Overheid gaat kilometerheffing via een APP regelen

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8270
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Vaganzza schreef:
Je moet mij geen woorden in de mond leggen. Ik ben ervoor dat er 1 systeem komt in gans Europa en niet het zielige systeem dat er nu aan de gang is, om nog maar aan de superbelachelijke situatie in ons land met 3 verschillende systemen...
Akkoord, interoperabiliteit is een meerwaarde.

Vlaanderen krijgt hier iig de kans om de toon te zetten door als eerste veralgemeend rekeningrijden in te voeren. Met de EU in de achtertuin is de kans niet gering dat het Vlaams systeem de referentie wordt voor interoperabiliteit, als het goed uitgevoerd wordt.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

krisken schreef:1. Ik woon te Wetteren, mijn ouders + schoonouders te Merelbeke, 80% van mijn vrienden binnen een straal van pakweg 25km rondom mij. Mijn werk is helaas in ofwel Mechelen, ofwel Kontich, ofwel Antwerpen. Hoe los je dat dan op? Ik moet maar naar één van mn werkplaatsen gaan verhuizen (en dan om de zoveel tijd de omgekeerde beweging maken, met andere woorden evenveel vervuilen)?

2. Je bent duidelijk voorstander van thuiswerken. Helaas merk ik dat niet iedereen een goede mentaliteit heeft om thuis te werken (ik heb zelfs collega's meegemaakt die dit beschouwden als een dag congé, in elk geval werd er minder gepresteerd tijdens die dagen omdat er amper of geen druk op hun schouders zit, zeker bij jongeren). Hoe los je dit op?

3. Als je de mensen laat thuis werken : wie gaat er de elektriciteit en gasrekening betalen? Immers verbruik ik een pak meer dan mocht ik elke dag richting kantoor gaan? Als ik overdag moet stoken + stroom verbruiken kost je dan een pak meer ...

4. Niet iedereen kan vanuit thuis werken. Bepaalde beroepen moeten nu eenmaal aanwezig zijn op hun werk. Hoe kunnen zij hun werk verder doen zonder dat dit in hun nadeel valt? Iets zegt me namelijk dat dit gaat fout lopen ...

Dus eigenlijk wil je dat we terug gaan naar de tijd van Daens waar iedereen in de schaduw van zijn eigen werk gaat wonen? Met als gevolg een massale vorm van depressie, werkverzuim en burnouts? Net zoals in de andere landen waar men niet onder de kerktoren leeft (zoals je het zegt)?
1. en 4. Mensen die op de weg MOETEN zijn kunnen terugbetaling door WG krijgen en genieten van betere mobiliteit door minder files. Er zijn ook steeds meer regionale telewerkkantoren.

2. Telewerk is niet voor iedereen maar een pak mensen zijn wel bekwaam/gedisciplineerd genoeg om thuis te werken. Uw baas moet zien of het werk gebeurd is. Veel telewerkers werken net harder omdat ze het voordeel niet willen verliezen en omdat ze het kunnen doen wanneer het hen het best past. Privé en werk kunnen beter gecombineerd worden en problemen als stakingen bij OV kunnen opgevangen worden.

3. De WG? is bij mij al het geval via een forfaitaire bijdrage voor kosten en materiaal. Bureau en PC kunnen ook deels via belastingen ingebracht worden.

De burn-outs en depressies hebben we hier nu ook al. Die komen door te harde eisen en problemen om privé en werk te combineren. Telewerk kan daar net een antwoord op bieden. De toestanden van de tijd van Daens waren door het compleet uitpersen van de WN en het lage loon en slechte arbeidsvoorwaarden, iets dat velen al vergeten zijn.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Niet iedereen kan zijn werk van thuis doen, dat is zeker.
Bij mij kan dat voor pakweg 60% wel , alleen is het moeilijk tot niet op voorhand te bepalen wanneer die 40% vallen …

Je betaalt ondertussen al wel genoeg voor een auto zeker.
BTW op aankoop, BIV, BTW op verzekering, taks, accijnzen in benzineprijs… en nog is het niet genoeg. Maar aan de andere kant wel moord en brand schreeuwen als er een autoproducent het land verlaat…

Van Hasselt naar de kust kan je dan onderhand beter via Wallonie rijden...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Kijk ik kan niet thuiswerken aangezien mijn werkload dusdanig variabel is dat ik meestal niet voldoende werk heb om thuis uit te voeren. Ik neem vaak taken van collega's over die ik dus niet thuis kan afwerken.

Ik heb recht op een dag thuiswerk maar het is al van begin februari geleden dat ik het nog heb kunnen doen.

Ik krijg geen bijdrage voor thuiswerken en ik denk nu het besparingen zijn dat dit er nooit van zal komen.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Op een mooie zomerdag ....
Dan zullen de koelbox toeristen wel thuisblijven en niet naar zee gaan.
De treinen richting kust zitten nu al overvol er kan geen eentje bij
West tourisme zal wel klagen .... als het te laat is.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Telewerk vraagt enige aanpassing. Bij ons moest iedereen bij de aanvraag opgeven welk werk hij zelf meest geschikt vond om thuis te doen. Dat was ineens ook een goede oefening om inzicht in je werk te krijgen en het zo te plannen om dat soort werk te bewaren voor telewerk. Vooral werk waar enige concentratie en rust nodig is kunnen beter thuis gebeuren. Je kan doorwerken en wordt niet gestoord. Het aantal fouten is in die dossiers daarom gedaald na invoering telewerk.

Er is nu een project opgestart om het werk van verschillende collega's online te groeperen zodat iedereen alle dossiers kan beheren. Zo kunnen collega's die (te) veel werk hebben ontlast worden door anderen. Het zorgt er ook voor dat er steeds genoeg werk is voor iedereen en zo kunnen afwezigheden beter opgevangen worden.

Telefonie is over VOIP zodat ook telewerkers kunnen telefoneren zonder kosten. De andere collega's kunnen zien via de VOIP toepassing wie telewerk doet zodat onnodig bezoeken vermeden worden. 1 dag is verplicht op kantoor dus de ideale dag voor oa vergaderingen.

Sinds de invoering enkele jaren geleden is het aantal telewerkers hard toegenomen. De argwaan bij de leidinggevenden is fel verminderd en het aantal afhakers is zeer beperkt. Het systeem wordt daarom uitgebreid naar meerdere dagen. Voor een renovatie wordt het telewerk ingezet om de hinder te beperken en het werk sneller mogelijk te maken.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Mijn woon-werk traject is 25 kilometer. Gelukkig bijna altijd filevrij, met de wagen doe ik dat in 25 minuten. Ik doe het regelmatig met de elektrische fiets, dan doe ik er een uur over en ben zelfs betaald om te fietsen (fietsvergoeding), maar die fiets is niet altijd een alternatief (weersomstandigheden of tijdsgebrek). Verder heb ik ook het geluk een schitterende woon-werk fietsroute te hebben langs jaagpaden en fietssnelwegen, ik zou het niet doen moest ik langs een moordstrookje langs een gewestweg moeten fietsen.

Op 100 meter van mijn huis is er een bushalte waar twee lijnen passeren die in de juiste richting gaan, op 500 meter nog een derde lijn die ook in de juiste richting gaat. De bus stopt quasi aan de voordeur van het werk en er is ook een treinstation vlakbij, ik moet één keer overstappen op bus of trein. Openbaar vervoer zou dus een alternatief kunnen zijn voor de fiets, bvb. als de weersomstandigheden niet meezitten. Maar dat traject duurt anderhalf uur, enkel, dan stopt het al voor mij hé. Twee uur per werkdag op de fiets kan al pittig zijn, in drie uur openbaar vervoer per dag heb ik helemaal geen zin.

Ik werk voor een overheid, ik kan 95% van mijn werk thuis doen, maar thuiswerken mag niet. Het is dan de overheid die thuiswerkalarm afkondigt als het eens een millimeter sneeuwt en die thuiswerken wil stimuleren, sjah. Die werkgever/overheid zegt ook dat ik moet kiezen tussen fietsvergoeding of terugbetaling openbaar vervoer, een mix van beide kennen ze blijkbaar niet.

Ik wil best de groene jongen uithangen en zo, maar als er geen deftig alternatief is heeft een kilometerheffing niks te maken met "gedrag sturen". Gedrag kan pas gestuurd worden als er alternatieven zijn. Het is gewoon de zoveelste verkapte belasting.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Bij mensen waar het kan, moet het maar ingevoerd worden, maar het kan bijlange niet voor iedereen.

En het fileprobleem is er niet omdat iedereen onder z'n kerktoren wil wonen hoor, dat is omdat de bedrijven centraal willen zitten en zo ook de overheid. Waarom moeten al die diensten in Brussel zitten ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Telewerk is een gunst, geen verplichting.

Dat bedrijven vaak in Brussel zitten is omdat dat gemakkelijk is om diverse redenen. Als de meeste bedrijven daar zitten is dat makkelijk voor vergaderingen bijvoorbeeld. Brussel is ook centraal gelegen en heeft veel stations en een metronetwerk. Voor bedrijven die nationaal opereren is dat dan vaak de beste oplossing voor het totaal van het personeel. Veel overheidsinstellingen zitten bijvoorbeeld dichtbij de stations. Moesten al deze mensen ook per wagen naar Brussel komen dan zat het zeker vast.

Bedrijven experimenteren nu al met kantoren die meer verspreid liggen. Langs de E40 in Aalst bijvoorbeeld maar ook in Gent kan je plaatsen reserveren, soms vlak aan het station.

Ik gebruik ook de fiets om naar het station te gaan. Nog geen elektrische. Met een snelle fiets kan je 25 kilometer in iets meer dan 35 minuten doen. Ik geniet echter ook van die rit, het is de ideale moment om het hoofd leeg te maken en wat beweging te hebben. Ik vraag geen vergoeding voor de fiets omdat ik dan mijn OV-voordeel verlies. Dat gebruik ik ook privé en is me meer waard dan de kilometervergoeding. Vorig jaar heb ik tijdens mijn fietsverplaatsingen voor het werk geen enkele keer regen gehad, dat risico valt dus erg mee (7% naar het schijnt).

Jammer dat er nog altijd WG zijn die argwanig staan tegenover telewerk. Het kan zowel voor WG als WN grote voordelen bieden.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dizzy schreef:Telewerk vraagt enige aanpassing. Bij ons moest iedereen bij de aanvraag opgeven welk werk hij zelf meest geschikt vond om thuis te doen. Dat was ineens ook een goede oefening om inzicht in je werk te krijgen en het zo te plannen om dat soort werk te bewaren voor telewerk. Vooral werk waar enige concentratie en rust nodig is kunnen beter thuis gebeuren. Je kan doorwerken en wordt niet gestoord. Het aantal fouten is in die dossiers daarom gedaald na invoering telewerk.
Enige aanpassing?

Sorry hoor maar als ik geen werk kan uitvoeren dat thuis kan dan mag je nog zoveel aanpassen als je wilt dat lukt gewoon niet.

ik kkan mijn werk niet plannen voor thuiswerk. Ik kan enkel wachten op werk dat ik thuis KAN doen. Dat staat op voorhand nooit vast omdat het afhangt van een externe factor die wij niet onder controle hebben zelfs mijn bazin niet.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Dizzy schreef:Vorig jaar heb ik tijdens mijn fietsverplaatsingen voor het werk geen enkele keer regen gehad, dat risico valt dus erg mee (7% naar het schijnt).
Ik heb het niet over regen hoor, daar kan je u perfect tegen kleden, maar over sneeuw, ijzel en storm. Over een korte afstand is dat nog te doen, met de nodige risico's, maar 25 km "voorzichtig fietsen" over spekgladde fietspaden, daar pas ik liever voor. De laatste keer dat ik het deed zat ik 2 maanden in het gips :banana:
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Da's inderdaad wat anders. Bij slecht weer in de winter ga ik met OV. Het weer is eigenlijk niet eens de hoofdoorzaak voor het switchen, eerder de beperkte zichtbaarheid en de slechte uitrusting van sommige fietspaden.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8270
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

bruma schreef: West tourisme zal wel klagen .... als het te laat is.
Typische doemdenkerij die dus helemaal niet zal uitkomen.

Alsof de mensen allemaal thuis gaan blijven met de extra vrije tijd die ze zullen hebben. Dat deden ze al de vorige keren ook niet toen de accijnzen verhoogd werden. Autorijden is nu zoveel duurder dan tien-twintig jaar geleden en nog nooit was er zoveel verkeer op de weg en waren er zoveel wagens ingeschreven.

Ze gaan hun vertrektijd wel aanpassen ifv het verkeer. En daar wint iedereen bij.
boonpwnz schreef: ik kkan mijn werk niet plannen voor thuiswerk. Ik kan enkel wachten op werk dat ik thuis KAN doen. Dat staat op voorhand nooit vast omdat het afhangt van een externe factor die wij niet onder controle hebben zelfs mijn bazin niet.
Je zal zien hoe zaken die zo onmogelijk waren plots mogelijk worden als er een financiele stimulans is. Het vereist idd een medewerking van iedereen, maar dan lukt dat wel.

De reden dat zaken niet kunnen is meestal niet dat het werkelijk niet kan, maar eerder dat er geen incentive of bereidwilligheid is om iets te veranderen waardoor het wel kan. En dat komt dan vaak weer door tegengestelde belangen, of dat mensen die keuzes maken de gevolgen ervan niet hoeven te dragen. Rekeningrijden responsabiliseert de mensen die de keuzes maken.
Joe de Mannen schreef:Waarom moeten al die diensten in Brussel zitten ?
Zoals Dizzy inderdaad al aanhaalt, omdat het centraal ligt en de mensen het vragen. AXA zat bv in de rand buiten Brussel, maar na voortdurend geklaag van Oost- en West-Vlamingen over de lange reistijd zijn die terug naar Brussel-stad verhuisd.

Ding is, kantoor in Gent => Limburgers klagen. Kantoor in Leuven => West-Vlamingen klagen. Je kan nooit goed doen voor iedereen, maar Brussel wordt wel door iederen getolereerd.
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

ik blijf gewoon met de auto rijden zolang dit sneller is als het openbaar vervoer.

traject : Lokeren - Antwerpen

's morgens :
Trein : 1u15
Auto : 1u (of minder)

's avonds :
Trein : 1u15
Auto : 35min

ook geeft de auto meer mogelijkheden om onder weg naar huis te stoppen aan supermarkt,...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

CCatalyst schreef:
Joe de Mannen schreef:Waarom moeten al die diensten in Brussel zitten ?
Zoals Dizzy inderdaad al aanhaalt, omdat het centraal ligt en de mensen het vragen. AXA zat bv in de rand buiten Brussel, maar na voortdurend geklaag van Oost- en West-Vlamingen over de lange reistijd zijn die terug naar Brussel-stad verhuisd.

Ding is, kantoor in Gent => Limburgers klagen. Kantoor in Leuven => West-Vlamingen klagen. Je kan nooit goed doen voor iedereen, maar Brussel wordt wel door iederen getolereerd.
Moeten er dan westvlamingen werken in een bedrijf in Leuven ?
Als je solliciteert, hou je toch rekening met woon-werk-verkeer, of niet ? ik alvast wel, als het een kutverbinding is, pas ik sowieso.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Rekeningrijden zal ook voor woon-werkverkeer sturend werken. Of het nu de werknemer is, of de werkgever is die er moet voor opdraaien, wie de prijs betaalt zal zijn gedrag of zijn beleid aanpassen.
Uiteraard gebeurt die niet van de ene dag op de andere (een redeneringsfout die nogal veel gemaakt wordt in alle transitievraagstukken, ook hier op Userbase).
Als de werkgever betaalt: Werkgevers zullen lokaal aanwerven, of werknemers aanmoedigen dichterbij te wonen. Of ze her-localiseren naar een gebied met veel werkkrachten.
Als de werknemer betaalt: Werknemers zullen meer lokaal solliciteren. De hogere verdienste door aan de andere kant van het land te gaan werken wordt teniet gedaan door het rekeningrijden.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1267
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Dizzy schreef:Met een snelle fiets kan je 25 kilometer in iets meer dan 35 minuten doen.
Reken maar eer op 45 min voor 25 km. Dan heb je een gemiddelde van 33 km/uur en dat is goed gefietst in het dagelijkse leven met normaal verkeer en ben je nog niet teveel bezweet als je op het werk komt.

Ik fiets 36km/dag en haal een gemiddelde van 33km/uur na 4000 km in de zomer en winter. Ik heb 80% behoorlijk fietspad en 20% jaagpad, een paar kruispunten en geen verkeerslichten.

Met de gewone e-bike haal ik 23km/uur op hetzelfde dagelijks traject.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Je had ooit een bank van Roeselare en West-Vlaanderen.
Die is opgedoekt of liever overgekocht en de mensen mochten opdraven naar Brussel, om, hou u vast, documenten af te stempelen zoals ze in Roeselare op kantoor deden.
En na een poosje begon een andere stoelendans.
Bankbedienden die dagelijks met de fiets naar Leuven gingen moesten hun plaats innemen in Brussel en je kan het al raden, deze in Brussel mochten naar Leuven.
Echter de bank reorganiseerde maar heeft nooit naakt ontslag toegepast, nee ze hebben mensen buiten gepest.
Zo zie je maar: je woont en werkt onder een kerktoren.
En zo zijn er wel meer WG die hun hand niet omdraaien om WN met een bedrijfs- of salariswagen de andere kant van t land uitsturen.
Joe de Mannen schreef:
CCatalyst schreef:
Joe de Mannen schreef:Waarom moeten al die diensten in Brussel zitten ?
Zoals Dizzy inderdaad al aanhaalt, omdat het centraal ligt en de mensen het vragen. AXA zat bv in de rand buiten Brussel, maar na voortdurend geklaag van Oost- en West-Vlamingen over de lange reistijd zijn die terug naar Brussel-stad verhuisd.

Ding is, kantoor in Gent => Limburgers klagen. Kantoor in Leuven => West-Vlamingen klagen. Je kan nooit goed doen voor iedereen, maar Brussel wordt wel door iederen getolereerd.
Moeten er dan westvlamingen werken in een bedrijf in Leuven ?
Als je solliciteert, hou je toch rekening met woon-werk-verkeer, of niet ? ik alvast wel, als het een kutverbinding is, pas ik sowieso.

J.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Joe de Mannen schreef:Waarom moeten al die diensten in Brussel zitten ?
Dat is inderdaad de kernvraag.
370.000 mensen pendelen dagelijks naar Brussel.
Waarom moet dat allemaal in Brussel gecentralizeerd zitten?

Overheidsdiensten en ministeries kunnen perfect hun kantoren spreiden over alle provincies
Net zoals de Vlaamse Belastingen hun centrale administratie nu in Aalst hebben.
Zo kan je het Ministerie van Onderwijs verhuizen naar Hasselt, andere ministeries naar Antwerpen, Gent, Roeselare, weet ik veel ...

Veel ambtenaren, die achter hun PC zitten, zouden datzelfde werk ook doen vanuit satelietkantoren in de Provincies. Er staan overal overheidsgebouwen (deels leeg).
Heel veel pendeltraffiek zou vermeden kunnen worden.

En waarom thuiswerk zo traag ingang vind begrijp ik ook niet.
Ik werkte voor een multinational, en begon 20 jaar geleden al met thuiswerken, hoe zalig was dat, gedaan met pendelen :-D .
Om de 2 weken enkele dagen naar kantoor (afwisselend Londen, Parijs, Den Haag, Rotterdam) om collega's te zien of voor een meeting. Voor de rest alles van thuis.

Maar alles was goed geregeld: IT infrastructuur (ISDN lijnen, Videoconferencing, ...), Ergonomie, verlichting, vergoeding ...
Waar een wil is, ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Wow tof hoor elke dag thuiswerken, totaal geen sociaal contact meer. Dat is dan de oplossing? :bang:

Ik ben blij dat ik recht heb op een dag thuiswerken. Maar meer dan 1 dag thuiswerken? No way

Je verliest en zeker in mijn geval een hele hoop sociaal contact.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Ik ben een tegenstander van telewerk. Ik ben eerder, ondanks mijn leeftijd, van het oeroude principe: werk en privé zo veel mogelijk gescheiden houden. Bovendien krijg je met veel telewerk op een dienst weinig samenhang tussen de collega's. Alles wordt individueler en de werkgever speelt dat maar al te graag uit op de evaluatiegesprekken (die je zo niet moet bekijken volgens hen, maar wel als een "groeipad" :lol: :lol: ). Ik zit nog veel op de baan, dus zit ook niet full time op de trein naar het werk (wel zo'n 3x per week gemiddeld)

Nee, ik pendel zeer graag naar het werk. Vroeger naar Antwerpen, sinds september naar Gent. Naar Antwerpen met de auto, nu met de trein naar Gent. Reistijd: 's morgens beiden ongeveer een uur, 's avonds doe ik er een half uur langer over nu. Echter zit ik wel 2x een half uur rustig op de trein, zit ik met Netflix te kijken.

Is de auto comfortabeler: in zeker zin wel, wel iets meer vrijheid. Langs de andere kant merk ik nu ook dat woon-werk verkeer in de auto ergens een stress factor is die je niet beseft als je er in zit, maar nu ik met de trein rijdt wel ervaar dat ik die had.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Vaganzza schreef:Is de auto comfortabeler: in zeker zin wel, wel iets meer vrijheid. Langs de andere kant merk ik nu ook dat woon-werk verkeer in de auto ergens een stress factor is die je niet beseft als je er in zit
Ik ga die stress factor tegen door op tijd te vertrekken en op mijn gemak te rijden. Ik heb geen optie naast de wagen (verschillende locaties heel de tijd), maar een hele tijd doorvlammen of me druk maken in een rood licht, nah. In het begin deed ik dat wel, maar dat helpt eigenlijk toch niet :).
Overigens, als we het openbaar vervoer kunnen nemen naar een klant en we doen dat dan mogen we het bonnetje binnenbrengen, het is dus niet dat men het afraad. Als het in Brussel te doen is doe ik dat bijvoorbeeld, dat traject is veel sneller met de trein voor mij.
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

Joe de Mannen schreef: Als je solliciteert, hou je toch rekening met woon-werk-verkeer, of niet ? ik alvast wel, als het een kutverbinding is, pas ik sowieso.

J.
Kan zijn dat de job verandert (in het bedrijf), locaties sluiten en je daardoor mee moet verhuizen.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

MClaeys schreef:Ik ga die stress factor tegen door op tijd te vertrekken en op mijn gemak te rijden. Ik heb geen optie naast de wagen (verschillende locaties heel de tijd), maar een hele tijd doorvlammen of me druk maken in een rood licht, nah. In het begin deed ik dat wel, maar dat helpt eigenlijk toch niet :).
Geheel mijn principes ook in de wagen. Maar van en naar Antwerpen kan je er niet omheen dat ik vaak onbewust stress had van het autorijden. Iets wat ik niet doorhad terwijl ik het dagdagelijks deed, maar nu vooral door heb wanneer ik met de trein rijdt. Heb ik geen onbewuste stress van de trein? Ja, dat gebeurt ook, omdat ik ook een bus moet nemen daarna. Dus als een trein vertraging heeft of vice versa geeft dat natuurlijk ook stress. Maar ook nu vertrek ik steeds goed op tijd, probeer ik niet op de nipper te zitten. Het gehalte onbewuste stress is veel minder.

Nu dit is mijn situatie he. Elke dag pendelen naar Brussel is nog veel erger (met auto, maar zeker ook met de trein). Daar ben ik me ook van bewust. Ik moet regelmatig in Brussel zijn (pakweg om de 2 of 3 weken gemiddeld) en ik neem al jaren enkel de trein naar daar. Vooral omdat ik in dan altijd rond 1 van de stations moet zijn.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Dat heb ik met de fiets ook. Hoe vaak zie je reacties van "oei da's wel een inspanning" terwijl dat reuze meevalt als je het dagelijks doet. Conditie en gezondheid gaan er snel op vooruit en je stressniveau daalt. Door het fietsen ben ik alerter als ik toekom op het werk en s'avonds is het nog beter, zalig cruisen met de zon op je gezicht. Mensen bekijken het eerder snel enkel als een extra inspanning terwijl ze al de voordelen niet direct zien.

Een buurman vertelde me dat hij zogezegd teveel tijd zou verliezen maar hij gaat 2 keer per week naar de fitness terwijl ik dat al heb met de verplaatsing. Hij kan ook nog eens parking en lidgeld van de fitness betalen :lol:

Ik ben ook niet trager dan met OV en ik moet nooit wachten op een bus. Wil ik nog langs een winkel dan kan dat ook. Kortom ik kijk altijd uit naar de periode dat ik met de fiets kan.

Nu fiets ik met een gewone fiets tegen +- 22 km/u. Het is plat en het grootste stuk is een leuk fietspad deels door een natuurgebied. De zwarte punten worden aangepakt en elk jaar is het beter, ik hoop nu nog op de fietsbrug over de watersportbaan om het helemaal af te maken.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Allemaal goed en wel, maar ik heb een firmawagen (nvdr: dat is geen salariswagen) en heb dus een auto nodig voor mijn werk, ik kan gewoon niet met de fiets of het openbaar Vervoer naar het werk.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Joe, dan veronderstel ik ook dat je werkgever die kmheffing wel zal betalen. Mogelijks zal het zo zijn dat je voor de privé km's wel zelf moet betalen? Hangt waarschijnlijk van je werkgever af (zoals met de brandstof nu ook al verschillend kan zijn).
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

@CCatalyst
Financiële incentives hebben geen effect als je geen alternatieven biedt. Ik denk dat de meesten wel akkoord zijn dat er veel mensen tegen wil en dank in de file staan. Hoewel er veel ook in werkgerelateerde context, mits wat aanpassing, wel uit die file kunnen blijven, maar moedig dat aan in plaats van af te straffen.

Je lost het fileprobleem niet op door een prijs te plakken op elke gereden kilometer. Dat gebeurt trouwens al zoals hier in dit topic al aangegeven is. Raar dat dan de files toch nog altijd langer aan het worden zijn. De keren dat ik naast een muur van vrachtwagens rij of die vele eenzame mensen in die auto's zie of dat bestelwagentje dat van her naar der rijdt,... misschien moeten we daar ook eens de "rekening" maken? Een duurzame planeconomie zou al veel leed vermijden denk ik :roll:

Rekeningrijden is gewoon een vlaktaks op verbruik waarvan de impact niet voor iedereen hetzelfde is, terwijl er al een vlaktaks bestaat op autogebruik. Het is dan ook te gek voor woorden dat er nu op alle manieren in bochten gewrongen wordt om toch maar dat traject van de autogebruiker te kunnen vast leggen.

In de context van industrie 4.0 moeten we misschien allemaal wat minder werken. Dat zou ook al een deel van de oplossing kunnen zijn :banana: .
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

1) Bedrijven centraliseren omdat 1 locatie goedkoper is voor hen dan verspreid zitten over het land, en de werkgever heeft geen nadelen van de file, want woon-werkverkeer zijn geen werkuren.

2) De Belg heeft een baksteen in zijn maag; die wil een eigen huisje kopen naar zijn smaak en daar blijven.
Op FB is er zo'n page "ugly belgian houses", waar je dan betonnen kisten ziet naast spaanse villas.
Nu vind ik dat mooi, dat ieder zo zijn ding kan doen, maar dat betekent dat verhuizen = weeral verbouwen.

Ooit een prof gehoord die het verschil uitlegde tussen een NL en een Belg bij het bouwen van een huisje:
"Wanneer de architect een boek met plattegronden openlegt, bladert de NL en zegt ie 'dat model wil ik wel'.
De Belg bladert ook, en zegt 'dat model ziet er mooi uit; maar... kan die muur verplaatst worden, daar zien we liever een groter raam, etc etc...'
Een Belg customized dus veel meer als ie kan."

3) De regering heeft zelf nog beslist, via de VDAB, dat werklozen geen job meer mogen weigeren binnen een straal van 60km rond hun woning, waar dat vroeger 25km was.
Dat zal het verkeer niet ten goede komen (en je moet al veel geluk hebben om die afstand met het ov te kunnen afleggen).

4) Mensen staan idd niet voor hun plezier in de spits. Die duurder maken zal dus pijnlijk zijn voor arbeiders wiens werkgever de kost niet compenseert.
Mensen die bv niet voltijds werken zullen toch evenveel moeten betalen voor de verplaatsing.
Mss zelfs meer als ze meer dan 1 job hebben.

5) Vrachtwagens in de file zijn rijdende warenhuizen. Zolang dat goedkoper is voor bedrijven dan opslag bij te bouwen, zullen die blijven rijden.
"Just in time" is een goed vb van "winsten voor de prive, kosten voor de maatschappij".
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

ITnetadmin schreef:1) Bedrijven centraliseren omdat 1 locatie goedkoper is voor hen dan verspreid zitten over het land, en de werkgever heeft geen nadelen van de file, want woon-werkverkeer zijn geen werkuren.

2) De Belg heeft een baksteen in zijn maag; die wil een eigen huisje kopen naar zijn smaak en daar blijven.
Op FB is er zo'n page "ugly belgian houses", waar je dan betonnen kisten ziet naast spaanse villas.
Nu vind ik dat mooi, dat ieder zo zijn ding kan doen, maar dat betekent dat verhuizen = weeral verbouwen.

Ooit een prof gehoord die het verschil uitlegde tussen een NL en een Belg bij het bouwen van een huisje:
"Wanneer de architect een boek met plattegronden openlegt, bladert de NL en zegt ie 'dat model wil ik wel'.
De Belg bladert ook, en zegt 'dat model ziet er mooi uit; maar... kan die muur verplaatst worden, daar zien we liever een groter raam, etc etc...'
Een Belg customized dus veel meer als ie kan."

3) De regering heeft zelf nog beslist, via de VDAB, dat werklozen geen job meer mogen weigeren binnen een straal van 60km rond hun woning, waar dat vroeger 25km was.
Dat zal het verkeer niet ten goede komen (en je moet al veel geluk hebben om die afstand met het ov te kunnen afleggen).

4) Mensen staan idd niet voor hun plezier in de spits. Die duurder maken zal dus pijnlijk zijn voor arbeiders wiens werkgever de kost niet compenseert.
Mensen die bv niet voltijds werken zullen toch evenveel moeten betalen voor de verplaatsing.
Mss zelfs meer als ze meer dan 1 job hebben.

5) Vrachtwagens in de file zijn rijdende warenhuizen. Zolang dat goedkoper is voor bedrijven dan opslag bij te bouwen, zullen die blijven rijden.
"Just in time" is een goed vb van "winsten voor de prive, kosten voor de maatschappij".
1. Je vindt minder snel mensen als je elke dag in de file moet staan bovendien zijn ze niet op het bedrijf als ze vast zitten in de file. Time is money.

2. Vlamingen zijn honkvast maar een UBH is eerder een reden om te verhuizen :lol: Het is inderdaad de ruimtelijke eugh.... ordening die een grote rol speelt. Alles kan hier en van goede smaak kan je maar weinig mensen verdenken :lol:

3. Hoe verder je moet zoeken, hoe sneller een grotere stad met betere verbindingen ook tot de mogelijkheden behoort.

4. You win some,... Geen enkele maatregel zal voor iedereen een verbetering zijn. Het zijn zij die zich het best kunnen aanpassen die de meeste voordelen hebben. Dat is ook de bedoeling, gedrag aanpassen. Anderzijds kunnen er altijd compenserende maatregelen getroffen worden volgens doelgroepenbeleid. Bovendien is dit effect ook een deel part of the solution. Als vervoer te duur wordt ga je alternatieven sneller aanvaardbaar vinden.

5. It's the economy..., er zullen altijd uitzonderingen voor bedrijven zijn, net zoals ze nu veel minder voor stroom betalen. Ze verschaffen werk en kunnen hun invloed gebruiken in de politiek. De ware kost van vervoer wordt te weinig doorgerekend en daarom kan je hier appels van NZ kopen voor minder dan een Haspengouws exemplaar.

Punt is dat mensen hun gedrag niet veranderen als het echt niet anders kan. Mensen zijn gewoontedieren en verandering is een vies ding dat vooral op anderen betrekking heeft. Iedereen wil verandering maar niemand wil veranderen, zoiets. Wil je echt iets veranderen dan moet je dingen duurder maken zodat mensen andere economische keuzes moeten maken. Is dat altijd eerlijk? neen.

Een ander simpel feit is dat er gewoon teveel wagens zijn op te weinig plaats, dat kan je enkel en alleen oplossen door minder wagens op die plaatsen te maken en dat kan enkel door serieuze prikkels. Alle verhogingen van taksen hebben onvoldoende effect gehad omdat ze maar per kleine stapjes gebeuren. Het is hetzelfde bij roken, maak je dat 3 keer duurder zal je meer effect hebben dan om de 5 jaar 10 cent erbij te kappen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dizzy,

Serieuze prikkels zonder deftig alternatief.

De lijn zit vast en het treinnet is nu al oververzadigd. Dan wil jij opeens dat iedereen met het OV gaat of de fiets?

Dat worden nogal vertragingen :banana:
Gebruikersavatar
gedeco
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 06 sep 2005, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 10 keer

hmm

ik woon in Vlaanderen net tegen de grens met Frankrijk en het waalse gewest.
Dat houd in dat ik mogelijkheden krijg om de goedkoopste route naar mijn bestemming te shoppen.

Enkel nog een routeplanner vinden die alle soorten tarifiëring, kostprijs van brandstof en openbaar vervoer etc.. omrekent naar de goedkoopste route.
Extra optie op mijn Routeplanner, naast de snelste route, vermijd snelwegen etc...

:angel: :bang:
Original Pentium of Borg: Division is futile - your decimals will be
approximated.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Wel lucratief voor de overheid, allemaal carpoolenen en 50% dat zijn app vergeet af te sluiten...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8270
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

boonpwnz schreef:Dan wil jij opeens dat iedereen met het OV gaat of de fiets?
Geen idee waarom er steeds weer met reductiones ad absurdum geschermd wordt, die absoluut geen steek houden.

Het is nu toch wel duidelijk dat de enige bedoeling is om mensen wat meer te laten nadenken over hun keuzes inzake transport. Gezien de immer langer wordende files is het duidelijk dat accijnzen en andere belastingen daarin falen, en de reden daarvoor ligt wellicht in het feit dat die taksen te algemeen zijn om de impact van elke rit er in te zien. De overtuiging is dat het beter zal werken als men tijdens of meteen na elke rit de kostprijs te zien krijgt.

Door bovendien differentiering van tarificatie in te voeren, wat nieuw is, ga je mensen die meer tijd dan geld hebben uit de files halen en laten rijden tijdens momenten dat er geen tekort aan capaciteit is op de weg, wat nog steeds het geval is tijdens 75% van elke werkdag op de ring van Brussel of Antwerpen. En nee, het is niet asociaal om te vragen dat die mensen rekening houden met de mensen die niet zoveel vrije tijd hebben als zij, net zoals het niet asociaal is dat bepaalde tarieven van de NMBS niet gebruikt mogen worden voor 9u. Ze gaan ook geen verbod krijgen om te rijden in de spits, het zal hen enkel ontraden worden, net zoals ze ook voor 9u kunnen reizen op de trein aan standaardtarief (wat weinigen verkiezen).

Hetzelfde voor vrachtverkeer dat nu in de files staat omdat ze om 5u nog niet mogen leveren. Hetzelfde voor werknemers die slachtoffer zijn van een directie dat nog blind gelooft in de prikklok en geen inspanningen wil leveren om alternatieve werkvormen mogelijk te maken (behalve voor de directie zelf dan natuurlijk, die moet niet prikken).

Iedereen wint bij een betere dosering van het verkeer op de weg.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

CCatalyst schreef:Buitenlanders betalen mee voor weggebruik lijkt me een zeer goed argument.
Een drogreden om geld uit onze zakken te kloppen, in de hoop dat Jan Modaal denkt dat het eerlijk is.
CCatalyst schreef:Denk dat de realiteit toch iets anders toont. Maar er is nog een derde aspect nodig alvorens je gedrag stimuleert: enforcement (pakkans). Rekeningrijden biedt dat.
Pakkans?
En wat is dan de "overtreding"?
Dat je naar je werk rijdt?
CCatalyst schreef:Eenvoudig: er is geen gegarandeerd recht/privilege tot gratis parkeren in de openbare ruimte.
Als ik sommige mensen hier hoor is de slavernij opnieuw ingevoerd.
Recht op niets, plichten bij de vleet.
CCatalyst schreef:Kan hij niet met het OV komen?
Het stond onlangs nog in de krant, het Openbaar Vervoer -als het al niet in staking is- zorgt gemiddeld voor maar liefts 70% langere reisroutes.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/03/16 ... trager-da/
Mijn woon-werkverkeer is volgens het kaartje van de Tijd 48% langer met het openbaar vervoer...
En dan hebben ze waarschijnlijk nog geen rekenig gehouden met de veiligheidsmarge die je moet incalculeren op het openbaar vervoer.
Als je net iets te laat komt is je bus of trein natuurlijk vertrokken, vertrek je iets later met de auto kom je gewoon iets later aan.
Gewoon de tijd dat je op bus en/of trein zat vergelijken met die auto-reistijd is dus niet correct.

Openbaar vervoer is dus goed voor wie héél veel tijd heeft.

Zelf berekenen hoeveel tijd u verliest met het openbaar vervoer... https://multimedia.tijd.be/mobiliteitsrapport/
Laatst gewijzigd door boulder 25 maa 2019, 22:55, in totaal 2 gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

Tim H. schreef:ik blijf gewoon met de auto rijden zolang dit sneller is als het openbaar vervoer.

traject : Lokeren - Antwerpen

's morgens :
Trein : 1u15
Auto : 1u (of minder)

's avonds :
Trein : 1u15
Auto : 35min

ook geeft de auto meer mogelijkheden om onder weg naar huis te stoppen aan supermarkt,...
Toen ik nog iedere dag pendelde naar Brussel verslond ik 2/3 boeken per week tijdens mijn treintijd.
Als ik zou mogen kiezen tussen 95 minuten per dag in de auto of 150 minuten lezen of netflix kijken.... ik zou het wel weten.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Er zijn talloze voorbeelden waarbij reeds meerdere keren is bewezen dat net het uit huis gaan om te werken beter is dan binnen hetzelfde huis werken. Als je in diezelfde ruimte eet, tv kijkt, werkt, ... kom je niet buiten diezelfde vier muren en zal dit op den duur voelen als een gevangenis voor je. Dit is één van de redenen waarom flexibele kantoren voor kleine zelfstandigen (bvb boekhouders) zo populair zijn : ze hebben een vast kantoor met alles er op en er aan en maken die dagelijkse verplaatsing heen en terug met veel plezier om niet steeds op dezelfde muren te kijken.

Als je dit gaat verplichten dan ben ik er zeker van dat dit ten koste van de volksgezondheid zal gaan (veelvuldig ziek, depressies, ...). Niet iedereen heeft een riante villa met talloze kamers zodat hij feitelijk thuis werk en privé kan gescheiden houden. Sommige mensen leven in een rijwoning met drie slaapkamers en waar geen plaats is voor een apart bureau.

Mijn rijtijden naar het werk (ongeacht of dit Kontich, Mechelen of Antwerpen is) neem ik er graag bij. Op een uurtje geraak ik er altijd (ik vertrek rond 6u om dan rond 6u45 in Kontich te staan). Zelfs toen ik in de IT sector zat (Antwerpen en Dendermonde) deed ik dit met plezier. Puur omdat ik de aanwezigheid van andere mensen nodig heb om vlot en effectief te kunnen werken. Ook naar collegialiteit toe is dit alleen maar een pluspunt. En, zoals eerder gezegd, reken maar eens uit wat het extra kost om die verwarming 10 uur per dag extra te laten branden, in combinatie met de extra stroom die je mag betalen. Een airco voor 25 mensen laten blazen is in mijn ogen nog steeds efficiënter dan 25 airco's voor evenveel mensen. Zeker in tijden van energieschaarste...

Je kan, zoals voorgesteld, ook werken met aparte teleworking bureau's, maar welk bedrijf (kleine kmo) gaat zo gek zijn om daar geld aan te geven? In elke provincie een bureau huren voor 10 mensen is een pak duurder dan pakweg 2 bureau's met 50 mensen.

Het idee dat de werknemer maar moet verhuizen naar de werkgever slaat nergens op. Er zijn teveel factoren die meespelen eer je ook maar denkt aan verhuizen, en werk bengelt bij mij ergens achteraan deze factoren. Naast het sociale van mezelf en mijn partner (familie, vrienden, clubs, verenigingen, ...) kijk je uiteraard ook naar het financiële. Elke 5 jaar je huis verkopen om ergens anders opnieuw te kopen is alles behalve rendabel. En dan moet je al telkens een huis vinden dat "je goesting" is. En uiteraard ook dat van je partner.

Maar als je echt mensen wilt ontraden om elke verplaatsing per auto te doen (wat ik zeker begrijp en waar ik ook voorstander van ben) : laat mensen elke 5 jaar hun rijbewijs opnieuw doen, inclusief een medische schifting. Iets dat niet veel mensen graag horen (daar ben ik mij o zo bewust van) maar wat zeker zou helpen. Daar zijn er in de UK immers al een aantal testen rond geweest tussen 2010 en 2012 en deze waren blijkbaar vrij bevredigend.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

krisken schreef:Er zijn talloze voorbeelden waarbij reeds meerdere keren is bewezen dat net het uit huis gaan om te werken beter is dan binnen hetzelfde huis werken. Als je in diezelfde ruimte eet, tv kijkt, werkt, ... kom je niet buiten diezelfde vier muren en zal dit op den duur voelen als een gevangenis voor je. Dit is één van de redenen waarom flexibele kantoren voor kleine zelfstandigen (bvb boekhouders) zo populair zijn : ze hebben een vast kantoor met alles er op en er aan en maken die dagelijkse verplaatsing heen en terug met veel plezier om niet steeds op dezelfde muren te kijken.
Volledig akkoord.
Langs de ene kant wordt er vanuit de politiek veel lippendienst besteed aan burn-outs, depressies, en dergelijke meer.
Aan de andere kant zou iedereen maar thuis moeten zitten in een klein thuiskantoortje, 8 uur of meer zonder contact met de buitenwereld...
krisken schreef:Mijn rijtijden naar het werk (ongeacht of dit Kontich, Mechelen of Antwerpen is) neem ik er graag bij.
Bij mij is het een half uurtje.
Maar het smerige van rekeningrijden is dat je altijd gestraft wordt.
Of je nu een half uur of een uur op baan bent, je moet toch dokken, ook als je niet in de file staat.
Dokken om naar je werk te gaan, dokken om een vriend te bezoeken, om een familielid te bezoeken die in het ziekenhuis ligt.
Je ontmoedigt dus sociale contacten.

Ik vraag mij soms af: is het de bedoeling van een "working poor" klasse te maken?
Mensen die heel de maand werken, en nauwelijks nog kunnen sparen, omdat ze kapotbelast worden door een (r)overheid die verwarming, electriciteit en brandstof onbetaalbaar maakt?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8270
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

We moeten geen problemen beschrijven die niet bestaan: vandaag wordt niemand gehinderd om op kantoor te gaan werken als hij dat wil.

Het probleem is uiteraard omgekeerd: mensen die thuis willen werken worden voor een job die dat toelaat worden dat nog al te vaak geweigerd en worden zo verplicht om in de files te gaan staan. Veranderen van job is dan ook niet eenvoudig: zeggen dat je meer wil thuiswerken wordt vaak scheef bekeken (zelfs als het bedrijf het toelaat) en kan je je sollicitatie kosten.

De overtuiging is dat rekeningrijden hier meer evenwicht zal brengen zodat meer mensen toegang krijgen tot de werkvorm die ze verkiezen. En nee, niemand zal van vandaag op morgen verboden worden om op kantoor te komen werken.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

CCatalyst schreef:We moeten geen problemen beschrijven die niet bestaan: vandaag wordt niemand gehinderd om op kantoor te gaan werken als hij dat wil.
Het gaat over het invoeren van rekeningrijden.
Dus we mogen wel wat verder denken dan wat de situatie nu is, of gaan we wachten met onze bezwaren uiten tot we met voldongen feiten te maken hebben?
Er zijn verkiezingen binnenkort, mijn stem gaat naar de enige partij die tegen het rekeningrijden is, en dat is VB.
Spijtig dat dat de enige partij is met dat standpunt.
CCatalyst schreef:Het probleem is uiteraard omgekeerd: mensen die thuis willen werken worden voor een job die dat toelaat worden dat nog al te vaak geweigerd en worden zo verplicht om in de files te gaan staan. Veranderen van job is dan ook niet eenvoudig: zeggen dat je meer wil thuiswerken wordt vaak scheef bekeken (zelfs als het bedrijf het toelaat) en kan je je sollicitatie kosten.
Altijd thuis werken is niet gezond.
Bovendien rekening rijden straft de gebruiker voor ELKE verplaatsing, of die nu voor werk of privé is.
Een familielid in het ziekenhuis gaan bezoeken wordt je extra aangerekend, dus ontmoedigd.
Vrienden bezoeken wordt je extra aangerekend, dus ontmoedigd.
Een pure asociale platte belastingsverhoging dus.
CCatalyst schreef:De overtuiging is dat rekeningrijden hier meer evenwicht zal brengen zodat meer mensen toegang krijgen tot de werkvorm die ze verkiezen. En nee, niemand zal van vandaag op morgen verboden worden om op kantoor te komen werken.
Wie spreekt er nu van verbieden?
Je kunt gewoon zaken zo duur maken dat je ze praktisch onhaalbaar maakt.
CCatalyst schreef:Alsof de mensen allemaal thuis gaan blijven met de extra vrije tijd die ze zullen hebben. Dat deden ze al de vorige keren ook niet toen de accijnzen verhoogd werden.
Yep, en het ezeltje zijn rug brak ook niet toen er nog een kilootje stro bijgelegd werd, en nog eentje, en plots... brak het toch.
Of om een concreter voorbeeld te geven, de accijnzen op drank en tabak werden ook altijd maar verhoogd, en de laatste jaren dalen de inkomsten...
Laatst gewijzigd door boulder 25 maa 2019, 23:30, in totaal 1 gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”