De kost van leven

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Om het zonnepanelen-topic niet te vervuilen, zoals de Joe de Mannen voorgesteld, een apart topic over de kostprijs sinds/door de euro.
Joe de Mannen schreef:
Splitter schreef:doet me wat denken aan de invoering van de euro "tga ni duurder worden"... nee, dat hebben we ook geweten.
Die moogt ge eens uitleggen in een apart topic, want dat klopt niet. De stijging van de levensduurte in de eerste 10 jaar euro is amper groter dan die in de laatste 10 jaar belgische frank. De fout die jij, en vele mensen maken is om te blijven vergelijken met de laatste prijzen in franken.
warpozio2 schreef: Je bedoelt inflatie?
Iedere euro van nu zal binnen 20 jaar inderdaad bijna 40% minder waard zijn dan nu.
ik bedoel niet de inflatie, tenzij de inflatie rond de tijd van introductie van de euro ineens een stuk hoger lag dan de voorgaande 30 jaar.
natuurlijk sta ik open voor verbetering indien iemand er een duidelijk zicht op heeft, maar:

bier (een pintje, op cafe):
1970: 12 frank (0,395 euro)
1996: 35 frank
1999: ?
2004: ?
2005: 1,25 euro => ongeveer x 3 op 35 jaar

brood (groot wit):
1970: 12 frank (0,395 euro)
1998: 54 frank
1999(jaar dat euro in bestaan kwam, 1 euro = 40,3399 frank): 56 frank (1,38 euro)
=> ongeveer x 3,5 op 30 jaar
2001: 58 frank (1,44 euro)
2002(jaar dat euro ingevoerd werd): ?
2004: 1,58 euro
=> ongeveer x 1.1 op 3 jaar tijd

er ontbreken cijfers, dus mijn rekensom zal nog verbeterd kunnen worden, maar ik heb helaas niet alle cijfers en vind ze ook niet dadelijk terug bij statbel.
het hoeve geen geheim te zijn dat ik geen voorstander ben van de euro en wat europa is (de EER, tof. het idee achter europa, tof... wat we hebben? not so much).
het zal misschien niet (alleen) aan de euro liggen, maar sinds de invoering is het leven toch een stuk duurder geworden, en op kortere tijd, dan vroeger.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Splitter schreef:er ontbreken cijfers
Dat cijfermateriaal is wel ergens, want de inflatiecijfers zijn daar op gebaseerd.
Of wij, als gewone stervelingen, zomaar aan die data geraken, dat is een andere vraag.

Plat gezegd: hoeveel een kilo tomaten kostte in 1990, hoe gaan we dat te weten komen.
Of neem een brood. (Maar welk brood dan - Waldkorn, wit, ...)

Als je het niet over inflatie hebt, over wat dan wel?
De prijs van brood of tomaten is wel onderdeel van de korf die de inflatie berekent.

Overigens is de inflatieberekening niet helemaal zuiver, want immo telt daar niet in mee. Er gaan al langer stemmen op - en niet bepaald langs de linkerkant - om gebruikelijke assets (dus geen schilderijen of oldtimers) mee te nemen in de inflatieberekening om zo te bepalen of de ECB al dan niet het inflatietarget van 2% haalt.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

- milieuvoorzieningen kosten veel geld
- veiligheidsvoorzieningennkosten veel geld
- sociale wetten zijn strenger (minimum loon)
- grondstoffen zijn duurder/schaarser

en uiteindelijk wordt dat allemaal doorgerekend aan de eindconsument
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer

De kost van leven...

Rij jij dan maar anders met een oldtimer rond, zo van bvb bouwjaar 1970.
Ik zal een moderne auto nemen, die waarschijnlijk wel nu duurder zal uitvallen, dan de kostprijs van een auto gekocht in 1970.

https://statbel.fgov.be/nl/themas/bevol ... erwachting
In 2019 bedroeg de levensverwachting bij de geboorte in België 81,8 jaar voor de totale bevolking, 84,0 jaar voor vrouwen en 79,6 jaar voor mannen.
In 1970 werd de gemiddelde Belgische man dus nog niet eens 70 jaar oud.

Blij dat ik in 2021 leef.
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1236
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

'De kleine zelfstandige' (cafés, bakkers,..) werken vermoedelijk door de digitalisering en witte kassa's meer BTW incl. Als ze hun marges willen beschermen, hebben ze hun prijzen moeten verhogen.
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

De broodprijs vergelijken over de jaren is niet volledig eerlijk. Ongeveer vanaf 2004 mochten de bakkers zelf hun prijzen bepalen daarvoor deed overheid dit.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Nu hoor je het eens uit onverdachte hoek
Wim Duisenberg, president van de Europese Centrale Bank (ECB), heeft alsnog toegegeven dat de invoering van de euro het leven duurder heeft gemaakt
https://www.trouw.nl/nieuws/duisenberg- ... irloom-srp..
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Als we aan de 'aandeelhouderskant' zitten hebben we niet liever dan dat alles exponentieel stijgt, maar die winst moet van ergens komen. De oneindige groei, weet je nog...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

lukadad schreef: In 2019 bedroeg de levensverwachting bij de geboorte in België 81,8 jaar voor de totale bevolking, 84,0 jaar voor vrouwen en 79,6 jaar voor mannen.
In 1970 werd de gemiddelde Belgische man dus nog niet eens 70 jaar oud.

Blij dat ik in 2021 leef.
de "levensverwachting bij geboorte" vind ik een vrij weinigzeggend cijfer eigenlijk, ongeacht het jaar.
corona, bijvoorbeeld, zal dat ook voor velen nu "bijgesteld" hebben. teveel factoren beinvloeden de leeftijd (toegang tot medicatie, vooruitgang in wetenschap, leefwijze, leefomstandigheden, ....)
je kan het ook omkeren, in 1970 zullen er veel minder verkeersdoden geweest zijn, ook een statistiek die weinig zegt want er is nu eenmaal veel meer verkeer vandaag de dag.
dragonflo schreef:De broodprijs vergelijken over de jaren is niet volledig eerlijk.
klopt, daarom dat ik deze ook maar noteerde tot 2004.
ik wil er een beetje mee aangeven dat er op korte tijd, "toevallig", rond de invoering van de euro, een vrij grote stijging in gebeurd is.
heist_175 schreef:Dat cijfermateriaal is wel ergens, want de inflatiecijfers zijn daar op gebaseerd.
Of wij, als gewone stervelingen, zomaar aan die data geraken, dat is een andere vraag.
ik dacht dat je, althans in theorie, deze steeds mag opvragen (via statbel of een van de fod's), maar gezien ik geen rekenkundig genie ben kan ik er toch niet veel nuttigs mee doen.
en het zal ook niet veranderen hoeveel alles vandaag kost, dus heb er persoonlijk weinig boodschap aan om ze op te vragen.
hoewel de discussie zelf, en duidelijk cijfermateriaal wel interessant kan zijn (vandaar dus ook dit topic)
Joe de Mannen schreef:De oneindige groei, weet je nog...
ja, die groei dat zo perfect realistisch houdbaar is...
maar: als de kosten overal zouden dalen, kan de eindprijs ook omlaag, en kan de winst toch gelijk blijven, of zie ik dat weer veel te simplistisch
yuan_lee86
Plus Member
Plus Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 jan 2007, 13:03
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Op zich is een vergelijking tussen de jaren 70 en jaren 90 niet representatief wetende dat de Belgische Frank in 1982 gedevalueerd is waardoor de prijzen sowieso steeg ( https://www.knack.be/nieuws/belgie/dert ... 1610822974 )
Maar terug naar de Euro, de ECB streeft er naar om jaarlijks 2% (of zo dicht mogelijk) inflatie te hebben omwille van groei. In theorie betekent dat wat in 2000 1,25€ kost, het verdubbelt zal zijn in 2050. De hele theorie erachter is dat door prijzen te laten stijgen de consument aangemoedigd wordt om nu geld uit te geven en niet later. Hierdoor blijft de economie en productie draaien om lonen (niet onbelangrijk ;-) ) te betalen. Sommige bedrijven gebruiken deze theorie om jaarlijks hun prijzen te laten stijgen zonder reden omwille van de hebzucht van de aandeelhouders en niet omdat de producten duurder zijn. Ik zeg geen namen, maar het is wel een duopolie.
Bij deflatie (dalende prijzen) zorgt dit wel voor dat men geld oppot en niet uitgeeft wetende dat de prijzen van morgen goedkoper is dan vandaag. Hoe fantastisch het idee ook klinkt zorgt dit wel voor dat de economie en productie stilvalt en ook faillissementen komen.
Stagnatie zal dan de uitkomst zijn, waarbij de prijzen noch stijgen noch dalen? Daar zijn we globaal gezien momenteel wel aan belandt maar dat betekent dat sommigen hun prijzen kunnen hanteren of verhogen, anderen niet mee kunnen en failliet gaan. En om jaar in jaar uit eenzelfde loon te krijgen als 10 jaar geleden (van uitgaand dat er geen promotie was en geen inflatie) vind ik dat ook niet echt motiverend voor de komende 10 jaar
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Mensen zeggen ook dat het in het buitenland duurder is geworden.
Maar nu ken je gewoon de prijs, vroeger deed je in Frankrijk prijs x 6, terwijl de wisselkoers ergens tussen 6 en 6 5 lag...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Op statbel kan je gewoon met de indexcijfers spelen. https://bestat.statbel.fgov.be/bestat/c ... 00da946ed9

Vergelijken is moeilijk natuurlijk. Want invoeren van de euro is niet de enige variabele. Hoe snel de economie groeit tijdens de vergelijkende periodes bijvoorbeeld is ook belangrijk. En hoe snel de lonen groeien.

Door de automatische loonindexering worden de lonen enigszins gevrijwaard van de index stijging. Niet volledig want de automatische index wordt berekend op de gezondheidsindex en niet de consumptie index.
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1421
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 300 keer

lukadad schreef: In 1970 werd de gemiddelde Belgische man dus nog niet eens 70 jaar oud.

Blij dat ik in 2021 leef.
Kantekening. Hoe wil een mens oud worden? Liever maar 60 jaar worden en dood vallen of liever 90 jaar worden waarvan je van je 65ste zorgbehoevend bent (thuiszorg), vanaf je 75ste dement wordt, op je 80ste een derde hartaanval onder de leden hebt en verplicht bent om op een kamertje de laatste 10 jaar van je leven met een pamper aan te zitten en te hopen dat deze meer dan 1 keer per dag ververst wordt door iemand die onvoldoende jouw moedertaal spreekt om te begrijpen dat je in je pamper gekakt hebt.

Dan liever op pijn 60ste doodvallen
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Splitter schreef: je kan het ook omkeren, in 1970 zullen er veel minder verkeersdoden geweest zijn, ook een statistiek die weinig zegt want er is nu eenmaal veel meer verkeer vandaag de dag.
Mensen die geletterd zijn zullen daar wellicht een heel andere kijk op hebben. Wat ben je met cijfers ( mocht je ze al vinden) als je zelf de basics mankeert om deze te interpreteren. Nu maken alle organen wel leuke verslagen met de nodige duiding maar dat vraagt een inspanning. Niets zo leuk dan verstand op nul en onze complexe wereld zien door simpele vatbare ideeen en wilde fantasieen.

De kleine ondernemer heeft het leven aangenaam gehouden voor zij die niet kunnen rekenen. Ben je dan slachtoffer van de euro of van je levenstijl?

De bib is gratis en een heel pak gemakkelijker dan google.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ik ken vrij goed prijzen van dagdagelijkse behoeften zoals groenten, vis, vlees,... Mijn vriendin zegt vaak dat ik die prijzen beter ken dan de gemiddelde huisvrouw. 1 conclusie en die heeft volgens mij voor bijna de volle 100% te maken met Corona: winkels hebben er van geprofiteerd om die prijzen schandalig te verhogen. Nu zijn wij regelmatig bezoekers van de markt in Brussel (Zuidstation en Anderlecht). Als ik zie wat voor lage prijzen daar gehanteerd worden, dan is de keuze naar de toekomst heel eenvoudig: we laten de gewone supermarkt links liggen. Ja, zelfs ALDI en Lidl, die in verhouding tot de wekelijkse markt in Brussel schandalig duur zijn. Minstens 2 keer zo duur en in sommige gevallen gaat het wel tot x 4. Heel uitzonderlijk heb ik prijzen gezien die in een Carrefour bv wel 6 keer hoger liggen. Dan is de keuze snel gemaakt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Jack Daniels schreef:we laten de gewone supermarkt links liggen. Ja, zelfs ALDI en Lidl, die in verhouding tot de wekelijkse markt in Brussel schandalig duur zijn. Minstens 2 keer zo duur en in sommige gevallen gaat het wel tot x 4. Heel uitzonderlijk heb ik prijzen gezien die in een Carrefour bv wel 6 keer hoger liggen
Maar vergelijk je dan EXACT hetzelfde product ? Onlangs nog had iemand het over tomaten blokjes in blik... dat merken zoals Elvea te duur waren tov de merken in ALDI en Colruyt, tot je de producten grondig gaat vergelijken en deze laatste dubbel zoveel suikers en vetten bevatten ! Dit laatste is bijna een constante... minderwaardige kwaliteit camoufleren met extra suikers en vetten !
efari
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 sep 2015, 21:49
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

yuan_lee86 schreef:In theorie betekent dat wat in 2000 1,25€ kost, het verdubbelt zal zijn in 2050.
Je vergeet hier even samengestelde interest.
Wat in 2000 x€ kost, zal in 2036 al verdubbelt zijn (aan 2% inflatie.)
Tegen 2050 is dit al maal 2,69 (ipv maal 2 zoals je zegt)

Dus ja. We kunnen wel gerust stellen dat als het leven nu in 2021 dubbel zo duur is dan in 1985, dat dit niemands fout is.
Laatst gewijzigd door efari 17 jan 2021, 11:53, in totaal 2 gewijzigd.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

DarkV, markten bezoek je voor versproducten ( of toch wat er op lijkt). Zonder gedegen warenkennis kan je daar best dubbel en dik gereden zijn. Een supermarkt is handiger op dat vlak. Buiten de occasionele restpartij is blikvoer niet echt het soort producten waarvoor je naar een markt gaat.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ik trek niet naar de markt om blikken... (vul zelf maar in) te kopen. Ik koop daar altijd verse producten: vis vlees groenten. En vandaag ben ik weer geweest en weer veel geld gespaard. Mijn treinrit is gratis dankzij mijn abonnement van het werk. Vorige keer sperziebonen, anderhalve kilo voor 2 euro om maar iets te zeggen. Of 2 broccoli voor 1,50 euro. Of 1 kilo geroosterde mais voor 5 euro. Of 1 kilo snijbonen voor 1 euro. Of... of... of... Ik ben trouwens iemand die omzeggens nooit iets in blik koop, ik ben zo niet opgevoed door mijn ouders.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

"De markt" is idd gemiddeld genomen goedkoper dan een supermarkt.
Maar wie raakt daar? Bij ons is de markt op maandagvoormiddag? Enkel gepensioneerden zijn dan vrij. Ik ga geen dagje verlof nemen om €8 te besparen op verse groenten hé :).

Bijkomend voordeel van een markt: soms bieden ze B-kwaliteit aan, maar voor soep heb ik geen AA-asperges nodig, en voldoet B-kwaliteit prima.
"Netjes" ajuin (25kg) ben ik ook nog nooit in een supermarkt tegengekomen :).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

heist_175 schreef:"De markt" is idd gemiddeld genomen goedkoper dan een supermarkt.
Maar wie raakt daar? Bij ons is de markt op maandagvoormiddag? Enkel gepensioneerden zijn dan vrij. Ik ga geen dagje verlof nemen...
Duidelijk dat je niet weet dat die markt in Brussel in het weekend is. Van vrijdag tot zondag in Anderlecht en alleen op zondag aan het Zuidstation. Tenzij je in het WE werkt natuurlijk. Beide markten zijn open tot 14u.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik woon niet in Anderlecht of omstreken en opnieuw: naar Anderlecht rijden om €8 te besparen :lol: ?
Er zijn overigens nog wel markten in het weekend: in Antwerpen, in Lier, in Mechelen, ...

Of het een alternatief is voor een supermarkt, moet ieder maar zelf uitmaken.
De zéér beperkte "openingsuren" maakt een markt een lastig vergelijkingspunt.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ik woon ook niet in Anderlecht of omstreken. Ik neem de trein tot daar, kost mij niks. Uitstappen aan Zuidstation, eindje te voet en je bent op de markt. Markten in Brussel staan vol kramen van buitenlanders waar je zaken vindt die je nergens anders vindt. Ritje van half uur tot Brussel. Mechelen idem dito maar totaal niet interessant qua markt. Lier Idem dito alleen is dat nog een pak verder. Naar Antwerpen zelfs geen rechtstreekse trein. Overstappen in Lokeren. Dan ligt de keuze voor Brussel voor de hand.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1379
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

Sinds die euro is bijna alles in sneltempo duurder geworden.
Had ik ook voorspeld.

Bij ons vroeger 25 frank voor ne cola.
Nu betaal ik op vele plaatsen makkelijk tussen de 2€ - 2.90€ voor een 25cl colaatjen. Bij velen 2.50€. en dan is het niet dat het een speciale cafe ofzo is e.
Vroeger trakteerden de mensen hier gelijk halve zotten, je was voor een rondje ook weinig geld kwijt. Als je nu 1 rondje heeft en dan spreken we over 10 mensen dan zijde in 1 ruk makkelijk 25€ en meer kwijt.

Voor 2000 bfr lag mijn kar goed vol vroeger, natuurlijk zijn er producten die altijd duurder zijn maar de gewonere producten?
Ik heb nu minder in de kar liggen voor mijn 50€ of je moet al naar de aller aller goedkoopste zak gaan en zo uw kar vullen maar dat is niet realistisch , je moet mee brengen wat je wil en mag en dat is altijd gemengd bij mij.

Huurprijzen zijn toch ook abnormaal tegenover vroeger?
Mijn neef die alleen was toen kon aan 200-250€ huren = 8000 a 10000bfr toen.
Nu moede bij ons hier iet proberen zoeken, op een paar uitzonderingen na kost hier alles een minimum van 750€ huur.
Ik kan dit als alleenstaande niet betalen.

Sommige zaken zijn wel evenduur gebleven of door dat online gedoe wat goedkoper geworden maar het weegt niet op tegen al dat andere die veel meer kost.

En den trein enzo vind ik hier schandelijk duur.
Voor bv juust van mijn ouders thuis tot bv Gent te gaan dat is niet zover van elkaar, 2de klas ook en met Gent zelf bij 4 stops.
Ik heb nog niet gecheckt hoeveel het nu is voor een abo maar het kost meer dan 70€. Kijkt: ik heb geen probleem met die meer dan 70€ ze, ik heb er een probleem mee als ik nadien bv naar Zottegem ofzo moet en dat is den andere kant op dat ik gekloot zit, moogde weer dokken.
Naar Gent zitk der max 20 min op.
Je krijgt niet genoeg waar voor je geld.
Tttsss
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Unicorn, jij bent tenminste iemand die met beide voeten op de grond staat.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

En jullie loon, pensioen, ... is ook nog in BEF en is niet gestegen in die periode?
Bonnie
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jan 2021, 10:18

Als op de markt de jonagold op is, neemt men gewoon ander fruit

Als in de winkel de jonagold op is, begint men te roepen en te tieren
Twitter: https://twitter.com/OeiJacques/status/1350530516886425602
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Unicorn1 schreef:Sinds die euro is bijna alles in sneltempo duurder geworden.
Had ik ook voorspeld.
En blijf je vergelijken met prijzen van 20 jaar geleden... onze bompa deed dat ook altijd, 'in mijnen tijd kostte een pintje 20 centiemen'...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Goh, ik herinner me een voorbeeld dat mijn ouders zo vaak gaven : vroeger (1980) huurden ze een huis aan 4500 frank per maand. Ofwel eits meer dan 100 euro.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Waarover gaat deze draad eigenlijk?
Ja er is inflatie. Economen kunnen u uitleggen waarom er inflatie is en waarom dat belangrijk is. Dat was ook zo voor de invoering van de Euro.
Is de inflatie hoger dan voor de Euro? Ondanks de bankencrisis en corona was de inflatie in de jaren 70 en 80 toch veel hoger.
De invoering van de Euro heeft voor een deel de prijsverschillen tussen de lidstaten weggewerkt. Sommige dingen werden duurder, andere goedkoper.
Maar gezien de inflatie mag je je nooit blindstaren op absolute cijfers. Je moet er ook rekening mee houden dat onze maatschappij zeer snel verandert en onze welstand zeer sterk gestegen is sinds de jaren 50.
Persoonlijk merk ik dat veel voedingsproducten relatief goedkoper geworden zijn. Technologie wordt ook steeds goedkoper maar is moeilijk vergelijkbaar omdat er voor veel hedendaagse dingen amper vergelijkingspunten zijn (omdat het vroeger nog niet bestond, amper gebruikt werd of nu een totaal ander belang gekregen heeft).
De dingen die echt duurder geworden zijn hebben te maken met schaarste of te grote vraag. Of omdat men via taxen de echte impact of milieukost wil doorrekenen. (Zie verschillende maatschappelijke draden op dit forum)

Maar de rekeneenheid de schuld geven (in dit geval de Euro) is totaal zinloos.
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1421
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 300 keer

krisken schreef:Goh, ik herinner me een voorbeeld dat mijn ouders zo vaak gaven : vroeger (1980) huurden ze een huis aan 4500 frank per maand. Ofwel eits meer dan 100 euro.
Misschien ook eens het maandelijks inkomen (loon 1980) ernaast zetten / leggen. Anno 2021 lijkt 4500 frank (iets meer dan 100 euro) niet zo veel. Maar tegenover het maandelijks inkomen van toen, zou dit wel eens het een heel ander verhaal kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Wij hebben indertijd de berekening gemaakt, onze lening tov ons loon en de lening van mijn ouders tov hun loon toen. Procentueel quasi hetzelfde.
Wij relatief lage rentevoet(grootteorde 4%), relatief hoge vastgoedprijzen, zij lagere vastgoedprijzen, hogere leningen (rond de 12%).
Wij een huis gekocht en verbouwd, zij een grond gekocht en betaald zonder lening en een nieuwbouw gezet.
Die grond zo bijeensparen is iets wat tegenwoordig al niet meer lukt vrees ik.

Maar de 'kost van het wonen' was dus gelijk, met pakweg 35 jaar ertussen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Grafiekje tabak en sig. Uit nl
Bijlagen
prijzen_tabak_1957-2008.jpg
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

bambipower schreef:Grafiekje tabak en sig. Uit nl
Losse tabak en sigaretten zijn ook onderhevig aan belastingregimes.
Je kan misschien de belasting op EURO3 motoren uitzetten, dan ga je ook wat zien. Dat zou ik niet klasseren onder "de kost van leven", maar wel onder "beleid".
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Klopt, beleid... de armen die de rijken hun zonnepanelen betalen. Allemaal beleid... zonnepanelen die rendabel zijn zonder subsidies, moeten toch gesubsidieerd worden. Ook beleid kan het leven duurder maken
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

en de 'rijken' die het kindergeld van de 'armen' betalen, die het OV van de armen betalen, die ...

kom aub onder uw calimero-ei vandaan.

EDIT: ik ben niet rijk, ik verdien goed mijn boterham maar als ik zie hoeveel belastingen ik betaal... dat komt niet allemaal terug naar mij hoor.
Maar als je wil, zullen we dat doen ? ieder voor zich ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Daar gaat het toch niet over... het is geen verwijt. Wie het zich kon permiteren, en niet instapte, was de slimste niet.

Waar het hier over gaat, is 'de kost van het leven'. Hoe die kost ontstaat, doet er niet toe

Openbaar vervoer werd op 1 jaar al 20% duurder
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Hoe ieder dat voelt op het persoonlijke budget, hangt sterk van de situatie & keuzes af.
Om dat te consolideren op nationaal niveau kijken ze naar "de korf" en naar de prijsevoluties van die korf.
Als het OV +20 is en jij doet gigantisch veel met het OV, dan is uw budget mogelijks hard geïmpacteerd.
Als de diesel/benzine +20% en je doet alles met de fiets, heb je nergens last van.
Als tabak +50% is en je rookt niet, heb je ook nergens last van.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Klopt. En ook niet alles is duurder geworden. In de jaren 80 betaalde ik soms 1500bfr tot 2000bfr voor enkel en alleen te telefoneren. Nu heb ik oneindig bellen voor 15 euro
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Een TV kostte 30 jaar geleden zoveel als een mooi maandloon.
Mijn eerste gsm abonnement kostte me 500BEF, en dan moest het verbruik nog beginnen. 6BEF / SMS bijvoorbeeld.
Anekdotisch kan je alles bewijzen.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”