Splitsing van het land - discussie

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

petrol242 schreef: Efkes serieus blijven hé. Dus heel het sociaal pact dan maar op de schop en gij spreekt van bangmakerij?
???
bangmakerij als in allerlei voorspellingen die nergens op slaan.
De grootste transfers gebeuren tussen werkende klasse en groot kapitaal en dat gaat een splitsing nog versterken want het zijn diegenen die nu al met hun tengels in de sociale zekerheid zitten te graaien die de grootste voorstander zijn. Als je nu denkt, en zo zijn er spijtig genoeg veel, dat je het als kleine garnaal beter gaat hebben in een gesplitst land,
hoe doen ze dat dan in finland, Denemarken en Ierland? is uw voorspelling, ook in tjechoslowakije uitgekomen?
bij de PS bijvoorbeeld zitten veel separatisten. De onderhandelingen van PS met NVA al vergeten? Het opblazen van het land heeft daar op tafel gelegen,
da is nieuws :)
ik merk op dat je vast zit in een aantal klassieke denkbeelden en vooroordelen over deze materie die er goed in geramd zijn.
zoals daar zijn?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik ga even petrol corrigeren in de PS zitten veel regionalisten niet persé separatisten.

De deal was simpel Wallonië kreeg meer geld en NVA mocht zijn communautaire agenda uitvoeren.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9745
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Wat ik en petrol 1207 aan het verstand proberen te brengen is dat verdeel en heers een beproefde techniek is om eigenbelang te dienen. Burgers worden verdeeld en tegen elkaar opgezet, zolang ze tegen elkaar vechten zijn de posten/belangen niet in gevaar en piepen ze minder over een massale grondvervuiling bijvoorbeeld.

Het is ook duidelijk dat men steevast inhakt op het middenveld dat een buffer vormt tussen belangen van de burgers en andere actoren. Eens deze lastposten verdeeld worden of liefst uitgeschakeld, zijn de belangen/rechten van de burger nog makkelijker aan te tasten. Sommige burgers lopen daar nog achteraan :bang:

Je moet niet naar andere landen kijken om te zien in welke richting we gaan. Vlaanderen heeft NU al heel wat bevoegdheden. Bekijk hoe ze er mee omgaan en je weet genoeg. Denk je dat ze na een splitsing ineens een andere richting uit gaan? Het is telkens pro-privé en afbouw van sociale rechten, rechten waar onze Waalse landgenoten iets beter de waarde van inschatten. Eens verlost van deze lastposten kan men pas loss gehen. Anderen denken nog dat de besparingsdrang en regelitis ineens zal omslaan in gulheid naar de zwakkeren :lol: :roll:

Afbeelding
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Dizzy schreef:Wat ik en petrol 1207 aan het trage verstand proberen te brengen is dat verdeel en heers een beproefde techniek is om eigenbelang te dienen.
waarom beledigen? voel je je daardoor nu beter?
Je moet niet naar andere landen kijken om te zien in welke richting we gaan.
ook een manier om de hamvraag te omzeilen natuurlijk :)
ik mag dus niet meer naar al die EU lidstaten kijken die ongeveer evengroot of economisch even sterk zijn als het huidige Vlaanderen en perfect functioneren :)

Vlaanderen heeft NU al heel wat bevoegdheden. Bekijk hoe ze er mee omgaan en je weet genoeg.
de bevoegdheden hebben ze meestal onvolledig, daar zit 'm elke keer opnieuw het grootste probleem en knelpunt.
neem bv de vaccins
aankoop is bevoegdheid vh ene niveau,, organisatie vaccincentra's is bevoegdheid van een ander niveau, en een 3e of 4e niveau is nog eens bevoegd voor een ander deelaspect in de keten.
dat is geen optimale manier van werken zoals we zelf kunnen vaststellen.

dat vlaamse politici incompetent zijn is op zich geen argument om Belgie te behouden. Je weet niet hoe de Nva zal scoren als de bestaansreden van hun partij wegvalt (onafhankelijk vlaanderen).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

1207 schreef:
Vlaanderen heeft NU al heel wat bevoegdheden. Bekijk hoe ze er mee omgaan en je weet genoeg.
de bevoegdheden hebben ze meestal onvolledig, daar zit 'm elke keer opnieuw het grootste probleem en knelpunt.
De conclusie houdt nog steeds stand voor de bevoegdheden die wél bij Vlaanderen zitten en waar het excuus "de Walen" dus niet voor van toepassing is.
> onderwijs, milieu, mobiliteit, ...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9745
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Het is niet alleen in deze discussie dat je steeds opnieuw afkomt met hetzelfde ook als u al meermaals op de fouten van de redenering gewezen is. Mensen hebben geduld maar het is niet oneindig, dat geldt ook voor mij. Ik voel me dus niet beter maar ik zou graag wat opschieten en vooruitgang boeken.

Dat Vlaanderen KAN bestaan in deze omvang is niet betwist en al meermaals toegegeven. De vraag is of het beter zou zijn. Is het afstaan van een groot deel van uw grondgebied voordelig op LT of niet DAAR gaat de discussie over.

Omvang speelt echter WEL een rol in de economische wetmatigheden. Bedrijven fusioneren om kosten te besparen en overhead te verminderen, wat wij doen is het omgekeerde. Er is dus een tegenspraak in enerzijds splitsen om economische redenen terwijl dit ook deels tegen de economische logica in gaat.

Vlaanderen heeft op heel wat Vlakken wel degelijk ruime en soms zelfs volledige bevoegdheid. Ze doen het er niet beter mee en soms zelfs slechter. Bekijk De Lijn om maar één voorbeeld te geven.

Ik merk dat je weer in het "het is de schuld van" modus vliegt terwijl dat niet opgaat voor de bevoegdheden die we wel volledig zelf beheren. Gezondheid zou beter federaal georganiseerd worden, dan heb je al die tussenniveau's niet nodig en spreid je het risico over een grotere groep dan enkel Vlamingen. Eenheid van commando is belangrijk, zeker in crisissen. Zelfs de zaken die we zelf mochten doen liepen ook niet zoals het moest en vaak meer dan een Beke verkeerd. Een prachtig voorbeeld van hoe de splitsing voor veel problemen zorgt en niet noodzakelijk enige verbetering oplevert.

België blijft voor mij beter behouden omdat de Belgen, Vlamingen, Brusselaars en Walen, dat in meerderheid willen. Dat De Vlaamse incompetentie inderdaad geen beterschap doet vermoeden komt daar nog bovenop. Tenslotte geloof ik niet in de winst die een amputatie van een groot deel grondgebied en burgers u kan opleveren in een systeem dat gebouwd is op groei en internationale tendensen van concentratie van middelen.

Vandaag zijn ze weer beginnen leuteren over regionale lijnen bij de NMBS. Dat is opnieuw een voorbeeld van hoe een ideologische keuze enkel dient om de privé ten dienste te zijn. De privé kan dan de winsten uit de rendabele lijnen halen en uitkeren aan aandeelhouders. De staat blijft met de onrendabele lijnen zitten en de burger, wij dus, kunnen daarvoor betalen.

Regionale lijnen betekent ook overstappen en noodzakelijke afspraken over aansluitingen tussen Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Laat nu veel treingebruikers in Brussel werken en je ziet de catastrofe al afkomen. De vorige opdeling van de NMBS was al rampzalig gebleken. Opnieuw doet men de splitsing af als mirakeloplossing terwijl het enkel de problemen vermenigvuldigd en niets doet aan de structurele problemen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Zo is dat Dizzy.
1207 schreef: bangmakerij als in allerlei voorspellingen die nergens op slaan.
Ik baseer mij helemaal niet op voorspellingen. Zie wat er nu al aan het gebeuren is en je moet geen politicologie gestudeerd hebben om de motor achter de splitsingsdrang te snappen. Je hebt nog geen enkel tegenargument gegeven om de rol van het Vlaams patronaat dat een reactionair en pro-patronaal wingewest van Vlaanderen wil maken, te ontkrachten. Dat leidt onherroepelijk naar een asociaal beleid dat ondergeschikt is aan de concurrentiepositie van de economische elite. In plaats daarvan verwijt je mensen bangmakerij en zich te baseren op 'voorspellingen'?
1207 schreef: hoe doen ze dat dan in finland, Denemarken en Ierland? is uw voorspelling, ook in tjechoslowakije uitgekomen?
Het is niet omdat landen eenzelfde bevolkingsaantal hebben dat je hun situatie kan reflecteren op België. Wat Slovakije en Tsjechië betreft moet je eens de vergelijking maken in hoeverre de arbeidersklasse zich heeft verbeterd of verslechterd voor en na de splitsing. En dat is niet hetzelfde als de economische prestaties van die landen voor alle duidelijkheid. Ik denk dat je gaat verschieten.
1207 schreef:zoals daar zijn?
Ik denk dat we jouw mantra's hier al genoeg hebben gelezen, maar ik zal ze even voor je samen vatten :
* Als de transfers in de SZ op houden te bestaan, gaat de Vlaamse arbeider er beter op worden. Dat is nog de grootste billenkletser.
* Dat de bevoegdheden in Vlaanderen het slecht doen is door de schuld van Federale inmenging of omdat ze niet volledig overgedragen zijn.
* Andere kleine bevolkingen doen het ook goed, zelfs perfect. Uiteraard zonder definitie van 'goed' en perfect en zonder naar de situatie van de werkende klasse te kijken dus...
* De Walen blokkeren de zelfstandigheid van Vlaanderen. Ondanks dat er al 7 staatshervormingen zijn geweest...
* Verandering is principieel verbeteren
* Argumenten tegen splitsing zijn op emotie gebaseerd en zijn een dogma, valse dilemma's? Leeg en zonder inhoud dus. Zo kan je altijd gelijk hebben maar dat heeft nul waarde in een debat
* Ontkennen dat er geen draagvlak is voor splitsing
...
Soit, ik heb mijn best gedaan om die roze bril voor een splitsing af te krijgen maar hij zit er blijkbaar met superlijm op gekleefd.
boonpwnz schreef:Ik ga even petrol corrigeren in de PS zitten veel regionalisten niet persé separatisten.
Je hoeft mij niet te corrigeren. Er zitten wel degelijk figuren bij de PS die voor onafhankelijkheid gaan. De deal in draft was ook niet een omkoping van Wallonië. Er werd wel degelijk over een grondwetsherziening gesproken.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

petrol242 schreef:
boonpwnz schreef:Ik ga even petrol corrigeren in de PS zitten veel regionalisten niet persé separatisten.
Je hoeft mij niet te corrigeren. Er zitten wel degelijk figuren bij de PS die voor onafhankelijkheid gaan. De deal in draft was ook niet een omkoping van Wallonië. Er werd wel degelijk over een grondwetsherziening gesproken.
Regionalisten genoeg in Wallonië, maar separatisten?
Kan je eens wat voorbeelden geven, liefst naar een interview ofzo waarin ze hun separatistische droomwens toelichten etc?

@regionalisten
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210614_98040164
Jean-Luc Crucke (MR)
Was u geen volbloed regionalist?
‘Jazeker. Ik ben geen Belgicist, ik geloof in vier sterke regio’s in een sterk land.
Pierre-Yves Dermagne (PS)
https://www.standaard.be/cnt/dmf20201203_96787860
Een regionalist én republikein in de partijtop van de PS
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

petrol242 schreef: . Je hebt nog geen enkel tegenargument gegeven om de rol van het Vlaams patronaat
dat jij links communistisch bent respecteer ik maar is irrelevant.

belgie unitair werkt niet
het gedrocht vandaag werkt niet
waarom zou het zelfstandig ook niet werken? wat is er tegen om het te proberen?
dat zal zeker neit werken maar stappen richting unitaire zetten al zeker alles verbeteren?
Het is niet omdat landen eenzelfde bevolkingsaantal hebben dat je hun situatie kan reflecteren op België.
volgens jou is Vlaanderen te klein, nietig, te weinig bewoners,... om zelfstandig te kunnen functioneren.
ik gebruik die landen als tegenvoorbeeld omdat ze op die punten wel vergelijkbaar zijn met Vlaanderen. Dat finland een kouder land is doet er dus niet toe.

* Als de transfers in de SZ op houden te bestaan, gaat de Vlaamse arbeider er beter op worden. Dat is nog de grootste billenkletser.
en dat het er heel zeker slechter op zal worden en de SZ 100% zeker grotendeels opgedoekt zal worden in een onafhankelijk Vlaanderen zijn blijkbaar vaststaande feiten?
dit soort bangmakerij is uiteraard op emoties spelen en puur populisme

de rest vh lijstje bespaar ik me.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9745
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

1207 schreef:belgie unitair werkt niet
het gedrocht vandaag werkt niet
waarom zou het zelfstandig ook niet werken? wat is er tegen om het te proberen?
dat zal zeker neit werken maar stappen richting unitaire zetten al zeker alles verbeteren?
Dat bedoel ik met vervelend blijven herhalen. Niemand zegt hier dat sommige zaken herfederaliseren alles zeker zal verbeteren. Enkel jij komt daar mee af.

Waarom het in Vlaanderen niet beter werkt hebben verschillende mensen u al proberen laten beseffen.

Wat er tegen is om het te proberen? Een minderheid wil het maar en het is dus geen automatische verbetering. Feiten uit het heden tonen niets anders aan. Er zijn ook enorme nadelen die je niet hebt bij de andere oplossingen. De oplossingen die zowat alle andere landen gebruiken, 1 sterke/coördinerende federale rol en beperkt zelfbestuur voor regio's.
volgens jou is Vlaanderen te klein, nietig, te weinig bewoners,... om zelfstandig te kunnen functioneren.
ik gebruik die landen als tegenvoorbeeld omdat ze op die punten wel vergelijkbaar zijn met Vlaanderen. Dat finland een kouder land is doet er dus niet toe.
Het is niet omdat het kan dat het ook verstandig is. Wat versta je daar niet van?
en dat het er heel zeker slechter op zal worden en de SZ 100% zeker grotendeels opgedoekt zal worden in een onafhankelijk Vlaanderen zijn blijkbaar vaststaande feiten?
dit soort bangmakerij is uiteraard op emoties spelen en puur populisme

de rest vh lijstje bespaar ik me.
Beginnen over bangmakerij opwekken en dan met dergelijke zelf gefantaseerde argumenten afkomen, faut le faire!

Wie zegt dat SZ 100% zeker opgedoekt zal worden buiten jijzelf?

Dat de SZ in Vlaanderen onder druk staat en dat grote Vlaamse partijen daar zeker hun aandeel in hebben is gewoon een feit.

Er zijn hier inderdaad emotionele argumenten voorbij gekomen maar dat is ook zo voor uw standpunt om over de haatzaaierij tegenover Walen te zwijgen.

Er is gewoon geen meerderheid voor uw standpunt en er zitten heel wat ernstige nadelen aan. De voordelen zijn dan nog grotendeels beloftes die we maar moeten geloven zelfs al komen ze van de grootste leugenaars onder ons.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Dizzy schreef: Waarom het in Vlaanderen niet beter werkt hebben verschillende mensen u al proberen laten beseffen.
petrol is vrij links dus snap ik wel dat hij niet akkoord gaat met een centrum-rechtse regering, maar daar gaat het niet om.
hij weet neit hoe Vlamingen zullen stemmen binnen een onafhankelijk vlaanderen.
je kunt niet doen als of huidige uitslagen 1 op 1 hetzelfde zullen zijn, de 2 grootste vandaag zijn hun bestaansreden en belangrijkste programmapunt kwijt (want uitgevoerd).
Dat de SZ in Vlaanderen onder druk staat en dat grote Vlaamse partijen daar zeker hun aandeel in hebben is gewoon een feit.
dat je het veel efficiënter kunt organiseren is een waarheid als een koe.
Zijn we meer bij die 7 ministers, kabinetten,... die we vandaag hebben.
schrap er 6 en je bespaart nu eenmaal.
Er zijn hier inderdaad emotionele argumenten voorbij gekomen maar dat is ook zo voor uw standpunt om over de haatzaaierij tegenover Walen te zwijgen.
haatzaaierij tegen de Walen? geef eens een voorbeeldje wat volgens jou haatzaaien zou zijn?
al komen ze van de grootste leugenaars onder ons.
nu ben ik al een leuigenaar

wie polariseert er hier nu en heeft last met andere meningen?
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9745
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

1207 schreef:petrol is vrij links dus snap ik wel dat hij niet akkoord gaat met een centrum-rechtse regering, maar daar gaat het niet om.
hij weet neit hoe Vlamingen zullen stemmen binnen een onafhankelijk vlaanderen.
je kunt niet doen als of huidige uitslagen 1 op 1 hetzelfde zullen zijn, de 2 grootste vandaag zijn hun bestaansreden en belangrijkste programmapunt kwijt (want uitgevoerd).
Klopt niets van. Waarom zouden Vlamingen ineens linkser gaan stemmen? Men stemt ook niet om 1 programmapunt op een partij. Dit programmapunt is echter nergens de prioriteit, zelfs niet bij sommige rechtse partijen.

Waarom iets opdringen aan de meerderheid wat enorme gevolgen heeft en eigenlijk maar een kleine minderheid wil. Ik heb het overzicht van prioriteiten al gegeven dus kom aub niet nog eens af met jamaar ze stemmen op een partij met dat als belangrijk programmapunt. Het is 1 punt en dat punt hebben ze zelf bij de eerste gelegenheid in de diepvriezer gestoken. Ze hebben zelfs 2 man uit de partij gezet omdat ze erover bleven zagen. Moet er nog zand zijn.
dat je het veel efficiënter kunt organiseren is een waarheid als een koe.
Zijn we meer bij die 7 ministers, kabinetten,... die we vandaag hebben.
schrap er 6 en je bespaart nu eenmaal.
Klopt, maar waarom organiseert men nu niet efficiënter wat men al als bevoegdheden heeft, soms zelfs de volledige bevoegdheid. Dat is toch overduidelijk dat het niet alleen daaraan ligt maar ook aan Vlaanderen zelf.

Je kan die 7 ministers en kabinetten ook schrappen ZONDER de helft van het land en Brussel op te geven en ZONDER tegen de wil van de meerderheid in te gaan. Zo doet de rest van de wereld het, laat ons eerder dat proberen.
nu ben ik al een leuigenaar

wie polariseert er hier nu en heeft last met andere meningen?
Een leuigenaar is geen Nederlands maar misschien een vreemde vorm van West-Vlaams. Mijn verwijzing naar leugenaars ging over de politici die doen alsof de splitsing de oplossing is van onze Vlaamse problemen, overduidelijk een leugen uit ideologische overwegingen. Jij hebt ook kritiek op politici maar als ze u dit onwaarschijnlijke verhaal opdissen sta je te popelen om hen te geloven, vreemd :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Even 1207 bijtreden met zijn stelling dat niks maar dan ook helemaal niks werkt in deze bananenrepubliek. Mooi nieuw voorbeeld, het zoveelste in de rij, deze keer op conto van 3M
https://www.hln.be/binnenland/fel-debat ... ~aea4871e/
Je vraagt je af wat die overbetaalde niksnutten daar zitten te doen. Zoals gewoonlijk: wir haben es nicht gewusst
Dus ja, 1207 heeft overschot van gelijk als hij stelt dat niks werkt in deze bananenrepubliek.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

Alles begint met respect voor elkaar. Ik kan me echt niet van de indruk ontdoen dat degene die superfan zijn van België het meest polariseren en het minst respect tonen voor andere meningen. Het is net die respectloze houding die verantwoordelijk is voor de vele rondjes staatshervorming.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

lithion schreef:Alles begint met respect voor elkaar.
Tja, voor een potje gezever op het hoogste niveau ben je bij lithion aan het juiste adres.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Jack Daniels schreef:Even 1207 bijtreden met zijn stelling dat niks maar dan ook helemaal niks werkt in deze bananenrepubliek. Mooi nieuw voorbeeld, het zoveelste in de rij, deze keer op conto van 3M
https://www.hln.be/binnenland/fel-debat ... ~aea4871e/
Je vraagt je af wat die overbetaalde niksnutten daar zitten te doen. Zoals gewoonlijk: wir haben es nicht gewusst
Dus ja, 1207 heeft overschot van gelijk als hij stelt dat niks werkt in deze bananenrepubliek.
Wie treed je hier eigenlijk bij :)?
De opvolging van de vervuiling door 3M is een Vlaamse bevoegdheid. Oosterweel, waar de dading mee gelinkt is, is een Vlaams mobiliteitsproject.
Hoeveel duidelijker kan het worden dat wanbeleid ook in de Vlaamse regeringen en administraties ingebakken zit?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

heist_175 schreef: Wie treed je hier eigenlijk bij ?
Blijkbaar schrijf ik heel slecht Nederlands.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Jack Daniels schreef:
heist_175 schreef: Wie treed je hier eigenlijk bij ?
Blijkbaar schrijf ik heel slecht Nederlands.
Of je mixt bevoegdheden :).
Je verwijt België dat Vlaanderen de eigen bevoegdheden verkwanselt. Tja...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Duidelijk. Mijn Nederlands is van een abominabel niveau.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

Je kunt nog altijd wat zeveren met mij? Bij voorkeur in het West-Vlaams?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

lithion schreef:Je kunt nog altijd wat zeveren met mij?
Nee dank je. Daar voel ik mij veel te intelligent voor.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

heist_175 schreef:Wie treed je hier eigenlijk bij :)?
De opvolging van de vervuiling door 3M is een Vlaamse bevoegdheid. Oosterweel, waar de dading mee gelinkt is, is een Vlaams mobiliteitsproject.
Hoeveel duidelijker kan het worden dat wanbeleid ook in de Vlaamse regeringen en administraties ingebakken zit?
en is dat dan een argument om de klok terug te draaien en terug te gaan naar het unitaire verhaal?
deze politici kunnen wij afstraffen, federaal gaat dat niet aangezien we nog steeds niet voor ca 50% vd partijen kunnen stemmen

incompetentie binnen de nva is hoe dan ook geen argument om te herfederaliseren
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

De volgende dient zich aan. Niks werkt dus in deze bananenrepubliek
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/06/16 ... n-conings/
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

1207 schreef:
petrol242 schreef: . Je hebt nog geen enkel tegenargument gegeven om de rol van het Vlaams patronaat
dat jij links communistisch bent respecteer ik maar is irrelevant.
Dat noemt men "er gemakkelijk mee weg komen. Ik wacht nog altijd op de reactie.
1207 schreef: belgie unitair werkt niet
Ook dat is heel gemakkelijk. "Het werkt niet." Dat is zo hol als de grotten van Han.
1207 schreef:volgens jou is Vlaanderen te klein, nietig, te weinig bewoners,... om zelfstandig te kunnen functioneren.
Nooit gezegd. Wel dat verkleining duur, asociaal, onnodig en absurd is. Neem nu justitie. De criminaliteit wordt steeds internationaler georganiseerd, maar wij gaan er twee justities van maken. Of gezondheidszorg terwijl ziektes en pandemieën vrij de wereld bewandelen. En wat niet in de canon past wordt gestigmatiseerd zoals de 'passieve zieke'... :roll:
heist_175 schreef: Regionalisten genoeg in Wallonië, maar separatisten?
Voornamelijk ratachisten zoals Claude Eerdekens en Yvan Ylieff.
1207 schreef:en dat het er heel zeker slechter op zal worden en de SZ 100% zeker grotendeels opgedoekt zal worden in een onafhankelijk Vlaanderen zijn blijkbaar vaststaande feiten?
Dat is nu al aan de gang. Als je dat niet ziet of wil zien, tja, dan houdt het op.
1207 schreef:federaal gaat dat niet aangezien we nog steeds niet voor ca 50% vd partijen kunnen stemmen
Awel, nu zijn we eens over iets wel eens. Want wat je nu ziet is dat partijen regeren waar een aantal Belgen geeneens op hebben mogen stemmen. Een Waal heeft nog nooit op NVA kunnen stemmen maar die hebben al wel in een federale regering gezeten. Hoe democratisch is dat? Maar dat heeft natuurlijk niks met een federaal feit te maken.
Organiseer dus de volgende federale verkiezingen één federale kieskring. We laten zelfs toe dat 'politieke families' met 1 lijst mogen opkomen. Dan heb je al direct grosso modo de helft partijen minder om ambras te maken. Het zal rap afgehandeld zijn.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

1207 schreef:
heist_175 schreef:Wie treed je hier eigenlijk bij :)?
De opvolging van de vervuiling door 3M is een Vlaamse bevoegdheid. Oosterweel, waar de dading mee gelinkt is, is een Vlaams mobiliteitsproject.
Hoeveel duidelijker kan het worden dat wanbeleid ook in de Vlaamse regeringen en administraties ingebakken zit?
en is dat dan een argument om de klok terug te draaien en terug te gaan naar het unitaire verhaal?
deze politici kunnen wij afstraffen, federaal gaat dat niet aangezien we nog steeds niet voor ca 50% vd partijen kunnen stemmen

incompetentie binnen de nva is hoe dan ook geen argument om te herfederaliseren
Ik pleit nergens voor een unitair verhaal, jij bepleit een Vlaanderen dat zich moet afscheuren van België.
Je vergelijkt met "de buurlanden", maar vergeet dat daar ook bestuurd wordt (FR, UK & DE) met verschillende bestuurslagen.
Je zegt dat je federale ministers niet kan afstraffen, maar op Vlaams niveau gebeurt dat nu ook niet. Waarom dat afstraffen op Vlaams niveau plots wel zou gebeuren voor bevoegdheden die nu federaal zitten, komt geen enkel argument.

Ik zie geknoei op de verschillende bestuursniveaus. Sommigen gooien alles op 1 hoop, maar dat is het dus niet.
Federaal: leger & justitie (Conings is het falen van beide, Julie Van Espen het falen van justitie)
Vlaams: milieu (PFOS, stikstof), onderwijs, energie (terugdraaiende meter, ...)

Dus welk argument schiet er nog over om alle bevoegdheden op Vlaams niveau te pakken?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

heist_175 schreef: Ik pleit nergens voor een unitair verhaal, jij bepleit een Vlaanderen dat zich moet afscheuren van België.
afscheuren, splitsen, scheiden, uiteengaan, zelf uw toekomst bepalen,....
je zou andere werkwoorden kunnen kiezen
Je zegt dat je federale ministers niet kan afstraffen maar op Vlaams niveau gebeurt dat nu ook niet.
als ik de score bekijk van pakweg de cd&v in het laatste decennium? dat is een keuze vd Vlamingen hé
belgie bestaat uit 2 democratieën waarin beide hun keuzes maken en dan meot je een regering vormen.
30 à 40% vd tijd zitten we dus tegenwoordig in lopende zaken omdat de kloof nogal groot is.
vorige keer werd de Waalse stem straal genegeerd en vandaag gebeurt dit met de Vlaamse stem.
uiteraard kun je, heel bureaucratisch/legalistisch, roepen dat er een meerderheid is en alles dus ok is.
Dus welk argument schiet er nog over om alle bevoegdheden op Vlaams niveau te pakken?
hetzelfde argument waarom al die staten in Oostblok zelfbeschikking wilden, hebben gekregen en waarom ook nog in W-Europa heel wat volkeren hun zelfbeschikking willen.

bekijk de Europese kaart van pakweg 1900
toen waren er maximaal 5 à 6 grote blokken in Europa. In het oosten zijn Oostenrijk-Hongarije, het ottomaanse rijk ed ontploft en "afgescheurd" volgens de logica van de volkeren. Al die staten functioneren, zitten bijna allemaal in de EU en zijn vandaag welvarend.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Het is door de deelname aan de EU, schaalvergroting dus, dat die landen mee opgetrokken zijn. Of de werkende klasse er baat bij heeft is nog een andere discussie en dan komen we terug op het punt van dit topic.
Het hangt er ook van af wat je als definitie van welvarend beschouwd. Neem nu die anti-homo wet in Hongarije en we weten allemaal uit wat voor smerig hoekje dat komt.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9745
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Het gaat niet om hoe je het noemt maar wel of de voordelen wel opwegen tegenover de nadelen.

Je blijft ook negeren dat zowel Vlaamse als Waalse kiezers praktisch dezelfde prioriteiten stellen, ze willen dus helemaal niet zoveel anders. Het aanbod in de politiek is wel anders in beide landsdelen. Een Waal kan moeilijk op VB stemmen want ze bestaan er niet.

De regeringsvorming is lastig omdat je met partijen zit die als doel hebben dat het zo slecht mogelijk werkt. Verrassend toch dat het daarna ook niet blijkt op te schieten :lol: De communautaire trom roeren is ook niet met doel om sneller tot akkoorden te komen net zomin is het afschilderen van de tegenpartij als luie profiteurs.

Ik en Petrol zijn het wel met u eens dat een federale kieskring beter zou zijn maar daar zijn ze vooral in Vlaanderen tegen. Net zoals het referendum zeg ik: direct invoeren. Wel daarna neerleggen bij het resultaat als democraten. Deal?

Welke logica van volkeren is er dan? Kunnen mensen enkel maar met een bepaald soort mensen samenleven? Wat doe je met de vermenging van volkeren die al voltrokken is?

Vlaanderen heeft in grote mate zelfbeschikking, ze hebben meestal de premier geleverd, ze hebben zowel op gebied van taal, onderwijs en cultuur de belangrijkste eisen bekomen, ze zijn welvarender dan zowat de hele wereld,... Ze zijn zelfs hun eigen volle bevoegdheden alweer aan het opdelen. We zijn gewoon voorbij wat nuttig was en zijn bezig met zinloze opdeling van zaken die om efficiëntieredenen beter niet opgedeeld worden.

Andere landen scheurden zich af, net zoals België destijds deed, door ofwel oorlogen, onderdrukking of een meerderheid die dat wenste. In Vlaanderen is er vandaag geen van allen en niemand wil deze zaken.

De PFOS zaak wordt met de dag pijnlijker. Men was al jaren op de hoogte van de problemen maar men deed niets om de Vlamingen te beschermen, de bouw was belangrijker dan de burger. Nu volgt de boemerang. De Vorige Vlaamse regering gaf onvoldoende info door naar de huidige al was deze ook op de hoogte. Kortom, deze zaak is een voorbeeld van hoe er in Vlaanderen geklungeld wordt en men dezelfde fouten maakt als voorheen. Waarom deze mensen dan vertrouwen als ze het paradijs beloven? Interessant is ook dat Vlaanderen moeite doet om de inspraak van de burger... te beperken. :nono:

Nog eentje dat vandaag in de pers verscheen. Erik Van der Paal, die van 't fornuis, riskeert gevangenisstraf na een etentje met 17 man tijdens de coronacrisis. Bij zijn arrestatie bedreigde hij de agenten en zei hij dat hij BDW goed kende en dat ze hun carrière mochten vergeten. BDW is de man die transparantie beloofde over zijn vastgoeddeals, oa met dezelfde Van der Paal, maar tot de dag van vandaag verzuimde dat te doen. Ook hij was op de hoogte van de problemen met PFOS sinds 2017 maar deed evenveel als in het parlement. Pree opstrijken en de schuld op iedereen steken behalve zichzelf. De media die deze affaire aan het licht brachten werden zelfs met een proces geïntimideerd maar de rechtbank werkte gelukkig niet mee.

Guy Tegenbos (Standaard journalist en Vlaamsgezind) gaf het ooit toe, Vlaanderen heeft gefaald met de hervormingen en eigen bevoegdheden. Ze hebben gewoon de bevoegdheden overgenomen en inclusief alle fouten gekopieerd. De verkokering is nog toegenomen en de efficiëntie is ver te zoeken. Vlaanderen is België/2.

Ik lees hier ook dat iemand een probleem heeft met respect voor meningen. Ik heb respect voor voorstanders van een splitsing, dat is hun goed recht, maar na -tig tegenargumenten nog steeds afkomen met dezelfde overdreven denkfouten doet de limieten van geduld naderbij komen. Bovendien moet men respect ook verdienen want landgenoten uitmaken als een ander volk waar niet mee te leven valt is ook niet echt een teken van respect.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

1207 schreef:
heist_175 schreef: Ik pleit nergens voor een unitair verhaal, jij bepleit een Vlaanderen dat zich moet afscheuren van België.
afscheuren, splitsen, scheiden, uiteengaan, zelf uw toekomst bepalen,....
je zou andere werkwoorden kunnen kiezen
Om maar te zeggen dat zij die geen voorstanders zijn van een afgescheurd Vlaanderen, niet per sé "unitaristen" zijn.
Er zijn massa's tussenvormen, zoals we nu al belijden en in het buitenland ook beleden wordt.
Je zegt dat je federale ministers niet kan afstraffen maar op Vlaams niveau gebeurt dat nu ook niet.
als ik de score bekijk van pakweg de cd&v in het laatste decennium? dat is een keuze vd Vlamingen hé
Dat noem jij afstraffen? Van 22,86% (2009) naar 15,4%(2019)? Er zijn er hier op UB die een verlies van 7 procentpunt nog als winnaars durven beschouwen, dus zelfs dat is niet eenduidig :).
Wat het VB meemaakte tussen 2004 (24,15) en 2014 (5,92%), dat is pas afstraffen.
belgie bestaat uit 2 democratieën waarin beide hun keuzes maken en dan meot je een regering vormen.
Er zijn er veel meer :).
WestVlaanderen stemt voornamelijk CDV (de boeren, weet je wel) en in de Limburg stemmen ze grotendeels socialist.
Splitsen die handel!

vorige keer werd de Waalse stem straal genegeerd en vandaag gebeurt dit met de Vlaamse stem.
Ahja, want "echte" Vlamingen stemmen niet op CDV, OVLD, SPA en Groen?
De 42 zetels aan Vlaamse kant bestaan niet?
Dus welk argument schiet er nog over om alle bevoegdheden op Vlaams niveau te pakken?
hetzelfde argument waarom al die staten in Oostblok zelfbeschikking wilden, hebben gekregen en waarom ook nog in W-Europa heel wat volkeren hun zelfbeschikking willen.
Ah, dus binnenkort willen de Antwerpenaren, Limburgers en WestVlamingen "zelfbeschikking" om nadien te eindigen bij stadsstaten?
En dan gaan we "een blok" vormen tegen China met 1,4miljard inwoners.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

heist_175 schreef: Er zijn massa's tussenvormen, zoals we nu al belijden en in het buitenland ook beleden wordt.
Die tussenvormen moeten dan wel goed uitgewerkt zijn. De 7 staatshervormingen die we gehad hebben zijn dat allerminst. Er is een gebrek aan hiërarchie in de opbouw van het federale België. Maw een centraal gezag verkozen door alle burgers van het land dat de krijtlijnen uitzet en dan delegeert naar de deelgebieden die er hun eigen nuance aan kunnen geven. Absoluut geen probleem mee, integendeel zelfs. Zo werkt het ook in Duitsland waar ze geen noemenswaardig gehakketak kennen tussen de deelstaten omdat er nog steeds een centrale macht heerst.
Maar wat we in België zien is dat hele bevoegdheden worden overgeheveld waar de federale macht dan niet meer geldt en die in tegenspraak komen met federale materie waardoor dat dat botst want er zullen altijd overlappingen zijn. Als we dan ook nog eens politici in deelgebieden hebben die openlijk rebelleren tegen federale bevoegdheden, dan is het hek helemaal van de dam. Dat hebben we gezien tijdens de coronacrisis.
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 364
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 9 keer

Jack Daniels schreef:Even 1207 bijtreden met zijn stelling dat niks maar dan ook helemaal niks werkt in deze bananenrepubliek. Mooi nieuw voorbeeld, het zoveelste in de rij, deze keer op conto van 3M
https://www.hln.be/binnenland/fel-debat ... ~aea4871e/
Je vraagt je af wat die overbetaalde niksnutten daar zitten te doen. Zoals gewoonlijk: wir haben es nicht gewusst
Dus ja, 1207 heeft overschot van gelijk als hij stelt dat niks werkt in deze bananenrepubliek.
U bedoelt de bananenrepubliek die vlaanderen zou gaan heten? :banana:
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9745
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Een hiërarchie is inderdaad steeds nodig en best van boven naar beneden. Het leger werkt ook niet met 7 opperbevelhebbers.

Het is wel pijnlijk dat het grootste Vlaamse politiek talent voor de zoveelste keer door de mand valt, nu ook in deze affaire. 4 Jaar op de hoogte maar collega's verwittigen :nono: Vroeger nam men nog ontslag na geblunder, nu pakt men gewoon een verse paraplu. Dat kan allemaal want de man blijft toch populair en anders trekt hij nog eens een pandapak aan of laat hij een programma op de openbare omroep maken.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Dizzy schreef:Dat kan allemaal want de man blijft toch populair en anders trekt hij nog eens een pandapak aan of laat hij een programma op de openbare omroep maken.
Of roep je "een hoofddoek"

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9745
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Dat verbaasd me, dat ze die zo vaak gebruikte techniek van afleiding nog niet ingezet hebben. Er komt waarschijnlijk nog meer en men wil de beste kogels niet nu al verschieten?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

heist_175 schreef:
1207 schreef:
heist_175 schreef: Ik pleit nergens voor
Ah, dus binnenkort willen de Antwerpenaren, Limburgers en WestVlamingen "zelfbeschikking" om nadien te eindigen bij stadsstaten? s.
yep
net zoals we dit gezien hebben in Kroatië en Slovenië na de oorlog en en je dit ook in Slowakije ziet waar men heeft doorversnipperd tot op straat en wijkniveau.
in oost-slowakije spreekt men tenslotte een ander dialect als in west-slowakije dus zijn dat uiteraard totaal andere landen en volkeren
zoiets?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ah, dus we mogen maar zoveel zelfbeschikking vragen of verwachten als Kroatië.
Goed om te weten wat de lichtende voorbeelden zijn voor de separatisten :).
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 576
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 36 keer

In de week weer een mooi staaltje van hoe de Vlamingen zich toch altijd laten ringeloren.

De afspraak om slechts een beperkt aantal (tand)artsen te laten afstuderen wordt braaf gevolgd door Vlaanderen.
Wallonië trekt zich hier al jaren niets van aan.
De Block maakte zich sterk dat deze scheeftrekking wel geregeld zou worden.
Nu zoveel jaar later is hier nog steeds niets aan gebeurd.
Na vragen van NVA en VB zei Sophie Rohonyi van het fransdolle Défi (vroeger FDF) dat de Franstaligen zelf hun keuzes moeten maken.
Op de vraag om ze het dan ook zelf te laten betalen en de gezondheidszorg eindelijk te splitsen kwam geen antwoord.
Erger nog. De onverkozen "Vlaming" Frank Vandenbroucke wil zelfs een generaal pardon waarbij de spons geveegd wordt over het verleden en waarbij de Walen beloven om zich nu wel aan de afspraken te houden. Het is door deze laffe houding dat veel Waalse partijen denken zich alles te mogen permitteren. Verbaast het dan dat vele Vlamingen stemmen voor partijen die opkomen voor zelfbeschikking en deze arrogantie beu zijn?
Dan hebben we het nog niet gehad over de NMBS die in Wallonië bijna even duur is als Vlaanderen terwijl er met moeite de helft aan stations staat en waar het verschil in stakingsbereidheid de grens Vlaanderen-Wallonië volgt.

Zo zit het land vol van scheeftrekkingen waar geen objectieve verklaringen voor zijn.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

heist_175 schreef:Ah, dus we mogen maar zoveel zelfbeschikking vragen of verwachten als Kroatië..
da's evenveel als Duitsland hé :)

die zijn zelfs vice-wereldkampioen
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Steven7 schreef:Verbaast het dan dat vele Vlamingen stemmen voor partijen die opkomen voor zelfbeschikking en deze arrogantie beu zijn?
Waarom mensen op deze partijen stemmen is iets complexer dan je voorstelt. Ondanks dat mensen (na x aantal jaren een bolleke mogen kleuren) stemmen op partijen die een regionalistisch tot separatistisch programma nastreven is een overgroot deel van diezelfde kiezers niet bereid tot boedelscheiding. Daar gaat een quotum voor tandtisten weinig aan veranderen. Tot zover 'De walen'...
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 364
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 9 keer

Steven7 schreef:In de week weer een mooi staaltje van hoe de Vlamingen zich toch altijd laten ringeloren.
Ook in de week weer een mooi staaltje van hoe de vlaamse burgers zich toch altijd laten ringeloren door een separatistische partij met de volksgezondheid van vele burgers op het spel. Maar mondje dicht hé. :bang:
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”