Drone regels voorbeeld : wie kan mijn onderzoek controleren ?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
ben144
Member
Member
Berichten: 78
Lid geworden op: 30 mei 2020, 10:56
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 9 keer

Ik heb vele zaken opgezocht voor de drone regels, maar ik ben nog niet zeker of mijn aanname wel klopt. Kan iemand met kennis onderstaand voorbeeld nakijken ?

Drone: DJI mini2, kleine <250gram drone.
Formaliteiten: enkel gratis registratie vanwege de onboard camera. Verder niets nodig.

Enkele random punten als voorbeeld : zie overeenkomstige nummers op kaart. Afbeelding
(bron : https://map.droneguide.be/ )

1. Geozone KLEINE-BROGEL (EBR07B) en overkoepelend KLEINE-BROGEL CTR (EBBL)
Beide zijn nu niet rood, dus niet actief. Hier mag ik nu vliegen tot 120m hoogte ?
Mochten ze rood worden, dan mag ik hier max. 34voet (10 meter hoog vliegen).

2. Enkel KLEINE-BROGEL CTR (EBBL)
Nu 120m. Als rood zou worden, max 10m

3. Testbaan Ford. Niet vliegen boven prive terrein / industrie regel ?

4. KLEINE-BROGEL (EBR07A) : Dichtbij luchthaven, is altijd rood en altijd NOFly (voor de amateur zonder gedoe met aanvragen etc...)

Onbekend: Wat met de natura2000 gebieden, moet je daar ook naar kijken in Belgie ?
Joebar
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 jul 2006, 00:46
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer

Zoals ik het interpreteer voor mijn <250
Registratie is verplicht, een brevet niet.

Overal 120m (en LOS) behalve:
- De rode gebieden op de kaart. Daar tout court niet vliegen. Waar haal jij de 10m info? (Niet dat iemand ooit <10m zou willen vliegen)
- Boven grote mensenmassa's

Mijn drone is FPV dus daar is het nog lastiger. In principe is line of sight verplicht, en die heb ik nooit. Dus ik mag niet vliegen tenzij er een waarnemer bij is.
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

1. Klopt. Maar als het rood is speel ik op veilig en doe ik zelfs de 10m niet.
Als antwoord op de vraag van hierboven: dat staat bij de toegangsvoorwaarden: "Alle UAS-vluchtuitvoeringen boven vijfendertig voet AGL zijn verboden."
2. Klopt.
3. Geen idee, vroeg ik me ook af. Volgens map.droneguide is het perfect legaal, maar aangezien het privéterrein is zou ik daar niet zomaar van uitgaan. Onlangs zelf in Brugge geweest (map nagekeken) en ik zag geen probleem met vliegen. Nadien vervolgens aangesproken en gewezen op https://www.visitbruges.be/city-film-office. Dusja...
4. Klopt, aanvragen zijn dan nodig.

Natura2000: Daar is in België momenteel geen uitsluitsel over. Ook daar zelf ervaring mee (Hageven Neerpelt) en daar ook aangesproken dat het privégebied is en er geen verstoring mag plaatsvinden. Maar opnieuw dus niet duidelijk op basis van de kaart of andere informatie. In Nederland is het in Natura2000 niet toegelaten. Indien mogelijk dus navragen...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”