Hoe zit dat nu eigenlijk met de afschaffing van de roamingskost.

Hier kan je telecommunicatie in het buitenland bespreken
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Zit bij Jim en daar is UK ook nog OK.

In welke landen gelden dezelfde tarieven als binnen België?

In de landen van Europa 1 en Europa 2.

LANDENGROEP EUROPA 1

Azoren, Canarische Eilanden, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Ierland, Italië, Liechtenstein, Luxemburg, Madeira, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Verenigd Koninkrijk, Zweden

LANDENGROEP EUROPA 2

Bulgarije, Cyprus, Estland, Frans Guyana, Guadeloupe, Hongarije, IJsland, Kroatië, Letland, Litouwen, Malta, Martinique, Polen, Réunion, Roemenië, Slovakije, Slovenië, Tsjechië
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

UK roaming gaat vooral afhangen van 2 zaken.

1) afloop van de huidige roaming contracten tussen de UK en BE providers.

2) De kosten die de UK providers gaan aanrekenen bij het heronderhandel van de contracten.

Aangezien Spaanse providers nu ook al roaming kosten gaan aanrekenen in de UK, gaat het dus vooral een kwestie van wanneer zijn.
fibrbuzz1
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 04 sep 2016, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Ik hoop dat er in de toekomst één groot "roaming blok" komt met EU en een aantal andere landen zoals Zwitserland, UK, de VS, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland. Het is een deel van de internetrevolutie, op vakantie gaan naar een ander land en je smartphone zonder zorgen kunnen gebruiken, zoiets wordt eigenlijk meer en meer logisch. Het is natuurlijk iets waar de EU dan zelf geen invloed op heeft, het zal van de providers zelf moeten komen, bv door aan elkaar gunstige tarieven te geven.

Een paar maanden geleden was ik in Guadeloupe, 7000km en 9 uur vliegen van België, verder dan New York, en daar kon ik perfect roamen, want het is een deel van Frankrijk (even Frans als Corsica) en de EU. Zeer gemakkelijk! Zou onnozel zijn dat je dan in de UK, op 100km vogelvlucht van De Panne niet meer kan roamen.

In Frankrijk had je al Free dat roaming in heel veel landen geeft, zoals VS en Canada, maar heb je gezien dat je met een Spaans Vodafone-abonnement (geen prepaid!) ook je hele bundel in de VS kan gebruiken. Meer providers gaan nu toch die richting uit.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Klopt, ik heb lang zonder GSM gereisd. Als ik weg ben wil ik ook echt weg zijn.

Toch is het handig om soms te kunnen reserveren want ik boek geen hotels op voorhand buiten de eerste nacht. Ook handig om al een tafel te reserveren als je nog 1.000m moet afdalen :lol:

Nu gebruik ik de GSM vooral om te navigeren (carplay), vroeger zette ik de route op de ipad met offline kaarten. Dat werkt ook maar als er onverwacht een routewijziging is dan ben je gezien.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer

Wereldwijde roamingbundels kan ik enkel beamen. Net terug uit de VS en daar gewoon met een lokale simkaart gewerkt. Handig is dat niet. Wat wel handig is, is meteen zaken kunnen opzoeken op de smartphone (en eventueel reserveren). Een offline kopie van maps is daarbij nog steeds niet superhandig.

Volgende week vertrek ik terug, deze keer richting Zuid-Amerika (werkgerelateerd). Ook daar ga ik met een lokale simkaart werken, want daar moet ik gewoon constant bereikbaar zijn. Proximus is nog enigszins handig met hun daily roaming pass voor, maar kan niet aan de prijs van een lokale sim.
rmag
Pro Member
Pro Member
Berichten: 430
Lid geworden op: 29 nov 2008, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 26 keer

streulma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 815
Lid geworden op: 06 aug 2011, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 56 keer
Recent bedankt: 1 keer

De beste in roamingtarieven is momenteel Proximus.

Daar heb je zogenaamde dagpassen van ongeveer 5,95 Euro of 11,95 Euro.

Deze nieuwe Daily Roaming Pass wordt automatisch geactiveerd zodra je belt, een mobiele datasessie uitvoert of meer dan twee sms'jes of mms'jes verstuurt in het buitenland (buiten de EU). De pass kost 5,95 euro in zone A, die landen als Canada, Zwitserland, Marokko, Turkije of de VS bestrijkt. Hij kost 11,95 euro in zone B, die minder populaire landen omvat zoals Laos, Vietnam, Peru of Congo. Deze tarieven gelden per periode van 24 uur.

Bovendien rekent Proximus maximaal 10 passen per maand aan. Vanaf de 11e dag blijft je pass actief zonder extra kosten voor de rest van de maand. Klanten van wie de Daily Roaming Pass nog niet geactiveerd is krijgen twee sms'jes en twee mms'jes per dag, naar België en het bezochte land, zodat zij zonder extra kosten contact kunnen houden met hun dierbaren wanneer zij buiten de EU reizen.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom in het buitenland”