hybride firmawagen zonder oplaadpunt?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Het is tijd om een nieuwe firmawagen te kiezen. De leasingmaatschappij gaat duidelijk de wat groenere toer op, want de budgettair meest interessante auto's in de keuzelijst zijn minstens hybride.

Mijn oog valt op de (hybride) Mercedes CLA 250 e Coupé. Met alle toeters en bellen die me interesseren kom ik netjes binnen het budget. Idem wagen met een 'normale' motor en idem opties lukt voor geen meter met het leasebudget.. (restwaarde zal hier een rol spelen vermoed ik)

Alleen heb ik een praktisch probleem: thuisladen is omwille van een aantal praktische redenen niet mogelijk. Ik vroeg me dus af of je in dat geval eigenlijk wel iets kan aanvangen met het elektrische deel van een hybride? Ik doe - wegens thuiswerken tegenwoordig - niet zo gek veel kilometers, maar heb wekelijks toch dik 600 kilometer op de teller... De 60 kilometer elektrische autonomie kan interessant zijn voor de lokale verplaatsing, maar eens ik 'de baan' op moet gaat de verbrandingsmotor toch aan de bak moeten..

Please: geen polemiek rond salariswagens etc.. Dergelijke non-discussies hebben we hier al genoeg gehad. Maar graag technische voor- of tegenargumenten...
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Zolang je niet kan opladen, zal je weinig kunnen doen met het elektrisch deel.

Jammer genoeg zal je dus een minderwaardig voertuig hebben. Het zal door extra gewicht (150kg) meer brandstof slurpen terwijl de tank kleiner geworden is.

Dus meer naar de brandstof pomp...
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Mijn vriendin heeft een plugin hybride, van haar werk hebben we een Nexxtender laadkabel meegekregen. Dat ding zend via SigFox IoT de laadgegevens door naar de firma, en elke maand krijgt ze dan een terugstorting voor de hoeveelheid gebruikte electriciteit.

Misschien is dat mogelijk bij jullie? Het enige wat je dan nodig hebt is een stopcontact.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Het systeem zal zonder laden waarschijnlijk ook wel zijn nut hebben en het verbruik binnen de perken houden, maar, zoals reeds gezegd kan dat (deels) teniet gedaan worden door de extra (onbenutte) batterijmassa. Daarenboven zal je ook inboeten aan koffer- en/of zitruimte.
Een laatste reden om niet voor een plug-in te gaan als je niet kan laden is puur ‘ideologisch’ maar je moet niet voor een plug-in gaan als je hem niet gebruikt zoals bedoeld, wel ‘profiteert’ van de voordelen en zorgt voor een negatief imago van deze voertuigen bij bv. leasemaatschappijen die toch hun tankkosten hoger zien dan ingeschat.
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

@600 km/week; oftewel 100 km/dag zal de batterij dikwijls door het rijden opgeladen worden (afremmen op de motor).. dus geheel nutteloos is die batterij niet.
verder : zoek eens bij spritmonitor.de naar "typisch" gebruik voor de modellen waarvoor je twijfelt. Omdat rijstijl persoonlijk is kijk je best ook eens naar je "huidige" wagen, dan heb je een vergelijkingspunt...

P.S: firmawagen zonder tankkaart? en indien wel tankkaart: betalen ze je electriciteit ook? anders zou je "nadeel" doen door je thuisladen..
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Onze carpolicy wordt - as we speak - geüpdate voor hybride en elektrisch.
Wat ik hoor van vrienden en collega's is dat de laadinfrastructuur vaak gewoon een (betalende) optie is, als je dat al hebt, neem je die optie niet en vice versa.
Idem voor het thuisladen: kopie van uw energiecontract en aantal kWh thuisgeladen. Dus niet eens met een kWh meter ertussen enzo.
Het stukje "hybride" werkt ook zonder zelf te laden: bij het afremmen etc laadt de batterij op. Ik kreeg een klein jaar geleden een hybride als vervangwagen (Toyota Auris break) en die gaf op het dashboard aan wat er gebeurde: enkel ICE, enkel EV of beide en bij het remmen ging er een stuk naar de batterij.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

't Is mét tankkaart, en elektriciteit wordt in principe ook terugbetaald. Alleen is het in mijn geval gewoonweg technisch/praktisch niet mogelijk: auto staat aan de overkant van de straat... De statistiek qua brandstofverbruik zal dus iets anders uitvallen :)
Ik weet overigens niet hoe 'universeel' die door een merk geleverde laadstations zijn, maar ik zou ook niet veel zin hebben om iedere 4 jaar een ander systeem aan mijn gevel te boren..

Ik moet overigens wel eens met de fleetmanager gaan onderhandelen, want de laadinfrastructuur kan niet afgevinkt worden van de optielijst..(?)

En de keuze voor (minstens) hybride wordt je bijna verplicht: het zijn (over diverse merken heen) zowat de enige auto's die altijd probleemloos in het budget passen, zelfs met opties.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Die optie is, afhankelijk van het merk, vermoedelijk een (gratis) voucher voor een thuis installatie. Bvb bij BMW krijg je die ook, of je die nu wil of niet. Inwisselen kan wel tegen een aantal verschillende dingen, waaronder (korting op) een thuis laad installatie
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Kan je op het werk niet opladen? Of bij een winekl in de buurt met oplaadmogelijkheid?
DaNi0
Premium Member
Premium Member
Berichten: 744
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:45
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 429 keer
Bedankt: 28 keer

tdemeyer schreef:Ik weet overigens niet hoe 'universeel' die door een merk geleverde laadstations zijn, maar ik zou ook niet veel zin hebben om iedere 4 jaar een ander systeem aan mijn gevel te boren..
Daar hoef je niet voor te vrezen, Europa heeft CCS als standaard opgelegd. :wink:
https://en.wikipedia.org/wiki/Combined_Charging_System
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

tdemeyer schreef:Alleen is het in mijn geval gewoonweg technisch/praktisch niet mogelijk: auto staat aan de overkant van de straat...
Ik heb hier eveneens al over nagedacht al is mijn problematiek nog iets anders... ik woon namelijk op twee locaties.

Een (gratis) laadinfrastructuur zou dus maar deels mijn probleem oplossen... zelfs zo'n https://www.powerdale.com/en/product/mobile zou het probleem niet oplossen tenzij die een onderscheid kan maken per lokatie.

Enfin... ik heb nog enkele jaren voor ik aan een nieuwe wagen toe ben.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

tdemeyer schreef:En de keuze voor (minstens) hybride wordt je bijna verplicht: het zijn (over diverse merken heen) zowat de enige auto's die altijd probleemloos in het budget passen, zelfs met opties.
Je zegt het al zelf. Uiteindelijk maakt het al weinig uit of je kan laden of niet. Met de huidige fiscaliteit kan je gewoon niets anders meer nemen (allez alles kan natuurlijk..). Je zou als bedrijf gek zijn om nog iets te kopen dat niet hybride of elektrisch is. De aftrekbaarheid gaat heel snel naar beneden in het huidige systeem.
Met ander woorden, je gaat veel minder auto voor je geld/budget krijgen met een niet-hybride.
Gebruikersavatar
Wicky
Plus Member
Plus Member
Berichten: 164
Lid geworden op: 19 jun 2007, 11:02
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 10 keer
Recent bedankt: 1 keer

tdemeyer schreef:Mijn oog valt op de (hybride) Mercedes CLA 250 e Coupé
Beetje off-topic vraag, maar heeft die geen levertijd van +12 maanden ?
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1926
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Grotere leasingmaatschappijen hebben meestal betere afspraken ivm levertijden. Zeker als de leasingmaatschappij de opties bepaald.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”