AliExpress van 1 juli

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

bpost kan de toevloed moeilijk aan, het zijn veel te veel douane-aangiftes sinds 1 juli

https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 25337.html
Gebruikersavatar
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 17 jan 2008, 18:55
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 70 keer

Ik bestel regelmatig via iHerb en die zijn aangesloten bij IOSS maar toch loopt dat mis. Brief gekregen van bpost om 21 EUR bij te betalen maar iHerb heeft dat netjes terugbetaald.

Spijtig van eBay dat daar niet altijd de kosten worden weergegeven.
Victory Not Vengeance
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ja als de workload x10 is terwijl ze nu al heel krap zaten qua marge dan weet je dat het misloopt.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Ik heb intussen 2 pakjes ontvangen.

Eentje van Aliexpress (via Aliexpress standard shipping --> eigenlijk dus bpost branche in China, tracking nummers hebben zelfs BE op het einde), deze is heel vlot toegekomen.

Een ander pakje besteld via eBay vanuit Japan. Verkoper heeft etiket afgedrukt van eBay waar duidelijk op staat VAT Paid met de IOSS nummer van eBay.... Maar dat pakje zit vast.
23 juli toegekomen in Belgie
28 juli "betaling vereist"
5 augustus - brief ontvangen + meteen betwisting online ingevuld met factuur van ebay als upload

Tot nu toe gewoon verder aan het wachten...
Ik dacht eraan om te betalen en dan proberen terug te claimen, maar nergens gevonden hoe ik dat dan aan ebay (of verkoper) zou kunnen terugvragen.
thepretorian
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 07 jan 2009, 18:19
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 23 keer

Hier hetzelfde met een pakje van Amazon, DDP (Delivery Duty Paid) + IOSS vermelding op het pakje. Toch BTW + douane kosten moeten betalen.
Waarde pakje: 19 euro
Te betalen BTW + kosten: 22 euro.

Onmiddellijk betwist en Amazon factuur waarop sta dat ik al 3 euro BTW heb betaald.
Week nadien Bpost, te betalen: 24 euro.
Nogmaals betwist en nu wacht ik al 2 weken op een reactie. Ik blijf betwisten tot dat ze door hebben dat alle kosten al betaald zijn.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Dit zijn gewoon maffia praktijken...

Ze rekenen erop dat je het gewoon betaalt en dan terugkrijgt van de handelaars (met de hoop dat ze het dan niet gaan terugclaimen)
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

boonpwnz schreef:Ja als de workload x10 is terwijl ze nu al heel krap zaten qua marge dan weet je dat het misloopt.
Dit levert geld op. Dit kost niets. Pakt dat ze zo 5 pakketjes per uur kunnen doen, als dit al manueel gebeurt. Dan is dit 5 X 15 euro per uur.
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

Hier bestelling (waarde 1Euro) besteld op 22/07 en aangekomen 13/08.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Deze ochtend bericht gehad van bpost... Nu mag ik zelfs meer betalen: op het bedrag *inclusief* btw...

Intussen ook contact opgenomen met ebay, en van hun mag ik de kosten betalen en ze zullen dan erfunden. Dus alweer kassa kassa voor bpost.
thepretorian
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 07 jan 2009, 18:19
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 23 keer

Ik wacht al bijna 3 weken op een reactie van mijn 2e betwisting. Ik heb wel in het bedrag vakje van de betwisting mijn hele uitleg gezet dat alles al betaald is ipv een bedrag.
stefke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 438
Lid geworden op: 19 dec 2002, 20:15
Locatie: Tremelo
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 20 keer

Heb net twee kleine zaken besteld en die zijn geleverd binnen de 15 dagen zonder bijbetaling. BTW betaald in china en correcte prijzen ginder voor het betalen van verzendkost en btw.
DrLex
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:19

Ik heb recent een prul gekocht in de USA als steun voor een project, de kost was $20 + $4 shipping, of ongeveer €20,5. Daar heb ik nu €23,92 bij mogen afdokken. Het grooste deel daarvan is natuurlijk de belachelijke €15 die in de praktijk €18.15 wordt, want er moet nog BTW bij ook.
En dan nog: 20.5*0.21 + 18.15 = €22,46 en niet €23,92. Waar die anderhalve Euro extra vandaan komt is onduidelijk. Mogelijk was de shipping cost niet expliciet vermeld en hebben ze er een gok naar gedaan, of hun conversie van USD naar EUR is heel optimistisch in hun voordeel… Ik heb het maar gewoon betaald wat als tijd geld is, is het het niet waard om die €1,5 te gaan betwisten.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Heel recent staan de prijzen op ali nu al direct met BTW in. Je gaat het niet meer zien staan als een extra kost bij de afrekening.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

DrLex schreef:Waar die anderhalve Euro extra vandaan komt is onduidelijk.
Hun eindafrekening klopt nooit met wat het zou moeten zijn, zelfs al is de shipping cost duidelijk, 't is altijd ietsje meer. Ik snap ook niet meteen hoe ze het berekenen, maar mijn aanvoelen is ook dat het om een wel zeeeeeer voordelige (voor hun) wisselkoersrekening gaat.

Heb al gezocht waar ze zich op baseren, iets van algemene voorwaarden inzake, maar ik vind niets. Desondanks moet toch ergens duidelijk vermeld staan op welke gepubliceerde wisselkoersen ze zich baseren.

Ik regel altijd dat ik nooit iets aan de postbode moet betalen (via DDP of IOSS) dus ik heb nooit een "oorzaak" om bpost hierover aan de tand te voelen, maar ik vind toch dat daar eens duidelijkheid over moet komen.

@OP kan jij niet eens contact opnemen met bpost om een meer gedetailleerde "breakdown" te bekomen van de kost? Ik zou niet proberen via klantendienst maar eerder via het emailadres op pagina 2 van dit document.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Even het vervolg van mijn verhaal:

Na contact met bpost heb ik geen antwoord gekregen. Gezien ebay zei dat ik gewoon kon betalen, heb ik dan ook maar betaald en dacht ik kosten terug te claimen van ebay.
Nu zegt ebay dat ze enkel de BTW terugbetalen. De formaliteiten van bpost willen ze niet terugbetalen (!)

Net contact opgenomen met bpost, en ze zeggen: je had niet moeten betalen, maar gewoon opnieuw betwisten. Nu kunnen ze me niks meer terugbetalen. Ook al lag de fout compleet bij hun. Ik vraag aan hun ook enkel de formaliteiten terug te betalen, niet de BTW, dat zal ebay wel doen.

Dus eigenlijk ben ik nu voor een pakje van 15€ nogmaals 15€ aan bpost kwijt.

Pure afzetterij en maffiapraktijken.
Ik zal als laatste kans ook nog even naar ombudsman een mailtje sturen. Maar verder is het mijn tijd niet waard.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Dima_2005 schreef: Ik zal als laatste kans ook nog even naar ombudsman een mailtje sturen. Maar verder is het mijn tijd niet waard.
En het enige dat die doet is zeggen dat je klacht via bpost moet aanmaken :lol:
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Dus nogmaals terugbellen en een dossiernummer vragen om hetzelfde antwoord te krijgen, en dan pas naar ombudsman sturen? :bang:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Dima_2005 schreef: Net contact opgenomen met bpost, en ze zeggen: je had niet moeten betalen, maar gewoon opnieuw betwisten. Nu kunnen ze me niks meer terugbetalen. Ook al lag de fout compleet bij hun.
Zeker dat het zo is en dat de verzender niet vergeten is het IOSS nummer te vermelden in de juiste plaats oid?
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Op foto is duidelijk te zien hoe de IOSS nummer er staat. Ook toen ik betwisting invulde bij bpost duidelijk vermeld dat er een IOSS nummer is en nogmaals vermeld.

Er staat:
***Naam***
IM27600000742 VAT Paid
** Adres **
** Postcode + Stad **

En ik snap dat Bpost me niet de BTW kan teruggeven, maar de kosten dat ze aanrekenen zijn wel in hun controle.

EDIT:
Dus nogmaals terugbellen en een dossiernummer vragen om hetzelfde antwoord te krijgen, en dan pas naar ombudsman sturen? :bang:
Teruggebeld naar bpost en ze willen zelfs geen formeel antwoord hierop geven, enkel telefonisch. Wow :evil:
marcvt63
Pro Member
Pro Member
Berichten: 309
Lid geworden op: 06 maa 2016, 08:48
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 4 keer
Recent bedankt: 1 keer

hoe kan je zien of een verkoper op aliexpress in orde is met btw en invoerkosten?
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Bij Aliexpress is het simpel: als je bij checkout BTW aangerekend krijgt, ben je in orde. En hoop je dan dat bpost dan alles correct doet :-)
En lesson learned: blijven disputen bij bpost totdat ze het dan eindelijk juist berekenen.

Maar bij Aliexpress verloopt het normaalgezien redelijk vlot als je Aliexpress Standard shipping kiest (is vaak dan 4PX wat dan via Luik gaat en dus wat vlotter verloopt dan standard international mail shipping)

PS: mijn case is nog open bij de ombudsman, zal jullie op to date houden als er een antwoord is.
DrLex
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:19

Dima_2005 schreef:Bij Aliexpress is het simpel: als je bij checkout BTW aangerekend krijgt, ben je in orde. En hoop je dan dat bpost dan alles correct doet :-)
Inderdaad, AFAIK heeft AliExpress zich als een geheel ingeschreven in dat BTW-systeem en aangezien alle betalingen door hun systeem gaan, kunnen zij ook die BTW-afhandeling doen voor alle verkopers. Check gewoon dat er “price includes VAT” staat.

Ik heb er intussen alweer wat prullen besteld en het was allemaal in orde, en kwam ook nog eens verbazingwekkend snel aan.
gumibear
Plus Member
Plus Member
Berichten: 110
Lid geworden op: 14 aug 2021, 20:56
Bedankt: 2 keer

Ik had vóór die nieuwe BTW-regeling inging (waar ik niet van op de hoogte was) iets besteld bij AE en pakweg 3 weken later nog iets dat net na die BTW-regeling viel. Dat eerste pakket zit nu al ongeveer 3 maanden stof te vergaren bij BPost. Voor dat andere moest ik dat welgekende van de pot-gerukte bedrag ophoesten aan BPost en enkele weken later viel dat dan in de bus. Sindsdien heb ik nog wat spullen gekocht zonder interventie van BPost (ok ze hebben het pakket bij wijze van spreken uit de vlieger gehaald en in mijn bus gestoken) en dat was gelukkig zonder die bloedzuigerij dus die BTW-gegevensuitwisseling lijkt op punt te staan. Op e-mails antwoordden ze niet bij BPost en daarachteraan zitten (dat moet dan tot in extremis want als je iets doet moet je het goed doen) voor eigenlijk toch wel een betrekkelijk klein bedrag ben ik eigenlijk niet zo enthousiast.
De oplossing voor de exploderende energieprijzen is zo simpel als het maar zijn kan. Rond de tafel gaan zitten met Rusland, hier en daar een toegevingske, Nord Stream 2 opendraaien et voila! Easy peasy lemon squeezy.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Hier is een pakket van Ali dat sinds mei bij Bpost lag gisteren aangekomen. :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”