Bridge modus is er nu voor Orange Siligence!

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

splinterbyte schreef:Als je er 2 (of meer) routers achter hangt, krijgen ze dan elk een public IP, of slechts 1 en de andere krijgen niets?
Staat in het topic... https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 63#p854552
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

Staat niet bij wat er gebeurd als je op die LAN4 een dumbswitch hangt en 2 of meer routers er achter
En wat krijgt de 2de dan, een internal IP, of gewoon niets ? Als dat niets is, is het gewoon zoals bij telenet hun MAC bridge toestanden, alleen moet je geen MAC instellen op de website, maar dan heb je ook geen controle welk MAC voorrang krijgt en hangt dit wellicht vast tot je de modem reset ofzo.
Is niet echt duidelijk...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

splinterbyte schreef:Staat niet bij wat er gebeurd als je op die LAN4 een dumbswitch hangt en 2 of meer routers er achter
En wat krijgt de 2de dan, een internal IP, of gewoon niets ?
Volgens mij net als het bij Telenet vroeger was met de modem-only (toen je maar één IPv4 kreeg):
  • - Het éérste apparaat dat aangemeld wordt krijgt een IPv4 adres.
    - Volgende apparaten krijgen geen IP adres.
Geen idee of je de modem moet herstarten, of een IP release moet doen, of gewoon het eerste apparaat uitschakelen om een ander apparaat online te krijgen...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
fuserke
Member
Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 09 apr 2019, 15:05
Bedankt: 10 keer

Modem op lan4 en dan een switch dan krijgt ieder apparaat na de switch een extern ip. Heb de test gedaan met 4 machines en die kregen allemaal een extern ip. Had niet meer apparaten om te zien hoeveel k er kon gebruiken.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

fuserke schreef:...ieder apparaat na de switch een extern ip...
Dat is nuttige info, en wil zeggen dat orange nu een beter aanbod heeft voor diegenen die verschillende pub IPs willen dan telenet met hun nieuwe modems.
pwr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 293
Lid geworden op: 14 aug 2004, 08:46
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 7 keer

hopelijk leest Orange hier niét mee.. :cop:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat lijkt me idd onbedoeld, want iirc kan je op lan poorten 1-3 geen public IP krijgen in bridge.
Dat zal wel bedoeld zijn om te vermijden dat er 4 toestellen ingeplugd worden om dan allemaal een IP te krijgen.
Niet te luid rondroepen dus ;-)

En zoiezo was de bridging van Orange technisch superieur aan de mac passthrough van TN.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

Mja een modem-only bij telenet heeft ook maar 1 ethernet poort, maar ik snap wat je bedoelt, technisch gezien kunnen ze alle 4 ports in die bridge zetten als ze willen, bij telenet hun e-router modems ook trouwens.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bij TN is het nog iets complexer.
Daar moet je in de software van de router het mac adres ingeven van het toestel dat je wil bridgen.
En zo beperken ze dat softwarematig tot slechts 1 entry.
Daar blijft de router dus gewoon als router werken, voor alle andere toestellen (met nadelen voor bv je ipv6 subnet).
Ik denk trouwens dat je bij TN de bridged router op eender welke port kan inpluggen.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

Even mijn ervaring delen ivm de bridge modus nu ik overgeschakeld ben sinds vrijdag.

Ik had aan de technieker gevraagd om bridge modus te activeren. Maar mijn router verkreeg geen IP adres. Een aangekoppelde laptop verkreeg er ook geen, ook niet na herstarts.

Bij de laptop van de technieker zelf kreeg die slechts een maal een IP adres. Omdat ik verder moest werken de modem gereset en in dubbel NAT gewerkt gisteren. (gaat wel voor uitgaand internet)

Dan nog wat gekeken en gemerkt dat enkele instellingen grijs stonden (zoals de DMZ etc) blijkt dat ik nog achter carrier grade NAT zat. Dus het was gisteren geen dubbel, maar trippel NAT. Die carrier grade NAT heb ik dan gedeactiveerd. En nu net heb ik de bridge modus terug geactiveerd en nu heb ik op de router een internet IP adres verkregen.

Eind goed al goed hoop ik, we gaan wel zien wat het eventueel doet bij stroomuitval.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

Dat is vreemd... bij mij lijkt het prima te werken:

Deze week ook orange bij mij geinstalleerd. Eerst was er geen bridge mode beschibaar in menu webif, maar na reboot modem (nieuwere firmware update wss) wel.
Deze mode dan aangezet en dan staat er als uitleg dat alles wordt uitgeschakeld zoals wifi, router etc en enkel port 4 bridged, dat lijkt te kloppen. De modem reboot dan een 2 tal keer heb ik gezien. De bridge mode terug uitzetten zou enkel gaan met factory reset (physical reset button).

Mijn router kreeg meteen een 94.x.x.x IP na interface restart.
Ik kan zelfs met behulp van macvlan op mijn linux router meerdere 94.x.x.x IPs krijgen tegelijk als ik wil (of een switch er tussen met meerdere routers), dus het lijkt een full bridge mode te zijn net zoals de vroegere modem-only/EMTA bij telenet was, niet die halvegare MAC bridge toestanden van tegenwoordig daar.
Wel heb ik nog niet getest of de webinterface nog bereikbaar is via ports 1,2,3, dat zou handig kunnen zijn voor coax signal diagnostics...
Laatst gewijzigd door splinterbyte 08 okt 2022, 23:25, in totaal 2 gewijzigd.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

Ik kan bevestigen dat om bridge modus uit te zetten je de modem moet full resetten. Dat is de reset knop zo lang inhouden tot de leds vooraan beginnen te knipperen. (kort is gewoon een reboot)
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

Heb eens verder getest en ports 1,2,3 lijken echt uitgeschakeld, als ik daar iets insteek gaan de lichtjes zelfs niet aan.
Als ik echter aan port 4 iets aanhang en een static IP instel bv 192.168.0.2/24, kan ik zo wel aan de webinterface op http://192.168.0.1, en allerlei dingen nakijken zoals coax down/up frequenties, SNR, terwijl bridge mode aanstaat, nice :)
Modem rebooten,resetten etc kan dan ook via webif.

Dergelijke diagnostics info had ik bij telenet zelfs niet, daar moest ik altijd blindelings vertrouwen op wat ze aan de telefoon zeiden bij (gedeeltelijke) storigen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

splinterbyte schreef: 10 okt 2022, 14:30 Als ik echter aan port 4 iets aanhang en een static IP instel bv 192.168.0.2/24, kan ik zo wel aan de webinterface op http://192.168.0.1, en allerlei dingen nakijken zoals coax down/up frequenties, SNR, terwijl bridge mode aanstaat, nice :)
Dat was ook het advies dat ik zou gegeven hebben om (te proberen) aan de web interface te geraken.
WoW. Dank voor de info en de test ...
Je kan dus via de webif de bridge mode terug uitzetten (via de reset)?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

Ik ben nu aan het nadenken of je door creatieve switching op een of andere manier dit kan doen tergelijkertijd met een bridge connectie.

Iets in de zin van:

Code: Selecteer alles

modem -> switch -> router
               |-> device in 192.1.0.2 range
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

philippe_d schreef: 10 okt 2022, 17:29Je kan dus via de webif de bridge mode terug uitzetten (via de reset)?
Denk het wel:
Overview.png
Reset to factory.png


boran_blok schreef: 10 okt 2022, 18:25... creatieve switching ...
Zo ongeveer doe ik het ook:

Code: Selecteer alles

modem -> switch -> router eth0 with dhcp client
               |-> router eth1 with static IP 192.168.0.2/24 (alternative mac addr + macvlan: eth0 as parent)
En dan wat iptables rules zodat mn client PCs er aan kunnen.
Ik kan dus steeds aan de http://192.168.0.1 webif en tegelijk aan internet.
Mogelijk gaat het ook op dezelfde interface, met dezelfde MAC, dus bv eth0 dhcp client + static IP, maar heb dat nog niet getest...
Clemens2
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 sep 2019, 18:24
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 18 keer

Heb hier eens geprobeerd statisch ip op wan poort te zetten (openwrt router die aan poort 4 hangt, dus statisch ip / route naast internet ip / route), maar kan niet pingen naar Orange modem (vanuit de OpenWrt router, dus forwarden naar lan daar gaat het nog niet over).
Ping staat doet de Orange modem neem ik aan?
Nu ja, zal wel iets mis doen zeker...
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

Heb nu als test het IP 192.168.0.2/24 rechtstreeks aan mijn eth0 gehangen, naast het dhcp verkregen 94.x.x.x address, en ik kan nog steeds pingen naar 192.168.0.1.
De eerste 5tal pings gaven echter geen reply, omdat de modem nog even dacht dat mijn andere interface (met andere MAC) dat IP had.

--

Overigens heb ik nog wat andere testen gedaan en is het goed om te weten dat ports 25(SMTP), 53(DNS) inkomend+uitgaand openstaan.
Zo zou ik een DNS- en mailserver kunnen draaien rechstreeks op het orange 94.x.x.x IP. Dat is bij telenet zelfs niet mogelijk(wel 53 uit natuurlijk) op dynamic IP, wel bij beiden de andere ports zoals 80,443
Dus wel oppassen wat je eventueel open hebt staat op je router bij gebruik van bridge mode...
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

Hoe werkt die 4g backup icm met bridge mode?
Is dit transparant?
Iemand dit al actief en getest. Implementatie van Telenet is om mee te huilen.
YordiDR
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 mei 2022, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 9 keer

Ik ben nog aan het wachten op IPv6 support bij orange om over te stappen van Telenet. Geeft orange ondertussen een IPv6 Prefix Delegation door in bridge mode? Zo ja, welke grootte is deze? (/56, /60, ?).

Alsook: hoe dynamisch zijn hun publieke IP's (vooral van belang bij IPv6 PD aangezien dat een nachtmerrie is voor te firewallen)?

Sent from my BE2029 using Tapatalk

splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

De orange modem hier staat in bridge.
Als ik daar een PC/router ofzo achter hang met een interface IPv6 auto dan krijg ik soms daarop een IP als dit voorbeeld: 2a01:cc00:2:306::ac7, prefixlen 128
Maar daar komt nix door, pingen enzo levert niets op.
Zet ik dan de interface down+up of reboot krijg ik geen IPv6 meer...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

splinterbyte schreef: 20 nov 2022, 23:27 Als ik daar een PC/router ofzo achter hang met een interface IPv6 auto dan krijg ik soms daarop een IP als dit voorbeeld: 2a01:cc00:2:306::ac7, prefixlen 128
Als je er één PC achter hangt (op poort 4) dan zou je één dynamisch IPv6 /64 adres moeten krijgen (SLAAC).
Als je er een router aan hangt, dan zou:
  1. de WAN poort van de router één IPv6 /64 moeten krijgen (SLAAC).
  2. de router één IPv6/56 prefix moeten krijgen (Prefix Delegation), die het dan zelf verder kan uitdelen (op voorwaarde dat de router ingesteld staat voor PD).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

Ja dat is dus niet. We zullen moeten wachten tot orange IPv6 in orde is, voor bridged modems.
Pandoriaantje
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 dec 2003, 23:37
Bedankt: 1 keer

charlez schreef: 18 nov 2022, 15:37 Hoe werkt die 4g backup icm met bridge mode?
Is dit transparant?
Iemand dit al actief en getest. Implementatie van Telenet is om mee te huilen.
Niet. In een std opstelling hangt de 4G backup aan LAN4 (verplicht) met een fixed IP (192.168.0.254), het overschakelen gebeurt softwarematig. Dus in Bridge mode verlies je deze functionaliteit. Niets houd je tegen van je 4G backup te herconfigureren (DHCP evt.) En aan je eigen router te hangen als die dual WAN/failover functie heeft.
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

Ahzo, die 4g backup is dus geen usb stick?
lswaenen
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 01 sep 2009, 07:23
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 19 keer

Vraagje..

enkele dagen geleden modem ook in Bridged gezet (voor gebruik met Roon ARC)
perfekt, enkel geen erg op het feit dat de wifi uitstaat..

Die werd gebruikt voor de tvdoos (epg)..
kom natuurlijk nu tot de conclsie dat die niet meer update..

wacht.. verbinding maken met Deco van TP link.. (Wifi)

niet dus
Via WPS... gebeurt niks

manuele configuratie = denk dat er verbinding komt, maar tvbox vraagt onmiddelijk om test te doen naar EPG..
Foutmelding..


Iemand oplossing ?
Pandoriaantje
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 dec 2003, 23:37
Bedankt: 1 keer

charlez schreef: 29 nov 2022, 09:39 Ahzo, die 4g backup is dus geen usb stick?
Klopt. en dat is naar mijn mening ook gunstiger. deze kan overal geplaatst worden (dicht bij raam, buiten betonnnen kelder, etc, etc), zolang de UTP maar op LAN poort 4 aangesloten is.
Net zoals de meeste andere Orange hardware is dit off-the-shelf (met Orange branding). dus ook volledig toegankelijk en zelf configureerbaar naar wens.
Model: alcatel hh71v1

De fixed IP die ik eerder aanhaalde is Orange policy, die de installer opgelegd is voor samenwerking met de modem. Maar dit kan uiteraard eender wat zijn, indien de klant al een toestel heeft op dit fixed IP (bijv. server). indien een klant de TCG300 gateway in Bridge mode gebruikt, en eigen gateway/router heeft, kan deze 4G backup volledig naar eigen wens ingesteld worden via de config pagina (std 192.168.1.1), als de klant zijn hardware failover/dual WAN ondersteund. elke B2B klant heeft hier ook recht op.
Uloga
Pro Member
Pro Member
Berichten: 241
Lid geworden op: 08 feb 2008, 12:11
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 7 keer

Iemand die IPv6 al werkend heeft gekregen in bridge modus?
Ik krijg namelijk wel via m'n router (Mikrotik) zaken binnen en als ik een ping start naar m'n router die de ::1 heeft gekregen static als test, dan komen bvb icmp packets binnen, maar er kan dus niet gereplied worden.

Ik heb momenteel Request: address & Prefix staan
Pool prefix length: 56
Prefix Hint ::/60
:banana:
YordiDR
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 mei 2022, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 9 keer

Ik krijg ook een ipv6 adres binnen en een prefix via dhcpv6-pd. Ik vind in pfsense niet terug welke prefix ik ontvang maar ik vraag alleszinds een /56 en krijg antwoord. Echter kan je niets doen over ipv6. Dns lookups naar hun opgegeven dns servers aan de wan kant lukken zelfs niet. Ik vermoed dat ze alle ipv6 traffiek droppen langs hun kant.

Sent from my BE2029 using Tapatalk

w8andc
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 2 maanden geleden

Sinds 2 weken heb ik de "Bridge" modus van mijn Orange modem/router ingesteld.
LAN-poort 4 van de Siligence TCG300 gekoppeld met de Fritzbox 7490 LAN-poort 1 zoals beschreven in de handleiding . Alle nodige instellingen op de Fritzbox
zijn correct gebeurd volgens mij. Alle LAN-poorten op de FritzBox zijn ingesteld op snelheid 1 Gbps.
De instellingen van mijn PC netwerkadapter werden ook gecontroleerd en gewijzigd waar nodig zoals de snelheid die op duplex 1 Gbps werd geplaatst.

Toch zie ik bij de status van de netwerkadapter steeds 100 Mbps als snelheid.
Voordat het Orange-toestel in "Bridge" modus stond en mijn PC rechtsteeks aangelsoten was op een LAN-poort was de snelheid steeds 1 Gbps.

Wordt de snelheid van LAN-poort 4 op het Orange toestel beperkt tot 100 Mbps bij het inschakelen van de "Brigde" modus?
Gebruikersavatar
TheCeet
Premium Member
Premium Member
Berichten: 538
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 69 keer
Recent bedankt: 1 keer

@w8andc Nee, zou 1gbit moeten zijn. Bij mij is het mooi 1gbit.

Andere vraag voor mocht iemand hier antwoord op weten.
Krijgt de modem nog eventuele firmware updates indien deze in bridge modus zit?
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 2TB
ISP: Afbeelding Hey!
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Clemens2
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 sep 2019, 18:24
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 18 keer

Ook hier Gigabit (zie Wan poort in afbeelding, is openwrt webif van router achter Siligence modem)
Bijlagen
Screenshot 2024-01-14 103630.png
(9.99 KiB) Nog niet gedownload
streulma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 815
Lid geworden op: 06 aug 2011, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 56 keer
Recent bedankt: 1 keer

De Orange modem benaderen in bridge modus kan ook via http://192.168.100.1
Plaats reactie

Terug naar “Orange (Mobistar)”