Terras reinigen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

Wij hebben aardig wat m²'s terras in betonklinkers. Gewone lichtgetrommelde betonklinkers, geen speciale gladde afwerking ofzo aan de bovenkant.

Jaar na jaar worden die vuiler. Groene aanslag enzo probeer ik altijd te verwijderen met producten die daarvoor bedoeld zijn, maar op de ergste plekken helpt dit gewoon niet meer. Wordt ook regelmatig geborsteld en ook met de tuinslang proper gespoten.

Tot nu toe altijd met de hogedrukreiniger erafgebleven (schrik de klinkers helemaal ruw te maken aan de bovenkant waardoor het nog erger zou kunnen worden).

Is een terrasreiniger op hogedruk beter dan hogedrukreiniger zelf (omdat je beter afstand kan houden)? Of toch maar afblijven omdat je ze toch gaat opruwen?

Hoe krijgen jullie ze proper?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

pfuhu schreef:Hoe krijgen jullie ze proper?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik heb slechte ervaringen met een terrasreiniger op klinkers, ttz, je reinigt ook je voegen, dus kan je terug zand beginnen aanvoeren en inkeren.

Schuren met bruine zeep en borstel.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9744
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 40 keer

Ik heb zelf een houten terras en ook dat krijgt na een tijd, zeker in de winter, een laagje groene mos. Ik schuur dat terras na de winter een keer zeer goed af met een simpele ruige borstel en wat water. Dat vraagt wat moeite maar ik krijg het er na 7 jaar nog altijd vrij goed af. Als je het niet doet wordt het terras glad als het vochtig is.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

Voegen opnieuw inkeren is het minste (doe ik ook al als ik de klinkers met de tuinslang heb afgespoten - houdt het onkruid uit de voegen langer weg). Vooral schrik voor oppervlak van de klinkers
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4859
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Gewoon regelmatig met een harde keerborstel borstelen.
Eens om de 5 jaar HG groeneaanslagreiniger 1:20 verdunnen en besproeien met lage druk spuit.
Gewoon laten inwerken en 2 dagen met rust laten en dan zoals voorheen weer gewoon keren.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Hier hadden we hetzelfde probleem, en ik ben van miserie er wel met de HD op gegaan.
Ze zagen eruit als nieuw, maar.. ze worden ook weer sneller vuil.

Nu, het kwaad was gebeurd, tot ik volgende product ontdekte:

Sikagard-907 W 5L

Ik spuit nu eerst mijn terras af met de HD, en dan doe ik in 2x dit product erop. Vorig jaar eerste keer gebruikt, en maar 1x omdat ik niet zeker was of het geen vlekken ging achterlaten. Dat heeft het niet gedaan en ziet er nu nog steeds erg goed uit, maar.. met 2 beurten had ik dit jaar niet opnieuw moeten afspuiten (heb een stukje dubbel gedaan en dat ziet er nog als nieuw uit).
Het vult dus de laag die je wegspuit opnieuw op, ook de voegen. Het resultaat is echt wel heel erg goed te noemen. Ik denk zelf dat na de behandeling je niet meer met de HD erover moet gaan het jaar of 2 jaar erop, maar gewoon met een borstel reinigen en eventueel product opnieuw aanbrengen.
Niet goedkoop, maar een mooie tegel/terras het ganse jaar door is wat waard :)
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1267
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Ik gebruik al 30 jaar een hogedrukreiniger voor:
- Ruwe beton klinkers
- Getrommelde beton klinkers
- Keramische tegels

en al een 10-tal jaar voor 2 houten terassen in Ipé

De "truc" om niets te beschadigen is om met teenslippers te werken. Als de waterstraal pijn doet aan je tenen moet je meer afstand houden :-D

1x per jaar reinigen in het voorjaar volstaat om alles proper te houden. In het totaal is het 200m2 steen en 50m2 hout en ben ik er een dagje mee bezig.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

ivob schreef:Eens om de 5 jaar HG groeneaanslagreiniger 1:20 verdunnen en besproeien met lage druk spuit.
Gewoon laten inwerken en 2 dagen met rust laten en dan zoals voorheen weer gewoon keren.
Gewoon jaarlijks pure Javel van minstens 15 graden erop spuiten met een onkruidsproeier en verder niets aan doen (dus niet afspuiten of zo).

Is goedkoper dan de HG producten.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4859
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Ja dat weet ik.
Deed ik vroeger ook. :oops: Maar dat stadium ben ik voorbij.
Afspuiten met hoge druk doe ik nooit. Met de lage drukspuiter bedoelde ik idd zo'n bak voor op je rug.
En ik kom toe met een liter, dus die paar euro per 5 jaar zullen het vrschil nu ook niet echt maken.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Ik had toch strepen met javel op mijn testplek...
cougare
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 21 nov 2007, 13:24
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 9 keer

Los van de implicaties van javel lozen id natuur voor plant en dier (waaronder ook mens) !!!
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Dat is trouwens sinds kort bij wet verboden als ik me niet vergis.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”