Proximus decoder en TP Link

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
will de vos
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 okt 2021, 22:03
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Hallo,

ik heb een BBOX3. Van de BBOX3 loopt een UTP-kabel van ca. 20m naar een TP Link Archer C7: de UTP-kabel zit in de WAN-poort van de TP link.
In dat lokaal staat ook de Proximus decoder die aangesloten is op een projector. De decoder is verbonden met een LAN-poort van de TP link.
Vroeger kreeg ik gewoon beeld van de decoder én had ik de functionaliteiten van de TP link, maar sinds kort lukt dat niet meer.

Als ik de 20m lange UTP-kabel rechtstreeks in de decoder steek (dus een kabel die rechtstreeks van de BBOX3 komt), dan krijg ik toch een foutsignaal. (Verbind uw decoder met de modem).
Als ik de decoder tot bij de BBOX3 breng en met een kort kabeltje verbind, dan werkt die wel (ik heb die dan ook meteen een update gegeven). Als ik de lange UTP-kabel in een ander device steek (de projector of de TP link bvb), dan krijg ik daar wel signaal op. Dus noch de decoder, noch de UTP-kabel zijn stuk, lijkt me.

Iemand een idee hoe dit op te lossen valt?
CyberThijs
Member
Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 18 jan 2011, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 15 keer

Ik vermoed toch een subtiel probleem met de lange UTP kabel. Best eens goed doormeten, connectoren controleren, etc, etc.
bdeblier
Plus Member
Plus Member
Berichten: 133
Lid geworden op: 29 jul 2016, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Als de lange kabel blijkt te werken: flash de TP-Link met OpenWRT, zet één van de LAN poorten in dezelfde untagged VLAN als de WAN poort, zodat toestellen aan die LAN poort een IP adres krijgen van de BBOX ipv de TP-Link. Verbind dan uw decoder met die LAN poort.
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 361
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

Staat de TP-Link router in access point modus (dhcp off), zodat het ip adressen krijgt van de bbox?
will de vos
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 okt 2021, 22:03
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

8balljunkie schreef:Staat de TP-Link router in access point modus (dhcp off), zodat het ip adressen krijgt van de bbox?
Neen, DHCP on.
DHCP off heb ik geprobeerd maar gaf geen oplossing.

Ik test eerst nog alles even uit met een nieuwe kabel die ik gewoon door het gebouw trek, zodat we 100% zeker zijn dat het toch de kabel niet is.
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 361
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

Als eerste test zou ik wel eens kijken of je internet krijgt via de tplink router op de plaats dat die nu zit (uitsluiten dat het aan de kabel ligt) een keer testen met de router ertussen en een keer zonder de router.

indien ja zal je toch wat verder moeten kijken in de settings van de router, mijn tplink router kan ik via operation mode aanpassen naar access point modus.
indien nee zou ik de tplink even uitrekken en bij de bbox plaatsen met een korte kabel om te zien dat het daar wel werkt.
will de vos
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 okt 2021, 22:03
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

8balljunkie schreef:Als eerste test zou ik wel eens kijken of je internet krijgt via de tplink router op de plaats dat die nu zit (uitsluiten dat het aan de kabel ligt) een keer testen met de router ertussen en een keer zonder de router.
Ja, dat werkt. Ik heb bvb. ook bedraad internet op mijn projector, die verbonden is met de TP-Link.

Maar het is wel heel raar dat ik geen verbinding heb op de decoder als ik de kabel rechtstreeks op de decoder aansluit (dus rechtstreeks tussen bbox3 en decoder). Dat begrijp ik niet.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”