pensioenbedrag.

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Dizzy schreef:Het is dat bedrag van 754 EUR x 4. Is dat veel? Het is ook het maximumbedrag maar wat je afdraagt via loon is nog veel meer. Stel dat het 200 EUR was, dan zouden veel mensen hun werk opzeggen en profiteren van de bijdragen van anderen. Wie wil rentenieren moet maar zorgen dat zijn schaapjes op het droge zijn.

Trouwens, studenten kunnen gewoon via hun ouders verzekerd blijven.
Jep, 754 euro per kwartaal x4
Dat is voor veel mensen een maand en half werken per jaar, alleen maar om de voordelen te genieten van het ziekenfonds.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

glda19 schreef:Hi
Ik zie dat ik ten vroegste in oktober 2035 op pensioen kan. en in mei 2036 ga ik nog pensioen bijkrijgen.
En ik zie dat ik om mijn volle pensioen te krijgen dat dit pas in 2039 is.

Weet iemand als je in pensioen gaat in 2035 je automatische de andere bedragen gaat krijgen die je ziet op de site mypension.be ?
Nee. Het is of het één of het ander.

De bedragen gelden ook maar als je je huidige activiteit en sociaal statuut (loontrekkende, zelfstandige, ambtenaar) blijft uitoefenen en uw loonniveau hetzelfde blijft.

Meestal loont het om uw vervroegd pensioen op te nemen (eerste datum, eerste bedrag), wat een beetje knudde is... maatschappelijk is het wenselijk iedereen langer aan het werk te houden.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

jutuiz schreef:Meestal loont het om uw vervroegd pensioen op te nemen (eerste datum, eerste bedrag),
hoezo ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier zou ik dan ook voor de eerste datum (3 jaren vroeger) gaan.
Bij mij scheelt dat bruto per maand 40 EUR.
Dan ben ik toch niet van plan om die 3 extra jaren uit te doen.
Dat verschil heb ik tegen dan al lang gespaard.

Trouwens, weet iemand dit?
Ik zag op de samenvatting van de groepsverzekering dat deze nog altijd tot 65 jaar lopen?
Blijft dat zo? Of gaat dat ook nog wijzigen naar 67?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Het zou mij niet verbazen dat die contracten niet veranderen maar dat de nieuwe wel langer lopen.
Ik heb er ondertussen 3 verschillende, 2 'slapende' van vorige werkgevers, 1 lopend bij de huidige.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb mis gegekeken, my mistake.
66 was het vanaf 2025 en 67 vanaf 2030.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

Als we tegen dan nog iets krijgen.
Ik hoorde een tijd geleden in het nieuws dat, ik dacht de PS, voorstander was om het aanvullend pensioen te belasten om zo de ongelijkheid tussen de middenklasse en de rest te verkleinen.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Meer belasten ja :bang:
Uiteindelijk moet je daar belastingen op betalen hoor.

Was dat ook niet in het kader van het gelijktrekken van de pensioenen en iedereen naar 1.500 EUR?
Ik kan die politiek allemaal niet meer volgen.
Nu zullen ze wel zaken zoeken om de gingantische put te gaan proberen te vullen.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Deze week een pensioenbijdrage in De Tijd.
Wat hierboven besproken werd kan je terugvinden in een artikel van dezelfde krant:

https://www.tijd.be/netto/analyse/pensi ... -hervormen
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

sky schreef:ik dacht de PS, voorstander was om het aanvullend pensioen te belasten om zo de ongelijkheid tussen de middenklasse en de rest te verkleinen.
svermassen schreef:Uiteindelijk moet je daar belastingen op betalen hoor.
Definieer "aanvullend pensioen"?

Er zijn 4 pijlers in pensioenen, de laatste 3 zijn aanvullend
1. wettelijk pensioen: betaald door de staat gebaseerd op uw loopbaan (al zijn er massa's periodes waarin niet gewerkt werd die gelijkgesteld zijn)
2. groepsverzekering, VAPZ, ...: betaald door de werkgever en een inhouding op het huidige loon
3. fiscaal pensioensparen: fiscaal gestimuleerd pensioensparen voor €950 of €1200 per jaar
4. sparen zonder fiscaal voordeel

Dat de 3de pijler forser belast wordt, is niet zo gek. Waarom zou de overheid een belastingkorting geven aan zij die het zich kunnen permiteren om €80/maand opzij te zetten. De staat zou net zo goed het geld van die fiscale korting kunnen gebruiken om iedereen meer pensioen te geven, niet enkel zij die al hebben (mooi voorbeeld van Mattheuseffect).
Een bijkomende belasting op de 2de pijler moet héél goed bekeken worden, want die wordt nu al belast, op verschillende momenten en manieren.
Een bijkomende belasting op de 4de pijler is waanzin, want dat betekent eigenlijk dat bezit belast zou worden.

Of ik nog (1) ga krijgen, weet niemand. Veel zal het alvast niet zijn, zeker niet in verhouding tot wat ik moet afdragen.
(2) zit ook nog wel goed en (3) doe ik al sinds ik aan het werken ben, telkens voor het maximumbedrag, behalve sinds het nieuwe plafond met minder aftrek.
Voor (4) heb ik een Degiro account met ETF's :).
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Ik val in de situatie 'weinig kans op 65 te halen, 67 zal niet bewust zijn en als de Broeders van Liefde hun goesting krijgen zware kost voor de staat'
3 heb ik dus paar jaar terug voor noodzaak moeten opnemen en niet terug begonnen.
4 met in achterhoofd dat ik het toch haal (de vorige vervaldata toch overleefd dus de kans bestaat) maar met voorziening dat de niet natuurlijke erfgenaam geen te grote rekening gepresenteerd krijgt bij erfenis. (zal erger zijn als zij eerst sterft :lol: )
Nu ja, als alles 20 jaar goed loopt is er geen probleem. Als ik terug naar GTB zou moeten (niet in dit leven) is het ook geen probleem :lol:

Op zich is dat ook altijd de bedoeling geweest dat niet iedereen het pensioen zou halen want onbetaalbaar.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

heist_175 schreef:
Er zijn 4 pijlers in pensioenen, de laatste 3 zijn aanvullend
1. wettelijk pensioen: betaald door de staat gebaseerd op uw loopbaan (al zijn er massa's periodes waarin niet gewerkt werd die gelijkgesteld zijn)
2. groepsverzekering, VAPZ, ...: betaald door de werkgever en een inhouding op het huidige loon

Het is duidelijk op de 2de pijler dat ze doelt

Die nota berekent dat de overheid jaarlijks 2 miljard euro inkomsten aan haar neus ziet voorbijgaan door het fiscaal gunstige regime voor de aanvullende pensioenen. Werknemers en werkgevers die een deel van hun inkomen op die manier uitbetaald zien, zouden, mocht dat bedrag als loon zijn uitgekeerd, samen respectievelijk 1,7 miljard en 275 miljoen euro meer belastingen betaald hebben. Nu betalen ze wel een belasting wanneer ze aan het einde van hun loopbaan hun aanvullend pensioen uitgekeerd krijgen, maar die ligt veel lager dan de inkomensbelasting.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

heist_175 schreef:Er zijn 4 pijlers in pensioenen, de laatste 3 zijn aanvullend
De afbetaling van je eigen huis kan je ook als een pijler beschouwen.
heist_175 schreef:Of ik nog (1) ga krijgen, weet niemand. Veel zal het alvast niet zijn, zeker niet in verhouding tot wat ik moet afdragen.
Als ik zo blijf verder werken, dan zou ik +- 1800 netto in de eerste pijler hebben (alle andere pijlers doe ik ook).
Zo weinig is dat nu toch ook niet (onder voorbehoud dat ze het tegen dan kunnen betalen), zeker niet als je tegen dan normaal geen leningen meer af te betalen hebt.

Natuurlijk voor sommige mensen zal het nooit genoeg zijn... Want ze moeten 4 keer per jaar op reis, wel, spaar daar dan nu al voor.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Nob schreef: Natuurlijk voor sommige mensen zal het nooit genoeg zijn... Want ze moeten 4 keer per jaar op reis, wel, spaar daar dan nu al voor.
Een reis in eigen land kan toch ook soms op een avontuurlijke wijze en budgetvriendelijke manier worden georganiseerd.

Ik ga trouwens liever een weekendje weg een paar keer per jaar dan eenmalig lange reis.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

1800 vandaag is niet 1800 binnen 20+ jaar he, ook rekening mee houden…

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

1800 nu zal zo een 1300-1400 zijn binnen 20 jaar.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Uw pensioen wordt ook geïndexeerd, dus dat bedrag zal ook stijgen (uiteraard wel minder dan reële kosten).
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

De exacte berekening weet ik ook niet.


Maar in feite als inflatie stijgt met 2 procent zullen de pensioenen met minstens 1 procent stijgen. Dus b lijft er zeker rond de 1500 over.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Nob schreef:
heist_175 schreef:Of ik nog (1) ga krijgen, weet niemand. Veel zal het alvast niet zijn, zeker niet in verhouding tot wat ik moet afdragen.
Als ik zo blijf verder werken, dan zou ik +- 1800 netto in de eerste pijler hebben (alle andere pijlers doe ik ook).
Weinig is dat niet, maar zet het eens uit tegen uw huidig nettoloon...

Overigens heeft niet iedereen geleend om tot zijn/haar 60ste af te betalen, dus zelfs in reëel besteedbaar inkomen zal die €1800 meer dan een stap achteruit zijn.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Daarmee zou dus eigenlijk ongeveer dit moeten doen:
- Huidige nettoloon*13/12 (eindejaarspremie) - verwachte pensioen.
- Dat resultaat zal je dan x (levensverwachting - 67) moeten doen om te zien wat je zou willen sparen.

Maar ook dat is weer relatief, de ene wil de wereld rondreizen, de andere wil de kleinkinderen verwennen en weer een andere denk misschien aan een 2de verblijf.
En ook moet je er rekening mee houden, stel je hebt 10 jaren geleden gebouwd, dan ben je dan al toe aan verbouwingen misschien.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Bijkomend voordeel van als werkende te sparen voor uw pensioen: uw bestedingspatroon is afgestemd op een lager besteedbaar inkomen (want een deel zet je opzij om te sparen), waardoor je bij pensionering in reële termen minder zwaar terugvalt.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

heist_175 schreef:Bijkomend voordeel van als werkende te sparen voor uw pensioen: uw bestedingspatroon is afgestemd op een lager besteedbaar inkomen (want een deel zet je opzij om te sparen), waardoor je bij pensionering in reële termen minder zwaar terugvalt.
Eigen stulpje als op pensioen is van goudwaarde.
Nog huur betalen is een ramp.
En waar is heden de armoede een groot probleem, zij die met klein pensioen nog huur moeten betalen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Sommige mensen zijn niet kapitaalkrachtig genoeg om een lening af te betalen, vergeet dat ook niet.
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1974
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer

svermassen schreef:- Huidige nettoloon*13/12 (eindejaarspremie) - verwachte pensioen.
Je vergeet vakantiegeld. :wink:
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Een gepensioneerde krijgt vakantiegeld, al zal dat ook wel in verhouding zijn. :lol:
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

boonpwnz schreef:
Nob schreef:Natuurlijk voor sommige mensen zal het nooit genoeg zijn... Want ze moeten 4 keer per jaar op reis, wel, spaar daar dan nu al voor.
Een reis in eigen land kan toch ook soms op een avontuurlijke wijze en budgetvriendelijke manier worden georganiseerd.

Ik ga trouwens liever een weekendje weg een paar keer per jaar dan eenmalig lange reis.
Weekendjes kosten vaak meer dan grote reizen al vult iedereen reizen anders in. Door corona ga ik nu eerder voor kortere periodes weg in eigen land. Dat kost me veel meer dan een grote reis naar de andere kant van de wereld. 3 dagen Ardennen voor een wandelweekend, 336 EUR enkel voor overnachting dus daar komen nog kosten voor eten bij en het is geen 5 sterrenhotel he :) Het is het enige hotel in dat hol van Pluto :)

Wie geen lening kan afbetalen kan beter huur betalen? Er zijn er veel die veel meer huur betalen dan mijn afbetaling. Immo is een goede investering/spaarmogelijkheid. Je betaalt net als bij huren maar uiteindelijk ben je wel eigenaar van iets dat na jaren ook in waarde stijgt. Mijn eerste huis (nieuwbouw) heb ik na 9 jaar verkocht voor 2 x de prijs, dat kan je nergens verdienen. De prijzen van huizen in mijn huidige woonplaats gingen +14% op 1 jaar!

Toevallig bots ik op dit artikel over de prijzen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ja is idd afhankelijk wat je buitenlandse reis is wat het voordeligst is natuurlijk. Weekendjes zijn idd duur maar aan andere kant hoef je er niet meteen al je verlof voor te gebruiken.

Over het wonen. Ja dat is heel persoonlijk ik heb het geluk dat ik redelijk goedkoop woon en dat een woning lenen mij meer zal kosten op de korte tot middellange termijn.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dizzy schreef:
boonpwnz schreef:
Nob schreef:Natuurlijk voor sommige mensen zal het nooit genoeg zijn... Want ze moeten 4 keer per jaar op reis, wel, spaar daar dan nu al voor.
Een reis in eigen land kan toch ook soms op een avontuurlijke wijze en budgetvriendelijke manier worden georganiseerd.

Ik ga trouwens liever een weekendje weg een paar keer per jaar dan eenmalig lange reis.
Weekendjes kosten vaak meer dan grote reizen al vult iedereen reizen anders in. Door corona ga ik nu eerder voor kortere periodes weg in eigen land. Dat kost me veel meer dan een grote reis naar de andere kant van de wereld. 3 dagen Ardennen voor een wandelweekend, 336 EUR enkel voor overnachting dus daar komen nog kosten voor eten bij en het is geen 5 sterrenhotel he :) Het is het enige hotel in dat hol van Pluto :)

Wie geen lening kan afbetalen kan beter huur betalen? Er zijn er veel die veel meer huur betalen dan mijn afbetaling. Immo is een goede investering/spaarmogelijkheid. Je betaalt net als bij huren maar uiteindelijk ben je wel eigenaar van iets dat na jaren ook in waarde stijgt. Mijn eerste huis (nieuwbouw) heb ik na 9 jaar verkocht voor 2 x de prijs, dat kan je nergens verdienen. De prijzen van huizen in mijn huidige woonplaats gingen +14% op 1 jaar!

Toevallig bots ik op dit artikel over de prijzen.
Er is (ooit) een vergelijkend artikel geweest tussen enerzijds kopen en anderzijds huren met alle kosten voor elke partij, eigenaar en huurder.
Ik kan het niet meteen terugvinden maar beiden kwamen ongeveer op dezelfde uitgave neer, met een lage inflatie.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Dat is nu eenmaal het verschil tussen theorie en praktijk.

De meeste Belgen willen een huis kopen omdat ze in de praktijk al beleefd hebben wat de theorie over huren waard is. Je geeft hetzelfde uit voor het bezit van iemand anders. Daar komt dan nog bij dat je uit het huis kan gezet worden en dat je er niet mee mag doen wat je wil.

Na een leven betalen eindig je dus met niets terwijl een koper zijn huis kan verkopen. De koper kan na de afbetaling ook jarenlang in het huis wonen zonder afbetaling, de huurder moet blijven betalen terwijl de huurprijzen stijgen en hij op een pensioen terugvalt.

Dezelfde theorie hoor ik al 20 jaar over de prijzen van immo. De top is bereikt, het gaat nu zeker dalen... al 20 jaar :lol: Zelfs het smoesje om de afschaffing van de woonbonus te vergulden is nooit uitgekomen, resultaat is dat jongeren/alleenstaanden veel moeilijker nog een eigen woning kunnen kopen.

Door de lage rente investeren mensen met geld in immo. Zij verdienen geld op de mensen met minder geld en later verdienen ze op de stijging van de immoprijzen. Gezien de demografische evolutie zal de vraag het aanbod nog een tijd overtreffen en zullen de prijzen dus stijgen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 41 keer

Ik dacht ook dat kopen beter is dan huren, omdat een eigen huis wordt gepromoot als de 4de pensioenpijler.

Echter, na de video van Universiteit van Vlaanderen te zien, weet ik dat er geen lijn te trekken valt, situatie is voor elkeen anders...

Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Die video is een mooi voorbeeld van theorie vs praktijk. Men gaat van allerlei veronderstellingen uit die niet kloppen. De huurders moeten bvb hun geld investeren in beleggingen maar dat is niet zo simpel als men het voorstelt. De meeste mensen hebben niet geheel onterecht een slecht beeld van het risico dat dit inhoudt en doen dat dus niet. Geld brengt echter niets meer op in risicoloze spaarproducten. Als je dan toch wil beleggen, waarom dan niet in je eigen woning?

Tweede voorbeeld van fout in de video: uw woning zou uitgeleefd en minder waard zijn na verloop van tijd. Dit klopt totaal niet met de werkelijkheid. Huizen worden inderdaad soms uitgeleefd maar zelfs deze huizen gaan prijzen die ver boven hun echte waarde gaan. Deze uitgeleefde woningen zijn vaak huizen van vorige generaties, toen er nog plaats was voor grote tuinen en grotere huizen. Men koopt die huizen dus toch tegen hoge prijzen, soms zelfs om ze te slopen ofwel om er 2 of zelfs 3 andere huizen op te zetten.

Daarnaast is er een ander probleem met de beeldvorming want huurhuizen zijn zelden in betere staat dan eigendommen net omdat de mensen erin niet investeren omdat het verloren kosten zijn en de eigenaars soms willen uitmelken. Ik heb een tijd gehuurd en de huurbazin was te oud om nog iets te doen en dreigde voor alles met het argument dat de kosten voor ons zouden zijn. Bij de opzeg moesten wij nieuwe huurders zoeken en rondleiden. Wel trok ze ieder jaar de prijs maximaal op ook al was de keuken zodanig slecht uitgerust dat geen werkman eraan wou beginnen. Dat appartement wordt nu nog altijd verhuurd door haar kleindochter. Was ik blijven huren dan woonde ik nu nog altijd in een krot terwijl ik nu in een eigen en nieuwe woning woon met -tig meer comfort en een tuin. Over enkele jaren is mijn lening afbetaald en koop ik een 2e woning die ik verhuur aan iemand die deze video wil geloven.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Neem dan geen woning, maar een appartement: er zijn massa's nieuwbouwappartementen die gekocht worden voor verhuur.
2 dezelfde appartementen kan je dan wel heel "zuiver" vergelijken en wat in een (individueel) appartement "verbouwen" heet, wordt in de huizenmarkt "behangen" genoemd, al kan je ook in een appartement nieuwe deurtjes aan de keukenkasten hangen.

Wij zijn zelf ook eigenaar (ten minste: voorlopig nog een paar jaar samen met onze bank), maar niet zozeer om financiële redenen. We willen ruimte én een goeie woning en dat vind je niet op de huurmarkt. Op de huurmarkt is het ofwel nieuw en klein (appartement, sleutel op de deur), ofwel mindere kwaliteit (sleutel op de deur), ofwel uitgeleefd (alles van voor 2000) en de verhuurder gaat voor mijn schoon ogen geen kosten maken hé :).

Met financiële discipline - wat een huiseigenaar ook moet hebben overigens - ben ik wel overtuigd dat huren niet slechter is dan kopen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

In mijn persoonlijk situatie is momenteel kopen een veel zwaardere financiële last dan huren. Dit vanwege dat ik naar huidige maatstaven zelfs voor de oppervlakte en locatie enorm goedkoop huur. Dit kan je echter nie tvergelijken met iemand anders aangezien ik niet op de private huurmarkt huur.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

En beleg je in aandelen of spaar je veel?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik spaar best veel. Zou beter wat meer beleggen maarben er gewoon niet thuis in. Hoe dan ook ik ben best zuinig.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef: ben ik wel overtuigd dat huren niet slechter is dan kopen.
Huren is geld weggooien !
boonpwnz schreef:In mijn persoonlijk situatie is momenteel kopen een veel zwaardere financiële last dan huren.
Maar binnen x jaar heb je nog steeds niets... je huur is gewoon weg ! Je bent maw. de lening van je verhuurder aan het afbetalen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Of de verhuurder is mijn woning aan het onderhouden, het is maar waar je de nadruk op legt.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef:Of de verhuurder is mijn woning aan het onderhouden
Dat is dan toch met jou geld dat hij dat doet :lol:

Eindresultaat blijft voor jou hetzelfde... je hebt geen geld en geen eigendom.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

heist_175 schreef:Of de verhuurder is mijn woning aan het onderhouden, het is maar waar je de nadruk op legt.
hahaha, vergelijk de gemiddelde huurwoning eens met een eigen woning op gebied van onderhoud :lol:

Huurders steken er zo weinig mogelijk in want het is tijdelijk en niet voor eigen zak. Verhuurders steken er zo weinig mogelijk in want het moet opbrengen.

Velen verhuren tot het een absoluut onbewoonbaar krot (geworden) is en verkopen dan aan een prijs ver boven wat ze eraan gegeven hebben. Het krot wordt dan gesloopt of een sukkelaar probeert het op te lappen. De eigenaar steekt het huurgeld in het onderhoud van de woning waarin hij zelf woont.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 564
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer

Guys wat ik gemerkt heb, jaar of langer geleden is gekeken en ik kon op mijn 62 op pensioen, nog is gekeken nu en het is al 63 geworden ... .
Ik zal er dan wel aanhangen tot mijn 65 vermoed ik ... . Ben op mijn 20ste beginnen werken dus langer dan 45 kunnen ze het voorlopig niet rekken :-).
Mijn nonkel is op 51 op pensioen gegaan in het leger ...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”