Telenet verrast vriend en vijand !

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Toen ik vanmorgen de krant opensloeg was ik aangenaam verrast door dit bericht :

(uit de krant van vandaag)

Telenet verrast vriend en vijand met open televisie
(van onze verslaggever)

We zijn uiterst verrast als we voor een interview bij Telenet uitgenodigd worden, en niet in het minst omdat er aan de telefoon nogal geheimzinnig gedaan wordt.
"Een primeur", voegt Charlotte, de perswoordvoerdster van het bedrijf met het knipogende gezichtje er plagend aan toe.

Eens ter plaatse, valt Charlotte meteen met de deur in huis :
C : Een tijdje geleden kondigden wij aan dat we sterk geïnteresseerd waren in het idee van open televisie.
Welnu, vandaag kondig ik aan dat wij vanaf 4 mei van start gaan met een ongeëncrypteerd basisaanbod.

Reporter : Kunt u voor onze lezers, die geen techneuten zijn, eventjes verduidelijken wat dit betekent ?
C : Wel, voor analoge TV, zeg maar de TV die u al sinds jaar en dag kent, was er geen encryptie (versleuteling nvdr).
Je kon dus met om het even welk toestel TV kijken.
Bij digitale TV wordt het signaal versleuteld, zodat het enkel kan bekeken worden met onze decoders, de bekende digiboxen en digicorders dus.
Vanaf 4 mei lanceren wij een ruim basisaanbod, dat niet langer geëncrypteerd zal zijn.
Iedereen die over een TV beschikt met een ingebouwde digitale tuner, en natuurlijk de eigenaars van een Dreambox (nvdr : geavanceerde, maar duur soort recorder) niet te vergeten, zullen kunnen digitaal kijken zonder dat ze over een van onze decoders hoeven te beschikken.

R : Wat heeft deze plotse ommezwaai veroorzaakt ? Kwatongen beweerden zelfs dat de aankondiging van Telenet eerder bedoeld was om in Infrax gebied het ongeëncrypteerde basisaanbod dat daar reeds jaren bestaat, ook te versleutelen.
C : Het kwetst mij dat er altijd zo negatief over Telenet gedaan wordt.
Sterker nog, u kunt u niet indenken hoe sterk dit het management aangrijpt.
Den Duco heeft mij al meer dan eens toevertrouwd dat die eeuwige verwijten hem de strot uitkwamen.
Digitale TV is echt zijn troetelkindje, hij was er het hart van in toen hij vernam dat na de nieuwste upgrade er nog steeds bugs zouden in het product zitten.
Om die negatieve stemmen, die vooral zeer goed vertegenwoordigd zijn op het internet voor eens en voor altijd de mond te snoeren was het tijd voor een gewaagde zet.
En die komt er dus binnenkort aan.

R : Vreest u dan niet dat u dan minder decoders zult kunnen verhuren ?
Gaan de mensen dan niet overschakelen op een TV met een ingebouwde tuner.
En wat met de befaamde rode knop, kan pakweg een Mediacenter PC gebruiker met digitale tuners dan pakweg via "Net Gemist" een aflevering van "De Kampioenen" opvragen ?
En wat met Prime en andere extra pakketten ?

C : Eerst en vooral zijn wij ervan overtuigd dat het aantal gebruikers dat van een niet door Telenet goedgekeurde decoder gebruik zal maken, altijd beperkt zal zijn.
Iedereen kent de digibox, maar wie weet wat een DVB-C tuner is ? (glimlacht)
Laat staan de Dreambox, wat toch het neusje van de zalm schijnt te zijn ?
Wij zijn ook van plan in de toekomst nog heel wat interactieve toepassingen te ontwikkelen, die je nooit met een TV toestel met ingebouwde tuner zult kunnen uitvoeren.
Van zodra iemand wil opnemen heeft hij trouwens toch weer een extra toestel nodig, en dan denkt de gebruiker natuurlijk spontaan aan de digicorder.
Bovendien vermijden wij op deze manier dat gebruikers die echt vrije keuze van apparatuur willen hun analoge kabelTV abonnement opzeggen en overlopen naar de concurrentie.
Het verlies aan inkomsten zal dus heus wel meevallen.
Bovendien werken wij aan een oplossing waarbij ook niet-interactieve gebruikers, door het sturen van een SMS naar een speciaal nummer een uitzending kunnen opvragen.
Doordat we kunnen zien vanwaar de SMS komt, en dat het telefoonnummer op voorhand geregistreerd is, weten we dan precies waar we de stream naartoe moeten sturen.
Dat zorgt ervoor dat ook mensen die nu niet van interactiviteit kunnen genieten, de zogenaamde rijgnet gebruikers, bijv ook programma’s zouden kunnen opvragen.
Voor de mensen die echt Prime willen op andere apparatuur, zullen we binnenkort een CAM lanceren.
Een CAM (Conditional Access Module nvdr.) is een soort van kaartlezer waarin je de Telenet kaart zult kunnen steken, en die je toegang geeft tot betaalpakketten als Prime.
Vanzelfsprekend blijven de extra pakketten geëncrypteerd, anders zou iedereen met een kabelabonnement die gratis kunnen bekijken, en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
U ziet, Telenet heeft aan alles gedacht.

R : Uit wat bestaat nu juist het ongeëncrypteerde basisaanbod ?
C : Wij hebben hard onderhandeld met de zenders, en daarbij maximaal gebruik gemaakt van onze marktpositie.
U weet dat wij een monopolie hebben op kabelTV (glimlacht).
Uiteindelijk zijn we erin geslaagd alle zenders die analoog reeds te zien waren ongeëncrypteerd door te geven.
Ook de zenders die al met de cabletuner te zien waren, blijven natuurlijk ongeëncrypteerd.
Verder geven we zenders die op andere media (satelliet : nvdr) niet versleuteld zijn als TV5Monde ook zonder encryptie door.
Alles samen zorgt dit voor een mooi basispakket.

R : Hoe denkt u dat de concurrentie zal reageren ?
C : Ik denk dat die nu achter het net vissen.
Wij krijgen met deze zet echt een heel sterk concurrentieel voordeel.
Vrije keuze van apparatuur en Telenet kunnen nu perfect samengaan.
Geef toe, wie zal nu nog een schotel aan zijn gevel hangen, als je gewoon je Dreambox op de kabel kunt aansluiten ?
Geen enkele installatie nodig.
Daar kan Belgacom nog een puntje aan zuigen.

R : En wat met de gebruikers van de cabletuner ?
C : Hierover hebben wij lang nagedacht.
Deze consumenten hebben indertijd 50 euro waarborg betaald.
Dat toestel diende echter om de 8 zenders die uit het analoog aanbod verdwenen waren opnieuw te kunnen ontvangen.
Het kan natuurlijk niet dat die mensen nu gratis een ontvanger ter beschikking krijgen waarmee ze alle zenders uit het basispakket zouden kunnen bekijken.
We gaan hen dan ook een aantrekkelijk voorstel doen : iedere gebruiker zal een brief krijgen waarin hem voorgesteld wordt ofwel het toestel aan te kopen, waarbij hij de waarborg dus niet meer terugkrijgt.
Ofwel kiest de gebruiker ervoor om het toestel terug te geven, zodat hij weer analoog kijkt.
Hij krijgt dan zijn waarborg terug, maar zal die 8 zenders dan helaas niet meer kunnen ontvangen.

R : En wat met de BTW ? Wie digitaal kijkt betaalt normaal gezien een verlaagd BTW tarief. Hoe gaan jullie dat oplossen ?
C : We beseffen natuurlijk dat het moeilijk te controleren valt of iemand effectief digitaal kijkt als om het even welk toestel toegelaten wordt.
Vandaar dat wij analoge en digitale TV zullen loskoppelen.
Wie beweert enkel digitaal te kijken, zal een filter geïnstalleerd krijgen, zodat enkel de frequenties die voor digitale TV voorzien zijn, nog doorgegeven worden.
Wie toch nog analoge TV wil, zal geen filter krijgen, maar zal op het digitale TV gedeelte 6% BTW betalen, en 21% op het analoge TV abonnement.
Wie dus enkel digitale TV wil, zal in de toekomst minder betalen

R : Heeft u nog andere nieuwtjes ?
C : Ja, wij hebben de grootste verrassing voor het einde gehouden (glundert).
Speciaal vandaag, woensdag 1 april, doen wij testen met het ongeëncrypteerde basisaanbod.
Wie dus over een cabletuner of een ander toestel beschikt met een DVB-C tuner zal tussen 10:00 en 23:00 uur naar het hele basispakket kunnen kijken.
Andere gebruikers kunnen ook zien dat het ons menens is, door de smartcard uit de digibox of digicorder te halen.
U zult zien dat de zenders van het basispakket gewoon blijven doorspelen, ook zonder smartcard.
Morgen gaat alles dan helaas wel weer dicht, tot aan de grote officiële lanceringsdatum op 4 mei.

Wij bedanken Charlotte Meivis voor het interview en gaan met een opgetogen gevoel terug naar de redactie.
Het interview werd genoteerd op 14 maart, en we kunnen haast niet wachten tot 1 april eraankomt.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1974
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer

Smells fishy. :lol:
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2050
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

1 kilo vis zeker?
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Gebruikersavatar
Chewie
Member
Member
Berichten: 91
Lid geworden op: 16 maa 2003, 09:55
Locatie: Leopoldsburg

Mmmm, 1 aprilviske zeker? :-D
Proximus comfort pack: CPU:AMD64 dual core 2x2.2Ghz, RAM:3Gb, HD1:250Gb, HD2: 120Gb, HD3: 250Gb, video:Geforce 640GTX, OS: win 10
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Denk het ook ja :-)
Ligt er echt wel TE dik op

pfffff en die tekst is wel moeilijk leesbaar met die woorverandering hier!!
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Bedankt aan die leukerd met die woordveranderingen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
HANs
Pro Member
Pro Member
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 dec 2005, 12:28
Bedankt: 1 keer

Charlotte MEIVIS ... aprilvis ???? :wink:
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Op zich is dit nog niet eens zo ver gezocht, zo getuige het bericht van 22 januari op ZDNet:
Telenet wil digitale televisie zonder encryptie
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2171
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

Tekst staat vol fouten (opbouw dan, geen spelling).
En t'feit dat ze daarmee op den eerste april afkomen hoeft geen uitleg wss.
master-magic
Pro Member
Pro Member
Berichten: 377
Lid geworden op: 03 dec 2005, 12:44
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 20 keer

heb het net getest al dus klopt langs geen kanten dit bericht.
zou ook een utopie zijn dat telenet opeens zoiets zou doen voor 1 dag als test.
en dan bepaalde dingen die niet kloppen.
Laatst gewijzigd door master-magic 01 apr 2009, 11:26, in totaal 1 gewijzigd.
greets
master-magic
MV Fiber 930/504 snelheid ;)
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 26 maa 2004, 20:01
Locatie: Holsbeek
Bedankt: 1 keer

Ik raak gewoon verschrikkelijk ge-irriteerd door de debiele spelling in dit bericht en ben dan ook niet verder dan de 2e vraag geraakt. Dit is gewoon onleesbaar.

Van zo'n achterlijke taalfouten word ik nu eens echt lastig sie. :evil:
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
master-magic
Pro Member
Pro Member
Berichten: 377
Lid geworden op: 03 dec 2005, 12:44
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 20 keer

het is het forum die deze veranderingen doet of een mod,want mijn bericht is ook helemaaal veranderd.
greets
master-magic
MV Fiber 930/504 snelheid ;)
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

master-magic schreef:de was de forum die deze veranderingen doet of de mod,want mijn bericht was ook helemaaal veranderd.
Ik hoop maar dat ze die Find & Replace deftig kunnen omkeren... want anders is het ganse forum wel stevig verprutst.

Het leuke is er ondertussen wel af, en het is serieus irritant aan het worden.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het omkeren is piece of cake :).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Volgens Classic21 kan 10% van de kiezers stemmen via sms in juni. Was deze morgen ook op de radio. Lag er ook nogal vingerdik bovenop dat het een 1 april joke is.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
TL@
Pro Member
Pro Member
Berichten: 365
Lid geworden op: 12 jun 2007, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

r2504 schreef:
master-magic schreef:de was de forum die deze veranderingen doet of de mod,want mijn bericht was ook helemaaal veranderd.
Ik hoop maar dat ze die Find & Replace deftig kunnen omkeren... want anders is het ganse forum wel stevig verprutst.

Het leuke is er ondertussen wel af, en het is serieus irritant aan het worden.
Ik erger er mij ook dood aan. Ik denk dat ik maar stop met lezen en morgen terug kom.
Ik dacht dat aprilgrapjes leuk moesten zijn, kennelijk niet :roll:
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

n e e i d d , h e t l e u k e i s e r v a n a f
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

TL@ schreef:Ik erger er mij ook dood aan. Ik denk dat ik maar stop met lezen en morgen terug kom.
Ik dacht dat aprilgrapjes leuk moesten zijn, kennelijk niet :roll:
Ehm, ze staan grotendeels uit ondertussen. De tekst bovenaan is zoals 'm is.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Allez, als er nog mensen waren die twijfelden of het een aprilgrap was of niet.
Het was er dus eentje.
Ik zal eens alle hints die in die richting wijzen op een rijtje zetten, voor zij die niet rap mee zijn :

1) De vertegenwoordigster van Telenet heette Charlotte Meivis.
Charlotte was een knipoog naar de persoon die op het Tik forum support geeft.
Meivis moest de naïeve lezer doen denken aan aprilvis.
2) De vertegenwoordigster noemde haar grote baas "Den Duco".
Natuurlijk zou die dat nooit doen, laat staan dat de krant dat zou publiceren.
En dat hij er het hart van in was dat er nog bugs in de software van de digiboxen zaten, is natuurlijk ook overdreven, dat werd eraan toegevoegd voor de humor, en om de lezer duidelijk te maken dat er iets niet in de haak was.
3) De bron was ook verzwegen : de krant, er staat niet bij welke.
4) De datum 1 april natuurlijk, die vetgedrukt stond, en waarop de eerste testen zouden plaatsvinden, en die op het einde nog eens mooi vermeld werd.
5) Dat iemand van Telenet reclame zou maken voor de Dreambox is natuurlijk totaal onlogisch.
Zo'n vertegenwoordiger zou het gewoon neutraal op een niet gecertifieerde DVB-C ontvanger houden of zo.
6) Iemand van Telenet zou ook niet gauw naar de concurrentie verwijzen ("daar kan Belgacom nog een puntje aan zuigen").
7) De verwijzingen naar VIS...
Charlotte Meivis natuurlijk.
De Dreambox was het neusje van de zalm.
De concurrentie die achter het net vist.

Kortom, wie niet door had dat het om een 1 april grap ging, is inderdaad toch wel erg naïef.
Het is ook moeilijk om de juiste balans te vinden.
Enerzijds moet je als lezer duidelijk de mogelijkheid krijgen uit te vissen dat het om een 1 aprilvis gaat.
Anderzijds mag het ook niet zo voor de hand liggen, dat je het van bij de eerste zin doorhebt.

Wie denkt dat hij het beter kan mag het volgend jaar gerust eens zelf proberen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
master-magic
Pro Member
Pro Member
Berichten: 377
Lid geworden op: 03 dec 2005, 12:44
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 20 keer

ik weet al paar dingen voor volgend jaar :lol: :P
greets
master-magic
MV Fiber 930/504 snelheid ;)
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 26 maa 2004, 20:01
Locatie: Holsbeek
Bedankt: 1 keer

U weet dat wij een monopolie hebben op kabelTV (glimlacht).
Dat vond ik anders wel de grootste weggever. Geen enkele woordvoerder zou ooit zo'n uitspraak riskeren .. tenzij hij of zij sollicitatieverlof wil ;)
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Sven.VdS schreef:
U weet dat wij een monopolie hebben op kabelTV (glimlacht).
Dat vond ik anders wel de grootste weggever. Geen enkele woordvoerder zou ooit zo'n uitspraak riskeren .. tenzij hij of zij sollicitatieverlof wil ;)
Het is nochtans keiharde realiteit... het heeft geen zin dat te ontkennen.

Nu TN heeft nog nooit om de klanten gegeven (tenzij hun centen) dus iedere beslissing die de klanten ten goede komt is er eentje uit pure noodzaak, en die is er bij Digitale TV op dit moment zeker nog niet (er zijn nog genoeg naieve mensen die denken niet verder te kunnen leven als ze de Rode Knop niet hebben).
Gebruikersavatar
TL@
Pro Member
Pro Member
Berichten: 365
Lid geworden op: 12 jun 2007, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Ik heb ook digi TV van TN en heb die rode knop nog nooit gebruikt.

Ik heb satelliet TV overwogen, maar de installatiekosten waren er gewoon over.

Ben toch best tevreden, alleen die box (HD recorder) zou wat sneller mogen zijn, zeker wanneer je opnames wist wanneer er al 2 dingen aan het opnemen zijn, is huilen met de pet op, da's echt seconden wachten tot het bevel doorkomt. Wat het erger maakt, is dat de meeste drukken op de knoppen worden onthouden en uiteindelijk worden verwerkt, let wel de meeste dus niet alles, vervelend.

Voor de rest is het HD-beeld echt de moeite (ik heb maar een 720p TV, dus veel beter kan het niet worden)
lois
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 aug 2006, 12:49

Oef, nog 'n geluk dat het een aprilgrap is, anders kunnen we straks alleen nog maar een Dreambox huren...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

lois schreef:Oef, nog 'n geluk dat het een aprilgrap is, anders kunnen we straks alleen nog maar een Dreambox huren...
Misschien toch nog eens de betekenis van het woordje keuze in Vandale opzoeken.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
lois
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 aug 2006, 12:49

Is er dan keuze bij Telenet ?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

lois schreef:Is er dan keuze bij Telenet ?
Neen, maar met een ongeëncrypteerd basisaanbod zouden ze hun toestellen niet meer kunnen opdringen.
Dus zou je zeker niet verplicht zijn een Dreambox van Telenet te huren.
Je zou kunnen een toestel huren bij Telenet of eentje kopen naar keuze.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”