noodstroom op straatkasten

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 736
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Naar aanleiding van enkele opmerkingen in een ander topic op dit forum vroeg ik me af straatkasten (ROPs etc) eigenlijk uitgerust zijn met een vorm van noodvoeding voor de actieve componenten... (eventueel vanuit een centraal punt aangeleverd zoals bij kabel?)

Of is de redenering halvelings dat (bij uitgebreide stroompanne) al die routers thuis er dan toch uitliggen, en er dus geen noodzaak is om de boel up and running te houden. En bijkomend argument dat mensen dan toch een GSM hebben om te kunnen bellen (en surfen..)
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Uit ervaring (meerdere stroompannes in de straat of gemeente) weet ik dan het signaal dan ook weg valt (mijn UPS houdt de modem wel aan, maar de internetverbinding is weg). Dat is hier toch de situatie. Ik denk dat een gsm mast (4G?) beter voorzien is (wordt ook meer gebruikt voor noodgevallen).
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Geen idee of deze info nog actueel is, maar: https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 80#p349080
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Vroeger, pakt 30 jaar geleden, moest de telefoon blijven werken uit veiligheidsoverwegingen.
In het begin installeerde telenet om die reden batterijen bij z'n klanten.
Wat de juiste reden is om dit af te schaffen weet ik niet, maar het is niet meer.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Joe de Mannen schreef:In het begin installeerde telenet om die reden batterijen bij z'n klanten.J.
correctie, in veel gevallen installeerde telenet een "batterijhouder" om het te doen lijken dat er een battery backup was,
en zat de batterij er gewoon niet in :)
of dat specifiek was aan 1 aannemer, of over de hele lijn, kan ik niet zeggen natuurlijk.

eerst die gigantische witte bak met alles in, daarna 2 aparte bak"jes" (of was het vice versa?).... dan mogen we tegenwoordig toch niet klagen over het formaat van de installaties.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Bij Proximus wel dacht ik. Maar weet niet of het overal is. En sommige kasten werden gevoed uit de Lex waar noodstroom is.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Splitter schreef:.... dan mogen we tegenwoordig toch niet klagen over het formaat van de installaties.
Neen, maar de telefoon werkt ook niet meer als de stroom uitvalt.

Maar bij belgacom waren er op transmissie inderdaad die 48mA DC voedingen over de koperlijnen met spanningen tot 260V. Waar je dan tot een tiental repeaters mee kon voeden.
Ik heb er zelf nog ooit acceptatietesten op gedaan.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1839
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 3 keer

Was het niet 48v en 260 mA? Heb indertijd wat electronica projectjes gedaan met telefoonlijnen en nooit meer dan dat gemeten.
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Misschien wel uitgergust maar niet actief onderhouden?
Ik denk dat men eerder het GSM-netwerk als backup beschouwt de dag van vandaag.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Op de transmissielijnen was het echt wel 48mA , gelijkstroom en de spanning werd opgetrokken om die stroom te halen.
Het is al een tijdje geleden (25 jaar ofzo) dat ik er mee bezig was, maar ik geloof dat het standaard maximum 144V was maar een nieuwe eprom/softwarer trok dat op tot 260V. Best gevaarlijk eigenlijk, ik heb er ooit wel eens een kaart mee opgeblazen tijdens een acceptatietest omdat ik ze verkeerd op de tester had gehangen...
Dat ging over 2Mbit lijnen op koper, elke repeater had, geloof ik, man da's lang geleden, 10V nodig voor voeding, dus met de standaard kon je er 14 voeden, langs elke kant van de lijn, halfweg werd die voeding dan 'onderbroken. Met de andere software kon je er dus veel meer op een lijn zetten en dus veel langere lijnen opbouwen.

Dit is een gelijkaardig product dan waar ik toen mee werkte:

https://multimedia.3m.com/mws/media/137 ... -dsl2i.pdf

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Naar aanleiding van de afschakelplannen in 2014 heb ik contact genomen met edpnet om te weten of tijdens een afschakeling de internetverbinding nog actief zou blijven. Edpnet heeft toen een mailing uitgedaan waarin naar https://www.edpnet.be/nl_be/internet-vo ... roomtekort verwezen wordt maar die pagina keert (nu) een 404 terug.
Info bij Proximus (http://support.nl.proximus.be/app/answe ... a_id/16523 maar niet meer actief) gaf aan dat internet uitvalt omwille van de spanningsloze modem, maar ook VDSL2 op Explore buiten dienst gaat (zij het na ongeveer 15 minuten).
Kortom: als er al een UPS in een staatkast zit, dan zal die dat ook geen uren volhouden. Dat is een streep door de rekening voor de thuishosters.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Joe de Mannen schreef:Neen, maar de telefoon werkt ook niet meer als de stroom uitvalt.
klopt, maar ze zullen er vanuit gaan dat je nu in elk huishouden minstens 1 gsm hebt, en als jij dat dan echt niet hebt,
er wel 4 bij de buren liggen.
Sinna schreef:Kortom: als er al een UPS in een staatkast zit, dan zal die dat ook geen uren volhouden. Dat is een streep door de rekening voor de thuishosters.
het is niet alsof degenen met een vm bij ovh het nu beter hebben :angel:
dovo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 118
Lid geworden op: 28 nov 2015, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 39 keer

Recent is er een onderhoud geweest aan de ROP hier. Ben even tegen de technieker gaan zeggen: Problemen met de voeding? Paar weken geleden is er hier een serieuze overvolt geweest op één van de fases. Daarvoor was er ook nog is een overvolt na de brownout, kraanbestuurder bouwwerf verderop had bovenlijn kappot getrokken. Duizenden euro's schade aan apparatuur in de wijk.
Technieker wist me te vertellen dat hij één voeding had vervangen, Verschiet ik niet van. Mijn pppoe sessie was dacht ik niet gereset, dus ik ga er van uit dat de power supplies wel redundant zijn.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

Splitter schreef:...zat de batterij er gewoon niet in :)...
Hier installeerde telenet in 1998 2 grijze kastjes voor het telefonie gedeelte: de telefoonmodem en een aparte voeding met ook 2 batterijen in.

Echter is er geen garantie voor telenet internet te blijven behouden als de electriciteit in de hele buurt uitgevallen is, heb ik al ondervonden. Daar zat ik dan met mijn UPS...

Wat wel nog werkte was mijn ADSL lijn omdat de DSLAM in de LEX een UPS had, maar dit is nu bij VDSL ROPs in de straat dus niet altijd het geval meer...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Mijn ouders hebben nog een analoge telefoonlijn met gewoon vast toestel in de plug, en dat ding werkt nog.
Dus er zal nog wel stroom staan op de oude koperparen van proximus, om te vermijden dat alle oudere mensen ineens geen telefoon meer hebben.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Natuurlijk, bij de POTS lijn en zit dat erin en dat gaat blijven, maar Telenet kan het op die manier niet oplossen, vandaar de batterijen in het begin, maar ik denk dat de verplichting om de telefoon te laten werken bij stroomuitval niet meer bestaat, de vraag hier was of dat voor internet ook zo is, denk ik.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”