Keuzestress / Luxeprobleem

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Kijk .. het is en blijft nog altijd een nieuw fenomeen. De introductie van de EV's wordt op dit moment nog bekostigd door de leaserijders of kleinere zelfstandigen (grote jongens trekken zich van fiscaliteit minder aan ...).

Een particulier die nu een EV koopt heeft ofwel budget teveel, is een (zeer) groene jongen of kan niet goed rekenen (of combo van eerdere argumenten).

Dus laat de discussie 'EV of niet EV' waar ze hoort, bij de groenen of bij de fiscaliteit :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Het is inderdaad dom om te denken dat de overheid de wegvallende inkomsten van de gouden melkkoe/ICE-auto niet op de één of andere manier ergens anders zal halen...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Dat is inderdaad zo ... accijnzen op elektriciteit kunnen ze niet zomaar doen, dus het zal wel iets speciaals worden. Misschien zoals Frankrijk: Belasting op gewicht van de wagen, maar dan EV's wél mee belasten ... ik zie het ze nog doen :-) 2026 ==> Iedereen een BEV/HEV met een range van 200km om binnen een betaalbare schijf te vallen :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb zelf een aantal specifieke wensen van een wagen:
- stilte. Ik dacht dat een EV hier een groot voordeel ging voor zijn, maar ik heb een weekend een model 3 gehuurd en ik moet zeggen dat dat tegen viel. Hij was, denk ik, zelfs minder stil dan mijn huidige BMW 2. Nu heb ik wel ergens gelezen dat dat probleem ondertussen zou aangepakt zijn
- rijhulp: ik rijd eigenlijk niet graag met de wagen. Alle rijhulp is dus welgekomen. Ik heb de indruk dat het heel moeilijk is om hier objectieve informatie over te vinden over hoe die in de praktijk echt werkt. Persoonlijke ervaring:
* toen ik mijn VW Golf Sportsvan kocht, kwam ik van een Mazda 6. De Mazda 6 had enkel normale cruise control en de ontdekking van ACC was echt een enorme stap voorwaarts. Het enige wat de VW Sportvan niet goed deed, was reageren op stilstaande voertuigen bijvoorbeeld aan rood licht. Dit door de gebruikte technologie. Ik heb dat trouwens zelf moeten ontdekken --> dat is wel even schrikken
* bij overstap naar mijn BMW 2 ben ik eigenlijk wat teleurgesteld door het gebrek aan evolutie. De ACC houdt nu wel rekening met stilstaande objecten maar is veel gevoeliger. Bijvoorbeeld: wat lagere zon --> ACC valt uit. Sterke regenbui --> ACC valt uit. Oude voegt in voor mij --> ACC doet me afremmen zelfs al rijdt die invoeger sneller dan mij. De VW Sportsvan deed dat naar mijn aanvoelen gewoon beter. Ik zie wel dat BMW updates doet waardoor de ACC wat natuurlijker reageert de laatste tijd
Ik heb ook een toch wel relatief duur pack genomen op de BMW om in de file ook lane assist te hebben zodat het "bijna autonoom" rijdt in de file. Blijkt dat dit enkel op E-snelwegen actief is (dus niet op de ring...) en enkel tot 60 km / u. Ik wist dit, maar ik besef pas bij gebruik hoe beperkend dit is. Een file gaat toch regelmatig ook boven de 60 KM / u. En als Brusselaar sta ik meestal stil op de ring :-P.
* toen ik de tesla 3 gehuurd heb, moet ik zeggen dat de ACC en lane asisst echt wel veel meer deed wat ik verwachtte maar het feit dat je telkens je stuur moet bewegen (niet enkel je hand erop leggen!) om te tonen dat je er nog bent, was enorm irritant. Mogelijks heb ik onvoldoende tijd gehad om dit gewoon te worden. Ik had er precies ook al wat meer van verwacht. Bijvoorbeeld: ronde punten autonoom nemen, was er toch nog niet bij. Sommige scherpe bochten liet hij het ook afweten
- WAF / family acceptance. Mijn vrouw rijdt niet graag met de BMW, in tegenstelling tot de VW. Dit heeft een paar redenen, één daarvan is - denk ik - dat de wagen wat te "gevoelig" reageert. Dat kan ik oplossen door hem op eco modus te zetten. Een andere is dat ze iets kleiner is en daardoor haar gordel niet goed valt. Bij de BMW kan ik de gordel dus niet meer naar beneden bijstellen... enkel de steo lkan naar omhoog maar dan kom je al snel in de problemen tov het stuur

Ik vind bijna nergens in reviews echte handson vergelijkingen terug op die aspecten. OK, dit is deels persoonlijk maar toch ook wel objectiveerbaar? Ik kan alle wagens die ik wil testen dan wel een weekend lenen of huren zoals Krisken, maar zo wordt het op de duur ook al een hobby terwijl ik eigenliojk niet zo graag rijd :-).

Mijn indruk is dat ik voor bovenstaande wensen eerder naar tesla ga evolueren, voornamelijk voor de rijhulp, maar ik moet toegeven dat de kwaliteit van de afwerking / stilte toch ook wel een vraagteken is en blijft. De WAF zou wel ok moeten zijn gezien er zo weinig knopjes zijn :).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

sky schreef:Die geen BIV en VB! Dat zal niet lang duren.
Ik durf te wedden dat EV's binnen dit en paar jaar ook BIV en VB zullen betalen.
VB/BIV is natuurlijk tijdelijk "lekkers", de prijsdaling van EV zal hand in hand gaan met de subsidiedaling.
EN de prijs van elektriciteit zal ook niet beterkoop worden. En anders zullen ze er nog wel wat taksen bijgooien.
Met PV's op "ieders dak", zal je toch een deel van het jaar goedkoop kunnen "tanken", wat de overheid ook beslist.
En nee, niet elke auto staat thuis als de zon schijnt en niet elke auto heeft een oprit/garage waar ie kan slapen.
Dizzy schreef:Ook het thuis "tanken" kan enkel na installatie van een laadpaal wat extra kosten betekent en niet kan bij elk huis.
Een gewoon stopcontact geeft 15A, op 230V is dat 3,5kW.
Na een korte nacht van 8u is dat toch al snel 27kWh, aan 0,15kWh/km is dat toch al 180km, wat véél meer is dan de gemiddelde Belg op een dag rijdt.
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

De Model 3 is dan ook de slechts geïsoleerde wagen die ik ooit gereden heb. Dat was mij tijdens de testrit niet echt opgevallen maar eens ik hem in bezit had werd dit wel heel snel duidelijk. En dan moet je zelf tochtstrips rond de deuren van een €60.000 kostende wagen zitten aanbrengen :roll:

Verder: een rondpunt autonoom nemen valt toch niet meer onder de noemer rijhulp. Daaraan zijn veel meer regels verbonden dat zomaar ACC en eventueel lane assist. Vandaar ook dat je bij de FDS/Autopilot van Tesla om de x seconden aan je stuur moet komen: Europese regels.
Autopilot is superieur aan alle andere systemen die ik getest heb, maar heeft ook serieuze nadelen (phantom brakes bijvoorbeeld).

Ik heb de Model 3 particulier gekocht, en ik was bereid de meerkost voor technologie en gebruiksgemak te dragen. Dat hij niets uitstoot is een mooi pluspunt. Qua efficiëntie zit Tesla nog steeds op de troon, maar daar geef je wel veel kwaliteit voor in de plaats en dat is het ons niet meer waard.
JanY
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 12 dec 2007, 16:39
Bedankt: 6 keer

Sasuke schreef:Dat is inderdaad zo ... accijnzen op elektriciteit kunnen ze niet zomaar doen, dus het zal wel iets speciaals worden. Misschien zoals Frankrijk: Belasting op gewicht van de wagen, maar dan EV's wél mee belasten ... ik zie het ze nog doen :-) 2026 ==> Iedereen een BEV/HEV met een range van 200km om binnen een betaalbare schijf te vallen :-)
Hoewel de CO2 uitstoot 0g/km is voor de wagens volgens WLTP, hebben ze ook een officieel verbruik in kWh/100km. Veel verder moet je niet zoeken denk ik. In Zwitserland dacht ik rekenen ze dat zelfs om naar CO2/km op basis van de Zwitserse energiemix. Ideaal als ze hier de kerncentrales gaan sluiten :)

Thuislader op stopcontact is trouwens typisch 10A (2,3kW). Dit volgens de schuko stekker specificaties (13A piek, 10A continu).
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Zorba schreef: Vandaar ook dat je bij de FDS/Autopilot van Tesla om de x seconden aan je stuur moet komen: Europese regels.
Autopilot is superieur aan alle andere systemen die ik getest heb, maar heeft ook serieuze nadelen (phantom brakes bijvoorbeeld).

Ik heb de Model 3 particulier gekocht, en ik was bereid de meerkost voor technologie en gebruiksgemak te dragen. Dat hij niets uitstoot is een mooi pluspunt. Qua efficiëntie zit Tesla nog steeds op de troon, maar daar geef je wel veel kwaliteit voor in de plaats en dat is het ons niet meer waard.
Dank je voor het delen van je ervaring! Blijft wel: zijn er echte alternatieven voor die technologie en gebruiksgemak? Denk bijvoorbeeld ook aan het netwerk van opladers...

Ook vraag ik me af: waarom volstaat het bij mijn BMW dan wel dat ik gewoon mijn stuur aantik en er niet aan "draai"? Dat is toch dezelfde regelgeving dat die moeten volgen?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

JanY schreef:Thuislader op stopcontact is trouwens typisch 10A (2,3kW). Dit volgens de schuko stekker specificaties (13A piek, 10A continu).
Linkje met die beperking?
Ik heb anders wel wat toestellen die meer dan 2,4kW verbruiken (monofasig).
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

Goztow schreef: Dank je voor het delen van je ervaring! Blijft wel: zijn er echte alternatieven voor die technologie en gebruiksgemak? Denk bijvoorbeeld ook aan het netwerk van opladers...

Ook vraag ik me af: waarom volstaat het bij mijn BMW dan wel dat ik gewoon mijn stuur aantik en er niet aan "draai"? Dat is toch dezelfde regelgeving dat die moeten volgen?
Bij Mercedes kan je via Mercedes Me tegenwoordig ook inloggen en dan zonder aparte authenticatie beginnen met laden. Tesla heeft meer supercharger locaties maar bv Ionity is toch ook veel aan het uitbreiden

BMW zal vermoedelijk andere technologie gebruiken dan Tesla, maar daar ben ik niet zeker van. De regels voor die ‘herkenning van aanwezigheid’ om het zo maar te noemen ook mogen zijn ben ik verder niet op de hoogte.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

heist_175 schreef:
JanY schreef:Thuislader op stopcontact is trouwens typisch 10A (2,3kW). Dit volgens de schuko stekker specificaties (13A piek, 10A continu).
Linkje met die beperking?
Ik heb anders wel wat toestellen die meer dan 2,4kW verbruiken (monofasig).
Het is een feit dat geen enkele auto aan meer dan 10A laad op een gewoon stopcontact. Dus er zal wel iets van aan zijn. Als je meer wil moet je naar een wallbox gaan met type 2 kabels.

Ik lijk toch meer en meer richting PHEV te gaan voorlopig. Lease van 48 maanden en dan zien we wel weer. Een PHEV met een elektrische range van 100km zou eigenlijk perfect zijn.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Zonet de testrit met de EQC gedaan. Ik vergelijk nu met een model S en een BMW 520dA (190pk).

Design Buitenkant: Zij en achterkant wel mooi, voorkant is ENORM brut en groot/lang ivgl met de rest van de auto. AMG line buitenkant is niet nodig Imho. Mijn vrouw knapte echt af op de buitenkant.

Design binnenkant: Wederom AMG line binnenkant, maar oogde zeer kitscherig en onnodig blinkend. Veel plastic eigenlijk en enorm veel (overbodige) knopjes. Denk dat kleurkeuze dat wel beter maakt, maar mijn vrouw vond het helemaal niet ‘stoer’ maar vooral kitscherig dus.

Ruimte: binnenin plaats genoeg en meer ruimte dan mijn 520 sedan. Koffer met vlakke laadvloer, maar begint redelijk hoog. Onder de laadvloer was er wel redelijk wat plaats, geen frunk. Qua ruimte was hij zeker goedgekeurd.

Details: Burmester geluid was zeer goed ! Het infotainment systeem vond ik helemaal niet zo intuïtief als bij BMW maar volgens mij wel vrij snel aan te wennen. Was wel enorm uitgebreid qua ‘apps’ en vooral snel. De omgevingscamera was enorm goed qua resolutie.

Rijden: 0-100 in 5s met een SUV van 2,4 ton ... echt wel tof, maar onnodig op lange termijn natuurlijk. Sturen was zeer scherp en gasrespons kon je heel goed mee spelen. De wegligging was echt goed, enkel de vering bij heuveltjes e.d. was wel wat moeilijk. Andere reviews hadden het hier ook al over dat de vering het gewicht niet altijd even goed beheren. Je merkt dat ook heel goed aan de koffer, ik kan de auto op/neer bounced door met 1 hand op de koffervloer te duwen. Maar verder wel aangenaam verrast van het rijgedrag.

Bereik: wagen was 3/4 geladen en had amper 207km rijbereik. Verkoper excuseerde zich dat de eigenaar een sportieve rijstijl had. Als je gas geeft en optrekt, dan zie je de kilometers serieus verminderen. Ik heb zowel sportief als eco gereden, en na 40km afstand, was er nog 153km rijbereik over. Op zich niet absoluut raar, maar de opgegeven 400km+ ga je volgens mij nooit halen :-)

Finaal verdict: De wagen is zeker goed genoeg, maar eens terug in de BMW was ik de Mercedes snel vergeten. Ben benieuwd, als de X3 goed bevalt zal de Mercedes het niet worden.


Normaal morgen de X3 PHEV, maar is door de verkoper uitgesteld naar 12/01.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Hoe lang heb je die wagens voor een testrit? Ik heb bij de Premium Selection guys in Hasselt een voorstel gekregen voor een sDrive28i, en toen ik om een testrit vroeg zeiden ze dat het maximum een uurtje zou mogen, iets met de nummerplaten/verzekering, wat wel ergens wal raakt denk ik - ze zullen misschien niet willen investeren/betalen (wegens de administratie of iets dergelijks) in degelijke nummerplaten?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Hangt er meestal vanaf of het een showroom/demo wagen of de wagen van een werknemer is. Als er gewone platen ophangen dan krijg je die meestal maar kort mee, als er garageplaten op hangen kan het langer.

Ik heb er 2,5u mee weggeweest, langer moest niet.
Laatst gewijzigd door Sasuke 07 jan 2021, 10:22, in totaal 1 gewijzigd.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

powaq schreef:
heist_175 schreef:
JanY schreef:Thuislader op stopcontact is trouwens typisch 10A (2,3kW). Dit volgens de schuko stekker specificaties (13A piek, 10A continu).
Linkje met die beperking?
Ik heb anders wel wat toestellen die meer dan 2,4kW verbruiken (monofasig).
Het is een feit dat geen enkele auto aan meer dan 10A laad op een gewoon stopcontact. Dus er zal wel iets van aan zijn. Als je meer wil moet je naar een wallbox gaan met type 2 kabels.
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=88&t=59759
https://www.winparts.be/werkplaats-gere ... 60049.html
Eenfasige draagbare oplader voor elektrische auto's

Deze draagbare oplader (Level 2) biedt u maximale vrijheid bij het gebruik van uw elektrische auto. Laad de auto op, overal waar u toegang hebt tot een 230V stopcontact. Optie om Amperage in te stellen tussen 8-16A. Dat betekent dat u altijd het maximale uit de beschikbare plug kunt halen. Hierdoor is het mogelijk om maar maximaal 3,7 KW oplaadvermogen te bereiken.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Uitleg van de garage over de nummerplaten voor de test-rit:
De wagen staat namelijk op ‘proefritplaten’.
Dit wil zeggen dat je dan enkel mag rijden en nergens kan/mag stoppen.
Geen probleem dus als het wat langer is dan een uurtje.
Hij wordt klaargemaakt, en dus één van de volgende dagen een test rit :-)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

heist_175 schreef: Deze draagbare oplader (Level 2) biedt u maximale vrijheid bij het gebruik van uw elektrische auto. Laad de auto op, overal waar u toegang hebt tot een 230V stopcontact. Optie om Amperage in te stellen tussen 8-16A. Dat betekent dat u altijd het maximale uit de beschikbare plug kunt halen. Hierdoor is het mogelijk om maar maximaal 3,7 KW oplaadvermogen te bereiken.
Hoewel het in moderne huizen misschien geen probleem is, zou ik nooit op een gewoon stopcontact aan 16A laden. Met onze Model 3 gaat het sowieso max 13A en dat ging in onze recente woning zonder probleem.
In de Ardennen eens opgeladen bij een huurwoning aan 8A en na een tweetal uren begon het te rieken naar verbrand.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Een kring heeft 3 componenten:
- stopcontact: op een Niko stopcontact kan je langdurig 16A zetten
- leiding: op een 2,5mm² kan je zonder problemen 20A zetten.
- zekering: op een 20A zekering, kan je langdurig 20A zetten
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Voor mij zou teruggaan naar manueel nu toch wel een deal breaker zijn, zeker voor kleinere afstanden. Het gemak van een automatiek is toch wel heel belangrijk. Maar elk zijn goesting natuurlijk!
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

heist_175 schreef:Een kring heeft 3 componenten:
- stopcontact: op een Niko stopcontact kan je langdurig 16A zetten
- leiding: op een 2,5mm² kan je zonder problemen 20A zetten.
- zekering: op een 20A zekering, kan je langdurig 20A zetten
Als je standaard op 16A gaat laden ga je vroeg of laat voor onaangename verassingen komen te staan. Maar in theorie zal dit zeker kloppen hoor :lol:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Zorba schreef: Als je standaard op 16A gaat laden ga je vroeg of laat voor onaangename verassingen komen te staan. Maar in theorie zal dit zeker kloppen hoor :lol:
Verklaar u nader?
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

Ik geef toch het voorbeeld in mijn vorige post? Oude gebouwen, slechte bekabeling, verlengkabels, ... Voorbeelden genoeg waardoor er brandgevaar oid zou ontstaan.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zou dat niet owv compatibiliteit met de Engelsen zijn? Die hun standaard stekker is maar voor 13A geschikt.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 11:03, in totaal 1 gewijzigd.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

Ze gooien inderdaad met kortingen op die elektrische auto's.
Een Nissan Leaf Connecta 40kWh staat catalogus 36500 euro. Bij dex.be staan deze met 0km aan 26.995 euro en je kunt ze nog goedkoper vinden.
Hetzelfde met Audi Etron. Ken iemand die er een gekocht heeft, kortingen zijn gewoon geschift. Van 80.000+ euro + opties naar 64.000 euro nieuw met 0 Km.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Klopt ... 20% korting op een EV is niet abnormaal meer ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

Dat is goed om te weten :-)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

sky schreef:Dacht dat het ioniq was. De versie met:
-brandstof motor kost 20.000€
-hybride: 30.000
-EV: 37.000€
Tja, 20% korting op 37.000 euro maakt nog steeds bijna 30.000 of 50% meer dan de brandstof versie.

Gewoon 50% extra betalen is voor de gemiddelde consument een no-go vermoed ik.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

DarkV schreef:
sky schreef:Dacht dat het ioniq was. De versie met:
-brandstof motor kost 20.000€
-hybride: 30.000
-EV: 37.000€
Tja, 20% korting op 37.000 euro maakt nog steeds bijna 30.000 of 50% meer dan de brandstof versie.

Gewoon 50% extra betalen is voor de gemiddelde consument een no-go vermoed ik.
Misschien daarmee dat de automerken hun verkooppunten steevast blijven "dealers" noemen.
Pun intended.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Sasuke schreef:Kijk .. het is en blijft nog altijd een nieuw fenomeen. De introductie van de EV's wordt op dit moment nog bekostigd door de leaserijders of kleinere zelfstandigen (grote jongens trekken zich van fiscaliteit minder aan ...).

Een particulier die nu een EV koopt heeft ofwel budget teveel, is een (zeer) groene jongen of kan niet goed rekenen (of combo van eerdere argumenten).

Dus laat de discussie 'EV of niet EV' waar ze hoort, bij de groenen of bij de fiscaliteit :-)
I repeat myself :-) ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Maar dus, welke wordt het?

En wat ik me afvroeg: ik kan me niet inbeelden dat er in deze thread nog een versie/wagen vermeld zou worden die je zelf nog niet bezien had :-)

Ikke volgende week testrit met de Z4 :-)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Testrit met de X3 PHEV is uitgesteld tot 12/01. Wegens het vertrouwen in BMW willen we gewoon de X3 eens testen op het gebied van intern design, koffer en zitcomfort en plaats. Moest dat alsnog tegenvallen gaan we mogelijk toch gewoon bij de 5 reeks blijven, een 545e of 530e touring dan.

Maar kan is dus groot dat het de iX3 zal worden. Lease van maximaal 4j.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

Bij het zien van de carwow iX3 review was ik toch niet echt onder de indruk. Was wel een pre-productiemodel maar toch.

Wij staan op het punt onze Model 3 te vervangen door een tweedehands e-Tron 55, tenzij de EQC ons zo aangenaam verrast maandag. Maar de EQC tweedehands is sowieso te duur, zeker omdat de goedkoopste allemaal 1886 editions zijn, met vreselijk interieur.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Op alle reviews waren er maar 2 negatief, Carwow (licht negatief) en auto internationaal. En eerlijk ze knappen af op domme features zoals de afwezigheid van een Frunk, of dat het geen nieuw platform is. Maar quasi alle reviews zijn wel verrast van de rijdynamiek.

Diezelfde reviewers waren wel zeer positief over de X3 PHEV of de gewone X3, dus raar dat ze de elektrische versie dan minder vinden.

Ik ben afgegaan op deze reviews:


https://www.topgear.com/car-reviews/bmw/ix3

Maar we zullen dinsdag zien hé ;-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

Laat zeker je ervaringen weten :-D
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Sasuke schreef:
Mooie review... ik ben verkocht :-D (hopelijk komt hij in onze wagenlijst terecht).

Wat me vooral aanspreekt is dat het een "normale wagen" is.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Inderdaad, dat was de review die mij ook over de streep trok. Alles wordt belicht, en van onderbouwde commentaar voorzien.

Dinsdag testrit met de PHEV, de BEV is er pas eind Januari, maar op basis van de PHEV ga ik toch beslissen wegens vertrouwen in BMW (als de X3 ons kan overtuigen om van een 5 reeks weg te gaan natuurlijk)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

Daarnet de EQC testgereden. Zeer onder de indruk eigenlijk, rijdt fantastisch hoewel hij wat 'wiebelend' qua vering aanvoelde bij momenten. Van de indeling van het interieur was ik niet overtuigd maar wel topkwaliteit van materialen en afwerking. Verbruik verbazend hoog met gemengd verkeer (27kWh/100km).

Maar toch beslist op een tweedehands e-Tron 55 quattro ter vervanging van onze Model 3. Zo goed als full option voor een kleine meerprijs van de nieuwprijs van een Model 3, dat konden we niet laten liggen.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Wanneer worden er hier nu eens eindelijk foto’s toegevoegd worden?! :-)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

Bij ophaling :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”