Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2998
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik vind de discussie ook heel belangrijk net omdat het zo gevaarlijk is.
Maar houd me liever ver van hoe of wat in de toekomst met kernenergie.
Het probleem is nu, en nu kan het fout lopen met Putin of z'n dubbelganger of wie het nu ook maar voor het zeggen heeft in het Kremlin.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Dizzy schreef:En we gaan maar verder met whataboutismes
Heel uw verhaal over kernrampen is nu net één groot whataboutisme en vooral :offtopic:
Ik ga er niet meer op reageren, niet dat ik het eens ben, het zijn nepargumenten die je bovenhaalt, maar het gaat over Oekraïne, je moet niet proberen de discussie af te leiden naar iets anders.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Petrikske schreef:Het probleem is nu, en nu kan het fout lopen met Putin of z'n dubbelganger of wie het nu ook maar voor het zeggen heeft in het Kremlin.
Dat is net wat ik zeg. Men doet alsof er geen probleem is... maar ondertussen stelt het probleem zich al in Oekraïne. Rusland heeft al gedreigd met nucleaire wapens dus waarom zou een "ongeluk" in een kerncentrale onmogelijk kunnen? De techniek van verschroeide aarde is niet nieuw. Indien de Russen zouden moeten terugtrekken gaan ze die centrale niet kado doen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dizzy schreef:Rusland heeft al gedreigd met nucleaire wapens
Z'n entourage en enkele gekken op TV hebben het woord uitgesproken en zelfs filmpjes laten zien van hoe snel men Europa kan treffen, echter ik kan me niet herinneren dat Poetin het woord al expliciet gebruikt heeft (en ik denk wel dat hij tweemaal gaat nadenken voor hij die stap zal zetten).
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2998
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

DarkV schreef:Z'n entourage en enkele gekken op TV hebben het woord uitgesproken en zelfs filmpjes laten zien van hoe snel men Europa kan treffen, echter ik kan me niet herinneren dat Poetin het woord al expliciet gebruikt heeft (en ik denk wel dat hij tweemaal gaat nadenken voor hij die stap zal zetten).
Niets maar dan ook helemaal niets geloof ik nog van al hetgene wat vanuit Rusland komt.
Keer op keer hebben ze immers bewezen notoire leugenaars te zijn.
En ja ik ben ook bevreesd wat ze nog met die kerncentrale kunnen/gaan doen eenmaal de Russen echt zullen worden terug gedrongen.
Het gerucht gaat dat ze tegenwoordig tot 500 soldaten/dag aan het verliezen zijn en Oekraine is in het zuiden dorpje per dorpje schoorvoetend terug aan het veroveren.

Ik verwacht nog iets van Rusland, iets met een kat in het nauw.
Al iemand opgevallen dat er de laatste tijd veel minder zware raketten richting Oekraine worden afgevuurd?
Benieuwd of ze door hun voorraad zitten.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Zijn entourage heeft inderdaad gedreigd met het vernietigen van Europa de UK erbij.Ik heb zo een stukje tv gezien,op You Tube daarover.Wat me daar is van bij gebleven is dat er in die TV studio gedreigd werd men atoom wapens,maar niemand in die studio zei ook maar een woord over de gevolgen,nl. dat de US /UK/Frankrijk onder andere ook kernkoppen konden terug sturen,ik vermoed dat men zoiets de Russen maar niet zal vertellen dus ja de bevolking aldaar krijgt heel wat Nationale Crap te horen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Petrikske schreef:Het gerucht gaat dat ze tegenwoordig tot 500 soldaten/dag aan het verliezen zijn en Oekraine is in het zuiden dorpje per dorpje schoorvoetend terug aan het veroveren.

Ik verwacht nog iets van Rusland, iets met een kat in het nauw.
Al iemand opgevallen dat er de laatste tijd veel minder zware raketten richting Oekraine worden afgevuurd?
Benieuwd of ze door hun voorraad zitten.
Ik denk dat wat ik in de media gehoord heb, over gebrek aan onderdelen gewoon klopt.
De Russen moeten omwille van de sancties veel onderdelen die ze nodig hebben voor hun precisie raketten via allerlei derde landen importeren.
Dat zal een stuk minder vlot gaan dan als ze die gewoon open en bloot zouden kunnen bestellen.
Ze waren toch ook al vliegtuigonderdelen aan het kannibaliseren, omdat ze geen wisselstukken konden krijgen?
De Oekraïeners daarentegen krijgen heel wat precisiewapens van de Westerse wereld.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Als de Russen nog altijd een regime wissel willen in Oekraine dan is nu het nieuws over gebrek aan onderdelen iets dat eigenlijk al heel vlug opduikt,na maanden van oorlog het word meer en meer duidelijk dat de Russen niet klaar waren voor een groot gewapend conflict en daar eigenlijk ook nooit rekening mee hebben gehouden.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

Dat is het probleem van vele fascistische regimes. Ze beginnen hun eigen leugens te geloven. Dat de vijand zwak is, en gemakkelijk te overwinnen is ten opzichte van het eigen superieure zelf.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Een goed verstaander heeft geen expliciete woorden nodig, we weten ondertussen ook dat zelfs het woord "oorlog" niet expliciet mag gebruikt worden. Misschien kunnen we "speciale nucleaire reactie" wel gebruiken :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2998
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

boulder schreef:Ik denk dat wat ik in de media gehoord heb, over gebrek aan onderdelen gewoon klopt.
De Russen moeten omwille van de sancties veel onderdelen die ze nodig hebben voor hun precisie raketten via allerlei derde landen importeren.
Dat zal een stuk minder vlot gaan dan als ze die gewoon open en bloot zouden kunnen bestellen.
Ze waren toch ook al vliegtuigonderdelen aan het kannibaliseren, omdat ze geen wisselstukken konden krijgen?
De Oekraïeners daarentegen krijgen heel wat precisiewapens van de Westerse wereld.
Er is niet alleen het gebrek aan onderdelen maar ook de tijd nodig om dat zware wapentuig te fabriceren.
Zelfs met de benodigde onderdelen zal de wapenindustrie vermoedelijk niet aan de vraag kunnen voldoen.
Daarom ook waarschijnlijk de recent afgekondigde mobilisatie van veel bedrijven in Rusland om enkel en alleen nog voor het leger te produceren.

Vliegtuigen strippen is al een hele tijd aan de gang in Rusland, maar er staan er ook verschillende vast door de sancties.
tinyurl.com/mrysnhp6

Iran zou nu blijkbaar 1000 drones gaan leveren aan Rusland, dat is slecht nieuws voor Oekraine.
Zijn drones die tot 24u in de lucht kunnen blijven.

Gerucht gaat dat Iran de bouw van hun drones heeft kunnen baseren op buit gemaakt spul van de Amerikanen.
https://www.wired.com/story/iran-global ... veillance/
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Petrikske schreef:Vliegtuigen strippen is al een hele tijd aan de gang in Rusland, maar er staan er ook verschillende vast door de sancties.
Klopt, het is dat we het nu echt aan het front zien, hoewel ik toch nog altijd veroveringen zie van kleine gebiedjes door de Russen, hoewel het heel veel moeite en eigen soldatenlevens kost.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2998
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

Komt door de grote troepenverplaatsingen die de Russen de laatste weken hebben gedaan.
In Kherson hebben de Russen dan weer hun Command center al moeten terug trekken omdat de Oekrainers alle bruggen
aan het vernietigen zijn de Russen dreigen vast komen te zitten eenmaal het tegenoffensief daadwerkelijk op gang gaat komen.
(vermoedelijk na de levering van de zware wapens beloofd na goedkeuring van de Lend-Lease act)
Of misschien wachten de Oekrainers weer op slecht weer zodat de Chineze banden weer gaan scheuren. :idea: :-D
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Petrikske schreef:Komt door de grote troepenverplaatsingen die de Russen de laatste weken hebben gedaan.
In Kherson hebben de Russen dan weer hun Command center al moeten terug trekken omdat de Oekrainers alle bruggen
aan het vernietigen zijn de Russen dreigen vast komen te zitten eenmaal het tegenoffensief daadwerkelijk op gang gaat komen.
(vermoedelijk na de levering van de zware wapens beloofd na goedkeuring van de Lend-Lease act)
Of misschien wachten de Oekrainers weer op slecht weer zodat de Chineze banden weer gaan scheuren. :idea: :-D
Ja, heb ik gezien in die filmpjes van Denys. Lijkt erop dat die Ruzzen als ratten in de val zitten.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2998
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nog niet te vroeg victorie kraaien, maar het gaat er wel om spannen denk ik met heel veel slachtoffers als gevolg. (aan beide zijden)
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Als die Russische soldaten daar echt worden afgesneden kan Putin nog altijd zijn luchtmacht inzetten,maar ik heb ten zeerste mijn twijfels over die luchtmacht,die is niet zo prominent aanwezig hoe komt dat??? ze hebben op papier toestellen die kunnen wedijveren met de Amerikaanse toestellen.
In ieder geval de andere optie is overgeven of....ja dat zie ik niet gebeuren als die soldaten gedemoraliseerd zijn.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Ik denk dat ze weten dat die toestellen makkelijk uit de lucht kunnen gehaald worden en dan zet je ze beter enkel in als het absoluut noodzakelijk is.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2998
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

fluppie schreef: 15 aug 2022, 13:04 Als die Russische soldaten daar echt worden afgesneden kan Putin nog altijd zijn luchtmacht inzetten,maar ik heb ten zeerste mijn twijfels over die luchtmacht,die is niet zo prominent aanwezig hoe komt dat???
Oekraine komt stilaan vol luchtafweer te staan en daarom worden de vliegtuigen vooral ingezet buiten Oekraine.
Ze lossen als het ware hun raketten zonder in de buurt van de luchtafweer te komen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

fluppie schreef: 15 aug 2022, 13:04 Als die Russische soldaten daar echt worden afgesneden kan Putin nog altijd zijn luchtmacht inzetten,
Vandaag heeft Oekraine blijkbaar weeral drie Ka-52 helicopters uit de lucht geschoten... zo goed gaat het met die luchtmacht toch niet.

Een andere overwinning is de vernietiging van een Wagner commando centrum... hierbij zouden meer dan 100 Wagner leden zijn omgekomen.

Feit blijft dat op de kaarten er maar weinig beweging in zit langs beide kanten.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2998
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik denk dat vooral Oekraine veel stil houd want de vijand luistert en kijkt mee natuurlijk.
Dus die kaarten zullen wel niet zo accuraat zijn vrees ik.
gumibear
Plus Member
Plus Member
Berichten: 110
Lid geworden op: 14 aug 2021, 20:56
Bedankt: 2 keer

Afbeelding
De kaart van het front in zuid-Oekraiëne die weergeeft hoe geschift de situatie is. Het ongekleurde gebied is steeds in handen gebleven van Kiev, het grijze gedeelte gaat over en weer maar is grotendeels in handen van Kiev, het rode gedeelte is zowat sinds het begin van de invasie in handen van Russisch gezinde militaire eenheden en de nucleaire site net boven Energodar staat aangegeven met een nucleair symbool. Al enkele dagen wordt het grootste nucleair complex in Europa gebombardeerd door eenheden onder het gezag van Kiev. Enkel iemand die gelobotomiseerd is zou geloven dat Rusland de site die het al 5 maanden comfortabel in handen heeft zelf zou bombarderen. En aangezien lobotomisaties niet of nauwelijks nog plaatsvinden betreft het moedwilligheid. De nucleaire site bevindt zich op de frontlinie, met aan de andere oever "de vijand" en is nagenoeg onmogelijk om te beschermen tegen inkomende raketten en artillerie (M-777 frequent). We moeten dus rekenen op het gezond verstand wat ijdele hoop is aangezien de beschietingen van de site blijven doorgaan. Kiev eist dat de site die sinds begin maart in handen is van Russisch gezinde troepen wordt opgegeven en overgedragen. Dit is uiteraard wensdenken. Kiev stelt verder dat als de nucleaire site wordt afgekoppeld van haar net het dit niet gaat toestaan. Met andere woorden als Kiev geen elektriciteit meer krijgt dan Russisch gezinde gebieden ook niet. Deze chantage kan uitmonden in een 2e Tchernobyl. Vrij ver van hier maar indertijd werd hier in België wel opgeroepen om geen groenten en fruit meer uit de tuin te consumeren. In Langley, Washtington en New York zitten ze natuurlijk op hun gemak. Rusland staat er om bekend niet toe te geven aan chantage zoals de gijzelingsacties Beslan en Moskou's Theater aantoonden. De gijzelingsacties eindigden bijzonder bloedig.
Bijlagen
energodar.jpg
De oplossing voor de exploderende energieprijzen is zo simpel als het maar zijn kan. Rond de tafel gaan zitten met Rusland, hier en daar een toegevingske, Nord Stream 2 opendraaien et voila! Easy peasy lemon squeezy.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Maar je laten platbombarderen vanuit een veilige locatie vinden we dan wel normaal?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

gumibear schreef: 15 aug 2022, 22:36 Rusland staat er om bekend
Zelf constant te chanteren (dreigen met kernwapens) en constant smerige spelletjes te spelen.

Als je natuurlijk gelobotomiseerd bent zie je dit niet in... en waarom zou Oekraine zijn eigen land willen vernietigen door een potentieel nucleair incident ?
gumibear schreef: 15 aug 2022, 22:36Met andere woorden als Kiev geen elektriciteit meer krijgt dan Russisch gezinde gebieden ook niet.
Zoals reeds eerder gepost is het net richting de Krim reeds defect (hoogspanningsmasten zijn opgeblazen).
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2998
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

Voor wat het waard is, het zijn misschien toch de Russen die 'gericht' aan het schieten zijn op die ZNPP.

https://www.hardwo.com/2022/08/14/an-em ... the-plant/

Oprichter van Rosatom is.... Vladimir Putin.
https://stringfixer.com/nl/Rosatom

Zou me alvast al niet meer verbazen dat de beschietingen verder zullen doorgaan tot er daadwerkelijk iets geraakt word en een deel van Oekraine besmet word.
Dan heeft Putin z'n kernwapen alsnog ingezet zonder een raket af te vuren.

De kat in het nauw?

Je zou het alvast denken als je ziet bij welke schurken van deze wereld hij momenteel de deuren plat loopt om te bedelen voor hulp.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Bedankt voor de frisse veranderingen hier op deze site.(kan men nog bedankjes geven??)


Als die kerncentrale geraakt word gaan de gevolgen niet alleen voor Oekraine zijn,de windrichting valt moeilijk te voorspellen en zowel de EU alsook Rusland gaan dan ook zwaar in de klappen delen.

Als ik het goed begrepen heb zou Duitsland ook een super geanvaceerd luchtverdedigings syst. leveren die gericht is op drones (dat bericht is wel al enkele weken oud) maar sindsdien niets meer van gehoord.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Petrikske schreef: 15 aug 2022, 23:47 Voor wat het waard is, het zijn misschien toch de Russen die 'gericht' aan het schieten zijn op die ZNPP.

https://www.hardwo.com/2022/08/14/an-em ... the-plant/
Maar nee, volgens sommigen hier moet je gelobotomiseerd zijn om dat te geloven... de Russen vertellen zoals gewoonlijk de waarheid en Oekraine is een schurkenstaat.
fluppie schreef: 16 aug 2022, 08:44 Als die kerncentrale geraakt word gaan de gevolgen niet alleen voor Oekraine zijn,de windrichting valt moeilijk te voorspellen en zowel de EU alsook Rusland gaan dan ook zwaar in de klappen delen.
Van wat ik eerder gelezen heb zou een radioactieve wolk bij dergelijk type kerncentrale eerder beperkt zijn.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2998
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

fluppie schreef: 16 aug 2022, 08:44 Als die kerncentrale geraakt word gaan de gevolgen niet alleen voor Oekraine zijn,de windrichting valt moeilijk te voorspellen en zowel de EU alsook Rusland gaan dan ook zwaar in de klappen delen.
Nee klopt niet, het ligt er maar net aan wat er precies geraakt word.
De reactor zelve heeft een dubbel schild daar ga je zomaar niet doorheen of je moest bunker busters gaan gebruiken.

Maar zijn genoeg andere plaatsen die geraakt kunnen worden waarbij als het ware radioactieve korrels beperkt verspreid kunnen worden.
En de Russen weten dat maar des te goed.
Vandaar dat ze rustig kunnen beschieten en de wereld laten geloven dat de Oekarieners het doen.
Het feit dat ze niemand in de kerncentrale toelaten zegt al genoeg.
Laatst gewijzigd door Petrikske 16 aug 2022, 14:02, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

DarkV schreef: 16 aug 2022, 09:54Van wat ik eerder gelezen heb zou een radioactieve wolk bij dergelijk type kerncentrale eerder beperkt zijn.
Bestaat bvb ook schildklierkanker of overlijden in een beperkte mate?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ondertussen heeft Oekraine weeral twee aanslagen uitgevoerd op de Krim... een groot munitie depot (en als gevolg ervan ook een spoorlijn in de buurt) en een transformator station. Volgens de "objectieve en waarheidsgetrouwe" verslaggeving van de Russen was men weer onvoorzichtig met een sigaret :-D

De Russische minister van defensie heeft tevens laten weten "Geen behoefte om kernwapens te gebruiken in Oekraine".

Toegevoegd na 8 minuten 11 seconden:
DarkV schreef: 15 aug 2022, 18:11 Een andere overwinning is de vernietiging van een Wagner commando centrum... hierbij zouden meer dan 100 Wagner leden zijn omgekomen.
Blijkbaar had een journalist een foto van een aantal leden gepost waarop de straatnaam zichtbaar was :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

En weer kan men zich de vraag stellen hoe het toch komt dat er steeds branden uitbreken in Russisch bezet gebied. Theoretisch zou Oekraïne niet in staat zijn om zo ver achter de frontlinies doelen te treffen. De Russen hebben het steevast over het "uitbreken van een brand" maar zo veel toevallige uitbraken is ongeloofwaardig. Sabotage/verzetsdaden of beschietingen zijn logischer.
Dus alweer, slechte intel bij de Russen en/of falende luchtafweer.

Volgens een dagelijks intelligence report blijft de Zwarte zee vloot in defensieve posities en is er minder activiteit. Gezien het verlies van de Moskva en het "bewijs van goodwill", het verlaten van Snake island, beperken ze zich vooral tot langeafstandsraketten en is er ook haast geen dreiging meer voor Odesa.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2998
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

Net als in WWII zien we ook nu weer dat eenmaal een kantelpunt bereikt het verzet aka de partizanen actiever worden.
Zo hoorde ik vandaag in VOA's Flashpoint Ukraine podcast dat de Russen toch meer en meer problemen ondervinden
van sabotage door de Partizanen.
In het zuiden begint ondertussen de aanvoer van materieel/voedsel/munitie al problemen te ondervinden.
Dus ik denk dat we spoedig een hevigere strijd gaan zien daar, de Russen doen nu alle moeite om beschadigde bruggen te herstellen zodat er
opnieuw zwaar materieel over kan terwijl de Oekrainers elke dag waarschijnlijk dmv Himars die bruggen en de geposteerde machines om de herstellingen uit
te voeren opnieuw bestoken.
Stel je voor dat de Russen daar gaan lopen en ze moeten al het zware spul achter laten.

Fijn dat de Wagner group een stevige tik heeft gekregen, ik las gisteren dat waarschijnlijk de oprichter ervan ook het loodje heeft moeten leggen.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Dizzy, het lijkt mij eerder dat anderen 'voorbeelden' gebruiken om jouw 'whataboutism' (dat woord gebruik jij veel te graag én veel te fout) te ontkrachten. Jij doet verschillende dingen fout eigenlijk:
1. Je verlegt de schuld/fout/oorzaak (kies maar) naar het lijdende voorwerp ipv de aggressor (zonder russen was er ook geen kernramp :-) )
2. Je misbruikt problemen uit het verleden om aan te tonen dat dat nu ook een gevaar is (alsof de technologie niet geëvolueerd is sindsdien)
3. Tsjernobyl én Fukushima waren zeer pijnlijke rampen, maar ik ben er zeker van dat men eruit geleerd heeft

Dat je anti-nucleair bent is je volstrekte recht, maar jouw tunnelvisie zoekt nu oorzaken waar er geen zijn.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Sasuke schreef: 16 aug 2022, 14:24Dizzy, het lijkt mij eerder dat anderen 'voorbeelden' gebruiken om jouw 'whataboutism' (dat woord gebruik jij veel te graag én veel te fout) te ontkrachten. Jij doet verschillende dingen fout eigenlijk:
1. Je verlegt de schuld/fout/oorzaak (kies maar) naar het lijdende voorwerp ipv de aggressor (zonder russen was er ook geen kernramp :-) )
Whataboutisme is afkomen met andere zaken die niets met de kwestie te maken heeft. x is niet zo erg want kijk naar y. Dat gaat niet op voor kernrampen want er zijn geen ergere met gelijkaardige en langdurige gevolgen op die schaal.

Zonder Russen was er geen kernramp? Wat hebben de Russen te maken met de rampen buiten Rusland?
Het ligt niet aan de Russen, de Japanners of welk volk ook, het ligt aan de mens. De mens is faalbaar en zal falen, again & again. Rampen zullen zich dus met zekerheid herhalen en we zitten zeer dicht bij de volgende als het niet snel betert in Oekraïne.

En lijdend voorwerp is al helemaal een billenkletser. Kerncentrales worden gezet met enorme subsidies en staatswaarborgen en nadat men jarenlang winst heeft gemaakt worden de kosten en gigantische risico's lekker afgeschoven op de burger. Bij lijdend voorwerp denk ik eerder aan de slachtoffers van kernrampen, kinderen met bvb schildklierkanker enz.
Sasuke schreef: 16 aug 2022, 14:242. Je misbruikt problemen uit het verleden om aan te tonen dat dat nu ook een gevaar is (alsof de technologie niet geëvolueerd is sindsdien)
3. Tsjernobyl én Fukushima waren zeer pijnlijke rampen, maar ik ben er zeker van dat men eruit geleerd heeft
Problemen uit het verleden moeten een les zijn voor heden en toekomst. De situatie in Oekraïne is niet het verleden, het is NU.

Trouwens heel die redenering klopt niet want wie kan garanderen dat er gedurende de komende duizenden jaren niets zal fout gaan? Een ander punt die de fout van deze redenering aantoont is dat men telkens afkomt met ja, maar we gaan de beveiliging versterken enz... terwijl men ook beweert dat het veilig is. Als dat zo is hoef je niet te versterken.

Uiteraard zal men wel iets geleerd hebben maar men heeft de mens niet gevrijwaard van zijn eigenheid nl een faalbaar wezen dat zichzelf enorm overschat en denkt dat ze de meerdere zijn van alles en iedereen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Mijn god man ... je bent echt wel een krak in enkel te lezen/interpreteren hoe het voor jou het beste uitdraait om te discussieren :-) Ik ga er geen woorden meer aan vuil maken. Maar hou je alsjeblief bij het topic Oekraïne ... jouw kruistoch tegen kernenergie zal die mensen een worst wezen (en mij ook).
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Sasuke schreef: 16 aug 2022, 14:54 Mijn god man ... je bent echt wel een krak in enkel te lezen/interpreteren hoe het voor jou het beste uitdraait om te discussieren :-) Ik ga er geen woorden meer aan vuil maken. Maar hou je alsjeblief bij het topic Oekraïne ... jouw kruistoch tegen kernenergie zal die mensen een worst wezen (en mij ook).
Tja, het lijkt me logisch dat je in een discussie de argumentatie gebruikt om de eigen mening te versterken. Uiteraard zou het leuker zijn als het omgekeerd zou gaan en mensen hun eigen argumentatie aan flarden schieten. Bvb zeggen dat iets veilig is en dan afkomen met dat ze het beter zullen beveiligen.

Je bent ook niet verplicht om te reageren op mij of meningen die niet passen bij uw opvattingen, reageren is volledig vrijwillig. If you can't stand the heat... stay out of the nuclear reactor :-D

De bedreiging van de kerncentrale in Oekraïne staat in alle kranten en nieuwssites, ik denk dus dat dit vrij dicht aansluit met dit topic. Het is niet omdat het gevaar nu zo actueel en helder is dat we het er niet over mogen hebben, integendeel. Conflicten en speciale operaties zijn nu actueel en kerncentrales kunnen daarin gebruikt worden, zoals nu dus in Oekraïne.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Toont enkel aan dat radicaliseren niet persé over een godsdienst moet gaan...
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2998
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dizzy schreef: 16 aug 2022, 15:05De bedreiging van de kerncentrale in Oekraïne staat in alle kranten en nieuwssites
En voor mij des temeer een motivatie om alles trachten te doorgronden in de hoop van de waarheid te vinden.
Een kernramp om de hoek is nu niet bepaald iets lichtzinnigs om mee om te gaan.
En ook al is de kans op een grote nucleaire ramp klein, helemaal onwaarschijnlijk is ze niet.
En ik wil weten wie wat daar aan het uitsteken is, Oekraine is niet heilig maar de Russen zijn echte mindfuckers denk ik.
Maar goed, ik hoop dat de wereld z'n focus op ZNPP blijft houden, wij kunnen enkel kaarsjes in de brand steken en hopen..
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

[Off-topic]@Dizzy
Faalbaar??

Allicht bedoel je feilbaar...

Minstens kan je de juiste terminologie gebruiken indien je een filosofische benadering wil hanteren.

Beter zou zijn dat je er een apart topic over maakt...

Lees misschien eerst eens iets over bijvoorbeeld Fallibilisme?

Je komt nogal onbeslagen ten ijs. :lol:

Ook dat kan irritant overkomen. :wink:

[/Off-topic]
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Alweer een extra zorg voor Rusland en misschien een goede bestemming voor al die bevroren tegoeden.

Artikel in The daily beast.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Grappig, eentje komt af met off-topic en een ander vult dat aan met een volledig off-topic bericht op de man gespeeld :-D

Misschien was het de bedoeling dat mijn opmerking over uw eigen argumentatie aan flarden schieten... een voorbeeld nodig had :lol:

Dan maar wat over taalkwesties beginnen want de rest van de argumentatie is maar mager of geheel afwezig.

On-topic: de aanwezigheid van een grote kerncentrale in een oorlogszone is zeer verontrustend, dat is niet alleen mijn mening maar ook deze van de IAEA en 42 landen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”