Hoe zit dat nu eigenlijk met de afschaffing van de roamingskost.

Hier kan je telecommunicatie in het buitenland bespreken
BartLC120
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 maa 2017, 12:38

Hallo iedereen,

Ik hoor de laatste tijd heel wat tegenstrijdigheden en zoek de waarheid.

Halfweg 2017 vallen de roamingskosten weg.
Hoe zit het met databundels binnen een abo.
Er zijn er die zeggen dat ze hun volume ook in het buitenland gaan kunnen gebruiken net zoals hier in België.
Onder roamingkosten versta ik echter de extra kosten voor gebruik in het buitenland.
Wanneer ik dus 1 Gb in mijn abo heb, gebruik ik die 1 Gb gratis in België, maar in het buitenland betaal ik voor elke byte dezelfde tarief alsof ik in België over mijn 1 Gb zou gaan.

Welke provider is het voordeligst wanneer men spreekt over data in buitenland ?
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Edit: Mobile Vikings en Orange Tempo Giga zijn het goedkoopst ( vanaf dat roamingkosten worden afgeschaft )
Laatst gewijzigd door lanadekat 05 maa 2017, 14:30, in totaal 2 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

BartLC120 schreef:Wanneer ik dus 1 Gb in mijn abo heb, gebruik ik die 1 Gb gratis in België, maar in het buitenland betaal ik voor elke byte dezelfde tarief alsof ik in België over mijn 1 Gb zou gaan.
Neen.
Wanneer jij dus 1 Gb in jouw abo hebt, dan gebruik je die 1 Gb gratis zowel in België als in de EU, en betaal je - zowel in België als in de EU - voor elke byte het binnenlands tarief buiten bundel, als je over de 1 Gb zou gaan ...
EU wordt dus een groot "binnenland" (Roam like at Home).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

In dat geval mag je mijn post negeren, Orange Tempo Giga en Mobile Vikings zijn dan de beste keuze in combinatie met thoorn.nl ( zelf getest en werkt, maar wordt nu geblokkeerd door Mobile Vikings ) of belwaarde.net ( minder bekend, betere tarieven, zelf nog niet getest )

@Philippe_d wordt Europe echt 'binnenland' en kan ik dus ook binnen mijn bundel bellen naar Nederland?
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

Heb nu die wettekesten niet bekeken.
Maar staat er letterlijk in dat het moet van de bundel komen of gewoon thuistarief.
Want ik vraag me af waarom nederlandse providers een tarief in het leven roepen 22 24 25 cent per sms.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

lanadekat schreef:@Philippe_d wordt Europe echt 'binnenland' en kan ik dus ook binnen mijn bundel bellen naar Nederland?
Neen.
Je belt vanuit Europa alsof je in het binnenland bent.
Als je dus vanuit Europa naar Nederland belt, dan betaal je zoals je vanuit België naar Nederland zou bellen.
(geen idee hoeveel je nu betaalt naar Nederland).
Er zijn echter wel maximum tarieven voor gesprekken binnen de EU
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Internationaal (vanuit BE met een BE nummer naar gelijk welk buitenlands nummer) en roaming blijven 2 verschillende zaken.

Ook opletten qua roaming met de ministaatjes (Andorra, Monaco, Liechtenstein, Jersey, enz.) in Europa. Die behoren niet tot de EU en zullen dus aan de volle pot gefactureerd worden.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

philippe_d schreef:
lanadekat schreef:@Philippe_d wordt Europe echt 'binnenland' en kan ik dus ook binnen mijn bundel bellen naar Nederland?
Neen.
Je belt vanuit Europa alsof je in het binnenland bent.
Als je dus vanuit Europa naar Nederland belt, dan betaal je zoals je vanuit België naar Nederland zou bellen.
(geen idee hoeveel je nu betaalt naar Nederland).
Er zijn echter wel maximum tarieven voor gesprekken binnen de EU
Dáár gaan nog slachtoffers vallen, over die semantiek :-)
Dat is een nuance die niet velen gaan doorhebben in het begin.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1116
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 100 keer

philippe_d schreef:Als je dus vanuit Europa naar Nederland belt, dan betaal je zoals je vanuit België naar Nederland zou bellen.
Tenzij je in Nederland zelf bent?

Want blijft dit niet hetzelfde? (als een Belgisch nummer in Nederland is, en hij belt naar een Nederlands nummer, hangt dit volledig van de lokale operator af wat het kost)
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Nee, dat valt onder roaming. Als je in een EU land (anders dan dat waar je provider is) bent, kan je bellen naar de hele EU.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Je denkt toch niet, dat je vanuit de EU een gesprek kan hebben naar gelijk welk ander EU land binnen jouw bundel?

Onder "Roam like at home" begrijp ik:
  • - dat je vanuit het buitenland hetzelfde betaalt alsof je vanuit België zou bellen
niet meer, en niet minder (binnen het maximum tarief vastgelegd voor gesprekken binnen de EU)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
LaserJet
Premium Member
Premium Member
Berichten: 552
Lid geworden op: 01 dec 2008, 18:52
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 28 keer

Edward Valckx schreef:
philippe_d schreef:Als je dus vanuit Europa naar Nederland belt, dan betaal je zoals je vanuit België naar Nederland zou bellen.
Tenzij je in Nederland zelf bent?

Want blijft dit niet hetzelfde? (als een Belgisch nummer in Nederland is, en hij belt naar een Nederlands nummer, hangt dit volledig van de lokale operator af wat het kost)
Dan betaal je toch gewoon hoeveel je provider in België zou aanreken om te bellen naar een Nederlands nummer? Of zie ik het verkeerd?

Het enige dat dan wegvalt, zijn de extra roamingkosten die je zou betalen om te bellen vanuit het buitenland naar het buitenland. De tarieven voor per minuut etc blijven gewoon dezelfde zoals ervoor.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

hier > https://nl.wikipedia.org/wiki/Roam_like_at_home lees ik:
" Vanaf 15 juni 2017 kan men in het buitenland bellen en internetten vanuit de standaard belbundel.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

philippe_d schreef:Je denkt toch niet, dat je vanuit de EU een gesprek kan hebben naar gelijk welk ander EU land binnen jouw bundel?

Onder "Roam like at home" begrijp ik:
  • - dat je vanuit het buitenland hetzelfde betaalt alsof je vanuit België zou bellen
niet meer, en niet minder (binnen het maximum tarief vastgelegd voor gesprekken binnen de EU)
Is nu al het geval. Een gesprek terwijl jij in Spanje zit (met een Belgisch nummer) naar Een Belgisch of Pools nummer kost evenveel. Heb je een tarief waar er roaming inzit, wordt dat ook automatisch van de roaming bundel afgetrokken.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

LaserJet schreef:
Edward Valckx schreef:
philippe_d schreef:Als je dus vanuit Europa naar Nederland belt, dan betaal je zoals je vanuit België naar Nederland zou bellen.
Tenzij je in Nederland zelf bent?
Want blijft dit niet hetzelfde? (als een Belgisch nummer in Nederland is, en hij belt naar een Nederlands nummer, hangt dit volledig van de lokale operator af wat het kost)
Dan betaal je toch gewoon hoeveel je provider in België zou aanreken om te bellen naar een Nederlands nummer?
Als je met een Belgisch nummer in Nederland naar een Nederlands nummer belde, betaalde je vroeger twee keer.
Eenmaal je roaming kost, omdat je met een Belgisch nummer in het buitenland bent, en dus moet betalen om van het buitenlands gsm netwerk gebruik te maken.
Een tweede keer omdat, als je met een Belgisch nummer een Nederlands nummer belt, je eigenlijk een buitenlands nummer belt, en dat is dus een internationale verbinding.

De eerste kost, die roaming kost, valt dus weg.
Maar als je met een Belgisch nummer dus een Nederlands nummer belt, ben je nog altijd een buitenlands nummer aan het bellen.

Het maakt dus niet uit dat je je in Nederland zelf bevindt, en de Nederlander die je belt naast jou staat, voor de provider en je gsm ben je internationaal aan het bellen.

En hier gaan dus misverstanden over bestaan, omdat veel mensen dit onderscheid niet gaan snappen in het begin :-)
Dit is ook de stok achter de deur voor de providers, die ervoor zorgt dat men niet in pakweg Bulgarije een goedkope simkaart gaat kopen om dan als gsm nummer te gebruiken in Belgie, voor een fractie van de kost van een Belgisch abonnement of prepaid kaart.


PS: Als je dus met een Nederlander samen op vakantie was in Frankrijk, en je wilde die bellen, dan werd er drie keer betaald.
Eerst jouw roaming kost omdat je met een Belgisch nummer op een Frans gsm netwerk zit.
Dan jouw internationale belkost omdat je met een Belgisch nummer naar een Nederlands nummer belt.
En een derde keer een roaming kost door de Nederlander, omdat die opgebeld wordt op een Nederlands nummer dat zich op een Frans gsm netwerk bevindt.
Die twee roaming kosten vallen dus weg, de middenste kost, die van het internationaal gesprek, blijft bestaan.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2399
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Het wordt tijd dan kan ik EU doorkruisen met waze.

Neem nu mobile vkings
https://vikingco.com/nl/mobile-vikings/ ... rnationaal

Bellen van BE naar NL
NU €0.5 per minuut
15/6/17 dan komt dit op €0.12 (ik heb het €25 prepaid pack)

Bellen NL naar BE
Nu €0.12 + 0.06 roaming
15/6 €0.12

Of maak ik een fout?
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Fallschirmjaeger schreef: Een gesprek terwijl jij in Spanje zit (met een Belgisch nummer) naar Een Belgisch of Pools nummer kost evenveel.
De reden hiervan was dat de EU een maximum tarief opgelegd had voor gesprekken binnen de EU
Het was dus soms goedkoper om vanuit Frankrijk naar Nederland te bellen, dan vanaf thuis.
Of zelfs goedkoper om vanuit Frankrijk naar belgië te bellen, dan lokaal (bijvoorbeeld aan de minuut kost van Mobile Vikings).
ITnetadmin schreef:Als je met een Belgisch nummer in Nederland naar een Nederlands nummer belde, betaalde je vroeger twee keer.
Eenmaal je roaming kost, omdat je met een Belgisch nummer in het buitenland bent, en dus moet betalen om van het buitenlands gsm netwerk gebruik te maken.
Een tweede keer omdat, als je met een Belgisch nummer een Nederlands nummer belt, je eigenlijk een buitenlands nummer belt, en dat is dus een internationale verbinding.

De eerste kost, die roaming kost, valt dus weg.
Maar als je met een Belgisch nummer dus een Nederlands nummer belt, ben je nog altijd een buitenlands nummer aan het bellen.
Zo begrijp ik het ook.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
regeri
Pro Member
Pro Member
Berichten: 415
Lid geworden op: 30 okt 2006, 14:04
Locatie: Riemst
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 2 keer

je koopt een abo met 120 min bellen en 1 gb data als voorbeeld. Je gaat naar bijv Duitsland, dan kun je net zo goed 120 min bellen en 1 gb data gebruiken van uit diezelfde bundel die er gebruikt wordt in België .
Live life to the Max
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

dat is idd de eenvoudigste uitleg, dus interessant is een abonnement te nemen met veel data en daar een app met betamax voip aan te koppelen,
op die manier bel je naar bijna alle vaste en mobiele nrs tegen hetzelfde tarief, eender waar je je in europa bevind, en eender naar waar je in de wereld belt..., of bellen via whatsapp wanneer de tegenpartij die app ook heeft wat in 80% van de gevallen wel zo zal zijn...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

inderdaad, OVH + Csipsimple en bellen maar :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1055
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

Is dat niet zoals met overschrijvingen?
Vroeger was de kost afhankelijk van bank en naar welk land je overschreef
Europa heeft dat gelijkgetrokken zodat het niet meer uitmaakt naar welk land, allemaal dezelfde prijs?
fred_be9300
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 nov 2005, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 12 keer

philippe_d schreef:
Fallschirmjaeger schreef: Een gesprek terwijl jij in Spanje zit (met een Belgisch nummer) naar Een Belgisch of Pools nummer kost evenveel.
De reden hiervan was dat de EU een maximum tarief opgelegd had voor gesprekken binnen de EU
Het was dus soms goedkoper om vanuit Frankrijk naar Nederland te bellen, dan vanaf thuis.
Of zelfs goedkoper om vanuit Frankrijk naar belgië te bellen, dan lokaal (bijvoorbeeld aan de minuut kost van Mobile Vikings).
ITnetadmin schreef:Als je met een Belgisch nummer in Nederland naar een Nederlands nummer belde, betaalde je vroeger twee keer.
Eenmaal je roaming kost, omdat je met een Belgisch nummer in het buitenland bent, en dus moet betalen om van het buitenlands gsm netwerk gebruik te maken.
Een tweede keer omdat, als je met een Belgisch nummer een Nederlands nummer belt, je eigenlijk een buitenlands nummer belt, en dat is dus een internationale verbinding.

De eerste kost, die roaming kost, valt dus weg.
Maar als je met een Belgisch nummer dus een Nederlands nummer belt, ben je nog altijd een buitenlands nummer aan het bellen.
Zo begrijp ik het ook.

Ik verwacht me eigenlijk aan iets anders, vanaf Juni, namelijk:
  • alle oproepen & SMS's vanuit een EU land ander dan het thuisland, naar overal in de EU, worden thuistarief (bvb bundel)
  • alle mobiel data gebruik vanuit elk EU land wordt thuistarief (bvb bundel)
  • alle ontvangen oproepen doorheen alle EU landen, worden thuistarief (doorgaans gratis)
ps: Deze zaken waren in afgelopen jaren al gereguleerd door Europa met relatief lage maximumprijzen.


Zijn niet gereguleerd, en dus extra duur:
  • bellen vanuit Belgie -> EU nummer : internationale beltarieven
  • bellen vanuit EU -> buiten EU : internationale roaming
  • sms vanuit BE -> EU : internationale sms tarieven

Kijk bvb naar deze tariefpagina bij Scarlet, die nu al "roam like at home" toepast (zij het met ietwat striktere randvoorwaarden, e.g. max 45 dagen per jaar). https://www.scarlet.be/nl/postpaid/tarieven/

Met andere woorden, wil je die vriend in Polen bellen, dan rij je best de dichtsbijzijnde grens over. Vandaag al, en vanaf juni zeker.


ps: ik heb Scarlet, en heb eerder dit jaar al geexperimenteerd met tijdens een verblijf in EU land A, bellen naar EU land B, etc... Dat viel allemaal in mijn thuisland bundel. Maw. ik heb geen cent meer betaald door over de grens te gaan. Integendeel, het heeft zelf geld bespaard, want vanuit Belgie bellen naar EU land, tja dat blijft duur.

-Fred
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ik ga weldra naar Andorra. Ik zet daar beter mijn GSM algeheel af. Wederhelft skied niet, heb een sterke walkie talkie, en 5 Watt PMR's kan je daar zo kopen .....

Waarom?

STANDAARDTARIEVEN BUITEN EUROPA

https://www.base.be/nl/abonnementen/int ... ereld.html

In de VAE, Tunesië, Andorra, Kosovo, Guernsey, Sark, Herm, Alderney en het eiland Man -> € 14,52/MB

Voor wie kan rekenen:

BASE Roaming is dus 12.410.256 (bijna 12.5 miljoen) keer duurder dan webhosting data.

Zo rekent webhoster Hetzner 1.17 euro per extra terabyte.

Bij Hetzner betaal je 1.17 € voor 1 TB = 1.000 GB = 1.000.000 MB

Bij BASE betaal je voor 1 TB dus 14.520.000 €

U bent gewaarschuwd voor deze afzetterijpraktijken.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het is en blijft een schande dat die praktijken mogen bestaan; dat had allang met dubbel zo zware boetes moeten afgestraft worden. Moeten we bedrijven nu écht bij het handje nemen en een maximum winstmarge opleggen???
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

q-tec schreef:Het wordt tijd dan kan ik EU doorkruisen met waze.

Neem nu mobile vkings
https://vikingco.com/nl/mobile-vikings/ ... rnationaal

Bellen van BE naar NL
NU €0.5 per minuut
15/6/17 dan komt dit op €0.12 (ik heb het €25 prepaid pack)

Bellen NL naar BE
Nu €0.12 + 0.06 roaming
15/6 €0.12

Of maak ik een fout?

vanwaar haal jij die 12 cent om van be naar nl te bellen ??
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Met een herlaadkaart van 25€ staat er van NL naar BE volgens gesprekskost en die is 12,5ct

Verstuurd vanaf mijn Hi10 met Tapatalk
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

raar dat zie ik niet.
Ik zie enkel staat dat bellen in het binnenland 0.125€ kost
ik zie nergens staan dat dit 15/06 0.12 zal zijn.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Toen wij in 2012 in Andorra zaten, waren de roaming tarieven normaal, ik weet niet wat er plots veranderd is waardoor Andorra niet langer onder de EU valt volgens Base ....

Oproepen naar België: € 2,00/MIN
Oproepen ontvangen in Andorra: € 0,65/MIN

Vind dit gewoon een schande. Anderzijds gezien wij in Andorra Pas De La Casa zitten, vlakbij de Franse grens, ben ik benieuwd of we daar een Franse operator gaan kunnen pakken. Gelukkig is Pas De La Case een gigantische helling nabij de grens met Frankrijk en het verlengstuk van de vallei dooreen Frankrijk om bergop te rijden tot net in Andorra, waar het dan weer bergaf gaat tot in Andorra La Vella, dus ik vermoed dat de Franse operatoren daar ook zichtbaar gaan zijn:
Fortunately these high costs can often be avoided because Spanish or French antennas cover a major part of the country.
Dit verklaart veel:
http://prepaid-data-sim-card.wikia.com/wiki/Andorra#

Gelukkig zijn hotels, restaurants, voeding en alcohol dan weer spotgoedkoop in Andorra ;)
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1116
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 100 keer

ub4b schreef:Toen wij in 2012 in Andorra zaten, waren de roaming tarieven normaal, ik weet niet wat er plots veranderd is waardoor Andorra niet langer onder de EU valt volgens Base ....
Misschien hebben ze nu eindelijk door (in tegenstelling tot jezelf), dat Andorra helemaal geen lid is van de Europese Unie?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Andorra is een specialleke.
Het is geen EU, maar hangt er vaak bij aan voor vanalle praktische regelingen, bv het schengen visum (omdat Andorra zelf geen international airport heeft, heeft men er een schengen visum voor nodig om er uberhaupt te geraken, en is in return dat visum ook gewoon geldig voor Andorra zelf).
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

maar waar staat 12 cent om te bellen van be naar nl vanaf 15/6
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
blidi
Pro Member
Pro Member
Berichten: 405
Lid geworden op: 14 okt 2004, 17:52
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 36 keer

Dan toch nog een addertje onder het gras?
https://www.telecompaper.com/nieuws/ber ... n--1190023
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

De gereguleerde toeslag op data is nog altijd 0,20 euro per MB, een *belachelijk* hoge prijs.
fred_be9300
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 nov 2005, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 12 keer

Ik lees toch iets anders...

Interpretatie:
Er is een toeslag mogelijk bij "abusievelijk" roaming gebruik, en het is het totaalbedrag dat niet boven 20ct/MB mag gaan.
Indien hoog roaming verbruik kan verklaard worden door familie, studie, persoonlijke link met het buitenland, dan vrijstelling van toeslag.


Letterlijk:
"Mobiele aanbieders krijgen wel de mogelijkheid om een toeslag te berekenen als er in vier maanden tijd meer roaming-verbruik is dan binnenlands verbruik. Een eindgebruiker moet dan kunnen aantonen dat er een reden is, zoals werk, studie of familie in een ander land. ...

Als een operator een toeslag berekent, mag die niet hoger zijn dan de gereguleerde wholesale rates voor roaming in de EU. De som van het retailtarief en de toeslag is begrensd op 0,19 euro per minuut voor bellen, 6 cent voor een sms en 0,20 euro per MB."
PHENOM
Plus Member
Plus Member
Berichten: 139
Lid geworden op: 18 sep 2016, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Hier is de officiële communicatie van Telenet:
https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... in-europa/


Maw: in Europa kan je gewoon je bundel gebruiken, ga je erbuiten dan betaal je hetzelfde tarief als in België. Enkel van België naar het buitenland bellen blijft duurder met aangepast tarief.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

https://nieuws.vtm.be/binnenland/roamin ... leden-tijd
Vanaf 15 juni worden die kosten definitief afgeschaft, vandaag gaf het Europees Parlement zijn fiat :-D :banana:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170406 ... 38a3&imai=
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Hoe meer ik hier het draadje lees hoe minder ik het begrijp :?
Ik versta onder "roaming" de kost om u van het ene netwerk op het andere (in dit geval buitenlands) netwerk te zetten.
Als dit de strikte definitie is dan volg ik de uitleg van Philippe hierboven (dat je vanuit het buitenland hetzelfde betaalt alsof je vanuit België zou bellen)
Maar dus wel nog verschillende tarieven kan hebben als je belt naar EU land1, 2

Maar ik lees hier ook iets anders. En in de krantenartikels lijkt men ook te willen zeggen dat er maar 1 beltarief meer zou zijn ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

fredo66 schreef:Hoe meer ik hier het draadje lees hoe minder ik het begrijp :?
Ik versta onder "roaming" de kost om u van het ene netwerk op het andere (in dit geval buitenlands) netwerk te zetten.
Als dit de strikte definitie is dan volg ik de uitleg van Philippe hierboven (dat je vanuit het buitenland hetzelfde betaalt alsof je vanuit België zou bellen)
Maar dus wel nog verschillende tarieven kan hebben als je belt naar EU land1, 2

Maar ik lees hier ook iets anders. En in de krantenartikels lijkt men ook te willen zeggen dat er maar 1 beltarief meer zou zijn ...
Het komt op het volgende neer:
Bel je vanaf nu je Belgische nummer (+32) vanuit België naar (bvb) een Nederlands nummer (+31) dan bel je aan internationaal tarief. Deze kosten blijven ongewijzigd en daar heeft de nieuwe roamingwet niets aan veranderd.
Bel je vanaf je Belgische nummer (+32) en ben je (bvb) in Frankrijk naar (bvb) een Nederlands nummer (+31), dan ben je aan het roamen en zal het buitenlandse nummer beschouwd worden als domestic, dus niet internationaal.
*Als je een abonnement hebt zullen de belminuten van je nationale belbundel afgaan.
*Als je abonnementsbundel op is dan zal je de nationale buitenbundel kosten betalen voor dat gesprek.
*Als je een herlaadkaart hebt dan zal je aan het nationaal beltarief bellen.

Alsof je dus naar een Belgisch nummer zou bellen.
I know, waar slaat het toch op. Maar dat is het resultaat van wel of niet aan het roamen zijn.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Buitenlandse telefoontjes stel je - indien je kan - dus beter uit tot je in het buitenland bent (goedkoper of inbegrepen in belbundel). Wat vreemd want als je vanuit BE naar bv. FR zou bellen heb je maar 1x roaming. Als je vanuit NL naar FR belt heb je 2x roaming, namelijk NL-BE BE-FR (maar dus niet moet betaald worden).
Roaming vanuit BE moet dus nog steeds betaald worden ?
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

fredo66 schreef:Buitenlandse telefoontjes stel je - indien je kan - dus beter uit tot je in het buitenland bent (goedkoper of inbegrepen in belbundel). Wat vreemd want als je vanuit BE naar bv. FR zou bellen heb je maar 1x roaming. Als je vanuit NL naar FR belt heb je 2x roaming, namelijk NL-BE BE-FR (maar dus niet moet betaald worden).
Roaming vanuit BE moet dus nog steeds betaald worden ?
Het klopt inderdaad dat je voordeliger zal bellen naar een buitenlands nummer, als je je in het buitenland bevindt. (Dat is nu ook het geval, maar je betaalt een kleine roamingmeerkost. Vaak is het dan nog steeds goedkoper dan bellen vanuit BE naar het buitenland.

Roamen vanuit België bestaat niet.

Internationaal: communicatie tussen nummers met een andere landscode.
Roaming: verbonden zijn met een netwerk dat zich in het buitenland bevindt.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom in het buitenland”