Maar tegelijk is winstgevendheid ook een doelstelling (en op termijn een vereiste) voor online winkels. Het zijn geen liefdadigheidsinstellingen.Dima_2005 schreef:Dat is net het hele punt van e-commerce is hun manier van klanten aantrekken (of eigenlijk eerder drempel verlagen). Het terugsturen is eigen aan online winkelen.
De optie van retourneren lokt klanten en transacties, en de wet schrijft het ook gewoon voor. Maar klanten die stelselmatig retourneren hebben een negatieve invloed op de winstgevendheid, en die ben je liever kwijt.
Het is dus ergens een balans die men zoekt. Het gaat hier niet over het retourneren van 1 of 2 bestellingen in een jaar, maar over een patroon waarvan de modellering weinig hoop over de winstgevendheid van die klant laat uitschijnen.
Niemand gaat hier in de fout. Het retourrecht wordt hier niet geweigerd, wel het privilege om te mogen kopen. Dat laatste is iets wat fysieke winkels evengoed kunnen weigeren aan bepaalde klanten.
Blijkbaar gaat het, als ik tussen de lijnen lees, over een groot retourpercentage van zaken die behoorlijk wat geld kosten. Nogmaals, niet gebaseerd op 1 of 2 retouren.Dima_2005 schreef:En nog nooit hebben ze er moeilijk over gedaan.