Roaming op het kanaal ?

Hier kan je telecommunicatie in het buitenland bespreken
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik hoorde dit weekend een raar verhaal van mensen die naar Schotland op vakantie waren geweest en hoge roaming bedragen moesten betalen.

Volgens hun provider (Telenet) was dit omdat op de ferry het mobiel verkeer via satelliet gaat en niet onder roaming valt ?

Weet iemand hier meer van ?
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Yep, ik had het tijdens onze vakantie naar IJsland ook voor. Er bestaan maritieme providers, die dus niet onder de regeling vallen van "roam like home".
Bij Proximus bijvoorbeeld vielen die onder het hoogste tarief, zie het einde van "rest van de wereld" lijst hieronder.


Ter info, dit zijn de landen in de verschillende zones van Proximus:

Code: Selecteer alles


 
Europa
Åland-eilanden (Finland), Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Frans-Guyana, Gibraltar, Griekenland, Guadeloupe (Franse Antillen), Hongarije, Ierland, Italië, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Martinique (Franse Antillen), Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Réunion, Roemenië, Saint-Barthélemy (Franse Antillen), Sint-Maarten (Franse Antillen), Slovakije, Slovenië, Spanje, Tsjechische Republiek, Verenigd Koninkrijk en Zweden + IJsland, Liechtenstein, Noorwegen.
 
 
Top bestemmingen
Albanië, Andorra, Australië, Bosnië-Herzegovina, Brazilië, Canada, China, Dominicaanse Republiek, Egypte, Guernsey (Bailiwick of), Hong Kong, Indië, Indonesië, Israël, Japan, Jersey (eiland), Kaapverdië, Macedonië, Maleisië, Man (eiland), Marokko, Mexico, Monaco (Monaco Telecom) Montenegro, Nieuw-Zeeland, Oekraïne, Rusland, Servië, Singapore, Sri-Lanka, Thailand, Turkije, Verenigde Staten, Zuid-Afrika, Zwitserland.


Rest van de wereld
Afghanistan, Algerije, Amerikaanse Maagdeneilanden, Anguilla, Antigua en Barbuda, Argentinië, Aruba, Azerbeidzjan, Bahrein, Bangladesh, Barbados, Belize, Benin, Bermuda, Bolivia, Bonaire, Botswana, Britse Maagdeneilanden, Burkina Faso, Burundi, Cambodja, Centraal-Afrikaanse Republiek, Chili, Colombia, Comoren, Congo (Dem. Rep. Congo) Cod-Rdc, Congo (Republiek Congo) Cog, Costa Rica, Cuba, Curaçao (Nederlandse Antillen), Dominica (eiland), Ecuador, Equitoriaal Guinea, El Salvador, Faeroër, Fiji, Filippijnen, Frans-Polynesië, Gabon, Gambia, Georgië, Ghana, Grenada, Grenadines (De), Groenland, Guam, Guatemala,Guinee, Guinee-Bissau, Guyana, Haïti, Irak, Iran, Ivoorkust, Jamaica, Jemen, Jordanië, Kaaimaneilanden, Kameroen, Kazachstan, Kenia, Koeweit, Kosovo, Korea (Zuid), Lesotho, Liberia, Libië, Madagaskar, Malawi, Mali, Mauritanië, Mauritius, Moldavië, Monaco (Vala 900 - Vala Kosova), Mongolië, Montserrat, Mozambique, Namibië, Nauru, Nicaragua, Niger, Nigeria, Noordelijke Marianen (Saipan), Noord-Tadzjikistan, Oeganda, Oezbekistan, Oman, Pakistan, Palestina, Panama, Paraguay, Peru, Puerto Rico, Qatar, Rwanda, Saint Kitts en Nevis, Saint Lucia, Saint Vincent, Salomonseilanden, Samoa, San Marino, Saoedi-Arabië, Senegal, Seychellen, Sierra Leone, Somalië, Sint Maarten (Telcell satelliet), St Pierre & Miquelon, Suriname, Syrië, Swaziland, Tadzjikistan, Taiwan, Tanzania, Tonga, Trinidad en Tobago, Tsjaad, Turkmenistan, Turks- en Caicoseilanden, Uruguay, Vanautu, Verenigde Arabische Emiraten, Vietnam, Wit-Rusland, Zambia, Zimbabwe en Zuid-Tadzjikistan.
Cruiseshepen en ferry's, Satelliet


Uitzonderingszone
Angola, Armenië, Bahama's, Bhutan, Brunei, Djbouti, Ethiopië, Falkland Eilanden, Honduras, Kirgiztan, Laos, libanon, Macau, Maldiven, Myamar, Nepal, Nieuw-Calédonië, Oost Timor, Papua New Guinea, SAO Tome & Principe, Sudan, Togo, Tunesië, Venezuela
 
 
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Quid pro quo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 105
Lid geworden op: 22 feb 2011, 23:09
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 61 keer

Niet enkel oppassen op ferry's maar ook in de lucht

http://www.aeromobile.net/

Ook bij Orange valt dit onder de duurste zone

Code: Selecteer alles

Zone 6
Rest of the world
Ferry's en cruiseschepen
TIM (Extension naar 
schepen)
Maritime Communications
Partner AS
Manx Telecom Maritime
Extension
Vodafone Malta Maritime
Siminn Maritime
Satelliet
Globalstar Tesam
Globalstar Elsacom
Thuraya
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

In vliegtuigen denk ik niet dat je eigen telefoon gaat werken (al werkt men daar wel aan).

Op een ferry sta je er echter niet bij stil denk ik... daar loop je dus een veel groter risico.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Op open zee (enkel op internationale wateren als ik mij niet vergis) gebruiken ze idd een eigen netwerk op het schip met satelliet uplink dat niet onder de EU roaming valt en pokkeduur is. Op onze trip naar IJsland vele jaren geleden (de Norrona, ook bij u veronderstel ik Selder) was dat zo. Al kon ik daar op een bepaald moment kiezen uit operators van Noorwegen, Zweden, Denemarken en het VK (signalen vanaf het vasteland hé). Op open zee reiken die signalen een pak verder, maar ik wist niet dat het zo ver kon.

Op doorreis door Zwitersland hetzelfde verhaal trouwens. Geen EU en roamen is duur.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Moet je niet een sms krijgen dat je aan het roamen bent en welke tarieven er van toepassing zijn?
En is het totaalbedrag niet beperkt tot 50€?
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3221
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer
Recent bedankt: 1 keer

vverbeke schreef:Op doorreis door Zwitersland hetzelfde verhaal trouwens. Geen EU en roamen is duur.
Er zijn operatoren waar Zwitserland onder roaming vallen, zoals Mobile Vikings.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

vverbeke schreef:Op open zee reiken die signalen een pak verder, maar ik wist niet dat het zo ver kon.
Op Cap Gris-Nez zie je ook de Engelse netwerken.
bruma schreef:Moet je niet een sms krijgen dat je aan het roamen bent en welke tarieven er van toepassing zijn?
Dat hadden ze gelukkig gekregen maar ondertussen was het bedrag al opgelopen tot in de 60 euro.

(Na klacht bij TN hebben ze het trouwens niet moeten betalen).
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Op de ferry van Frankrijk naar Engeland kreeg ik wel 100mb gratis via wifi aangeboden.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

r2504 schreef:Ik hoorde dit weekend een raar verhaal van mensen die naar Schotland op vakantie waren geweest en hoge roaming bedragen moesten betalen.
Om het met je eigen woorden te zeggen: Als Userbase lezer (en zeker als deel van het Userbase meubilair :-D ) moet je toch al de diverse topics rond "roaming op het kanaal" gelezen hebben... voor jou mag zoiets toch niets nieuws zijn? :wink:
vverbeke schreef:Op open zee (enkel op internationale wateren als ik mij niet vergis) gebruiken ze idd een eigen netwerk op het schip met satelliet uplink dat niet onder de EU roaming valt en pokkeduur is.
Inderdaad, de P&O vloot op de verbinding Dover-Calais of Zeebrugge-Hull hebben GSM masten aan boord van AT&T, die via satelliet verbonden zijn met het Amerikaanse vasteland.
Je bent dus tijdens de overtocht aan het roamen op een Amerikaans netwerk :-) .

Waarschijnlijk mogen ze deze zendmasten maar inschakelen als ze buiten "de grens" zijn (buiten de territoriale wateren)?

Misschien beter op de overtocht gebruik maken van hun WiFi aanbod (hoewel wellicht ook duur :-( )

- zie Userbase tread: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 40#p554835
- info overgenomen door Astel: https://www.astel.be/nl/P-verzorgt-GSM- ... en-UK_4454
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

r2504 schreef:In vliegtuigen denk ik niet dat je eigen telefoon gaat werken (al werkt men daar wel aan).
Toch wel, veel vliegtuigen beschikken tegenwoordig over een eigen gsm-netwerk waar je telefoon automatisch verbinding mee maakt. Enkel tijdens het opstijgen en landen moet je je telefoon nog in vliegtuigmodus zetten. Vanwege de zeer hoge roamingkosten is het echter niet aan te raden om dit te gebruiken voor internet. De meeste van deze vliegtuigen beschikken eveneens over een Wi-Fi netwerk waarmee je relatief goedkoop op internet kan. De laatste keer dat ik gevlogen heb was met Emirates en daar kreeg je gratis 10 MB voor maximum 2 uur en als je $1 betaalde via je kredietkaart kreeg je 500 MB voor de ganse duur van de vlucht.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

1$ ?
Ik denk dat pakweg KLM een stuk meer vraagt voor hun wifi hoor.

Enne, wat de feries betreft, dat mocht van mij ook weer wettelijk aan banden gelegd worden, want dat is puur misbruik van de onwetendheid van de gebruiker.
Een ferry die pendelt tussen 2 EU landen moet ook maar onder de EU wetgeving vallen inzake roaming gedurende de hele trip.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Op emirates vluchten idd internet aam $1 (500MB wifi)en werkt vrij vlot voor mail en basic browsing.
Ook heel wat andere maatschappijen bieden wifi aan bij mijn weten (lufthansa, emirates, qatar airways, ethiad, turkish airlines, united, Klm, air france, ...) maar kosten liggen daar stuk hoger.

Mobiel bellen kan dan via het aeromobile network, maar is niet op alle types vliegtuigen gecertifieerd.
Op zowel Emirates, Lufthansa en Virgin Atlantic heb ik reeds gebruik gemaakt van de telefonie mogelijkheden en dat werkt goed.
Kosten zijn dan afhankelijk van je provider en vallen meestal buiten de gewone bundels.

opgelet: je word meteen verbonden met het aeromobile netwerk als je je mobiel inschakelt (en automatische carier selection ingeschakeld is). Je krijgt dan uiteraard een sms met een waaarschuwing.
Op emirates vluchten wordt je dan zelfs verbonden via 2G.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5309
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

nickz schreef: De laatste keer dat ik gevlogen heb was met Emirates en daar kreeg je gratis 10 MB voor maximum 2 uur
Het was bij ons (oktober/november 2016) gewoon 10 MB, geen tijdrestrictie (BRU-DXB-CHC en AKL-BXB-BRU dus B777 en A380), een jaar eerder (BRU-DXB-MEL-DXB-BRU) kon je zelfs nog telkens nieuwe gratis 10MB blokken krijgen door telkens een nieuw e-mailadres te gebruiken 8) .

Maar we wijken af :angel:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

https://ec.europa.eu/digital-single-mar ... -roam-home

15. Can I use roam like at home on ships within the EU?
As long as you are directly connected to a terrestrial mobile network (e.g. on rivers, lakes or along the coast) yes – otherwise no. EU roaming rules apply only to terrestrial mobile networks. As soon as the services are provided through other types of radio networks, via satellite systems on board of ships or aeroplanes for instance, they are not subject to the binding price caps of the EU.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom in het buitenland”