Orange QOS? of gewoon dikke pech?

fuserke
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 Apr 2019

Orange QOS? of gewoon dikke pech?

Berichtdoor fuserke » 2 weken 5 dagen 16 uur geleden (08 Sep 2020, 21:46)

Hi all

Dit is mijn speedtest van een paar minuten geleden. Wat mij vooral opvalt is dat ik die speedtests al een paar dagen achter elkaar op verschillende tijdstippen doe en dat het 's avonds altijd naar 18mbit terugvalt.

Overdag haal ik zonder probleem 100Mbit. Maar 's avonds is het altijd boem nog geen 5e van de snelheid.

mijn setup: Modem -> OpnSense (dmz) -> wired naar pc.

Ik heb mijn pc ook eens rechtstreeks aan de modem gehangen en ook daar is het maar een kleine 20Mbit.

Iemand een idee? Qos?

greetz
Bijlagen
speedtest.JPG
speedtest

Unicorn1
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 15 Okt 2017
Bedankt: 22 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

Re: Orange QOS? of gewoon dikke pech?

Berichtdoor Unicorn1 » 2 weken 5 dagen 14 uur geleden (09 Sep 2020, 00:21)

Met utp?
Of wifi getest?
Alst met wifi is, test op dat moment ook eens met utp. Ben benieuwd.

fuserke
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 Apr 2019

Re: Orange QOS? of gewoon dikke pech?

Berichtdoor fuserke » 2 weken 5 dagen 14 uur geleden (09 Sep 2020, 00:31)

Met utp getest. Nu heb het eens in de gaten gehouden zn kop om 24 uur had k weer full speed internet aan 100mbit.

boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2961
Lid geworden op: 05 Jul 2017
Bedankt: 74 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer

Re: Orange QOS? of gewoon dikke pech?

Berichtdoor boonpwnz » 2 weken 5 dagen 8 uur geleden (09 Sep 2020, 05:49)

Die dip merk ik ook maar bij mij is die kortstondig. Dan gaat opeens de snelheid 30 Mbps lager en de ping naar 90-100

Gebruikersavatar
TheCeet
Pro Member
Pro Member
Berichten: 230
Lid geworden op: 03 Apr 2018
Bedankt: 20 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

Re: Orange QOS? of gewoon dikke pech?

Berichtdoor TheCeet » 2 weken 5 dagen 4 uur geleden (09 Sep 2020, 09:52)

Wat zegt Orange? Hoor daar eerst eens?
Misschien in de avond zeer druk op de node vandaar de drop in speed misschien.
iPhone 11 Pro: Proximus Smart Ent Comfort
ISP: Afbeelding edpnet FiberXL

Gebruikersavatar
pluim
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 13 Apr 2020
Bedankt: 5 keer
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Re: Orange QOS? of gewoon dikke pech?

Berichtdoor pluim » 2 weken 5 dagen 3 uur geleden (09 Sep 2020, 11:20)

2 maanden geleden was 20/2 alleszins exact de snelheid die je kreeg als je als grootverbruiker werd opgemerkt bij Telenet (meer dan 750 GB tijdens piekuren), want een vriendin had het vlaggen.
Door corona 20/2 i.p.v. 10/1, geen idee of dat ook voor Orange geldt en of Telenet nog altijd 'coronavoordelen' geeft.

Misschien een domme input, maar ik kon het maar even meegegeven aangezien het duidelijk een cap lijkt op 20/2.

EDIT: vooral als je zegt dat om 24 uur de snelheid ineens terug omhoog gaat. Opnieuw, ik weet niet of de 'voordelen' nog gelden bij Telenet (Orange wordt waarschijnlijk op dezelfde manier behandeld?), maar door de crisis waren de piek- en daluren ook gewijzigd naar 00:00 - 12:00 en 12:00 - 00:00.
An easily-interested brunette who loves to explore the unfamiliar :curt:

Gebruikersavatar
TheCeet
Pro Member
Pro Member
Berichten: 230
Lid geworden op: 03 Apr 2018
Bedankt: 20 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

Re: Orange QOS? of gewoon dikke pech?

Berichtdoor TheCeet » 2 weken 5 dagen 2 uur geleden (09 Sep 2020, 11:46)

@ hierboven:
Telenet heeft deze verlengt tot zeker eind oktober:
https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... n-er-door/

Orange website is niet up-to-date. Daar spreken ze over tot 3/5/2020:
Blijft de Fair Use Policy van kracht op het Telenet-netwerk?
Ook voor onze klanten met vast internet (Love DUO/Love TRIO) hebben we goed nieuws.

Ook al blijft onze Fair Use Policy van kracht, zal er wel een positieve aanpassing te merken vallen. De klanten die tijdens deze toch wel speciale periode toch de 750GB overschrijden zullen niet op de standaard smallband (verminderde snelheid) terechtkomen, maar op een aangepaste versie die het dubbele van deze snelheid bedraagt (20Mbps download en 2Mbps upload in plaats van een snelheid van 10Mbps download en 1Mbps upload).

Deze aanpassing zal voorlopig tot 03/05/2020 van kracht zijn.

Enkele belangrijke nota’s:

- Klanten met Boost hebben dit voordeel al in hun profiel, en voor hen zal er niets veranderen.
- Deze snelheden zijn enkel tijdens de piekmomenten van kracht (van 17 uur tot middernacht), vanaf middernacht tot 17 uur kan de klant genieten van zijn volledige snelheid.

https://www.orange.be/nl/hulp-tijdens-coronacrisis
iPhone 11 Pro: Proximus Smart Ent Comfort
ISP: Afbeelding edpnet FiberXL

fuserke
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 Apr 2019

Re: Orange QOS? of gewoon dikke pech?

Berichtdoor fuserke » 2 weken 4 dagen 16 uur geleden (09 Sep 2020, 21:49)

Vandaag tot 20 uur normale snelheid vanaf 20 uur weer reduced en mit k nergens een zicht heb op mijn verbruik.(niet op factuur, niet in modem en niet op klantzone). Hoe kan een mens nu weten hoeveel hij gebruikt heeft?

Gebruikersavatar
TheCeet
Pro Member
Pro Member
Berichten: 230
Lid geworden op: 03 Apr 2018
Bedankt: 20 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

Re: Orange QOS? of gewoon dikke pech?

Berichtdoor TheCeet » 2 weken 4 dagen 16 uur geleden (09 Sep 2020, 21:51)

Spijtig genoeg hun klantendienst spammen en het vragen. Zij kunnen dat wel zien.
Het ‘gekend probleem’ sleept al zéér lang aan...
iPhone 11 Pro: Proximus Smart Ent Comfort
ISP: Afbeelding edpnet FiberXL

giolovin
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 Jun 2013
Bedankt: 18 keer
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Re: RE: Re: Orange QOS? of gewoon dikke pech?

Berichtdoor giolovin » 2 weken 3 dagen 15 uur geleden (10 Sep 2020, 22:38)

fuserke schreef:Vandaag tot 20 uur normale snelheid vanaf 20 uur weer reduced en mit k nergens een zicht heb op mijn verbruik.(niet op factuur, niet in modem en niet op klantzone). Hoe kan een mens nu weten hoeveel hij gebruikt heeft?
Kun je wel zien in de klantenzone.

Gewoon rechts tv aanduiden uit de dropdown list

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Terug naar “Orange (Mobistar)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MaT en 1 gast