TV Vlaanderen ineens geen een en canvas meer

Alles over TV en Internet via satelliet
Plaats reactie
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Na een tijdje niet gebruikt geweest te zijn door corona, werd een oudere tv vlaanderen installatie ineens terug in gebruik genomen.

Resultaat: na het heractiveren van de smartcard, werkte alles normaal gedurende een uurtje of twee.
Dan verdwenen ineens de zenders Een en Canvas; andere zenders zoals vtm en vier werken wel nog altijd.
De tv geeft --naar het schijnt-- een "bad or no signal" waarschuwing.
Zet je de decoder af en terug aan (dus volledige unplug van de stroom), dan werkt het --soms, als ik ze mag geloven-- een secondje of twee terug wel, en dan niks meer.

Dmv een snelle google kwam ik op deze post uit:
Wij hebben sinds 09-01-2017 geen ontvangst meer op één en canvas en ook ntl1 en nl3.
Om nog specifieker te zijn, alle zenders met horizontale polarisatie zijn weg.
Wij overwinteren in zuid Spanje.
Er werd niets gewijzigd aan de installatie en het signaal is nog steeds zeer goed (SNR 85% en AGC 82%)
De zenders met verticale polarisatie komen nog perfect binnen.
Bij contact met klantendienst TVV kreeg ik als antwoord dat ik moest proberen met de LNB te kantelen, maar dit gaf geen enkel resultaat.
Iemand een idee wat er scheelt of hoe dit kan opgelost worden?
https://www.sat4all.com/forums/topic/35 ... ontvangen/

Even verder gekeken, en het blijkt idd dat ook de zenders NPO1 en NPO3 weg zijn.
Net als hierboven beschreven.
Zou het idd aan een plots falen van de LNB liggen?
Of zou er een andere oorzaak zijn?
Het is niet in Belgie, dus eenmaal we kiezen voor een aanpak voor het probleem, zitten we aan die keuze vast voor enkele weken.
Ik kan dus ook niet direct iets testen.
Daarom dat ik zoveel mogelijk zekerheid zoek alvorens dure dingen aan te kopen.

PS: Er is ook een downgrade gebeurd van basic naar basic light, maar ik heb iedereen op het hart gedrukt dat het probleem niet daaraan kan liggen.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1116
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 100 keer

Eén, Canvas, NPO1, NPO3: zitten op 12187.50 MHz met horizontale polarisatie. VTM, Play4 zitten op 11856.00 MHz met vertikale polarisatie. Het zou kunnen dat uw LNB geen horizontale polarisatie meer ontvangt, dat heb ik ook al enkele keren meegemaakt. Of het moest zijn dat uw ontvanger niet meer switcht tussen 13 V (V) en 18 V (H).

Kijk eens op https://nl.kingofsat.net/pos-23.5E.php of het effectief alle zenders met horizontale polarisatie zijn die niet meer werken.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik heb ze een voor een laten doorzappen tot NPO3 gepasseerd was in de channel list, en alle andere kanalen werkten nog.
Detailvragen gaan niet lukken, het zijn echt geen technische mensen.

Het probleem is dus dat ik, zonder technische mensen op locatie, de diagnose zo goed mogelijk ga moeten gokken, en dan het nodige vervangmateriaal kopen zonder onnodige kosten te doen, om dan naar ginder te reizen; one chance only, dus.

PS: klopt het dat de moderne toestellen geen smardcard meer gebruiken?
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

ITnetadmin schreef:
PS: klopt het dat de moderne toestellen geen smardcard meer gebruiken?
Het is nog steeds een smart card, maar met ingebouwde chip.
Vanaf voorjaar volgend jaar gaan linux ontvangers niet meer werken met de nieuwe smartcard.
De vereiste gaat dan een ci+ worden, is nu gewoon ci.
Uit mijne duim, ga maar eens lezen in nieuwsbrieven van de transponder.nl.
Gewoon een nieuwe lnb kost 9 € en probleem zal opgelost zijn.
Als het oxidatie zou zijn werkt verticaal ook niet meer.
Laatst gewijzigd door fendtje 03 aug 2021, 08:51, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Tja, moeilijk. Kan van alles zijn. Van een loszittende kabel of geoxideerde aansluiting aan de LNB tot een elektronisch defect in de decoder.
TV Vlaanderen is nu onderdeel van Canal+ France en vanaf februari 2022 zullen losse smartcards in bepaalde decoders vermoedelijk geen signaal meer hebben.

Dus het zou nuttig zijn om te weten welke decoder en type smartcard je vandaag gebruikt, voor je kosten doet.
Ter plaatse gaan en pas na analyse ter plaatse kosten maken is het slimst natuurlijk.

Je zou bijvoorbeeld wel bepaalde onderdelen online kunnen bestellen en die terugsturen als blijkt dat je ze niet nodig hebt.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Losse smartcard nog, en een van de oude M7 reeks decoders, ik denk een SAT801.
In combinatie met een duo LNB van tv vlaanderen zelf (die ze voor 60 euro verkopen, geen 9).
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

ITnetadmin schreef:Losse smartcard nog, en een van de oude M7 reeks decoders, ik denk een SAT801.
In combinatie met een duo LNB van tv vlaanderen zelf (die ze voor 60 euro verkopen, geen 9).

Opletten met nieuwe duo lnb
(belangrijk dezelfde hart (center) afstand lnb's) 60 cm schotel is 43 mm (4,5°)
De meeste in bijv. france of hier brico is voor 13 oost en 19 oost. (6°)
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

De SAT801 blijft bruikbaar na februari 2022. (https://www.sat4all.com/forums/topic/37 ... ruari-2022)

Je zou ook Das Erste HD kunnen testen, die zender is FTA en ook horizontaal gepolariseerd.

Daarna is het gewoon je installatie controleren vanaf het goedkoopste onderdeel tot het duurste:
1) bekabeling binnen: is alles goed verbonden en zit alles goed vast (heeft er niemand aan geprutst?)
2) bekabeling/connectoren buiten (blijft meestal goed als het goed waterdicht is, nakijken op oxidatie)
3) Signaalkwaliteit zenders nakijken, anders uitrichting schotelantenne optimaliseren (blijft normaalgezien perfect goed)
4) Duo-LNB (kan snel defect gaan na waterinsijpeling gevolgd door vrieskou)
5) Decoder (elco's gaan nogal snel defect)

Ik zou zeggen, kijk eens op 2dehands.be voor wat goedkoop vervangmateriaal, er zijn er genoeg die zich miskocht hebben bij TV Vlaanderen.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

raf1 schreef:De SAT801 blijft bruikbaar na februari 2022. (https://www.sat4all.com/forums/topic/37 ... ruari-2022)

Ik zou zeggen, kijk eens op 2dehands.be voor wat goedkoop vervangmateriaal, er zijn er genoeg die zich miskocht hebben bij TV Vlaanderen.
En wat is uw ervaring met schotels en lnb ?
Neen de bulshit van de betweters op sat4 all (iets posten over de transponder nl wordt daar direct gebant)
Er zijn er die al eens wat meer weten he.
Zegt al heel veel.
Als zender op h/v niet meer werken en andere polarisatie wel, heeft dit noppes te maken met aansluitingen en reciever.
Bij een duo lnb als astra 19 h/v werkt en op astra 3 h of v niet wat zou dan het probleem zijn.
En heb tevens nergens geschreven dat de sat 801 niet zou blijven werken.
Maar wel bij linux ontvangers een probleem als geen ci+ aan boord.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

fendtje schreef:En wat is uw ervaring met schotels en lnb ?
Triax 88 met 4 LNB's en multirail voor mezelf geïnstalleerd. Werkt al jarenlang perfect.
fendtje schreef:Bij een duo lnb als astra 19 h/v werkt en op astra 3 h of v niet wat zou dan het probleem zijn.
Wellicht de LNB of uitrichting. Maar ik wil niets op voorhand uitsluiten.
fendtje schreef:En heb tevens nergens geschreven dat de sat 801 niet zou blijven werken.
Ik heb nergens beweerd dat jij dat geschreven zou hebben.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik ben nu ter plaatse, en van wat ik kan zien, ontvangt hij enkel een aantal horizontaal gepolariseerde kanalen van astra 3 niet (sommige blijkbaar wel?).
De verticaal gepolariseerden werken wel, en voor zover ik checkte, werkten alle kanalen van astra 1 ook, zowel de verticaal als horizontaal gepolariseerde.
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Berichten: 250
Lid geworden op: 14 sep 2012, 23:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dan zal het probleem wel in de lnb zitten.

Mvg
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Kleine en finale statusupdate:
De LNB is vervangen, en alles werkt terug.
Plaats reactie

Terug naar “Satelliet aanbieders: TV Vlaanderen, Telesat, Canaaldigitaal, Starlink ...”