Klimaat discussie (was: Elektriciteitsprijs door het dak)

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

r2504 schreef:Ik wil de eerste politieke partij nog wel eens zien die dit wil gaan vertellen...
Ken jij de partij die komt vertellen dat ze alles duurder gaan maken?
Nee, ze verkopen het onder "verandering", roepen dat er een migrant losloopt en iedereen slikt het als zoete koek :).
Waarom verwacht je dan dat andere partijen mogelijke negatieve gevolgen in de verf zou zetten? Daar heb je een oppositie voor, nee?
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

Ik herinner me een artikel van een paar jaar geleden dat het ontbreken van BTW op kerosine ongeveer 100€ belastingsbonus opbrengt aan de maatschappij per passagier.
Waarschijnlijk heb ik dat ergens bewaard.
DirkJan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 167
Lid geworden op: 20 apr 2017, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Dizzy schreef: De gele hesjes gaan niet over milieu maar over koopkracht en de foute verdeling van middelen.
Daarmee dat ze de tankwagens aan het blokkeren waren? :roll:
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

gelezen in De Standaard:
Waarom de marsen mensen niet gewoon blauwblauw laten, maar vuurrood van woede. En waarom u misschien zelf ook wat misselijk wordt als u iemand ostentatief met bakfiets en fietshelm in de weer ziet. Dat effect is al onderzocht door de Amerikaanse Stanford University. Zij kwamen erachter dat er een haast natuurlijke weerstand is tegenover goeddoenders. ‘Niet omdat we het oneens met hen zijn, wél omdat ze ons een spiegel voor­houden’, zegt Jan Willem Bolderdijk, sociaal psycholoog aan de Rijksuniversiteit Groningen. ‘We streven allemaal naar een goed zelfbeeld. Om dat te bekomen, proberen we goede dingen te doen. Alleen doen we soms ook dingen waarvan we weten dat ze niet helemaal juist zijn. Als we dan iemand zien die de andere keuze maakt, is dat pijnlijk.’ Dan confronteert die andere ons met onze tekortkomingen. ‘Er zijn dan twee reacties mogelijk. Ofwel laat je je inspireren ofwel reageer je negatief. Je neutraliseert het pijnlijke gevoel door de andere als sukkel te klasseren. Als je de boodschapper onderuit haalt, dan hoef je de pijnlijke boodschap niet onder ogen te zien. Iemand wegzetten als inconsequent, rechtvaardigt je eigen gedrag.’
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

[youtube]VFkQSGyeCWg[/youtube]
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1926
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Een van de beste speeches dat ik sinds lange tijd gehoord had.

En ik durf af en toe naar villa politica te kijken, dus ik krijg tientallen efficiente speeches te zien.... :roll: :roll: :roll: :roll:
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

r2504 schreef:Betaalbaar voor wie... voor de alleenstaande moeder of de man met de salariswagen op de oprit... of straks nog enkel voor de elite ?

Ik wil de eerste politieke partij nog wel eens zien die dit wil gaan vertellen...
Betaalbaar is inderdaad relatief, sommigen zullen hun gedrag behouden omdat ze het willen/kunnen betalen, dat zie je ook bij roken. Bij roken gaat het echter om een verslaving zonder echt alternatief. Vakantie kan ook zonder verre vliegreis.

Alleenstaande moeders zitten al jaren in de problemen en het wordt alleen erger, ook vóór taksen op kerosine dus. Dit is een voorbeeld van de woede bij de gele hesjes. Mensen komen in de problemen, zelfs als ze werken gewoon omdat middelen slecht verdeeld worden en subsidies gaan naar mensen die ze eigenlijk niet nodig hebben.

De eerste acties van de hesjes ging over brandstofprijzen maar het gebrek aan alternatief maakt het probleem prangend.

Politici die slecht nieuws brengen, zo'n helden zijn het nu eenmaal niet :roll:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
stefke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 438
Lid geworden op: 19 dec 2002, 20:15
Locatie: Tremelo
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 20 keer

Vlaamse regering wil geen fossiele brandstoffen meer tegen 2030 voor gewone wagens. Ook geen gasleidingen meer in nieuwe woonwijken. Ik begin me af te vragen hoe we dan gaan rondrijden, misschien terug met paard en kar. Ook verwarmen met aardgas en/of stookolie mag niet meer. dit betekend dus iedereen verwarmen met elektriciteit die komt van centrales op fossiele brandstoffen.

BBQ zal dus ook niet meer kunnen, wast houtskool mag niet en ook gas niet dus geen BBQ meer.

Is dit wel realistisch begin ik mij af te vragen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Van de BBQ lig ik nog het minst wakker :).
Dat er geen nieuwe gasleidingen gelegd worden in nieuwe woonwijken is niet zo revolutionair als het klinkt. Gasleidingen leggen is een serieuze investering, momenteel wordt die investering terugverdiend op 20-30 jaar door de eindgebruikers van gas. Als ze u aansluiten op het gas betaal je maar €250 en niet de werkelijke kost van de werken om het gas tot bij u te krijgen.
Het is dus eerder Eandis beschermen tegen zichzelf, dan de burger pesten. De energienormering wordt alleen maar strenger, het is heel waarschijnlijk dat je met een goedkope/eenvoudige lucht-lucht warmtepomp voldoende energie kan opwekken om uw huis warm te houden (gecombineerd met sluipwarmte als koelkast, diepvries, koken, computers, ...).

De echte vraag is wat we gaan doen met al die huizen die nu verwarmd worden met gas en mazout. Op een zeker moment gaat het niet meer over het al dan niet aansluiten van nieuwe woningen op gas, maar wel over het afsluiten van bestaande woningen van het gas.
Een woning met een EPC van 400kWh/m² en meer zie ik nog niet meteen op een warmtepomp aangesloten worden.
Alle woningen op een e-peil E30 krijgen is niet realistisch, dat vergt ongelooflijke investeringen.

Vergis u echter niet: ook woningen die in 2019 opgeleverd worden, worden hoofdzakelijk nog met gas gestookt. Ook die woningen zijn "in scope" van de impact. Een collega heeft een nieuwbouwwoning en verbruikte vorig jaar evenveel gas als ik :) (wij wonen in een 4gevelwoning uit de jaren '80 en hebben niet eens een EvoHome).

Een pelletkachel met stoffilter lijkt me de enige gemakkelijke uitweg voor die woningen, maar dan spreken we ook al snel over €15K (€13K pellet CV ketel + €2K stoffilter)
stefke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 438
Lid geworden op: 19 dec 2002, 20:15
Locatie: Tremelo
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 20 keer

Electrabel zet vliegtuigmotoren in tegen stroomtekort
Om te vermijden dat de komende winter het licht uitvalt, wil Electrabel zelfs stokoude vliegtuigmotoren inzetten die elektriciteit opwekken. De vorige winters draaiden ze al af en toe en ook nu staan ze klaar. ‘Het grote voordeel is dat de negen turbojets in 10 minuten tijd op volle toeren draaien’, zegt woordvoerster Hellen Smeets. Het probleem is wel dat de turbojets kerosine slurpen en dus allesbehalve goed zijn voor het klimaat. Het is wel zo dat ze de voorbije jaren maar 50 uur per jaar draaiden en in totaal maar 17 megawatt produceerden. Niet veel dus, in vergelijking met de meer dan 1.000 megawatt extra capaciteit die de producent de voorbije maanden ging zoeken om te vermijden dat we in januari zonder stroom vallen.

Dan rijden er elektrische wagens die zo goed zijn voor het milieu maar de stroom die ze gebruiken is o zo groen.

Vanaf 2050 geen fossiele brandstoffen meer, dus hoe gaan ze dat regelen?? Met stroom van een vliegtuigmotor of zo???
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dizzy schreef:Vakantie kan ook zonder verre vliegreis.
Geen frisdrank meer op school, geen vrije keuze meer in het broodje dat je eet en nu ook nog verplicht naar de Belgische kust op verlof ?

Een communistisch land is er niets bij vergeleken :bang:
heist_175 schreef:Een pelletkachel met stoffilter lijkt me de enige gemakkelijke uitweg voor die woningen, maar dan spreken we ook al snel over €15K (€13K pellet CV ketel + €2K stoffilter)
Pellets zijn ook geen onuitputtelijke grondstof... trouwens kan ik dat pelletkachel dan hangen waar m'n gasketel van 40x60x20 cm hangt ?

Ik vrees dat we nog enkele kerncentrales gaan moeten bouwen met dit soort van ideeën.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Ik zou inhoudelijk willen reageren maar ben te druk bezig met het boeken van een verre vliegreis momenteel. (en dat is helemaal niet goedkoop!)

Even geduld dus :-)
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

r2504 schreef:Geen frisdrank meer op school, geen vrije keuze meer in het broodje dat je eet en nu ook nog verplicht naar de Belgische kust op verlof ?

Een communistisch land is er niets bij vergeleken :bang:
Wat een bewuste onzin-sale om de boel weer in het belachelijke proberen te trekken. Het is net wel een keuze, de keuze tussen de prijs voor iets betalen of een alternatief kiezen. Het alternatief is er wel degelijk en niet minder. En dan maar bang maken voor communisme :roll:

Wat is uw alternatief? Niets doen is geen alternatief/optie meer tenzij de toekomst van volgende generaties je niets kan schelen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dizzy schreef:Het is net wel een keuze, de keuze tussen de prijs voor iets betalen of een alternatief kiezen.
Bedankt, dat wou ik even horen... als je geld hebt mag je vervuilen en de brave burger mag thuis blijven.

En nee... dit is niet absurd maar keiharde realiteit die enkel nog uitvergroot zal worden.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

r2504 schreef:
Dizzy schreef:Het is net wel een keuze, de keuze tussen de prijs voor iets betalen of een alternatief kiezen.
Bedankt, dat wou ik even horen... als je geld hebt mag je vervuilen en de brave burger mag thuis blijven.

En nee... dit is niet absurd maar keiharde realiteit die enkel nog uitvergroot zal worden.
Dat is misschien pervers, maar zo is het leven... Wie heeft u ooit verteld dat iedereen alles kan krijgen?

Als iedereen (en dan bedoel ik iedereen, niet enkel Belgen) alles kan doen, dan zijn de resources zo op... en kan niemand nog iets. Is dat dan beter/eerlijker?

Wat stel jij dan voor? Een soort loterij om te zien wie dit jaar op vakantie mag? Da's misschien eerlijker, maar dan ga je weer zagen dat je met hard werken niets kan bereiken en dat we naar het communisme streven...
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Nob schreef:Dat is misschien pervers, maar zo is het leven... Wie heeft u ooit verteld dat iedereen alles kan krijgen?
Dat moet je mij niet vertellen (aam als ik dat schrijf is het onzin-sale)... ik tracht het enkel duidelijk te maken aan de mensen die nu staan te roepen in Brussel en elders (en op zich is het het idee niets fout).

Het probleem is dat de groep die het wel kan krijgen momenteel nog redelijk groot is (en dus braafjes zwijgt)... maar wat als men die veel kleiner gaat maken ? (dan gaan we heus niet langer zwijgen en krijg je gele hesjes toestanden maar op een veel grotere schaal).

Ik mis dus de concrete voorbeelden en vooral de cijfers erachter... want daar zwijgt men in alle talen over !
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Maken economische cijfers nog iets uit, als je weet dat als we niets doen we 90% zeker in een horrorscenario terecht komen, waar je economie sowieso (grotendeels) weg is?
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Dizzy schreef:Het is net wel een keuze, de keuze tussen de prijs voor iets betalen of een alternatief kiezen.
Ofwel betalen we dus voor vliegtuig tickets naar Spanje en het alternatief is gratis naar de Belgische kust of de Ardennen? Zoals r2504 schreef zijn we met dergelijke mentaliteit inderdaad goed op weg naar communistische toestanden.
Wat wel opvalt bij die bende groene geitenwollen sokken: ze zijn en blijven zo vaag. Een alternatief, wat is het alternatief? Wat stellen ze zelf voor als alternatief?
Een alternatief voor reizen, een alternatief voor kernenergie, een alternatief voor fossiele brandstoffen, een alternatief voor... Iedereen kent het fameuze "groene boekje". Volgens mij hebben die wereldverbeteraars een "groen woordenboekje" met daarin 1 pagina en 1 woord, namelijk "alternatief". Als verklaring kun je dan iets lezen in de zin van: vaak gebruikt door milieu activisten om te beklemtonen dat iets anders moet. Hoe iets "anders" moet worden, hebben ze zelf geen antwoord op. Meestal te pas en te onpas in discussies gebruikt omdat het goed klinkt, liefst zo vaak mogelijk. Er moet wel opgelet worden dat het woordje "alternatief" dan ook weer niet te vaak gebruikt wordt want overmatig gebruik zou kunnen leiden tot spontane ejaculatie.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Laten we het forum proper houden en niet beginnen fantaseren waar deze of gene persoon al dan niet spontaan van ejaculeert.

Er worden hier massa's alternatieven voorgesteld, maar niet zelden hangt het van heel wat parameters af die een simpele UB'er niet in handen heeft.
We hebben hier al topics gehad over alternatieve vervoersmodi, alternatieve energiebronnen, alternatieve manieren van reizen, ...
Je kan kiezen voor een "het glas is halfvol" aanpak of "het glas is half leeg",
je kan kansen en opportuniteiten zien, of alles afbreken dat afwijkt van wat we vandaag als de norm beschouwen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Jack Daniels schreef:Wat wel opvalt bij die bende groene geitenwollen sokken: ze zijn en blijven zo vaag.
Natuurlijk blijven ze vaag... ze staan ook niet te springen om tegen hun (vaak naieve) kiezers eerlijk te zijn en te zeggen dat ze diep in hun portomonee gaat zitten (want dan zou die naieve kiezer wel eens wakker kunnen worden) want het geld komt nog altijd niet uit de lucht vallen (al is het misschien hip om het bij de middenklasse te gaan zoeken met de firmawagen, maaltijd- en dienstencheques).
heist_175 schreef: kan kansen en opportuniteiten zien, of alles afbreken dat afwijkt van wat we vandaag als de norm beschouwen.
Nogmaals, veel geluk om te gaan vertellen dat de gemiddelde Belg uiteindelijk weeral minder in z'n portomonee zal overhouden.
Laatst gewijzigd door ubremoved_539 30 jan 2019, 19:26, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

r2504 schreef:
heist_175 schreef: kan kansen en opportuniteiten zien, of alles afbreken dat afwijkt van wat we vandaag als de norm beschouwen.
Nogmaals, veel geluk om te gaan vertellen dat de gemiddelde Belg zijn uiteindelijk weeral minder in z'n portomonee zal overhouden.
Dat is wat jij ervan wil maken.
Als er morgen een slimme kilometerheffing is, kan je ervoor kiezen om de wijziging te negeren en u blauw te betalen; of je kan voor alternatieve vervoersmodi kiezen.
Als er morgen (eindelijk) BTW en brandstoftaks van toepassing is op vliegtuigtickets, kan je ervoor kiezen om de wijziging te negeren en u blauw te betalen, of je kan voor een ander soort vakantie kiezen.

De reden dat er taksen zijn is enerzijds om inkomsten voor de overheid te scoren, maar anderzijds om uw gedrag te sturen.
Je mag dat sturende van belastingen dom en onnozel vinden en het dus negeren, maar dan is de consequentie dat je meer gaat betalen.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Nob schreef:Maken economische cijfers nog iets uit, als je weet dat als we niets doen we 90% zeker in een horrorscenario terecht komen, waar je economie sowieso (grotendeels) weg is?
Horrorscenario ? Van wie of waar haal je dat vandaan ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

Uit De Standaard
"Wat kost niets doen?"
http://www.standaard.be/cnt/dmf20190129_04138844
Het is moeilijk een cijfer te plakken op de kostprijs van klimaatverandering. Het IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) maakt in zijn laatste rapport ‘Global warming of 1,5°’ een raming: als we stranden op een opwarming van 2 graden zouden de kosten van klimaatschade wereldwijd tegen het einde van de eeuw oplopen tot 60.700 miljard euro.

De EU gaat ervan uit dat tegen 2050 bij ongewijzigd beleid jaarlijks gemiddeld 345.000 Europeanen getroffen zouden worden door overstromingen van rivieren en kustgebieden. Dit cijfer zou oplopen tot een half miljoen tegen 2080 en dat zou meer dan 100 miljard euro per jaar kosten.

Kwetsbare gebieden in het zuiden worden nog harder getroffen. De Wereldbank gaat uit van 142 miljoen klimaatvluchtelingen tegen 2050. Dat zijn mensen die in eerste instantie verhuizen binnen het eigen land of de eigen regio. Maar als ook daar de druk te groot wordt, bestaat de kans dat velen naar Europa trekken. De migratiecijfers die we nu kennen zouden peanuts zijn vergeleken bij wat ons in dat geval te wachten staat. (ire)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

heist_175 schreef: of je kan voor alternatieve vervoersmodi kiezen.
of je kan voor een ander soort vakantie kiezen.
Bij deze werd mijn stelling bevestigd. Wil je nu gvd eens ophouden met te pas en te onpas "alternatief" uit te bazuinen en eens concreet zeggen waar het op staat of wat er moet gebeuren????? :bang:
En kijk eens hier. 4x alternatief in 2 zinnen
Dizzy schreef:de keuze tussen de prijs voor iets betalen of een alternatief kiezen. Het alternatief is er wel degelijk en niet minder.
Wat is uw alternatief? Niets doen is geen alternatief/optie meer tenzij de toekomst van volgende generaties je niets kan schelen.
En wederom: houd gvd op met te pas en te onpas... Zie een paar regels hoger voor de rest.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 30 jan 2019, 19:03, in totaal 3 gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

Dizzy schreef:
r2504 schreef:Geen frisdrank meer op school, geen vrije keuze meer in het broodje dat je eet en nu ook nog verplicht naar de Belgische kust op verlof ?

Een communistisch land is er niets bij vergeleken :bang:
Wat een bewuste onzin-sale om de boel weer in het belachelijke proberen te trekken. Het is net wel een keuze, de keuze tussen de prijs voor iets betalen of een alternatief kiezen. Het alternatief is er wel degelijk en niet minder. En dan maar bang maken voor communisme :roll:

Wat is uw alternatief? Niets doen is geen alternatief/optie meer tenzij de toekomst van volgende generaties je niets kan schelen.
flupke19 schreef:gelezen in De Standaard:
Waarom de marsen mensen niet gewoon blauwblauw laten, maar vuurrood van woede. En waarom u misschien zelf ook wat misselijk wordt als u iemand ostentatief met bakfiets en fietshelm in de weer ziet. Dat effect is al onderzocht door de Amerikaanse Stanford University. Zij kwamen erachter dat er een haast natuurlijke weerstand is tegenover goeddoenders. ‘Niet omdat we het oneens met hen zijn, wél omdat ze ons een spiegel voor­houden’, zegt Jan Willem Bolderdijk, sociaal psycholoog aan de Rijksuniversiteit Groningen. ‘We streven allemaal naar een goed zelfbeeld. Om dat te bekomen, proberen we goede dingen te doen. Alleen doen we soms ook dingen waarvan we weten dat ze niet helemaal juist zijn. Als we dan iemand zien die de andere keuze maakt, is dat pijnlijk.’ Dan confronteert die andere ons met onze tekortkomingen. ‘Er zijn dan twee reacties mogelijk. Ofwel laat je je inspireren ofwel reageer je negatief. Je neutraliseert het pijnlijke gevoel door de andere als sukkel te klasseren. Als je de boodschapper onderuit haalt, dan hoef je de pijnlijke boodschap niet onder ogen te zien. Iemand wegzetten als inconsequent, rechtvaardigt je eigen gedrag.’
Ik antwoord graag met een quote van hierboven :cop:
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Rustig blijven mensen, gewoon ademen en nadenken kan tegelijk, je moet hier niet tussen kiezen :lol:

De truc om met overdrijving een reactie koud te stellen was een leuke poging maar doorzien. Ik heb wel degelijk al een alternatief gegeven, meerdere zelfs. Wat is er verdorie mis met een vakantie in België of een buurland? Iemand?

Bovendien was mijn opzet al van in het begin NIET om mensen te verhinderen om te reizen, integendeel, maar om de luchtvaartindustrie te dwingen sneller naar milieuvriendelijkere opties te laten schakelen. Als wij kerosine zo goedkoop houden, zal er minder snel werk gemaakt worden van bvb elektrische motoren. Minder volk dat vliegt is nl ook niet goed voor de maatschappijen want er zijn nu eenmaal veel minder kapitaalkrachtigen dan gewone werkmensen zoals u en ik.

Wat is er veranderd of zou er veranderen met nu? Kopen rijken nu ook niet dingen die anderen niet kunnen/willen betalen? Iemand met een SUV vervuilt ook meer dan iemand met een bakfiets. Dan is ineens de vrije keuze heilig. Als het gaat om salariswagens moet het ineens allemaal kunnen.

Al dat gedoe over communisme/elites en andere zever is gewoon naast de kwestie. Er moet iets gebeuren en dat zal van IEDEREEN een inspanning vragen. Wie iets wil doen dat vervuilt zal daar extra voor moeten betalen, het principe van de vervuiler betaalt heb ik niet uitegevonden maar kunnen de meeste mensen wel begrijpen. Het enige alternatief daarvan is een compleet verbod maar dan moeten jullie (alweer) kiezen. Ofwel wil je vrijheid, blijheid ofwel wil je consequent voor strengheid gaan. Wat zal het zijn heren met de alternatieven waar ik al meermaals naar gevraagd heb maar enkel verwijten naast de kwestie terug krijg?

Graag had ik jullie alternatief om EN het klimaat te redden EN niemand daarvoor enige last van te laten hebben, shoot!
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

[quote="warpozio2"]Uit De Standaard
"Wat kost niets doen?"
http://www.standaard.be/cnt/dmf20190129_04138844
[quote]

Is de media geloofwaardig ? Is het IPCC betrouwbare wetenschap ?




enz ...

Ze hebben ons allemaal goed liggen en het zal ons (enfin, de meesten) veel geld kosten :|
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Wat is er verdorie mis met een vakantie in een ver land of aan de andere kant van de wereldbol? Iemand?
En wat zijn die milieuvriendelijke opties in de luchtvaart? Wederom, zoals ik schreef, vaag, vaag, vaag. Jullie komen met van alles aandraven maar je hebt geen oplossing, totaal niet. Buiten wat gebakken lucht verkopen dat het anders moet, dat anderen het anders moeten doen, dat er alternatieven gezocht moeten worden, dat het zo niet verder kan... hebben jullie nul komma nul concrete voorstellen. Niks, nada.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

lacer schreef:
warpozio2 schreef:Uit De Standaard
"Wat kost niets doen?"
http://www.standaard.be/cnt/dmf20190129_04138844

Is de media geloofwaardig ? Is het IPCC betrouwbare wetenschap ?




enz ...

Ze hebben ons allemaal goed liggen en het zal ons (enfin, de meesten) veel geld kosten :|
Wat hebben je videos te maken met de bron in De Standaard?
Je eerste video begint met "De Nederlandse kranten zijn in handen van twee Belgische uitgevers."
Tof dat dit in Nederland zo is, maar De Standaard is een Belgische krant.
Misschien zijn de Luxemburgse kranten ook in handen van 2 uitgevers....
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

warpozio2 schreef: Wat hebben je videos te maken met de bron in De Standaard?
Je eerste video begint met "De Nederlandse kranten zijn in handen van twee Belgische uitgevers."...
Nepnieuws, een horror woord voor de linkiewinkies,daar gaat de eerste video over en je hoeft maar een minuut of twee te kijken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Jack Daniels schreef:Wederom, zoals ik schreef, vaag, vaag, vaag. Jullie komen met van alles aandraven maar je hebt geen oplossing, totaal niet. Buiten wat gebakken lucht verkopen dat het anders moet, dat anderen het anders moeten doen, dat er alternatieven gezocht moeten worden, dat het zo niet verder kan... hebben jullie nul komma nul concrete voorstellen. Niks, nada.
Wat is er vaag aan stimuleren van innovatie in luchtvaartindustrie? Elektrische motoren? Wat is er vaag aan eens vaker een vakantie in eigen land/continent te houden? Wat is er vaag aan beter isoleren? Wat is er vaag aan meer investeren in OV ipv besparen erop? Wat is er vaag aan carpoolen? Wat is er vaag aan autodelen? Al deze dingen zijn niet vaag en zelfs niet totaal nieuw maar ja, je moet dan wel WILLEN iets veranderen.

Mag ik deze alternatieven eens naast deze, tot nu toe onbestaande, alternatieven van de criticasters zoals jijzelf leggen :lol:

Uiteraard gaan we het probleem oplossen door iedereen af te zeiken en zelf elke wil tot verandering te negeren. Zo hebben we al veel opgelost :roll:

Nu is het nog wachten op het alternatief, de kabouters gaan het voor ons komen oplossen :bang:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Als er morgen een slimme kilometerheffing is, kan je ervoor kiezen om de wijziging te negeren en u blauw te betalen; of je kan voor alternatieve vervoersmodi kiezen.
Misschien moet je dat eens tegen de gele hesjes zeggen... dat ze er toch voor kunnen kiezen het met wat minder te doen en maar een alternatief moeten zoeken :bang:

Wat jij opnoemt zijn trouwens gewoon geen alternatieven maar typische verkiezingspraat van Groen.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Ik kan zo wel tientallen voorbeelden geven, die de politiek kan doen, en die klimaatvriendelijk zijn. Tondeuze, gsm, scheermachien zijn batterij versleten, weggooien en nieuwe kopen. Politiek kan bvb wel verplichten aan fabrikanten om vervangbare batterijen te voorzien. Dit is nu maar een stom voorbeeld.... er zijn er zo honderden, waarbij de politiek moet ingrijpen. De verantwoordelijkheid ligt bij de politiek, als individu kan je wel iets doen, maar veel te weinig want je kan niet op tegen multinationals die alleen aan verkopen denken. Het is de politiek die multinationals fatsoen moeten bijbrengen, niet wij als individu. Maarja, das ook wat de politiek wil.... dat wij eindeloos discuteren, en dat zij als politiekers niks doen. Brood en spelen....
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

lacer schreef:Is de media geloofwaardig ? Is het IPCC betrouwbare wetenschap ?
Dat weet ik niet, maar mijn gezond boerenverstand zegt mij dat ik eerder die mensen (wetenschappers die kennis van zake hebben) kan geloven dan lobbyisten van de bestaande industrieën (of samenzweerders of tooghangers).

Lees dit anders misschien eens door:

https://www.knack.be/nieuws/belgie/late ... 21169.html
Misschien moet je dat eens tegen de gele hesjes zeggen... dat ze er toch voor kunnen kiezen het met wat minder te doen en maar een alternatief moeten zoeken :bang:
Alsof het klimaat hem iets aantrekt van gele hesjes. Hoe luid die ook staan te roepen. Als we niets doen, zullen ze het later nog veel slechter hebben dan nu, maar dat dringt precies nog niet door bij die mensen.
Nu zagen over de dure brandstof... en wat jaren decennia later zagen over overstromingen/te warm weer/hongersnood (wegens mislukte oogsten)/...
Laatst gewijzigd door Nob 30 jan 2019, 19:40, in totaal 1 gewijzigd.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

r2504 schreef:
heist_175 schreef:Als er morgen een slimme kilometerheffing is, kan je ervoor kiezen om de wijziging te negeren en u blauw te betalen; of je kan voor alternatieve vervoersmodi kiezen.
Misschien moet je dat eens tegen de gele hesjes zeggen... dat ze er toch voor kunnen kiezen het met wat minder te doen en maar een alternatief moeten zoeken :bang:

Wat jij opnoemt zijn trouwens gewoon geen alternatieven maar typische verkiezingspraat van Groen.
Eugh die heffing is een "idee" van Benneke Weyts, de man die elke zondag uw dag komt opvrolijken met nieuwe initiatieven. Niet echt een groene jongen, toch.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

Nob schreef:
lacer schreef:Is de media geloofwaardig ? Is het IPCC betrouwbare wetenschap ?
Dat weet ik niet, maar mijn gezond boerenverstand zegt mij dat ik eerder die mensen (wetenschappers die kennis van zake hebben) kan geloven dan lobbyisten van de bestaande industrieën (of samenzweerders of tooghangers).

Lees dit anders misschien eens door:

https://www.knack.be/nieuws/belgie/late ... 21169.html
Misschien moet je dat eens tegen de gele hesjes zeggen... dat ze er toch voor kunnen kiezen het met wat minder te doen en maar een alternatief moeten zoeken :bang:
Alsof het klimaat hem iets aantrekt van gele hesjes. Hoe luid die ook staan te roepen. Als we niets doen, zullen ze het later nog veel slechter hebben dan nu, maar dat dringt precies nog niet door bij die mensen.
Nu zagen over de dure brandstof... en wat jaren decennia later zagen over overstromingen/te warm weer/hongersnood (wegens mislukte oogsten)/...
Let op... Voor je het weet noemt President Trump Knack ook nepnieuws :angel:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Jack Daniels schreef:
heist_175 schreef: of je kan voor alternatieve vervoersmodi kiezen.
of je kan voor een ander soort vakantie kiezen.
Bij deze werd mijn stelling bevestigd. Wil je nu gvd eens ophouden met te pas en te onpas "alternatief" uit te bazuinen en eens concreet zeggen waar het op staat of wat er moet gebeuren????? :bang:
En kijk eens hier. 4x alternatief in 2 zinnen
Dizzy schreef:de keuze tussen de prijs voor iets betalen of een alternatief kiezen. Het alternatief is er wel degelijk en niet minder.
Wat is uw alternatief? Niets doen is geen alternatief/optie meer tenzij de toekomst van volgende generaties je niets kan schelen.
En wederom: houd gvd op met te pas en te onpas... Zie een paar regels hoger voor de rest.
Ik kan u een alternatief aanbieden voor het woord "alternatief", maar ik weet niet of je mijn alternatief oké vindt, of toch nog liever een ander alternatief zou willen zien verschijnen. Laat het maar weten hier op het forum, het alternatief is via PM.
:bdaysmile:

Ten gronde zijn er al heel wat alternatieven, mogelijkheden, aanzetten tot oplossingen, ... (hoe je het ook wil noemen) geformuleerd. Niet enkel hier op het forum, ook in de bredere media. Je kan die mogelijkheden omarmen of verder exploreren, of je kan u opsluiten in het eigen grote gelijk van het nietsdoen en de ontkenning. Als je beweert dat "de groene lobby" de oplossingen heeft, denk ik dat je niet goed geluisterd hebt. Er zijn geen mirakeloplossingen, alleen verschillende mogelijke pistes (alternatieven zo u wil, al ken ik mensen die een allergie hebben voor dat woord) die ons - als persoon en als maatschappij - kunnen weerhouden van allerlei doemscenario's die wijzelf of onze kinderen nog gaan meemaken.

Je hoeft al die prietpraat van UB'ers niet te geloven, kijk naar wat grote bedrijven doen. Kijk naar de risico's die grote verzekeraars zien. Dat zit toch allemaal aardig in de buurt van een groter probleem: droogtes (van ZAfrika over California tot ons eigenste Vlaanderen), overstromingen, bosbranden, ... Systemen staan onder zware druk, versterkt door dwaze politieke beslissingen (bv forfait voor water in California en ZAfrika, eucalyptusbomen in Portugal)

Als je uzelf in slaap wil wiegen met samenzweringstheorieën zou ik echt andere websites opzoeken die u daar beter in kunnen helpen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Een paar kenmerken van de groene wereldverbeteraars:
Ze komen met totaal onrealiseerbare voorstellen (alles elektrisch, inclusief vliegtuigen, maar op voorwaarde dat kerncentrales sneuvelen)
Ze kunnen niet voor zichzelf denken
Ze zijn niet kritisch waardoor
Ze een perfect voorbeeld van kuddegeest zijn
Ze nemen nepnieuws aan voor waarheid
Ze dringen als minderheid hun wil op aan een meerderheid
Ze noemen iedereen die hun mening niet deelt een ontkenner
Ze zijn van mening dat met geld alle klimaat-, wereld- en andere problemen opgelost kunnen worden
...
Ik hoef dit soort mensen niet.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Jack Daniels schreef:Ik hoef dit soort mensen niet.
Uw open geest siert u.
:bdaysmile:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Om even m'n reacties een beetje te staven...

https://nieuws.vtm.be/de-grote-klimaate ... ks-betalen

En van die 3 op 10 vallen er zeker nog 2 af eens het zover is !

Trouwens nog andere cijfers... 47% van de CO2 uitstoot is afkomstig uit de VS en China waar deze ieder jaar substantieel toeneemt... gans Europe neemt slechts 10% voor zijn rekening, niet dat het een excuus is maar het gaat bovenstaande cijfers enkel maar verstevigen. Vraag maar eens wie wil betalen zodat China kan blijven stijgen... op dat moment zijn we met z'n allen gewoon egoistisch.
Laatst gewijzigd door ubremoved_539 30 jan 2019, 20:10, in totaal 2 gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”