BGC TV op 2de koperpaar - Storing ?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 378
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 44 keer

Beste UB'ers,

Ik ben geen grote TV kijker, maar als ik dan TV kijk is het voornamelijk naar de BBC. Vermits Telenet recent heeft aangekondigd dat BBC1 & BBC2 uit het analoge aanbod geschrapt zullen worden ben ik op zoek gegaan naar alternatieven en bij Belgacom TV uitgekomen.

Nu heb ik een concrete bezorgheid;
Er komt hier 1 invoerkabel toe met 2 koperparen. Vroeger was hier maar 1 paar van actief, met een klassiek Belgacom telefoonabbo en een Dommel ADSL signaal. Een poosje geleden heb ik op het 2de koperpaar een Dommel VDSL2 icm Raw Copper laten activeren en na activatie en controle v/d werking de Dommel ADSL opgezegd (zo zat ik zeker niet zonder internet). Hiervoor zijn laswerken uitgevoerd om het 2de paar direct te leggen.

Momenteel zijn er dus 2 actieve koperparen;
- Klassiek Belgacom PSTN telefoon
- Raw Copper + VDSL2 (30/6 profiel)

Als ik nu op het 1ste paar BGC TV neem komen er defacto 2 VDSL2's binnen; De beschikbaarheidstest op de BGC website geeft aan dat ik 3 HD streams kan krijgen, dus waarschijnlijk een 50/6 profiel.

Belgacom is altijd heel voorzichtig geweest met het verhogen van de snelheden om geen storing te veroorzaken onderling, naar mijn mening volkomen terecht, maar daarin schuilt ook mijn bezorgdheid. Ga ik geen storingen ondervinden tussen de 2 koperparen omdat ik op beide een hoog profiel krijg ? Het is een vrij oude invoerkabel, dat heeft waarschijnlijk zijn invloed. Gaat de voorzichtigheid van BGC zo ver om ook rekening te houden tussen verschillende paren op dezelfde invoer, ik zou veronderstellen van wel om bijvoorbeeld ook appartementsgebouwen te kunnen bedienen ... maar ik vraag het liever even na.

2de vraagje, van minder belang, ik neem aan dat er geen laswerken meer moeten komen voor het eerste paar vermits hier vroeger een ADSL opgezeten heeft en het dus al een direct paar is en geen retour ?
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

Jouw "oude" ADSL verbinding zou best wel eens de retour kunnen zijn, dat weet alleen BGC
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: in't hol van pluto
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 62 keer

de retour is soms vierdubbele waardoor VDSL zelfs niet meer mogenlijk is op de retour

men zal altijd dus voor VDSL het kortste nemen

2x VDSL lijkt me dus vrij onmogenlijk / niet combineerbaar
The eternal and true pessimist :D
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 378
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 44 keer

Oei, dat het gewoon niet mogelijk is heb ik zelfs nog niet bij stilgestaan ... is er iemand die dat voor mij kan controleren op basis van telefoonnummer (paar 1) en Circuit-ID (paar 2) ?
Gebruikersavatar
rowan
Premium Member
Premium Member
Berichten: 583
Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:35
Locatie: 59GIS0
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 22 keer

2 x VDSL2 is wel mogelijk hoor, mits laswerken: waarbij men op de invoer het retourpaar vervangt door een rechstreekspaar
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 378
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 44 keer

Wel dat hebben ze dus met het 2de paar komen doen, ik ga er dan vanuit dat het 1ste paar reeds een rechtstreeks paar was omdat er normaliter altijd een rechtstreeks en retour is ... maar dat ik dus nu 2 x rechtstreeks binnenkrijg ... of sla ik de bal compleet mis ?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

2x VDSL is perfect mogelijk in bvb een appartement (als er een 20-paar boite staat ofzo, dan zijn deze bijna zeker allemaal rechtstreeks gelast). Bij een gewoon huis waar een 2-paar binnenkomt zal er inderdaad gelast moeten worden. VDSL2 mag alleen via het rechtstreekse paar gaan!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 378
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 44 keer

Dank allemaal voor de feedback, ik hoef me dus geen zorgen te maken over eventuele interferentie tussen de 2 paren en hooguit moeten ze nog een keer komen lassen.
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1669
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 95 keer

Volgens mij staat je telefoonlijn op het rechtstreekse paar en hebben ze vroeger laswerken uitgevoerd voor je dommel vdsl2.

Twee paren die alletwee op het retourpaar staan komt niet zoveel voor.

Volgens mij hoef je je nergens ongerust over te maken en zijn er waarschijnlijk geen laswerken nodig.
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 378
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 44 keer

Ondertussen is de bestelling een paar dagen gebeurd, activering op 6 april.

Heb net de BBox2 omhoog gevezen en aangesloten (bij de activering van de Dommel VDSL2 had ik het aansluitpunt van het eerste paar ook ineens vervangen door een NTP2007), markant detail hierbij ... schijnbaar zit er nog steeds een DSL (ik veronderstel ADSL) signaal op de lijn want na een poosje zoeken is er gewoon stabiele synchro. Ik neem aan dat de DSL jumpers niet actief getrokken worden bij opzeg van een abbo ;)

Nu nog een kwestie van alles doorpatchen, VLAN bij aanmaken en mee door de trunk jagen. Heb voor een DIY installatie gekozen ondanks dat er een promo van gratis installatie loopt ... denk niet dat de BGC technicus het zou op prijs stellen om door 2 managed L2 switches te moeten gaan om een decoder aan te sluiten ... zeker niet als het gratis moet :)
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

@Fatsie - Ik heb het ook al voorgehad enkele keren dat er nog een syncro opzit, maar de provisioning is weg, je hebt een syncro maar geen toegang naar enige BAS, dus inloggen en surfen is niet mogelijk.
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 jun 2009, 18:32
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 69 keer

Het andere paar waar telefoon op zit is zeker een direct paar.
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 378
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 44 keer

Tomsworld schreef:@Fatsie - Ik heb het ook al voorgehad enkele keren dat er nog een syncro opzit, maar de provisioning is weg, je hebt een syncro maar geen toegang naar enige BAS, dus inloggen en surfen is niet mogelijk.
Ik was heel even in de verleiding om het te proberen, maar achte de kans zo klein dat ik de moeite niet kon opbrengen.
technieker schreef:Het andere paar waar telefoon op zit is zeker een direct paar.
Dank voor de feedback, daar ga ik ook vanuit en anders moeten ze nog maar eens komen graven he. Ben vorige keer geschrokken v/d nauwkeurigheid waarmee ze de aansluiting hebben blootgelegd, putje beginnen graven, net groot genoeg en he presto mooi in het midden v/d put lag de aftakking. Staat duidelijk erg goed gedocumenteerd, weet iemand hoe dat zit ? Lijkt me veel te nauwkeurig om bijvoorbeeld met GPS te doen, dan zouden ze al toegang moeten hebben tot mil-spec GPS ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Gasleidingen weten ze in Belgie nochtans amper zitten... dus tenzij BGC zelf goede documentatie heeft is het puur geluk denk ik.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

... en ervaring.
Gewoonlijk weten die lassers wel ongeveer waar de kabel langs de staat loopt.
En waar jouw aftakking gelast is, leiden ze af van waar de kabel in je woning ongeveer binnenkomt.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

tech van storingen die bij mij kwam had zelfs een autocad file op z'n laptop van de hele wijk met de lieidingen erop .. en kabeldiktes ..etc ...
Maar wss hebben ze dat niet van heel oude wijken ...
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 378
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 44 keer

Vandaag een telefoontje gehad van Belgacom technicus dat het ADSL signaal van de lijn gewipt zou worden en dat hij er VDSL2 ging opzetten, de activatie van Belgacom TV zal nog wel moeten wachten tot de 6de april. Hij wou er maar gewoon zeker van zijn dat de ADSL niet meer in gebruik was, goeie service !

Nu heb ik wel geen synchro meer op de BBox2, maar ik neem aan dat dat wel in orde zal komen tegen de 6de zekers ?
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 378
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 44 keer

Ter referentie voor mensen die zich hetzelfde afvragen;

Net 2 gelijktijdige HD streams (andere zenders) laten lopen en tegelijk een download gestart op het andere koperpaar. Ik haal volledige download snelheid (~2,7 MB/s) en kon geen enkel artifact ontdekken in de TV stream, audio bleef ook netjes in sync !
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”