Coolblue blokkeert orders

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Sinna schreef:Dat zou wél opbrengen mocht de koper kunnen kiezen wanneer het pakketje geleverd wordt en dat het tot daags voordien gewoon in het magazijn blijft liggen...
Bij Bol gaat dat, ik laat dikwijls iets wat later leveren. Vooral omdat ik vaak laat bestel en niet wil dat er iemand in het magazijn nog iets moet pikken omdat ik er niet beter op vond dan om 23u58 nog iets te bestellen waar toevallig bij staat "voor 23u59 besteld, morgen thuis".
Meerdere bestellingen op zelfde dag laten toekomen is soms wel met verschillende koeriers (een s'morgens en een s'middags). Dus op dat vlak helpt het niet altijd.

Vandaag elders iets besteld en ik wou levering vrijdag (thuiswerkdag), maar dat kon niet. Gelukkig leggen de koeriers hier alles altijd achteraan. Als ik zie dat ze niet erg laat komen zet ik nog iets fris te drinken klaar voor hun verdere route (anders niet omdat het dan warm staat te worden). Tzijn hier vaak dezelfde, dat helpt wel.
Freek
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 29 mei 2022, 09:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Sinna schreef:
duizend schreef:Wat ze niet doen is het ene pakje laten wachten op het andere, dat brengt gewoon niets op.
Dat zou wél opbrengen mocht de koper kunnen kiezen wanneer het pakketje geleverd wordt en dat het tot daags voordien gewoon in het magazijn blijft liggen... Ik moet online echt moeite doen om aan te geven dat ik gerust even kan en wil wachten op mijn bestelling...
Het brengt niet op, want dan staan er hele rekken in het magazijn te wachten tot er een bepaalde groepering voor een bepaalde klant mogelijk is.
Dat wil zeggen dat men in die rekken dan ook geen nieuwe stock kan steken voor andere klanten te bedienen.
demenne
Plus Member
Plus Member
Berichten: 105
Lid geworden op: 21 jan 2011, 19:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 9 keer

Hier zie je de impact van de vele retourrzendingen:
https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... ouren.html
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dizzy schreef: Het is een pure commerce met nadelige gevolgen voor de werknemers die uitgebuit worden en ecologisch is het ook al niet.
Ja het is ecologisch, ja het is het efficientste, ja het heeft de minste kost.
Je maakt constant dezelfde denkfout als ivob door enkel je eigen situatie te extrapoleren.
Jij bent niet de enige klant op de route.
De dag nadien en nadien en … passeren ze opnieuw in je buurt
En dat maakt het low cost en het meest ecologisch.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wij hebben 2 jaren geleden een pakketbrievenbus gezet.
Ongeveer 80-90% steken ze daar ook in.
Tenzij er iets effectief afgetekend moet worden en de pakketdienst daar niet onderuit kan.
Al meegemaakt spijtig genoeg.
En dan is het bij het afhaalpunt halen.
Gelukkig het meeste bij Total, wat elke dag tot 19h00 open is, zelfs het 's zondags.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

duizend schreef:
Dizzy schreef: Het is een pure commerce met nadelige gevolgen voor de werknemers die uitgebuit worden en ecologisch is het ook al niet.
Ja het is ecologisch, ja het is het efficientste, ja het heeft de minste kost.
Je maakt constant dezelfde denkfout als ivob door enkel je eigen situatie te extrapoleren.
Jij bent niet de enige klant op de route.
De dag nadien en nadien en … passeren ze opnieuw in je buurt
En dat maakt het low cost en het meest ecologisch.
Neen, men kan dat systeem ook voor anderen gebruiken waardoor ze veel minder moeten rondtoeren.

Veel meer bestelwagens die meermaals voor hetzelfde moeten rondtoeren is niet ecologisch en heeft een kost die niet zo low is als voorgesteld. Deze wordt niet volledig doorgerekend en deels verhaald op het uitbuiten van de werknemers en op de maatschappij.

Het retourneren was een bescherming van de klant. Als de klanten echter dit voordeel gaan misbruiken zullen er beperkingen opgelegd worden of stoppen bedrijven onder deze voorwaarden. Dat is enkel logisch.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1894
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 2 keer

duizend schreef:Ja het is ecologisch, ja het is het efficientste, ja het heeft de minste kost.
Je maakt constant dezelfde denkfout als ivob door enkel je eigen situatie te extrapoleren.
Jij bent niet de enige klant op de route.
De dag nadien en nadien en … passeren ze opnieuw in je buurt
En dat maakt het low cost en het meest ecologisch.
Constant bestelbusjes van(Bpost, postNL, DPD,UPS,...) die elke dag gans België rondrijden kan gewoon niet ecologisch zijn.
Uitgezonderd Coolblue & UPS dat (in enkele grootsteden) met bakfietsen werken.

En ja ik bestel ook veel online, maar laat het altijd principieel leveren op een postpunt/kantoor, daar kan ik het ook te voet/fiets gaan afhalen.
Taaner242
Plus Member
Plus Member
Berichten: 184
Lid geworden op: 25 sep 2019, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 25 keer
Recent bedankt: 1 keer

duizend schreef:De vuilzak komen ze op de meeste plaatsen ook aan huis ophalen.
Ga je nu echt beweren dat er minder verkeer zou zijn als iedereen zijn vuilzak met de auto naar het containerpark doet.

Het is net andersom.
Hoe meer we laten leveren, hoe minder verkeer.
Als pakweg postnl mij een pakje brengt dan levert die gegarandeerd nog pakjes af in de buurt rondom.
Als jij je pakje gaat kopen in de winkel en de drie buren ook zijn er al vier auto’s onderweg in de straat.
Vergelijking met vuilkar is dat de vuilkar dagelijks passeert om elk zijn zakje mee te nemen. Maar dat doen ze uiteraard niet, het is ecologischer dat iedereen zijn zakjes verzamelt in een container of grote vuilzak en dat ze die om de 2 weken ophalen.
Het is dus ecologischer als men de pakjes voor de wijk centraal bijhoudt en bv. 1x/week brengt.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Taaner242 schreef: Het is dus ecologischer als men de pakjes voor de wijk centraal bijhoudt en bv. 1x/week brengt.
Dat is inderdaad nog ecologischer, maar dat wil niemand, men betaalt zelfs vlot bij voor prime/select/ ... verzending
En voor iedereen die hier in koor roept, ik wil dat wel ...
... zijn er minstens 10x meer die gefrustreerd zijn als hun pakje vertraging heeft

Ik zal het nog eens uitleggen aan de hand van een ander voorbeeld

Ijskreemkar staat ergens in een dorp geparkeerd en rijdt niet rond.
Idereen die een ijsje wil moet naar de kar komen.
Stel dat er 500 klanten met de auto een ijsje komen halen, die gemiddeld 2km ver (heen en terug) wonen.
Dan wordt er 1000 km met de auto gereden.

Als de ijskreem bestelwagen rondrijd dan gaat hij éénmaal langs alle adressen passeren en diezelfde 500 klanten kunnen bedienen.
Maar hij zal slechts pakweg 200 tot 300 km gereden hebben

700 autokilometers minder ...
De volgende dag hetzelfde scenario, maar met een deel dezelfde en een deel andere klanten

Met online shopping en thuisleveren werkt dit principe net hetzelfde op voorwaarde dat het volume hoog genoeg is.
Hoe meer online leveringen, hoe ecologischer!!!
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Ecologischer - ja
Resource / cost/time efficient - ???
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Veel heeft ook te maken met je woonsituatie.
Ik woon in een stad met vele postpunten. Sinds kort zelfs eentje op 50 meter van mijn huis. Eentje dat 7/7 open is van 8 tot 20u. Dit is zoveel gemakkelijker dan thuis en op stapafstand van mijn deur.
Als je wat eenzamer woont kan dat al een heel ander beeld geven.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Het zal toch afhangen van de situatie.

Zo'n vuil buske dat elke paar honderd meter stopt, zal wel een stevige uitstoot hebben.
Als dat vuil buske ipv 150 stops per dag, maar 20 stops heeft en dus 3 buskes kan vervangen tot 60 stops bij afhaalpunten en de eindklanten met de fiets of de EV hun pakketjes gaan halen bij het afhaalpunt, dán is er pas uitstoot vermeden.
Als alle eindklanten hun eigen CO2-braker van stal halen en met een koude motor 2km ver hun pakje gaan halen, dan kan je uw milieuwinst wel vergeten.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Wanneer klanten - nu dat hoop ik toch, met mensen weet je nooit - terug genoodzaakt zouden zijn hun spullen telkens zelf te gaan afhalen zou er om te beginnen misschien al meer nagedacht worden over wat men al dan niet echt nodig heeft en zeker gedachtenloos koopt en op retour zet. Dat zou pas een ecologische meerwaarde hebben.
Sol Invictus!
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Oh, ge zou denken dat iets retourneren al een hel van een gedoe is dat mensen er niet van weerhoud om het te doen.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik stuur zeer zelden iets terug. Kan het mij niet direct herinneren de laatste keer. Ik weet dat ik toen ik mijn printer bestelde ik er op een of andere wijze in slaagde er 2 te bestellen. Ik belde binnen de 2 minuten naar bol.com en het was reeds te laat om het tegen te houden. Die ging terug natuurlijk. Blijft zeer uitzonderlijk.

Wat dat wel wat raar is dat ze zo extreem soepel zijn met retours maar niet met uitzonderlijk te laat betalen. Ik had gekozen voor 'achteraf betalen'. En was dat totaal vergeten. Een mail daarover had ik niet gezien. Een 2de mail wel. Dan was er een toeslag van 5 euro. - Het was mijn fout, absoluut.

Maar wel de eerste keer dat ik zoiets voorhad. Lijkt mij dat ze op dat punt relatief streng zijn en zoals ik kon zien in de eerder gepost video (waarvoor dank) van Factcheckers heel spoepel dat bol een vuile gebruikte barbecue gewoon gaat terugbetalen.

Ik kan begrijpen dat ze op een specifiek punt retours weigeren van bepaalde klanten. Maar dan zouden ze moeten werken met een indicatie in het gebruikersaccount dat dit aangeeft voor de blokkering dat je moet temperen met je retours. Zodat het niet als een verassing komt. Lijkt mij goed voor het bedrijf en de klant. Als je website overal gaat vermelden 'gratis retour' en 'geen vragen' moet je niet verbaast zijn dat mensen ook doen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

WalterB1 schreef:Ik belde binnen de 2 minuten naar bol.com en het was reeds te laat om het tegen te houden.
Hier onlangs ook... gewoon iets foutief opgegeven... onmiddelijk proberen te cancellen maar was al te laat :bang:

Die is dus ook terug gegaan... beetje absurd maar men zou toch beter een kleine delay inbouwen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Eigenlijk zouden webwinkels met een aantal retouren per jaar kunnen werken.

Dat je zo een voucher hebt. X aantal retours zijn gratis. Volgende x aantal is betalend, alle volgende retours worden niet aangenomen.
pussyfooter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 dec 2007, 00:14
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 30 keer

WalterB1 schreef:Ik kan begrijpen dat ze op een specifiek punt retours weigeren van bepaalde klanten. Maar dan zouden ze moeten werken met een indicatie in het gebruikersaccount dat dit aangeeft voor de blokkering dat je moet temperen met je retours.
Retours kunnen wettelijk niet geweigerd worden, maar ze kunnen dit perfect toepassen door geen gratis retours meer te aanvaarden. Als mensen op hun eigen kosten moeten retourneren bij overschrijding van hun quotum zullen de excessen verdwijnen. Disclaimer: niet van toepassing op kleding indien de consument effectief genoeg omzet genereerd op termijn :wink:
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wat ze ook zouden kunnen doen is iets als;

Voor een retour is X euro te betalen. Met eventueel een verschil naargelang hoe omvangrijk en/of zwaar. De waarde van dat bedrag dat je moet betalen komt dan beschikbaar als een krediet voor toekomstige uitgaven. Maar je kunt wel maar maximaal X% van de waarde van die aankoop betalen met dat krediet.

Is dan een compromis. Eigenlijk is een retour dan nog steeds gratis. Maar het feit dat je eerst moet betalen voor de retour en pas langzaam die waarde terug later kunt krijgen zal vermoedelijk een rem zijn op te enthusiast terugzenden. En het geeft de klant een reden om in te toekomst te blijven kopen bij die specifieke winkel om dat krediet te kunnen opgebruiken.

Lijkt mij iets interessant om te proberen. En marketing kan nog steeds zeggen 'gratis retour *'.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6310
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Laat iedereen een 'borg' betalen als je het niet terugstuurt krijg je die terug, anders niet.

De vraag blijft of je jezelf dan niet uit de markt prijst.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Joe de Mannen schreef:Laat iedereen een 'borg' betalen als je het niet terugstuurt krijg je die terug, anders niet.
Sommige winkels doen dat al, als in terugsturen is op eigen kosten (wat kan oplopen afhankelijk van de grootte van pakket. Wel zuur als je dan een echte DOA hebt of defect.
Dat is bvb waarom ik bij bvb Azerty niet meer bestel (of heel zelden, van meerdere keren per jaar naar de afgelopen 3 jaar 1 keer). Toen SSD's net begonnen op te komen 3 keer een DOA gehad voor ik een goede had (OCZ had toen controller issues dat je SSD van de ene dag op de andere gewoon dood was). Dan word het duur. (Geen idee of dat nog steeds het geval is, misschien dat ze inmiddels bij een DOA of defect de shipping terugbetalen).
Alternate is er wel beter van geworden, daar kan ik naartoe rijden als ik een defect heb :-) .
heist_175 schreef:Als alle eindklanten hun eigen CO2-braker van stal halen en met een koude motor 2km ver hun pakje gaan halen, dan kan je uw milieuwinst wel vergeten.
Ik weet niet meer welke stad het was in NL, maar jaren geleden daar eens rondgelopen en sommige pakketjesdiensten leverden daar af met kleine elektrische busjes/wagentjes. Ik neem aan dat er een depot aan de rand van de stad was en dat dat dus niet overal mogelijk is.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

MClaeys schreef:Ik weet niet meer welke stad het was in NL, maar jaren geleden daar eens rondgelopen en sommige pakketjesdiensten leverden daar af met kleine elektrische busjes/wagentjes. Ik neem aan dat er een depot aan de rand van de stad was en dat dat dus niet overal mogelijk is.
Dat bestaat hier ook in Brussel rijden er redelijk grote fietsen rond en ook in Gent is er zo'n systeem.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”