denk ik dat PVDA het meer zou uitvoeren dan VB. Bij VB heb ik het gevoel dat het niet voor iedereen zal zijn...
Maar extremen zijn nooit goed, daarom dat ik wijs op het voordeel van democratie, het compromis.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

DarkV schreef:
R2D2 schreef:We gaan naar een verscheurde maatschappij.
Ik zie meer eenheid dan ooit nu bijna 50% rechts en vooral Vlaams stemt !
Eenheid?
De twee groeiende partijen zijn VB en PVDA.
De grote verliezer is CD&V.
Dat betekent letterlijk dat de linksen linkser worden, de rechtsen rechtser, en het midden uitholt.

@de stemtest:
Handige test, maar ronduit gevaarlijk als je hem niet grondig doet, omdat de vraag zo verkeerd geinterpreteerd kan worden.
Veel vragen waar ik de insteek totaal verkeerd zag en ik dus verkeerd stemde (tegen mijn overtuiging in).
Dan lees je de insteek van de partijen en valt je frank dat je het verkeerd begrepen had.

VB heeft idd veel foertstemmers die eigenlijk sociaal links zijn binnengehad.
De vraag is of ze die nu ook gaan beschermen en sociaal links beleid voeren (als ze mogen).
Het risico is dat door VB te stemmen ipv links (voor de mensen die die keuze gedaan hebben omwille van sociaal linkse redenen), links wat zwakker staat, er een centrumrechtse coalitie komt, en die coalitie zich gesterkt gaat voelen om een rechts beleid te voeren (want "zoveel mensen stemden rechts").

Verder kan ik de fout van links in een beweging samenvatten:
Er zijn buitenlanders die het hier te bont voeren, de voor jobs komen en onder onze prijzen werken; migratie kan je niet stoppen maar een opendeurenbeleid moet je ook niet gaan voeren. (Probleem is wel dat "de migrant" waarop de meeste VBers zo kwaad zijn een EU migrant is, waar je niks tegen kan doen).
Veel vlamingen zijn die gezinsherenigingstoestanden etc wat beu aan het worden.
En dat "de asielzoeker krijgt een huis en een leefloon zonder iets te doen terwijl de Belg kan wachten", daar klopt ook iets van (nl dat die belg al *iets* heeft, en dan leidt de wiskunde ertoe dat het voor die belg minder dringend is).
Belgische nationaliteit, daar mag je trots op zijn, en dus strenger zijn met het uitdelen en een verplichte test zoals ook de US en UK dat bv doen zou niet misstaan.
Een linkse partij die op vlak van migratie een iets rechtsere koers zou varen zou nogal stemmen trekken denk ik.

Een "eigen volk eerst" beleid kan zijn nut hebben ("eerst", niet "alleen"):
Eerst alle Belgen die willen van straat af, alvorens buitenlanders onderdak te geven, als er wachtlijsten zijn.
1 vacature, 3 kandidaten? Die met de Belgische nationaliteit krijgt voorrang, dan pas die met het EU paspoort, en daarna pas de rest.
Buitenlanders (ook DPD pakjesdiensten die hun warenhuizen in NL hebben) die op Belgisch grondgebied hun job doen, houden aan de Belgische arbeidsvoorwaarden (dus ook inzake nachtwerk), minimumlonen, en ook sociale lasten, zou ook al veel geprofiteer oplossen.

Probleem is (denk ik) dat voor de wat meer racistische VB stemmer "de buitenlander" gelijk staat met "de niet blanke vlaming", en dat is uiteraard niet de insteek zijn.
Ikzelf heb geen enkel issue met iemand van eender welke huidskleur, als ik daar int perfect plat vlaams mee kan babbelen.
De tweede/derde generatie van kweeniwaar echter, die nog altijd met zwaar buitenlands accent zich door de taal worstelt, daar heb ik wel wat moeite mee.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

heist_175 schreef:Uw argumentatie doet me eerder bij PVDA terechtkomen dan bij VB, niet?
En niet enkel de lippendienst, maar concrete realisaties, bv Geneeskunde voor het volk (zwaar tegengewerkt door de OVLD van Maggie De Block)
Aan u het raden ... :-)

De essentie van mijn betoog is dat de traditionele politiek de echte oorzaak van hun politieke K.O niet kunnen, durven willen onder ogen zien. Het is gewoon weg niet het vreemdelingenbeleid dat de doorslag gegeven heeft maar wel het extreem neoliberaal beleid dat enkel gericht is op 2- verdieners en het groot kapitaal ofte de banken en andere ondernemingen die miljarden winst maken om dan op TV eens een goed doel "te steunen" waardoor ze reclame kunnen maken en die opnieuw aftrekken van hun BTW/belastingen om die gaten dan weer te laten vullen door ... tja, juist, diegenen die het minder breed hebben.

Dat niet iedereen even veel kan verdienen, OK. Maar hoeveel % van het kapitaal is alweer in de handen van hoeveel % van de bevolking ... ? Nogmaals, als de traditionele politiek dit systeem kan / durft te doorbreken om iedereen een menswaardig bestaan te bezorgen dan zullen er geen zwarte zondagen meer zijn.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Er zijn dus 6780538 stemmers gegaan die niet blanco gestemd hebben. Dit komt uit de JSON data van de stemresultaten, is dit niet "weinig", mis ik hier geen 20% van de stemplichtigen?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Joe de Mannen schreef: Maar extremen zijn nooit goed, daarom dat ik wijs op het voordeel van democratie, het compromis.

J.
Extremen zijn idd nooit goed. Maar ik denk wel dat ze een deel van de regering mogen zijn. Zeker in het geval van de pvda. Voor mij zijn de sociale voorstellen wel een pluspunt maar geen doorslaggevend punt. Voor mij vind ik het belangrijk dat pvda een nationale partij is die in heel het land opkomt. Dat is voor mij reden genoeg om ze in de federale regering te plaatsen.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

DarkV schreef:Inderdaad... ik hoor Gwendoline Rutten vertellen dat we respect moeten hebben voor de kiezer... en in dezelfde zin zegt ze dat ze er NOOIT rekening mee zal houden. Op naar meer dan 50% voor een Vlaams rechts denk ik dan... goed bezig :bang:
1. Dat zijn dan juist diegenen die met een heel grote mond en veel poeha spreken over hoe belangrijk de democratie wel is en het bouwen van bruggen ... :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang:
Hoe hypocriet kun je zijn ? Dit is één van de typerende redenen waarom het gisteren zo afgelopen is voor VLD, CD&V en De Wever die ook al een hele tijd naast zijn schoenen loopt.

2. Dergelijke houding beschrijft nogmaals de walgelijke arrogantie van de traditionele politiek, berustend op platte macht. Zij zijn de alfa en de omega van deze maatschappij, incontournable en onraakbaar en het recht om dan dergelijke uitspraken te doen, is in hun beleving nog normaler dan de normaalste zaak van de wereld want hen is dat gepermitteerd omwille van hun macht en status.

Besluit: "Rutten begrijpt het niet of is de verpersoonlijking van de arrogantie". Helaas vrees ik hier voor een combinatie van de twee.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

ITnetadmin schreef:Er zijn buitenlanders die het hier te bont voeren, de voor jobs komen en onder onze prijzen werken; migratie kan je niet stoppen maar een opendeurenbeleid moet je ook niet gaan voeren. (Probleem is wel dat "de migrant" waarop de meeste VBers zo kwaad zijn een EU migrant is, waar je niks tegen kan doen).
Veel vlamingen zijn die gezinsherenigingstoestanden etc wat beu aan het worden.
De tegenstelling tussen NVA en "opengrenzenbeleid" is door de NVA zelf in het leven geroepen en iedereen gaat er blind in mee.
Zoek nog eens op wat voor reacties de NVA had toen de sossen het migratiebeleid bepaalden? Juist ja, de NVA verweet toen dat de sossen te hard waren in hun uitzetbeleid. Semira Adamu is niet verstikt in een flippo uit een zakje chips hé?! NVA/Francken hebben hun beleid maar kunnen voeren omdat de voorgangers, inclusief de sossen, het beleid daaromtrent uitgetekend hebben na Semira Adamu.
Eerst alle Belgen die willen van straat af, alvorens buitenlanders onderdak te geven, als er wachtlijsten zijn.
1 vacature, 3 kandidaten? Die met de Belgische nationaliteit krijgt voorrang, dan pas die met het EU paspoort, en daarna pas de rest.
Buitenlanders (ook DPD pakjesdiensten die hun warenhuizen in NL hebben) die op Belgisch grondgebied hun job doen, houden aan de Belgische arbeidsvoorwaarden (dus ook inzake nachtwerk), minimumlonen, en ook sociale lasten, zou ook al veel geprofiteer oplossen.
Ziedaar de grote principes van de Verlichting, door alle partijen behalve het VB onderschreven en door sommige partijen (NVA en OVLD) als hun leidraad omschreven. Als we die richting uitgaan, aangestuurd door een rechtse 5de colonne op dit moment, dan is het hek van de dam.
Weet ook dat we in België/Vlaanderen niet zo heel veel buitenlanders (niet-Belgen of zelfs niet-EU) hebben. Waar mensen zich aan storen is niet de nationaliteit, wel de kleur. Een Nederlander die naast u komt wonen, krijgt waarschijnlijk minder tegenkanting dan een Belg met Pakistaanse (groot)ouders. Maar zowel selecteren op basis van afkomst als huidskleur is racisme.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Eerst Belgisch en dan EU paspoort...
Eén van de vele beloftes dat ze niet kunnen/mogen van Europa en dat weten ze goed genoeg.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8270
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Ik lach met al deze "eigen volk eerst" FUD en prietpraat :lol: temeer daar Vl Bl nooit in een federale regering gaat zitten en dat dus helemaal niet kan uitvoeren. Ook uit de Vlaamse Regering blijven ze beter afwezig, tenzij ze net als N-VA stemmen wilen verliezen de volgende keer, of indien ze samen met N-VA en met medewerking van een federale N-VA premier een zeker plan kunnen uitvoeren, maar de Franstaligen zullen daarvoor op hun qui-vive zijn. Een partij wordt electoraal meer beloond in de oppositie dan in de regering.

Wel interessant die kaarten met uitslagen. Hoe sterk Vl Bl in de Westhoek en W-Vl in het algemeen staat, met federaal een ganse ononderbroken Vl Bl lijn van Bredene tot Avelgem, van provinciegrens tot provinciegrens. Dit in een provincie die nog niet zolang geleden het grootste CD&V-bolwerk was (en voor Vlaanderen nog steeds zo gestemd heeft) en toch het minste met migranten te maken heeft. Deze provincie wil duidelijk van Belgie af.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 27 mei 2019, 13:28, in totaal 1 gewijzigd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Catalyst,

De verklaring is te vinden van sterkte Vlaams Belang in het feit dat het migrantenprobleem met Frankrijk heel aanwezig was in de Westhoek.

Ik denk dat dat enorm veel invloed heeft gehad.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Nee, ze kunnen dat idd niet uitvoeren.
Omwille van tal van redenen.
En ja, ivm open grenzen etc wijs ik alvast niet met de vinger over wie de schuldige is, ook al slagen rechtse partijen er perfect in om afstand te nemen.
Iirc was de snel-belg wet ook een OVLD dingetje destijds?


Ik teken enkel de onderbuik van vlaanderen uit, en hoe je die kan proberen wat te paaien.
Zeggen dat ze dat niet "mogen", van europa of omdat het racisme zou zijn om eerst een Belg verder te helpen, is *exact* de reden waarom het VB het zo goed doet.
In een europa dat "liberaal 1 is", maw je mag overal gaan werken en verhuizen en invoeren, maar dat "sociaal niet 1 is", maw geen gelijke minimumlonen, geen maximale sociale bescherming, geen gelijke behandeling van asielzoekers, etc; in zo'n europa kan het niet anders dan dat er aan misbruik gedaan wordt.

Als je kan gaan rondshoppen voor jobs en goederen, maar niet voor sociale bescherming (bv: ik beslis om vanaf nu deel uit te maken van het sociaal systeem van een ander EU land zonder daar te gaan wonen, maar betaal daar wel mijn bijdragen, dan is dat in se niet anders dan een pakjesbedrijf dat zijn warenhuizen over de grens in NL bouwt om dan vanaf daaruit onder NL wetgeving chauffeurs uit te sturen. Maw als het ene kan, dan moet het andere ook kunnen, anders trekt alles scheef.
Laatst gewijzigd door ITnetadmin 27 mei 2019, 13:45, in totaal 1 gewijzigd.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

boonpwnz schreef:Catalyst,

De verklaring is te vinden van sterkte Vlaams Belang in het feit dat het migrantenprobleem met Frankrijk heel aanwezig was in de Westhoek.

Ik denk dat dat enorm veel invloed heeft gehad.
Sorry, niet mee eens. Hoe wordt dan de opmars in de rest van Vlaanderen verklaart.

Nogmaals het fenomeen is als een ijsberg: max. 1/3 stemmen op VB omwille van vreemdelingenbeleid en 2/3, volgens mij zelfs meer, omwille van sociaal-economische redenen en meer bepaald de afstraffing van het al jarenlang aanslepend extreem neoliberaal beleid van de tradionele partijen (incl. SPA).
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

...jarenlang aanslepend extreem neoliberaal beleid...

Juist, net zoals in US, UK, en andere EU landen :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Kom kom, het neoliberaal beleid heeft ons gebracht waar we nu staan, een nooit geziene welvaart, niet alleen voor de rijken maar voor iedereen!
Het VB heeft vooral de verkiezingen gewonnen voor hun immigratiestandpunten, maar waar verlede keer de NVA veel heeft belooft bleek dit kwa immigratie dik tegen te vallen. Daarom zijn een groot deel van die kiezers terug naar het VB gegaan.

Wat de minder werken, meer loon en hogere pensioenen betreft is dat net als bij de sossen en pvda "populistische praat", een gratis politiek bestaat niet, de subsidies voor de één zijn de belastingen voor de ander.
Bekijk dit europees of op wereldniveau, we staan na 5 jaar taxshift en belastingsverlagingen nog steeds bij de top van hoogste belastingen.
Ga je die nog verhogen dan ga je nog meer uitwijkgedrag krijgen waardoor de belastingsinkomsten net verminderen.

Er is geen andere oplossingen dan te besparen en efficienter te werken en daar heeft "Belgie" als instelling/structuur een groot probleem mee.
Ik volg Bart Dewever 100% als hij zegt dat het confederalisme er moet komen, eigen verantwoordelijkheid eigen toekomst. En wat we dan toch samen beter kunnen, blijven we samen doen. Maar om de 15 jaar een nieuw Marshallplan om het zuiden te hervormen helpt echt niet. De verandering zal "vanuit" Wallonie zelf moeten komen en daar is het confederalisme ideaal voor.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Perceptie, daar draait alles om.
Als ik mensen, die nota bene nog nooit een vreemdeling gezien hebben behalve als ze kebab gaan halen, kan laten geloven dat ze minder koopkracht hebben omdat er vreemdelingen zijn die geld krijgen en dat zij daarom geen 'opslag' krijgen van hun pensioen, en dat ik dat voor hun ga oplossen door die "vreemden" allemaal terug te sturen, dan heb ik hun stem.

Dat ze dan geen kebab meer kunnen gaan halen, daar denken ze niet over na. Dat hun koopkracht niet gaat stijgen omdat er allerhande andere dingen meespelen, daar staan ze niet bij stil.

Maar ik zal ze wel paaien met 'ik heb een compromise moeten sluiten en daarom niet alles kunnen doen'...


J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Gray schreef:Kom kom, het neoliberaal beleid heeft ons gebracht waar we nu staan, een nooit geziene welvaart, niet alleen voor de rijken maar voor iedereen!
Zeker niet mee akkoord: cf. toenemend aantal - ook Belgen - die gezondheidskosten niet kunnen betalen, die in de problemen komen met energiefacturen, facturen water, verwarming e.d.m; als basisvoorzieningen, die schoolfacturen niet meer kunnen betalen, etc. etc. In deze optiek misschien eens de rapporten lezen van enkele welzijnsraden van steden ...
Gray schreef:Het VB heeft vooral de verkiezingen gewonnen voor hun immigratiestandpunten, maar waar verlede keer de NVA veel heeft belooft bleek dit kwa immigratie dik tegen te vallen. Daarom zijn een groot deel van die kiezers terug naar het VB gegaan.
Nonsens, het beleid van de NVA was blauwer dan blauw. Ze hadden zich beter NVLD genoemd. En vanuit plat oppurtinisme is CD&V mee in het vaarwater van het neoliberalisme gegaan ... Immigratiestandpunten worden aangehaald om de echte oorzaak niet onder ogen te moeten zien want als men die wil aanpakken - cf. breuk met extreem neoliberalisme - moeten politici 1. eigen zakken lichter maken en 2. het gevecht aangaan met het groot kapitaal en dat willen en kunnen ze niet. De zwakkeren aanpakken - zeker bv. vreemdelingen / vluchtelingen - is veel gemakkelijker. Gewoon zorgen voor een restrictiever immigratiebeleid en weerstand = quasi-nihil. Dit is hun perceptie.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Gray schreef:Kom kom, het neoliberaal beleid heeft ons gebracht waar we nu staan, een nooit geziene welvaart, niet alleen voor de rijken maar voor iedereen!
Vooral de zieken dankzij De Block die het onbetaalbaar maakt (als je al medicatie krijgt) en Van Deurzen die het vooral voor mentaal zwakkeren totaal onoverzichtelijk en onhaalbaar moeilijk maakt om hun budget te krijgen. Wel goed voor werkgelegenheid (nu veel organisaties die niet anders doen dan zien wat en hoe het budget aan te vragen (en dan >5 jaar wachten geven er velen het zelf op als hun zorginstelling tegen dan nog niet failliet is). Voor de meesten is het beter geworden, voor de zwakkeren zeker niet (maar ze laten het zo mooi lijken in hun propaganda). Maar ja hoor, ze zijn goed bezig.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Idd: facturen, kosten, etc die de pan uitswingen.
En dan meestal nog van bedrijven die dan wel onze nutsvoorzieningen beheren, maar de facto in buitenlandse handen zijn en hun bazen de aandeelhouders moeten plezieren.
Intussen gaan we de bedrijven vooral niet verplichten om hun belastingen fair en square te betalen.
Nee, ze krijgen zware kortingen, ook op vlak van energiefacturen overigens.

En de panama papers en dergelijke laten we ongemoeid.
"Ze moesten maar ns wegtrekken met hun jobs."
Guess what, dat doen ze ook ook hoor; dit noemen we een hostage situation.
Ze gaan blijven eisen, en de dag dat je zegt "tis genoeg geweest" zijn ze weg.

Dat neoliberale beleid leidt tot winnaars en verliezers, de 1% die hun kapitaal jaar na jaar ziet groeien, en de rest die nooit kunnen hopen om zoveel winst te maken want winst uit arbeid is veel lager dan winst uit kapitaal.
Het klassieke Belgische appeltje voor de dorst, het eigen huis, wordt jaar na jaar duurder (sneller dan de index), waardoor een eenverdiener het quasi kan vergeten om ooit nog eentje te kopen; intussen "belegt" iedereen die het startkapitaal heeft in vastgoed, waardoor de koopmarkt nog beperkter wordt (en "beleggen" betekent winst verwachten, dus de instapdrempel blijft verhogen).
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

DarkV schreef:
heist_175 schreef:VB is sowieso extreem rechts, met xenofobie, racisme en misogynie
Als je dat maar genoeg blijft herhalen dan ga je het zelf nog geloven ook... ik kan moeilijk geloven dat 20% in Vlaanderen die stempel draagt.
Ik weet niet wat je normen en waarden zijn, maar racisme en xenofie zijn wel degelijke heel sterk aanwezig bij wellicht meer dan 20% van de Vlamingen. Dat begint met de schrik voor het onbekende maar dat raakt geïnstitutionaliseerd tot echt racisme.
Het verbaast niet dat delen van West-Vlaanderen net zo VB kleuren, terwijl migratie daar niet echt de schaal heeft om een probleem te zijn. Mensen zien graag doembeelden en ze geloven de bangmakerij van de populisten.
Figuren als de Forza Ninoviter durven beweren dat ze geen racist zijn, terwijl zijn rethoriek en zijn "humor" telkens weer het tegendeel bewijst. De Winter pookt de haat nog wat op door een zelf een Arabisch opschrift op een winkel te hangen en het dan zelf te overplakken.
En nu komt er nog een generatie "paljassen" bij die Brussel gaan "opkuisen".
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”