Geen opkomstplicht meer en "rechtstreeks" verkozen burgemeester

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Ik ben op zich niet tegen het afschaffen van de opkomstplicht, waar ik wel tegen ben is dat partijen selectief spelregeltjes veranderen om er voordeel voor de eigen partij mee te doen.
Geef toe, de logica is totaal zoek.
Op Europees vlak zullen jongeren vanaf 16 jaar mogen stemmen.
Zij worden dus als voldoende matuur geacht om over zaken te oordelen die voor heel Europa gelden.
Tegelijk worden diezelfde jongeren als onvoldoende matuur geacht om te oordelen over gemeentelijke zaken, want daar mogen ze maar stemmen vanaf 18 jaar.
Slim genoeg om te oordelen over het milieubeleid in heel de EU, maar te dom om te oordelen over een stratenplan in de straat ernaast.

De opkomstplicht dan?
Die zal dus niet meer bestaan op gemeentelijk vlak, en voor de Europese jongeren van 16 tot 18 jaar, maar daarboven is het dan weer stemplicht.
Voor het Vlaamse en federale niveau blijft de stemplicht dan wel weer gelden.

Voor mij is het duidelijk dat men met deze maatregel (afschaffing van de stemplicht op gemeentelijk vlak) poogt de zogenaamde foert- of proteststem af te blokken.
Maar ik denk dat die slechte verliezers zich vergissen daarin, ze zouden wel eens in eigen voet kunnen schieten, en dat is niet de eerste keer.
Indertijd stemde Groen mee voor de invoering van een kiesdrempel op 5%, zij werden er zelf het eerste slachtoffer van.
VLD dacht dat zij de grote volkspartij gingen worden, en wilde provinciale kieskringen.
Uiteindelijk was het vooral N-VA die hiervan profiteerde.
Slechte verliezers zijn vaak even slecht in het foefelen met de regeltjes...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Om de paar jaar even gaan stemmen is een kleine moeite. Wij gingen jaren op 50m van de deur, nu is het iets verder. Daar bovenop gaan zowel mijn vrouw als ik als twee verkiezingen met volmacht stemmen voor onze respectievelijke moeders. Een is in hetzelfde bureau als waar wij gaan, voor de andere is het net geen 10 minuutjes fietsen. Gezien het computerstemmen zijn duurt het geen 5 minuten om weer buiten te staan.

Het valt mij trouwens op dat de meeste klagers over de politiek dezelfden zijn die niet zouden gaan stemmen als het niet verplicht was (of dat zeggen ze toch).

Ik ben wel benieuwd of er belangrijke verschuivingen zullen zijn als met niet meer moet gaan stemmen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Dit is toch gewoon een "strategische zet" om te hopen dat kiezers voor bepaalde partijen niet meer komen opdagen en een poging om het bastion van de klassieke partijen te versterken ... Veel meer moet je daar niet achter zoeken.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Velen denken blijkbaar dat dit een omgekeerd effect zou kunnen hebben, ik denk dat niet. Mensen die overtuigd zijn van het belang van stemmen zullen blijven stemmen. Zoals sommigen al opgemerkt hebben zijn dat vaak vooral ouderen, hoger opgeleiden en overtuigden(extremen).

Wie valt er dan weg? Jongeren, minder hoog opgeleiden en mensen die het weinig kan schelen of te lam/dom zijn om hun recht te gebruiken.

Men zegt altijd dat de extreme partijen veel proteststemmen aantrekken. Dit kunnen we nu eens checken. Als je enkel stemt uit protest en niet om de inhoud, dan zouden deze partijen een minder aantal stemmen moeten krijgen in dit systeem. Als dat niet het geval is verdwijnt ook de uitleg van men stemt niet om het extreme standpunt maar wel uit protest.

Het gevaar is dat men ook minder gaat richten naar de groep die toch niet gaat stemmen en zo hun nadeel nog groter maakt. met wie niet stemt,n hoeft men ook minder rekening te houden, ze schakelen zichzelf uit.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

en vermits het om lokale verkiezingen gaat, kan de Balthazar Boma van de gemeente terug burgemeester worden. Veel tournéekes in het café van de voetbal en op de kermis en tis gebakken.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
thomiwilli
Pro Member
Pro Member
Berichten: 255
Lid geworden op: 19 apr 2020, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

Ik vind dit op alle vlakken een goede zaak. Kandidaat-burgemeesters gaan nu een duidelijke visie voor de stad/gemeente kunnen presenteren aan het volk die zo een beter zicht hebben op wie ze stemmen. Ook de plicht die wegvalt, is een goede zaak om zo mensen die maar wat doen “omdat het moet” weg te laten, mogen ze ook op federaal en vlaams niveau doen!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Joe de Mannen schreef:en vermits het om lokale verkiezingen gaat, kan de Balthazar Boma van de gemeente terug burgemeester worden. Veel tournéekes in het café van de voetbal en op de kermis en tis gebakken.

J.
Eigenlijk liever iemand die dicht bij de mensen staat dan de zoveelste wereldvreemde CD&V'er die zichzelf en friends and family voorrang geeft op vaccins.

Ik denk dat je een en ander ook overschat. Het gaat maar over het burgemeesterschap, maw een gebiedje van gemiddeld 22k mensen en 45 vierkante kilometer. Daarbuiten beteken je niks en zullen de meeste mensen je naam nog nooit gehoord hebben, tenzij je burgemeester bent van Antwerpen.

Lokaal bestuur staat dicht bij de mensen en de burgers hebben doorgaans een beter beeld van wie er op de lijst staat dan op andere niveaus het geval is. Ik zie dus niet in waarom er geen rechtstreekse verkiezing zou zijn.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

CCatalyst schreef:Ik zie dus niet in waarom er geen rechtstreekse verkiezing zou zijn.
Omdat het de deur nog verder openzet voor
- corruptie en nepotisme
- onbestuurbaarheid

Ik zie meer heil in het democratiseren van partijdotaties:
- minder per partij
- ook lekkers voor nieuwe partijen, al dan niet als voorschot
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

heist_175 schreef:
CCatalyst schreef:Ik zie dus niet in waarom er geen rechtstreekse verkiezing zou zijn.
Omdat het de deur nog verder openzet voor
- corruptie en nepotisme
Dat heeft de CD&V burgemeester van Sint Truiden heel goed bewezen. Ondanks dat ze niet rechtstreeks verkozen werd. Eerst oompje en dan oompjes kinderen
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Jack Daniels schreef: Dat heeft de CD&V burgemeester van Sint Truiden heel goed bewezen. Ondanks dat ze niet rechtstreeks verkozen werd. Eerst oompje en dan oompjes kinderen
Klopt.

En onbestuurbaarheid hebben we ook genoeg zonder rechtstreekse verkiezingen,
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

CCatalyst schreef:En onbestuurbaarheid hebben we ook genoeg zonder rechtstreekse verkiezingen,
Onbestuurbaarheid is een eufemisme voor "een burgemeester heeft een bepaalde politieke signatuur die voor de linkse elite niet door de beugel kan". Remember de "dreigende onbestuurbaarheid" van Ninove een paar jaar geleden. Logisch dat de linkerzijde als de dood is voor een rechtstreeks verkozen burgemeester. Ze zouden hun spleetoogjes nogal open trekken als dat mocht gebeuren.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

thomiwilli schreef:Ik vind dit op alle vlakken een goede zaak. Kandidaat-burgemeesters gaan nu een duidelijke visie voor de stad/gemeente kunnen presenteren aan het volk die zo een beter zicht hebben op wie ze stemmen. Ook de plicht die wegvalt, is een goede zaak om zo mensen die maar wat doen “omdat het moet” weg te laten, mogen ze ook op federaal en vlaams niveau doen!
Waarom kon men geen duidelijke visie voor de stad geven voor deze regeling? :nono:
Lokale kandidaten zijn in de regio bekend genoeg.

De plicht zorgde ervoor dat iedereen minstens eens moest nadenken over op wie je zou stemmen. Dat is het enige dat wegvalt. De mensen die niet stemmen tellen niet meer mee en schakelen zichzelf uit zonder dat ze dat zelf beseffen. Hoogopgeleiden zullen in verhouding wel blijven stemmen, net als (extreem) overtuigden. De domme kloot is gekloot is een korte maar raken samenvatting, wat een vooruitgang, hoera hoera!
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Kort gesteld, door deze regel is mijn stem plots meer waard.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Jack Daniels schreef:
heist_175 schreef:
CCatalyst schreef:Ik zie dus niet in waarom er geen rechtstreekse verkiezing zou zijn.
Omdat het de deur nog verder openzet voor
- corruptie en nepotisme
Dat heeft de CD&V burgemeester van Sint Truiden heel goed bewezen. Ondanks dat ze niet rechtstreeks verkozen werd. Eerst oompje en dan oompjes kinderen
Nergens beweer ik dat het nu niet kan, de rechtstreekse verkiezing gaat het enkel verergeren
CCatalyst schreef:En onbestuurbaarheid hebben we ook genoeg zonder rechtstreekse verkiezingen,
Nergens beweer ik dat het nu niet kan, de rechtstreekse verkiezing gaat het enkel verergeren
Jack Daniels schreef:
CCatalyst schreef:En onbestuurbaarheid hebben we ook genoeg zonder rechtstreekse verkiezingen,
Onbestuurbaarheid is een eufemisme voor "een burgemeester heeft een bepaalde politieke signatuur die voor de linkse elite niet door de beugel kan". Remember de "dreigende onbestuurbaarheid" van Ninove een paar jaar geleden. Logisch dat de linkerzijde als de dood is voor een rechtstreeks verkozen burgemeester. Ze zouden hun spleetoogjes nogal open trekken als dat mocht gebeuren.
Maar nee, het heeft niets met uw lange tenen tegen "links" te maken.
Het is een bestuurlijk proces, dat definieert vanaf wanneer een gemeente "onbestuurbaar" verklaart kan worden.
Dat is meestal gelinkt aan persoonlijke vetes en afspraken die niet nageleefd worden en niets met "linksen" of "lange tenen" :).

Vlaamse regelgeving: https://lokaalbestuur.vlaanderen.be/wer ... urbaarheid

Recente voorbeelden:
- Putte (bij Mechelen)
- Machelen https://www.standaard.be/cnt/dmf20210426_97667985
- Meulebeke
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ninove ontbreekt in de lijst
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Jack Daniels schreef:Ninove ontbreekt in de lijst
Ik kan me vergissen, maar ik denk niet dat Ninove bestuurlijk onbestuurbaar was.
Het dreigde wel die richting uit te gaan, maar zo zijn er veel gemeenten :).
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

on4bam schreef:Het valt mij trouwens op dat de meeste klagers over de politiek dezelfden zijn die niet zouden gaan stemmen als het niet verplicht was (of dat zeggen ze toch).
Waaruit haal je die conclusie?
Ik ga in elk geval zeker stemmen, mij gaan ze op die manier niet wegjagen.
on4bam schreef:Ik ben wel benieuwd of er belangrijke verschuivingen zullen zijn als met niet meer moet gaan stemmen.
Waar ik vooral benieuwd naar ben is de reactie van de traditionele partijen als hun trucje niet het gewenste effect oplevert.
Dan gaan ze ongetwijfeld mekkeren dat de democratie in gevaar is.
Dizzy schreef:Velen denken blijkbaar dat dit een omgekeerd effect zou kunnen hebben, ik denk dat niet. Mensen die overtuigd zijn van het belang van stemmen zullen blijven stemmen. Zoals sommigen al opgemerkt hebben zijn dat vaak vooral ouderen, hoger opgeleiden en overtuigden(extremen).
Maar de echte oudjes (bejaardentehuizen) zullen waarschijnlijk vaker zich de verplaatsing naar het stemlokaal ontzien.
Dizzy schreef:Wie valt er dan weg? Jongeren, minder hoog opgeleiden en mensen die het weinig kan schelen of te lam/dom zijn om hun recht te gebruiken.
Tiens, als het over de Brexit ging, dan waren de jongeren zogezgd de slimme, gemotiveerde stemmers, die "voor de toekomst" stonden.
Nu zijn zij zogezegd de onvolwassen dommeriken die niet van de wereld weten.
Veel jongeren stemden vorige keer op Vlaams Belang, zou het daar iets mee te maken hebben?
Dizzy schreef:Men zegt altijd dat de extreme partijen veel proteststemmen aantrekken. Dit kunnen we nu eens checken.
Ik hoop dat het kiessysteem niet iedere keer getest wordt, en aan de hand van het al dan niet behalen van het gewenste resultaat weer opnieuw aangepast wordt of niet...
Dat klinkt zoals Maduro het doet in Venezuela...
Dizzy schreef:Als je enkel stemt uit protest en niet om de inhoud, dan zouden deze partijen een minder aantal stemmen moeten krijgen in dit systeem. Als dat niet het geval is verdwijnt ook de uitleg van men stemt niet om het extreme standpunt maar wel uit protest.
Mensen stemmen op heel veel redenen op VB of PVDA.
Neem bijv. die CD&V burgemeester in Sint-Truiden die aan vriendjespolitiek doet, nepotisme en daarover schaamteloos liegt, tot het uitkomt.
Daar zullen zeker protestsstemmen van komen.
Dizzy schreef:Het gevaar is dat men ook minder gaat richten naar de groep die toch niet gaat stemmen en zo hun nadeel nog groter maakt. met wie niet stemt,n hoeft men ook minder rekening te houden, ze schakelen zichzelf uit.
Dat denk ik net niet, als er geen opkomstplicht is, is de eerste opdracht kiezers overtuigen om te gaan stemmen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
thomiwilli
Pro Member
Pro Member
Berichten: 255
Lid geworden op: 19 apr 2020, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

Dizzy schreef:De plicht zorgde ervoor dat iedereen minstens eens moest nadenken over op wie je zou stemmen
Het ding is, dat gebeurde niet. Veel zo'n mensen denken niet na en doen maar wat. Ze stemmen op wat kennissen stemmen of op onnozele one-liners van populistische partijen. Iedereen heeft het recht om te stemmen, dus ik zie het nut er niet van in om het te verplichten. Als je zó lui bent dat om de 4-5 jaar is gaan stemmen te veel is, dan boeit het je helemaal niks en moet je achteraf ook niet beginnen zagen, vind ik.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

thomiwilli schreef:
Dizzy schreef:De plicht zorgde ervoor dat iedereen minstens eens moest nadenken over op wie je zou stemmen
Het ding is, dat gebeurde niet. Veel zo'n mensen denken niet na en doen maar wat. Ze stemmen op wat kennissen stemmen of op onnozele one-liners van populistische partijen. Iedereen heeft het recht om te stemmen, dus ik zie het nut er niet van in om het te verplichten. Als je zó lui bent dat om de 4-5 jaar is gaan stemmen te veel is, dan boeit het je helemaal niks en moet je achteraf ook niet beginnen zagen, vind ik.
Daar volg ik u in, als men die moeite al teveel vindt, dan moet men inderdaad geen rekening met hun mening houden. De moment dat ze hun mening mogen geven, is het teveel, tja.

Wat mij wel eraan stoort is dat velen te dwaas zijn om dit in te zien en hun rechten verkwanselen. Stemplicht is daarom een soort van zelfbescherming voor die groep. Het is ook beter voor de democratie want iedereen doet mee en men kan dus niet klagen over het resultaat. Hoe minder groot de groep stemmers wordt, hoe minder legitiem de stemming wordt want het zijn minder mensen die gekozen hebben. In principe kan het zelfs dat de groep stemmers tegen de belangen van niet-stemmers stemt, dan zijn ze dubbel gekloot. Maar ze zijn wel 1 keer langer in hun nest blijven liggen :lol:

In het referendum is gebleken dat vooral ouderen gingen stemmen want zij weten nog dat stemmen een recht is waarvoor men gevochten heeft. Jongeren bleven meer in hun nest liggen en werden wakker met een beslissing van de anderen.

Welke partijen ermee gaan winnen is onduidelijk maar ik denk dat alle partijen een gevolg ervan zullen voelen, wie de meeste (jonge) tamzakken in zijn kiezers heeft zal het meer voelen. De meest overtuigden zullen niet afgeschrikt worden, zij beseffen het belang van kiezen wel.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

thomiwilli schreef:Het ding is, dat gebeurde niet. Veel zo'n mensen denken niet na en doen maar wat. Ze stemmen op wat kennissen stemmen of op onnozele one-liners van populistische partijen. Iedereen heeft het recht om te stemmen, dus ik zie het nut er niet van in om het te verplichten. Als je zó lui bent dat om de 4-5 jaar is gaan stemmen te veel is, dan boeit het je helemaal niks en moet je achteraf ook niet beginnen zagen, vind ik.
Dat klopt, maar dan zijn alle partijen populistisch, want al die slogans zijn simplisme troef.
"Gewoon doen!" van VLD bijv, wat betekent dat?
Gewoon WAT doen?
Het feit is ook dat je stem ondeelbaar is, dus je stemt voor 1001 zaken tegelijk, en je kunt het nooit eens zijn met alles wat die partij zegt dat ze gaat doen.
Om nog maar te zwijgen van het feit dat tussen wat een partij zegt dat ze gaat doen, en wat ze uiteindelijk doet, soms een wereld van verschil gaapt.
Het onderscheid tussen populistische en niet populistische partijen is dan ook flinterdun.
Dizzy schreef: het referendum is gebleken dat vooral ouderen gingen stemmen want zij weten nog dat stemmen een recht is waarvoor men gevochten heeft. Jongeren bleven meer in hun nest liggen en werden wakker met een beslissing van de anderen.
Nu krijgen de jongeren ervan langs van Dizzy en zijn de ouderen de "wijzen".
Maar als het over de Brexit gaat, dan zijn de rollen plots omgedraaid.
Kortom, wie stemt zoals Dizzy wil is "slim", wie anders stemt is "dom".
Dat is het soort logica waarmee je peuters overtuigt ("Als je je groentjes niet opeet, ben je dom").
Dat werkt niet bij volwassenen...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik denk dat er twee dingen verward worden.

In de Brexit stemden de jongeren veel voor remain dan voor leave, in vgl met de ouderen.

Maar qua totale percentage van de bevolkingsgroep die uberhaupt mag gaan stemmen, zijn cijfers genoeg die aantonen dat een veel lager percentage van de jongeren gaat stemmen in verkiezingen, dan van de ouderen (niet brexit specifiek, maar cijfers uit US en UK bv, over gewone stembusgangen).

Deze twee feiten kunnen perfect naast mekaar bestaan.


PS: snel ns opgezocht
In de Brexit stemden 18-24 jarigen 73% remain / 27% leave.
De 65+ers stemden 40% remain / 60% leave.
De tussengroepen tonen aan dat de wissel in verhouding gelijkmatig gebeurde.

Maar...
Tegelijk tonen voter turnout cijfers ook aan dat percentueel gezien dat hoe ouder een leeftijdsgroep is, hoe meer mensen van hun groep gingen stemmen.
Volgens sommige bronnen gingen 64% van de geregistreerde 18-24 jarigen stemmen, tegenover 90% van geregistreerde 65+ers.
De cijfers die de mediaan van de leeftijd per regio bekijken in vgl met het percentage stemmers, tonen een zachtere curve, maar in de "jongere" regios (median age 30) ging rond de 65% van de inwoners stemmen, in de "oudere" regios (median age 45-50) was dat al bijna 80%.
Met als uitzondering de university towns Oxford en Cambridge, waar de median age vrij laag is en de turnout toch zeer hoog (lees: outliers op de grafiek); wat ergens ook een correlatie aantoont tussen opleidingsniveau en stemgedrag.
thomiwilli
Pro Member
Pro Member
Berichten: 255
Lid geworden op: 19 apr 2020, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

Dizzy schreef:
het referendum is gebleken dat vooral ouderen gingen stemmen want zij weten nog dat stemmen een recht is waarvoor men gevochten heeft. Jongeren bleven meer in hun nest liggen en werden wakker met een beslissing van de anderen.
Nu krijgen de jongeren ervan langs van Dizzy en zijn de ouderen de "wijzen".
Maar als het over de Brexit gaat, dan zijn de rollen plots omgedraaid.
Kortom, wie stemt zoals Dizzy wil is "slim", wie anders stemt is "dom".
Dat is het soort logica waarmee je peuters overtuigt ("Als je je groentjes niet opeet, ben je dom").
Dat werkt niet bij volwassenen...
Nog nooit zo'n achterlijke beslissing gezien van "wijze" ouderen. Zij leggen nu een toekomst op buiten de EU voor miljoenen Britse jongeren. Maar de droom van een "Verenigd" Koninkrijk zal wel rap uit elkaar spatten als ik zo kijk naar de verkiezingen in Schotland.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Ik zie in een quote een reactie op mijn post van iemand die ik overduidelijk terecht onzichtbaar gemaakt heb. Merci aan degenen die de gemaakte denkfout al hebben rechtgezet :beerchug:

Ik vind het inderdaad dom als je je basisrechten niet wil opnemen, dat betekent echter niet dat ik met elke mening akkoord ga van wie niet zo dom is om zijn basisrechten te laten inpikken. Ouderen hebben dus alle recht om voor Brexit te zijn en dat kan perfect tegelijk samengaan met dwaze jongeren die hun mening niet terugvinden in de uitkomst omdat ze te lam waren om te stemmen. No pain, no gain.

Ik vind Brexit geen goede zaak en eerder een omgekeerde win/win. De voorstanders van de brexit waren echter slimmer om hun mening te laten gelden dan de remainers die dachten dat een ander het wel voor hen ging doen. Dat heeft dus niets te maken met de inhoudelijke discussie pro/anti brexit.

Deze maatregel zal elke partij stemmen kosten en niemand kan voorspellen welke partijen de grootste verliezer gaat zijn, in ieder geval zal de democratie ook een verliezer zijn omdat we nu eenmaal met een hoop dwazeriken zitten die niet beseffen dat ze in hun eigen voet aan het schieten zijn. Dat heeft deze coronacrisis nog eens duidelijk gemaakt.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Dizzy schreef:Ik zie in een quote een reactie op mijn post van iemand die ik overduidelijk terecht onzichtbaar gemaakt heb. Merci aan degenen die de gemaakte denkfout al hebben rechtgezet
De goeie argumenten komen inderdaad van diegene die je wilt negeren, en dat is geen toeval.
Hij heeft het niet gecounterd, want het argument want het ging niet over opkomst, maar over dat jongeren in het ene geval geroemd worden als wij (Brexit) omdat ze in meerderheid in de EU wilden blijven, maar verguisd worden als het eventjes zo uitkomt, zoals bij de kiesleeftijd.
Het wordt nog gekker als je bedenkt dat jongeren op Europees niveau zouden meestemmen vanaf 16 jaar, maar op gemeentelijk, federaal en Vlaams vlak slechts vanaf 18 jaar.
Ze zijn dus te dom om over de buurtweg te beslissen, maar slim genoeg om voor heel Europa beslissingen te nemen.
Een bewijs dat die kieshervormingen enkel dienen om voor bepaalde partijen er persoonlijk voordeel uit te halen, iets wat bij vorige keren bewezen is niet het geval te zijn.
Maar goed, sommige ezels blijven zich aan dezelfde steen stoten.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

https://www.hln.be/binnenland/politicol ... ~aeed1412/

Wat ik dus zei... daar hoef je dus niet 'geleerd' voor te zijn om dat te zien.

J.

PS. het viel me nu op dat deze rubriek ook niet in de zoekresultaten komt
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Deze oproep van de politicologen is exact mijn mening over deze hervorming. Het zal een deel van het kiespubliek (nog verder) vervreemden van de politiek. Mensen die, om welke reden dan ook, verzuimen te stemmen gooien één van hun belangrijkste rechten in de vuilbak. Rechten waar men hard voor heeft moeten vechten.

Ik denk ook niet dat het enorme verschillen gaat opleveren. Mensen die echt overtuigd zijn zullen blijven stemmen. Het zijn de mensen die het niet kan schelen of die enkel stemden uit protest die zullen afhaken. Ze denken dat niet stemmen ook protest is maar het is gewoon uzelf buitenspel zetten. Eigenlijk is niet stemmen de meerderheid steunen oftewel het omgekeerde van protest.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Proteststemmers zullen beslist niet afhaken!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6010
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Says who?

Als je nu enkel stemt uit protest, waarom dan nog de moeite doen?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Politicoloog, zo van die zelfverklaarde experts die van alles verstand hebben behalve van politiek.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 818
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 185 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb dit argument niet meteen zien voorbij komen in een snelle scan van dit topic: Zonder opkomstplicht kunnen bepaalde mensen onder druk gezet worden om NIET te gaan stemmen. Bijvoorbeeld in een gezin waar de autoritaire vader weet of vermoedt dat zijn inwonende meerderjarige kinderen er een "afwijkende" politieke mening op nahouden.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Mensen protesteren niet zomaar, waarschijnlijk zijn ze nijdig om meerdere redenen. Zij laten zich dus niet zomaar afschepen...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Uiteraard zijn politicologen na jaren studies niet opgewassen tegen de kenners van UB maar hun poging ons te evenaren is toch verdienstelijk.

Meerderjarigen verhinderen om te stemmen zal goed lukken. Iemand met zo'n ideeën zal weinig kinderen hebben die nog thuis willen wonen. Een vader die u verplicht op iets te stemmen dat je niet lust doet u uiteraard snel van gedacht veranderen. Je kan perfect gaan stemmen en zeggen dat je voor de goeie stemden, dat doen we toch allemaal :lol:

Het excuus van deze hervorming is de proteststemmen verminderen. Mensen die enkel stemmen uit protest omdat ze eigenlijk niet willen stemmen zouden inderdaad niet erg consequent zijn als ze nu ze niet meer moeten toch nog zouden stemmen. Uit onderzoek in andere landen is gebleken dat de schrapping van de opkomstplicht wel degelijk een gevolg had. Het waren vooral de zwaksten die niet meer stemmen en daardoor maken ze hun positie nog zwakker. Ik gaf het in een andere topic al aan, mensen handelen soms compleet tegen hun eigen belang in.

Er stond onlangs een zeer goed artikel in DS over deze hervorming, helaas achter betaalmuur.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Dizzy schreef:Er stond onlangs een zeer goed artikel in DS over deze hervorming, helaas achter betaalmuur.
Als je lid bent van een openbare bibliotheek kan je dit artikel volledig lezen via www.bibliotheek.be.
Computer(k)nul
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

De democratie is (een heel klein beetje) gered
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/06/15 ... le-verkie/
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Jack Daniels schreef:De democratie is (een heel klein beetje) gered
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/06/15 ... le-verkie/
Wat vind jij positief aan deze afschaffing?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

depeje schreef:Ik heb dit argument niet meteen zien voorbij komen in een snelle scan van dit topic: Zonder opkomstplicht kunnen bepaalde mensen onder druk gezet worden om NIET te gaan stemmen. Bijvoorbeeld in een gezin waar de autoritaire vader weet of vermoedt dat zijn inwonende meerderjarige kinderen er een "afwijkende" politieke mening op nahouden.
Dit is voor mij voldoende reden (naast de vele anderen) om de opkomstplicht te behouden.
Hetzelfde geldt trouwens ook tegen het online stemmen.
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 576
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 36 keer

Het heeft beide voor- en nadelen.
Enerzijds zijn het vooral minder mobielen al sneller onder druk afhaken. Ouderen waarvan die kinderen bv. niet gaan stemmen en die niet tot last willen zijn voor de kinderen om tot daar te geraken.
Anderzijds worden de blancostemmen eruit gefilterd en zijn het de mensen die weten waarvoor ze stemmen die nu meer invloed krijgen.

De rechtstreekse verkiezing van de burgemeester zou ook een mooie zaak zijn. Nu is het vaak een cadeautje in een spel om de postjes.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”