Nieuwe v5 compact decoder achter fritzbox 7490 - SOLVED

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
daffeh
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 jan 2007, 10:07
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

op mijn fritzbox 7490 (fw 113.07.01) hing vroeger een V5. Die is stuk gegaan en ze hebben mij een V5 compact gestuurd.
1 op 1 vervangen en dat bleef gewoon werken.

Nu drie jaar later is de v5 compact ook naar de vaantjes en ze hebben mij een nieuwe v5 compact gestuurd.
Nu vragen ze om eerst de oude decoder te deactiveren door naar een 0800 nummer te bellen maar dit faalt door een "technisch probleem"
Persoon aan de telefoon kan/wil mij niet helpen omwille van fritzbox.
Gewoon de nieuwe V5 compact hangen zegt die mij na initiële setup dat de router (ja router) geen netwerk heeft.

Iemand hiermee ervaring? ga ik mijn bbox3 terug moeten van de stal halen? En zo ja, wat het aansluitschema dan en kan ik na setup terug naar de fritzbox only setup?

UPDATE: ik dacht dus dat dit een fenomeen was dat ik hier al gelezen had, namelijk dat de V5 compact (mini) in nieuwere versies het ook niet deed achter een fritzbox net zoals de V6. Net een vriendelijke dame aan de lijn gehad die niet van bestaan fritzbox enzo afwist maar ze heeft manueel mijn mac adres uit de DB gewist na overleg. Blijkbaar kan men met sommige fritzboxen (of allemaal?) geen MAC adres remote ophalen.
De boodschap dat de router(?) geen verbinding kan maken ligt dus aan het feit dat het MAC adres van de ouwe decoder niet met de nieuwe overeen komt. Na der interventie van de mevrouw even de nieuwe erop, lijn nummer ingegeven, kinderslot (1234 dus :p ) en hoppa. TV!
seppe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 21 okt 2005, 19:45
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 12 keer

dit 'manueel het mac adres uit DB verwijderen' moet door hen gebeuren?
Of is er een oplossing om dit toch zelf te kunnen oplossen? Want ik heb net ook een v5mini gekocht en ga deze in het kort (proberen te) installeren...(heb wel scarlet abonnement)
openaf
Pro Member
Pro Member
Berichten: 244
Lid geworden op: 02 jul 2008, 14:26
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 1 keer

Ik heb zopas een occasie aangekocht decoder V5mini aangesloten achter mijn Fritzbox 7590. Het heeft een tijdje geduurd, telefoonnummer, 1234 code,dan om het software te updaten, 10-15 min, maar nù marcheert deze decoder prefect precies zoals het vorige.
seppe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 21 okt 2005, 19:45
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 12 keer

Mijn decoderv5 mini geeft aan dat verbinding niet tot stand kan gebracht worden... dus ik kom nog niet aan lijnnummer ingeven...
Men zegt me dat fritz!box 7360 in bridge mode staat en dat daarom v5 mini de verbinding niet kan maken.
Ik ben hier niet zo goed in: hoe pas ik dit aan? Waarom zou modem in bridge mode staan?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bridge mode wil zeggen dat de decoder rechtstreeks een IP adres moet krijgen van de Proximus TV server.
Voorwaarde is:
  1. dat de Fritz!Box een bridge maakt tussen de decoder en de Proximus TV VLAN (30)
  2. dat het MAC adres van de decoder in het systeem zit bij Proximus TV om in bridge te werken, anders krijgt deze geen IP adres (niet het geval voor de v6).
  3. dat de decoder door de Fritz!Box herkend wordt als een TV decoder
De Fritz!Box moet hiervoor natuurlijk op land "België" ingesteld worden.

Dan heb je volgende mogelijkheden:
1) vaste bridge
  • - De FritzBox moet ingesteld staan op "Proximus with TV" of op "Scarlet VDSL with TV" (Internet > Toegangsgegevens > Internetaanbieder).
    - De Proximus TV decoder moet aangesloten worden op LAN3 of LAN4.
    - Op LAN1 en LAN2 komen de andere toestellen die internet nodig hebben.
2) dynamic bridge
  • - De FritzBox moet ingesteld staan op "Proximus" of op "Scarlet VDSL" (Internet > Toegangsgegevens > Internetaanbieder).
    - De Proximus TV decoder, alsook de andere netwerktoestellen mogen aangesloten worden op LAN1 tot en met LAN4
    - Bij de 7590 kan je ook de WAN poort instellen als extra LAN ("LAN5")
    - De Fritz!Box detecteert een TV decoder en maakt een bridge naar de Proximus TV VLAN
Mensen die problemen hebben zou ik aanraden
- kijk eens of je de juiste provider instellingen hebt gekozen: dit werk niet als je een Duitse FritzBox hebt, of een ander land gekozen hebt, of een andere aanbieder
- Probeer eerst de vaste bridge (Proximus with TV) en sluit de decoder aan op LAN3 (om deze te installeren).

Naast de "IPTV bridge mode" bestaat er ook een "IPTV routed mode"
Hierbij krijgen de decoders een lokaal IP adres van de router, en worden de decoders "gerouted" op VLAN30
Deze werkwijze wordt (nog) niet door de FritzBox ondersteund.
Vandaar dat de V6 decoders niet werken achter een Fritz!Box.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
seppe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 21 okt 2005, 19:45
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 12 keer

mijn fb staat dus op 'vaste bridge', proximus with tv...
De decoder in living werkt op lan4 en die in slaapkamer werkte op lan3: die decoder is stuk gegaan en wil ik nu vervangen door v5 mini. Maar die geraakt niet geinstalleerd.... ik heb de beide netwerkkabels al 'ns verwisseld maar de v5 mini geraakt niet aan de praat....
Men heeft de decoder van slaapkamer al verwijdert uit database en toen zei men me dat modem bridged staat en dat deze routed moest zijn...?
Denk je dat dynamic instelling soelaas zal brengen?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

seppe schreef:Denk je dat dynamic instelling soelaas zal brengen?
Neen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”