Rijgnet

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Nanc
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jan 2021, 20:39

Wij zijn het laatste appartement van een rijgnet en hebben nog geen tv aansluiting. In het gebouw is er ook maar 1 persoon met analoge tv, de eerste in het netwerk.
Maar in mijn logica als Telenet de aansluiting analoge tv open zet bij de eerste (aansluiting op straat) staat het dan toch open voor iedereen of hoe werkt dat juist?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ja, theoretisch wel, maar ....
Zoals het woord zelf zegt, bestaat een rijgnet uit één Telenet aansluiting, die dan doorgelust wordt van het ene appartement naar het andere...

Als die lus in één van die appartementen onderbroken is kan je pech hebben :-( .

Pas op. In oude gebouwen met een rijgnet kwam het signaal vanaf een antenne op het dak, en vandaar met de nodige versterkers verdeeld.
De antenne werd dan vervangen door een Telenet aansluiting. Dus in sommige gebouwen vertrekt het signaal boven, en is het bovenste appartement de "eerste" in het rijgnet :wink:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Nanc
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jan 2021, 20:39

Het komt zo binnen ter hoogte van de eerste verdieping waar zich het eerste appartement bevindt. Nergens in het gebouw zit een soort verdeelkasten dus dan kan het mijn inziens enkel een rijgnet zijn, niet? En verdieping 1 heeft analoge tv, de rest hebben geen aansluiting aangevraagd bij Telenet en ik zit op het vierde maar als ik gewoon probeer aan te sluiten een blauw scherm...
Bijlagen
52EE1B96-A07E-4E3E-907E-E314D590B4A5.jpeg
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik zie toch al minstens twee coaxen (met de gele labels) die aangesloten zijn.
Nanc
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jan 2021, 20:39

Klopt, die gaat naar de buren. Bij navraag bij Telenet zouden er momenteel 3 van de 8 appartementen een telenetaansluiting hebben. 1 digitaal en 2 analoge. Telenet zei tevens dat het geen rijgnet is maar begrijp dan niet waar dan de verdeeldoos zou zitten... in elk geval niet in de technische ruimte dus hoe kan dat dan??
Bovendien zei men me dat er geen technieker hoefde langs te komen. Analoge tv wordt niet meer ‘verkocht’ dus ik kon gewoon een Digibox kopen en analoge aansluiting vragen en dan zou het gelijk werken zei men me, zonder tussenkomst van een Telenet technieker.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2187
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

En over hoeveel appartementen gaat het? 1 tap lijkt wat weinig afhankelijk van het gebouw. Al kan je nog altijd dtv krijgen via rijgnet. Alleen geen internet.
Gebruikersavatar
nibble
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 sep 2018, 13:58
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

Meestal worden rijnetten aangesloten op een tap met 2 uitgangen met een lage dempingswaarde ( die staat onderaan de tap meestal 4,8, 11 of 14) en de individuele aansluitingen meestal een hogere dempingswaarde en afhankelijk waar je op het net zit. Dus een rijgnet en een individuele aansluiting op dezelfde tap lijkt mij onwaarschijnlijk. Kijk eens op aansluitingsdoos binnenhuis, bij een rijgnet heeft deze ook een dempingswaarde met een ingang en een uitgang (als je de laatste op het rijgnet zit is de uitgang afgesloten met een weerstand)
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”