Pagina 1 van 1

Freezes Proximus decoders (alle 3)

Geplaatst: 6 dagen 5 uur 14 minuten geleden (13 Feb 2020, 15:39)
door Goztow
Al bijna een jaar een heel vervelend probleem dat niet opgelost geraakt. Graag vraag ik jullie hulp. Opstelling:
BBOX3 waar de telefoonlijn binnenkomt
--> decoder 1 via LAN-kabel van 10-tal meter aan bbox3. Hierop staat wel een splitter (zoiets: https://www.reichelt.com/be/nl/rj45-poo ... D_BwE&&r=1)
--> decoder 2 via wi-fi bridge verbonden aan bbox3 (bereik is oranje led = voldoende)
--> decoder 3 via wi-fi bridge verbonden aan bbox3 (bereik is groene led = goed)

Alle 3 de decoders hebben regelmatig last van hetzelfde fenomeen maar er is niet echt een lijn in te trekken en het gebeurt niet tegelijkertijd. Dus het kan zijn dat decoder 1 last heeft van het fenomeen maar decoder 2 niet enzovoort. De decoders hebben er last van zowel tijdens het bekijken van digitale TV live, opnames als tijdens het bekijken van netflix via de decoder (!).

Het fenomeen is het best te beschrijven als een freeze van het TV-scherm. Maar meer precies gaat het meestal zo: eerst hevige blokjesvorming met geluid dat begint te haperen, dan ofwel herstelt hij zich eventjes, maar meestal is dat heel tijdelijk, dan volledige freeze van beeld en geluid. Afstandsbediening reageert dan niet meer, met het knopje vooraan de decoder helpt ook niet. Enkel achteraan de decoder het knopje uit doen, even wachten en weer aan doen helpt (= stroom eraf). Als hij dan opnieuw is opgestart dan gaat het weer goed.

Het fenomeen komt minstens één keer per dag voor. Er is geen lijn in te trekken wanneer en waarom.

Soms treedt het fenomeen ook op bij decoder 2 of 3 wanneer ik hem aanleg. Het is te zeggen: dan komt er geen leven in, alles blijft zwart. Opnieuw opstarten regelt dit probleem ook. Ik vermoed dat dit eerder bij decoder 2 of 3 is omdat we die niet zo vaak gebruiken.

Als het fenomeen zich voordoet, dan is er geen enkel probleem om het internet te gebruiken. Ik heb ook nooit ondebrrekingen op internettoegang.

Ik heb proximus al twee maal hiervoor gecontacteerd:
1. eerste keer heb ik een volledige reset gedaan van bbox en van de decoders. Jammer genoeg heeft dit het probleem niet opgelost
2. tweede keer kreeg ik een niet zo ervaren iemand aan de lijn die alles met een collega moest bespreken. na een half uur heb ik zelf aangebracht dat het misschien een probleem met de modem was aangezien het alle decoders betrof en dan heeft ze mij een nieuwe modem opgestuurd. Het ging een tijdje iets beter (minder vaak voorkomen), maar ondertussen is het probleem helemaal terug met even vaak freezes.

Beide zeiden me dat de lijntesten allemaal heel goed waren.

Ik gebruik inderdaad wel redelijk wat apparaten op mijn bbox (een 15 à 20-tal).

Ik ga zeker nog proberen om de LAN-kabel met decoder 1 te vervangen want deze is al redelijk oud. Doch vermoed ik dat dit niet het probleem is, gezien de problemen met de andere decoders.

Wie oh wie kan me helpen om te ontdekken wat het probleem is? Ik kan mijn telefoonnummer van mijn lijn per pb bezorgen indien dit helpt.

Re: Freezes Proximus decoders (alle 3)

Geplaatst: 6 dagen 3 uur 57 minuten geleden (13 Feb 2020, 16:56)
door Splitter
domme vraag, maar heb je al getest zonder de splitter?

Re: Freezes Proximus decoders (alle 3)

Geplaatst: 6 dagen 3 uur 25 minuten geleden (13 Feb 2020, 17:28)
door cyberbug
je kan ook eens proberen de decoder te resetten door:
- de stroom uit te zetten
- het redeknopje achteraan met een tandenstoker ingedrukt houden.
- toestel terug aanzetten.
- als er komt 'bezig met starten het reset knopje loslaten.

wij hadden een probleem dat de decoder maar 1 keer van zender kon worden verzet tot je hem herstarten.
ook werd deze vrij heet terwijl hij goed verlucht stond
na de reset waren beide fenomenen verdwenen.

Edit: dit is voor het klein Cloud bakje (V5 denk ik)

Re: Freezes Proximus decoders (alle 3)

Geplaatst: 6 dagen 1 uur 53 minuten geleden (13 Feb 2020, 19:00)
door Goztow
eerste keer heb ik een volledige reset gedaan van bbox en van de decoders

Re: Freezes Proximus decoders (alle 3)

Geplaatst: 6 dagen 51 minuten 8 seconden geleden (13 Feb 2020, 20:03)
door technieker
zet uw lijnnummer in een privébericht dan kijk ik effe.