Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 364
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 9 keer

DarkV schreef: Geen idee of het louter perceptie is maar de massale vernietiging van Russisch materiaal en troepen is precies minder aan het worden (nogmaals louter perceptie of geraken de Westerse wapens niet op de juiste plaats, of ... ?).
Zoals ik het begrepen heb, is hun voornaamste doelstelling op dit moment om volledige eenheden klaar te stomen om met die meer modernere wapens een tegenoffensief te starten. En dus dat niet alle geleverde wapens reeds ingezet worden, maar vooral trachten de vijand tegen te houden is. Alhoewel ik toch ook al beelden gezien heb van 155mm houwitzers in actie.
Ik ken niets van militaire taktieken, maar naar verluidt heeft het geen zin om hier en daar op dit moment een moderner/zwaarder materiaal in te zetten, met snelle kans op vernietiging of door de russen genomen t worden.

Ook ik heb de indruk dat er minder russisch materieel vernietigd word. Maar is misschien maar perceptie omdat Oekraïne enige tijd goed op dreef waren rondom Kiev en Sumy.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2997
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

Alle Westerse wapens zijn nog niet ter plaatse en de soldaten zullen ook een tijdje moeten getraind worden om ermee om te kunnen gaan. (enkele tot ettelijke weken?)

De Russen moeten ondertussen krabben om nog iets te vinden om naar Oekraine te sturen, zowel troepen als materieel.
Aanmaak/herstel van materiaal is denkelijk fel bemoeilijkt zoniet quazi onmogelijk door alle sancties.

Aeroflot, is zelfs al vliegtuigen aan het demonteren om andere toestellen in de lucht te kunnen houden.
https://tass.com/economy/1454355?utm_so ... =google.be

Sniper Wali is blijkbaar terug naar huis vertrokken na 2 maanden Oekraine, zwaar teleurgesteld.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Petrikske schreef:Sniper Wali is blijkbaar terug naar huis vertrokken na 2 maanden Oekraine, zwaar teleurgesteld.
Ik kan me inbeelden dat het als buitenlander niet eenvoudig is om daar mee te draaien.

Vandaag heb ik echter nog (nieuwe) filmpjes gezien van Amerikaanse vrijwilligers die Russische voertuigen uitschakelden (en wel voorzien waren van de nodige moderne wapens).
Freec
Pro Member
Pro Member
Berichten: 240
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 22 keer
Recent bedankt: 1 keer

Stillekes hier, is dat omdat ze (en ook wij) aan tverliezen zijn?

De roebel heeft nog nooit zo hoog gestaan, en wij betalen ons blauw aan energie.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

Freec schreef:Stillekes hier, is dat omdat ze (en ook wij) aan tverliezen zijn?

De roebel heeft nog nooit zo hoog gestaan, en wij betalen ons blauw aan energie.
Zo blauw betalen we ons schijnbaar ook niet. Als je ziet hoe het asfalt nog altijd geteisterd word door allerlei huifkarren op vier wielen, met slechts één persoon erin... En alle hotelletjes aan de kust volgeboekt waren het voorbije weekend.

Terwijl op de binnenlandse markt de Russen met hun dure munt weinig kunnen kopen omdat er nauwelijks nog import is. In deze situatie betekent een hoge waarde van hun munt daarom niet dat hun economie goed draait.
Het enige waar ze nog goed aan verdienen is hun olie en gas, met dank aan Orban.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

Freec schreef:
De roebel heeft nog nooit zo hoog gestaan.
Dat is een kunstmatige koers hé. Alle buitenlandse bedrijven zijn daar gestopt met werken, uiteraard zakt de dollar/euro dan. Wat niet maakt dat Russen die munten voor hun "dure" roebels goedkoop kunnen aankopen, want de banken daar wisselen geen dollars/euro's omdat ze er anders hun broek aan scheuren. Dus allemaal fake.

Nieuws dat blijkbaar onder de radar is gebleven.

https://www.rustourismnews.com/2022/05/ ... an-planes/

China Close It’s Airspace for Russian Planes

Iuliia Tore - 4 hours ago - 1 min read

The Chinese Civil Aviation Authority (CAAC) has announced the closure of the country’s airspace for Boeing 757 aircraft of the Russian cargo airline Aviastar-TU.

These are five “double-registered” aircraft that “do not meet the requirements of ICAO.

He added that if flights to China will not stop, the airline will face “appropriate penalties.”

According to the Airfleets service, all five Boeing mentioned having Russian registration, although in early March they were registered in Bermuda.

As previously reported, Russia refused to return leased aircraft to the owners, transferring them to its own register.
Freec
Pro Member
Pro Member
Berichten: 240
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 22 keer
Recent bedankt: 1 keer

timmermc schreef:
Freec schreef:Stillekes hier, is dat omdat ze (en ook wij) aan tverliezen zijn?

De roebel heeft nog nooit zo hoog gestaan, en wij betalen ons blauw aan energie.
Zo blauw betalen we ons schijnbaar ook niet. Als je ziet hoe het asfalt nog altijd geteisterd word door allerlei huifkarren op vier wielen, met slechts één persoon erin... En alle hotelletjes aan de kust volgeboekt waren het voorbije weekend.
Nu ook niet overdrijven he... op de voedselbanken is de middenklasse al aan het aanschuiven. Maar idd, de hoge klasse gaat nog naar de zee :bang:

https://www.hln.be/opinie/onze-opinie-w ... a2e1ad62d/
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

phil48 schreef:Nieuws dat blijkbaar onder de radar is gebleven.

https://www.rustourismnews.com/2022/05/ ... an-planes/

China Close It’s Airspace for Russian Planes
Ik had het enkele dagen geleden al gelezen, maar in het artikel waar ik naar verwijs, was sprake van een maatregel geldend voor elk type vliegtuig uit Rusland, geproduceerd door zowel Boeing als Airbus.

Schijnbaar idd minder belangrijk dan het elke dag nieuws. Hoewel dit gaat over de meerderheid van het civiele aantal toestellen die door Russen geleased waren en nu hen deze niet terug te willen bezorgen of de lease niet te betalen, het volgens mij één van de grootste diefstallen ooit is.
Toch niet zo onbelangrijk.

Bovendien vermoed ik dat deze vliegtuigen bijna aan een A check toe zijn, dus de afbraak gaat snel beginnen nu. :lol:

https://airwaysmag.com/china-closes-airspace-russia/
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2997
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

Freec schreef:Stillekes hier, is dat omdat ze (en ook wij) aan tverliezen zijn?
Misschien omdat het spannend is?

Maar het is niet omdat je enkele dorpen kan innemen dat je de oorlog aan het winnen bent hé.
Ik hoop dat de M270 en of z'n kleinere meer moderne broertje de M142 snel ter plaatse kan zijn net zoals de Harpoon missiles via Denemarken.

Harpoon:
M270:
M142:

Aangaande de M270 en de M142 spreken we over verschillende soorten raketten die kunnen afgevuurd worden.
(anti tank versus anti personal or GPS guided)
Als we nu bv spreken over bv. 'anti personal' dan spreken we over een payload/missile van duizenden granaten die tot ontploffing worden gebracht/missile.
En de M270 kan per reload 12 missiles afvuren tegenover 6 voor de M142.

Wees maar zeker dat dit een gamechanger kan zijn tegenover een in overtal zijnd Russisch leger.

Bob Dylan - The Times They Are A-Changin':

Ik hoop alvast met Bob. :|


En deze is especially voor Putin!
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Ja, natuurlijk is het leuker als de Russen op hun donder krijgen, maar ik had altijd wel gedacht dat het in de Donbas moeilijker zou worden.
Ik ben geen militair expert, maar ik weet gewoon dat het veel makkelijker is als je een aaneengesloten gebied hebt, om dan kleine stukjes van de tegenstrever weg te knabbelen, dan zo'n blitzkrieg die ze in het begin geprobeerd hebben.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2997
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ja voila boulder, meer kans op succes bij focus op een kleiner gebied.
Belangrijk nu is dat de levering van de nieuwe wapens + training snel kan gebeuren want time is meer dan ooit of the essence..
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Petrikske schreef:Harpoon:
Maar het blijft stil op het water... geen idee of er nog Russische marine binnen bereik is (al heeft men blijkbaar heel wat apparatuur afgezet op Slangeneiland - mogelijk met het idee Odessa aan te vallen vanaf daar).
Petrikske schreef: M270:
M142:
De Amerikanen trekken ondertussen hun staart in wegens het risico dat deze gebruikt zouden worden tegen doelen in Rusland wat voor een verdere escalatie kan zorgen. Blijkbaar laat men dus liever de Oekrainiers afslachten want Rusland gooit de regio gewoon plat... ik las dat meer dan 60% van de regio al niet meer bewoonbaar is (en ondertussen komt Lavrov doodleuk vertellen dat ze geen burgers aanvallen).

Lavrov z'n interview voor TF1 is ook weer van een wereldvreemd niveau... de vraag was wat Frankrijk zou doen als we in Belgie de Franse taal zouden verbieden. Ik zie de Franse al een oorlog starten en Belgie volledig plat bombarderen (inclusief de regio waar die Frans sprekende dan wonen)... ik denk/hoop dat we hier toch iets beschaafder zijn dan dat :bang:
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2997
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

Russische schepen zouden nu een perimeter van zo'n 300km in acht moeten nemen en dat is inderdaad al een heel end.

Biden is echt een 'emo' president, kijk maar naar z'n reacties op het Texas shooting incident dus die wapens gaan er zeer zeker wel komen.

BBC News (one hour ago) https://www.bbc.com/news/world-europe-61627316

PS: De US zijn een weg ingeslagen en kunnen nu simpelweg niet meer terug, miljarden investeren en nu Putin laten zegevieren??
Dan ruik ik een ... 'boots on the ground' ,al was het maar om te "helpen" , "trainen" etc....

Nee ik denk niet dat er voor Rusland nog een positief endgame bestaat, en Lavrov is een clown voor de geschiedenisboeken.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Petrikske schreef:Ja voila boulder, meer kans op succes bij focus op een kleiner gebied.
Belangrijk nu is dat de levering van de nieuwe wapens + training snel kan gebeuren want time is meer dan ooit of the essence..
Toen de oorlog in Bosnië bezig was, speelde ik een simpel, maar leuk computerspelletje : Populous.
Het is een strategisch spelletje waarbij je ook grondgebied moet veroveren, het was daar ook altijd duidelijk dat als je één groot aaneengesloten gebied hebt, dat je dan aangrenzende stukken moet aanvallen en veroveren, je kunt dan stukjes omsingelen.
In het begin gingen de Russen eventjes tot in Kiev, met een kilometers lange kolonne die door vijandelijk gebied moesten geraken.
Dan moet je heel sterk staan om daar te geraken.
Als je vertrekt vanuit het gebied dat je hebt, en iedere keer een aanpalend stukje inneemt, is dat veel makkelijker.
Dat leek mij nu zo basiskennis dat ik niet begreep dat de Russen dat niet door hadden.

Hoewel dit een "simpel" spelletje is bevat het alle elementen van een oorlog : land dat moet veroverd worden, als je een sterke leider hebt sta je sterker, je kunt "wapens" inzetten (aardbevingen, vulkaanuitbarstingen, overstromingen, ...).
En iets vergelijkbaar met de atoombom : het Armageddon...
Je hebt de logistieke zaak (in de sneeuw sterven de figuurtjes rapper uit dan op de groene vlakte), enz.
Je hebt het militair evenwicht (in sommige levels start jij bijv. met 1 figuurtje, en de tegenstrever met wel 30).
Er is het geld, hier weergegeven als "manna" (het bijbelse graan), hoe meer je er hebt hoe sterkere wapens je kunt inzetten.
En al dit wordt gespeeld als een allegorie tussen 2 goden die elkaar bekampen.
Afbeelding
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2997
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het grote Russische rijk hé boulder, "dat nazistische varkentje wassen we wel even, zelfs met Chinese banden en stafkaarten uit het gezegende jaar 1984

Wat hebben ze zich daar gruwelijk aan mispakt.
En er zijn nog heel wat andere factoren maar we kunnen niet in herhaling blijven vallen.
Laat ons maar hopen dat het snel voorbij is.

Kerstmis? ☺
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Petrikske schreef:Wat hebben ze zich daar gruwelijk aan mispakt.
Nogmaals, met bruut geweld en overmacht kan je veel goedmaken (en dat zien we de laatste week ook meer en meer).

Hopelijk speelt men dit spel langs de kant van Oekraine ook strategisch (en laat men zich geen tweede keer insluiten).
Petrikske schreef:Nee ik denk niet dat er voor Rusland nog een positief endgame bestaat, en Lavrov is een clown voor de geschiedenisboeken.
Ze hebben nochtans reeds een groot deel van het Zuid-Oosten in hun bezit... hen vragen netjes terug te vertrekken zal heus niet lukken (dus je gaat dit stap voor stap terug moeten veroveren, terwijl we vandaag nog steeds hard bezig zijn met vast te houden wat we hebben en dat lukt amper).
Laatst gewijzigd door DarkV 30 mei 2022, 22:48, in totaal 1 gewijzigd.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Petrikske schreef:Russische schepen zouden nu een perimeter van zo'n 300km in acht moeten nemen en dat is inderdaad al een heel end.
Biden is echt een 'emo' president, kijk maar naar z'n reacties op het Texas shooting incident dus die wapens gaan er zeer zeker wel komen.
BBC News (one hour ago) https://www.bbc.com/news/world-europe-61627316
Ik hoop dat de BBC er juist opzit, en onze media verkeerd.
Petrikske schreef:PS: De US zijn een weg ingeslagen en kunnen nu simpelweg niet meer terug, miljarden investeren en nu Putin laten zegevieren??
Dan ruik ik een ... 'boots on the ground' ,al was het maar om te "helpen" , "trainen" etc....
Dat weet ik niet zo zeker, is hun doel Oekraïne uit de klauwen van de nieuwe nazi's met hun Z-swastika's te redden?
Of gaat het hen er vooral om om de Russen te verzwakken?
In dat laatste geval komt een oorlog die lang aansleept hen niet slecht uit.
Petrikske schreef:Nee ik denk niet dat er voor Rusland nog een positief endgame bestaat, en Lavrov is een clown voor de geschiedenisboeken.
Ik vraag mij ook af wat je wint als je een land helemaal kapot schiet, je hebt dan wel grondgebied, maar het is één grote puinhoop.
Zoiets heropbouwen kost decennia.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

boulder schreef:Of gaat het hen er vooral om om de Russen te verzwakken?
Welk voordeel heeft de US van een verzwakt Rusland... tenzij men een rechtstreeks oorlog in het achterhoofd heeft (en dat is pure waanzin, dat weten we allemaal).
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

DarkV schreef:
boulder schreef:Of gaat het hen er vooral om om de Russen te verzwakken?
Welk voordeel heeft de US van een verzwakt Rusland... tenzij men een rechtstreeks oorlog in het achterhoofd heeft (en dat is pure waanzin, dat weten we allemaal).
Kijk, de laatste 20 jaar heeft Poetin niets anders gedaan dan in de buurlanden binnen te vallen, daar stukken grondgebied te veroveren en dan weer de situatie te laten sluimeren.
Ik denk dat hij nu bezig is met al die stukken aan elkaar te breien, om zo zijn Groot-Rusland te creëren.
Als Poetin "beziggehouden" wordt in Oekraïne kan hij moeilijk tegelijk in Transnistrië binnenvallen, of nog in andere landen.
En als zijn leger gedecimeerd is, zal hij lange tijd geen oorlogje meer kunnen spelen.
Dat lijkt mij toch wel een duidelijk voordeel.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Die "één grote puinhoop" duidt heel duidelijk aan waar de grens ligt in de ogen van Rusland.
Voor wie daar toch nog enigszins mocht aan twijfelen...

Vanuit het Westen dacht men steeds verder, organisch, kunnen op te schuiven.
Awel, ja, die limiet werd in de ogen van Rusland overschreden.
Nu is er "erg weinig twijfel" over. :lol:

En ik denk dat men dat Zelensky ook wel al tussen de lijnen door heeft laten verstaan.

De VS probeert er natuurlijk een slaatje uit te slaan:
  • Wapens? OK, leveren we ($$$)
  • Rusland én Europa verzwakken? Komt in de sjakosh. :wink:
  • Zelfs voor hun olie en gas hebben ze plots "sterk verhoogde" interesse aan stevige prijzen...
Ook onze Tinne Van der Straeten trekt graag haar sjakosh open voor extra LNG voor die "tijdelijke" extra aardgascentrales...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8270
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Itt Frankrijk (België) en Duitsland, heeft Nederland ervoor gekozen om niet toe te geven aan de agressor en de oorlog in Oekraïne niet financieel te ondersteunen door al te gemakkelijk toe te geven aan eenzijdig opgelegde wijzigingen van de betaalvoorwaarden.

Putin heeft bijgevolg de gasleiding dichtgedraaid. Een voorspelbare reactie, dus Nederland heeft al elders gas aangekocht, en kan rustig slapen wetende dat ze de oorlog niet in gang houden, itt Duitsers en Fransen die wel iets doen om over na te denken elke nacht.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

CCatalyst schreef:...door al te gemakkelijk toe te geven aan eenzijdig opgelegde wijzigingen van de betaalvoorwaarden.
Awel, ik vind dat toch wel een héél kortzichtige visie: een tunnelvisie.
Diverse landen, "heel Europa" en nog wat "belanghebbenden", legden/leggen sancties op aan Rusland omwille van een oorlog "waar ze niks mee te maken hebben". Ahum.

En dan wordt het plots "eenzijdig opgelegde wijzigingen van de betaalvoorwaarden". :lol: :lol:

Er zijn nog wel wat zaken (de sancties) die eenzijdig werden opgelegd "door belanghebbende(??) partijen"... hoewel ze "niks met die oorlog te maken hebben".

Iets van actie<==>reactie? :wink:

Feit is dat de Europese expansiedrang op een keiharde muur gestoten is!!
Ze lijken dat nu pas stilletjes aan te beseffen.

De vrees bestaat dat de Russen misschien geen genoegen nemen met enkele provincies van Oekraïne.
En dan breekt de hel pas écht los!

Tenminste als de aankomende voedselcrisis hier het volk niet te hard laat morren.
Dan zal het rap gedaan zijn met heldhaftige praat van onze Europese leiders.
Of ieder land voor zich: dat kennen vanuit de corona crisis.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Ordon schreef:Feit is dat de Europese expansiedrang op een keiharde muur gestoten is!!
Europa ligt nog altijd waar het lag hoor, ondanks die Russische leugen.
Ordon schreef:De vrees bestaat dat de Russen misschien geen genoegen nemen met enkele provincies van Oekraïne.
En dan breekt de hel pas écht los!
Hoezo vrees?
Je doet nu alsof dat ooit zo geweest is.
De Russen zijn gewoon de nieuwe nazi's, nu is het moment om ze terug te dringen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8270
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Ordon schreef:En dan wordt het plots "eenzijdig opgelegde wijzigingen van de betaalvoorwaarden". :lol: :lol:
In het contract - wat een private aangelegenheid is - staat dat de gasleveringen betaald worden met Euros of Dollars, dat is waar zowel Gazprom (aka Putin) als de ontvanger van de levering hun handtekening onder gezet hebben. Als je dan plots Roebels eist in de plaats van Euros of Dollars, zonder wederzijds akkoord, is dat een eenzijdig opgelegde wijziging wat neerkomt op contractbreuk (langs de kant van Rusland).

De economische sancties zijn een publieke aangelegenheid en hebben niets te maken met dat contract, het is niet omdat Airbus geen vliegtuigonderdelen mag leveren aan Rusland dat dat contractbreuk zou zijn, dat is overmacht. Als Rusland wraak wilt nemen daarvoor kan ze op haar beurt sancties uitvaardigen, maar niet eenzijdig private contracten zitten veranderen.

Rusland (niet Gazprom) mag bijvoorbeeld gerust beslissen dat de EU als tegensanctie geen kubieke meter gas meer krijgt. Het contract blijft dan bestaan zoals het is, maar Gazprom kan dan de overmacht inroepen om niet te leveren. Nu, natuurlijk zal Putin dat niet beslissen want Rusland heeft het Europees geld zwaar nodig om de agressie in stand te kunnen houden.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Ja, boulder, gij hebt uw visie én overtuiging hé.

En je hebt voorheen al aangegeven "niet door de ogen van de Russen willen te kijken".
Dat is des duivels voor jou.
Awel, ja, dan zult ge dat nooit zien.

Feitelijk belichaam jij wel wat die ‘intellectuele no-gozone’, waarvan sprake in dit artikel.

En, euhm, "don't shoot the pianoplayer". 8)
CCatalyst schreef:Als Rusland wraak wilt nemen daarvoor kan ze op haar beurt sancties uitvaardigen, maar niet eenzijdig private contracten zitten veranderen.
Dat is eerder een semantische discussie hé.
Diegene die het eerst eenzijdig, tussen die twee partijen(!!), sancties heeft uitgevaardigd is gekend.
Natuurlijke en rechtspersonen zijn nog altijd rechtsonderhorigen van een land.
Simpel.
Dan mag men zich inderdaad verwachten aan een tegenreactie.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Ordon schreef:Ja, boulder, gij hebt uw visie én overtuiging hé.
We zijn niet allemaal knechtjes van Rusland, hee.
Ordon schreef:En je hebt voorheen al aangegeven "niet door de ogen van de Russen willen te kijken".
Wat ze vertellen zijn gewoon leugens.
Het Westen expandeert niet, de oorlog is niet begonnen omdat Oekraïne een stuk van Rusland gepikt had, wel omgekeerd.
Ordon schreef:Dat is eerder een semantische discussie hé.
Een contract is geen semantische discussie...
CCatalyst schreef:Itt Frankrijk (België) en Duitsland, heeft Nederland ervoor gekozen om niet toe te geven aan de agressor en de oorlog in Oekraïne niet financieel te ondersteunen door al te gemakkelijk toe te geven aan eenzijdig opgelegde wijzigingen van de betaalvoorwaarden.
Nederland zat wel in een positie dat ze konden dat dichtdraaien ondergaan.
Vergeet niet dat Nederland zelf wat aardgas produceert, en ook nog wat andere leveranciers heeft.
Duitsland heeft voor de kernuitstap gekozen (België was bijna ook zover gegaan), met alle gevolgen van dien.
Ieder land zit daar gewoon in een andere positie.
Wie het zich kan permitteren zal niet in roebels betalen, maar wie met zijn rug tegen de muur staat, zal wel toegeven.
Dit is het uit elkaar spelen wat Rusland probeert.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Indien morgen de VS beslissen dat er geen onderdelen van Boeing naar België geleverd mogen worden, mag je nog "privaat" contract hebben wat je wil. 8)

Of dacht jij dat dan de "boulder wetgeving" van toepassing is. :lol:

Misschien moet je eens nadenken wat die Europese leiders (en de MM) intussen tussen jouw twee oren gepropt hebben. :wink:
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

boulder schreef: Wie het zich kan permitteren zal niet in roebels betalen, maar wie met zijn rug tegen de muur staat, zal wel toegeven.
Het zijn natuurlijk niet de grote landen die Poetin raakt, maar de kleinere.

@ordon

Als je werkgever morgen beslist jou in Turkse lira's uit te betalen, zal je dan ook zeggen dat het maar normaal is, want hij kan daar (net als Rusland) ook wel een fake reden voor bedenken. Ben je er niet mee akkoord, dan ga je niet naar de rechtbank (Rusland erkent die niet), maar zoek je gewoon een andere job. Makkelijk toch ?
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

phil48 schreef:Als je werkgever morgen beslist jou in Turkse lira's uit te betalen, zal je dan ook zeggen dat het maar normaal is, want hij kan daar (net als Rusland) ook wel een fake reden voor bedenken.
Vraag je eerst eens af welke wetgeving van toepassing is alvorens "vergelijkingen" te maken!!
Tussen twee onderdanen van België is dat allicht de Belgische wetgeving.

En indien er al sprake is van een inbreuk: succes met in het buitenland gaan te procederen.
De Russische rechters zullen nogal eens lachen. :lol:
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

Internationale wetgeving is voor Rusland dus niet van tel. Da's wel duidelijk.

Hoe kan je dan met zo'n land nog handel drijven? Zo snel mogelijk af van hun gas en olie en dan bekijken ze het zelf maar.

En die Russische rechters mogen zich geen rechter noemen, dat zijn gewoon puppets van het regime, kijk maar naar de fake processen zoals dat van o.m. Navalny.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Denk je werkelijk dat het in België altijd volgens het boekje verloopt?
Als het moet, passen ze desnoods de wetgeving aan hoor.
Of moeten ze die, met lange tanden, aanpassen.
Intussen ben je "de sigaar".

Kijk maar naar de discriminatie die bestond tussen de belasting op inkomstenen van binnenlands of buitenlands vastgoed.
Jarenlang heeft België gesparteld voor een internationaal rechtscollege: goed wetende dat ze verkeerd bezig waren!!!

Kijk maar de feitelijke discriminatie op basis van geslacht zoals in het Arrest-Marckx.
Jarenlang heeft België gesparteld voor een internationaal rechtscollege (EHRM): goed wetende dat ze verkeerd bezig waren!!!

Zelfs het Grondwettelijk Hof blijkt creatief te zijn indien het teveel geld gaat kosten.
Buitenechtelijke kinderen konden vroeger niet erven van hun biologische vader.
Ja, en in Congo is er toch wel wat scheef gepoept.
Dat was een probleem natuurlijk. :lol:
Die wetgeving (het Burgerlijk Wetboek!!) discrimineerde op basis van afkomst.
Dus heeft men dat stuk, dat normaliter met terugwerkende kracht (ex tunc) zou moeten zijn, "gewoonweg" beperkt in de tijd...
Jawel, ons Grondwettelijk Hof.
Die beperking in de tijd is er nog steeds.
phil48 schreef:Hoe kan je dan met zo'n land nog handel drijven?
En dan zou je de volgende vraag voor België kunnen stellen: "Hoe kun je in zo'n land leven?"


Bovenstaand is uiteraard op generlei wijze een goedkeuring van de slachtpartij die heden in Oekraïne plaatsvind hé.


Trouwens ook zoiets om eens over na te denken:
  • Een soldaat mag een andere soldaat doodschieten: dat is geen moord én (meestal) geoorloofd. Nochtans ook een mens.
  • Een soldaat mag een ongewapende burger niet doodschieten: anders is het moord en ongeoorloofd.
Het recht op leven is dus duidelijk niet écht absoluut, zoals ook blijkt uit Artikel 2 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.
TITEL I
RECHTEN EN VRIJHEDEN
ARTIKEL 2
Recht op leven
1. Het recht van een ieder op leven wordt beschermd door de wet. Niemand mag opzettelijk van het leven worden beroofd, behoudens door de tenuitvoerlegging van een gerechtelijk vonnis wegens een misdrijf waarvoor de wet in de doodstraf voorziet.
2. De beroving van het leven wordt niet geacht in strijd met dit artikel te zijn geschied ingeval zij het gevolg is van het gebruik van geweld, dat absoluut noodzakelijk is:
(a) ter verdediging van wie dan ook tegen onrechtmatig geweld;
(b) teneinde een rechtmatige arrestatie te bewerkstelligen of het ontsnappen van iemand die op rechtmatige wijze is gedetineerd, te voorkomen;
(c) teneinde in overeenstemming met de wet een oproer of opstand te onderdrukken.
Zelfs aan landen waar de doodstraf nog bestaat, werd er toen gedacht. :wink:
Of om "in overeenstemming met de wet een oproer of opstand te onderdrukken"...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Ordon schreef:Misschien moet je eens nadenken wat die Europese leiders (en de MM) intussen tussen jouw twee oren gepropt hebben. :wink:
Niet iedereen gaat voort op de propaganda van Russia Today en de leugens van Lafhond, hee ("als België het Frans zou verbieden...", die leugenaar doet alsof in Oekraïne geen Russisch mag gesproken worden).
Ordon schreef:Denk je werkelijk dat het in België altijd volgens het boekje verloopt?
Het is typisch aan demagogen dat ze de onvolkomenheden in het ene land / systeem gelijkstellen met het totale falen in eigen land / systeem.
Genre: "Jij hebt 95% op je Frans, ik 40%, we hebben allebei nog veel te leren..."
Het is gewoon pure demagogie.
In Rusland en Wit-Rusland kun je gewoon vergiftigd en vermoord worden door de geheime dienst als je concurrent bent voor het presidentschap.
Ohja, en die schurkenstaat beperkt zich niet tot de eigen landsgrenzen.
Herinner u hoe ze "toeristen" stuurden naar Engeland om daar een echtpaar te gaan vergiftigen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Ordon schreef: Misschien moet je eens nadenken wat die Europese leiders (en de MM) intussen tussen jouw twee oren gepropt hebben. :wink:
je bedoelt dat de Nato al 20j het lidmaatschap van Oekraïne tegenhoudt maar tegelijk naar het oosten wil uitbreiden en, volgens Rusland, al de buurlanden van rusland dwingt om lid te worden?
Washington heeft nu, na 100j neutraliteit, Zweden en finland gedwongen om ook lidmaatschap aan te vragen.

Rusland wil de nato niet als buren dus zorgen ze er nu voor dat elk buurland lid wil worden.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

En nu heeft de Rus getoond heeft hoe zwak zijn militair apparaat is, en hoe hun grote chief in command eigenlijk een bananen republiek dictator is waar de wereld achter zijn rug hartelijk om lacht.
Wat een gigantische misrekening van dit strategisch genie zoals sommige volgelingen hem nog steeds na drie maanden durven te benoemen. Hij heeft alles voor elkaar gekregen waar hij het meest bang voor was, de op sterven na bijna dood bloedende NAVO nieuw leven ingeblazen, zijn schrik voor een uitbreiding ervan is hem ook slecht bekomen met een extra 1300km Finse erbij, 30 jaar economische vooruitgang voor zijn volk en het land is compleet uiteengespat en hij heeft iedereen een grondige afkeer bezorgd voor al wie of wat Russisch is.
Met een pyrrusoverwinning zoals het er nu voorstaat kan hij voortaan het best elk jaar de 'dag van de overwinning' parade op 9 mei laten doorgaan als een Aalstenaars carnaval.

Enkele maanden geleden stond het Westen met knikkende knieën van schrik te luisteren naar zijn dreigingen, we hadden toen beter meteen beslist om een overvloed aan wapens en zelfs luchtsteun te verlenen aan Oekraïne, maar we gingen er toen nog van uit dat die Russische beer gevaarlijk was en wij hem beter niet tergden. Nu blijkt dat het niet meer dan een circusbeer is zonder klauwen en tanden.
Hij kan op zijn best een vazalstaat worden van China. Hij heeft het beetje grote aanzien dat er nog was van Rusland totaal belachelijk gemaakt en voor decennia te komen kapot gemaakt. Als grote nationalist kan 'em fier zijn.

Afsluiten van gas en olie gaat ons tijdelijk pijn doen omdat we daaraan verslaafd waren, maar op deze manier raken we eindelijk af van die carbon verslaving. De groene boys en girls onder ons kunnen de boom in met hun gascentrales. We gaan eindelijk echte energie productie moeten ontwikkelen die werkt en stoppen met ideologische zever te verkopen dat het niet zal werken zonder een gascentrale.
We moeten stoppen met zeiken over kernenergie en eindelijk paal en perk stellen aan het over de grens heen kijken naar Duitse groene hypocrisie hierover. We houden onze centrales open en de groenen moeten maar een kaars branden in de winter, punt.

Willen we echt decarboniseren dan moeten we stoppen met stomme verdragskes met een vazalstaat als Rusland of andere aan te gaan.
De rest van hun Russische handel hebben we niet nodig.
Laatst gewijzigd door timmermc 31 mei 2022, 08:59, in totaal 1 gewijzigd.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ordon schreef:Vanuit het Westen dacht men steeds verder, organisch, kunnen op te schuiven.
Awel, ja, die limiet werd in de ogen van Rusland overschreden.
Nu is er "erg weinig twijfel" over. :lol:
Is er een nieuwe Putin lover opgestaan die nog eens komt proberen te vertellen dat het allemaal onze schuld is ?

Het "Westen" heeft hier niets gedacht... wel het souvereine land Oekraine dat volgens mij nog steeds zelf kiest wat het wil (en dat koos duidelijk voor een vrije staat te zijn naar Europeese model, en niet te leven onder een dictatuur van een bruut die een genocide niet uit de weg gaat).

Rusland is dus Oekraine binnen gevallen, niet andersom... al de rest is gewoon plat gezwets van jou :nono:

Jij kan gerust meegaan met Lavrov, die zou Brussel ook plat bombarderen en alle Vlamingen uitmoorden omdat we taal faciliteiten afschaffen :bang:
Freec
Pro Member
Pro Member
Berichten: 240
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 22 keer
Recent bedankt: 1 keer

Beetje inhoudelijk reageren, is leuker lezen, dan 5 dooddoeners in dezelfde post te plaatsen. Eh DarkV
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Freec schreef:Beetje inhoudelijk reageren, is leuker lezen, dan 5 dooddoeners in dezelfde post te plaatsen. Eh DarkV
inhoudelijk valt er nog weinig te zeggen.
De hele russische argumentatie houdt geen steek en toch zijn er die dat blind blijven volgen. vaak onder de noemer gematigdheid, realiteitszin, neutraliteit, ...

Daarvoor verwijs je bvb naar Lavrov's laatste debiliteit dat Frankrijk Wallonie zou platbombarderen als iemand het Frans hier zou verbieden.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

een mening is nog iets anders dan de waarheid...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Freec schreef:Beetje inhoudelijk reageren, is leuker lezen, dan 5 dooddoeners in dezelfde post te plaatsen. Eh DarkV
Het zijn nochtans feiten in plaats van leugens die we constant horen van Rusland.
Petrikske schreef:M270:
M142:
De Amerikanen gaan dan toch MLRS leveren, hetzij met een beperkte range (die wel verder gaat dan wat Oekraine momenteel beschikbaar heeft).
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Gisteren was er een goeie uitzeding over Navalny op onze VRT:
https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/navalny/

Nog steeds te zien op VRTnu.

Het geeft een beeld van hoe het systeem werkt en hoe ze tegenspraak aanpakken. Het is goed gemaakt en hier en daar zelfs grappig zoals het verhaal achter moskou4 :wink:

Het beste is echter de beelden van Navalny die de mannen die hem vergiftigden gewoon opbelt.

Voor de rest geldt, één veldslag is de oorlog niet. Rusland heeft al moeite om grondgebied te veroveren maar het gaat om behouden. De tijd werkt in hun nadeel en de motivatie is in hetzelfde bedje ziek. Rusland heeft al lang verloren, ze beseffen het nog niet en strubbelen nog tegen. Het wordt tijd dat de Russen die wel enige realiteitszin hebben hun probleempje aanpakken, ze hebben mensen die dat denken te kunnen met een onderbroek :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”