SPR schreef:De overheid heeft van die nooddorpen gebouwd, ze zijn er mee gestopt omdat ze niet bevolkt raken.
Is dat zo?
Van dat niet gevuld raken had ik niet gehoord.
SPR schreef:Anderzijds, loopt iets niet goed? = Altijd de fout van de overheid.
Je kunt die problemen toch niet ontkennen?
En ik heb die problemen voorspeld onmiddellijk toen die #plekvrij uitkwam.
Mensen zitten vol goede bedoelingen, maar ze weten niet waar ze aan beginnen.
Ik heb het toen vergeleken met een dochter die na een echtscheiding weer bij de ouders gaat wonen.
Dat leidt ook heel vaak tot spanningen, en dat zijn nochtans ouders en kinderen, die elkaar perfect kennen, dezelfde taal spreken, dezelfde gewoontes hebben, enz.
Wat moet dat dan niet zijn als je getraumatiseerde mensen in huis haalt, die een taal spreken die je niet machtig bent, die totale vreemden zijn, zonder enig vooruitzicht over hoe lang dit gaat duren, enz.
Ik heb toen ook gewaarschuwd dat de Overheid wel beloofde dat het maar voor eventjes was, tot ze zelf noodopvang zouden bieden, maar dat het nog maar de vraag was wanneer ze die ook daadwerkelijk zouden kunnen bieden.
Maar als je zegt, altijd de fout van de Overheid, vind jij dan werkelijk dat het aan de burgers is om getraumatiseerde mensen op te vangen?
Ik ben geen psycholoog of psychiater, de meesten hier niet, denk ik.
En tot slot is er dan nog de financiële kant van het verhaal, ik heb dan nog gehoord dat veel mensen constant voor de extra kosten opdraaien.
Is dat allemaal de plicht van de burger om dat te dragen, op een moment dat de inflatie enorm hoog is, en veel gezinnen het al moeilijk hebben om het hoofd boven water te houden?
SPR schreef:Er zullen echt wel mensen zijn die tijdelijk iemand kunnen opvangen in een kamer of huis of...
Ik vraag mij toch af hoe die mensen dat doen.
Moeten die mensen dan niet overdag naar hun werk?
Zijn die dan er gerust op dat als ze terugkeren alles nog OK is?
Of zijn dat mensen die full time van thuis uit werken?
SPR schreef:Iemand letterlijk een kamer aanbieden in jouw huis zal een pak moeilijker zijn dan een vrij appartementje te kunnen aanbieden.
Goh, een vrij appartementje.
Dus je gaat getraumatiseerde mensen in een appartement dat vrijstaat (bijv. een appartement aan de kust) huisvesten, terwijl je zelf elders woont?
Dan laat je die mensen dus gewoon full time alleen, in een vreemd land, waar ze de taal niet spreken, terwijl ze getraumatiseerd zijn, en waarschijnlijk nood hebben aan geestelijke bijstand?
Ik vind dat niet zo fantastisch, hoor.
SPR schreef:Anderzijds denk ik: solidariteit is wel dik ok, stel dat wij zoiets aan de hand hebben, dan hoop je dat op een ander ook te vinden.
Natuurlijk, maar ik denk wel dat men anno 2022 veel meer verwacht qua hulp dan in WO II.
Daar hoor je vaak verhalen van mensen die terecht konden bij een boer, maar die konden dan wel vaak meehelpen met het werk op de boerderij.
De psychologische opvang die je heden ten dage verwacht, die was er toen niet, en vaak kwamen die mensen in een buurland terecht, waar ze wel (een beetje) de taal spraken.