Einde analoge tv in zicht? Analoog aanbod ongecodeerd beschikbaar in SD

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

dan stream je toch gewoon van vrtnu?

see https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 40#p777099
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

splinterbyte schreef:dan stream je toch gewoon van vrtnu?

see https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 40#p777099
hartelijk bedankt @splinterbyte !!!!

Ik kende deze m3u URLs (echt) niet. :oops:
Nu kan ik inderdaad gewoon VLC (of Kodi tvheadend) gebruiken om VRT TV content te unicasten of te multicasten vanuit de linux HTPC
(over LAN, of zelfs WAN, en, tvheadend recording (live of scheduled) werkt natuurlijk ook)
Chukky2
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 12 jul 2014, 14:22
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Nieuwe datum dat telenet de analoge tv gaat uitzetten is nu 20 december 2020 geworden . Dit gaat dan ongeveer een jaar duren dat gans vlaanderen op zwart is
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

CCatalyst schreef:
CCatalyst schreef:Het is 2 december en de beloofde nieuwe radiozenders "Mint, Radio Contact & BRF1" zijn nergens te vinden op het compacte signaal (toch niet door mij).
Had deze topic even uit het oog verloren maar ik kan idd bevestigen dat deze zenders 6 weken na de beloofde datum (op de dag dat Amazor hierboven gepost heeft) beschikbaar geworden zijn op de 290 MHz. De TV hier heeft wel geen "wijziging" opgepikt om de een of andere reden, ik moest hem manueel laten herscannen.
Wel eigenaardig dat deze 3 zenders nu 2 maal op de kabel zitten:
  • - onder het reguliere aanbod zitten ze op 386 MHz (Radio Contact) en 362 MHz (Mint, BRF 1).
    - onder het compacte aanbod zitten ze op 120 MHz (met dezelfde kanaalnummers: resp 927, 928 en 935).
Alle andere "vrij te ontvangen" radiozenders zitten er maar één keer op (zowel beschikbaar in het reguliere aanbod als in het compact signaal).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Het was te verwachten. TN (enkel analoge TV) gisteren opgezegd en vandaag al opgebeld. Wat de reden van de opzeg was, wel, analoog verdwijnt en het signaal op de kabel is niet van die aard dat VRT in HD en de SD kanalen kunnen ontvangen worden.
Al snel wist de vriendelijke mevrouw te zeggen dat analoog helemaal niet verdwijnt ... huh... toch wel .... nee echt niet volgens de mevrouw.
OK, don't argue with stupid dus liet ik het maar zo, er ging een technieker komen om een filter te plaatsen, niet direct maar wanneer die eens in de buurt is.

Gezien ons kijkgedrag is €200+ per jaar te veel. We kijken nu met RPi+Kodi+VRTnu en Uitzendig gemist (2 voor 12) + Netflix. Na een paar weken testrun missen we de kabel niet.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

on4bam schreef:..en het signaal op de kabel is niet van die aard dat VRT in HD en de SD kanalen kunnen ontvangen worden.
Wat bedoel je? De VRT zit toch in HD op de kabel en de analoge kanalen komen ook ongecodeerd in SD ( 'compact signaal' ).
Of is het je TV die geen DVB-C kan ontvangen?
on4bam schreef:Al snel wist de vriendelijke mevrouw te zeggen dat analoog helemaal niet verdwijnt ...
Waarschijnlijk bedoeld ze daarmee het 'compacte signaal'. De SD zenders blijven bestaan, maar dan digitaal ipv analoog.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

MaT schreef:Wat bedoel je? De VRT zit toch in HD op de kabel en de analoge kanalen komen ook ongecodeerd in SD
Zwak kabel signaal. "sneeuw" op bv. Discovery.

M.a.w. signaal is te zwak op digitaal te ontvangen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

philippe_d schreef: Wel eigenaardig dat deze 3 zenders nu 2 maal op de kabel zitten:
  • - onder het reguliere aanbod zitten ze op 386 MHz (Radio Contact) en 362 MHz (Mint, BRF 1).
    - onder het compacte aanbod zitten ze op 120 MHz (met dezelfde kanaalnummers: resp 927, 928 en 935).
Alle andere "vrij te ontvangen" radiozenders zitten er maar één keer op (zowel beschikbaar in het reguliere aanbod als in het compact signaal).
Hebben ze ook alle 3 effectief geluid?
Soms zit de zender er nog op, maar met bitrate 0, tijdens een overschakelingsperiode van de ene naar de andere mux.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Je antwoordt op een post die 2 weken oud is :wink: .

Situatie 2 weken geleden:
  • - reguliere aanbod (netwerk-id 22): Contact, Mint en BRF 1 op 386 MHz en 362 Mhz met kanaalnummers 927, 928 en 935.
    - compact signaal: (netwerk-id 32): Contact, Mint en BRF 1 op 290 Mhz met kanaalnummers 927, 928 en 935.
Sedert vorige week:
  • - reguliere aanbod (netwerk-id 22): Contact, Mint en BRF 1 op 290 MHz met kanaalnummers 927, 928 en 935 (update NIT)
    - compact signaal: (netwerk-id 32): Contact, Mint en BRF 1 op 290 Mhz met kanaalnummers 927, 928 en 935.
    - Zenders ook nog steeds op 386 MHz (Radio Contact) en 362 MHz (Mint, BRF 1), maar zonder kanaalnummers.
Waarschijnlijk met de bedoeling om die te verwijderen uit de muxen op 386 MHz en 362 Mhz (overgang).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

on4bam schreef:Zwak kabel signaal. "sneeuw" op bv. Discovery.
M.a.w. signaal is te zwak op digitaal te ontvangen.
Met alles respect voor jouw beslissing om de kabel op te zeggen (namelijk gezien jullie kijkgedrag is €200+ per jaar te veel).

Maar een "te zwak signaal" mag geen reden zijn, want dat is Telenet's probleem.
Zij moeten ervoor zorgen dat je een goed signaal krijgt (ook als je geen "digitale" klant bent).

Sneeuw op Discovery betekent niet noodzakelijk een slechte kwaliteit op het compact (digitale) signaal.
Discovery analoog zat op een hogere frequentie (UHF kanaal H21/S41 of 463.25 MHz. Daar heb je ook de hoogste verzwakking.
De nieuwe SD kanalen ter vervanging van analoog, alsook de 3 VRT HD kanalen zitten op 290/298 MHz.
Met een TV met een DVB-C tuner (zonder CI+ kaartje) zou je die zenders moeten kunnen ontvangen?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

philippe_d schreef:Discovery analoog zat op een hogere frequentie (UHF kanaal H21/S41 of 463.25 MHz. Daar heb je ook de hoogste verzwakking.
Daar ben ik mij van bewust :wink:

Met 2 TV's getest om toch de niet gecodeerde signalen te ontvangen maar dit werkte niet met zowel automatische scan als met directe invoering van de freq. e.d.
Nu goed, we waren eigenlijk al veel langer zinnens om TN buiten te gooien, ik heb een tijdje de alternatieven bekeken (satelliet/DVB-T) maar zoals gezegd, Kodi + Netflix voldoet. VTM kijken we nooit en Vier beperkt zich tot De Mol (De slimste mens hebben we ook al 2-3 seizoenen niet meer bekeken).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Analoog signaal terug actief, gisteren een mail gekregen.
Beste mijnheer MarkDM,

De voorbije maanden kondigden we de stopzetting van het analoge tv-signaal in jouw regio aan. Twee weken geleden was het dan zover: het analoge signaal werd vervangen door het compacte signaal.

Het analoge tv-signaal werd weer opgezet

Om jouw veiligheid en welzijn en die van onze medewerkers te verzekeren tijdens deze periode met het coronavirus, werden onze winkelpunten gesloten. Ook beperken onze technici zich vandaag tot dringende herstellingen en aansluitingen.

Omdat we jou dan misschien niet voldoende verder kunnen helpen, besloten we het analoge tv-signaal tijdelijk opnieuw te activeren. Zo kan je zeker televisie blijven kijken.

Had je de instellingen van je televisie al aangepast, of heb je al digitale tv? Dan verandert er niets voor jou en kijk je gewoon verder.

Wanneer stopt het analoge signaal dan wel?

We houden je tijdig op de hoogte van de nieuwe datum waarop het analoge tv-signaal in jouw regio stopgezet wordt.

Heb je nog vragen?

Je vindt alle info op onze website over de Signaal Switch. Of lees het antwoord in de artikels van onze klantenservice.

Zorg ondertussen goed voor jezelf en voor elkaar.
#SamenErdoor


Vriendelijke groeten,

Jeroen Bronselaer
Marketingdirecteur
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

Ik had pas op m'n TV een scan gedaan en discovery channel analoog ingesteld (is het enige dat hier doorkomt met tv-filter/geen tv abbo) om te zien wanneer ze het nu zouden uitgezet hebben en vond al dat het lang duurde...
Is eigenlijk nog wel goed beeld als je genoegen hebt met SD.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

...Is eigenlijk nog wel goed beeld...

Of mogelijk te danken ook aan een goede upscaling chip in je TV toestel :-)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 jan 2012, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 18 keer

Voor de analoge kijker die niet alle gecomprimeerde digitale zenders vindt op zijn TV, zelfs al heeft die DVB-C ... ik heb mij daar suf naar gezocht op onze 10 jaar oude Panasonic, maar dank zij de twee screenshots van R. Ford (op de eerste pagina van dit draadje) ben ik er nu geraakt. De oplossing lag in de ServiceID-waarden.

Mijn TV vond met een scan op frequentie 290 Mhz (alle parameters op "auto") de lijst met La Une, La Deux, RTL, Vier, Vijf en RTV.
Maar een scan op frequentie 298 Mhz met alles op "auto" leverde geen enkele zender op -dus geen VTM, Q2, Vitaya etc. in SD-kwaliteit.
Ik heb ze nu eindelijk manueel kunnen toevoegen dankzij de ServiceID-waarden. Bijvoorbeeld: een manuele scan met deze waarden
Frequentie = 298 Mhz
Symbolrate = auto (of 6875, maakt niet uit)
ServiceID = 1103

... geeft Eén.
(1104=Canvas, 1111=VTM, etc.)

Ik hoop hiermee dat er hier en daar een ongelukkige zoals ik geholpen is :-).
Chukky2
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 12 jul 2014, 14:22
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Terwijl in Europa het analoge kabel signaal zo goed als verdwenen is blijf Belgie door toeren op dit vooroorlogs signaal :oops:
Gebruikersavatar
alloja
Plus Member
Plus Member
Berichten: 221
Lid geworden op: 06 jun 2017, 14:07
Locatie: Evere
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 45 keer

Het zal niet veel langer duren...
Net : Proximus Flex Ultra Fiber + Internet Box+ / AmpliFi Alien / UCG-Ultra
Mobile : Mobile Flex S + Mobile Unlimited
TV : DVB-T2 + V7c & Apple TV 4K (w/ Pickx Mix FR & Be tv)
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

De verdere afschakeling was voorzien om in het najaar te starten, maar Covid-19 zal er wellicht ook wel veel mee te maken hebben.
Ik denk dat Telenet ook hoe sneller hoe liever iedereen decoders doet huren, maar als heel Vlaanderen boven de hoogste alarmdrempel zit, is het gevaarlijk om dit grootschalig af te schakelen.

Relatief veel (oudere) mensen gebruiken nog exclusief het "vooroorlogse signaal', als dit de komende maanden verdwijnt, moeten veel risicopatiënten de baan op hiervoor, eventueel techniekers ontvangen in huis, want ik denk niet dat Telenet iedereen zal stimuleren om het compacte signaal te gebruiken voor het primaire tv-toestel.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
LoewieKatorz
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 17 nov 2011, 11:57
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 17 keer

Telenet heeft nu een handleiding voor de overstap online staan: https://www2.telenet.be/nl/landing-page ... lswitch/tv
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Telenet heeft net bekend gemaakt gefaseerd de analoge tv op de kabel uit te schakelen dit jaar.
Daarmee hervatten ze hun project dat vorig jaar on hold werd gezet.
Vanaf februari zal gemeente per gemeente het analoge signaal verdwijnen.
7% van alle klanten kijkt nog analoog; zij krijgen een jaar lang gratis huur voor een digibox or digicorder.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01/19 ... naloge-tv/

[Mod] bericht verplaatst naar bestaande topic over afschakeling analoge TV/FM
blatruwe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 nov 2018, 17:24
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 40 keer

De foto bij VRTNWS is goed gekozen, alsof digitale TV niet over de coax kabel loopt
Chukky2
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 12 jul 2014, 14:22
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Volgens mij is de afschakeling nog steeds niet terug begonnen .
Iemand die dit kan bevestigen?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Is uitgesteld door COVID-19 maar is nu terug hervat, target is einde 2021.

Sint-Niklaas/Dendermonde zijn de eerste en zouden al afgeschakeld moeten zijn, on4bam kan misschien bevestigen.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik kreeg op 9 februari een mail van Telenet:
Niet vergeten: op 23/02/2021 stopt het analoge tv-signaal.
Gemeente Berlare bij Dendermonde.
Het analoge signaal zit er echter nog op, vandaag 15 maart.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

MarkDM schreef:Het analoge signaal zit er echter nog op, vandaag 15 maart.
Helaas uit noodzaak moet ik toch vragen dat je het analoge signaal zeker niet verwart met het compacte digitale signaal? Het is al gebeurd...

Het analoge signaal onderscheidt zich van het compacte digitale signaal doordat het het mozaïekkanaal aanbiedt. Het compacte digitale signaal biedt dat niet aan.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Het zit (zat?) er nog MAAR op alle kanalen staat de mededeling dat je niet meer kan kijken naar de analoge zenders en naar digitaal moet overstappen.

Mijn schoonmoeder drukt al eens op een verkeerd knopje en komt dan op een analoge preset terecht en dan belt ze dat ze geen TV meer kan kijken... Aangezien ik er al lang niet meer binnen geweest ben heb ik de presets nog niet kunnen verwijderen, nu ze gevaccineerd is zal ik toch eens langs gaan om dat in orde te maken.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
frisco
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 jun 2005, 11:16
Bedankt: 1 keer

CCatalyst schreef:Is uitgesteld door COVID-19 maar is nu terug hervat, target is einde 2021.

Sint-Niklaas/Dendermonde zijn de eerste en zouden al afgeschakeld moeten zijn, on4bam kan misschien bevestigen.
Klopt, alleen maar sneeuw te zien sinds een week of 2
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Brussels Calling!

Te Sint-Agatha-Berchem banner dat het analoge signaal tegen 27/04/2021 gaat wegvallen.
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 407
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 33 keer

Kinrooi ook einde per 27 april. Loopt nu continu een melding hiervan door het beeld op alle zenders.

Heb mijn moeder aangeraden om niet te blijven wachten. Ze heeft vandaag contact met Telenet opgenomen en dinsdag komen ze haar digibox plaatsen (heeft nog een beeldbuis-TV die het nog uitstekend doet).
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

lap, ik heb het vermoeden dat ze het in beringen ook uitgeschakeld hebben.

kreeg gisteren de melding dat mijn grootmoeder een andere tv had gekocht "want de hare was kapot" (hmmm..... nuja, het zou kunnen want ik dacht haar al op het compacte signaal te hebben gezet),
en nu heeft ze op die nieuwe wel beeld, maar "haar cassetterecorder kan ze niet meer gebruiken" (ja, ze gebruikte die nog! en dat ging nog!)

vermoedelijk dus nu het analoge signaal afgeschakeld...

grote vraag (hoewel ik het antwoord denk te kennen) is of ik die videorecorder nog op een of andere manier iets ga kunnen laten opnemen
TonySuperPony
Member
Member
Berichten: 61
Lid geworden op: 21 jun 2020, 11:05
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Splitter schreef:lap, ik heb het vermoeden dat ze het in beringen ook uitgeschakeld hebben.

kreeg gisteren de melding dat mijn grootmoeder een andere tv had gekocht "want de hare was kapot" (hmmm..... nuja, het zou kunnen want ik dacht haar al op het compacte signaal te hebben gezet),
en nu heeft ze op die nieuwe wel beeld, maar "haar cassetterecorder kan ze niet meer gebruiken" (ja, ze gebruikte die nog! en dat ging nog!)

vermoedelijk dus nu het analoge signaal afgeschakeld...

grote vraag (hoewel ik het antwoord denk te kennen) is of ik die videorecorder nog op een of andere manier iets ga kunnen laten opnemen
Dat zal niet gaan..

Verstuurd vanaf mijn SM-G985F met Tapatalk
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Funfile schreef:Kinrooi ook einde per 27 april. Loopt nu continu een melding hiervan door het beeld op alle zenders.

Heb mijn moeder aangeraden om niet te blijven wachten. Ze heeft vandaag contact met Telenet opgenomen en dinsdag komen ze haar digibox plaatsen (heeft nog een beeldbuis-TV die het nog uitstekend doet).
Ik denk dat de nieuwste digiboxen geen scart meer hebben. Na te kijken.
En een beeldbuis TV heeft geen HDMI.

Edit: ik heb het nagekeken. Ze hebben nog scart.
Laatst gewijzigd door MarkDM 26 maa 2021, 20:14, in totaal 1 gewijzigd.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

TonySuperPony schreef:Dat zal niet gaan..
dat is denk ik een beetje kort door de bocht.
ik vermoed wel dat er een oplossing is met een simpele settop-box met ci-module, daar de input op steken, dan via (rca i guess) out naar de videorecorder,
en dan van de videorecorder naar de tv.
maar de vraag is dan:
1) hoe ingewikkeld ga je het dan maken en
2) is de kost het wel waard

misschien dat ik gewoon ga kijken of we geen harde schijf aan de tv kunnen hangen en gewoon de tv kunnen laten opnemen.
TonySuperPony
Member
Member
Berichten: 61
Lid geworden op: 21 jun 2020, 11:05
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Splitter schreef:
TonySuperPony schreef:Dat zal niet gaan..
dat is denk ik een beetje kort door de bocht.
ik vermoed wel dat er een oplossing is met een simpele settop-box met ci-module, daar de input op steken, dan via (rca i guess) out naar de videorecorder,
en dan van de videorecorder naar de tv.
maar de vraag is dan:
1) hoe ingewikkeld ga je het dan maken en
2) is de kost het wel waard

misschien dat ik gewoon ga kijken of we geen harde schijf aan de tv kunnen hangen en gewoon de tv kunnen laten opnemen.
Ik denk dat je het compact signaal met een moderne tv wel goed zal kunnen opnemen. Dat wel. Idd met harda schijf.

Verstuurd vanaf mijn SM-G985F met Tapatalk
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Splitter schreef:kreeg gisteren de melding dat mijn grootmoeder een andere tv had gekocht "want de hare was kapot" (hmmm..... nuja, het zou kunnen want ik dacht haar al op het compacte signaal te hebben gezet),
Heb je de oude analoge kanaalindeling verwijderd toen je het compacte signaal geinstalleerd hebt? Zoniet is het zeker niet onmogelijk dat men op een of andere manier toch weer op de analoge zat verder te kijken (zie bv ervaring on4bam waar een druk op een presetknop voolstond).
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Ik vraag me af wanneer in Oostende het analoge signaal zal afgeschakeld worden want momenteel kan ik die analoge TV zenders nog altijd ontvangen, niet dat ik nog analoog kijk want ik ben jaren geleden al overgeschakeld naar digitale TV.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Als je niet meer analoog kijkt, waarom zou het je dan nog interesseren wanneer Oostende aan de beurt is :-D ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

Als de analoge TV/radio weg is zijn we een stap verder richting hogere (upload) internet snelheden, daarom dat ik zelf ook af en toe eens kijk :)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Splitter schreef:kreeg gisteren de melding dat mijn grootmoeder een andere tv had gekocht "want de hare was kapot" (hmmm..... nuja, het zou kunnen want ik dacht haar al op het compacte signaal te hebben gezet),
en nu heeft ze op die nieuwe wel beeld, maar "haar cassetterecorder kan ze niet meer gebruiken" (ja, ze gebruikte die nog! en dat ging nog!)
vermoedelijk dus nu het analoge signaal afgeschakeld...

grote vraag (hoewel ik het antwoord denk te kennen) is of ik die videorecorder nog op een of andere manier iets ga kunnen laten opnemen
Gezien de oma nu analoge TV keek, en dus tevreden is met het zender aanbod, neem ik aan dat ze voldoende heeft met het Compact Signaal.
Om de oude videorecorder verder te kunnen gebruiken, zou je een goedkope externe DVB-C tuner kunnen gebruiken (zonder CI-mudule), die kan je al voor 40€ krijgen (vb https://www.conrad.be/p/renkforce-1510c ... -1-1558916). Deze kan je dan via de SCART of AV/OUT aansluiten op de Videorecorder ...
Nadeel is wel dat je geen opnames kan programmeren: je moet eerst de DVB-C tuner instellen op de zender die moet opgenomen worden
Voordeel is dat je kan kijken (op het TV toestel) naar één zender, terwijl de videorecorder de 2de zender opneemt.

Maar misschien kan je best de Videorecorder op rust stellen (heeft wellicht al >40 jaren dienst), en de oma digitaal leren opnemen :-D ?
Dan zie ik volgende mogelijkheden:

1) Zonder externe DVB-C tuner:
  • je sluit een USB stick of externe USB harde schijf aan op jouw TV toestel.
  • Via de EPG (van het TV toestel) kan je een of meerdere opnames programmeren.
  • Als je TV kijkt tijdens de opname kan je alleen kijken naar het kanaal dat opgenomen wordt.
  • Als je TV kijkt voor dat de opname start, zal jouw toestel vanzelf overschakelen naar de zender die moet opgenomen worden.
  • Je TV toestel hoeft niet aan te staan (wel in standby), de opname zal automatisch starten.
  • Je kan de opname al beginnen kijken terwijl je verder opneemt: Als je bijvoorbeeld "VTM Nieuws" wilt opnemen om 19.00 (tot 20.00), en je hebt pas om 19.30 tijd op te beginnen kijken, dan kan je om 19.30 beginnen kijken, terwijl de opname verder zal lopen tot 20.00 ...
PS - je zal op je TV toestel ook de digitale radiozenders ontvangen, maar dan moet je TV blijven aanstaan om muziek te luisteren.

2) Met een externe DVB-C tuner
  • je koopt een goedkope externe DVB-C tuner met één tuner (zie link hierboven)
  • je sluit deze tuner aan op je TV via HDMI (voor een correcte digitale weergave)
  • je sluit een USB stick of externe USB harde schijf aan op externe DVB-C tuner.
  • Via de EPG (van de DVB-C tuner) kan je opnames programmeren.
  • Je kan gewoon TV kijken naar één zender, terwijl je via de externe DVB-C tuner een andere zender opneemt.
  • Je TV toestel hoeft niet aan te staan terwijl je opneemt via de externe DVB-C tuner.
  • Ook hier kan je de opname op de externe DVB-C tuner al beginnen kijken terwijl die verder loopt (gewoon jouw TV toestel instellen op HDMI1).
  • Last but not least: als je de externe DVB-C tuner aansluit op een geluidsinstallatie, kan je (digitale) radiozenders beluisteren, zonder dat je TV moet aanstaan.
Dit alles in de veronderstelling dat je tevreden bent het zenderaanbod van het Compact signaal
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 169 keer
Recent bedankt: 1 keer
Contacteer:

Splitter schreef: grote vraag (hoewel ik het antwoord denk te kennen) is of ik die videorecorder nog op een of andere manier iets ga kunnen laten opnemen
Ik wist niet dat er nu nog SCART op de Digiboxen zat.
maar of je er van kan opnemen weet ik niet dit hangt van de volgende zaken af.
- Word er nog een signaal over verzonden (software in de box kan dit voorkomen)
- En indien ja, is het signaal met Macrovision beveiligd ? (*1)
- Of is dit tot 480P onbeveiligd zoals vroeger.
> Van de component lijn kon je opnemen zonder restrictie
> Op het component of RGB signaal zat macrovision (hoewel dit met een aangepaste kabel die composite en component was te omzeilen)
Is er enkel op HDMI nog een signaal. (Dit is zeer waarschijnlijk met HDCP beveiliging)
Dan is dit ook nog te doen door er 2 apparaten / boxjes tussen te plaatsen.
bepaalde HDMI splitters en repeaters 'vergeten' Het het HDCP signaal (er zijn ook speciale HDCP removers)(*2)
Vervolgens hang je hier een HDMI to scart converter aan. en zo kan je opnemen.

(*1)Macrovision
https://en.wikipedia.org/wiki/Analog_Protection_System (info)
vroeger kon je makkelijk een apparaat kopen om dit signaal te verwijderen, nu vind ik er niet direct
https://www.aaroncake.net/circuits/macrovision.asp (Schema om zelf een apparaat te bouwen dat het signiaal verwijderd)

(*2) HDCP: tot v1.4(1080p) vind je relatief makkelijk apparaten die dit verwijderen, bij 2.0/2.2 en hoger(4K) is dit veel moeilijker.
https://en.wikipedia.org/wiki/High-band ... Protection (info)
Dit toestel zou dit doen, volgens veel gebruikers, reviews van deze maand. (in de beschrijving staat natuurlijk om wettelijke redenen dat dit niet kan)
Zeker ben je natuurlijk niet het model kan ondertussen geüpdatete zijn.


HDMI naar scart convertor (Het is goed mogelijk dat deze zelf al het HDCP signaal niet doorgeven, maar evengoed dat ze bij HDCP op zwart gaan en er aldus nog een splitter tussen moet)
https://www.amazon.nl/HMerchTM-HDMI-naa ... 08G1ZQBZN/



En als je met iets op de VCR kunnen opnemen niet Kabel/digitale TV bedoeld,
ja van media Spelers of Retro consoles die nog een analoge uitgang hebben... :banana:
Greetz cyberbug

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”