Proximus stream 'stuttert' soms

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Beste,

Even een korte schets van mijn situatie:
- Ik woon op een klein appartement (75m²).
- Ik heb een Bbox3 die de PPPoE sessie met Px start en gebruik hier ook de wifi van.
- Mijn GSM, laptop en een vaste PC zijn via WiFi verbonden met de Bbox3.
- Mijn televisie is geconnecteerd met een Px TV bridge op 5ghz met de BBox3.

Hele simpele setup dus: ik ben absoluut geen grootverbruiker en gebruik slechts een 40-tal gigabytes per maand aan het internet.

Heel soms stuttert mijn Proximus TV (blokvorming, geluid dat stopt en een paar miliseconden verder gaat). Zeer intermitterend: ik kan er uren geen last van hebben, de andere dag kan ik bijna geen tv kijken omdat ik continu dat fenomeen heb (zéér irritant). Heel soms heb ik het op een avond ook maar eens 3-tal keer tijdens het tv kijken.

De proximus tv bridge is verbonden via 5ghz met de Bbox3. Hier zit slechts 1 binnenmuur tussen en maximum 10 meter afstand. Mijn tv bridge zegt dat de ontvangst 4 blokjes is (maximaal dus).

Er zijn wel wat draadloze netwerken in mijn buurt, maar ook geen massa's: ik woon in een appartementsgebouw met 5 appartementen en allemaal zeer goed geisoleerd. Ik zie 3 andere draadloze netwerken op mijn computer.

Ik heb als test eens volgende gedaan:
- Continuous ping opgezet naar mijn setup box
- Continuous ping opgezet naar 8.8.8.8
- Continuous ping opgezet naar mijn bbox3.
Dit vanaf een draadloos device wel (kan niet zo makkelijk via kabel verbinden, ik heb enkel een surface laptop en kabel aansluiten heb ik koppelstukje nodig).
Tijdens de blokvorming zie ik de latency enkel licht stijgen naar 8.8.8.8 (van 15 miliseconden naar 60 à 70: zeer kort: na een aantal pings is mijn verbinding terug normaal).

Iemand enig idee wat dit kan veroorzaken?

Als ik naar Proximus bel doen ze een heel pak testen (ze kunnen veel zien: ze kunnen zelfs zien wat de ontvangst is van mijn TV bridge en dat mijn decoder via een tv bridge loopt) en daar zeggen ze dat het aan mijn tv bridge ligt want mijn modem werkt vrij stabiel qua connectie en dergelijke.
Ze raden me aan het wifi kanaal te veranderen via proximus home optimizer app (eigenlijk is dat gewoon een smartphone app die een scan doet van de wireless netwerken in mijn buurt en dan via een soort van API in de modem gaat en daar het wifi kanaal gaat veranderen voor mij naar het goede kanaal op basis van de gsm analyse scan...).

Iemand enig idee?

Ik kan eventueel wel de decoder via UTP verbinden, maar hiervoor dien ik wel een kabel te trekken: ik wil dit doen als ik zeker weet dat dit het probleem gaat oplossen, en ik denk om eerlijk gezegd dat dit niet het geval gaat zijn...

Iemand?

Tnx
Wuter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 218
Lid geworden op: 23 mei 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 12 keer

Wat ik zou doen is bv eens 2 dagen testen met een losse UTP kabel tussen modem en decoder. Dan kan je die wifi bridge en draadloze verbinding al uitsluiten. Want in beeld heb een korte onderbreking van bv één seconde al direct gezien als vb blokjesvorming, stilstaand beeld ed

Weet ook niet hoe vaak je die haperingen hebt is dit elke avond of eens om de zoveel weken.
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Beste,

Bedankt voor uw reactie. Ik zal eens een UTP kabel moeten leggen voor een paar dagen vrees ik.

Ik heb het zeer intermitterend en ben geen grote TV kijker. Overlaatst een avond gehad dat ik mijn tv gewoon moest afzetten omdat ik quasi niet kon kijken (elke 3 seconden het geluid dat 0,5 seconden stopt, zeker een uur aan een stuk).
Weet er iemand of die Proximus tv decoder bijvoorbeeld geen 5 seconden buffering doet ofzo (zou natuurlijk betekenen dat je niet altijd live kijkt, maar met x aantal seconden vertraging).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

cyberbozzo schreef:Ik zal eens een UTP kabel moeten leggen voor een paar dagen vrees ik.
Inderdaad, of als je een stel powerlines hebt, kan je het daarmee ook eens proberen?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Maar dan kan het probleem ook aan de powerlines liggen.
UTP-kabel is nog steeds het best (indien mogelijk uiteraard).
Computer(k)nul
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”