Einde analoge tv in zicht? Analoog aanbod ongecodeerd beschikbaar in SD

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Interessant om na te gaan of en hoe een oude VCR nog kan ingezet worden, maar voor een oud persoon lijkt gebruiksgemak mij toch één van de belangrijkste factoren te zijn voor het maken van een keuze (al hangt daar dan natuurlijk weer een prijskaartje voor digitale TV aan vast).
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Als oma een nieuwe TV heeft is er een kans dat die TV zelf kan opnemen op een USB-sstick of externe HDD. Als dat kan is het misschien beter om dat aan te leren ipv te werken met 3 toestellen (TV, DVB-C tuner, VCR).
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

En veel minder gepruts hé.

Beeld zal ook beter zijn op een "nieuwe" tv, wat toch ook meegenomen is.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

CCatalyst schreef:Heb je de oude analoge kanaalindeling verwijderd toen je het compacte signaal geinstalleerd hebt?
goede vraag, is al best een tijdje geleden en dat weet ik dus niet meer.
vond het ook zonde dat ze blijkbaar een nieuwe tv gekocht heeft zonder eerst even te checken met iemand van de familie,
maar we zullen maar uitgaan van dat die stuk was.
philippe_d schreef: Gezien de oma nu analoge TV keek, en dus tevreden is met het zender aanbod, neem ik aan dat ze voldoende heeft met het Compact Signaal.
<snip>

Maar misschien kan je best de Videorecorder op rust stellen (heeft wellicht al >40 jaren dienst), en de oma digitaal leren opnemen :-D ?
Dan zie ik volgende mogelijkheden:

1) Zonder externe DVB-C tuner:

2) Met een externe DVB-C tuner

Dit alles in de veronderstelling dat je tevreden bent het zenderaanbod van het Compact signaal
het compact signaal zal in principe wel voldoende zijn, ze kijkt nu door corona wel wat meer tv natuurlijk, maar het is niet iets dat haar echt bezig kan houden.... tenzij er snooker op tv is.
en ik vrees dat dat wel wat zal tegenvallen, want eurosport zit niet op het compact signaal. maar haar 30 euro / maand doen betalen op dat kleine bedragje dat ze maar heeft per maand, enkel voor zoiets...

wat betreft het opnemen zal het inderdaad best zijn dat digitaal te leren doen, dat zal haar wel lukken (ze kan beter mee met die dingen dan mijn moeder, gelukkig).
cyberbug schreef:Ik wist niet dat er nu nog SCART op de Digiboxen zat.
gezien ze toch nooit een digibox in huis zal halen (veel te duur voor haar), maakt dit niet zo uit voor haar.


misschien dat ik de schotel en decoder die ik heb voor TVV (omdat ik 1 maand voor app-tv het gekocht had...) bij haar kan installeren.
dan kost het haar niets (want mijn abbo, en die dingen liggen hier toch stof te krijgen, en de decoder kan je niet doorverkopen met dat je kaartje er nu ingebouwd in zit) en heeft ze eurosport via sat.

... maar dan moet er dus ergens een schotel aan haar gevel en een kabel naar binnen, wat ook weer niet heel praktisch zal zijn.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik ben nu ik de banner van de uitschakeling van analoog krijg(*) nog eens gaan zien naar AntenneTV van TV Vlaanderen. Is nog steeds zoals het was toen ik het opzegde. Zelfde zeer klein aantal zenders. SD. 10 euro per maand. En ze durven 30 euro te vragen voor activatie. Om dus op een knop in de computer te klikken.

Jammer. De stabiliteit van de streams via VRTnu via Kodi is niet goed. Zou dat wel willen betalen als het beter was of goedkoper. Het enige wat overblijft is het gemak. CI+ kaart en kleine antenne. Op de rode knop van de afstandsbediening van de tv duwen en je hebt TV.

(*) ben geen klant bij Telenet. Krijg een paar zenders binnen analoog die door de frequentiefilter komen. Kijk vooral naar VTM nieuws zo.
TonySuperPony
Member
Member
Berichten: 61
Lid geworden op: 21 jun 2020, 11:05
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Je weet dat dit zwartkijken is..

Verstuurd vanaf mijn SM-G985F met Tapatalk
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

TonySuperPony schreef:Je weet dat dit zwartkijken is..
Het is onnozel om hierover in discussie te gaan...maar ik ga het toch doen. Dat is niet zwartkijken. Hoogstens grijs. Ik heb een wandcontactdoos waar ik mijn tv op aansluit. Ik stel dat vast daar een signaal op zit. Ik ben niet buiten aan de kabels zitten morrelen.

Sterker nog; Telenet plaatste ooit een frequentiefilter. Ze weten wat die filter gaat filteren en wat die niet gaan filteren. Ze hebben er voor gekozen om die kabel niet te ontkoppelen. Niet mijn verantwoordelijkheid. Ik heb geen morele bezwaren.
Laatst gewijzigd door WalterB1 28 maa 2021, 00:10, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

WalterB1 schreef:Jammer. De stabiliteit van de streams via VRTnu via Kodi is niet goed.
Geen idee welke setup je gebruikt maar hier is VRTnu zeer stabiel op een RPi 4 met Librelec/Kodi via WiFi.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

cyberbug schreef: Ik wist niet dat er nu nog SCART op de Digiboxen zat.
maar of je er van kan opnemen weet ik niet dit hangt van de volgende zaken af.
- Word er nog een signaal over verzonden (software in de box kan dit voorkomen)
Je kan in de Digibox de uitgang instellen naar HDMI of Scart.
Als je op HDMI zet, dan heb je nog steeds beeld op de analoge Scart uitgang, maar zonder de menus.
Wat natuurlijk geen probleem is (zelfs een voordeel) om deze uitgang te gebruiken voor analoge opname.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

on4bam schreef:
WalterB1 schreef:Jammer. De stabiliteit van de streams via VRTnu via Kodi is niet goed.
Geen idee welke setup je gebruikt maar hier is VRTnu zeer stabiel op een RPi 4 met Librelec/Kodi via WiFi.
Hier eveneens zonder problemen op een RPi 3B+ met netwerkkabel. Ook VTM Go en de Play zenders komen zonder haperingen binnen.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb een Xiaomi Mi Box S.

Met de eerdere softwareversies had ik het volgende voor;
Ik startte de stream op van VRTnu of van Yelo-tv. Dat werkte tot het uitviel. Ik zat dat terug in het overzichtsscherm van Kodi. Stream terug selecteren en het werkte terug. Dat kon een poosje goed werken of irritant zeer vaak uitvallen kort na elkaar dat het echt niet te doen was.

Met de huidige versies;
Dat is AndroidTV 9 en Kodi 19;

Dat werkt minder slecht. Het probleem is dat regelmatig het beeld blijft steken. En dan een poos later schiet het terug in beweging. Dan gaat het beeld snel vooruit zonder geluid tot ik terug bij de live-stream ben en het terug gewoon gaat spelen met audio.

Probeerde al met wifi en ethernet. Eigenlijk werkt wifi nog beter dan ethernet omdat het toestel problemen heeft met de usb-ethernetadapter. Maar de wifi verbinding is excellent. Dat kan het niet zijn.

Als ik de VTMgo app gebruik. Of de Netlfix / Prime-video / etc gebruik werkt dat perfect. Is echt een bufferprobleem.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Hier ook Mi Box S, ethernet. En geen probleem met VRT Nu plugin in dezelfde Kodi versie.

(al gebruik ik nu ook wel de Android TV app hiervoor: https://play.google.com/store/apps/deta ... g.nuplayer )
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Juist, ook geen problemen hier met NUplayer en VTMGO via Xiaomi Mi TVstick... :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Kende het bestaan van NUplayer niet. Bedankt!

Installeerde dat zojuist en is aan het streamen. Ziet er goed uit. Hopelijk valt dat niet uit. Indien niet zal ik niet snel meer Kodi gebruiken. Met die app en VTMgo heb ik lineaire tv afgevinkt.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

NUplayer: https://github.com/glorang/NUPlayer

Developer zit ook hier op userbase. Al een keer een probleem gemeld, en na paar dagen nieuwe release met fix. EAT THIS VRT! 8)
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Nice, ga NUplayer testen op mijn Shield TV.

EDIT: geprobeerd, eenvoudig maar doet wat het moet.
Dank aan de ontwikkelaar :worship:
Laatst gewijzigd door Abusimbal 29 maa 2021, 17:42, in totaal 1 gewijzigd.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Er is nog zeker werk aan.
- beperkte categorieën
- TV gids HEEL basic

Maar toch Top werk!!
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zeker, bravo.

Zelfs als de app slechts de functie had; ik klik op het icoontje en de stream van Eén start te spelen. Niets anders. Geen menu. Zelfs dat zou zeer goed geweest zijn.

Die TV-gids; waar staat die in die app? Zoveel menu's zijn er niet maar ik kan die niet vinden.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Ah, mogelijk alleen in Beta: https://play.google.com/apps/testing/be.lorang.nuplayer
Dan krijg je versie 1.2: https://github.com/glorang/NUPlayer/releases
- Basic TV Guide
- Improve video controls / seeking (#1)
- Automatically hide video player's overlay window (#1)
- Don't resume videos with progress > 95% (#2)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Splitter schreef:het compact signaal zal in principe wel voldoende zijn, ze kijkt nu door corona wel wat meer tv natuurlijk, maar het is niet iets dat haar echt bezig kan houden.... tenzij er snooker op tv is.
en ik vrees dat dat wel wat zal tegenvallen, want eurosport zit niet op het compact signaal. maar haar 30 euro / maand doen betalen op dat kleine bedragje dat ze maar heeft per maand, enkel voor zoiets....
Waar haal je 30 eur?
Ik neem aan dat oma nu ook betaalt voor "analoge" TV (=kabelabonnement)
Voor digitale TV komt hierbij alleen de huur van de digicorder (ca 9 eur/maand), of de éénalige aankoop van een CI+ module (69 eur) ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

philippe_d schreef:Waar haal je 30 eur?
Ik neem aan dat oma nu ook betaalt voor "analoge" TV (=kabelabonnement)
Voor digitale TV komt hierbij alleen de huur van de digicorder (ca 9 eur/maand), of de éénalige aankoop van een CI+ module (69 eur) ?
huidige: kabelabbo, 18,41 / maand (betaald / jaar)
digicorder: 9,46 / maand, oftewel bijna 50% erbovenop.
maar ok, dan is het geen 30, ik kwam aan de 30 door die 'vanaf' 27,85 af te ronden
een digibox is geen optie want geen opname, een digicorder kopen is hetzelfde als die bijna 2j huren.

misschien dat een CI+ module een optie is, dat kan ik haar dan als verjaardagscadeau geven :)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Splitter schreef: misschien dat een CI+ module een optie is, dat kan ik haar dan als verjaardagscadeau geven :)
Als je de officiële weg opgaat leent het zich niet echt als cadeau. In de TN-winkel krijg je die gewoon mee, de aankoop wordt via de maandelijkse TN-factuur afgerekend. Enfin dat is bij mij toch zo, maar ik heb wel een bedrijfsaccount, mss dat dat ook speelt.

Je kan die AFAIK ook voor jezelf kopen op jouw account en dan bij een ander installeren, maar dan staat hij administratief altijd te pronken in uw "mijn telenet", en als je heel veel pech hebt komt misschien ooit die 0.05% van Telenet-installateurs/herstellers bij haar langs die een probleem zou maken over een CI-module die niet aan de account toegewezen is.

Ik weet dat hij kort na aankoop vrij regelmatig in de data komt of whatever het is dat ze gebruiken om die kaart te activeren dat tot 30 minuten kan duren. Als je die maanden laat leggen gaat dat mss niet meer zo vaak zijn en ga je desnoods een manuele push moeten vragen
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

Er komt (in mijn regio) eindelijk een banner op de analoge TV kanalen, met afschakeldatum op 28/09/2021
Dan kunnen we daarna hopelijk hogere internet snelheden verwachten :)
vlcsnap-2021-09-06-12h38m57s272.png
vlcsnap-2021-09-06-12h39m18s981.png
vlcsnap-2021-09-06-12h39m38s777.png
vlcsnap-2021-09-06-12h40m06s379.png
vlcsnap-2021-09-06-12h40m13s381.png
Laatst gewijzigd door splinterbyte 17 sep 2022, 19:51, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

splinterbyte schreef:Dan kunnen we daarna hopelijk hogere internet snelheden verwachten :)
:funny: :funny:

Een prijsverhoging lijkt me meer in de lijn van verwachting.
Ah ja, we hebben "de dienstverlening verbeterd".
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

Ik betaal graag een euro meer om mijn upload te zien gaan van 50 naar 100mbps of meer :p
master-magic
Pro Member
Pro Member
Berichten: 377
Lid geworden op: 03 dec 2005, 12:44
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 20 keer

@splinterbyte
Die snellere snelheid ga je pas merken eens heel het Telenet netwerk analoog is afgeschakeld, als het goed mee zit eind dit jaar, maar met de Corona kan dit langer duren.
Vrees dat er eerst zal gewerkt worden aan een stabieler netwerk door enkele analoge kanalen te gebruiken voor het internet signaal samen te zetten in plaats van nu over verschillende Muxen over heel het kabel netwerk.
greets
master-magic
MV Fiber 930/504 snelheid ;)
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

splinterbyte schreef:Er komt (in mijn regio) eindelijk een banner op de analoge TV kanalen, met afschakeldatum op 28/09/2021
Dan kunnen we daarna hopelijk hogere internet snelheden verwachten :)
Gelukkig dat niet iedereen die deze banner kreeg er ook 5 foto's van gepost heeft :-D
Jouw regio is een van de laatste denk ik die afgeschakeld worden. De meeste klanten in Vlaanderen hebben geen analoge TV meer ...
master-magic schreef:Die snellere snelheid ga je pas merken eens heel het Telenet netwerk analoog is afgeschakeld, als het goed mee zit eind dit jaar, maar met de Corona kan dit langer duren.
Vrees dat er eerst zal gewerkt worden aan een stabieler netwerk door enkele analoge kanalen te gebruiken voor het internet signaal samen te zetten in plaats van nu over verschillende Muxen over heel het kabel netwerk.
Wat betreft de hogere snelheid, denk ik dat je nog jaren geduld zal moeten hebben :-( .
  • op korte termijn kan Telenet de vrijgekomen bandbreedte gebruiken om méér One / One Up klanten de beloofde gigabit download snelheid te kunnen garanderen (op dit ogenblik is er een grote overbooking).
  • zolang ze nog op Docsis 3.0 werken, moet je ook geen hogere upload verwachten.
  • de uitrol naar Docsis 3.1 zal nog wel een tijdje duren.
  • de echte sneheidsverhogingen zullen er volgens mij pas kunnen komen nàdat Docsis 3.0 volledig afgeschakeld is, want zolang ze Docsis 3.0 en Docsis 3.1 naast mekaar moeten leveren, kan de volle capaciteit van de kabel niet gebruikt worden voor het snellere Docsis 3.1 :-( .
    Dat wil zeggen: miljoenen oude modems vervangen (> 5 jaar??)
PS
20 analoge TV kanalen vrijmaken geeft een extra bandbreedte van 1 Gbps (20 * 50 Mbps): dat is per node één extra One Up klant tevreden maken :wink:
Of reken ik verkeerd?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
master-magic
Pro Member
Pro Member
Berichten: 377
Lid geworden op: 03 dec 2005, 12:44
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 20 keer

philippe_d schreef: PS
20 analoge TV kanalen vrijmaken geeft een extra bandbreedte van 1 Gbps (20 * 50 Mbps): dat is per node één extra One Up klant tevreden maken :wink:
Of reken ik verkeerd?
En dan zijn er nog Muxen dat niet gebruikt kunnen worden door inslag van andere signalen en storing kan opleveren.
Bv Mux freq 120 staat bekent dat die soms voor problemen kan zorgen, Telenet weer er van en heeft er de minst bekeken zenders gezet, al zijn er nog klanten dat er problemen op hebben, play sport golf en play sport 5 zitten daar en geven soms problemen bij sommige klanten.
greets
master-magic
MV Fiber 930/504 snelheid ;)
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
Indigiswe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 201
Lid geworden op: 19 apr 2015, 11:50
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 20 keer

Dan moet ik hier ook eens in de straat kijken! Zag toevallig een week of 2 geleden nog dat hier dus gewoon nog analoge kanalen beschikbaar zijn.

End of an era....
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

familieleden, in die situatie en boven de 50, doet ge gewoon een ci+ kaartje cadeau voor hun kerstmis. Weet ge weer wat kopen en zij kunnen gewoon verder kijken zoals nu
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik ben wel nog aan het twijfelen tussen een CI+-kaartje en een seniorentelefoon, maar 49, zou dat ook nog kunnen?
En dan ken ik er nog één van 48, maar dat is geen familie :think:
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

Als ze enkel naar de analoge kanalen kijken hebben ze geen CI+ module nodig.
Met een TV met kabel-/DVB-C tuner scannen op:

Frequency: 290Mhz
Symbol rate: 6875
Modulation: 256QAM
Network ID: 32
Digital only scan: yes
Wissen vorige zenders: Ja

en je krijgt digitaal ongecodeerd dezelfde kanalen als op analoog.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

hdka.png
En het is er mee gedaan :)
Eigenlijk nog niet helemaal want ze zenden nog iets uit, voorlopig nog geen sneeuw...
Laatst gewijzigd door splinterbyte 17 sep 2022, 19:52, in totaal 1 gewijzigd.
TeLugo
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 sep 2021, 20:56
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 2 keer

splinterbyte schreef:Als ze enkel naar de analoge kanalen kijken hebben ze geen CI+ module nodig.
Met een TV met kabel-/DVB-C tuner scannen op:

Frequency: 290Mhz
Symbol rate: 6875
Modulation: 256QAM
Network ID: 32
Digital only scan: yes
Wissen vorige zenders: Ja

en je krijgt digitaal ongecodeerd dezelfde kanalen als op analoog.
Kan dit ook via een losse decoder die we kunnen kopen?
Want de tv van ons grootmoe heeft geen CI+ en enkel scart en kabel aansluiting
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als die TV een ingebouwde DVB-C tuner heeft heb je zelfs geen losse decoder nodig.
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

Als grootmoe enkel maar scart heeft (geen HDMI), zal ze 100% zeker ook geen DVB-C tuner aan boord hebben.

Wat je kan doen is een FTA (free to cable) DVB-C-decoder kopen bij Amazon voor +/- 30 euro en hopen dat jouw grootmoeder er overweg mee kan.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

TeLugo schreef:Kan dit ook via een losse decoder die we kunnen kopen?
Want de tv van ons grootmoe heeft geen CI+ en enkel scart en kabel aansluiting
Ja inderdaad, zoals Amazor hierboven schreef
Gewoons een googelen op "DVB-C tuner" en je vindt er een groot aantal

Ikzelf heb enkele Technisat HD-C 232 gekocht op Amazon. Was toen rond de 40EUR, intussen 54 EUR
https://www.amazon.nl/Technisat-Hdtv-On ... B07CV1GCNP
Maar je vindt er goedkoper.

zie mijn review: https://www.netweters.be/t5/Hardware-in ... 825#M15904
Je krijgt een 23-tal TV zenders en 50-tal radiozenders in digitale kwaliteit
Werkt perfect op een TV met Scart.
Zelfs op een oude SCART TV is het beeld nog veel beter dan op de analoge kabel ...

Maar misschien kan je de oma een groter plezier doen met een nieuw TV toestel
Zo'n oud oud beestje vebruikt ook veel stroom, en zal niet eeuwig meegaan :wink: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

nog steeds de uitzending met beeld zoals in https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 00#p893302
is nu al toch meer dan 2 weken... wanneer gaan ze dit stoppen vraag ik me af
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

philippe_d schreef: Maar misschien kan je de oma een groter plezier doen met een nieuw TV toestel
Zo'n oud oud beestje vebruikt ook veel stroom, en zal niet eeuwig meegaan :wink: .
nieuw toestel met ci+ en geen gekloioi met extra afstandsbedieningen, extra bakjes, ...
zo'n kaartje erin en klaar
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

kaartje kost nog steeds 70 euro ofzo he en moet geactiveerd worden enzo
als je tevreden bent met het basisaanbod heb je dat niet nodig...
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”