Vervanging analoge kabel TV: TV Vlaanderen?

Alles over TV en Internet via satelliet
Chris_147
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 14 maa 2006, 10:40
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 7 keer

Hey,
ik heb begrepen dat de analoge kabel TV gaat stoppen.
Voor mijn ouders wordt dit een probleem:
- digitale TV via telefoonlijn ligt moeilijk want de telefoonkabel ligt verstopt achter een wandbekleding. Technieke van Proximus was al eens komen kijken, maar er zouden te grote aanpassingen nodig zijn om dat aan te sluiten.
- digitale TV via Telenet: antenne komt (denk ik) ergens in de kelder binnen. Dus daar modem etc plaatsen wordt lastig. Voor Wifi is dat natuurlijk ook niet optimaal.
- digitale TV via Satteliet lijkt wel interessant: met Basic Light abonnement niet te duur (goedkoper dan kabel abonnement!) en veel gratis Duitse zenders voor mijn vader.
Internet hebben ze dus ook niet, ik weet niet of dit belangrijk is voor TV Vlaanderen.

Momenteel hebben ze 2 beeldbuis TV's aangesloten.
In de woonkamer zouden we een iets oudere LCD kunnen plaatsen om dat HD signaal dan ook netjes te tonen.
In de andere plaats is eigenlijk ook geen plaats voor een brede LCD TV, dus kunnen ze met een simpele decoder SD signaal via Scart op die TV krijgen?
Kunnen er 2 decoders op 1 satteliet geplaatst worden?

En dan: welke schotel en decoders?
Als ze geen opname mogelijkheid willen hebben, kan ik dan misschien beter op 2dehands iets zoeken? Waar moet ik dan op letten?
rmag
Pro Member
Pro Member
Berichten: 430
Lid geworden op: 29 nov 2008, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 26 keer

Wat hebben ze nu? Ik begrijp : "analoge kabel TV "

Een mogelijkheid is: digitale TV via Telenet
  • 1 ste solution )
    • 2 x TV met CI+ . Totale prijs is 2 x 70 voor het kaartje + 50 (ik geloof 50 euro) eerste activatie
    2 de solution )
    • 2 x digi coders kopen, deze vind je goedkoop 2de hands .
Kunnen er 2 decoders op 1 satteliet geplaatst worden?
Nee, dat kan je niet. Maar je heb wel LNB met 2 uitgangen. Deze ga je dan moeten gebruiken.
En dan: welke schotel en decoders?
Indien Duits: Astra 19.2
Indien Engels: Astra 28.2
Indien je beide wilt hebben moet je voor monoblock gaan
luukske
Pro Member
Pro Member
Berichten: 238
Lid geworden op: 10 mei 2020, 12:33
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 32 keer

Voor TV Vlaanderen heb je ook ontvangst van Astra3 nodig.
Als je voor astra2 gaat, dan zou ik zeker een 80cm schotel nemen, voor astra 1en 3 zal 60cm wel genoeg zijn, al is groter hier ook wel beter ( minder kans op uitval bij slechtere weersomstandigheden). Meerdere decoders aansluiten kun je oplossen met een dual lnb. Je moet dan wel vanuit de schotel kabels gaan leggen naar elke decoder.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1816
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

Voor astra 2 heb je geen 80 cm schotel nodig. Die "beam" komt in Vlaanderen hard binnen.

Mijn buurman heeft een 60 cm triax voor de Britse zenders en die volstaat ruimschoots.
luukske
Pro Member
Pro Member
Berichten: 238
Lid geworden op: 10 mei 2020, 12:33
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 32 keer

Voor de lagere frequenties is er inderdaad geen probleem, maar probeer dan maar eens naar bijvoorbeeld Yesterday of Really (hogere frequenties) te kijken bij stormweer. De plaats is overigens wel belangrijk hier. Ik zit in Hasselt, dat is al redelijk ver oost voor satellieten die vooral op de UK zijn gericht.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik wist niet dat CI+ kaartjes op een beeldbuis TV werkten
rmag schreef:Wat hebben ze nu? Ik begrijp : "analoge kabel TV "

Een mogelijkheid is: digitale TV via Telenet
  • 1 ste solution )
    • 2 x TV met CI+ . Totale prijs is 2 x 70 voor het kaartje + 50 (ik geloof 50 euro) eerste activatie
    2 de solution )
    • 2 x digi coders kopen, deze vind je goedkoop 2de hands .
Kunnen er 2 decoders op 1 satteliet geplaatst worden?
Nee, dat kan je niet. Maar je heb wel LNB met 2 uitgangen. Deze ga je dan moeten gebruiken.
En dan: welke schotel en decoders?
Indien Duits: Astra 19.2
Indien Engels: Astra 28.2
Indien je beide wilt hebben moet je voor monoblock gaan
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als ik dat lees lijken uw ouders een van de weinige mensen waarvoor de formule 'AntenneTV' van TV Vlaanderen ideaal zou zijn. Of toch het gemakkelijkste.

Ze kijken naar analoge kabel dus dat zijn mensen die naar de Vlaamse basiszenders kijken en beeldkwaliteit is ook niet de grootse bekommernis.

AntenneTV heeft nadelen maar ook voordelen; spullen uitpakken, aansluiten en het werkt (in principe). Geen internet nodig. Geen draden. Geen schotelantenne. Enkel een heel kleine binnenantenne (toch op heel veel plaatsen is dat voldoende). Kost 10 euro per maand.

https://www.tv-vlaanderen.be/tv-via-antenne/

Aanvulling; of misschien toch niet .. geen Duitse zenders. Dat is het nadeel van die formule; het bijzonder triestig beperkt aantal zenders in SD-kwaliteit. - Jammer, die technologie kan er niets aan doen ...
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

CI+ kaartje is niet nodig ze kunnen eventueel gewoon 2 kleine tv kopen met DVB C tuner en het compact signaal gebruiken daarvoor is geen smartcard nodig.
Chris_147
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 14 maa 2006, 10:40
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 7 keer

Bedankt voor de snelle reacties!
Vader wil echt wel Duitse zenders, die missen ze nu ook al hard.
Engelse zenders geen interesse denk ik.

Zou voor in Oud-Turnhout zijn, zou dan 60cm of 80cm nodig zijn?
Volstaat een gewone TV vlaanderen set, of moet ik naar iets anders uitkijken?

@Tomsworld: wat bedoel je met het compact signaal? Welke zender zitten daar op?

LCD TV die ze van ons kunnen krijgen is een Samsung LE37C550, die heeft DVB-T, DVB-C met enkel CI+ slot.
Heeft die TV dan nog een extra decoder nodig?

Zijn bvb dit goede decoders? https://www.2dehands.be/a/audio-tv-en-f ... f50331cdbd
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2307
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tv Vlaanderen hebben uw ouders toch helemaal niet nodig? Het analoge signaal gaat er inderdaad uit, maar wordt vervangen door het compacte signaal. Dat zijn dezelfde zenders als analoog, onversleuteld op de kabel. Het enige wat je nodig hebt is een dvbc decoder (hetzij los, hetzij ingebouwd in de tv)
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1816
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

Op dat compact signaal zitten uiteraard geen Duitse zenders. Het gaat om de Vlaamse hoofdzenders, de 3 Nederlanden en de 3 rtbfs. Verder nog o.m. regionale, national geographic en discovery.

Met de 18 euro die ze per maand uitsparen (analoog kabrlabonnement) kunnen ze het goedkoopste tv vlaanderen abonnement nemen (14 euro), met een schotelantennen voor astra 1 (Duitse zenders) en astra 3 (Vlaamse zenders).
luukske
Pro Member
Pro Member
Berichten: 238
Lid geworden op: 10 mei 2020, 12:33
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 32 keer

Dat goedkoopste tvv abonnement zit op 15,90€. Daar komt dan nog 2,50€ bij voor de tweede decoder.
Een 60cm schotel gaat voor astra 1 en 3 genoeg zijn.
Vroeger had tvv volledige sets te koop met schotel, lnb, decoder en kaartje. Best loop je eens bij je lokale satshop binnen om te zien wat ze hebben.
yennick
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 feb 2015, 23:20
Bedankt: 1 keer

Tomsworld schreef:CI+ kaartje is niet nodig ze kunnen eventueel gewoon 2 kleine tv kopen met DVB C tuner en het compact signaal gebruiken daarvoor is geen smartcard nodig.
Voor het compacte signaal (DVB-C) heb je geen Duitse zenders, daarvoor heb je het basis aanbod nodig (DVB-C en CI+ kaart).

Dat lijkt me dus ook de eenvoudigste oplossing, een TV met ingebouwde DVB-C decoder en CI+ sleuf. Een TV met DVB-C heeft een ingebouwde decoder, een externe decoder (Digibox) is dus niet nodig.
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

Chris_147 schreef:LCD TV die ze van ons kunnen krijgen is een Samsung LE37C550, die heeft DVB-T, DVB-C met enkel CI+ slot.
Heeft die TV dan nog een extra decoder nodig?
Deze tv is echt op het randje qua ouderdom, maar je zou gebruik kunnen maken van een CI+-module (TV met een kaartje), hoewel dit toestel officieel niet geschikt is volgens Telenet.
Het toestel beschikt wel degelijk over een CI+-slot, maar de eenmalige installatie zal iets technischer verlopen dan bij een nieuwe tv.
Uiteraard zal deze tv dan ook geschikt zijn voor het ontvangen van het Compact Signaal. Dit kan je nu al perfect bij je thuis testen.

Tenzij je ouders specifieke behoeften hebben zou ik niet meteen voor TV Vlaanderen kiezen.
- Bij verandering naar digitale TV via Telenet-CI+ hoef je niets aan de bekabeling te veranderen, zolang de huidige bekabeling correct geïnstalleerd werd. De kelder heeft hier geen invloed op.

- TV Vlaanderen: Als je over hun recentste standaardmateriaal wilt beschikken moet je weten dat de huidige decoder niet meer geschikt is voor een beeldbuis-tv (geen scart meer of eender welke andere analoge verbinding mogelijk). Het wordt aanbevolen om zelf je hardware te kiezen.

- Prijs per maand: voor 2 toestellen wordt dit bij TV Vlaanderen (€15,90 + €2,50 =) €18,40 en dit voor een basispakket dat pakken minder Vlaamse zenders en minder HD bevat dan bij Telenet. Telenet zal na de prijsstijging deze maand letterlijk 1 cent meer kosten dan TV Vlaanderen (€18,41 per maand)

- Mocht je om bepaalde redenen toch TV Vlaanderen kiezen, dan kan je wel 4 toestellen aansluiten, maar je moet dan rekening houden dat er voor beide tv's nieuwe bekabeling moet voorzien worden. Zeker als er geen internet voor handen is. Hetzelfde gebrek aan internet zal vroeg of laat voor een bijkomend probleem kunnen zorgen, gezien nu al bepaalde tv-zenders exclusief via internet verdeeld worden.

- Bij de tweede tv zou je bij TV Vlaanderen nog meer praktische problemen hebben. Het signaal krijg je tegenwoordig enkel via een tweede decoder, of via een CI+-module, maar dan moet je tv voor DVB-S2 voorzien zijn, wat dus hier zeker niet het geval is. Wat ik dan zou aanraden voor Telenet-gebruik is eventueel via Amazon of dergelijke een goedkope DVB-C-decoder (met scart) kopen. Deze heb je voor minder dan 35 euro. Of als ze het geld er voor over hebben, misschien eerder meteen voor simpele nieuwe 32 inch-tv (of kleiner) kiezen? Veel meer dan 200 euro geef je daar niet meer aan uit tegenwoordig als de eisen niet hoog zijn. Een nieuwe extra tv kan uiteindelijk zelfs goedkoper zijn dan al het TV Vlaanderen-materiaal.

Volledig ter zijde, ik weet dat de Duitse televisie bij senioren vaak populair was omwille van hun grote shows, maar gezien ARD/ZDF ondertussen al vele jaren van de analoge kabel verdwenen zijn, zou dit tegenwoordig wel eens voor een teleurstelling kunnen zorgen. Zeker in Covid-tijden. Bij de Duitse commerciële zenders zie je eerder films, series en TV-formats zoals die ook in Vlaanderen te zien zijn.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2307
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Klopt, volledig mijn redenering achter 'volgens mij hebben uw ouders Tv Vlaanderen niet nodig'.
+Alle Duitse zenders zitten free to air op de satelliet. Dus met uw dvbs tv en een 2dehands schoteltje kun je zonder extra kosten wat experimenteren mocht je dat willen
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

woutervh schreef:Klopt, volledig mijn redenering achter 'volgens mij hebben uw ouders Tv Vlaanderen niet nodig'.
+Alle Duitse zenders zitten free to air op de satelliet. Dus met uw dvbs tv en een 2dehands schoteltje kun je zonder extra kosten wat experimenteren mocht je dat willen
Yep, vorige week zelf nog een schotel uitgericht bij iemand. Overweldigend aanbod qua Duitse zenders, gratis te ontvangen. Tweedehands schotel kost 20 tot 25 euro. Reken per LNB een goeie 10 euro en multifeedhouder ook een 20 euro, daar kunnen 4 LNB op. Neem toch wel 80 cm om réserve te hebben bij hevige regenval.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

Klopt allemaal, maar niet te vergeten dat deze personen niet over een tv beschikken met DVB-S2-ondersteuning, dus zomaar een schoteltje aansluiten is niet van toepassing.
Er wordt gevraagd naar een product ter vervanging van analoge kabel, met alleen wat buitenlands free to air-aanbod geraken deze personen niet aan een oplossing, het is hoogstens complementair. Het moet wellicht ook allemaal zo gebruiksvriendelijk mogelijk gebeuren.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Antenne TV van TVVlaanderen (10€/maand) en FTA duitse zenders op astra 1 middels digitaal decodertje...

https://www.reichelt.com/be/nl/receiver ... gJJH_D_BwE
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Antenne TV bakje is alleen HDMI.

Ik zou 2 nieuwe (of 2e hands) TVs kopen met CI+. Kleintjes zijn echt niet zo duur.
En gewoon telenet kabel, met "een kaartje".
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Gooi daar een (tweedehands) satelliet ontvanger tussen. Heb je jaren plezier van. Aansluiten via hdmi of scart. Is een eenmalige investering.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2307
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Amazor schreef:Klopt allemaal, maar niet te vergeten dat deze personen niet over een tv beschikken met DVB-S2-ondersteuning, dus zomaar een schoteltje aansluiten is niet van toepassing.
Er wordt gevraagd naar een product ter vervanging van analoge kabel, met alleen wat buitenlands free to air-aanbod geraken deze personen niet aan een oplossing, het is hoogstens complementair. Het moet wellicht ook allemaal zo gebruiksvriendelijk mogelijk gebeuren.
Product ter vervanging van hun huidige analoge kabel is het compacte signaal pakken van dezelfde kabel. Enkel een dvbc decoder voorzien. Al de rest die aangebracht werd is spielerei
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik gebruik een SAB Titan-3 Combo ontvangertje.
Deze heeft een DVB-C/T/S tuner, HDMI en Scart uitgang, heeft 79€ gekost (geen CI+)
Hiermee kan je dus zowel FTA Sat kijken (Duitse zenders) alsook FTA kabel zenders (Compact Signaal), en gebruiken als DVB-C radio tuner ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Chris_147
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 14 maa 2006, 10:40
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 7 keer

Bedankt voor de reacties, maar ik moet bekennen dat ik vind dat sommigen het toch wel ingewikkeld maken:
- Compact signaal nemen + satelliet voor Duitse zenders (2e TV aansluiten wordt dan lastig)
- Antenne TV + satelliet voor Duitse zenders.
Dan lijkt mij het toch eenvoudiger om een goede setup te nemen volledig met satelliet met TV Vlaanderen.
De kabel kan er dan uit en voor dezelfde prijs kan TV Vlaanderen Basic Light genomen worden.
Rest enkel de investering in schotel en decoder(s)

Ik denk dus best 80cm schotel en qua decoders weet ik het nog niet goed.
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

Je bent natuurlijk vrij in je keuze, of die van je ouders, maar het lijkt dat je de simpelste optie negeert?
Ik ben wel es benieuwd waarom je voor de complexere en duurdere manier kiest (nieuwe kabels leggen, boren, decoders kopen, schotel hangen,...), terwijl er nu gewoon kabel-tv gebruikt wordt. Of ben je anti-Telenet, wegens persoonlijke ervaringen?

Via de kabel ontvang je digitaal 85 tv-zenders met de CI+-module, waaronder 5 Duitse zenders.
Mocht je je oude tv willen afstaan, voldoet hiervoor de module (€69 + €50 activatiekosten, omdat er nog geen digitaal product in huis is).
Voor de tweede tv (beeldbuis) kan je met dezelfde bekabeling kiezen voor een DVB-C-decoder (€35) om de 22 huidige analoge zenders te kunnen blijven bekijken, maar dan digitaal in SD (VRT in HD, niet dat dat er veel toe doet op een oude tv).
Totaalkost voor 2 tv's wordt dan een goeie 150 euro, zonder al te grote aanpassingen.

Bij TV Vlaanderen geraak je al meerdere jaren niet meer aan losse smartcards, dus de 2dehands-decoders die je hier gisterenavond toonde zijn geen optie. Hun interactieve ontvanger (internet niet vereist, doch toekomstgericht handig) kost €139. Andere optie is kiezen voor 2 CI+-modules, die bij hen 79 euro per stuk kosten. Met 2 tv's in huis ben je dus al meteen 160 euro kwijt voor 2 kaartjes (tenzij je van cardsharing gebruik maakt), terwijl je dan nog niet over decoders of een schotelantenne + lnb('s) bezit. Wees dat indachtig.

Het installeren hangt ook wat af hoe groot je kennis is hierin, de mogelijkheden zijn enorm, maar het boeltje zal niet geïnstalleerd geraken in 5 minuten als je met losse lnb's en een multifeed rail systeem zal beginnen. Met 2 tv's geraak je er niet meer met single lnb's, wil je opnemen en ongestoord naar iets anders kijken, moet je al bijna met quad lnb's werken.
Praat ik al half Chinees, dan lijkt mij het simpelste om een 78 cm triax te kopen met een standaard duo lnb quad van TV Vlaanderen, of een Triple lnb mocht je graag het Britse aanbod ontvangen. Deze lnb's zijn primair ontworpen voor een 64 cm Triax, maar bij goede afstelling presteren die nog iets beter op een 78 cm-Triax.

Hoe dan ook zal het een stuk duurder uitvallen, los van het bijkomstige werk, waarbij je je moet afvragen of je ouders daar uiteindelijk veel aan zullen hebben.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
Chris_147
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 14 maa 2006, 10:40
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 7 keer

Amazor schreef: Via de kabel ontvang je digitaal 85 tv-zenders met de CI+-module, waaronder 5 Duitse zenders.
Mocht je je oude tv willen afstaan, voldoet hiervoor de module (€69 + €50 activatiekosten, omdat er nog geen digitaal product in huis is).
Voor de tweede tv (beeldbuis) kan je met dezelfde bekabeling kiezen voor een DVB-C-decoder (€35) om de 22 huidige analoge zenders te kunnen blijven bekijken, maar dan digitaal in SD (VRT in HD, niet dat dat er veel toe doet op een oude tv).
Totaalkost voor 2 tv's wordt dan een goeie 150 euro, zonder al te grote aanpassingen.
Over welk aanbod van Telenet heb je het nu eigenlijk? En wat kost dat per maand?
Want ik vind enkel Basic Internet & Telenet TV terug aan 45 euro/maand.

En het compact signaal heeft toch pakken minder zenders en dan nog eens in SD?
Ik zie niet in hoe dat dan beter is dan TV Vlaanderen Basic Light.

Dat om 1x schotel plaatsen en kabels trekken te vermijden.
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

Uitleg TV met een kaartje: https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... n-kaartje/
Zenderaanbod: https://www2.telenet.be/content/dam/www ... nderen.pdf

Misschien mijn post van vanmorgen eens herlezen waar ik genoeg tijd heb in gestoken.
Zolang je van digcorders, internet,... afblijft zal het kabeltelevisie-abonnement €18,41 per maand kosten. Dat is hetzelfde tarief als het huidige analoge kabeltelevisie, maar dan maandelijks te betalen, i.p.v. één maal per jaar. Met het verschil dat je dan voor hetzelfde geld een groter aanbod zal hebben, aan een veel betere beeldkwaliteit. Zeker op gebied van Vlaamse zenders. Ook Waalse, Franse, Engelse heb je ermee terug, wat met een standaard TV Vlaanderen-pakketje nog niet zo is, tenzij je dieper in de buidel tast.
En als HD plots zo belangrijk is, TV Vlaanderen biedt welgeteld 5 Vlaamse zenders aan in HD.

Met een CI+-module ontvang je 85 zenders, bijna allemaal in HD. Heb je 2, 3, 4 tv-toestellen in huis, dan blijf je nog steeds hetzelfde bedrag per maand betalen.
Wil je overal 85 zenders, dan heb je overal een module nodig, volstaat het compact signaal-pakket, dan kan je zonder module werken op extra tv's, op voorwaarde dat er een DVB-C-tuner aanwezig is.

Ik heb beide aanbieders, dus ik weet waarover ik praat, maar ik denk dat jouw beslissing al lang vast ligt en ik er verder niet veel woorden meer aan vuil moet maken. Succes met je keuze.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1816
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

Amazor schreef: Via de kabel ontvang je digitaal 85 tv-zenders met de CI+-module, waaronder 5 Duitse zenders.
Mocht je je oude tv willen afstaan, voldoet hiervoor de module (€69 + €50 activatiekosten, omdat er nog geen digitaal product in huis is).
Voor de tweede tv (beeldbuis) kan je met dezelfde bekabeling kiezen voor een DVB-C-decoder (€35) om de 22 huidige analoge zenders te kunnen blijven bekijken, maar dan digitaal in SD (VRT in HD, niet dat dat er veel toe doet op een oude tv).

Totaalkost voor 2 tv's wordt dan een goeie 150 euro, zonder al te grote aanpassingen.
Je vergeet natuurlijk de prijs van het kabelabonnement mee te rekenen. Het is dus 150 euro + 18x12 = 366 euro

En met wat zoekwerk vind je ook nog losse smartcards, zoals bijvoorbeeld op 2dehands.

https://www.2dehands.be/a/audio-tv-en-f ... ousPage=lr
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

phil48 schreef:Je vergeet natuurlijk de prijs van het kabelabonnement mee te rekenen. Het is dus 150 euro + 18x12 = 366 euro
De betreffende post ging dan ook enkel over hardware-kosten, ik heb nergens over abonnementskosten gepraat, of denk je dat TV Vlaanderen gratis te ontvangen is... :roll:
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

https://www.zgemma.co.uk/shop?product_id=90
Via elke enigma2 distributie kan je zenders streamen naar andere box.(ge kunt 2de box zonder tuners kopen, +/- 50-60€)
Ci+ slot ingebouwd. (Niet altijd nodig :wink: )
Of dan de zgemma met 2xdvb-s tuner?

Maar ja, zodanig basic bij vraagsteller (gn internet/wifi/crt)

Zou ook tn aanraden, veel meer hd zenders en gn dure setupkost en trouble-free

Ik blijf satfan, maar ik antwoord op maat vd klant. :-D
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2307
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Chris_147 schreef:
Amazor schreef: Via de kabel ontvang je digitaal 85 tv-zenders met de CI+-module, waaronder 5 Duitse zenders.
Mocht je je oude tv willen afstaan, voldoet hiervoor de module (€69 + €50 activatiekosten, omdat er nog geen digitaal product in huis is).
Voor de tweede tv (beeldbuis) kan je met dezelfde bekabeling kiezen voor een DVB-C-decoder (€35) om de 22 huidige analoge zenders te kunnen blijven bekijken, maar dan digitaal in SD (VRT in HD, niet dat dat er veel toe doet op een oude tv).
Totaalkost voor 2 tv's wordt dan een goeie 150 euro, zonder al te grote aanpassingen.
Over welk aanbod van Telenet heb je het nu eigenlijk? En wat kost dat per maand?
Want ik vind enkel Basic Internet & Telenet TV terug aan 45 euro/maand.

En het compact signaal heeft toch pakken minder zenders en dan nog eens in SD?
Ik zie niet in hoe dat dan beter is dan TV Vlaanderen Basic Light.

Dat om 1x schotel plaatsen en kabels trekken te vermijden.
Misschien hebben we uw openingspost gewoon verkeerd begrepen. Daarin sprak je dat Telenet analoge tv stopte en je een eenvoudig alternatief zocht. Dat IS gewoon wat Telenet het compacte signaal noemt. Hetzelfde signaal digitaal, onversleuteld op de kabel. In principe niets speciaals voor nodig, mits aanwezigheid van een dvbc tuner. Ja, SD, maar nog steeds beter dan analoog. Hiervoor dien je zelfs uw Telenet abonnement niet te veranderen...
Indien het een vereiste is dat je HD hebt en Duitse zenders, en .... Ja, dan moet je inderdaad op zoek naar wat je best past
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

satsurfer schreef:Maar ja, zodanig basic bij vraagsteller (gn internet/wifi/crt)

Zou ook tn aanraden, veel meer hd zenders en gn dure setupkost en trouble-free

Ik blijf satfan, maar ik antwoord op maat vd klant. :-D
Eindelijk een satellietliefhebber met gezond verstand!

Ondanks ik doorgaans meer gebruik maak van de kabel, wegens de betere kwaliteit van de Vlaamse zenders, is satelliet van mij ook een (ondertussen beperkte) hobby, tegenwoordig gebruik ik gewoonweg de interne tuner van de Samsung UHD-tv, maar toch kriebelt het om toch een Enigma2-receiver te kopen, doordat het hobbygehalte daarmee veel groter is. Eigenlijk meer dat, dan een echte noodzaak. De gloriedagen van satelliet liggen al een tijdje achter ons. Denk dat iedereen dat wel stilletjesaan moet toegeven.

Ik respecteer ieders keuze, maar iemand die anno 2020 nog analoog op een CRT kijkt en geen internet heeft, moet je naar mijn mening niet opzadelen met pakweg een Dreambox, beginnen over cardsharing, losse lnb's, DiSeqC-switches, enz. doen betalen, terwijl die vermoedelijk gewoonweg wilt blijven kijken zoals die het al zoveel jaren doet, zonder gedoe.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2307
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier ook sat-gebruiker hoor. Weliswaar met een compleet niet-standaard oplossing. Quad satip tuner+oscam (eigen kaart)+tvheadend en kodi clients.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

Amazor schreef: De gloriedagen van satelliet liggen al een tijdje achter ons.
amai, zou dat niet zo direct beweren. Wss ben je nt op de hoogte. :-D Voor mij is sat plug & play. IP-TV niet. stream hapert, of je kan niet kijken en opnemen. Als ik dat Kodi gedoe allemaal lees. Ik wil tv aansteken en direct kunnen kijken/opnemen, gn 100 manipulaties.
En beeldkwaliteit nog altijd beter via sat...

Wat houd je tegen...goede ontvanger voor goede 100€.
en nog beter dan een dreambox.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Ik vrees dat satelliet ontvangst in ons landje nooit gloriedagen gekend heeft, maar ga beslist akkoord met satsurfer's claim dat gebruiksgemak en (stabiele) beeldkwaliteit van ... satellietsignalen van mij een die-hard fan hebben gemaakt :-D
Laatst gewijzigd door wied 05 okt 2020, 14:46, in totaal 1 gewijzigd.
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

encrypted SATsignalen ook stabiel hoor. :-D
Chris_147
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 14 maa 2006, 10:40
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 7 keer

Nogmaals bedankt voor de uitleg!

Sorry dat ik Telenet "TV met een kaartje" (wie bedenkt die naam?) niet goed begrepen heb.
Als ik dus de Telenet website lees, moet ik daar geen abonnementskosten voor betalen? Na jarenlang Telenet klant te zijn geweest, kon ik dit bijna niet geloven.
Echter staat mijn oude tv (Samsung LE37C550) niet in de lijst van ondersteunde TV's. Maar als je een TV hebt die CI+ ondersteunt, ben je beter af met TV met een kaartje dan met het compact signaal?

Dus even opgesomd:

Eerste optie is 1 decoder voor het compact signaal + mijn oude TV voor compact signaal
- Huidig zender aanbod (ik vermoed dat mijn vader nu wel liever meer Duitse heeft)
- Geen HD zenders (is dat correct?)
+ mijn oude TV zou DVB-C moeten kunnen decoder
+ eenvoudig, zelfde abonnementsprijs als nu

Tweede optie is nieuwe TV met een kaartje + decoder voor compact signaal.
+ zelfde abonnementsprijs als optie 1
+ meer HD zenders, maar geen overvloed aan Duitse
- nieuwe TV nodig voor CI+ module + 69€ CI+ module

Derde optie is TV vlaanderen.
+ abonnementsprijs incl. 2e TV komt overeen met kabelabonnement dat dan opgezegd kan worden
+ meer zenders, vooral ook Duitse
- meer hardware kosten
- meer installatie kosten
Eenmaal dat dat geïnstalleerd is, is dat toch niet moeilijker dan andere oplossingen met een aparte decoder?

Maar op zich lijkt optie 2 me dan idd de beste, tenzij mijn vader absoluut die Duitse zenders wil.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Chris_147 schreef:Derde optie is TV vlaanderen.
+ abonnementsprijs incl. 2e TV komt overeen met kabelabonnement dat dan opgezegd kan worden
+ meer zenders, vooral ook Duitse
Nogmaals: voor Duitse zenders heb je GEEN abonnement nodig, die kun je via satelliet zo, gratis, uit de lucht plukken. Als die Duitse zenders hun voornaamste bekommernis zijn, dan volstaat een schotel met LNB (of duo LNB).
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Chris_147
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 14 maa 2006, 10:40
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 7 keer

Ja, dat is waar, maar ik denk dat ik beter dan volledig voor satelliet ga, dus ook voor de Vlaamse zenders via TV Vlaanderen.
De grote kost van schotel en kabel leggen is dan toch al gedaan.

Andere vraag: om TV met een kaartje te kijken, is zo'n CI+ decoder ook geen optie ipv een nieuwe TV met CI+ slot?
Om het compact signaal te decoderen kan je enkel de Telenet Decoder (of Digicorder) gebruiken? Geen 3rd party bakjes?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Chris_147 schreef:Andere vraag: om TV met een kaartje te kijken, is zo'n CI+ decoder ook geen optie ipv een nieuwe TV met CI+ slot?
Om het compact signaal te decoderen kan je enkel de Telenet Decoder (of Digicorder) gebruiken? Geen 3rd party bakjes?
Dat zijn 2 vragen :wink:
  1. De omschrijving op bol.com is heel onduidelijk: enerzijds staat er dat je hiermee de ongecodeerde kanalen kan ontvangen, anderzijds dat de ontvanger CI+ compatibel is.
    Indien inderdaad CI+, dan zou deze geschikt moeten zijn voor TV met een kaartje.
  2. Om het compact signaal te decoderen kan je Telenet Decoder (of Digicorder) niet gebruiken! Deze scant alleen op netwerk-Id 22 en dus alleen de zenders van het digitale aanbod.
    Om het compact signaal te decoderen heb je gewoon een TV met DVB-C tuner nodig, of de hierboven beschreven externe DVB-C settop box
Je moet wel oppassen dat de decoder ook het AAC geluid kan decoderen, anders heb je op de meeste zenders wel beeld maar geen klank (zelfs met een CI+ module) :wink: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

Amazor schreef:
Chris_147 schreef:LCD TV die ze van ons kunnen krijgen is een Samsung LE37C550, die heeft DVB-T, DVB-C met enkel CI+ slot.
Heeft die TV dan nog een extra decoder nodig?
Deze tv is echt op het randje qua ouderdom, maar je zou gebruik kunnen maken van een CI+-module (TV met een kaartje), hoewel dit toestel officieel niet geschikt is volgens Telenet.
Het toestel beschikt wel degelijk over een CI+-slot, maar de eenmalige installatie zal iets technischer verlopen dan bij een nieuwe tv.
Uiteraard zal deze tv dan ook geschikt zijn voor het ontvangen van het Compact Signaal.
Opnieuw veel vragen die ik kort zal proberen te beantwoorden.

Jouw oude tv-zal (onofficieel) wel werken met een kaartje. 2010 is echt wel het oudste jaartal qua ondersteuning, maar ik heb al ervaring met een Samsung C-serie hiermee. Bij twijfel online bestellen, zodat je recht hebt op 2 weken bedenktijd.

Geen abonnementskosten betalen is niet de correcte omschrijving, maar je betaalt gewoon het huidige kabelabonnement verder, maar dan maandelijks i.p.v. jaarlijks. Er is geen reden om iets extra te betalen, alle digitale signalen zitten al 15 jaar op dezelfde kabel, en met je module (eigen bezit) is er geen reden om extra te betalen.

De door jou voorgestelde DVB-C-decoder heeft geen CI+-slot en is alleen te gebruiken voor het compact signaal in SD.
Voor gebruik met CI+ heb je eerder zoiets nodig:
Maar zoals gezegd, het loont zeker de moeite om jouw tv hiervoor in te zetten.

Al is de vraag of deze inspanningen allemaal de moeite zijn als je sowieso voor satelliet (incl. TV Vlaanderen) zal kiezen.
Als die Duitse zenders echt belangrijk zijn is de keuze voor TV Vlaanderen te begrijpen. Indien de 5 Duitse zenders via Telenet voldoen, vind ik de overstap naar satelliet nodeloos nogal ingrijpend.

Misschien is het handig om te weten te komen wat je vader interesseert en allemaal verwacht van die Duitse zenders. Das Erste (ARD) en ZDF heeft hij sowieso terug bij Telenet, alsook nog RTL Television (grootste commerciële zender), VOX, en n-tv (nieuwsuitzendingen en documentaires).
Zowel bij kabel en satelliet zijn ARD en ZDF in HD en RTL, VOX en n-tv in SD. Commerciële zenders zijn in Duitsland niet gratis te ontvangen in HD op satelliet.
Mocht er twijfel zijn loont het misschien om eens de websites van de grootste Duitse zenders te bezoeken, om te zien of de inhoud hem wel kan interesseren. Zoals reeds gezegd is veel content gewoon hier ook te zien op onze Vlaamse zenders.
Chris_147 schreef:Om het compact signaal te decoderen kan je enkel de Telenet Decoder (of Digicorder) gebruiken? Geen 3rd party bakjes?
Het compact signaal valt niet de decoderen, het is onversleuteld. Alles wat een DVB-C-tuner bevat kan je gebruiken. Een Telenet decoder gebruik je net NIET daarvoor.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
Plaats reactie

Terug naar “Satelliet aanbieders: TV Vlaanderen, Telesat, Canaaldigitaal, Starlink ...”