SIM in het buitenland, de lijdensweg ;-)

Hier kan je telecommunicatie in het buitenland bespreken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Hi,

Net terug uit vakantie en in weerwil van de omstandigheden toch 3G/H(+) kunnen gebruiken. Misschien doet het volgende ook eens nadenken over wat wij hier met onze providers van problemen ondervinden. :-D

Ik was goed voorbereid. Nieuwe mobiele hotspot met zoveel mogelijk verschillende frequentiebanden en datamodes. Ook een provider met een goed aanbod en voldoende dekking was online gevonden. €12.5 voor 3GB (+ onnodige SMSen en lokale gesprekken).

Hoe koop je "eenvoudig" een SIMkaartje?
1. Aanmelden in de winkel met een 10-tal personeelsleden (6 aan een desk).
2. wachten tot 1 van de 6 je naam roept.
3. Gelukkig de goede desk, bediende kent een beetje Engels (ik spreek helaas geen Spaans).
4. Formulier invullen, kopie paspoort, enz
5. Na 10 minuten krijg ik een printout van de factuur van 0 Pesos waarmee ik naar de kassa moet (uh? 0 pesos gaan 'betalen').
6. Mijn beurt afwachten en met de factuur een printout van een kwitantie voor 0 pesos krijgen.
7. Kwitantie laten zien aan het loket 2m tegenover de kassa en de SIM kaart krijgen.. hoera gelukt (we zijn ongeveer drie kwartier verder)
8. In de winkel de SIMkaart plaatsen .... no service....
9. Aan de Engelstalige bediende vragen hoe ik mijn SIM werkend krijg... 500 Pesos krediet kopen maar dat kan niet in de winkel ... Huh????
10. Op weg naar de 'kiosco' 2 blokken verder om geld op de SIM te zetten... machine is kapot, sorry... Andere kiosco is 3 blokken terug....
11. Kiosco niet te vinden, vragen aan vriendelijke agent die ons prompt begeleid tot aan het winkeltje en zelfs wacht tot we teken doen dat het laden van de SIM gelukt is... gracias policia.
12. Direct SMS sturen om bundel te activeren... Error...
13. Eerst de stad in, toerist spelen, voor sluitingstijd toch nog in de telefoonwinkel binnen geraakt... klopt dat het niet werkt. kaart is niet geactiveerd maar na 00:00 uur (het is dan zondag) zou het moeten werken. Enkel nog bellen naar een kort nummer.
14. 's Morgens ontbijt, man van de B&B luistert mee als ik naar het nummer bel: "uw SIM is niet geactiveerd".... sh!t... Even later naar de luchthaven
naar onze volgende bestemming.
15. Volgende dag, maandag, toeristische activiteiten en late namiddag terug in de stad. We zien een telefoonwinkel van Personal... wij binnen.
Gelukkig spreekt de bediende wat Engels. Na wat typen in de computer blijkt de SIM nog steeds niet actief.
16. SIM wordt manueel geactiveerd... Oef... bereik... maar geen data.
17. SMS sturen om bundel eindelijk te activeren... error....
18. Bediende kijkt in de computer, de "toeristenbundel" die op de website staat bestaat niet in het systeem.. what the F....
19. Er bestaat een andere bundel. 3GB data, wat SMSen maar geen gesprekken. OK, goed genoeg, data is al wat ik nodig heb.
20. Bediende typt wat op de computer..... plots 3G.... pling, pling.... mails komen binnen. Eind goed al goed, het duurde slechts 3 dagen.

Het heeft gelukkig de hele tijd goed gewerkt, als er bereik was, maar dat gaat voor alle providers op daar. Buiten de bewoonde wereld nada..
Bye, Maurice
https://on4bam.com
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Mja, Zuid-Amerika.

Via eBay een sim besteld van EE in de UK. Komt met 4GB data. Werkt meteen. Overal roaming in de EU. Geen registratie nodig (daar sta je dan met je verplichte sim-registratie in Belgie).

Via eBay een sim besteld van Rogers in Canada. Bij aankomst in Canada in de 7-Eleven een Rogers voucher gekocht. Online geactiveerd, werkt direct. Ook weer geen ID nodig btw.

Ontwikkelde wereld vs derde wereld...

Voor derde wereld landen zou ik gewoon een GigSky sim nemen en vooraf data erop zetten, of Google Fi. Kan me niet inbeelden dat er een piste is om daar een prepaid sim te krijgen zonder bureaucratische miserie en moeilijk doen om moeilijk te doen, inclusief ganse kopieen maken van paspoorten wellicht (shudder) want het is toch oh zo belangrijk te weten wie achter een sim zit :roll: .

Maar beddankt voor het gedetailleerde relaas, interessant om te lezen :-)
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

CCatalyst schreef:Mja, Zuid-Amerika.

snip

Maar beddankt voor het gedetailleerde relaas, interessant om te lezen :-)
Ik kan een even lang lijstje maken over onze binnenlandse vluchten :wink:
In't kort. Geboekt in April (Aerolineas Argentina), bij toeval ontdenkt, 2 weken voor vertrek, dat ze zonder iets te laten weten een vlucht op 30/11 verzet hadden naar 1/12. Voor ons wou dat zeggen, nieuwe accommodatie op 1 plaats, hotel cancellen op een andere plaats, nacht extra in een nog andere plaats maar niet in dezelfde B&B (zat vol), aanpassen data huurauto want 2 dagen later daar (nee data aanpassen gaat niet er zijn geen auto's meer.. jawel de onze, we moeten hem alleen de eerste twee dagen niet hebben... sorry er zijn geen auto's... computer says no... gelukkig was er Skype en een vriendelijke Argentijn aan de andere kant). Misschien zet ik het nog in allerlei... want het was nog lang niet alles....
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Plaats reactie

Terug naar “Telecom in het buitenland”