Parkeerkaart minder-validen

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Beste mede-userbasers

Bij deze een vraag rond dewelke ik al opzoekingswerk heb verricht en ik alleen maar tot het vermoeden kom dat er een lacune is in de wetgeving.

Mijn bejaarde ouders wonen in het centrum van de stad en mijn moeder heeft een parkeerkaart voor minder-validen ingevolge ernstige mobiliteitsbeperkingen wegens reumatoïde artritis met vooral aantasting van de onderste ledematen. Hun woning bevindt zich op een 10-tal meter van een druk kruispunt en voor de woning en aan de overkant zijn er fietspaden over een afstand van ongeveer 15à20 meter tot aan de lichten.

Om de hoek - dus een 20-tal meter van de woning - is een parkeerplaats voor minder validen voorzien die uiteraard vaak gebruikt wordt door validen die een briefje leggen en hun parkeerschijf om het gebruik van de plaats te legitimeren. Op het briefje staat: sorry, geen parkeerplaats in de buurt.
Dit terzijde, het is onreglementair en totaal asociaal maar dat is voor rekening van de betrokkenen.

Ik wil uiteraard geen misbruik maken van de kaart en ik weet dat mijn moeder, bij gebruik van de kaart, moet aanwezig zijn al passagier om de kaart op een wettelijk correcte manier te kunnen gebruiken.

Onlangs had ik discussie over het volgende met enkele collega's. Wanneer ik met mijn moeder ergens heen moet en gebruik kan maken van de plaats dan parkeer ik daar mijn wagen om haar van de voordeur tot aan de wagen te helpen. De wagen staat daar dus dan een 15à20- tal minuten zonder dat zij erin zit maar met gebruik van de kaart. Dit zou geen probleem zijn.

Wat wel een probleem zou zijn, is dat als ik mijn moeder binnenshuis afzet en bv. haar boodschappen opberg of nog wat praktische hulp biedt of vlug nog wat administratieve zaken in orde breng - en ik geef grif toe dat dit dan soms snel een 30- à 60- tal minuten duurt - dan zou ik in overtreding zijn.
Ik zou geacht worden om na het begeleiden van mijn moeder tot in de woning, mijn wagen te verzetten ook al ben ik op de plaats in kwestie geparkeerd na in vervoer te hebben voorzien voor haar. Het feit dat ik ondertussen nog hulp biedt van welke aard dan ook, is een overtreding van de 2° graad met het risico bovendien dat de kaart wordt ingetrokken.

Nogmaals, het is niet mijn intentie de kaart onrechtmatig te gebruiken en ik geef openlijk toe dat ik dat soms inderdaad een 30 à 60-tal minuten sta omdat alle parkeerplaatsen in de buurt systematisch bezet zijn.

Bovendien kan ik niet stilstaan voor de deur om haar tot binnenshuis te begeleiden want langs weerszijden van de straat loopt ter hoogte van de woning een fietspad over eerder vermelde afstand. Daarbij komt nog dat er tussen de 2 fietspaden maar een rijvak is want de straat is een éénrichtingsstraat. Dus even vlug de wagen laten staan op de rijbaan, is ook al uitgesloten.

Is hier toevallig iemand op de hoogte van dergelijke wetgeving in de situatie die ik geschetst heb waarbij ik mijn moeder tot in de woning begeleidt en voor haar nog hulp biedt van welke aar dan ook? Moet ik mijn voertuig dan echt verzetten ? Idem bv. met het uitladen van boodschappen terwijl mijn moeder al binnenshuis is. Laden lossen valt m.i. onder stilstaan en niet parkeren en stilstaan op een plaats voor personen met een handicap is wel toegestaan.

Van de politie krijg ik ofwel het antwoord: "als bestuurder moet je de wegcode kennen" ofwel "wij kunnen nooit bewijzen hoe lang uw voertuig er al dan niet al zou staan (alhoewel ik hier mijn twijfels over heb bij gerichte controles) ofwel het antwoord "dat hangt af van de interpretatie van de situatie door de agent in kwestie". Nogmaals, op het internet vind ik ook tegenstrijdige info. In de wetgeving vind ik alleen maar dat de persoon wiens parkeerkaart gebruikt wordt, zich in het voertuig moet bevinden …

Kan iemand hier klaarheid brengen aub? Alvast zeer veel dank. Het is immers niet de bedoeling om asociaal te zijn en onrechtmatig dergelijke parkeerplaats te gebruiken. Bovendien wil ik ook niet dat mijn moeder haar kaart verliest want dan zit zij nog meer in de mobiliteitsproblemen.

Dank voor jullie reacties.
Laatst gewijzigd door koenraaddeconinck 19 apr 2019, 20:17, in totaal 1 gewijzigd.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Vreemd, mijn vrouw heeft ook zo'n kaart wat zou betekenen als ze zich ergens parkeert op een andersvalide plaats ze bij het verlaten van haar voertuig haar wagen zou moeten verplaatsen?
Dan heeft de speciale parkeerplaatsen en de kaarten totaal geen zin toch?
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Dat blijkt volgens sommigen niet zo te zijn en zou er de verplichting zijn om de wagen te verzetten eens de persoon in kwestie op de thuislocatie is …
Dit zou zijn om oneigenlijk parkeren op deze plaatsen in bediscussieerbare omstandigheden te vermijden ….
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

maak je geen zorgen

om te beginnen meoten ze al controleren en welke flik gaat vervelend doen als ge de gehandicaptenkaart gebruikt om boodschappen rapper af te zetten?

nu in uw geval zou ik ma, ff lekker illegaal dubbelparkerend, los voor de deur afzetten en dan een reguliere parkeerplaats zoeken.
moet ze nadien nog mee terug weg dan pakt ge wel een gehandicaptenplaats met haar kaart. zo hebt ge zeker geen zever en wie gaat u opschrijven alsze uw ma met een rollator zien uitstappen?

geen rechter/flik zal die kaart afpakken als ge kunt bewijzen dat ge 20 minuten aan de beltoon van pakweg telenet hebt gehangen omdat dat te moeilijk is voor uw 80jarige moeder, moest uw scenario zich voordoen.

ik snap u wel maar de controles draaien in hoofdzaak om mensen die de kaart van hun dode pa misbruiken. da's een ergere kwaal
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Ik zie geen problemen op vlak van de wegcode in jouw geval:

Als je je moeder mee hebt als passagier, mag je je daar parkeren.
Je mag haar begeleiden tot haar woonst, en daarna mag je nog de boodschappen uitladen zonder probleem.
Het enige dat van tel is, is dat je moeder in de wagen zat toen je deze parkeerde.

Wat mag bijvoorbeeld niet:
Jij komt toe, parkeert je daar, en gaat daarna je moeder gaan oppikken (het omgekeerde dus).
Als je moeder op eigen houtje tot die plaats geraakt, dan mag jij er wel staan om haar op te pikken (want dan noemen we het stilstaan in plaats van parkeren, en stilstaan mag iedereen op zo'n plaats).
Wuter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 218
Lid geworden op: 23 mei 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 12 keer

De medewerker van de mutualiteit heeft mij in het verleden volgende uitleg gegeven. Dat je er mag parkeren voor onbepaalde duur zolang je de mindervalide komt halen of terug brengt. Maar in steden vooral Brussel kijken de foutparkeerders niet of dit een gehandicaptenplaats is of niet hoe vaak dat ze daar niet de plekken in nemen die voorbehouden zijn.

Of mensen waar de kaart van vervallen is die kun je er vaak snel uithalen. Die leggen hun kaart vaak helemaal vooraan tegen hun ruit zodat de geldigheidsdatum net niet zichtbaar is.

Mijn grootmoeder heeft sinds een goed jaar een nieuwe kaart met zo’n zilveren logo op maar iemand anders dat ik ken heeft een kaart zonder is deze dan nog geldig of is deze vervallen want daar stond nogthans duur onbepaald.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat wordt opzettelijk vaag gehouden zodat situaties op een case by case basis kunnen beoordeeld worden.
'De wet is nl geen scalpel, maar een botte hamer, en het is aan de advocaten en rechters om deze als scalpel te hanteren", zei een prof recht ooit tegen ons.
Dit soort situaties hangt dus volledig af van de interpretatie van de agent, en in geval van een strenge ga je dus altijd moeten naar de rechtbank trekken om je gelijk te halen.
blaatpraat schreef:Als je je moeder mee hebt als passagier, mag je je daar parkeren.
Je mag haar begeleiden tot haar woonst, en daarna mag je nog de boodschappen uitladen zonder probleem.
Het enige dat van tel is, is dat je moeder in de wagen zat toen je deze parkeerde.
Dan mag je dus eigenlijk een week bij je ouders logeren nadat je haar afzette (om het effe extreem te bekijken); zolang je haar afzette heb je eeuwig gebruiksrecht van de parkeerplaats.
blaatpraat schreef:Wat mag bijvoorbeeld niet:
Jij komt toe, parkeert je daar, en gaat daarna je moeder gaan oppikken (het omgekeerde dus).
Als je moeder op eigen houtje tot die plaats geraakt, dan mag jij er wel staan om haar op te pikken (want dan noemen we het stilstaan in plaats van parkeren, en stilstaan mag iedereen op zo'n plaats).
Dat mag je dus wel. Ophalen mag, is mij altijd verteld.
Dat is op geen enkele manier verschillend van "iemand afzetten".
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Ik denk dat het probleem zich voordoet als je je er parkeert, je moeder afzet en de kaart mee binnen neemt, omdat de volgende verplaatsing met een andere wagen mogelijk is. Want op dat moment staat je wagen er zonder kaart. Je kan ze natuurlijk laten liggen als je je moeder helpt en weer binnenbrengen als je vertrekt.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Maar ethisch gezien...
Want nu hou je die plaats bezet voor je eigen gemak...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Dank voor de vele reacties.

Ik denk dat ik beter op safe speel en - ook vanuit sociaal opzicht - het gebruik van de plaats echt beperk tot het strikt minimum. Als er al eens een agent is die een slechte dag heeft of het punt vlak boven de "i" wenst te zetten, is mijn kans op problemen beperkt.

Voor een boete van 130 euro naar de rechtbank trekken, kost misschien meer dan de boete zelf. Erger zou ik het vinden, mocht men de kaart gewoon weg afnemen.
Ramaht schreef:Maar ethisch gezien...
Want nu hou je die plaats bezet voor je eigen gemak...
Hier wil ik even op reageren. Hoeveel kinderen laten hun ouders niet aan hun lot over. Wat primeert ethisch: de discussie over een stuk parkeerplaats van enkele vierkante meters of de zorg voor een ouder ?
Ik weet het: in onze verziekte maatschappij gaat het al het er op aan komt om "de wet" en het zakelijke. Voor menselijke aspecten is er nog weinig begrip.

Ik ga nu effe off topic maar ik heb ooit een parkeerretributie gehad omdat mijn wagen 10 minuten te lang geparkeerd. Op weg van het centrum van de stad naar mijn parkeerplaats was een oudere dame gevallen. Ik heb die recht geholpen van zodra ze een beetje bekomen was van de schok, gevraagd of de hulpdiensten moesten gebeld worden, haar dochter verwittigd via gsm en een omstander heeft helpen het bloed van de wonde op haar been stelpen.
Toen ik vroeg aan de betrokken parkeerticket shop of men voor die 10 minuten en gezien de omstandigheden eens geen éénmalige uitzondering kon maken, luidde het antwoord: "de omstaanders hadden ook het nodige kunnen doen". Ik heb de kerel aan de lijn geantwoord dat sociopathie mits deskundige begeleiding nog geneesbaar is. Alleen wist hij blijkbaar niet wat een sociopaat is. Dit illustreert onze huidige samenleving.
En als hij aan mijn verhaal twijfelde: de dame in kwestie zou dit zeker willen bevestigen hebben want de dochter heeft me achteraf nog eens gebeld omdat ze dacht dat ze vergeten was me te bedanken.

Dus over ethiek gesproken ...
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Is een dubbele ethische kwestie he, heel positief dat je je moeder helpt. Enkel maar lof voor, begrijp me niet verkeerd.
Maar, doordat jij daar blijft staan - terwijl de noodzaak er op dat moment niet meer is - belet je wel dat die andere persoon die zijn moeder helpt, gebruik maakt van die parkeerplaats.

Ga je het zelf aanvaarden als iemand hetzelfde antwoordt als in jouw situatie? Of ga je je dan ook wat ergeren, want nu heb je dubbel moeten staan om je moeder te moeten afzetten, haar afjagen want er stonden alweer een paar mensen achter je etc etc. Terwijl het toch zoveel makkelijker was geweest voor iedereen als dat jong veulen zich even verzet had nadat de bomma binnen was...
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zolang de kaart in de wagen ligt, en de anders valide werd vervoerd als passagier, mag je op die plaats staan. Indien de zone of de straatzijde een bewoners kaart vereist dan heb je die ook nodig. Let wel bewoners kaarten zijn normaliter op immatriculatienummer.
In sommige steden is er betaald parkeren, even kijken of je vrijgesteld bent van betalen, een minimum moet betalen of gewoonweg moet betalen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

koenraaddeconinck schreef:Dank voor de vele reacties.

Ik denk dat ik beter op safe speel en - ook vanuit sociaal opzicht - het gebruik van de plaats echt beperk tot het strikt minimum. Als er al eens een agent is die een slechte dag heeft of het punt vlak boven de "i" wenst te zetten, is mijn kans op problemen beperkt.
er is op zich geen probleem, ook wettelijk gezien, als je de zaak praktisch benaderd

waar pik je je moeder op? laat je ze die 50m naar de parkeerplaats stappen of pik je haar op voor de deur?
waar zet je ze af? evtl met inkopen? op die gehandicaptenparkeerplaats of zet je ze af los voor de huisdeur? Waarna je een parkeerplaats zoekt en dan maakt het niet meer uit.
eventjes stilstaan om personen/goederen te laden en lossen mag uiteindelijk. Ook al klinkt laden en lossen in deze luguber, juridisch gezien komt het op hetzelfde neer.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Ramaht schreef:Is een dubbele ethische kwestie he, heel positief dat je je moeder helpt. Enkel maar lof voor, begrijp me niet verkeerd.
Maar, doordat jij daar blijft staan - terwijl de noodzaak er op dat moment niet meer is - belet je wel dat die andere persoon die zijn moeder helpt, gebruik maakt van die parkeerplaats.

Ga je het zelf aanvaarden als iemand hetzelfde antwoordt als in jouw situatie? Of ga je je dan ook wat ergeren, want nu heb je dubbel moeten staan om je moeder te moeten afzetten, haar afjagen want er stonden alweer een paar mensen achter je etc etc. Terwijl het toch zoveel makkelijker was geweest voor iedereen als dat jong veulen zich even verzet had nadat de bomma binnen was...
Praktisch gezien is de noodzaak er wel. In die buurt is het parkeren een problemen. Je hebt meer geluk op de lotto te winnen dan daar een vrije parkeerplaats te vinden. Het parkeren op die plaats acht ik dan noodzakelijk om voor mijn moeder één en ander te kunnen doen.

Mijn vraag is:
- moet de overheid niet wat strikter zijn in het toekennen van kaarten?
- in het kader van de integratiegedachte: iets meer parkeerkplaatsen voor minder-validen. Onlangs ook débacle in Nieuwpoort met mijn moeder. Als dergelijke centrumstad aan de kust zijn er op de dijk 2 parkeerplaatsen voor minder-validen. Ik leg mijn kaart voor op betalende plaats. Resultaat: 30 euro parkeerretributie …
Dit begint m.i. te ruiken naar het vullen van gemeentekassen maar onlangs stonden dezelfde politici die dit reglement uitvaardigen voor de gemeenteraadsverkiezen te lullen over een "warme samenleving waar iedereen thuis hoort", "een integratiebeleid zonder meer", etc. etc.

Die hypocrisie in onze samenleving ben ik al lang beu ...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

koenraaddeconinck schreef:iets meer parkeerkplaatsen voor minder-validen. Onlangs ook débacle in Nieuwpoort met mijn moeder. Als dergelijke centrumstad aan de kust zijn er op de dijk 2 parkeerplaatsen voor minder-validen. Ik leg mijn kaart voor op betalende plaats. Resultaat: 30 euro parkeerretributie …
Je mag niet overdrijven hé ...
  • Op de dijk zijn er geen parkeerplaatsen, want over de ganse Zeedijk zijn er geen auto's toegelaten. Geen idee waar die 2 parkeerplaatsen voor minder-validen zouden zijn.
  • In de Albert-1-laan (parallel aan de Zeedijk), en de vele zijstraten (tussen de Zeedijk en de Albert-1-laan) zijn er heel veel minder-validen parkeerplaatsen. In totaal telt Nieuwpoort 188 parkeerplaatsen die voorbehouden zijn voor personen in het bezit van een gehandicaptenkaart.
  • Tenslotte: een mindervaliden kaart heeft de houder het recht om te parkeren op een voorbehouden plaats, maar dat is niet het recht om er gratis te parkeren! Dat hangt af van het parkeerreglement van de betreffende gemeentes.
  • Last but not least: jouw parkeerkaart heeft geen recht om gratis te parkeren op een betalende plaats. Als alle (188) voorbehouden plaatsen bezet zijn, dan heb je pech, en moet je op een betalende plaats staan.
De 30 euro parkeerretributie is dus terecht!
koenraaddeconinck schreef:Praktisch gezien is de noodzaak er wel. In die buurt is het parkeren een problemen. Je hebt meer geluk op de lotto te winnen dan daar een vrije parkeerplaats te vinden. Het parkeren op die plaats acht ik dan noodzakelijk om voor mijn moeder één en ander te kunnen doen.
Dat zie je dus verkeerd. De voorbehouden plaats is uitsluitend voor het vervoer van personen met een motorische handicap.

Als jij langer wil blijven dan nodig, om je ma af te zetten, en de de boodschappen te lossen en op te bergen, dan moet je de auto verplaatsen naar een normale parkeerplaats. Dat dit een buurt is met een parkeerprobleem (waar niet?), maakt geen verschil.
Zoals iedere andere burger, die zijn ouders gaat helpen, geen recht heeft op een mindervalidenplaats?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Deze kaart mag enkel gebruikt worden wanneer de titularis vervoerd wordt in het voertuig dat geparkeerd wordt of wanneer hij zelf dat voertuig bestuurt.

De wegcode bepaalt dan wel dat de wijze en de voorwaarde (m.n. het gratis parkeren voor houders van de gehandicaptenkaart) van het parkeren vermeld moet zijn op de parkeermeters. Bvb in Leuven is het gratis parkeren met zo'n kaart.

Je mag trouwens op een parkeerplaats voor mindervaliden wel degelijk stoppen om iemand in en uit te laten stappen en zelfs laden en lossen mag er normaal.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

dat mag op elke parkeerplaats
en eventjes dubbelparkeren en4 stilstaan om je oude moeder aan haar voordeur af te zetten is ook volstrekt geen issue.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

ITnetadmin schreef:
blaatpraat schreef:Als je je moeder mee hebt als passagier, mag je je daar parkeren.
Je mag haar begeleiden tot haar woonst, en daarna mag je nog de boodschappen uitladen zonder probleem.
Het enige dat van tel is, is dat je moeder in de wagen zat toen je deze parkeerde.
Dan mag je dus eigenlijk een week bij je ouders logeren nadat je haar afzette (om het effe extreem te bekijken); zolang je haar afzette heb je eeuwig gebruiksrecht van de parkeerplaats.
Klopt, de moeder zat dan immers in de wagen op het moment van parkeren, dus het gebruik van de kaart is op dat moment rechtsgeldig.
Het is een extreem voorbeeld, maar het mag.
blaatpraat schreef:Wat mag bijvoorbeeld niet:
Jij komt toe, parkeert je daar, en gaat daarna je moeder gaan oppikken (het omgekeerde dus).
Als je moeder op eigen houtje tot die plaats geraakt, dan mag jij er wel staan om haar op te pikken (want dan noemen we het stilstaan in plaats van parkeren, en stilstaan mag iedereen op zo'n plaats).
Dat mag je dus wel. Ophalen mag, is mij altijd verteld.
Dat is op geen enkele manier verschillend van "iemand afzetten".
Iemand afzetten = stilstaan.
Iemand laten instappen = stilstaan.
Iemand gaan halen aan de deur, terwijl je niet voor die deur staat, en begeleiden = parkeren.
Parkeren op een mindervalideplaats terwijl die persoon niet in de wagen zit, mag niet.

Nu weet ik ook wel dat deze situatie in de praktijk wellicht niet bestraft zal worden, maar het mag dus niet.

Een uitbreiding ivm de discussie omtrent het betalend parkeren:
Een kaart voor mindervaliden geeft je enkel het recht om een parkeerschijf niet te gebruiken, en bijgevolg in een blauwe zone dus onbeperkt te mogen parkeren (op alle plaatsen).
Voor betalende plaatsen hangt het af van het politiereglement van gemeente tot gemeente, maar dit staat dan inderdaad normaal altijd vermeld op de parkeermeter (als het gratis is).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

blaatpraat schreef:Iemand afzetten = stilstaan.
Iemand laten instappen = stilstaan.
Iemand gaan halen aan de deur, terwijl je niet voor die deur staat, en begeleiden = parkeren.
Parkeren op een mindervalideplaats terwijl die persoon niet in de wagen zit, mag niet.
Stilstaan is ook materiaal laden en lossen.
Bij materiaal is het toegelaten dit materiaal te gaan afzetten tot aan de deur; dat maakt in wezen niet uit of die deur aan de parkeerplaats is, of 200m verder.
Dat argument kan je dus doortrekken bij het afzetten of ophalen van personen.
(Hoewel de interpretatie van laden en lossen vs parkeren een problematisch issue is op zich, want de wetgever voorziet geen offiele indicator of interpretatie. Er zijn bv agenten die eisen dat de camionet met haar laaddeuren open staat voor laden en lossen, terwijl andere agenten in dat geval een boete geven voor het niet slotvast maken van het voertuig; enfin, andere discussie dus)

Iemand die niet goed te been is, en dus een blauwe parkeerkaart heeft, moet ook van en naar de auto geholpen worden.
Dus het afhalen of afzetten van zo iemand hoort integraal bij het gebruik van de parkeerkaart.
Anders is deze nutteloos.
"De gehandicapte moet niet bij in- *en* uitstappen aanwezig zijn, maar slechts bij een van beide", is de interpretatie die ik het vaakst lees.
Voor de duidelijkheid, deze situatie is identiek aan die van het laden&lossen vs parkeren, maw een grijze zone in de wet die niet duidelijk omschrijft wat bedoelt wordt met "gebruikt worden door personen met een handicap".

De wettekst zegt alvast enkel dit:
Artikel 5
De kaart is strikt persoonlijk; zij mag enkel gebruikt worden wanneer de titularis vervoerd wordt in het voertuig dat geparkeerd wordt of wanneer hij zelf dat voertuig bestuurt.
"Vervoerd wordt" kan dus perfect slaan op het ophalen van een gehandicapte, want de parkeerplaats wordt ingenomen met de intentie om de gehandicapte op te halen en in de wagen te vervoeren.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

gewoon een gedacht

ben je net 100% zeker kun je ook altijd bij een bedrijf polsen dat gehandicaptenvervoer of zorg organiseert
zij zullen wel weten hoe het zit met stilstaan, parkeren, laden en lossen in woongebied. Bv wat gehandicapten betreft (bv grote elektrische rolstoelen).
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Met gezond boerenverstand ga je best ver komen denk ik. Wonen er andere mensen met handicap in de buurt die de plaats soms gebruiken? Indien niet dan stoor je ook niemand door er een uur te staan.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Los van alles wat hier al geschreven is..
Wat staat er letterlijk in de wet? Dus even een linkje naar het wetboek met het betreffende artikel?

Zo was er een agent die zie een aanhangwagen is geen voertuig maar een aanhangwagen...Ok maar de wet is duidelijk en die moet jij ook respecteren. Alles ligt altijd afgedrukt in de wagen van wegcode.be.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

q-tec schreef:Los van alles wat hier al geschreven is..
Wat staat er letterlijk in de wet? Dus even een linkje naar het wetboek met het betreffende artikel?.
http://www.lokalepolitie.be/sites/centr ... ptennl.pdf
in dit stuk wordt naar de relevante artikels verwezen

maar uiteraard impliceert vervoeren ook in- en uitstappen, het verschil tussen parkeren en stilstaan. daarvoor zijn er dan andere artikels. (zo lang als nodig, vertrekken als je er op gewezen werd, ...)
je mag in principe stilstaan om je oude moeder naar binnen te brengen of haar inkopen snel in de keuken te zetten.

blijkbaar, net gevonden, mag je ook zonder parkeerkaart, zo'n plaats gebruiken als hetenkel dient om stil te staan (in-, uitstappen bv)
Wuter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 218
Lid geworden op: 23 mei 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 12 keer

philippe_d schreef: [*]Last but not least: jouw parkeerkaart heeft geen recht om gratis te parkeren op een betalende plaats. Als alle (188) voorbehouden plaatsen bezet zijn, dan heb je pech, en moet je op een betalende plaats staan.[/list]
De 30 euro parkeerretributie is dus terecht!
Bij dat laatste puntje dat je zegt heb ik nog nooit een boete gehad als alle gehandicapten parkeerplaatsen bezet zijn en ik mij op een gewone betalende plaats parkeer en daar de gehandicapten parkeerkaart leg. Misschien zijn ze in de ene gemeente strenger dan de andere.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Wuter schreef: Bij dat laatste puntje dat je zegt heb ik nog nooit een boete gehad als alle gehandicapten parkeerplaatsen bezet zijn en ik mij op een gewone betalende plaats parkeer en daar de gehandicapten parkeerkaart leg. Misschien zijn ze in de ene gemeente strenger dan de andere.
gehandicaptenplaats en blauwe zone is nationaal, de rest beslist elke gemeente apart
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

2 dingen zijn zeker:
1. de persoon van wie de kaart is, moet aanwezig zijn in de wagen
2. die persoon moet in de wagen geraken: indien parkeren op die plaats het instappen in de wagen voor hem of haar faciliteert / vergemakkelijkt, dan kan ook hier voor mij geen discussie over bestaan. Ik veronderstel dat de persoon met een handicap die nood heeft aan hulp bij bv. het aandoen van een mantel, schoenen etc. voor vertrek dat die tijd mee gelegitimeerd is.

Als je terug komt en betrokken thuis afzet, begint m.i. de discussie. Ik heb het gevoel dat alles dan afhangt van de agent die tussenkomt. Iemand met begrip of in een goede bui of ... Allemaal menselijke factoren die niet mogen mee spelen in wetgeving maar we zijn allemaal maar mensen.

Is die man / vrouw door omstandigheden iets intoleranter en wordt een pv uitgeschreven met kans op intrekken van de kaart, dan moet je m.i. inderdaad naar de rechtbank.

Dus voorkomen, is hier ook weer de boodschap zeker en ongemakken er bij nemen om boetes, procedures, etc. te voorkomen lijkt me het meest aangewezen.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

koenraaddeconinck schreef:Als je terug komt en betrokken thuis afzet, begint m.i. de discussie.
Er is volgens mij geen discussie mogelijk, want geen wettelijke basis, als de titularis van de parkeerkaart na het parkeren uit de wagen stapt dan was die aanwezig en daarmee is de kous af.

Of je daarna urenlang met je moeder in een taverne zit of urenlang bij je moeder thuis zit, daar zegt de wet niets over. Het feit dat je moeder in de wagen zat bij het parkeren was wettelijk gezien voldoende.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

raf1 schreef:
koenraaddeconinck schreef:Als je terug komt en betrokken thuis afzet, begint m.i. de discussie.
Er is volgens mij geen discussie mogelijk, want geen wettelijke basis, als de titularis van de parkeerkaart na het parkeren uit de wagen stapt dan was die aanwezig en daarmee is de kous af.

Of je daarna urenlang met je moeder in een taverne zit of urenlang bij je moeder thuis zit, daar zegt de wet niets over. Het feit dat je moeder in de wagen zat bij het parkeren was wettelijk gezien voldoende.
Zo zie ik het ook, indien ik met mijn vrouw naar zee ga en of zij nu chauffeur is of ikzelf het ogenblik dat we geparkeerd zijn is zij ook niet meer in de wagen. Mocht de wetgeving dit vereisen dan kan ze daar eeuwig ten dage wortel zitten schieten.
De kaart moet er zijn en ze moet vervoerd zijn.
Indien we aan zee verblijven dan blijft de wagen (hare of mijne) daar langdurig staan.
Let wel, zoals vermeld, kijken wat het politiereglement zegt over parkeren. Bv Oostende-Mariakerke: de ene helft van de straat bewoners (ook voor die gehandicapten parkeerplaatsen) de andere helft voor bezoekers.
Knokke betalend maar gehandicapten betalen maar 1u van de 4u.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Bedankt Raf en Bruma.

Jullie info, geeft me al wat meer dankbare tijd voor wat de situatie betreft na het parkeren op de parkeerplaats voor het afzetten van mijn moeder.

Bedankt voor jullie input !
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ter informatie, moest je nog in detail willen nakijken hoe de politie omgaat met eventuele overtredingen. In volgend document vind je op bladzijde 24 een verbaliseringstabel met een overzicht van alle mogelijke types overtredingen en de bijhorende verbalisaties: http://www.verkeersveiligwestvlaanderen ... oekPMH.pdf
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het probleem, zoals ik al vermeldde, is dat de wetgever (opzettelijk) de definitie vaag hield, zodat de verbaliserende agent flexibel kan reageren.
Probleem daarmee is dat je geen rechtzekerheid hebt.

Het is bij bv laden/lossen nog erger:
De ene agent (een Leuvense gewoonte naart schijnt) vereist dat het zichtbaar is aan de staat van de auto, maw de laadbak moet open zijn (discussieren over mogelijke diefstal heeft geen zin).
De andere agent geeft een boete omdat je je auto niet op slot deed.
Of gaan ze quasi eisen dat je de goederen naast de wagen achterlaat om eerst de auto te verzetten (of omgekeerd, eerst op de stoep klaarzetten en dan de auto gaan halen), wat onhaalbaar is wanneer je alleen werkt (Hoewel in jurisprudentie"het afbreken van een stand" niet bij laden/lossen hoort, valt het ophalen van het klaarstaande materiaal daar bv wel onder; je zou dus denken dat dat een redelijk duidelijke zaak is).
Verhalen genoeg over leveranciers etc die 100-200m verder iets gaan afzetten, en zover gaan om een papier met "laden/lossen + gsm nr" achter te laten, en van de agent de reactie krijgen "ik kan da niet ruiken, ik ga niet bellen om dat te checken".

Hoewel bij gehandicapten de flexibiliteit wss iets groter is vanwege het menselijke aspect, en dan vooral wanneer men de gehandicapte ziet, blijft het dezelfde affaire: je moet geluk hebben met de agent, of bereid zijn je gelijk te halen in de rechtbank.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

ITnetadmin schreef:Het probleem, zoals ik al vermeldde, is dat de wetgever (opzettelijk) de definitie vaag hield, zodat de verbaliserende agent flexibel kan reageren.
wat mij betreft is er wel degelijk rechtszekrheid
als flikken er een eigen draai aan geven omdat ze de wet niet kennen is hun fout maar zoals ge zelf zegt.
die flik schrijft een bon en gij zijt vertrokken voor een half jaar en een kaft papier voor da rechtgezet is.

bv
De ene agent (een Leuvense gewoonte naart schijnt) vereist dat het zichtbaar is aan de staat van de auto, maw de laadbak moet open zijn (discussieren over mogelijke diefstal heeft geen zin).
de samsungleverancier gaat da plezant vinden als er ineens oled en qled tv's verdwenen zijn omdat 'm z'n koffer moest open laten staan :)
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”