Einde analoge tv in zicht? Analoog aanbod ongecodeerd beschikbaar in SD

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Om over boxen met zo'n FBC tuner verder te gaan:
Is het niet mogelijk dat die boxen de geëncrypteerde streams ook opnemen, en dan pas decoderen bij het afspelen? In zo'n geval zou je immers wel meerdere streams kunnen opnemen.
Clemens2
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 sep 2019, 18:24
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 18 keer

Dit kan bv. met Vu+ UHD ontvangers i.c.m. het VTi Image.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

blaatpraat schreef:Is het niet mogelijk dat die boxen de geëncrypteerde streams ook opnemen, en dan pas decoderen bij het afspelen?
In theorie kan dat, in de praktijk bots je al snel op beperkingen, bijvoorbeeld als Telenet de encryptiesleutel wijzigt dan zijn zulke opnames waardeloos. Een serie van 13 afleveringen 13 weken lang op die manier opnemen lijkt me niet mogelijk omdat de encryptiesleutel frequenter verandert.
Clemens2
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 sep 2019, 18:24
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 18 keer

Meestal is dit pas na enkele dagen dat de opnames waardeloos zijn, en heb je tussendoor de tijd ze te decrypteren als de ontvanger in standby is zodat ze voor altijd ongeencrypteerd blijven.
Wat me trouwens interesseert: heeft al eens iemand geprobeerd de Telenet kaart via Softcam zonder module te gebruiken?
master-magic
Pro Member
Pro Member
Berichten: 377
Lid geworden op: 03 dec 2005, 12:44
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 20 keer

Clemens2 schreef:Meestal is dit pas na enkele dagen dat de opnames waardeloos zijn, en heb je tussendoor de tijd ze te decrypteren als de ontvanger in standby is zodat ze voor altijd ongeencrypteerd blijven.
Wat me trouwens interesseert: heeft al eens iemand geprobeerd de Telenet kaart via Softcam zonder module te gebruiken?
dan heb je nog altijd de keys nodig om deze werkend te krijgen dat in die CI module zitten.
greets
master-magic
MV Fiber 930/504 snelheid ;)
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Er zijn manieren om tot 4 zenders tegelijkertijd te decoderen met de ci+ module. Enige voorwaarde is dat ze op dezelfde mux zitten.
master-magic
Pro Member
Pro Member
Berichten: 377
Lid geworden op: 03 dec 2005, 12:44
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 20 keer

nu dat ze de zenders die je vrij kon kijken (CNN,TVE,FR3,enz) onder de codering hebben gezet heb je de CI module of box nodig als je deze nog wilt bekijken via telenet kabel.
greets
master-magic
MV Fiber 930/504 snelheid ;)
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
Clemens2
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 sep 2019, 18:24
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 18 keer

master-magic schreef:
Clemens2 schreef: dan heb je nog altijd de keys nodig om deze werkend te krijgen dat in die CI module zitten.
Nagra CAK7 of welk systeem wordt er gebruikt hiervoor? En zijn alle CI+ keys dezelfde? Zou me niet verbazen als ik bv. naar systemen van Nagra in het buitenland kijk (HD+ bv.)

Wat ik me trouwens afvraag: die filter die ze er opsteken om analoge TV eruit te filteren, die werkt toch gewoon op de analoge kanalen of niet? Want de frequenties van de digitale liggen een stuk hoger...dus met internet (en eventueel vastelijn) only (of internet van Orange) heb je dan niet sowieso de FTA kanalen, zelfs met filter? Kan het hier niet testen, want hier lijkt er zelf geen filter op te zitten bij Internetonly van Orange.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb een kabelaansluiting met een frequentie-filter als niet-klant van Telenet.

Voor deze wijziging had ik een redelijke collectie analoge kanalen en ongecodeerde digitale zenders van CNN HD, BBC World news, CNBC en misschien nog een of twee die mij niet interesseren.

Zo zijn die digitale allemaal weg zonder encryptie. Die zijn er wel nog met encryptie. En nog extreem veel andere geëncrypteerde . Geen enkele vrije digitale. Buiten wat radiokanalen, o.a. de VRT's.

Heb enkele de analoge nog over. Daar zit wel geen storing meer op,wat wel eerder zo was op sommige.

Als niet-klant kan ik natuurlijk niet klagen, ben blij met wat ik ontvang. Het verbaasde mij eerder zeer sterk dat ik die digitale zenders, zeker CNN HD, wel vrij kon bekijken.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Walter: je bent geen TV klant bij Telenet neem ik aan, maar wel voor internet (of evt bij Orange)?
De filters die gebruikt worden zijn bandpass (de oudere) of highpass (de recentere) filters. Ik dacht dat de oude alles onder de 100 MHz en alles boven de 450 MHz doorlieten. Daar zitten de frequenties voor modems in, maar ook nog wel wat analoge (en digitale) zenders. Vandaar dat je ook als niet-TV klant wel wat analoge zenders kon ontvangen. Vooral in Limburg waar het kabelnet al erg lang frequenties to 850 MHz ondersteunde zaten daar nog wel ruim een tiental analoge zenders in.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

Ik heb internet only en een filter, toch komen er zo'n 135 digitale TV- en 98 radiozenders door. Spijtig niet de VRT TV (wel radio dacht ik) kanalen of de nieuwe 'compacte signaal' mux.
Wat je zou kunnen doen is een CI+ kaart kopen en die op iemand anders' TV abo activeren en zo gebruiken bij jou om de commercieele zenders te bekijken, heb het zelf een keertje getest voor de lol ooit maar TV interesseert me zelf eigenlijk niet dus heb de kaart niet meer.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Wel spijtig dat de zenders die sedert 2005 onversleuteld waren (TVE, Arte Belgique en dergelijke) nu wel weer geëncrypteerd zijn.
Daaraan zie je dat uitzendrechten een drogreden was, het gaat puur om het interessanter maken van één iets tegenover iets anders.
Men zou in plaats van het compacte signaal ook gewoon het basisaanbod onversleuteld kunnen bieden, in de gewone kwaliteit.
Maar dan is de schrik natuurlijk dat veel mensen daarmee tevreden zullen zijn, en geen digibox/corder/TVbox meer nemen.

De beeldkwaliteit van de nieuw toegevoegde zenders is maar matig.
Het logo van Vijf bijv. ziet er flets uit tov. de HD variant.
En aan de ondertiteling die in het beeld zelf zit, zie je dat het gedownscaled is van een HD versie, want bij echte SD zenders gebruikt men veel grotere letters.
Door de combinatie van downscalen en lage bandbreedte zijn de letters ook wazig en dus slecht leesbaar.
Door dat downscalen komen beeld en geluid net iets achter op het geluid van de kanalen uit het basisaanbod.
Het zijn dus geen 'echte' SD zenders, maar gedownscalede HD zenders, die 'compact', dus met een zeer lage bandbreedte worden doorgestuurd.
Wie nu analoog heeft zal waarschijnlijk niet klagen, want die gaat er wel degelijk op vooruit.
Maar vergeet niet dat in de loop der jaren Telenet wel stelselmatig de analoge kabel kaalgeplukt heeft, en die zenders krijg je dus niet terug.
Ooit zaten TVE, RAI Uno, BBC1, BBC2, ARD1, ZDF, BBC World, CNN, CNBC, Cartoon Network op de analoge kabel.
Die zijn indertijd weggehaald uit het analoge aanbod met als argument dat er plaats nodig was voor het digitale aanbod.
Een aantal van die kanalen bleven onversleuteld in het digitale aanbod zitten (bijv. TVE), maar zijn nu, na 14 jaar, plots wel weer versleuteld.
Als men nu weet dat elke analoge zender die straks zal verdwijnen gelijkstaat met een volledige mux, waarop makkelijk 8 SD kanalen in perfecte kwaliteit kunnen, en er straks in de 20 analoge muxen vrijkomen, dan weet je dat ze je echt geen cadeaus doen.
Er is meer dan plaats genoeg om die kanalen terug te geven, ze zitten er overigens al op.
Als plaatsaanbod werkelijk een reden zou zijn, zou men ook niet, naast VTM HD (versleuteld) ook nog eens VTM SD onversleuteld erop zetten.
Men had natuurlijk ook gewoon de versleuteling van VTM HD kunnen wegnemen.
onscherpe vijf 1.jpg
onscherpe vijf 2.jpg
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

boulder schrijft: dan weet je dat ze je echt geen cadeaus doen...

Dat is heel zeker nooit hun bedoeling geweest, maar via dit compacte allegaartje kunnen zij mogelijk hun play more e.a. services sneller aan de man brengen misschien!?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

boulder schreef:Er is meer dan plaats genoeg om die kanalen terug te geven, ze zitten er overigens al op.
Absoluut, technisch gezien was het alleen problematisch om FM-kabelradio te behouden. Dat blijkt ook uit de feiten: FM-kabelradio wordt binnen de 6 maanden geschrapt omdat er daarna producten met hogere uploadsnelheden zouden moeten beschikbaar komen in heel Vlaanderen.

Analoge tv kon men gemakkelijk nog eens verhuizen naar hogere frequenties, nu kiest Telenet ervoor om netto 1 Gbps bandbreedte te besparen zodat het aantal gezinnen per node niet verder hoeft te dalen. Een serieuze besparing in infrastructuurwerken. "De Grote Netwerf" met een kostprijs van amper 500 miljoen euro over een periode van meer dan 6 jaar is eigenlijk peanuts vergeleken met de netwerkinvesteringen die Proximus doet.
Telenet kan de markt blijven domineren met het schrappen van analoge tv terwijl Proximus over éénzelfde periode ettelijke miljarden moet investeren in glasvezelkabel...
Chukky2
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 12 jul 2014, 14:22
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

boulder schreef:Wel spijtig dat de zenders die sedert 2005 onversleuteld waren (TVE, Arte Belgique en dergelijke) nu wel weer geëncrypteerd zijn.
Daaraan zie je dat uitzendrechten een drogreden was, het gaat puur om het interessanter maken van één iets tegenover iets anders.
Men zou in plaats van het compacte signaal ook gewoon het basisaanbod onversleuteld kunnen bieden, in de gewone kwaliteit.
Maar dan is de schrik natuurlijk dat veel mensen daarmee tevreden zullen zijn, en geen digibox/corder/TVbox meer nemen.

De beeldkwaliteit van de nieuw toegevoegde zenders is maar matig.
Het logo van Vijf bijv. ziet er flets uit tov. de HD variant.
En aan de ondertiteling die in het beeld zelf zit, zie je dat het gedownscaled is van een HD versie, want bij echte SD zenders gebruikt men veel grotere letters.
Door de combinatie van downscalen en lage bandbreedte zijn de letters ook wazig en dus slecht leesbaar.
Door dat downscalen komen beeld en geluid net iets achter op het geluid van de kanalen uit het basisaanbod.
Het zijn dus geen 'echte' SD zenders, maar gedownscalede HD zenders, die 'compact', dus met een zeer lage bandbreedte worden doorgestuurd.
Wie nu analoog heeft zal waarschijnlijk niet klagen, want die gaat er wel degelijk op vooruit.
Maar vergeet niet dat in de loop der jaren Telenet wel stelselmatig de analoge kabel kaalgeplukt heeft, en die zenders krijg je dus niet terug.
Ooit zaten TVE, RAI Uno, BBC1, BBC2, ARD1, ZDF, BBC World, CNN, CNBC, Cartoon Network op de analoge kabel.
Die zijn indertijd weggehaald uit het analoge aanbod met als argument dat er plaats nodig was voor het digitale aanbod.
Een aantal van die kanalen bleven onversleuteld in het digitale aanbod zitten (bijv. TVE), maar zijn nu, na 14 jaar, plots wel weer versleuteld.
Als men nu weet dat elke analoge zender die straks zal verdwijnen gelijkstaat met een volledige mux, waarop makkelijk 8 SD kanalen in perfecte kwaliteit kunnen, en er straks in de 20 analoge muxen vrijkomen, dan weet je dat ze je echt geen cadeaus doen.
Er is meer dan plaats genoeg om die kanalen terug te geven, ze zitten er overigens al op.
Als plaatsaanbod werkelijk een reden zou zijn, zou men ook niet, naast VTM HD (versleuteld) ook nog eens VTM SD onversleuteld erop zetten.
Men had natuurlijk ook gewoon de versleuteling van VTM HD kunnen wegnemen.

onscherpe vijf 1.jpg
onscherpe vijf 2.jpg
Hoi boulder , ik weet niet vanwaar je bent , maar de zenders bbc1, bbc 2, CNN, bbc world , franc2,franc3 ,eurosport 1 france zijn hier met de aankondiging van schrapping analoog gewoon open in SD (net nog eens voor de zekerheid gescant). Ik ben van limburg.
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

Chukky2 schreef:Ik ben van limburg.
Dat is dan ook de reden van dit uitgebreider aanbod. Limburg heeft altijd al een beter kabelnet gehad met meer bandbreedte en bijgevolg een uitgebreider analoog zenderpakket.

Zoals ik in mijn startpost al zei, ze gaan geen cadeaus uitdelen. Niet qua uitbreiding en zo min mogelijk qua kwaliteit. Ze gaan er bij de resterende analoge kabelkijkers niet te koop mee lopen dat men digitale televisie 'cadeau' zal krijgen. Daarom de subtiele benaming 'compact signaal'.

Het vervangend SD-signaal neemt Telenet enkel extra plaats in, maar qua beeldkwaliteit blijft het beter dan analoog. Wat ze kunnen doen, en dat doen ze blijkbaar, is de audiokwaliteit laag zeggen (128 kbps MP2), dat valt meer op dan een paar kbps minder video. Als ze meteen het HD-signaal open zouden zetten, zouden ze enkel in hun eigen voet schieten. Er zouden veel mensen hun digicorder kunnen inleveren, als je exact dezelfde beeldkwaliteit zonder extra box of kabels op je toestel kan krijgen. Ook op dat vlak is het slim gezien dat ze geen bundels meer aanbieden waar de huur van een digicorder niet inbegrepen is.

Jaren kon er zogezegd bijna niets oversleuteld door "auteursrechten, Hollywood,..." en nu is het plots voor geen enkele basiszender een probleem meer zeker. :roll:
Wat nog spijtiger is, is dat ze ook voor verschillende radiozenders een 2de versie gestart hebben, dus de vervanging van analoge kabel-FM mag blijkbaar ook niet te goed klinken dan?
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

boulder schreef:Door de combinatie van downscalen en lage bandbreedte zijn de letters ook wazig en dus slecht leesbaar.
Dat lijkt vooral te liggen aan slechte deinterlacing, bemerk de horizontale artefacten in de letters van de ondertitels.
Chukky2
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 12 jul 2014, 14:22
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Amazor schreef:Wat nog spijtiger is, is dat ze ook voor verschillende radiozenders een 2de versie gestart hebben, dus de vervanging van analoge kabel-FM mag blijkbaar ook niet te goed klinken dan?
Toch is het straf dat ze die zenders allemaal weer bij zetten in sd
Maar zoals je zei is dat ze anders geen klanten meer gaan krijgen die voor het mooiere en intractieve gedeelte kiezen.
Maar toch in deze tijd 2020 terug hier in limburg meer dan 25 zenders digitaal in sd zetten is iets raars , te weten dat ze op de sat heel wat sd zenders al afgeschakeld hebben.

Hier analoog momenteel nog 30 zenders ( limburg )
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

raf1 schreef:
boulder schreef:Er is meer dan plaats genoeg om die kanalen terug te geven, ze zitten er overigens al op.
Absoluut, technisch gezien was het alleen problematisch om FM-kabelradio te behouden. Dat blijkt ook uit de feiten: FM-kabelradio wordt binnen de 6 maanden geschrapt omdat er daarna producten met hogere uploadsnelheden zouden moeten beschikbaar komen in heel Vlaanderen.
Voor mij hoefden ze geen analoog te behouden.
Ik bedoel, waarom moet men per se nog eens een SD versie erop zetten van iets dat er al in HD opzit?
Zet gewoon de encryptie af van die HD variant, maar ja, dan wordt het natuurlijk moeilijk om nog "TV met een kaartje" te verkopen.
raf1 schreef:Analoge tv kon men gemakkelijk nog eens verhuizen naar hogere frequenties, nu kiest Telenet ervoor om netto 1 Gbps bandbreedte te besparen zodat het aantal gezinnen per node niet verder hoeft te dalen. Een serieuze besparing in infrastructuurwerken. "De Grote Netwerf" met een kostprijs van amper 500 miljoen euro over een periode van meer dan 6 jaar is eigenlijk peanuts vergeleken met de netwerkinvesteringen die Proximus doet.
Ik vind persoonlijk dat men analoge TV ook niet eeuwig moet behouden, het pakt ongelofelijk veel bandbreedte.
Maar als je rond de 25 muxen kan vrijmaken, die je dan kunt gebruiken voor digitale TV en internet, dan kun je er wel een paar meer gebruiken om een wat beter beeld en geluid te voorzien voor het "compacte" signaal.
Nu lijkt het vooral om de ex-analoge kijker het gevoel te geven dat het toch allemaal wat wazig is, die zal dan bij vrienden zien dat het daar wel allemaal veel scherper is, en hopelijk TV met een kaartje, of ineens een heel pakket nemen.
Hij zal ook zien dat daar het pakket veel groter is, hoewel veel van de kanalen van het digitale basispakket vroeger gewoon in het analoge zenderpakket zetten, tot ze eruit gebannen werden, "omwille van plaatsgebrek".
Dat plaatsgebrek is nu voorbij, maar de ex-analoge kijker krijgt ze niet terug.
Dat lijkt mij de bedoeling.
raf1 schreef:Telenet kan de markt blijven domineren met het schrappen van analoge tv terwijl Proximus over éénzelfde periode ettelijke miljarden moet investeren in glasvezelkabel...
Elke technologie heeft zijn voor- en nadelen.
Het is niet de fout van Telenet dat het andere netwerk zoveel minder bandbreedte heeft.
Amazor schreef:Het vervangend SD-signaal neemt Telenet enkel extra plaats in, maar qua beeldkwaliteit blijft het beter dan analoog. Wat ze kunnen doen, en dat doen ze blijkbaar, is de audiokwaliteit laag zeggen (128 kbps MP2), dat valt meer op dan een paar kbps minder video. Als ze meteen het HD-signaal open zouden zetten, zouden ze enkel in hun eigen voet schieten.
Ja, maar er zullen veel mensen zijn die nu denken dat de slechte beeldkwaliteit komt omdat het SD is.
Telenet heeft echter jarenlang SD aangeboden, en zo slecht zag het er nooit uit.
Als je natuurlijk de bitrate superlaag zet, en de instellingen niet al te goed, ga je dit resultaat krijgen.
Het lijkt mij echt de bedoeling van een net iets beter beeld te geven dan je op analoog had.
Genoeg om de smaak van digitaal te pakken te krijgen, en u te doen upgraden naar een ander pakket, maar te weinig om u de zin te geven van een goed alternatief voor de digicorder te gebruiken en u tevreden te stellen met de absolute basiskanalen.
Die gebruiker zal ook niet alleen bij de vrienden zien dat het veel beter kan, maar ook als die VRT kijkt, want die kanalen zijn niet doelbewust slecht gedownscaled, maar gewoon met de normale HD beeld- en geluidskwaliteit.
Om ervoor te zorgen dat de politiekers niet klagen, steken ze Vlaamsparlementtv erbij.
Amazor schreef:Er zouden veel mensen hun digicorder kunnen inleveren, als je exact dezelfde beeldkwaliteit zonder extra box of kabels op je toestel kan krijgen. Ook op dat vlak is het slim gezien dat ze geen bundels meer aanbieden waar de huur van een digicorder niet inbegrepen is.
Het is leep, maar niet fair.
Zoals gezegd, een toestel met 1 enkele DVB-C FBC tuner kan gewoon van een veelvoud van muxen tegelijk opnemen.
Dus je zou gewoon nooit meer moeten ermee inzitten dat je geen vrije tuner meer hebt voor je opname.
De kans dat ik 8 dingen tegelijk opneem is natuurlijk bijzonder klein, maar het feit dat je er niet meer hoeft over na te denken is gemakkelijk.

Ik zou iedereen die eraan denkt zoiets te kopen (een Linux ontvanger met 1 of 2 DVB-C tuners, en een aantal sattuners) toch aanraden eerst eens goed te kijken of de kwaliteit van dat compacte signaal wel voldoende is.
Uiteindelijk moet je er wel voortdurend op kijken, mij stoort die lage kwaliteit, met wazige ondertitels echt wel.
Een ander heeft daar misschien minder problemen mee.
Maar als je eerst de centen uitgeeft om dan te zien dat het beeld niet goed is, ben je wel de pineut.
Met het weer versleuteld zetten van TVE en co, zal het toch interessant blijven om zo'n systeem met tegelijk FBC DVB-C en 1 of meerdere sattuners te hebben (voor TVE, CNN, BBC World, alle BBC's, de Duitse zenders, etc.).
Laatst gewijzigd door boulder 13 okt 2019, 10:54, in totaal 1 gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Boulder schrijft: ...want die kanalen zijn niet doelbewust slecht gedownscaled, maar gewoon met de normale HD beeld- en geluidskwaliteit.

Nagel op de kop, lijkt mij. Hier (Antwerpen noord) scannen van netwerk 22 levert 260 services op, waarbij enkel de VRT HD zenders kunnen bekeken worden nog. Daarentegen betalen voor het compacte signaal + play more is mogelijk ook een oplossing voor streaming klanten, m.a.w. marketing mensen mikken veeleer op het maken van nieuwe klanten!
PS: scannen op netwerk 32 levert 63 services op...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Waregem:
Netwerk-ID 32 = 62 services:
  • 23 TV zenders (inclusief Infokanaal, dus eigenlijk maar 22 zenders)
    20 TV zenders in SD
    3 TV zenders in HD (VRT)
    39 Radiozenders
De vroegere "FTA" kanalen (CNBC, CNN, Arte Belgique, TVE, BBC World, France 3) zijn nu versleuteld :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

En daarmee gaan we er als consument bij Telenet nog maar eens op achteruit:

2004: 35 kanalen beschikbaar op elk Vlaams tv-toestel in dezelfde kwaliteit waarin de omroepen produceerden voor 12,39 euro/maand
2019: 22 kanalen beschikbaar op elk Vlaams tv-toestel in downscaled tweederangskwaliteit terwijl de omroepen in HD-kwaliteit produceren voor 18,22 euro/maand :-(

Om met een positieve noot te eindigen: Gelukkig is nu wel gratis VTM GO in 1080p HD-kwaliteit op Android TV en VRT NU via Kodi op Android TV. :-D
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Aantal kanalen is niet belangrijk, wel de inhoud/kracht/kwaliteit van de getoonde content. Dit compact aanbod, aangevuld met internet en Play/Play more, brengt de kost onder die van Yugo maar duurder dan Tadaam (en vergelijkbaar met PX Epic combo)...
Boulder heeft het goed beschreven, want zij slaan 2 vliegen in één klap: analoog kijkers worden zoet gehouden, en de liefhebbers van streaming kunnen ook bediend worden :-D
PS: niet vergeten ook dat PX geen TV-only kan leveren...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

splinterbyte schreef:
boulder schreef:...opletten...
Daar moet de verkoper maar aan denken, niet de koper...
Allemaal mooi in theorie.
Ik zou als koper toch vragen dat ze mij een (copie van de) aankoopfactuur tonen, want stel dat iemand dat toestel gehuurd heeft, en aan jou "verkoopt", en die persoon schakelt over naar Orange, ProximusTV, TV Vlaanderen, etc. dan zal na korte tijd je smartcard gedesactiveerd worden omdat de verkoper zijn abonnement niet meer betaalt.

De wet aan je kant hebben is één zaak, maar wie gaat dan naar de rechtbank stappen voor 100€ of zo?
wied schreef:Boulder heeft het goed beschreven, want zij slaan 2 vliegen in één klap: analoog kijkers worden zoet gehouden, en de liefhebbers van streaming kunnen ook bediend worden :-D
PS: niet vergeten ook dat PX geen TV-only kan leveren...
Toch gaan ze moeten opletten.
Analoge TV kijkers zijn nogal conservatief, ze houden zo lang mogelijk vast aan wat ze kennen (analoge kabelTV in dit geval).
Maar als je ze dwingt om om te schakelen, dan gaan ze niet automatisch naar het Telenet product omschakelen, maar misschien eerst wat rondkijken.
18,80€/maand om naar die slecht gedownscalede zenders te kijken, en met een klein zenderaanbod, is niet zo aantrekkelijk.
De hoop is natuurlijk dat ze dan zo'n 'TV met een kaartje' gaan nemen, of nog beter voor Telenet, een TV box aanvragen.
Maar op dat moment moet de klant toch omschakelen, en is er de kans dat hij dan ook ineens weggaat bij Telenet, en naar iets anders gaat.
Vergelijk het met iemand die 20 jaar met z'n autootje rijdt, tot dat ding de geest geeft.
Het is niet omdat die 20 jaar met één merk en model gereden heeft, dat hij daarna direct weer een ander model van hetzelfde merk zal nemen.
De kans is groot dat hij dan meerdere garages afdoet, en kijkt waar hij de beste deal kan doen.
Laatst gewijzigd door boulder 14 okt 2019, 09:14, in totaal 2 gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

boulder schreef:... want stel dat iemand dat toestel gehuurd heeft, en aan jou "verkoopt", en die persoon schakelt over naar Orange, ProximusTV, TV Vlaanderen, etc. dan zal na korte tijd je smartcard gedesactiveerd worden omdat de verkoper zijn abonnement niet meer betaalt.
Deze topic gaat over het "Compact" signaal, dat je kan ontvangen met een DVB-C ontvanger zonder smartcard (FTA).
Een gedeactiveerde tweede-handse digibox voldoet aan deze voorwaarden, toch?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

philippe_d schreef:
boulder schreef:... want stel dat iemand dat toestel gehuurd heeft, en aan jou "verkoopt", en die persoon schakelt over naar Orange, ProximusTV, TV Vlaanderen, etc. dan zal na korte tijd je smartcard gedesactiveerd worden omdat de verkoper zijn abonnement niet meer betaalt.
Deze topic gaat over het "Compact" signaal, dat je kan ontvangen met een DVB-C ontvanger zonder smartcard (FTA).
Een gedeactiveerde tweede-handse digibox voldoet aan deze voorwaarden, toch?
Ook een digibox zonder smartcard kan toch gedesactiveerd worden?
In plaats van de smartcard zit er dan ergens een chip op, die dezelfde functie vervult.
Die kan net zo goed geblokkeerd worden, en dan zal er waarschijnlijk een kader verschijnen dat de box niet geactiveerd is, en dat Telenet moet gecontacteerd worden.
Die kader zit dan in de weg van je TV beeld, ook als de zender waarop je hem zet, niet versleuteld is.

Je moet immers een onderscheid maken tussen eigen apparatuur (Linux boxen bijv.), en die van de leverancier (Telenet).
Die van de leverancier krijgen updates binnen die je niet kunt blokkeren, en zijn onder controle van de leverancier.
Dus, hoewel er geen encryptie zit op die kanalen, betekent dat niet dat jij die box zomaar kunt gebruiken voor wat je wilt.

Misschien nog een tip voor alternatieve apparatuur: kijk ook eens op mediamarkt.de, in Duitsland hebben ze al veel langer mogelijkheden om digitale kabel met eigen apparatuur te ontvangen, en hebben ze dan ook veel meer modellen beschikbaar dan hier.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Als het analoog signaal wegvalt is het DVB-C alternatief van telenet niet echt een volwaardig alternatief voor de (oudere) analoog kijker.
Want dan kan de analoge VHS-recorder ook op het stort. Want ja, ze bestaan nog de bejaarde analoogkijkers met VHS waarmee ze hun dagelijkse portie thuis opnemen als eens niet thuis zijn.
Dus zo zacht zal die overgang wel niet zijn.
Charle
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 okt 2019, 08:00
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Dat compact signaal is feitelijk een minder kwalitatieve versie van hetgeen INDI vroeger aanbood in antwerpen, maar bij de overname door telenet werd stopgezet :bang:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Charle schreef:Dat compact signaal is feitelijk een minder kwalitatieve versie van hetgeen INDI vroeger aanbood in antwerpen, maar bij de overname door telenet werd stopgezet :bang:
En bevat veel minder kanalen... :-(
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

[Mod]
De discussie over de afschaffing van het analoge [FM] radiosignaal naar een aparte topic verplaatst
Einde analoge radio in zicht?
Gezien de afschaffing van de kabelradio en de mogelijke alternatieven (DVB-C) toch nog iets specifiek is ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Zou zoiets ook kunnen dienen voor een TV met scart (geen hdmi)


https://www.amazon.de/Opticum-HD-C200-P ... b_title_ce

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
master-magic
Pro Member
Pro Member
Berichten: 377
Lid geworden op: 03 dec 2005, 12:44
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 20 keer

voor de vrije kanalen is dit werkbaar als je de kanalen in kan scannen waar die vrije zenders opzitten.
greets
master-magic
MV Fiber 930/504 snelheid ;)
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Joe de Mannen schreef:Zou zoiets ook kunnen dienen voor een TV met scart (geen hdmi)
https://www.amazon.de/Opticum-HD-C200-P ... b_title_ce.
Ja, dat moet volgens mij perfect werken ...
master-magic schreef:voor de vrije kanalen is dit werkbaar als je de kanalen in kan scannen waar die vrije zenders opzitten.
Ik denk dat zo'n toestel gewoon automatisch kan scannen en alle kanalen van het "Compact Signaal" zal vinden.
Je moet wel kiezen voor "FTA". Op die manier worden alléén de 23 vrij-te-ontvangen zenders opgeslagen, en krijg je een heel korte zenderlijst.

Als je manueel wil scannen moet je de juiste parameters instellen:
scannen op 290 Mhz, QAM256, symbol rate 6875 en netwerk id:32
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Tot voor kort - voordat er sprake was van 290 MHz - zaten er een aantal onversleutelde kanalen zoals CNN op 322 MHz/22.

Klopt het dat er nu geen extra onversleutelde kanalen meer bij te winnen zijn door nog een extra scan uit te voeren op de "HDTV & Radio" 322 MHz/22, nadat je alles van de "SDTV & Radio" 290 MHz/32 scan reeds toegevoegd hebt?

Of zitten er toch nog enkele onversleutelde kanalen (inclusief radiokanalen) op 322 MHz/22 die niet tegelijk ook op 290 MHz/32 zitten?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Neen. De vroegere "FTA" kanalen (CNBC, CNN, Arte Belgique, TVE, BBC World, France 3) zijn nu versleuteld :-( .

(reeds gemeld in deze topic)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

philippe_d schreef:Neen. De vroegere "FTA" kanalen (CNBC, CNN, Arte Belgique, TVE, BBC World, France 3) zijn nu versleuteld :-( .
Hmm. Nochtans worden TF1, Euronews FR en CNN wél vermeld in het "Zenderoverzicht Kabelabonnement" op https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... n-telenet/

Afbeelding

Ik vind ze echter niet onversleuteld terug op de kabel. Misschien worden deze pas later terug toegevoegd?

Tegelijk vind ik dan wel weer Q-music radio op CH910 terwijl dat niet in het zenderoverzicht staat :?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

De lijst van FTA zenders (Compact Signaal) is regio gebonden (net zoals het vroegere analoge aanbod ook verschillend was).
Ik kan alleen melden wat ik zie voor mijn regio (8790).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

CCatalyst schreef:Hmm. Nochtans worden TF1, Euronews FR en CNN wél vermeld in het "Zenderoverzicht Kabelabonnement"
Dat is omdat je op een locatie woont waar deze zenders ook analoog te ontvangen zijn. Het 'compact signaal' bevat niet overal dezelfde zenders. In het Brusselse en Limburg is er een ander/groter aanbod op de analoge kabel, waar bvb. CNN nu nog aanwezig is en bijgevolg zal CNN daar ook deel uitmaken van het compact signaal, in tegenstelling tot in West-Vlaanderen bijvoorbeeld.

Het was me ook al opgevallen dat Qmusic niet vermeld stond, maar uiteraard is deze nu 'Free to cable'. Volgende maand gaan de Waalse zenders Radio Contact, MiNT en BRF1 ook deel uitmaken van het ongecodeerd aanbod.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
Gebruikersavatar
guntherstassen
Pro Member
Pro Member
Berichten: 315
Lid geworden op: 09 feb 2011, 20:16
Locatie: Sint-Truiden
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Heb een vraag voor die ongecodeerde zenders...
Normaal heb je toch dacht ik een kaartje nodig voor alle zenders te krijgen via DVB-C of ben ik mis?
Indien je dus geen kaart nodig hebt om bv vtm, vier en andere vlaamse zenders te krijgen kan het volgende werken met de coax van Telenet?

https://www.silicondust.com/product/hdh ... xpand-eu2/

Indien je toch een kaart nodig hebt, wie weet hoe je de CAM module kan integreren met dit toestel of alternatief toestel met 4 tuners met CI ?
Of als het via een goedkoop androind device YeloTV kan afspelen is eventueel ook een optie. Is voor op enkele tv's die geen DVB-C hebben maar toch enkele af en toe nog gebruikt worden (hobby kamer, etc)
Laatst gewijzigd door guntherstassen 03 nov 2019, 22:35, in totaal 1 gewijzigd.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Homerun zal werken voor al wat niet gecodeerd is. De nieuwe sd kanalen dus.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”