MoCa-adapters Orange

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

In navolging op dit topic ben ik aan het kijken wat de mogelijkheden zijn om eventueel toch een internetaansluiting over de kabel te nemen.

Zoals daar aangehaald, is er geen UTP-bekabeling tussen de slaapkamer/bureau/living en de berging waar de kabelmodem zou komen. Wel is er een NIU met daaraan een aantal coax-kabels die naar de slaapkamers en living gaan, en een vrij coax waar de Telenetmodem van de vorige huurder gehangen heeft.
Bij voorkeur zouden de bureau (slaapkamer) en living wel bekabeld aangesloten zijn op één of andere manier. Er is geen harde requirement voor een minimum throughput tussen de ruimtes, maar o.a. content op de NAS in de bureau afspelen in de living op de TV zou wel vlot moeten gaan.

Bij Orange hun support pagina's vind ik vermeldingen dat zij MoCa-modules laten installeren door hun techniekers. Heeft iemand hier ervaring mee wat de stabiliteit betreft? Te verkiezen boven powerlines?
Weet iemand welke modules ze net gebruiken en wat de effectiefe throughput is? Zelf praten ze over Gigabit, maar powerlines zijn zogezegd ook 2400 Mbit. Ze zouden 69,95 euro aangerekend worden (niet vemeld of dit enkel of per koppel is...)

Deze heb ik ook teruggevonden, waardoor er wel Gigabit-snelheden tussen de stations mogelijk zouden zijn. Iemand hier ervaring mee, te verkiezen boven de door Orange geïnstalleerde modules?

Welke opstelling is correct: drie adapters of vier?

Code: Selecteer alles

modem ethernet 1 
    ---- MoCa adapter 1 berging 
        ---- MoCa adapter 2 bureau
        ---- MoCa adapter 3 living
=========================================
modem ethernet 1
    ---- MoCa adapter 1 berging
        ---- MoCa adapter 2 bureau
modem ethernet 2
    ---- MoCa adapter 3 berging
        ---- MoCa adapter 4 living
Alvast bedankt voor jullie advies!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Voor 2 kamers te voorzien van netwerk heb je dus 3 adapters nodig; berging, bureau, living ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Als het 69,95 per set is voor gigabit moca adapters is dat een goede deal, de gigabits van hirschmann kosten ongeveer zoveel per stuk. Op zich heb ik gewerkt met vroegere generaties 100 en 400 Mbit en dat was zeer betrouwbaar beter dan Powerline & Wifi, maar wel een iets hogere prijs.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

In bijlage een foto van de NIU met losse kabel om de modem aan te sluiten, de overige gaan naar de kamers. Dus hier kan ik met één base unit in de berging, zowel in de slaapkamer als de living een adapter aansluiten?
Dat zou goed nieuws zijn, ik had gedacht dat 1-op-1 moest zijn voor het overbrengen van de ethernet (met twee adapters in de berging).

Ik heb één set besteld bij Cablers om mee te testen (reviews lijken wel effectief gigabit over te brengen met iperf, dat is goed nieuws). Dan kan ik dus nog een extra losse adapter bestellen.
Bijlagen
IMG_3290 - Copy.jpg
Alexander850
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 apr 2021, 17:48

Hoe is het nu afgelopen? Installatie geslaagd? Moca adapter van Orange of die andere? Ik zelf overweeg Orange te nemen voor vast internet, in combinatie met hun moca adapter voor de slaapkamers boven. Zou ik dan mijn oude Flybox kunnen gebruiken als Access Point of bridge achter de moca adapter?
En had je in de berging nu 1 of 2 adapters nodig?
yezzer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 jan 2016, 09:15
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 8 keer

Ik ben dat hier ook wat aan het volgen omdat ik eigenlijk ook een coax zitten heb die van beneden naar boven loopt, en waar ik in die geribde buis graag nog een extra UTP kabel had bijgestoken (rj45) om zo toch een telenet access point boven te kunnen plaatsen. Helaas ben ik daar nog altijd niet in geslaagd, ondanks een vrij goede nylon trekdraad en talkpoeder/dreft: die komt namelijk na behoorlijk wat meter erdoor te jagen toch vast te zitten, zowel geprobeerd van boven naar onder of omgekeerd.
Ik kan de coax er eigenlijk ook wel uit trekken en daar een UTP aan bevestigen en doortrekken, maar als dat mislukt ben ik nog verder gezien.
(in principe heb ik die coax eigenlijk wel niet meer nodig)

De Hirschmann Inca moca oplossing heb ik ook al zitten bekijken, o.a. deze dan
https://www.kabelshop.nl/Hirschmann-Inc ... 19382.html

En dan, op aliexpress even zitten zien, en daar kom je ook (gelijkaardige??) goedkopere setjes tegen, iemand daar ervaring mee: werkt dat ook voor deze doelstelling of is dat enkel geschikt voor CCTV?
o.a. deze
https://www.aliexpress.com/item/3290724 ... i2dpY&mp=1
nog gekker en goedkoper
https://www.aliexpress.com/item/3280805 ... i2dpY&mp=1
https://www.aliexpress.com/item/4001069 ... i2dpY&mp=1
Dank voor de input!
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Gezien Orange nogal gering omspringt met hun documentatie over hun MoCa-oplossing, ben ik uiteindelijk toch voor die van Cablers gegaan. Da's dan de DualGig-2.5 set van twee stuks. Dit staat in z'n meest simpele opstelling.

Code: Selecteer alles

modem       moca 1          moca 2      switch
RJ45    --> LAN1            LAN1    --> RJ45
            MOCA (coax) --> MOCA (coax)
Momenteel dus enkel naar de bureau een harde lijn gelegd. Mogelijks ga ik naar de living ook nog een set toevoegen, maar momenteel werkt alles daar goed genoeg over wifi.

Qua performance: ik haal effectief 1 Gbps via iperf tussen de orange modem en de apparaten op de switch in de bureau. Tijdens m'n oorspronkelijke tests bleef om onverklaarbare reden hangen rond 300-330 Mbps, ondanks dat de PHY rate in de moca adapters wel 3,5 Gbps aangaf. Support opgestart met Cablers, maar toen ik de volgende dag opnieuw een iperf test deed klokte alles wel netjes aan die 1 Gbps.

Hoe het net zit met het aansluiten van de living ben ik nog steeds niet uit. Volgens sommige documentatie zou dat mogelijk moeten zijn, maar dan moet je de moca-adapter vòòr je NIU zetten, de kabels naar de kamers opnieuw aansluiten en een moca adpater in elk van de ruimtes, die dan samen die 3,5 Gbps bus delen. De informatie die ik hierover vind is echter heel tegenstrijdig, en het is me ook niet duidelijk in hoeverre de NIU verschilt van een gewone splitter (ik vermoed veel). Makkelijkheidshalve denk ik om gewoon twee extra adapters te bestellen en de setup die ik nu heb te repliceren. Lijken me veel minder mogelijke issues van te kunnen komen.

@yezzer: als er toch een coax zit kan ik dit zeker aanbevelen. Je 'normale' distributie blijft trouwens onaangeroerd, dus je kan nog steeds een TV aansluiten op dezelfde coaxkabel indien gewenst. Dat blijft zelfs werken als de adapter uitgeschakeld zijn blijkbaar (je verliest dan enkel je netwerk).

PS: het enige nadeel dat ik ondervind is dat de MoCa-verbinding wel een duidelijke latency toevoegt. Waar een ping over een gewone netwerkkabel altijd < 1 ms blijft, is dat over de moca een 3 à 4 ms.

EDIT: de laatste twee AliExpress links lijken mij passieve adaptertjes. Deze zullen mogelijks wel het 'gewone' coax-signaal kunnen overbrengen, maar moca werkt door actief extra signalen toe te voegen. Dat zal dus sowieso altijd een elektrisch apparaatje moeten zijn denk ik.
Plaats reactie

Terug naar “Orange (Mobistar)”