Wederom serieuze phishing oplichting 25000 € na " Argenta" telefoontje

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Matt555
Premium Member
Premium Member
Berichten: 664
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het word erger en geraffineerder met de dag .... :?

https://www.hln.be/lede/etienne-71-verl ... 203168914/


Ik heb het kunnen lezen alhoewel toen nog niet in een + plus artikel stond , kort uitgelegd eerst heeft hij een mail ontvangen voor nieuwe kaartlezer , kort beslissen anders kost hij 19.5 €

Dan paar dagen later zgz. verwittiging van bank inzake verdachte handelingen op zijn rekening ....., ogenblikkelijke handelingen noodzakelijk !!, telefoonnnummer moest / mocht gecontroleerd voor controle ....,gedaan via internet en wel degelijk het nummer van Argenta .....(blijkbaar ook mogelijk te manipuleren ....,

dit in kort uitgelegd , maar is wel heel geraffineerd opgezet ditmaal ,( ombudsman banken vindt Argenta schuldig inzake )
Laatst gewijzigd door Matt555 24 mei 2021, 12:41, in totaal 2 gewijzigd.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Geef nooit codes voor internetbankieren door via e-mail, sociale media, sms of telefoon. Argenta vraagt nooit om codes via de telefoon door te geven.

https://www.argenta.be/nl/bankieren/phi ... komen.html

Wat meer kan de bank toch nog doen als de mensen haar instructies niet volgen?

Het is trouwens zeker niet "erger" laat staan "geraffineerder" dan vroeger, deze tactiek bestaat al jaar en dag. In Canada kwam er onlangs nog iets geraffineerd: de telco laat de lijn soms nog even verbonden als er ingehaakt wordt als "feature". Scammer zegt: "uw kaart is gehackt, bel terug naar ons, nummer op achterkant van uw kaart". Slachtoffer haakt in, neemt kaart, neemt telefoon terug op, scammer speelt "dial tone", als het nummer ingetoetst wordt de "calling tone" en doet zich dan voor als de bank. Dat is pas "serieuze" phishing oplichting.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ik heb het artikel gelezen. En ik deel de mening van argenta, grove nalatigheid van de klant.
- mail van Argenta op zondag. Argenta schrijft zelf in hun app dat zij nooit een mail of sms sturen. Bovendien op een zondag??? Geen enkele bank werkt in het weekend.
- Net geen 20 euro voor een kaartlezer?? Die dingen zijn gratis verkrijgbaar op hun kantoor (bij elke bank trouwens)
- Op een link geklikt in de mail??

Nu is het een betalend artikel, deze ochtend nog niet. Ik heb dus heel het verhaal kunnen lezen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Matt555
Premium Member
Premium Member
Berichten: 664
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb het ook toen helemaal kunnen lezen , dat goedkoop kaartlezerje is zijn nagel in de doodskist geweest, maar die Argenta telefoonnummer gemanipuleerd zijnde bij controle op internet ...., en de verdachte handeling op rekening gaande .....,hoe moeten ze dan zulks je berichten als ze niet bellen of mailen .... per postduif misschien , ? ik heb al reeele bank telefoons of mails gekregen , weliswaar over zaken die ik zelf vroeg ...
Laatst gewijzigd door philippe_d 26 mei 2021, 08:40, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: fullquote verwijderd
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Om uitgaand te bellen kan ik in mijn fritzbox om het even welk nummer invullen en dat verschijnt dan op de smartphone van de opgebelde persoon. Als die dan terugbelt naar dat nummer? Weet niet wat er dan gebeurt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Matt555
Premium Member
Premium Member
Berichten: 664
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat bedoel ik dan .....,als je al ziet wat hier de plaatselijke IT nerds hier allemaal fabriceren inzake media koppelingen , dan verschiet men niet meer wat er allemaal mogelijk is.... :roll:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

CCatalyst schreef:In Canada kwam er onlangs nog iets geraffineerd: de telco laat de lijn soms nog even verbonden als er ingehaakt wordt als "feature". Scammer zegt: "uw kaart is gehackt, bel terug naar ons, nummer op achterkant van uw kaart". Slachtoffer haakt in, neemt kaart, neemt telefoon terug op, scammer speelt "dial tone", als het nummer ingetoetst wordt de "calling tone" en doet zich dan voor als de bank. Dat is pas "serieuze" phishing oplichting.
In België blijft de vaste lijn ook open.
De beller moet neerleggen, dan pas wordt de verbinding verbroken.

Hopelijk wordt deze verplichting opgegeven want puur geldzuigerij.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Jack Daniels schreef:En ik deel de mening van argenta, grove nalatigheid van de klant.
- mail van Argenta op zondag. Argenta schrijft zelf in hun app dat zij nooit een mail of sms sturen. Bovendien op een zondag??? Geen enkele bank werkt in het weekend.
- Net geen 20 euro voor een kaartlezer?? Die dingen zijn gratis verkrijgbaar op hun kantoor (bij elke bank trouwens)
- Op een link geklikt in de mail??

Nu is het een betalend artikel, deze ochtend nog niet. Ik heb dus heel het verhaal kunnen lezen.
Ik ga voort op wat er hier staat.
Ik weet niet of het als "grove nalatigheid" moet gelden, het is alleszins bijzonder naïef van de klant, met de argumentatie die je aanhaalt:
- (banken werken wel op zondag, er is geen settlement)
- bankmail en de link van de mail gebruiken is héél onvoorzichtig
- een "gratis" bank die plots €20 zou aanrekenen voor een kaartlezer, kom op zeg :)

Maar die miljoenen euro's aan fraude per jaar, moeten van ergens komen hé?

@mailen met de bank
Krijg jij soms emails van de bank? Reclame etc? Ik krijg dat in mijn app en op de website, maar niet in mijn mailbox.
Ik kan wel met een medewerker emailen, als ik een vraag heb ofzo. Maar als ik per email M1/M2 codes moet geven, wordt die mail toch ook geflagged als "phising" :).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Geen enkele bank werkt in het weekend. Moest dat wel het geval zijn, kregen wij in het WE geen enkele oproep van gedupeerde klanten. Geen enkele bank stuurt mails of sms berichten buiten kantooruren, als ze het al doen. Mijn bank (argenta) stuurt een mail om te laten weten dat er nieuwe communicatie beschikbaar is in mijn bank app.
Kaartlezer is gratis bij argenta, BNP, Paribas, Fortis en waarschijnlijk nog bij andere banken. Altijd al geweest.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Jack Daniels schreef:Geen enkele bank werkt in het weekend.
Tja. Wat moet ik daar op zeggen.
Ik ken heel wat banken die wél in het weekend werken, anders zou je in het WE niet naar de winkel kunnen gaan.
En er is best wel wat personeel "op de been" om ook in het WE de bank te doen draaien.

Maar de meerderheid van het personeel (frontoffice, middle office & backoffice) zit thuis, dat klopt.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

dat zou ik ook nooit doen.

Maar ik stel mij de vraag, visahistorie kennende. :wink:

Ik gebruik zelfde pw op paypal als op een site, die vermoedelijk gehackt werd en mijn pw gebruikt werd door criminelen. Ik had al lange tijd PW niet gewijzigd.

Tot 4 x toe zie ik nt. dat er betaling van 800€ gebeurt. Omdat mijn paypal nt op standaard email ingesteld staat en tussen massa's spam.

Mediamarkt heeft transacties niet betwist, ze gebruikten ander verzendadres nr. Duitsland, de oplichters.

Soit, ik blijf erbij...'t is niet omdat mijn achterdeur openstaat, dat een vreemde moet binnenwandelen.

Nu is alles -waterdicht?- beveiligd, 2staps verificatie met app, paswoordmanager waarbij elke site ander pw heeft (tot 100 karakters!), yubikey 5.

Waar ligt grens wel/niet terugbetalen? Ok, met VISA nog altijd best verzekerd. Maar ik vraag mij af, gaan ze dit blijven toestaan?
En ik heb wss. geluk dat MM DE nt reageerde. Want paypal hield ook been stijf. But I learnt my lesson.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Let ook op met de bunq scam.

Ik heb het nog niet veel meegemaakt maar ze vragen voor een screenshot van bunq app met belofte van een serieus aandeel. :roll:
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

en gaan ze Etienne terugbetalen? wss. niet?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

toch moeten banken en overheden daar stilaan over beginnen nadenken.

ik ken meer en meer mensen, ik ook, die de default omdraaien.
elke digitale contactpoging van onbekenden beschouw ik als poging tot oplichting.

dit klopt natuurlijk niet maar straks krijg je misschien de opmerking dat je, als klant, in de fout gaat door op iets bepaalds NIET te reageren.
er zijn ook vele andere dingen die je vandaag online kutn doen maar waar het gewoon allemaal te snel en teveel wordt.

een werkende twintiger is daarmee weg maar een 60j die een appartement wil kopen om zijn huis te vervangen? die moet ook maar online aan de slag met allerlei codes terwijl die amper weet wat hij aan het doen is. Dit terwijl je wel over veel geld praat
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

satsurfer schreef:Waar ligt grens wel/niet terugbetalen?


Jij had jouw transacties niet geautoriseerd.

Etienne heeft dat wel gedaan met zijn bakje.
satsurfer schreef:en gaan ze Etienne terugbetalen? wss. niet?
Volgens het artikel niet. Natuurlijk als de media het zou blijven belichten kunnen ze het als "eenmalige geste" wel doen om er vanaf te zijn.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik heb ooit zélf met mijn bank telefonisch contact opgenomen ivm een kaartlimiet tijdelijk verhogen.
Ik zat toen in het buitenland, en had een dringende kost.

Weet je wat de persoon aan de telefoon zei?
"Ik ga u doorkoppelen naar een computer, die gaat u een kaartchallenge geven, en u moet die mbv uw kaartbakje beantwoorden en intoetsen."
Dit om mij te identificeren.

Ik viel regelrecht achterover.
Een bank die een user vraagt om via de telefoon een authorisatiecode te genereren en in te toetsen???
Dat kan toch niet?

Ik zeg dat dus ook: "Banken vragen daar toch nooit achter?"
Antwoord: "Dat is niet waar, meneer. Wij moeten uw identiteit controleren, en dit is dé manier waarop we dit doen."

Dan begrijp ik gerust dat niet-technisch aangelegde mensen het *echt*, maar dan ook *echt* niet meer weten hoor.

Samengevat: ik vind de slappe uitleg van de banken veel te eenvoudig.
"Grondig nalatig" = "Als u opgelicht wordt is het nooit onze fout, want zowat alles wat u doet noemen wij 'grondig nalatig', en we zijn ervan af."
"U moet zelf maar weten dat onze nummer gespoofed werd, dat we nooit naar codes vragen, tenzij we er wel naar vragen, etc etc..."
Dat zijn niveaus van verantwoordelijkheid die men in elke andere omstandigheid eigenlijk enkel van B2B transacties vraagt; zowat alle transactie met prive consumenten genieten hogere niveaus van bescherming.

Tijd om banken volledig financieel verantwoordelijk te stellen.
De bank vergoedt het slachtoffer, en moet dan zelf maar achter het geld aan; ze hebben dure advocaten genoeg.
Credit card companies kunnen het wel. Fraude? Terugvordering na de transactie uitgevoerd is? Geen problemen daar.
Gebruikersavatar
Matt555
Premium Member
Premium Member
Berichten: 664
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dank U ...!!

Ooit zelf iets dergelijks ondergaan vanwege Keytrade om een inlogprobleem op te lossen , reeks vragen , reeks codes telefonisch ontvangen (weliswaar op mijn verzoek) ..., daar mijn telefoontje aan hen bleef maar muziekje ....tja Keytrade klantendienst he !... :wink: .Wel vele controlevragen vanwege hen .

Dit omdat ik ook aan ander eind van wereldbol woon , en keytrade werkt niet met bank kaart in kaartlezer , andere procedures (mini code generatortje of QR scan via smart scannen van je pc of laptop .
Kortom alles in orde gekregen , maar zeg nooit nooit dat er geen telefonisch contacten zijn .

Uiteraard indien ik in Belgie zou geweest zijn zou ik wel even persoonlijk langs bank gaan ...., maar dan is Keytrade eigenlijk ook niet handig daar maar 1 kantoor en dan nog op afspraak in ....Brussel

Gevolg van al deze phishings en fraude is dat ik alles terug op "handbediening"heb gezet , en enkel de poorten open wanneer ik iets moet betalen , of kopen en daarna alles terug op laag pitje ...... maar daar gaat dan de vooruitgang , bvb die flitsbetalingen werken die phishers juist in de hand dat er bijna geen rem meer op staat zelfs indien fraude opgemerkt wordt .
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Jack Daniels schreef:Om uitgaand te bellen kan ik in mijn fritzbox om het even welk nummer invullen en dat verschijnt dan op de smartphone van de opgebelde persoon. Als die dan terugbelt naar dat nummer? Weet niet wat er dan gebeurt.
Edpnet ondersteunt geen spoofing toch?
Als dat kan, dat zou me ook wel interesseren.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Matt555 schreef:Kortom alles in orde gekregen , maar zeg nooit nooit dat er geen telefonisch contacten zijn .
Ik heb hetzelfde moeten doen, ik had een slapende rekening bij keytrade die al 12 jaar niet gebruikt was.

Maar er is 1 fundamenteel verschil met ons verhaal tegenover dat van dit slachtoffer. Wij belden zelf.

Mocht ik telefoon krijgen van argenta, dan herken ik de stem van de kantoorhouders. Ik zal hen dan zeggen dat ik onmiddellijk terugbel op het bij mij gekende nummer.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

cadsite schreef:[ Ik zal hen dan zeggen dat ik onmiddellijk terugbel op het bij mij gekende nummer.
mo ook alleen omdat ge weet dat ze zelfs de teller kunnen manipuleren
zonder pano zou ik dat nog altij ni weten
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dat is inderdaad een iets minder gekende mogelijkheid.
Onze vorige telefoon centrale liet dat gewoon toe. Dan kon ik bellen vanaf elk nummer dat ik wilde. Dus zo exotisch is dat alvast niet.

Los daarvan, het verhaal rammelt aan meer dan enkel maar het vertrouwde tel. nr. Er zijn zoveel andere dingen waardoor alarmbellen hadden moeten afgaan.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

cadsite schreef:Los daarvan, het verhaal rammelt aan meer dan enkel maar het vertrouwde tel. nr. Er zijn zoveel andere dingen waardoor alarmbellen hadden moeten afgaan.
Je wilt niet weten hoe vaak ik oproepen krijg van mensen die slachtoffer werden van phishing. Mail of sms ontvangen op een zondag met de vraag op een link te klikken wegens... nieuwe kaartlezer of rekening gaat geblokkeerd worden of geld terugkrijgen van 1 of andere instantie of... (vul zelf maar aan). Sommige mensen verkopen spullen via 2dehands, ontvangen mail van de koper voor hun akkoord van koerierdienst die het object komt ophalen. Moeten dan ook even kaartlezer erbij halen, paar centen overschrijven en even later is hun rekening geplunderd. Ik kan er echt niet meer bij dat mensen zich zo laten oplichten
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Als je telefoon krijgt van 033047325 niet opnemen is blijkbaar fraude/scam.

Gelukkig heb ik Hiya
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Jack Daniels schreef:[Ik kan er echt niet meer bij dat mensen zich zo laten oplichten
Ik wel. Er zijn twee redenen.

1.
Ik denk dat we allemaal beseffen dat de digitale geletterdheid algemeen laag is. Met een computer of een tablet kunnen werken mag je niet meer als digitale geletterdheid rekenen. Zelfs bij zeer verstandige mensen die dagelijks met een computer werken mag je ook niet teveel doorvragen zodra het onderwerp buiten hun alledaags computergebruik gaat. Inloggen op een overheidsplatform. Een PDF downloaden, invullen? Een document digitaal tekenen? Vraag 3 dingen en ze krijgen maximaal er 2 van gedaan. Laat staan dat jan-met-de-pet wakker ligt van zijn wachtwoorden. Logins, die worden gewoon vergeten, massaal gerecycleerd. MFA ... oei oei, maar dat is te ingewikkeld of te lastig. ITSME... ohlala, daarvoor moeten we dan een app installeren. Dat gaan we niet doen.

2.
Zelfs bij degenen met een goede digitale geletterdheid... is er natuurlijk ook die dagelijkse flow en stress. In die zin ben je zelf zeker niet foutenvrij. Je bent in een werkrush, en je klikt. Het is me toch ook al overkomen dat ik pas na 30 seconden doorheb... hier klopt iets niet. In casu was dat dan een mail van een kennis waarmee we een studentenkot samen betalen. Die mens vroeg via mail nog een laatste betaling te doen (iets waar we effectief mee bezig waren ). Dit betrof dan weer een hijack van zijn mailbox, en ze hadden het verduiveld goed bestudeerd naar wie ze moesten een mail sturen en waarover).

We moeten natuurlijk niet te anekdotisch denken ook hé. Enkel de zaken die verkeerd lopen komen aan de oppervlakte. En het is een klein wonder dat er zo weinig verkeerd loopt.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

En dat banken je niet contacteren via email is uiteraard ook een fabel. Ik krijg maandelijks verzoeken om toch ook maar met smartphonebanking te beginnen (ik zal me haasten met de huidige toestand :-) ).
Ooit eens een mail gehad van de bank met de vraag een vragenlijst in te vullen. De link van de vragenlijst was zo'n technische link zonder het domein van de bank erin.
Ik bel de bank met de vraag of de mail van hen kwam, antwoord "ja". Ik wijs op de link zonder bankdomein, "ja inderdaad, is niet zo duidelijk".

Maar ondertussen wel getroffen klanten van phishing al de verantwoordelijk op hen afschuiven ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

boonpwnz schreef: Gelukkig heb ik Hiya
nog nooit van gehoord
tot pano wist ik ook niet dat je telnummers kunt vervalsen op het scherm. Daar moet ik dus nu ook rekening mee houden
de voorzorg en gelijkaardige bureaus belt trouwens altijd/vaak anoniem, als zieke is het niet slim om anonieme telefoontjes standaard te weigeren

digitaal is niet makkelijk, zeker niet als het om centjes gaat.

een ict-programmeur is gemiddeld 30 terwijl de gemiddelde leeftijd vd bevolking 50 is. het gros vd programmeurs maken 1 onlineding voor 1 toepassing van 1 bedrijf. maar elk bedrijf heeft wel meer dan 1 online toepassing met altijd weer nieuwe protocollen waar je vanalles moet onthouden. is die programmeur klaar zla hij na maximum 3 maanden alles veranderen en dus eindigt de 50j klant op een totaal nieuwe layout met en totaal andere logica.

Banken duwen u richting online terwijl veel mensen dat niet willen, gaat het mis is het uiteraard de klant zijn schuld.
is die klant te voorzichtig is hij snel een conservatief die niet mee wil met zijn tijd
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Wel ja hoe Hiya werkt is eigenlijk heel simpel je moet de app toegang geven om over een andere app te verschijnen maar zo weet je direct of het een fraudenummer is. Heb nu de gratis versie de premium is iets uitgebreider en kan je zelf meer mee doen maar het helpt. Zo al 2 telefoontjes onderschept.
Gebruikersavatar
sandbert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 161
Lid geworden op: 16 feb 2020, 21:10
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 27 keer

fredo66 schreef:. . . met smartphonebanking . . .
Ik heb er ook een geweldige hekel aan.
Het onaangename gevoel dat ik krijg bij nogmaals de Argenta boodschap: "Enkel mogelijk in de app" neemt hier zo langzamerhand wurgende proporties aan.
Veranderen van bank dan maar? Neen, ik maak me geen illusies, op dat gebied zijn de meeste banken in hetzelfde bedje ziek, ze duwen ons allemaal even hard in de richting van hun app.
Van bank veranderen biedt dus niet de echt zaligmakende oplossing.

En neen, codes doorgeven mag je niet, maar om in sommige gevallen niet met open ogen in een phishingval te trappen moet je toch wel op een ferme dosis geluk kunnen rekenen tegenwoordig.
Laatst gewijzigd door sandbert 25 mei 2021, 17:27, in totaal 1 gewijzigd.
680x0
Plus Member
Plus Member
Berichten: 144
Lid geworden op: 04 dec 2015, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 10 keer

Daarstraks stond er iemand met een overal van Opel aan voor mijn deur.

Hij had mijn Astra zien staan en zei me dat er een gevaarlijk probleem was met dit model!

Hij vroeg me mijn sleutels zodat hij de auto eens kon starten om alles te controleren!

Oef wauw, ben ik blij dat die dat wil doen dus ik geef hem direct mijn sleutels.

Hij stapt in, start de auto, steekt zijn duim op dat alles OK is en rijdt dan door...

Hoe ? Dat was toch iemand van Opel ? Dat kan toch niet ? En mijn auto is weg nu !!

Hoe kan dat nu dat Opel er niet voor zorgt dat zoiets niet kan ?

Of dat ze niet constant controleren of er hier iemand met een overal van Opel aan mijn deur komt bellen ??

Schandalig, ik wil dat Opel me terug een auto geeft !!

Dit is toch mijn schuld niet ??

.. zucht.. :roll:
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

ik kan ook maar 1 reden bedenken waarom ze pc bankier klanten toch nog willen overhalen over te schakelen op smartphone.
Het invoerwerk is al gedaan door ons als je telebankieren doet, dus dat kan niet de reden zijn. Die smartphone app zal dan ook nog andere zaken doen in de achtergrond ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

boonpwnz schreef:Wel ja hoe Hiya werkt is eigenlijk heel simpel
Bedankt alleszins

dat " het is simpel" argument hoor je vaker en als je het inderdaad beperkt tot 1 onlinetoepassing is het simpel

1 paswoord onthouden is niet moeilijk, maar elke site vraag een eigen paswoord, logica,... en dan verandert alles.
op hoeveel verschillende manieren je ondertussen kan betalen, ne mens kan da ni meer bijhouden.

programmeurs en bedrijven zullen toch op een bepaald moment moeten omdenken en bepaalde dingen moeten terugschroeven.
vooral vertrekken vanuit gebruikersgemak want dat laat vandaag net te vaak teveel te wensen over.
er is een puur menselijk biologische reden dat de overgrote meerderheid vd mensen maar 1 paswoord of code gebruikt en daarop voortborduurt.
uit veiligheid wil men plots een code met 5 getallen en wat doet een aanzienlijk deel? er een 0 of 1 achterzetten want da onthoudt ge gemakkelijk

680
ge kunt het natuurlijk in 't zot trekken, of da iemand helpt?
680x0
Plus Member
Plus Member
Berichten: 144
Lid geworden op: 04 dec 2015, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 10 keer

1207 schreef: 680
ge kunt het natuurlijk in 't zot trekken, of da iemand helpt?
Mijn 'voorbeeld' is in het zot trekken ? Het is anders exact hetzelfde..

Als iemand zomaar zijn autosleutels aan een vreemde geeft en hij gaat ervandoor dan schiet iedereen in een lach.. 'hoe dom kan je zijn'..

Maar login codes, verificatie codes, identificatie codes, passwoorden, pincodes, enz... Als iemand dat allemaal zondermeer doorgeeft een aan vreemde en het gaat fout, oooooooh dan is het de fout van de bank, fout van die, van die... maar niet van henzelf uiteraard..
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

1207 schreef:680
ge kunt het natuurlijk in 't zot trekken, of da iemand helpt?
Ik zie niet in wat er belachelijk aan is... behalve hoeveel vertrouwen mensen aan de telefoon hebben :eek:

Het voorbeeld is namelijk identiek aan wat mensen overkomt bij de meeste phishings !
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

680x0 heeft zeer zeker een punt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

680x0 schreef:Daarstraks stond er iemand met een overal van Opel aan voor mijn deur.
(...)
Dit is toch mijn schuld niet ??
:bdaysmile:

Je zou trouwens schrikken hoeveel mensen hun sleutels zouden afgeven :).
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Jack Daniels schreef:680x0 heeft zeer zeker een punt.
niet echt

als de contacttracing u opbelt en uw rijksregisternummer vraagt?
bij 1919 ging ik ervan uit dat het de goede waren, zoals miljoenen andere belgen. nu weet ik beter. dus als iemand u opbelt en ge vergelijkt de telefoonnummers en da klopt? zeker dat ge niet gerold kutn worden als ge da ni weet?

pas weken later leer ik dan dat men probleemloos mijn identiteit had kunnen stelen

met dat nummer sluit je online een kredietkaart af en begin maar te shoppen hé. Hoe ga ik bewijzen dat ik het niet was?
als leek moet je er gewoon op vertrouwen dat systemen ergens nog safe zijn. als dat wegvalt dan stort het ooit in.

lachen met mensen die gerold werden is uiteraard leuk
beweren dat het u onmogelijk ooit kan overkomen? ik steek mijn hand er niet voor in 't vuur. En neen, ik ga ni reageren op de afrikaanse koning van wie ik een miljoen erf als ik ergens 100 euro stort :)
IkkeUser
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mei 2021, 18:41

Weet toevallig iemand de naam van de advocaat vermeld in dit artikel?
Nu het een + artikel is kan ik dit niet meer achterhalen.
Thx!
680x0
Plus Member
Plus Member
Berichten: 144
Lid geworden op: 04 dec 2015, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 10 keer

1207 schreef:
Jack Daniels schreef:680x0 heeft zeer zeker een punt.
als de contacttracing u opbelt en uw rijksregisternummer vraagt?
Die mogen dat niet.

Ook die site QVax mag in principe uw RR-nummer simpelweg niet vragen of opslaan. Toch doen ze het. Die website staat trouwens op servers in Frankrijk..

Als u die gegevens uiteraard zomaar geeft..
lachen met mensen die gerold werden is uiteraard leuk
beweren dat het u onmogelijk ooit kan overkomen? ik steek mijn hand er niet voor in 't vuur. En neen, ik ga ni reageren op de afrikaanse koning van wie ik een miljoen erf als ik ergens 100 euro stort :)
Ik lach niet met gerolde mensen.
Gebruikersavatar
Matt555
Premium Member
Premium Member
Berichten: 664
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 1 keer

Allemaal gemakkelijk zeggen , om dit en dat niet te geven ....., gelijk heb je , maar probeer maar eens online iets af te sluiten hetzij een brandverzekering , autoverzekering , elec. of gas contract ....noem maar op ..... online cultuur ons opgedrongen door banken en allerhande firma's of organisaties voor hun besparingsdrang . De een al wat meer kurieuzer naar ons I.D dan de andere .

Dit alles om zo veel mogelijk menselijke arbeidskracht uit te sparen en geen keuze ..... volgende stap "cashloze maatschappij " En dan is er maar 1 druk op een knop en je bent overgeleverd aan onze heersers ..... :idea:

Een vb is de afstapping vande goudstandaard ( licence to print money forever....! ) , volgende stap is cashloze maatschapij in combinatie met big brother ....

Een naam ...."minister Gutt"... die ik mijn grootmoeder zaliger als een vloek regelmatig hoorde uitspreken als peuter ...... later opgezocht en gevonden ....( had heel goed geboerd in WW2 ) .....een verwittiging .....nu nog goudbezit reglementeren en ze hebben alles onder controle
:idea:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/drafts/jan ... oorlog/WW2
Laatst gewijzigd door philippe_d 26 mei 2021, 08:38, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: fullquote verwijderd
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Jaja “ze”.
:lol:
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”