E40 Brusselsgrondgebied 50km/u en 2 rijstroken minder op

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Goztow schreef:.

Wel is het schrijnend dat er nog steeds onvoldoende alternatieven bestaan. De metro is nog steeds maar de helft afgewerkt. Het geld dat binnen komt door de tol moet prioritair worden geïnvesteerd in uitbreiding van de metro en het aanleggen van gratis parkings buiten de stad, die verbonden kunnen worden met bussen / trams.
Voorbeeldje, ik neem de trein in Diest of Aarschot (als ik net te laat ben of wanneer Diest zoals nu compleet dicht zit wegens werken). Ik moet naar daar met de Auto ... onze goede vrienden van de NMBS vinden het dan een goed idee om tegen 2020 ALLE b-parkings betalend te maken. Aarschot is reeds aangepast, Diest volgt nog.

Voorbeeld .. Aarschot kost mij, als onregelmatig treinreiziger, 7 EUR/dag aan parkeerkaarten (niet-treinreizigers moeten 16,70 EUR betalen). Deze parking is onoverdekt en onbewaakt. Daarnaast kan je een parkeerticket NIET valideren met de NMBS app en moet je eerst naar het loket om gunsttarief validatie te krijgen en dan nog eens terug naar de parkeermeter om af te rekenen want dat mag niet aan het loket. Deze kafkaiaanse toestand zorgt ervoor dat ik tussen de 20 en 35 minuten verlies om de parking af te rijden. Een apart parkeer abbo kan ik niet nemen, want dat is enkel mogelijk met papieren 10 rittenkaarten of trein abbo’s.

Deze toestanden zorgen ervoor dat ‘parkeren’ meer tijd kost dan de treinrit zelf. Ik heb. U nog chance dat in Diest het parkeren voorlopig nog gratis is, als dat echter ook zo een circus word, dan is de trein voor mij eigenlijk geen deftig alternatief meer. Dan word het terug SNELLER en goedkoper om in de file te gaan staan.

Dus ja ... blijf maar zagen en zever over Brussel, het probleem ligt echter in de infrastructuur of het aanbod om NAAR Brussel te geraken. Dit is een schande ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Neem een abo Aarschot-Wezemaal en hang uw parkeerabo daar aan?

Heb ik ook een paar keer moeten doen in Mechelen (Mechelen <> Mechelen Nekkerspoel, toen €35/maand - parkeren in Mechelen was toen €20 per maand met abo of €10 per dag zonder), omdat het dienstdoende personeel de eigen Algemene Voorwaarden niet kende. Ik kreeg dan ook telkens een volledige terugbetaling van dat abonnement, maar om correct te parkeren had ik het nodig tot de centrale diensten het personeel in Mechelen (nog maar eens) op de vingers getikt had.
Maar het klopt dat de verschillende regeringen vooral de NMBS willen kloten en dat de NMBS geen vezeltje klantvriendelijkheid heeft in de bedrijfscultuur. Die combinatie maakt het BE OV een ramp.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Bedankt voor de tip, geen slecht idee. Wel belachelijk dat het nodig is ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef:waardoor buitenlanders ook in BE bijdragen?
En visa-versa... langs de ene kant streven we naar één Europa en langs de andere kant gaat iedereen belastingen invoeren voor de andere... absurd.
heist_175 schreef:Ik blijf wel voorstander van een slim systeem, waarbij de belasting ook afhangt van locatie en tijd.
De meeste mensen hebben geen keuze in locatie en tijd... pure discriminatie.

Leuk voor een minister welke dit bedenkt en wel die keuze heeft... maar duidelijk geen feeling met de man in de straat (en straks zijn we weer verbaast over de verkiezingen :bang: )
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Wat Europa betreft, het valt op dat in tijden van crisis elk land toch terugplooit op zichzelf.

Wat de heffing betreft, inderdaad allemaal goed en wel om het tijdsgebonden te maken, maar niet iedereen kan kiezen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

DarkV schreef:
heist_175 schreef:waardoor buitenlanders ook in BE bijdragen?
En visa-versa... langs de ene kant streven we naar één Europa en langs de andere kant gaat iedereen belastingen invoeren voor de andere... absurd.
Belgen en Nederlanders betalen anders al jaren in Frankrijk en Zwitserland.
Ik vind het niet absurd om de gebruiker te laten betalen voor het gebruik. Iedereen gelijk voor de wet, nee? Waarom zou een Italiaan gratis op de BE wegen mogen rijden, of een Belg gratis op de NL wegen?
Ik vind dat niet in tegenspraak met de EU-gedachte.
heist_175 schreef:Ik blijf wel voorstander van een slim systeem, waarbij de belasting ook afhangt van locatie en tijd.
De meeste mensen hebben geen keuze in locatie en tijd... pure discriminatie.

Leuk voor een minister welke dit bedenkt en wel die keuze heeft... maar duidelijk geen feeling met de man in de straat (en straks zijn we weer verbaast over de verkiezingen :bang: )
@verbaast over verkiezingen
Het is verbazingwekkend dat racisten/xenofoben zoveel stemmen gehaald hebben, want hun voorstellen gaan niet verder dan "het zijn de walen" of "het zijn de moslims", maar hoe gaan ze de échte problemen aanpakken?
Gewoon met z'n allen verder in de file staan? Mooie oplossing :)?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Weet je wat ik ook heel raar vind zijn de treinroutes op zich.

Het is vanuit Brugge evensnel om naar mijn huisstad te gaan via 3 routes en vind er 2 toch wel echt bizar£.

De eerste gaat via kortrijk en met overstap in zottegem naar Dndermonde en passeert dan mijn dorpje.
Deze rit is dubbel zo lang als met de auto.

De 2de rit is ik rijd van Brugge helemaal naar Brussel zuid om dan de trein te nemen richting zottegem. praktisch evensnel als vorige rit.


De logische rit is raar maar waar ook een korte. Is de trein nemen naar Gent-Sint-Pieters en daar de bus nemen naar men dorp.

En dan vraag ik me af hoe zit dat treinnet in elkaar want dit is echt wel totaal scheef.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Het is inderdaad wat vreemd dat men ipv elk op zijn grondgebied te laten rijden men steeds meer tol gaat heffen. Dit is in tegenstelling tot het vrije verkeer van personen en goederen. Vrij is echter niet gratis. Anderzijds zou dit het verkeer nog stimuleren en eigenlijk is de enige oplossing van onze problemen MINDER verkeer/wagens.

Betalen voor gebruik is een optie maar inderdaad, als men naar alternatieven vraagt blijft het oorverdovend stil.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Het "vrij verkeer" komt voort uit het Verdrag van Maastricht en moet dus vooral vanuit het perspectief van de Europese gemeenschap bekeken worden, en niet zozeer vanuit nationaal perspectief. Het gaat hem vooral over het afschaffen van de binnengrenzen binnen de EU en de vrijheid voor de EU-onderdaan om zich in elke EU-lidstaat te vestigen en daar te werken (wat zeer grote vrijheden zijn die men vandaag de dag niet meer zo gemakkelijk zou kunnen overeenkomen).

Ik begrijp dat mensen en de autolobby naar vanalles zoeken om toch maar die tol te kunnen aanvechten, maar vrij verkeer zal het alvast niet zijn. Zoals Dizzy al aanhaalt is vrij verkeer niet hetzelfde als gratis verkeer, want eerlijk, gratis verkeer bestaat niet, iets of iemand betaalt uiteindelijk altijd de rekening, (te) vaak nog de maatschappij.

Het concept van een variabele stadstaks is trouwens juridisch al grondig getest in de EU met de Congestion Charge in Londen, enkele gelijkaardige zaken in Duitsland en Frankrijk en ook in ons land is het principe al getest met de LEZ zones die in wezen niet zoveel verschillen van wat Brussel gaat invoeren, op het toepassingsgebied na dan.

Dus ik denk dat er juridisch niet veel tegen in te brengen valt, tenzij men fouten maakt in het opstellen van de Verordeningen (wat enkel maar uitstel zou betekenen).
Laatst gewijzigd door CCatalyst 29 aug 2019, 14:57, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

DarkV schreef:De meeste mensen hebben geen keuze in locatie en tijd... pure discriminatie.
Onwaar, mensen zijn geen slaven die gekluisterd zitten aan hun woonst of werkgever buiten hun wil.

Burgers hebben de vrije keus van 1/ woonplaats en 2/ werkgever, ook al beweer jij het tegendeel.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

JamesEarlGray schreef: Burgers hebben de vrije keus van 1/ woonplaats en 2/ werkgever, ook al beweer jij het tegendeel.
Klopt, het aanhangen van de kerktorenmentaliteit is een vrije keuze, waarvan men ook de nadelen en de impact moet willen aanvaarden.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Even hierop ingaand. Het is idd een vrije keuze maar ik vind dat er meer ondersteuning zou moeten zijn voor mensen die verhuizen.

Want nu heb ik echt dingen moeten zitten zelf bellen, uitzoeken etc die niet publiekelijk op een website stonden. Terwijl mijn situatie betrekkelijk simpel is.

Vooral naar administratie toe.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Natuurlijk, de jobs hangen aan de lantaarnpalen, (geen bomen want we moeten in de stad gaan wonen, allemaal op een hoopje).

Voor een zelfstandige met een onzeker statuut is er misschien werk, maar voor een werknemer in z'n 40ties, die heel z'n cariere al z'n best heeft gedaan om aan een deftige pree te geraken, helaas niet. U bent een sterke kandidaat maar u kost te veel, sorry.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

JamesEarlGray schreef:Burgers hebben de vrije keus van 1/ woonplaats en 2/ werkgever, ook al beweer jij het tegendeel.
LOL.

Dat is nogal een "vrije" keuze.
Je hebt de keuze een woning te kopen en daarvoor 20 (of meer) jaren af te betalen. Je hangt niet af van je zelf vrij gekozen woonplaats en bent dus ook vrij om een jaar, twee jaar... later die woning te verkopen omdat je zo vrij was elders te gaan werken en daar nogmaals een woning te kopen (je hebt je geld van de eerste woning terug om die tweede te kopen). Dat je kosten hebt op koop/verkoop dat neem je er bij. Verhuizen is je vrije keuze in dat geval. Dat je werkgever dan zo vrij is om je te ontslaan zodat je nogmaals zo vrij bent om elders te gaan werken en mogelijk de hele woning rimram nog eens te herhalen is vrije keuze natuurlijk. Natuurlijk is van werk veranderen maar een formaliteit en heb je zo veel keuze dat je echt vrij kan kiezen.
En dan hebben we het nog niet over de "vrije" keuze in gezinnen beiden op een afstand van elkaar werken, één dicht, de ander ver van huis. Al dat jobhoppen en verhuizen is ook geen probleem als er kinderen zijn die naar opvang of school gaan, gewoon elders opvang en school zoeken (dat is toch zo gemakkelijk).

In theorie heb je idd gelijk maar in de praktijk zal er niet veel "vrije keuze" zijn.

Wat de heffing betreft, die zal, zoals altijd, door de eindgebruiker betaald worden. Als de werkgever de heffing terugbetaald aan de werknemer zal het bedrijf zijn diensten/producten duurder verkopen. Net zoals een Kilometerheffing/vignet/tol doorgerekend wordt.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 576
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 36 keer

heist_175 schreef:
Steven7 schreef:M.a.w. als de Vlamingen mee mogen betalen kunnen we Brussel financieel proberen uit te roken.
En met welke partijen ga je een federale meerderheid vinden om dat klaar te krijgen?
Momenteel zijn er al twee partijen die in Vlaanderen al meer dan 40 procent van de stemmen vertegenwoordigen. De drie traditionele centrum-linkse partijen durven momenteel in geen federale regering met een minderheid aan Vlamingen stappen uit angst om volgende verkiezing helemaal gedecimeerd te worden.

Bovendien zijn de extra transfers naar Brussel degressief en in de tijd beperkt.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Tja hoeveel transfers zijn er naar Antwerpen? Of andere steden? En hoe zit het met de tewerkstelling? Je betaalt nu eenmaal belastingen waar je woont terwijl je het meeste inkomen creëert waar je werkt.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Steven7 schreef:Momenteel zijn er al twee partijen die in Vlaanderen al meer dan 40 procent van de stemmen vertegenwoordigen. De drie traditionele centrum-linkse partijen durven momenteel in geen federale regering met een minderheid aan Vlamingen stappen uit angst om volgende verkiezing helemaal gedecimeerd te worden.

Bovendien zijn de extra transfers naar Brussel degressief en in de tijd beperkt.
De transfers naar Brussel zijn niet beperkt in de tijd, die naar Wallonië wel.
Het zijn eigenlijk geen transfers, maar "uitbetalingen" vanuit de Federale overheid.

Terwijl het VB (en de NVA) toetert over transfers naar Wallonië, die eigenlijk geen transfers zijn, maar toepassing/uitvoering van regels die zowel voor VL, Brux als WAL gelden, regelt BDW voor zijn stad transfers die perfect becijferbaar zijn. Van alle Vlamingen naar de Antwerpenaren: Antwerpen-Stad, niet de provincie, District Antwerpen, Berendrecht, Zandvliet, Lillo, Deurne, Borgerhout, Merksem, Ekeren, Berchem, Wilrijk, Hoboken. Nu al gaat het over 880miljoen euro voor Antwerpen, uit de Vlaamse begroting. Dat zijn wél transfers, want de regels zijn geschreven op maat van Antwerpen.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20190307_04238575
Dat fonds van de Vlaamse overheid is de grootste inkomstenbron van de lokale besturen, na de belastingen. De totale pot is tegen 2025 al goed voor 3,3 miljard euro, blijkt op basis van de prognoses die het Agentschap Binnenlands Bestuur gisteren uitbracht. Daarvan gaat straks 871 miljoen naar Antwerpen
Het is dan ook (in de schoot van) de federale overheid die de financieringswet regelt en niet de deelstaten. Er zijn eerder al regeringen geweest zonder meerderheid aan de ene dan wel de andere kant, ik zie het probleem niet.

De regering DiRupo, zonder meerderheid aan Vlaamse kant en in een slechtere conjunctuur, heeft meer kunnen/willen saneren dan de regering met de NVA. Kijk naar de cijfers en niet naar de oneliners. Dat zegt de Nationale Bank.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20190818_04565482
Blijft over: een zogenaamde ‘primaire structurele inspanning’ van amper 0,28 procent van het bbp, of zo’n 1,26 miljard euro. Dat is erg pover. ‘De naakte budgettaire waarheid, die geen rekening houdt met niet-structurele lapmiddelen of macro-economische meevallers, zet Michel in zijn blootje,’
Ter vergelijking: de regering-Di Rupo realiseerde een primaire structurele sanering van 0,66 procentpunt, terwijl de groei en de rente fors minder in het voordeel speelden. ‘Bij Di Rupo stond het mes op de keel’, zegt Bogaert, ‘bij Michel werd het al snel lakser. Er zat te veel lucht in de begrotingen en er waren te veel dubbeltellingen.
De neofieten hebben het dus slechter gedaan dan de "mainstream partijen".

Maar fans van de huidige regering(en) blijken immuun voor cijfermateriaal en geloven liever wat ze op Facebook/Twitter zien passeren.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat de zogezegd verdedigers van De Verlichting (rechtstaat, persvrijheid, ...) fel tegen de pers gekant zijn, want die doorprikken de leugens en de lucht.

Bij verkiezingen gaat het er niet enkel over hoeveel % je gehaald hebt, maar vooral met wie je een coalitie kan bouwen. Ik zie niet in hoe een andere partij compatibel kan zijn met het programma van het VB: juridisch, supranationaal, internationaal wordt België dan gewoon een paria. Eender welke partij die het met VB in zee wil gaan, zal afgestraft worden door de eigen kiezers om evidente redenen. Hoe de NVA het flirten met het VB uitgelegd krijgt (aan kiezers, aan leden of aan verkozenen) binnen hun zogezegde adoratie voor De Verlichting, is me een raadsel.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

heist_175 schreef: @verbaast over verkiezingen
Het is verbazingwekkend dat racisten/xenofoben zoveel stemmen gehaald hebben, want hun voorstellen gaan niet verder dan "het zijn de walen" of "het zijn de moslims", maar hoe gaan ze de échte problemen aanpakken?
Gewoon met z'n allen verder in de file staan? Mooie oplossing :)?
Volgens de linkiewinkies is alles taxeren de beste oplossing, aja èn kleiner gaan wonen, liefst op elkaar gestapeld, en elke dag 2 keer op elkaar gepropt op trein en bus, geen vlees of vis...
En dan verbaast zijn dat ze geen stemmen halen... :lol:

Het probleem is dat we hier met veel te veel zijn, en het land uit zijn voegen barst. Had men 40jaar geleden al een immigratiestop ingevoerd dan had men die problemen niet.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Uiteindelijk is het inderdaad de (eind)gebruiker die betaalt en daarom ben ik niet de grootste voorstander van te veel tolheffingen. Het is een hindernis voor echt vrij verkeer en het omgekeerde van de Europese opzet om die hindernissen net weg te nemen. Waarom geen Europese wegenbelasting die alle tol en andere belastingen op verkeer vervangt. Staten krijgen dan een deel van het geld naargelang het gebruik van de wegen. Het geld kan/mag enkel voor verkeer gebruikt worden.

Anderzijds is de wereldwijde trend om vervuiling en overlast aan te pakken en dat Brussel teveel wagens slikt is een feit. Er moet dus iets gebeuren. Wat zijn de alternatieven van tegenstanders?

Er bestaan wel degelijk alternatieven want Brussel heeft een beter OV dan Vlaanderen. Als de opbrengsten dit aanbod nog versterkt kan dit legitiem zijn. Bovendien negeert men ook dat minder wagens de files kan verminderen wat op haar beurt weer positief is voor mensen die echt geen alternatief hebben. Voor wie werkt en beroepsmatig zich verplaatst kan de werkgever deze kosten op zich nemen of in een OV-abo voorzien.

Verhuizen is mogelijk maar niet zonder nadelen. De overheid zou dat moeten stimuleren door de kosten ernstig terug te dringen. De notariskosten zijn niet alleen erg hoog maar vaak ook grotendeels onnodig. Welke partij durft hier ingrijpen?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Gray schreef: Het probleem is dat we hier met veel te veel zijn, en het land uit zijn voegen barst. Had men 40jaar geleden al een immigratiestop ingevoerd dan had men die problemen niet.
En dan hadden we nu enorm veel open jobs in minder gekwalificeerde beroepen in bijvoorbeeld de bouw of pakweg de dienstencheque sector. En was het probleem van de vergrijzing nog veel groter. Vele migranten zijn relatief jong.

Je moet niet de deuren helemaal open zetten maar het omgekeerde is ook niet goed.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Het probleem is niet zozeer de hoeveelheid mensen, wel dat de infrastructuur sinds de jaren 70 niet meer mee geëvolueerd is met de bevolkingsgroei, en al zeker niet met de groei van het wagenpark.

Op zeldzame uitzonderingen na verplaatsen de mensen zich vandaag nog steeds op dezelfde (spoor)wegen als in 1970, met hetzelfde aantal sporen of rijstroken. Alleen zijn we nu wel met bijna 2 miljoen meer, en vele gezinnen hebben ook meer dan 1 wagen. De schrijnende vaststelling dat je met een wegenkaart van 1970 gemakkelijk je weg kan vinden in Belgie is nog altijd correct.

Bij een probleem van gebrek aan capaciteit zijn er in wezen slechts 2 basisoplossingen:
1) het aanbod uitbreiden. Meer infrastructuur bouwen is in principe een taak voor de overheid, maar carrierepolitici die hun inkomen volledig laten afhangen van de gunst van de bevolking moeten maar 1 keer denken aan de backlash van onteigeningen en wegenwerkenfiles om geen handtekening meer te durven plaatsen. De prive, niet onderhevig aan verkiezingen, staat te springen om het in hun plaats te doen, maar zij kunnen niet onteigenen, dus daar loopt het vast. Zolang we naar de overheid blijven kijken om de infrastructuur uit te breiden, ook al faalt die ons keer op keer, zal het aanbod simpelweg niet uitbreiden.
2) de vraag verlagen. Dit is dus de enige werkbare oplossing. De stadstol past daar in. Evenals maatregelen van werknemers om overbodige verplaatsen naar kantoor te verminderen.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Goztow schreef:
Gray schreef: Het probleem is dat we hier met veel te veel zijn, en het land uit zijn voegen barst. Had men 40jaar geleden al een immigratiestop ingevoerd dan had men die problemen niet.
En dan hadden we nu enorm veel open jobs in minder gekwalificeerde beroepen in bijvoorbeeld de bouw of pakweg de dienstencheque sector. En was het probleem van de vergrijzing nog veel groter. Vele migranten zijn relatief jong.

Je moet niet de deuren helemaal open zetten maar het omgekeerde is ook niet goed.
Met een immigratiestop moet je automatisch minder bouwen en de dienstencheque sector is er net gekomen om meer jobs te creëren voor die laaggeschoolden, niet omgekeerd.

Ik vraag me ook af wie binnen 50 jaar het probleem van hun vergrijzing gaat oplossen? nog meer volk?
In West-Europa is men zo dom om immigranten ook meteen de lokale nationaliteit te geven en niet gewoon enkel een werkvisum. Waardoor je op korte termijn uw probleem wel oplost maar op lange termijn het probleem erger maakt.

Het probleem is uiteindelijk dat je in een systeem zit van oneindige groei. (dat vroeg of laat toch zal moeten stoppen)
Wat men nu doet is de problemen voor zich uit schuiven en ze tegelijk groter maken.
Eerst was het gewoon de vergrijzing en pensioenen. nu is het al betonstop, kleiner wonen, klimaatopwarming, vervuiling van de zee, terrorisme...

En die lijst zal de volgende decennia alleen maar groter worden...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Gray schreef:Volgens de linkiewinkies is alles taxeren de beste oplossing, aja èn kleiner gaan wonen, liefst op elkaar gestapeld, en elke dag 2 keer op elkaar gepropt op trein en bus, geen vlees of vis...
En dan verbaast zijn dat ze geen stemmen halen... :lol:

Het probleem is dat we hier met veel te veel zijn, en het land uit zijn voegen barst. Had men 40jaar geleden al een immigratiestop ingevoerd dan had men die problemen niet.
Het probleem is dat de subsidies (waarvoor eerst natuurlijk belastingen nodig zijn) aan heel wat industrieën totaal niet transparant zijn.
De subsidies of de taxen die moeten leiden naar meer duurzaamheid (transport, wonen, ...) zijn wél heel zichtbaar, want ze gaan in tegen de huidige, gevestigde belangen.

Maar ik ben benieuwd hoe xenofoben de file gaan aanpakken, of de versnipperde verkaveling, of het gebrek aan investering in het OV?
Zelfs de partij van de auto heeft al meermaals moeten toegeven dat mobiliteit toch rond meer OV zal moeten draaien, maar vertikt het om het om te zetten in beleidsmaatregelen buiten de eigen grote stad (die dan nog eens massa's subsidies krijgt ook).
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Het argument van capaciteit klopt deels nl voor het deel OV. Daar heeft men jarenlang veel te weinig in geïnvesteerd en het slecht beheerd. Nu zijn er zeer grote investeringen nodig omdat we dat jarenlang verzuimd hebben omdat we verslaafd waren aan onze heilige koe, de wagen. Wegen bijleggen is zo goed als uitgesloten en helpt trouwens niet, ze zuigen enkel extra verkeer aan. De enige oplossing voor teveel wagens is minder wagens, een unconvenient truth voor sommigen maar het is echt de enige mogelijkheid.

Door ons economisch systeem dat op oneindige groei is gebaseerd moet de bevolking ook stijgen of je hebt na een tijd niet genoeg arbeiders. Er is nu al krapte in veel sectoren. Immigratie is ook iets dat enorm fluctueert en heeft altijd bestaan, doen alsof je dat gewoon kan stoppen is gewoon de mensen blaasjes wijsmaken.

Wie tegen klimaatmaatregelingen is, moet wel pro-immigratie zijn want de gevolgen zullen een enorme stroom migranten betekenen en een deel zal dus ook in Europa belanden.

Doen alsof het vol zit is ook onzin. Reis een beetje en je zit snel in landen waar de densiteit nog vele malen hoger is. Dat is ook te doen maar gewoon anders en het vergt een betere organisatie. Ruimte en efficiëntie verspillen met lintbebouwing past daar niet in. Was er hier enige ruimtelijke ordening dan had België nog ruimte zat, nu is het het lelijkste land ter wereld.

Dienstencheques zijn er gekomen omdat er een grote groep werklozen waren EN een enorm probleem van zwartwerk. Het was daarvoor een redelijke oplossing die ook nog eens de tweeverdieners tegemoet kwam in de combinatie werk/leven.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Hoe meer ik zulke threads lees, hoe meer zin ik krijg om te emigreren. Als ik rondom mij kijk in de kenniskring ben ik duidelijk zelfs niet de enige die zo denkt of al heeft gedaan zelfs ...

Ik voel me trouwens al lang geen 'belg' of zelfs geen 'vlaming' meer, het gevoel als inwoner heeft dezelfde zure smaak als werknemer bij een bedrijf waar je eigenlijk niet graag werkt. Ondanks onze welvaart, gaat het er stevig op achteruit vind ik ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Klopt, als ik morgen "genoeg" geld zou hebben zou ik instant vertrekken naar het noorden/midden van Frankrijk. Niet te ver, maar zalig rustig, 80 buiten bebouwde kom, 50 binnen bebouwde kom. Geen gezaag over auto's, LEZ, 3 wetgevingen op 200 km doorsnede...

Probleem is, het genoeg geld hebben natuurlijk. Een aantal collega's hebben in de kredietcrisis zich laten verleiden door een huisje in Spanje te kopen. Die spenderen daar 6 maand van hun tijd sinds ze op pensioen zijn, een zaligheid volgens hen. Alleen ziekenzorg trekt er vrijwel op niets.

Nu ja, ik vrees voor velen een utopie om "genoeg" te hebben om te kunnen vertrekken en hun droom waar te maken.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

FR is qua dienstverlening nog erger dan BE.
Net zoals heel Vlaanderen in het teken staat van Antwerpen, is heel Frankrijk gericht op Parijs en nog enkele steden. Als je in de rust wil wonen, heb je bijna per definitie geen dienstverlening niet meer.
Er zijn heel wat "woestijnen" in Frankrijk: zones met nauwelijks nog iets van post, bank, dokter, ziekenhuis, ...

Als 30-40''er is dat prima, maar op pensioen zijnde komen ook gemakkelijker de fysieke problemen.
En dan ...
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

sky schreef:Hoorde juist n het nieuws dat op dat op E40 Leuven Brussel op grondgebied Brussel er een snelheidsbeperking komt van 50 en 2 rijstroken zullen verdwijnen.

Onbegrijpelijk dat zo een pipo dat op zijn eentje kan beslissen. Niet dat ik veel last van heb, kom met de trein vanuit Gent, maar ik houd mijn hart al vast voor de ex-collega pendelaars.

Het wordt tijd dat de bedrijven uit Brussel vertrekken en zich vestigen in een andere provincie.
Even terug over de E40 Leuven-Brussel.
Ik vermoed vanaf maandag weer vollenbak daar. Hoe is dat eigenlijk geevolueerd?
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Eerste schooldag is altijd kalm, zelf begin september is nog kalm maar het wordt er in elk geval niet beter op de volgende weken en maanden :eek:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Oktober en november zijn de maanden waarin de filerecords zonder specifieke aanleiding gebroken worden, vaak meerdere dagen na elkaar. Geen specifieke aanleiding, wel een combinatie van meerdere aanleidingen:
* niemand op vakantie (in september vaak wel nog)
* astronomie (laagstaande zon tijdens beide spitsen, extra uitgerekt "dankzij" de overschakeling naar het winteruur eind oktober)
* natuur (bladeren op de weg => slippen)
* weer (regen, mist, storm)

Als er in een van de maanden daarna 1 mm sneeuw valt wordt het filerecord bijgesteld door een specifieke aanleiding, maar dat is meestal maar beperkt tot een dag.

Maar 't gaat iig niet lang duren voor we weer gaan uitkijken naar de relatieve rust van juli-augustus 2020 op de baan.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

warpozio2 schreef:Even terug over de E40 Leuven-Brussel.
Ik vermoed vanaf maandag weer vollenbak daar. Hoe is dat eigenlijk geevolueerd?
Het is daar nog nooit zo rustig en filevrij geweest als sinds de invoering van de "2 rijstroken minder".
Er wordt ook minder hectisch gereden, het blijft Brussel dus ik zou het nog niet hoffelijk durven noemen, maar wel al minder hectisch.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”