Klimaat discussie (was: Elektriciteitsprijs door het dak)

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Dat is natuurlijk niet fijn om te horen. Ook ik ken mensen die aan roken gestorven zijn. Logisch dat er nu zoveel campagne is om te stoppen met roken en de anti-reclame errond.

Of je met de productie van tabak, stop te zetten, het milieu kan redden ? Denk het niet. Het is ook economisch een inkomsten die primeren boven de CO2 uitstoot. En dat zal met veel dingen zijn. Industrie-en zullen nog altijd gepamperd worden omdat ze werkgelegenheid aanbieden. nu ze hun 20ste mars achter de rug hebben gaan ze er eindelijk mee stoppen omdat ze zogezegd bereikt hebben wat ze willen. Een papiertje dat ze een klimaatplan noemen.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

De LEZ in Antwerpen is pure diefstal, kom je vanaf de E19 kan je die zone niet ontwijken en heb je dus prijs met je oudere wagen:

https://atv.be/nieuws/lez-is-een-boobyt ... ideo-80737
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

ub4b schreef:De LEZ in Antwerpen is pure diefstal
Pure diefstal weet ik niet, dat het een puur financiële operatie is, was toch al langer duidelijk.
De autolobby ziet dat natuurlijk graag gebeuren: iedereen een nieuwe of veel recentere auto :)

Als Groen een voorstel lanceerde, was het kot te klein, maar de NVA heeft met de LEZ geen enkele begeleidende maatregel genomen.
Wat nochtans onontbeerlijk is om een gedragsomslag te krijgen ipv weerstand.

Idem slimme meter. Werk een regeling uit waarbij de huidige ZP'ers niet per sé benadeeld worden en je toch ook nieuwe installaties aanmoedigt.
Nee, liever met oneliners en broddelwerk nog wat meer onzekerheid zaaien.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

heist_175 schreef:
ub4b schreef:De LEZ in Antwerpen is pure diefstal
Pure diefstal weet ik niet, dat het een puur financiële operatie is, was toch al langer duidelijk.
De autolobby ziet dat natuurlijk graag gebeuren: iedereen een nieuwe of veel recentere auto :)

Als Groen een voorstel lanceerde, was het kot te klein, maar de NVA heeft met de LEZ geen enkele begeleidende maatregel genomen.
Wat nochtans onontbeerlijk is om een gedragsomslag te krijgen ipv weerstand.

Idem slimme meter. Werk een regeling uit waarbij de huidige ZP'ers niet per sé benadeeld worden en je toch ook nieuwe installaties aanmoedigt.
Nee, liever met oneliners en broddelwerk nog wat meer onzekerheid zaaien.
Maar subsidies kosten geld en dat is er niet op overschot, de groene stroom certificaten al vergeten? Nog altijd de hoofdoorzaak dat onze stroomrekening zo duur is.
Groene maatregelen kosten handen vol geld, of het nu rechtstreeks wordt gefactureerd of dat eerst de overheid betaald en nadien via hogere belastingen terug vordert.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Gray schreef:Maar subsidies kosten geld en dat is er niet op overschot, de groene stroom certificaten al vergeten? Nog altijd de hoofdoorzaak dat onze stroomrekening zo duur is.
Groene maatregelen kosten handen vol geld, of het nu rechtstreeks wordt gefactureerd of dat eerst de overheid betaald en nadien via hogere belastingen terug vordert.
Er is toch geld om de salariswagens te subsidiëren, wat is dan het probleem?

Zowat elke maatregel kost geld maar politiek is keuzes maken en prioriteiten bepalen. Vind je volksgezondheid belangrijk of autoverkoop belangrijker. Gent koos voor volksgezondheid. Vaak gaat het niet over kunnen maar over willen en vooral durven.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Dizzy schreef: Er is toch geld om de salariswagens te subsidiëren, wat is dan het probleem?
dat dat geld ruimschoots onvoldoende is voor al die groene maatregelen?
en ge dat vooral doet door mensen hun loon af te pakken? geld dat ze vandaag krijgen in ruil voor hun arbeid?
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Volgens de groenen worden subsidies gegeven aan bedrijfswagens, ik heb anders nog nooit één euro gezien hoor om met een bedrijfswagen rond te rijden, in tegendeel, het kost mij elke maand een pak aan belastingen.

En dan zijn we bij het punt dat misgelopen "belastingsinkomsten" ook al als subsidies worden opgevat wat imho fundamenteel onjuist is en zelf pervers.
Mijn bedrijfswagen "kost" de overheid niets, integendeel het brengt op, itt "groene subsidies" die wel bij de uitgaven horen.
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Energie besparen: https://blog.eneco.be/besparen/energie- ... dige-tips/

Deze link stond in een e-mail die ik kreeg van Eneco (als klant).
En ik moet zeggen dat het zekre geen slechte lijst is. Vaak gaat het over wel heel kleine besparingen die meer moeite kosten dan het zal opbrengen.
 iPhone 12 Pro / iPad 2021 / Apple TV 4K (2nd Gen) / MBP 2020

⌘ Proximus Internet Maxi Fiber
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Geef het kind een naam, het maakt niet uit, gederfde belastingsinkomsten of subsidies. Punt is dat het steeds gaat om keuzes maken en dat geen enkel land ter wereld dit perverse systeem kent. We hebben ook geld voor oa jachtvliegtuigen en Bearcats die niet eens mogen rijden maar voor zaken als leefmilieu zou er geen geld zijn. Nieuwe kerncentrales zou zelfs voor sommige haalbaar zijn :lol:

Het is trouwens kortzichtig want de kosten van niets doen en tijdverlies zullen we ook allemaal dienen te betalen. De huidige hittegolf is maar een voorproefje. In Parijs, net als in vele andere steden, gaat men toch wat veranderen maar hier zijn we nog altijd in de struisvogelperiode en ontkenningsfase.

Dan is er ook de denkfout dat groene maatregelen enkel zouden kosten. Je kan ze ook zien als investeringen. Veel van die maatregelen leveren ook werk op en brengen dus op. Bovendien krijg je er een leefbaardere omgeving mee dat zich weer vertaalt in betere gezondheid en dus lagere kosten voor de sociale zekerheid.

Wat ik steeds mis zijn de alternatieven. Hoe gaan we dan wel onze problemen als mobiliteit, ruimtelijke ordening, energievoorziening en vooral vervuiling aanpakken? Wie heeft de oplossing die geen geld aan niemand kost? Niets doen is duur tijdverlies.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Dizzy schreef: Het is trouwens kortzichtig want de kosten van niets doen en tijdverlies zullen we ook allemaal dienen te betalen. De huidige hittegolf is maar een voorproefje. In Parijs, net als in vele andere steden, gaat men toch wat veranderen maar hier zijn we nog altijd in de struisvogelperiode en ontkenningsfase.
enkel marginalen ontkennen.
maar je ziet wat je ziet. vandaag hittegolf en wat doe de mens logisch gezien? massa's elektriciteit en energieverspillen om af te koelen. die energie wordt op de klassieke manier opgewekt omdat de alternativen dat nog niet aankunnen. da'ss dus gewoon een domino-effect die de opwarming bijna versneld als dat wereldwijd gebeurd :)
Dan is er ook de denkfout dat groene maatregelen enkel zouden kosten. Je kan ze ook zien als investeringen.
op collectieve of individuele schaal? en hoelang duurt het voor ene terugverdieneffect van vaak zeer dure maatregelen?
40j? tegen dan zal ca 50% vd huidige bevolking al overleden zijn. Vooral de 75jarigen en ouder moeten zien dat ze binnen afzienbare tijd 2000/m kunnen leggen voor hun rusthuis
Wat ik steeds mis zijn de alternatieven. Hoe gaan we dan wel onze problemen als mobiliteit, ruimtelijke ordening, energievoorziening en vooral vervuiling aanpakken? Wie heeft de oplossing die geen geld aan niemand kost? Niets doen is duur tijdverlies.
Ik denk niet dat men niets doet. Het zal altijd geld kosten en een complete omslag zal heel veel tijd kosten als je de economie/industrie/Welvaart niet wil verwoesten. Hebben we die tijd? ik denk het niet
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Helaas zitten de marginalen al in het witte huis :lol:

We zijn inderdaad niet goed bezig en verkwisten onze tijd.

Zoals ik al zei, op gezondheid staat geen prijs. Vraag het eens aan iemand die ziek is. Het is ook niet enkel geldwaar het om gaat maar ook leefbare omgevingen te maken. Gent ging leeglopen, je kan er verdorie nergens meer door zoveel volk loopt er. Men zaait teveel paniek en angst tegen verandering die er toch zal komen. De middenstand is nu slachtoffer van hun eigen indianenverhalen en sommigen geloven echt dat je in Gent nergens meer geraakt terwijl elke parking nog altijd bereikbaar is. Maatregelen zijn dus soms gewoon moedige beslissingen die niet altijd veel geld kosten of pas trage winst opleveren, soms is het gewoon van durven springen. In Gent heeft men dat electoraal beloont, zo malcontent zijn de mensen.

Ik zeg ook niet dat men niets doet, Gent en sommige andere steden tonen hoe het anders kan. Maar het gaat te traag en we hebben die tijd inderdaad niet. De gevolgen van niet ingrijpen gaat veel en veel duurder zijn maar dat is toch vooral voor onze kinderen, wat kan ons dat schelen :roll:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Dizzy schreef:Helaas zitten de marginalen al in het witte huis :lol:
dat is 1 vd idioten en ik zou iens invloed niet overschatten.
er zijn 7 miljard mensen op deze aardkloot waarvan >50% blij is dat 'm niet verhongerd. Die zijn niet bezig met de vraag of Nederland binnen 200j misschien onder loopt
Gent ging leeglopen, je kan er verdorie nergens meer door zoveel volk loopt er.
Gent is een dorp
pas dezelfde maatregelen op Antwerpen en haar chemie/haven toe en ge wurgt de Vlaamse economie.
De gevolgen van niet ingrijpen gaat veel en veel duurder zijn maar dat is toch vooral voor onze kinderen, wat kan ons dat schelen :roll:
En wat gaan onze kinderen nu concreet voelen? Anuna zal tegen 2100 dood zijn hé. Zij zal met kerstmis een BBQ kunnen houden.
ik denk dat je nog gemakkelijk 4 à 5 generaties verder moet gaan om nakomelingen te vinden die het echt gaan merken

Blijven we met die 2 miljard mensen vandaag die verhongeren in de wereld en dat 1 miljard dat niet eens proper drinkwater heeft. Die mensen lijken mij pakken belangrijker dan de mensen die ergens binnen 100j geboren zouden kunnen worden.
Dat miljard mensen leeft nu hé
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

1207 schreef:ik denk dat je nog gemakkelijk 4 à 5 generaties verder moet gaan om nakomelingen te vinden die het echt gaan merken
Uw tijdlijn zit compleet verkeerd.
Dat er mensen doodvallen tijdens een hittegolf, is vandaag en niet (enkel) over 100 jaar.
Het inferno in Paradise/California/US was in 2018, niet over 100 jaar.
Dit jaar scoorden we 25° in februari en een hittegolf in juni.

Beweren dat er vandaag (nog) niets aan de hand is, is de feiten geweld aandoen.
Er staat voor 130miljard euro geld te niksen op spaarrekeningen. Als je nog maar een fractie van dat geld kan bewegen richting transitie (zonnepanelen, windmolens, ...), dan maakt dat voor België alvast een groot verschil.
Een standaard ZP installatie kost €6K...

Liever dan dat mogelijk te maken, kwebbelt OVLD liever met de toezichthouder...
ufoman_
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 okt 2016, 19:03
Bedankt: 2 keer

Ik zeg al jaren dat global warming een hoax is. Expert vertelt in Sky News-interview waarom de aarde gaat afkoelen
De aarde zal binnenkort gaan afkoelen en dat heeft alles te maken met de zon. Dat stelt Nils-Axel Morner, voormalig hoofd van de faculteit paleogeofysica en geodynamica van de Universiteit van Stockholm.

Morner zegt dat het VN-klimaatpanel IPCC de mensheid misleidt over klimaatverandering en de zeespiegelstijging, schrijft Sky News.
Hij weet waarover hij praat, aangezien hij zelf ooit deel uitmaakte van het IPCC.
Absoluut niet

Morner waarschuwde het klimaatpanel dat het onjuiste informatie verspreidde, maar werd naar eigen zeggen genegeerd.
Is er sprake van een stijging van de zeespiegel? “Nee, absoluut niet,” zegt hij.
De expert kan rekenen op bijval van Sky News-presentator Alan Jones. “Ik zeg al jaren dat global warming een hoax is,” zei hij.
Economische zelfmoord

“Koolstofdioxide wordt gedemoniseerd, wat ertoe heeft geleid dat we economische zelfmoord hebben gepleegd,” klonk het.
“Bedrijven kunnen de energierekening niet betalen, gezinnen kunnen de elektriciteitsrekening niet betalen,” aldus Jones. :banana:
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

ufoman_ schreef:Is er sprake van een stijging van de zeespiegel? “Nee, absoluut niet,” zegt hij.
Straf dat men zoiets beweert terwijl het MEETBAAR wel zo is. De Solomon eilanden zijn al enkele van hun eilanden kwijt en op vele andere eilanden in de stille oceaan MEET men jaar na jaar ook een hogere zeespiegel.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

Waarom zou je de academische goegemeente wantrouwen en een eenzaat plus een nieuwsanker wel vertrouwen?
Als je alle metingen van universiteiten en onderzoekscentra wil negeren, dan hoor je ergens anders thuis dan op een forum of als nieuwsanker.
Ik ben zelfs niet overtuigd of we dat soort achterhoedegevechten/-discussies nog moeten voeren. Ik discussieer ook niet tegen flat-earth'ers.

Ik vertrouw mijn huisarts voor medische diagnoses en advies, maar zij moet niet beginnen over IT-gerelateerde stuff.
Ieder zijn vak :).
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 840
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 72 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bekijk reizen Waes eens over het eiland Tuvalu
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

1207 schreef:dat is 1 vd idioten en ik zou iens invloed niet overschatten.
er zijn 7 miljard mensen op deze aardkloot waarvan >50% blij is dat 'm niet verhongerd. Die zijn niet bezig met de vraag of Nederland binnen 200j misschien onder loopt
Voor sommigen is dat inderdaad niet de eerste zorg maar voor de 50% anderen, nog altijd miljarden, wel. Kortzichtigheid kan ook veel kosten. We zagen de tak af waarop we zitten.
pas dezelfde maatregelen op Antwerpen en haar chemie/haven toe en ge wurgt de Vlaamse economie.
En Madrid is ook een dorp en zoveel andere grootsteden die deze groeiende trend realiseren :roll:

De gevolgen van de opwarming zijn nu al meetbaar en zichtbaar. Bezoek eens een gletsjer en vraag eens naar de stand enkele tientallen jaren geleden, hetzelfde met heel wat meren, de toenemende hittegolven, de voorjaarsstormen,...

Er bestaan andere problemen maar deze als excuus gebruiken om niets aan dit te doen is gewoon fout.

Het zal trouwens de armere landen eerst en harder treffen. Die mensen zullen dus sneller vluchten, naar hier oa. Wie tegen migratie is moet de grootste fan zijn van klimaatmaatregelen :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Dizzy schreef:Bezoek eens een gletsjer en vraag eens naar de stand enkele tientallen jaren geleden
Wij bezochten in 1995 en 2005 de Columbia Icefields in British Columbia en waren al serieus onder de indruk van hoe de gletsjer kleiner geworden was. In 1995 zag je het ijs tot bijna aan de parking, het was er nog niet echt heel commercieel, en in 2005 werd je eerst met een bus naar de ijsrand gebracht.

Ondertussen zagen we nog regelmatig andere gletsjers en bijna overal staan info borden waarop te zien is hoe ze smelten en dat in steeds sneller tempo.

Het indrukwekkendste was Groenland (ook in reizen Waes te zien geweest) waar in Illullissat het ijs is sneltreinvaart smelt. Waar het vroeger 50 jaar duurde om een bepaalde afstand te krimpen verdwijnt er nu even veel op een paar jaar. We spraken er op een andere plaats met een onderzoeker van een Deense universiteit die vissen ving en alles er van noteerde. Jaar na jaar werden er meer soorten gevangen die normaal alleen zuidelijker voorkwamen en werden er steeds minder vissen gevangen die daar hun normale habitat hadden. Ze vonden die soorten wel 100-den kilometer noordelijker terug.
We beseffen maar al te goed dat we ook zelf het probleem zijn maar proberen dat op een andere manier toch wat goed te maken en natuurlijk helpt het om wat we met eigen ogen gezien hebben als argument te gebruiken bij klimaatdiscussies. 8)
Bye, Maurice
https://on4bam.com
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1336
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Zolang we er zelf geen al te grote last van hebben, zal er niks gebeuren. Kunnen wat genieten van de zon en kop in het zand steken. "laat maar komen die opwarming" postjes genoeg.
Je kan nog discussieren dat het niet de schuld van de mens is (blijven geloven), dat het een natuurlijke cyclus is (winter is coming) of dat er niks aan te doen is maar beweren dat er niks aan de hand is, is het niet willen zien.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Dizzy schreef: Er bestaan andere problemen maar deze als excuus gebruiken om niets aan dit te doen is gewoon fout.
het begint met wat te doen

welke maatregelen hebben welk effect, welke maatregelen zijn haalbaar, welke maatregelen lijken zinvol maar zijn onzin,...
rekening houdend met de noden vandaag (einde vd maand vs einde vd eeuw).
zelfs dat in kaart brengen is vandaag te moeilijk en loopt vast op allerlei ideologische stokpaardjes en illusies.

zie je ook aan jou en tien
1 bedenking en onmiddellijk commentaren/suggesties/insinuaties alsof ik de opwarming en menselijke schuld zou ontkennen :)

jij kijkt naar de mensen binnen 6 à 7 generaties en ik naar de hongerenden vandaag. Iedereen legt z'n prioriteit nu eenmaal anders
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

Dizzy schreef:Bezoek eens een gletsjer en vraag eens naar de stand enkele tientallen jaren geleden, hetzelfde met heel wat meren, de toenemende hittegolven, de voorjaarsstormen,...
In opeenvolgende edities van Times Atlas Of The World kan je het effect prima zien.
Er zijn kaarten, maar ook foto's in die boeken en op de foto's zie je het effect heel eenvoudig.

Het is dus geen kwestie van "après nous le deluge", het is NU al bezig.
Als de 50% die geen last hebben om het einde van de maand te halen, de juiste acties ondernemen, halen we het wel.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Je bedoeld, als we genoeg geld in het laadje kunnen krijgen en de juiste acties ondernemen halen we het ?
Maar het is NU al bezig !
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dizzy schreef:De gevolgen van de opwarming zijn nu al meetbaar en zichtbaar. Bezoek eens een gletsjer en vraag eens naar de stand enkele tientallen jaren geleden, hetzelfde met heel wat meren, de toenemende hittegolven, de voorjaarsstormen,...
Nochtans zouden we terug naar een ijstijd gaan en langs de andere kant stond ooit de zee tot in de Kempen ?

Op zich heeft dit trouwens niets met ontkennen te maken... het klimaat is aan het veranderen.
ufoman_
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 okt 2016, 19:03
Bedankt: 2 keer

NASA betrapt op het manipuleren van temperatuurgegevens zodat het lijkt alsof het steeds warmer wordt. Deze geoloog praat je bij
Temperatuurgegevens worden recht voor onze ogen gemanipuleerd. Dat stelt de Amerikaanse geoloog Tony Heller.

Volgens Heller manipuleert de NASA met name sinds het jaar 2000 de temperatuurgegevens zodat het lijkt alsof het opeens veel warmer is geworden.
De geoloog vergeleek temperatuurkaarten van 2000, 2017 en 2019 en kwam tot de ontdekking dat de gegevens meerdere keren zijn gemanipuleerd.
Grootste deel

Heller laat aan de hand van de gegevens van de NASA zien dat temperaturen in de 19e eeuw naar beneden zijn bijgesteld, terwijl ze recentelijk juist naar boven zijn bijgesteld.
Deze veranderingen zijn verantwoordelijk voor het grootste deel van de ‘opwarming’.
In het jaar 2000 lieten historische gegevens nog zien dat de temperatuur tussen de 19e eeuw en het jaar 2000 met een halve graad was gestegen.
Naar beneden bijgesteld

In 2017 liet het agentschap zien dat de temperatuur in dezelfde periode met 1,5 graad was gestegen.
Twee jaar later was er opeens sprake van een stijging van 2 graden.
In alle gevallen waren oudere metingen naar beneden bijgesteld.
Verviervoudigd

Uit satellietgegevens blijkt juist dat de oppervlaktetemperatuur op aarde de afgelopen twee jaar is gedaald.
Diezelfde satellietgegevens laten zien dat de oppervlaktetemperatuur tussen 2000 en 2017 met 0,2 graad is gestegen.
Door het manipuleren van de gegevens hebben ze de opwarming verviervoudigd, aldus Heller in onderstaande video:
https://www.youtube.com/watch?v=8tODIRhhV80
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

lacer schreef:Maar het is NU al bezig !
We kunnen nog steeds erger voorkomen, nee?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

heist_175 schreef: Als de 50% die geen last hebben om het einde van de maand te halen, de juiste acties ondernemen, halen we het wel.
en wat zijn de juiste acties? en wie is we? pak je daar mensen bij die pas binnen 200j misschien ooit geboren zouden kunnen worden?

en waar liggen je prioriteiten?
bij de 90% sukkelaars vandaag op de planeet of bij nazaten binnen 100 à 150j waarvan je niet eens weet in welke wereld zij zullen leven of überhaupt zullen leven?

of allebei en we zullen we het wel halen?
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

1207 schreef:het begint met wat te doen

welke maatregelen hebben welk effect, welke maatregelen zijn haalbaar, welke maatregelen lijken zinvol maar zijn onzin,...
rekening houdend met de noden vandaag (einde vd maand vs einde vd eeuw).
zelfs dat in kaart brengen is vandaag te moeilijk en loopt vast op allerlei ideologische stokpaardjes en illusies.

zie je ook aan jou en tien
1 bedenking en onmiddellijk commentaren/suggesties/insinuaties alsof ik de opwarming en menselijke schuld zou ontkennen :)

jij kijkt naar de mensen binnen 6 à 7 generaties en ik naar de hongerenden vandaag. Iedereen legt z'n prioriteit nu eenmaal anders
We moeten inderdaad NU beginnen met dingen te veranderen en dus niet te blijven doen alsof het iets is waar men pas over enkele generaties last van zal hebben. Het is NU al bezig.

Je ontkent het niet, dat zou pas overdreven zijn, maar je vertraagt acties door de dringendheid te ondermijnen. Uiteindelijk verliezen we kostbare tijd. Het zijn de hongerden van vandaag die het eerste slachtoffer zullen zijn in de armste landen. Die mensen zullen gewoon naar hoger gelegen of minder getroffen gebieden trekken, oa naar hier dus. Moedig dat je deze wenst op te vangen ipv er iets aan proberen te doen :lol:

Ook is het verwijzen naar een deel mensen die problemen hebben geen enkel excuus voor alle anderen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

ufoman_ schreef:NASA betrapt op het manipuleren van temperatuurgegevens zodat het lijkt alsof het steeds warmer wordt.
Manipulatie of niet... het leuke aan de Windows Weer app is dat deze per dag laat zien wanneer het de warmste dag was... raar is dat dit in de meerderheid van de gevallen 20 a 30 jaar geleden was.
Dizzy schreef:We moeten inderdaad NU beginnen met dingen te veranderen en dus niet te blijven doen alsof het iets is waar men pas over enkele generaties last van zal hebben. Het is NU al bezig.
We zijn al enige tijd bezig... misschien niet het tempo dat jij wil, maar we zijn bezig. Tegen het tempo dat jij wil zullen je kinderen trouwens geen werk en huis meer boven hun hoofd hebben... het is maar of je dat wil, of misschien het feit dat ze binnen 100 jaar natte voeten zullen krijgen ?
Dizzy schreef:Uiteindelijk verliezen we kostbare tijd. Het zijn de hongerden van vandaag die het eerste slachtoffer zullen zijn in de armste landen.
Stond je bij de honger crisis in Ethiopië dan ook op de eerste rij... of is het nu pas vanwege het klimaat ? De problematiek dat bepaalde werelddelen het beter/slechter hebben dan anderen is trouwens van een hele andere orde dan het klimaat en zal je nooit kunnen oplossen (tenzij je in een droomwereld leeft zoals de meeste klimaat idealisten).
Dizzy schreef:Ook is het verwijzen naar een deel mensen die problemen hebben geen enkel excuus voor alle anderen.
Idealistisch maar sorry zo werkt het niet.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

DarkV schreef:Stond je bij de honger crisis in Ethiopië dan ook op de eerste rij
Was dat ook niet veroorzaakt door klimaatverandering? Ik had zoiets opgevangen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

De meeste crisissen worden niet veroorzaakt door klimaatverandering, maar door (geo)politieke keuzes.
De klimaatverandering maakt het frequenter, langer, intenser, erger, ...

Bosbranden in Z-Europa zijn er altijd al geweest, maar de politieke keuzes én de klimaatverandering tesamen hebben er een dodelijke inferno-cocktail van gemaakt.
Idem waterbeheer in California, Z-Afrika en zelfs België/Vlaanderen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

We moeten niet op de windows weer app te kijken om te zien dat er steeds meer weerrecords gebroken worden. Vraag het aan lokale mensen die met het weer bezig zijn zoals Frank Deboosere, iemand die een tijd ook sceptisch stond tegenover de klimaatverandering maar zijn kar heeft gekeerd.

Waarom ook altijd dat angstzaaien? alsof milieubewustzijn en economie samen niet zouden kunnen. Terwijl negeert/minimaliseert men ook de negatieve gevolgen van de klimaatverandering. Het zal heus niet bij natte voeten blijven. De migratiestromen zullen oa ook toenemen, en er zijn nog genoeg andere (indirecte) gevolgen.

Dat er trouwens ook veel positieve kanten zijn aan de milieumaatregelen was vandaag nog te lezen:
https://www.hln.be/geld/economie/-omsla ... ~a0a30e02/

Er zal altijd een verschil zijn tussen werelddelen maar als mensen niet meer kunnen leven op de plaats waar ze nu leven zullen ze vertrekken naar andere plaatsen. Denken dat van deze groep niemand naar hier komt is iets voor mensen in een droomwereld. Doen alsof problemen ontkennen/minimaliseren of oplossingen uitstellen een optie zijn, is pas echt voor dromers. Welk probleem is er al opgelost door te weinig kordaat op te treden? Excuses zijn gemakkelijk maar sorry, ze werken niet.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

Dizzy schreef: Dat er trouwens ook veel positieve kanten zijn aan de milieumaatregelen was vandaag nog te lezen:
https://www.hln.be/geld/economie/-omsla ... ~a0a30e02/
In mijn ogen twee niet al te serieus te nemen bronnen.
1: De Europese Commissie
2: HLN journalistiek
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

Dat cijfer is ook niet echt relevant, wat wel interessant is:
- hoeveel jobs vallen weg (bv ICE auto constructie)
- hoeveel komen er bij (tech bouw, windmolen constructie, ...)
- welke skills waren er nodig voor de wegvallende jobs
- welke skills zijn er nodig voor de nieuwe jobs
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1336
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

timmermc schreef:In mijn ogen twee niet al te serieus te nemen bronnen.
2: HLN journalistiek
Hln is niet meer zoveel slechter als de rest en dat is niet omdat die gebeterd zijn.
Je weet ook direct wat er in familie gebeurd zonder te moeten kijken.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

HLN is hier gewoon de boodschapper van een officieel rapport van een belangrijke internationale organisatie.

De conclusie wordt bijgetreden door de IAO, een internationale arbeidsorganisatie die al 100 jaar bestaat en ook werknemersvertegenwoordigers bevat.

Jobs zijn trouwens maar 1 factor, gezondheid is een veel grotere/belangrijkere.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dizzy schreef:Jobs zijn trouwens maar 1 factor, gezondheid is een veel grotere/belangrijkere.
Zonder job heb je echter ook geen gezondheidszorg in de meeste landen.

Trouwens mensen sterven al tientallen jaren aan hongersnood... we hebben daar wel iets aan (proberen) te doen, maar zelfs dat probleem is niet opgelost, wees dus niet naïef te denken dat we nu de wereld op z'n kop gaan zetten omdat we binnen 50 of 100 jaar misschien natte voeten krijgen (of omdat enkele pubers roepen... waar zitten ze trouwens ?).

De mensheid is gewoon problemen op te lossen op het moment dat ze zich stellen... niet op voorhand (en nee dat is niet de perfecte oplossing maar wel de realiteit).
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

DarkV schreef:wees dus niet naïef te denken dat we nu de wereld op z'n kop gaan zetten omdat we binnen 50 of 100 jaar misschien natte voeten krijgen
Jij noemt dat naiëf omdat jij een beter idee hebt van de wereld? Of waarom juist?
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

Er is veel blabla over hoe het nu moet verlopen met dat milieu, maar er wordt weinig daadwerkelijk aan gedaan.
Veel te veel plastic verpakkingen en het blijft maar onveranderd doorgaan, herinner ik me niet dat jaren geleden dubbele verpakkingen in winkels moesten verdwijnen. Styropor zou ook geweerd worden...
Toch koop ik nog steeds apparaten verpakt in een styropor omhulsel in de winkel en is frisdrank in alle mogelijke verhoudingen van plastic flesjes gevuld. En iedereen heeft wel een koffiecup apparaat in huis.
DarkV schreef: (of omdat enkele pubers roepen... waar zitten ze trouwens ?)
Op het strand van Blankenberge?
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Veeleer aan de costa del sol, vermoed ik :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”