470 MB op cruise control = 12.000 euro armer

Hier kan je telecommunicatie in het buitenland bespreken
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Whoa whoa, wie had het over naval tech / sat?
Alle zones behalve zone 1 rekenen gewoon 12euro/MB, een bedrag dat *onmogelijk* te verdedigen is. Onmogelijk, punt.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Net zoals de prijs van water, scheermesjes, apple, ...en zoveel andere dingen.
Indien je niet akkoord bent met een prijs, laat je dat produkt toch gewoon links liggen?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Niks van.
Dit is puur misbruik.
Of moet misdaad ook goedgekeurd worden onder het motto "als je er niet akkoord mee bent, kom er dan niet mee in aanraking" ?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

axs schreef:Net zoals de prijs van water, scheermesjes, apple, ...en zoveel andere dingen.
Indien je niet akkoord bent met een prijs, laat je dat produkt toch gewoon links liggen?
ben je een monopolist meot je prijs in verhouding staan

zeker als het buitensporig is heb je de plicht om je eventuele klanten nog eens extra te informeren.
12 000 voor 500mb is op geen enkele manier te verantwoorden, dat is diefstal ongeacht van wat je in je kleine lettertjes zet en probeert vol te houden dat iedereen op deze planeet deze tarieven uit zichzelf maar moet weten
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Je krijgt een sms met de tarieven.... no doubt!
In het verleden ook rekeningen >10k gehad omdat UAE en heel wat afrikaanse landen onder geen enkel roaming pakket viel.... de prijs kende ik op voorhand (14,52 euro/MB)
(te) Duur? Absoluut... mee eens? Neen, maar er was geen alternatief en de prijzen waren gekend. Dat de prijzen boven alle fatsoen zijn, is een feit, maar zeggen dat je niet op de hoogte bent van de kosten zijn leugens (tenzij je de meldingen bewust negeert of afgezet hebt)
Ondertussen zijn er wel tariefplannen beschikbaar voor de meeste bestemmingen (maritiem blijft wel 1 vd uitzonderingen, net als in-air - dat meestal gprs only is)
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

axs schreef: Ondertussen zijn er wel tariefplannen beschikbaar voor de meeste bestemmingen (maritiem blijft wel 1 vd uitzonderingen, net als in-air - dat meestal gprs only is)
a) niet allemaal maw
b) weten dat het iets duurder zal zijn of de prijs van een gezinswagen is een groot verschil. Ooit houdt het verhaal vd kleine lettertjes ergens op een achterkant gewoon op.
dan moet ge da bedrijf op de vingers tikken dat dit soort onzin neit kan.

roaming is duur maar in de EU zetten mensen dat vandaag af, genoeg reclame vorig jaar dat het eindelijk voorbij was.
dan kan het niet dat een bord mosselen aan de kust u ineens op een maritieme zendmast kiepert.
of het stukje vis in Griekenland u ineens aan een Turkse mast koppelt (vorig jaar zo'n paar gevallen met gepeperde facturen)
Ongeacht wat de lettertjes zeggen.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Het staat niet in de kleine lettertjes. Het wordt bij 1) ondertekening contract 2) op websites onder tarieven 3) per SMS bij verbinding en 4) bij overschrijden van de limiet duidelijk gemaakt.

Dat de prijs (veel te / schandalig) duur is, is een feit, maar dat men het niet weet...
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

CCatalyst schreef:
ITnetadmin schreef:Wat gaat er allemaal in die prijs?

* Satelliet-uplink kosten, niet goedkoop!
* R&D van dat on-board product, licensing, niet goedkoop!
* Installatie van alle apparatuur op het schip, onderhoud, dat moet voldoen aan allerhande veiligheidsvereisten, de eisen voor communicatieapparatuur en de eisen voor maritieme apparatuur, zorgen dat het de andere maritieme communicatie niet stoort en niet in volle zee spontaan zal ontbranden, niet goedkoop!
* Remote monitoring wellicht, moet ook weer via satelliet-uplink
* Commissie voor de rederij
* Wellicht nog heel wat zaken waar ik niet meteen opkom
Langs de andere kant kunnen ze op het schip wel relatief betaalbare wifi aanbieden. Die wifi komt ook van ergens, wellicht ook via een (dezelfde?) satellietlink, en wordt aangeboden aan veel lagere prijzen. Het lijkt mij dat de 4G data tarieven dan ook belachelijk hoog zijn.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
jorisx
Premium Member
Premium Member
Berichten: 490
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 43 keer

of ze nu overdreven zijn of niet, je weet dat ze duur zijn, je krijgt verwittiging als je connecteert op het netwerk, ...

Wie zijn gat verbrand...
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Wat ik mij trouwens afvraag: Dat schip verlaat nooit de terittoriale wateren van een EU land. Valt het dan niet sowieso onder de EU roaming regels? Voer voor juristen.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

vverbeke schreef:Wat ik mij trouwens afvraag: Dat schip verlaat nooit de terittoriale wateren van een EU land. Valt het dan niet sowieso onder de EU roaming regels? Voer voor juristen.
Dat zal waarschijnlijk wel voorzien zijn. Als je in Belgie via een maritiem provider via satelliet op internet gaat zal je wss ook zoveel betalen. Als klant kan je maar beter altijd instellen om 1. een SMS te krijgen bij plots roaming verbruik en 2. roaming afbreken bij overschrijden van een bepaald bedrag. Dit zou een default setting moeten zijn bij elke mobiele provider. De kosten laten oplopen tot €12000 zonder actieve bevestiging van een klant zou eigenlijk moeten verboden zijn.
Waarom niet default "max. kosten buiten bundel =€xx" >> SMS naar klant "kosten zijn reeds €xx, tarieven zijn xxxxx.. SMS xxx om verder te roamen". Geen bevestiging = geen verdere connectie. Bevestigd de klant toch herhaal dan deze procedure bij €xx*2 enz.
Er zou dan ook een vaste (instelbare) limiet moeten zijn waarna je niet meer kan roamen.

Natuurlijk gaan UBers dit niet nodig hebben :angel:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik denk dat we in deze topic veel te veel de nadruk leggen op "maritiem" en "Sateliet", en dat deze kosten daardoor misschien te verantwoorden zijn.

Maar daar gaat het helemaal niet over.
Van zodra je roamt op een niet EU netwerk vallen er zeer hoge kosten aan. Bij Proximus is dat, zoals hier eerder al gemeld, voor bepaalde zones 14.5€ per MB (en dat zijn geen maritieme netwerken of satellietverbindingen).

Ik ben er volledig mee eens dat dit ridicule prijzen zijn, en absoluut niet te verantwoorden....
Maar zijn onze Belgische tarieven voor surfen buiten bundel ook niet ridicuul hoog?

In ieder geval stuurt jouw provider je een SMS (met de tarieven) van zodra je verbonden bent met een buitenlands netwerk, als klant kan je dan beslissen om je data uit te scha..
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

vverbeke schreef:Wat ik mij trouwens afvraag: Dat schip verlaat nooit de terittoriale wateren van een EU land. Valt het dan niet sowieso onder de EU roaming regels? Voer voor juristen.
Beter nog, ik vind dat schepen die onder EU vlag varen ook de EU roaming regels moeten toepassen.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

philippe_d schreef:In ieder geval stuurt jouw provider je een SMS (met de tarieven) van zodra je verbonden bent met een buitenlands netwerk, als klant kan je dan beslissen om je data uit te scha..
Ik merk toch soms dat je dat niet altijd krijgt. Zeker als je een paar keer op korte tijd over grenzen gaat.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Vreemd....ik krijg het constant en zit ~75% van mijn tijd buiten de EU.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Ik ga heel vaak naar NL en elke keer opnieuw, tot vervelens toe, krijg ik de SMS’sen met ‘welkom in NL,...
Plaats reactie

Terug naar “Telecom in het buitenland”