voorkeur provider iphone

Hier kan je telecommunicatie in het buitenland bespreken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik weet niet goed waar ik deze moet posten maar heb een vraag.
Kan je een iphone instellen dat hij bvb vanzelf orange kiest als ik in frankrijk ben.
Ben nu overgestapt naar proximus unlimited prenium. Als ik de grens oversteek dan kiest hij automatisch SFR.
En nu is de vraag is er een functie op iphone mogelijk datie orange kiest.
Want SFR is een echte ramp (toch de route die ik neem) veelal 3g soms edge soms gewoon niks 4g snelheden 7 down 21 ur niet raar maar ook 4 up 1.25 down.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

Natuurlijk kan je dat kiezen. Zolang jouw operator een roaming akkoord heeft met die andere provider kan je die vast instellen.

Ga naar "Netwerkselectie"

Druk op Instellingen.
Druk op Mobiel netwerk.
Druk op Netwerkselectie.
Druk op de indicator naast "Automatisch" om automatisch kiezen van netwerken in of uit te schakelen.
Als je de functie uitschakelt, druk dan op het gewenste netwerk.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

neenee da weet ik ook, maar wat ik wil is , als de grens overgaat dat hij onmiddellijk naar orange gaat.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
Ptoeneigh
Premium Member
Premium Member
Berichten: 633
Lid geworden op: 26 jul 2008, 08:50
Uitgedeelde bedankjes: 338 keer
Bedankt: 74 keer
Recent bedankt: 3 keer

Voorkeursnetwerken staan op (in) de Sim / eSim opgeslagen.
Je kunt bij iPhone helaas geen regel of opdracht aanmaken dat hij altijd een bepaald (voor jou) voorkeursnetwerk kiest.

Met oudere klassieke GSM's kon je soms dat soort sim data lezen maar niet wijzigen.
Operatoren hanteren dus wel degelijk zelf dit soort voorkeuren vanwege speciale overeenkomsten (om de kosten te drukken).
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

ok bedankt, iemand anders zei me dat ik eens een andere iphone moest proberen. Heb nog een iphone8+ (vanwege de knop). Iphone 11 max pro heb ik ook nog. Zou beter moeten werken, vanwege meer banden 4g enzo
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
Ptoeneigh
Premium Member
Premium Member
Berichten: 633
Lid geworden op: 26 jul 2008, 08:50
Uitgedeelde bedankjes: 338 keer
Bedankt: 74 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik ben nog eens gaan zoeken hoe het tegenwoordig zit:

Op Wikipedia, GSMA, etc staat veel te lezen over “ roaming steering lists” en “PLM” , verboden netwerken.. maar in principe is dat niet aan te passen.
Ik weet vroeger in de beginjaren kon je een “PIN2” of “PUK2” code krijgen / vinden .. en waren er GSM’s waarmee je die lijsten kon bekijken of aanpassen.

Nu bestaat er blijkbaar nog steeds software, maar enkel om zaken uit te lezen en te visualiseren:

https://github.com/PodgroupConnectivity ... lmn-reader
What is a roaming steering list? A roaming steering list is a set of preferences that steer the SIM card connectivity to certain networks. Carriers install those lists on SIM cards to steer roaming behaviour, so the best quality networks are selected outside of the home network, or for avoid expensive networks costs (depending on your plan).

What do all those MCC, MNC, PLMN, FPLMN acronyms mean? MCC stands for Mobile Country Code, MNC for Mobile Network Code. The ITU-T Recommendation E.212 defines both MCC and MNC lists worldwide. A PLMN, or Public Land Mobile Network is a network ID formed by the combination of MCC and MNCs: e.g. 23410 refers to UK country (MCC: 234) and O2 network (MNC: 10). A FPLMN is simply a forbidden PLMN the device should avoid connecting to. Read the Mobile Country Code article on Wikipedia for further information.

Tot slot heb ik zelf ook nog een vraag: Ervaren jullie ook dat het vaak erg lang duurt voordat je telefoon overschakelt naar een ander netwerk bij een grensovergang?

Wat mij daarbij opvalt is als ik mijn telefoon actief gebruik, met data dus, dat het langer duurt voordat hij eindelijk omgeschakeld is.
Dat terwijl het bereik gewoon prima is, maar hij probeert zo lang mogelijk te blijven hangen op het “thuis netwerk”.
Best vervelend anno 2021 met “roam like at home”.

In mijn geval met een iPhone 12 (pro max) met 1 fysieke Sim en een esim actief (Orange). De esim lijkt iets sneller maar ook dat kan echt een minuut of langer duren.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ik denk dat dat express is, dat het rond de grens zo lang mogelijk naar zijn eigen "home-netwerk" blijft proberen totdat het écht niet meer anders kan. Dat is immers de wenselijke situatie voor de bewoners in die streek, en nu vind ik wel dat die mensen voorrang krijgen in hoe de verschillende netwerken van de verschillende landen zich gedragen. Zij moeten daar elk uur van elke dag mee leven, terwijl dat jij hooguit 2 keer per dag er "een paar minuten" last van hebt. Hopelijk verklaart dat het een beetje :-)

Wil je sneller naar een buitenlandse ISP roamen, configureer dat dan manueel: zet op flight mode terwijl je je verder beweegt zodat zowel de masten als je GSM geen idéé meer hebben van waar ze zijn ten opzichte van elkaar. Als de GSM dan terug opstart dan wordt de kleine ontvangst van het home netwerk wel overspoelt door véél sterkere signalen van het bezoekers-land.

Kleine moeite lijkt me, als de bewoners van die zones dus een aangepaste configuratie hebben die voordelig is voor hun.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
Ptoeneigh
Premium Member
Premium Member
Berichten: 633
Lid geworden op: 26 jul 2008, 08:50
Uitgedeelde bedankjes: 338 keer
Bedankt: 74 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het klopt inderdaad wat je zegt.
Toevallig ben ik zo’n inwoner van een grensgemeente en is “vliegtuig modus 10 seconden aan / afzetten” inderdaad een veelvoorkomende praktijk.

Ik snap dat er technisch voorkeuren zijn ingesteld om zo lang mogelijk te blijven hangen op je eigen netwerk, zeker ook omdat de techniek dateert van tientallen jaren geleden waarbij roaming dus onwenselijk is vanwege de kosten (zowel voor de klant als de provider).

Maar de gebruikerservaring is daardoor toch matig bij streaming, navigatie, telefoneren of een gesprek via een messenger app.. wetende dat er 100% bereik is van bijvoorbeeld een Nederlandse of Franse mast, overschakelen zou naadloos kunnen zoals de techniek normaal werkt van mast naar mast binnen het eigen netwerk.

Iedere keer als we de Eurostar nemen naar Engeland en we in de Kanaaltunnel probleemloos gebruik kunnen blijven maken van 3-4G data.. dan is het toch ironisch dat het anno 2021 aan de grens in grote steden niet kan maar in een tunnel diep onder zee, in een trein die zich snel verplaatst gewoon prima mogelijk is.

Naar mijn mening is er niet genoeg wil om hier technisch iets aan te doen en verschuilt men zich te makkelijk achter uitleg van regels rondom straling en licenties tot aan de grens terwijl het eigenlijk gewoon iets is dat verbeterd kan worden aan de GSM standaard of geprogrammeerd kan worden op de simkaart (bij onderlinge akkoorden tussen providers).

Ik kan je verzekeren dat enorm veel inwoners van de grensstreek vrijwel constant op buitenlands netwerk terechtkomen en dat het gelukkig niets meer uitmaakt sinds de roaming regulering eindelijk is ingegaan een aantal jaren geleden. Een echte verademing voor miljoenen mensen in Europa die jarenlang achtergesteld bleven en met hoge roaming kosten werden opgezadeld of alle ongemakken van handmatig ie netwerk moeten kiezen / niet vergeten het terug automatisch te zetten.

Het heeft ook een voordeel: soms forceer ik een Nederlands netwerk, gewoon bereik tot thuis in m’n living en dan bel ik dus onbeperkt gratis binnen Europa. Zeer praktisch als je ergens lang in wacht hangt.
Wel steeds je WiFi afzetten zodat ie niet via voice over WiFi gaat en alsnog aangerekend zal worden (1x voorgehad en meteen van geleerd).
Plaats reactie

Terug naar “Telecom in het buitenland”