TV-Box opnames in de Cloud kunnen nog maar 1 jaar bewaard blijven

streulma
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 38 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

TV-Box opnames in de Cloud kunnen nog maar 1 jaar bewaard blijven

Berichtdoor streulma » 3 weken 3 dagen 9 uur geleden (20 Jul 2022, 16:02)

Zag dit op Twitter verschijnen bij Telenet:

Binnenkort kunnen opnames in de cloud (op de tv-box dus) nog maar 1 jaar bewaard blijven. Daarna worden ze gewist.
Dit is niet van toepassing op digicorders.

jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 129 keer
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer

Re: TV-Box opnames in de Cloud kunnen nog maar 1 jaar bewaard blijven

Berichtdoor jnsvr » 3 weken 3 dagen 9 uur geleden (20 Jul 2022, 16:13)

Is dat een aankondiging of vaststelling? Wat zeggen ze concreet?
De maximumduur van 1 jaar lijkt me altijd al van toepassing te zijn op de nieuwe TV box met cloudopnames... Het enige wat onbeperkt is het aantal programma's dat tegelijk opgenomen wordt. https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... net-tv-box

Als je een opname plant, kies je om ze 60 dagen te bewaren, of langer (maximaal 1 jaar). Kies je voor het eerste? Dan verdwijnt je opname automatisch na 60 dagen.
Laatst gewijzigd door jnsvr op 20 Jul 2022, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.

philippe_d
Moderator
Moderator
Bedankt: 3022 keer
Recent bedankt: 13 keer
Uitgedeelde bedankjes: 840 keer

Berichtdoor philippe_d » 3 weken 3 dagen 9 uur geleden (20 Jul 2022, 16:15)

streulma schreef:Binnenkort kunnen opnames in de cloud (op de tv-box dus) nog maar 1 jaar bewaard blijven. Daarna worden ze gewist.

Eigenlijk wel een serieuze contract breuk :oops: .
Eerst klanten overtuigen om de digicorder in te ruilen voor een TV-Box, met de belofte dat cloud opnames tot 5 jaar bewaard kunnen worden.
Dan éénzijdig beslissen (zonder veel communicatie) dat het maar 1 jaar meer is...

EDIT
Blijkbaar wordt dit geleidelijk ingevoerd:
    - eerst worden opnames van >3 jaar gewist.
    - betroffen zullen hierover verder nog een bericht krijgen.
bron: https://www.netweters.be/t5/De-nieuwe-T ... 246#M16324

jnsvr schreef:Is dat een aankondiging of vaststelling? Wat zeggen ze concreet?
De maximumduur van 1 jaar lijkt me altijd al van toepassing te zijn op de nieuwe TV box met cloudopnames

Dit geldt waarschijnlijk voor nieuwe opnames?
    - op de site staat inderdaad langer dan 60 dagen = maximaal één jaar (werd onlangs in alle stilte aangepast?)
    - op de TV-Box kan je alleen "langer dan 60 dagen" aanklikken (maar daar staat niets van max 1 jaar) :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-98303 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 129 keer

Berichtdoor jnsvr » 3 weken 3 dagen 9 uur geleden (20 Jul 2022, 16:20)

Aha, via dat topic lijkt het er inderdaad op dat er een wijziging gebeurd is. Niet ok natuurlijk dat dit stilzwijgend is toegepast.

Hey iedereen!

Het klopt inderdaad dat je sinds gisteren opnames niet langer dan 1 jaar kan bewaren op de Telenet TV-box. We merken dat er maar een klein percentage van onze klanten opnames bekijkt die ouder zijn dan een jaar. Op deze manier kunnen we ook meer ruimte vrijmaken in onze Cloud voor nieuwe opnames. Dit wil ook zeggen dat opnames ouder dan 1 jaar stelselmatig verwijderd zullen worden. Geïmpacteerde klanten zullen hierover gecontacteerd worden.

https://www.netweters.be/t5/De-nieuwe-T ... 948/page/2

streulma
Premium Member
Premium Member

Berichtdoor streulma » 3 weken 3 dagen 9 uur geleden (20 Jul 2022, 16:21)

Schermafbeelding 2022-07-20 om 16.20.57.png
Schermafbeelding 2022-07-20 om 16.20.57.png (144.52 KiB) 1611 keer bekeken

Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 336 keer
Recent bedankt: 17 keer

Berichtdoor Dizzy » 3 weken 3 dagen 8 uur geleden (20 Jul 2022, 16:48)

Dit is exact wat ik voorspelde over deze "dienst". Eerst de HDD schrappen en nadien wordt de opnamemogelijkheid beperkt. Waarschijnlijk volgt de derde stap later ook, betalen om op te nemen of gewoon afschaffen van opnamemogelijkheid. Je kan toch (betalend) terugkijken (voor enkele weken) :bang:

Alweer een reden om TN op te zeggen :banana:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen

raf1
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 1571 keer
Recent bedankt: 23 keer
Uitgedeelde bedankjes: 236 keer

Berichtdoor raf1 » 3 weken 3 dagen 8 uur geleden (20 Jul 2022, 17:16)

Telenet is eigenaar van Woestijnvis, van de Play-zenders, van Streamz, van de coaxkabel, van je modem, van je decoder, van je afstandsbediening.
Nog net geen eigenaar van je oogbollen.
Zulke beslissingen die Telenet neemt zijn steeds van strategische aard. Minder lang opnames kunnen bewaren = meer via Streamz kijken.
De volgende stap zal wellicht ook weer in het voordeel van Streamz zijn en in het nadeel van je eigen portemonnee.

Dit is waarom we vrije modem- en decoderkeuze nodig hebben.
(Chance dat ik dit zelf nog heb dankzij losse TV Vlaanderen smartcard in Linux-decoder en een FRITZ!Box op Scarlet VDSL.)

svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 37 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer

Berichtdoor svermassen » 3 weken 3 dagen 6 uur geleden (20 Jul 2022, 18:38)

Dit is inderdaad via mail gekomen en de reinste onzin.
Meer plaats in de Cloud :nono: :nono: :nono:
Dit is de zoveelste kostenbesparing :bang:

devilkin
userbase crew
userbase crew
Bedankt: 350 keer
Recent bedankt: 5 keer
Uitgedeelde bedankjes: 559 keer

Berichtdoor devilkin » 3 weken 3 dagen 5 uur geleden (20 Jul 2022, 19:55)

Ik vraag me af hoeveel content ouder dan 1 jaar ook nog effectief afgespeeld wordt op een digicorder?

Toen ik er nog een had was dat simpel: nooit.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)

svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 37 keer
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer

Berichtdoor svermassen » 3 weken 3 dagen 5 uur geleden (20 Jul 2022, 20:13)

Hier waren het toevallig een paar zaken van de kids die ze nog eens wilden herbekijken.
Punt is gewoon dat ze constant liggen sleutelen aan die inhoud en er niets anders tegenover zetten.
Het is dat toch wat je zou verwachten.

Ah, jawel, we hebben een prijsverhoging gehad en wat zenders uit Oekraïne.

WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 134 keer
Uitgedeelde bedankjes: 157 keer

Berichtdoor WalterB1 » 3 weken 2 dagen 16 uur geleden (21 Jul 2022, 09:24)

Het is een keuze van Telenet.

Wat ze ook hadden kunnen doen is,
- een aantal jokers geven aan elke klant. Een opname met zo'n vlag blijft onbeperkt beschikbaar
- opnames ouder dan X worden 'gearchiveerd'. Die zijn niet meer direct afspeelbaar. Maar het kan wel. Dan moet je die aanklikken en op de knop klikken 'aanvraag activatie opname'. Eventueel met een kost/beperkingen/X-aantal verzoeken per klant. Een poos later komt die opname terug beschikbaar als afspeelbaar. Klant moet wel wat wachten daarop.
- En uiteindelijk worden gearchiveerde opnames na X tijd dan gepurged, met een termijn die zeer ruim is, behalve als je die uitdrukkelijk en manueel zou vlaggen om te behouden, wat zeer weinig mensen gaan doen.

Zo is iedereen blij. Telenet kan de oude opnames verplaatsen naar veel goedkoper langetermijnopslag en besparen op de cloud kosten.

De Telenet-klant die kan die oude opgenomen documentaire over Kroonprinses Elisabeth die men zo graag ziet van jaren geleden behouden

Edit/aanvulling;

Nog een beter idee (vanuit Telenet/Marketing-standpunt);
"Telenet geeft alle klanten gratis cloudspace, inbegrepen bij alle packs met TV!"

Dat kunnen ze dan op de reclameborden zetten.

In praktijk wil dat zeggen die je gratis cloudspace moet delen met de TV-opnames. Die is ruim genoeg voor het typische gebruik van TV-opnames.

Wil je die 'gratis cloudspace' effectief gebruiken voor iets anders dan TV? Dan moet je opnames wissen of ruimte bijkopen. Wil je graag heel veel opnames bewaren? Geen probleem; koop gewoon extra cloudspace bij.

philippe_d
Moderator
Moderator
Bedankt: 3022 keer
Uitgedeelde bedankjes: 840 keer

Berichtdoor philippe_d » 3 weken 2 dagen 15 uur geleden (21 Jul 2022, 10:17)

WalterB1 schreef:In praktijk wil dat zeggen die je gratis cloudspace moet delen met de TV-opnames. Die is ruim genoeg voor het typische gebruik van TV-opnames.

Hierbij ga je ervan uit dat opnames evenveel cloudspace innemen als individuele data.
Maar zo werkt het toch niet.
Als 10.000 klanten dagelijks "Familie" of "Thuis" opnemen, dan is dat bij Telenet maar één keer opnemen in de Cloud. Deze opname wordt dan gedeeld met de 10.000 klanten.

Telenet zegt zelf dat minder dan 5% van de klanten opnames langer dan 1 jaar laten staan. met andere woorden: deze maatregel bespaart 5% ruimte op hun servers.
Zoals raf1 al schreef: dit gaat hier helemaal over kostenbesparing, maar een strategie om klanten te pushen naar Streamz en/of betalende opname mogelijkheden ...

EDIT

Mededeling van Telenet: https://www.netweters.be/t5/De-nieuwe-T ... 380#M16336
Ze hebben blijkbaar dringend extra ruimte nodig wegens niet-levering van een bestelde extra server ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-98303 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 367 keer
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer

Berichtdoor cadsite » 3 weken 2 dagen 14 uur geleden (21 Jul 2022, 11:12)

philippe_d schreef:Telenet zegt zelf dat minder dan 5% van de klanten opnames langer dan 1 jaar laten staan. met andere woorden: deze maatregel bespaart 5% ruimte op hun servers.

Eigenaardige gevolgtrekking.
Ik ben er zeker van dat dit amper ruimte zal besparen op hun servers.
Als ik zie hoeveel mensen hun ruimte altijd net-niet vol staat, denk ik niet dat dit zal veranderen als oude opnames worden verwijderd.

Flippi
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 66 keer
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer

Berichtdoor Flippi » 3 weken 2 dagen 12 uur geleden (21 Jul 2022, 12:36)

Uit de Netweters-link:
Klanten die een specifieke opname met emotionele waarde kwijt zijn door deze aanpassing, kunnen ons contacteren. We zullen dan samen met hen kijken naar een oplossing via de betrokken zender of productiehuis.

Ik vind dit alvast een tegemoetkoming voor mensen die tot die specifieke doelgroep behoren.

WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 134 keer
Uitgedeelde bedankjes: 157 keer

Berichtdoor WalterB1 » 3 weken 1 dag 5 uur geleden (22 Jul 2022, 20:23)

philippe_d schreef:Hierbij ga je ervan uit dat opnames evenveel cloudspace innemen als individuele data.
Maar zo werkt het toch niet.
Als 10.000 klanten dagelijks "Familie" of "Thuis" opnemen, dan is dat bij Telenet maar één keer opnemen in de Cloud. Deze opname wordt dan gedeeld met de 10.000 klanten.

Dat zijn technische feiten. Dat moet marketing niet tegenhouden om te doen alsof elke opname uniek is voor elke klant.

Het concept van dit idee is dat de klanten hun opnames kunnen bewaren zolang ze willen ze lang ze binnen hun virtueel quota blijven. En de echte bedoeling is natuurlijk dat Telenet upgrade-pakketten van de cloudspace kan verkopen en tegelijk de indruk geven dat ze iets gratis geven.

Meerdere keren dezelfde fysieke opslagruimte verkopen is eigenlijk wat vliegtuigmaatschappen en hotels (soms) doen. Meer verkopen dan de beschikbare capaciteit. Dit op basis van een statistisch model op de plaatsen van mensen die niet komen opdagen te verkopen. Die personen wel aan te rekenen maar tegelijk zorgen dat er ook klanten zijn voor die veronderstelde open plaatsen.

Niet ethisch en rottig als je daar staat met uw reservatie. Maar niet ongebruikelijk toch?

SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 108 keer
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Berichtdoor SpecialK » 3 weken 1 dag 5 uur geleden (22 Jul 2022, 20:31)

Bon, iemand mijn HDMI splitter en capture kaart lenen? :)

boulder
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 211 keer
Uitgedeelde bedankjes: 256 keer

Berichtdoor boulder » 3 weken 1 dag 3 uur geleden (22 Jul 2022, 22:30)

philippe_d schreef:Eigenlijk wel een serieuze contract breuk :oops: .
Eerst klanten overtuigen om de digicorder in te ruilen voor een TV-Box, met de belofte dat cloud opnames tot 5 jaar bewaard kunnen worden.
Dan éénzijdig beslissen (zonder veel communicatie) dat het maar 1 jaar meer is...

Dat is dus de reden dat ik alles zoveel mogelijk zelf in de hand wil houden.
Wat vandaag de regel is, kan morgen veranderd worden
Alles wat niet versleuteld is (vooral VRT dus), neem ik op op mijn Linux recorder, dan beslis ik zelf hoe lang ik iets bewaar.
En daarom ook dat ik niet van die streaming diensten houd, je bent volledig overgeleverd aan de willekeur van de provider.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...

koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 200 keer

Berichtdoor koenraaddeconinck » 3 weken 15 uur 22 minuten geleden (23 Jul 2022, 10:13)

raf1 schreef:Telenet is eigenaar van Woestijnvis

Dat wist ik niet. Dus we zijn allemaal Wouter Van Den Houtte aan het sponsoren. Nu begrijp ik nog beter waarom onze zakken en geldbeugels door TN leeg geklopt worden.

Verder: minder opnames = meer Streamz. Ik heb Streamz omwille van terugkijk TV. Zelf ben ik geen grote film fanaat en als ik er al eens eentje wil mee pikken wacht ik tot het "gratis" t.t.z. zonder extra kosten kan bekijken.

Dus restricities bij opnames en meer betalen om via Streamz of de + versie zaken te bekijken: 't zal niet van den dezen komen.

Dat ze eerst eens beginnen met hun verroeste netwerk infrastructuur van 50 jaar oud eens op te blinken.

raf1
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor raf1 » 3 weken 7 uur 5 minuten geleden (23 Jul 2022, 18:31)

Het zijn telkens kleine stapjes. Nu beperking van opnames tot één jaar.
Wie weet volgende herfst een grote reclamecampagne om "oude Vlaamse series" op Streamz te bekijken.
Uitfasering DVB-C staat ook op de planning de komende vijf jaar, dan zal de Digicorder verdwijnen.

crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 12 keer
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer

Berichtdoor crapiecorn » 3 weken 2 uur 32 minuten geleden (23 Jul 2022, 23:04)

SpecialK schreef:Bon, iemand mijn HDMI splitter en capture kaart lenen? :)

Mja daar komt het uiteindelijk op neer. Het blijft uitstel van executie. Als dit nu na één of vijf jaar is. Voor een permanente oplossing ga je toch zelf voor een alternatief moeten kijken.

boulder
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor boulder » 2 weken 6 dagen 13 uur geleden (24 Jul 2022, 11:52)

raf1 schreef:Het zijn telkens kleine stapjes. Nu beperking van opnames tot één jaar.
Wie weet volgende herfst een grote reclamecampagne om "oude Vlaamse series" op Streamz te bekijken.
Uitfasering DVB-C staat ook op de planning de komende vijf jaar, dan zal de Digicorder verdwijnen.

Hoe gaan ze dat dan doen op van die afgelegen plaatsen of op plaatsen waar nog rijgnet ligt?
5G?

specialK schreef:Bon, iemand mijn HDMI splitter en capture kaart lenen?

Dat is toch niet hetzelfde als onversleuteld opnemen.
Stel dat er binnen 5 minuten een film begint, en je die wilt opnemen, en stel dat je die capture card aan je TV box hangen hebt.
Dan moet je box dus die film opvragen, en je capture card daarna opnieuw comprimeren.
Los van het kwaliteitsverlies, en de veel grotere files en alle extra's die je verliest (als er ondertiteling is via Teletekst / DVB), betekent het dat die box/capture card bezig is.
Ofwel moet je die film dus meebekijken (maar waarom zou je hem dan opnemen als je hem toch live gaat zien?), of je moet al 2 van die boxen hebben, één om op te nemen en één om dan nog iets live te kunnen zien.
Lijkt mij allemaal zeer omslachtig.

Ik denk, mocht DVB-C niet meer mogelijk zijn, dat ik (als het dan nog bestaat) eerst zal zien of ik het kan rooien met de FTA satellietzenders.
Ik kijk veel BBC, dus als dat blijft bestaan en de rest niet, zou ik mij daar wel eens kunnen op focussen.
In elk geval zou ik nog een ruime voorraad opnames hebben die ik eerst kan bekijken, waardoor ik wat extra tijd heb om de kat uit de boom te kijken.
Er is natuurlijk nog VRT Nu, VTM Go, Go Play, enz., maar ik verwacht dat dat mettertijd niet gratis zal blijven.

SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Berichtdoor SpecialK » 2 weken 6 dagen 12 uur geleden (24 Jul 2022, 12:40)

boulder schreef:Dat is toch niet hetzelfde als onversleuteld opnemen.
Los van het kwaliteitsverlies, en de veel grotere files en alle extra's die je verliest (als er ondertiteling is via Teletekst / DVB), betekent het dat die box/capture card bezig is.

Het is vooral om te kunnen archiveren. Want "We zullen dan samen met hen kijken naar een oplossing via de betrokken zender of productiehuis." daar zou ik niet te hard op rekenen.
Een jaar of tien geleden heeft een vriendin meegedaan aan "Komen Eten". Zo'n opname, dat is een volksverhuis; ze zitten van 's ochtends vroeg met een ploeg van een man of 6-7 bij u thuis, en halverwege de dag wisselt die ploeg omdat die opnames tot na middernacht duren. Excl montagewerk en materiaal kost zo één aflevering opnemen ongeveer 15 werkdagen aan personeel. Gewoon om het even in perspectief te plaatsen.

Zij had na de opnames aan VIER gevraagd of ze een DVDtje met de afleveringen van die week kon krijgen. Antwoord: ja seg, daar gaan we ons niet mee bezig houden hoor; er zijn tegenwoordig manieren genoeg om dat zelf op te nemen. Toen de digicorder problemen begon te geven ben ik daar dan maar eens komen eten en hebben we die opnames overgezet op DVD (wat toen nog gangbaar was).

Ik kan aannemen dat een programma dat je één keer wil bekijken waarschijnlijk niet langer dan een jaar op je recorder moet staan.
Zoals Peter Griffin zei:
"And if something goes wrong and I don't survive, you can go ahead and delete the Kennedy Center Honors from my DVR. I'm-I'm never gonna watch that."

Maar voor programma's die je écht wil bijhouden kan een capture kaart een oplossing bieden zodat je niet afhangt van de hulpvaardigheid van de zender. En dan moet je de verloren tijd maar slikken.

crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 12 keer
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer

Berichtdoor crapiecorn » 2 weken 6 dagen 12 uur geleden (24 Jul 2022, 12:48)

Het bovenstaande zal dan ook niet voorgesteld zijn als permanente opname oplossing. Maar eerder voor de uitzonderlijke dingen die je zou willen bewaren.

Persoonlijk kan ik me niet onmiddellijk iets inbeelden waarvoor ik dat zou willen doen. Het geheel is eerder een storm in glas water. Het is eigen aan bedrijven iets te elimineren wat weinig tot niet gebruikt wordt en dat is hier het geval.

wied
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 257 keer
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer

Berichtdoor wied » 2 weken 6 dagen 12 uur geleden (24 Jul 2022, 12:50)

Akkoord Boulder, ik ben hier ook nog content met de FTA satellietmix, al blijkt bij elke zender-rescan hun aantal weer te zijn afgenomen! Astra 1 en 2 tezamen leveren ca 760 zenders op tegenwoordig...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA

boulder
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor boulder » 2 weken 6 dagen 12 uur geleden (24 Jul 2022, 12:59)

SpecialK schreef:Het is vooral om te kunnen archiveren. Want "We zullen dan samen met hen kijken naar een oplossing via de betrokken zender of productiehuis." daar zou ik niet te hard op rekenen.
Een jaar of tien geleden heeft een vriendin meegedaan aan "Komen Eten".

Dat snap ik maar al te goed.
Regelmatig zijn er mensen die meedoen aan TV programma's: quizzen, reality shows, etc.
Waarom zou je daar geen herinnering aan willen, die je misschien later aan je kinderen wilt laten zien?
Door al die beveiliging wordt dat onmogelijk gemaakt.

Wied schreef:Akkoord Boulder, ik ben hier ook nog content met de FTA satellietmix, al blijkt bij elke zender-rescan hun aantal weer te zijn afgenomen! Astra 1 en 2 tezamen leveren ca 760 zenders op tegenwoordig...

Voor mij hoeft het niet allemaal gratis te zijn, als iets mij kwaliteitsvol lijkt wil ik er best wat voor betalen.
Desnoods neem ik een grijs abonnement op een buitenlands zenderpakket, zolang ik het maar kan opnemen zoals ik wil.
Men moet mij nog wat vrijheid geven om zelf te beslissen wanneer ik het bekijk.
Al die streaming systemen nemen die vrijheid definitief weg.

streulma
Premium Member
Premium Member

Berichtdoor streulma » 2 weken 6 dagen 12 uur geleden (24 Jul 2022, 13:28)

Ik heb TV Vlaanderen App TV en ik kan op mijn Linux PC nog altijd opnemen wat ik wil.
Screen capture met Simple Screen Recorder of OBS Studio.
Terugkijk opname binnen de 7 dagen starten.
Scherm opnemen en word in mp4 opgeslaan.
Dan begin en einde afknippen en als ik het wil kan ik het nog eens op een DVDtje zetten met DeVeDeNG en Brasero.

raf1
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor raf1 » 2 weken 3 dagen 12 uur geleden (27 Jul 2022, 13:15)

boulder schreef:Hoe gaan ze dat dan doen op van die afgelegen plaatsen of op plaatsen waar nog rijgnet ligt?
5G?

Vermoedelijk zullen appartementsgebouwen met rijgnet op glasvezel overschakelen. Het is niet ondenkbaar dat de binnenbekabeling die Proximus en Fiberklaar vandaag in appartementsgebouwen aanleggen op termijn ook door Telenet zal gebruikt worden.
Afgelegen plaatsen kunnen mits een netwerkaanpassing wellicht wel overschakelen op EuroDOCSIS 3.1 en 4.0. 5G is ook een mogelijkheid.
Het is nog afwachten tot september, dan geeft Telenet meer informatie over de toekomstige netwerkinvesteringen.

Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Dizzy » 2 weken 3 dagen 11 uur geleden (27 Jul 2022, 13:38)

Waarom moeten ze het toch altijd zo lastig maken voor hun eigen klanten?

Het blijkt uit deze topic duidelijk dat heel wat mensen uitzendingen wensen te bewaren. Waarom en hoe lang is hun eigen zaak of moeten we daarvoor toestemming krijgen en verantwoording voor gaan afleggen bij TN?

Zoals ik voorspelde een tijd geleden is de vervanging van de boxen met HDD gewoon een tussenstap. De cloud wordt nadien ook en op dezelfde manier beperkt. Uiteindelijk is het doel betalen of niet meer kunnen opnemen.

Soms krijg ik echt de indruk dat men erop uit is klanten (weg) te pesten ipv een dienst te bieden die beantwoordt aan de behoeften :bang:

wied
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor wied » 2 weken 3 dagen 10 uur geleden (27 Jul 2022, 15:04)

Dizzy schrijft ...dat heel wat mensen uitzendingen wensen te bewaren...

Voor zover te lezen valt in dit topic is "boulder" een die-hard fan daarvan!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA

Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Dizzy » 2 weken 3 dagen 10 uur geleden (27 Jul 2022, 15:12)

wied schreef:Dizzy schrijft ...dat heel wat mensen uitzendingen wensen te bewaren...

Dan zijn we het daar toch over eens :lol:

Soit, ik lees hier ook dat de boxen vaak vol of bijna vol zitten, dat is een ander teken dat mensen zaken bewaren. Nogmaals, het is niet aan TN of wie dan ook om te beslissen wanneer je naar wat kijkt al zouden ze dat maar al te graag hebben. Er zijn mensen die nog wat anders te doen hebben dan hun leven plannen rond een uitzendschema.

boulder
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor boulder » 2 weken 3 dagen 8 uur geleden (27 Jul 2022, 17:13)

wied schreef:Dizzy schrijft ...dat heel wat mensen uitzendingen wensen te bewaren...

So what?
Jullie zullen wel beseffen wat je verliest het moment dat alles via streaming gaat en de prijzen door het dak gaan.
Het is bij de meeste mensen zo dat ze de beperkingen eerst moeten zien eer ze ze willen geloven.
Nochtans was dit heel voorspelbaar.
Schijfruimte kost geld, dus hoe langer die opnames bewaard worden hoe duurder voor de provider.
En hoe rapper je alles gezien hebt wat je opgenomen hebt, hoe rapper je iets op aanvraag kunt bestellen.
Dus mensen zoals ik die netjes opnemen wat ze willen zien, zijn niet commercieel interessant, want ze bestellen niets.

Bovendien, waarom moet een ander mij komen vertellen hoe lang ik iets moet/mag bewaren?
Mensen willen ook nog wat individuele vrijheid.
Het een belet het ander ook niet, het is niet omdat TerugkijkTV bestaat, dat een harddisk om lokaal op te nemen plots nutteloos is.

wied
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor wied » 2 weken 2 dagen 13 uur geleden (28 Jul 2022, 11:47)

@boulder

Wat, wanneer en waarmee TV content bekijken is de basis van TV streaming. Px en TN trekken die kaart voor 100%, en lijken soms wel met getrokken messen tegenover elkaar te staan terwijl zij weten dat de brave vlaming wel volgen zal (alsook betalen)!
PS: ik ben niet degene die jou kan/wil beletten om opnames te plannen...

boulder
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor boulder » 2 weken 2 dagen 12 uur geleden (28 Jul 2022, 12:59)

wied schreef:@boulder

Wat, wanneer en waarmee TV content bekijken is de basis van TV streaming.

Zo wordt die illusie verkocht.
Maar welke garantie heb jij dat de reeks die jij wilt zien daar morgen nog staat?
Juist, geen enkele.
VRTnu staat vol met links naar programma's die niet meer beschikbaar zijn.
Andere sites zijn niet anders, iets is beschikbaar voor een zekere tijd, daarna verdwijnt het weer.
Dus als jij op een ander tijdsschema zit, pech.

wied
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor wied » 2 weken 2 dagen 12 uur geleden (28 Jul 2022, 13:08)

Niks illusie, boulder! Ik heb al sinds 2014 geen TV abo meer, "the test of time" is de beste...

Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Dizzy » 2 weken 2 dagen 11 uur geleden (28 Jul 2022, 14:08)

Het probleem met streaming is dat je niets bezit of controleert. Je hebt als enige zekerheid de factuur en het feit dat deze zal stijgen. Betaal je niet meer dan heb je niets meer.

Het aanbod is ruim maar verandert voortdurend, dat maakt dat mensen zaken willen opnemen zodat de belofte van kijken naar wat je wil, wanneer je wil ook werkelijk mogelijk wordt.

Bij spotify maak je leuke lijstjes maar na een tijd zie je daar steeds maar nummers uit vallen omdat ze wie weet waarom niet meer in de catalogus zitten. Soms is het een heel andere versie van het nummer dat er op staat. Bij video heb je het probleem dat men inderdaad content schrapt. Leuk als je er net aan begonnen bent. Ook zie je series staan mar pas van seizoen 3 en 4. Wie nog niet begon met kijken is er weinig mee. Over dat soort zaken zou meer openheid en communicatie moeten zijn.

Een ander punt is dat TV-kijken ook varieert. In de zomer zullen er wel meer mensen zoals ik liever buiten zitten dan naar een kastje kijken. In de winter is TV-kijken dan net weer aantrekkelijker. Ik neem dus ook op om te kijken wanneer het mij past. Ik kan wel favorieten aanmaken bij de streaming maar wat ben ik ermee als 6 maanden later de inhoud niet meer beschikbaar is. DAT is waarom mensen zaken willen opnemen.

boulder
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor boulder » 2 weken 2 dagen 7 uur geleden (28 Jul 2022, 18:22)

wied schreef:Niks illusie, boulder! Ik heb al sinds 2014 geen TV abo meer, "the test of time" is de beste...

Netflix en Disney+ zijn ook abonnementen.
Dat jij dat dan geen "TV" meer noemt, is vooral kwestie van semantiek.

Ik hoor veel argumenten tegen het klassieke TV abonnement waarvan ik vind dat ze bij nader toezien weinig hout snijden.
Mensen willen geen uitzendschema meer raadplegen.
Leuk, maar ook als er geen uitzendschema is, ga je toch moeten beslissen wat je gaat bekijken, zeker als je meerdere van die streamingdiensten hebt.
Dat begint dan wel weer erg op het raadplegen van een EPG te gelijken...

We zijn tegen reclame?
Maar dan lees ik dat ook Netflix denkt aan een abonnementsformule met reclame?
Blijkbaar zijn er toch geen miljoen verschillende verdienmodellen.

We willen bingewatchen, wat niet kan op de klassieke TV?
Mooi, maar blijkt dat Netflix en co steeds minder hele reeksen in één keer lanceren.
Ze hebben namelijk ontdekt dat mensen dan vaak 1 à 2 maanden lid blijven en dan kijken dat het een lieve lust is, om daarna niets interessants meer te vinden.
Dus beginnen ze kleinere reeksen van afleveringen in één keer uit te brengen.

Hoe langer het duurt hoe meer die streaming op klassieke TV begint te lijken...

bollegijs
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 21 keer
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer

Berichtdoor bollegijs » 2 weken 2 dagen 6 uur geleden (28 Jul 2022, 18:52)

Klassieke tv is toch helemaal niet on demand... Daar zit toch nog steeds het grootste verschil in toch? Geen semantiek tussen VOD en klassieke TV... 2 verschillende dingen. Dat ze op randzaken/winstmodel naar elkaar toegroeien ontken ik niet.

Maar VOD is niet gelijk aan klassieke tv IMO.

boulder
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor boulder » 2 weken 2 dagen 6 uur geleden (28 Jul 2022, 19:19)

bollegijs schreef:Klassieke tv is toch helemaal niet on demand... Daar zit toch nog steeds het grootste verschil in toch? Geen semantiek tussen VOD en klassieke TV... 2 verschillende dingen. Dat ze op randzaken/winstmodel naar elkaar toegroeien ontken ik niet.

Maar on-demand met programma's die na een zekere tijd weer verdwijnen, met afleveringen die maar in mondjesmaat meer geplaatst worden, dat begint toch meer en meer op klassieke TV te lijken?

bollegijs schreef:Maar VOD is niet gelijk aan klassieke tv IMO.

Technisch gezien niet, maar de voordelen ervan verdwijnen wel meer en meer.
Reclame zou er wel eens kunnen aankomen, alle afleveringen zijn niet meer in één keer beschikbaar, content zit verspreid over meerdere providers (vergelijk met zenders), en zaken verdwijnen regelmatig, het is dus niet zomaar on-demand als jij het wilt.

wied
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor wied » 2 weken 2 dagen 4 uur geleden (28 Jul 2022, 20:48)

@boulder

Ipv prijzen die door het dak gaan overweegt Netflix inderdaad een goedkope versie met reclame. Goed nieuws dus...
En na 8 jaar Netflix ervaring beweer ik ten stelligste dat wij hier geen enkele moeite hebben met vinden/volgen/uitkijken van series, uitzonderingen daargelaten!

boulder
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor boulder » 2 weken 2 dagen 3 uur geleden (28 Jul 2022, 22:26)

wied schreef:@boulder
Ipv prijzen die door het dak gaan overweegt Netflix inderdaad een goedkope versie met reclame. Goed nieuws dus...

Vreemd, want op andere zenders is het absoluut taboe.

wied schreef:En na 8 jaar Netflix ervaring beweer ik ten stelligste dat wij hier geen enkele moeite hebben met vinden/volgen/uitkijken van series, uitzonderingen daargelaten!

Ongetwijfeld, maar je moet er toch ook enige moeite voor doen, kijken wat beschikbaar is, en hoe lang nog.
Net zoals met een EPG, alleen is het Netflix aanbod veel eenzijdiger dan klassieke TV

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”