3D-printing / maker topic

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

jphermans schreef: Ik wil even kwijt aan de personen met een goedkopere printer om te investeren in een andere extruder/ printkop want deze zijn meestal niet van zo’n goede kwaliteit. Genoeg how to’s te vinden van hoe je zoiets moet aanpakken.
Heb je tips voor goeie extruders ?
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Heb je tips voor goeie extruders ?
Hangt er van af welke printer je hebt maar "E3D V6" is één van de betere kan je meer informatie over vinden hier: https://all3dp.com/1/best-3d-printer-hot-ends/ .
Maar je hebt er ook voor 2 of meerder kleuren. Wanneer je begint te tweaken kan je hierover eens nadenken. Dan wordt het moeilijker om te slicen, niet het slicen op zich maar waar moet er een andere kleur komen.https://all3dp.com/2/color-3d-printer-h ... 3d-prints/
Ge ziet, ik ben nieuwsgierig :D Ik moet mijn eerste doosje nog ontwerpen, denk dat ik ga beginnen met een doosje voor een PIR- en radar-sensor voor mijn DIY alarm systeem. Later eens kijken hoe ik best mijn ESP-bordjes in doosjes steek.
Volledig zelf ontworpen heb ik nog niet gedaan maar bestaande ontwerpen aangepast naar wat ik nodig heb wel. Je kan trouwens veel vinden op https://grabcad.com. Alsook op instructables.
Als mijn filament ooit eens verzonden geraakt kan ik eens in het wit een 'lithograph' proberen (wel met PETG, geen idee of dat gaat lukken in de koude garage).
Temperatuur is een zeer grote factor in het 3d printen. Beste temperatuur is rond de 20-22 graden. Zelf print ik alles in mijn bureau met de chauffage aan en dan lukt alles. In de zomer doe ik het in de garage omdat het daar dan wat koeler is.
De RaspberryPi voor het draaien van OctoPrint is ondertussen ook al besteld. Was het een beetje beu om steeds door de regen op en af naar de garage te moeten :angel:
Goedkoper dan een rpi is een esp32cam. Werkt ook perfect. https://www.youmagine.com/designs/ultimaker-esp32-cam

Voor de mensen die eventueel uitkijken naar een andere (lees betere) feeder is Bondtech één van de betere zo niet de beste in zijn soort. https://www.bondtech.se/en/
Laatst gewijzigd door jphermans 05 dec 2020, 16:50, in totaal 1 gewijzigd.
Internet via Mobile Vikings
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

jphermans schreef: Goedkoper dan een rpi is een esp32cam.
Dat is natuurlijk geen vervanging voor een Octoprint, want remote video monitoring is niet de primaire functie ervan. Met de esp32cam kan je volgens mij je printer niet remote aansturen.
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Dat is natuurlijk geen vervanging voor een Octoprint, want remote video monitoring is niet de primaire functie ervan. Met de esp32cam kan je volgens mij je printer niet remote aansturen.
Correct, maar als het gewoon is om te kijken of je print al dan niet klaar is voldoet dit wel. :-)
Internet via Mobile Vikings
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

De octoprint is inderdaad vooral voor het monitoren, aansturen (prints starten en stoppen, maar ook bv. heating afzetten na x tijd stilstand) en bijhouden/visualiseren van printer stats of filament.
Het was hier vrij snel geïnstalleerd, incl. oude webcam. Meeste werk zal kruipen in het mooi installeren op/rond de printer :)
OctoPrint integreert blijkbaar ook met Home Assistant (ook de webcam stream), dus dat staat nog op de agenda (samen met aansturen verlichting en power printer&rasbpi) :)
Bedankt voor de grabcad link, die kende ik nog niet.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Knoop doorgehakt en een Ender3 v2 gekocht.

Al veel gelezen op All3DP.com, maar benieuwd welke tutorials jullie gebruikt hebben om de printer af te stellen en de prints af te werken na het printen...

Iemand bv deze al geprobeerd ?
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

Voor je veel aan calibratie sleutelt zou ik eerst zien hoe hij out of teh box komt.

Ik heb mijn X, Y en Z gecontroleerd en de printer zit er krak op.

Enkel de extruder nog niet gecontroleerd, het is nogal lastig om lijntjes te trekken op zwarte filament en te controleren of 10cm extrusie wel 10cm is.
Maar ik zie geen enkel defect in mijn prints, dus ik heb eigenlijk weinig redenen om aan te nemen dat er daar echt iets mee scheelt.Het enige wat ik nog ga moeten bijsturen is de bed leveling, ik denk dat ik nu te dicht zit, want de hechting is wel extreem.

@didi79 opgepast met die tool holder. Ik heb die ook gemirrored afgeprint, maar dat beperkt de Z hoogte tot 200mm voor je tegen de tools botst met de gantry. Dus de tools blijven toch beter aan de achterkant. Waarschijnlijk print ik deze later nog wel eens opnieuw met meer of andere cutouts en dan wel met de tools naar achter.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

boran_blok schreef:het is nogal lastig om lijntjes te trekken op zwarte filament en te controleren of 10cm extrusie wel 10cm is
Sneetje/krasje in maken, zo heb ik het gedaan. Ik zat er niet ver naast maar toch enkele steps.
Ik heb men Ender 3 nadien naar een 32 bit board geupgrade dus dan kon ik wel opnieuw beginnen. Het "enige" waar ik totaal nog niet in thuis ben is het tunen van een eigen Marlin firmware, zou handig zijn om altijd men settings te bewaren ook, dus eens het bolde niet meer naar gekeken.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Vandaag mijn eerste echte nuttige print gemaakt.
Met deze dagen was er een cadeautje voor de kinderen, auto met aanhangwagen, nog geen dag oud en de trekhaak brak al af na een val. Gelukkig was het een klein onderdeel, vastgezet met een schroefje, dus daar kon ik wel iets mee :)
Opgemeten (23 op 10mm), voor de sport exact nagemaakt in Fusion360 en gesliced in 0.05mm lagen.
Half uurtje printen en klaar. Weer wat minder afval (aanhangwagen die nutteloos werd) en iedereen blij :)
trekhaak.jpg
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Had wel in koetswerkkleur gemogen he :banana:
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Bij de dure printers (+2k€) heb je quasi geen werk meer aan afstellen en wat dan ook. Meestal alleen het bed met een A4tje levelen en dan kan je beginnen printen. Voor de goedkopere printers heb je meestal meer tijd nodig om deze goed te krijgen alvorens je kan beginnen printen. Maar dat is misschien het leuke eraan dan weet je hoe het werkt. Heb zelf een Ultimaker maar ook een goedkopere (Sapphire pro) en daar heb ik redelijk wat fun en werk aan gehad maar heb dan toch uiteindelijk redelijke mooie prints.
71yQZIv6ySL._SL1500_.jpg
Internet via Mobile Vikings
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik kan niet zeggen dat ik veel werk heb aan mijn Prusa, zo goed als plug en play, alles gaat zowat automatisch (enkel de nozzle proper maken en filament wisselen moet ik zelf nog doen), tot nu toe erg tevreden. Het is dan ook een heel populaire (open source) printer waardoor die heel sterk ondersteunt wordt door ontwikkelaars en community (net zoals de Ender etc. trouwens).

Het is nu nog wachten op mijn PETG en ASA rollen (en de zomer) om te weten of ook die goed gaan printen :)
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

boran_blok schreef: @didi79 opgepast met die tool holder. Ik heb die ook gemirrored afgeprint, maar dat beperkt de Z hoogte tot 200mm voor je tegen de tools botst met de gantry. Dus de tools blijven toch beter aan de achterkant. Waarschijnlijk print ik deze later nog wel eens opnieuw met meer of andere cutouts en dan wel met de tools naar achter.
Bedankt voor de heads-up. Zal echter maar een issue zijn voor hoge prints.
+ slides off easily
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Heb vandaag voor de eerste keer eens iets geprint in petg en moet zeggen dat het goed gegaan is. Alhoewel er beschreven wordt dat het bed niet verwarmd hoeft te worden heb ik dit toch gedaan. Zonder verwarming was de print halfweg losgekomen. Tweede maal het bed op 60 graden gezet en de boot bench was zeer geslaagd op de Ultimaker printer.
IMG_0205.jpeg
Internet via Mobile Vikings
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ah yes, more upgrades:
  • glass plate
  • MKS-Robin-E3
  • BL Touch, maar die moet ik nog installeren
  • en nog een WIP zijn LED bars, hierop gebaseerd, maar aangepast zodat ze in één lengte zijn + plaats voor een schakelaar in de voorste.
    Wacht nog op levering van een step down converter. Bijna vergeten en mijn 12V LED strips begonnen te roken op 24 V :nono:
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zo'n € 130 lijkt de standaardprijs te worden voor de Ender 3, nu op Banggoodmet levering vanuit Tsjechie
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Dat is een mooie prijs. Ik merk nu bij mezelf dat alle nevenmateriaal toch ook wel een zekere kost heeft. Dan heb ik het niet alleen over filament, maar ook alles rond de opslag ervan, maar ook materiaal om je printoppervlak of nozzle te reinigen enzo.
De prints mogen dan misschien goedkoop zijn (je moet al je best doen om boven 1 euro aan materiaal uit te komen), de printer is dat niet :P

Ik wacht op nog wat materiaal. Mijn filament is toegekomen, maar in mijn garage ga ik me nu niet wagen aan ASA of PETG, eerst eens iets of wat enclosure bouwen. Verder wacht ik nog op de vacuüm zakken en silica gel voor de opslag van open filament.
In een koopbui ook een SUNLU FilaDryer S1 meegekocht in de aanbieding. Zal die mogelijk een beetje aanpassen en ik zie het vooral als een manier filament warm (en droog) te houden tijdens prints in mijn garage.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

NuKeM schreef:Dat is een mooie prijs. Ik merk nu bij mezelf dat alle nevenmateriaal toch ook wel een zekere kost heeft. Dan heb ik het niet alleen over filament, maar ook alles rond de opslag ervan, maar ook materiaal om je printoppervlak of nozzle te reinigen enzo.
De prints mogen dan misschien goedkoop zijn (je moet al je best doen om boven 1 euro aan materiaal uit te komen), de printer is dat niet :P
Boh ja, elke hobby heeft zo zijn prijs. Ik vind dat eigenlijk nog meevallen.

Om mijn glas te reinigen gebruik ik gewoon ruitenreiniger op een zacht kleenex doekje. Is eigenlijk vooral ontvetten.
Nozzle ga ik gewoon over met een doekje als die warm heeft. Dus kan perfect zonder speciaal reinigingsmateriaal.
Wellicht gaat dat niet op voor professioneel 3D printen, maar dan spreek je niet meer over een hobby ;-)

Spare parts enzo op ali en amazon vrij goedkoop te vinden, dus ook dat valt goed mee.

Qua verbruikskost is eigenlijk het filament nog het duurste. € 20 voor een rolleke plastic is eigenlijk wel gek.
Stroomverbruik is misschien ook een factor, uiteindelijk spreken we over een elektrische verwarming (heatbed, extruder). Misschien toch eens checken met Wattmeter...
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Wat gebruken jullie voor je filament op te slaan ? Iemand een link naar een goede opbergdoos? Moet niet verwarmd/ontvochtigd worden, maar liefst wel luchtdicht.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Intussen overgeschakeld van vershoudzakjes met zipp sluiting naar een grote plastic opbergbox met deksel.
Helemaal luchtdicht is die niet, maar goed. Wel al mijn zakjes silicagel erbij gegooid :p

Maar ik kijk nog uit naar een handiger systeem, misschien bouw ik me iets met ingebouwde spoelhouder en filament doorvoeren.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Tussen de soep en de patatten heb ik mijn eerste doosje gemaakt dat een ESP8266 + BMP280 (vochtigheid, temp, luchtdruk) + MH-Z19B (CO2 sensor) kan bevatten. De bordjes en sensoren liggen al even 'naakt' in de kinderkamers, een doosje is dus welkom :)

Vanmorgen de print gestart op PLA als test (ik verwacht wel dat er hier of daar mogelijk iets 1 of minder mm verschoven zal moeten worden).
Binnen 7 uur is alles klaar :)

Leuk om ook Fusion 360 wat beter te leren kennen.
Box v1.jpg
Add:
Het overtreft al mijn verwachtingen :beerchug:
Ook draad tappen in PLA ging nog goed (had ergens gelezen dat PLA niet zo bewerkbaar was).

Hier en daar nu wel mijn bedenkingen m.b.t. de plaatsing van de BMP280 en verluchting i.v.m. warmteflow, maar kom, goed genoeg :)
Box v1 print 1.jpg
Box v1 print 2.jpg
Nu morgen nog eentje printen (ga PETG of ASA een proberen) en dan nog een versie maken met schermpje en mijn motion sensors in voor het alarm :)
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

ubremoved_22196 schreef:Is er al iemand die daar nu iets serieus mee gemaakt heeft ipv zomaar wat prints om te testen?
To be fair: meeste prints waren inderdaad fun things, figuurtjes voor de kinderen, upgrades voor de 3D printer zelf.

Gisteren mij eerste "nuttige" print gedaan: nieuwe voetjes voor de trapladder. Die ladder is ruim 10 jaar oud, 2 van de voetjes waren al een tijdje gedesintegreerd...

Afbeelding

Ugly, but does the job



edit: onze jongste, 5 jaar oud, wou vanavond ook eens iets ontwerpen.
Heeft zich aan tinkercad gezet. Langer dan 2 minuten mocht ik niet uitleggen.
Het resultaat en zijn ontwerp:
Afbeelding

Het is een "raket-vuurwerkpijl" :banana:
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

didi79 schreef:Langer dan 2 minuten mocht ik niet uitleggen.
Voor hem is raketten ontwerpen blijkbaar geen rocket science :lol:
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

PETG print erg goed, ook in mijn koude garage. Enige waarneembare is een zeer kleine (marginale) wrapping aan de hoeken van de doosjes, niets wat niet met een brim opgelost kan worden. Geprint op textured plate trouwens, op vlak was het haast niet los te krijgen. Ik zie eigenlijk geen directe reden meer om nog PLA te printen :)

Momenteel mijn eerste lithophane aan het printen (6 uurtjes voor 100x100mm plaatje op hoge kwaliteit), ben benieuwd want de slicer heeft 100+ fouten automatisch gefixt in de STL.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Handige tip om .stl files te previewen in windows explorer:
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

NuKeM schreef:PETG print erg goed, ook in mijn koude garage.
Hoe waren je resultaten met PLA in de garage? Ik wou mn printer daar ook zetten, maar denk dat het te koud is in de winter ...
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

PLA was goed, ik had wel wat last van een beetje stringing, maar dat kan vast aangepakt worden. Met PETG heb ik er minder last van (raar genoeg, want het materiaal is gekend om er juist nog meer last van te hebben).
Al bij al zeer tevreden in de garage tot nu toe, temperatuur is iets van een 8-11°C en ongeveer 70% luchtvochtigheid.
Wel laat ik mijn filament uit een Sunlu Filadryer komen die ik op 40-45°C zet met silica gel in center rol. Het filament komt dan daaruit naakt voor 30cm tot in de extruder (dus dan koelt het wel weer wat af, tube en koppelingen liggen al klaar, maar moet er nog wat werk in steken). Geen idee of dat nuttig is of de zaken verbetert, maar ik moet het er wel bijzeggen :)
Gisteren wel wat problemen met het printen van een tweede ‘lithophane’, de nozzle werd wat vuil en verbrand filament viel hierdoor soms op de print. Heb hem wat af kunnen kuisen met katoen doekje en deze nacht print herstart... ben benieuwd.

Add: het is wel een gedoe om met een haardroger of heatgun enkele sensoren te doen denken >15°C ofzo te zitten (anders wil de Prusa alvast niet printen).
Ik heb natuurlijk ook nog geen ervaring met temperaturen die lager gaan dan 8°C.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

NuKeM schreef:Ik heb natuurlijk ook nog geen ervaring met temperaturen die lager gaan dan 8°C.
Dat was inderdaad mijn volgende vraag :-)

Heb je een behuizing rond je printer ?
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Nee, maar heb er karton van een doos iets of wat rond gezet in de hoop dat het iets doet :P Zal straks nog eens een foto posten van mijn ‘homeless’ setup.
Je kan altijd een ovaal ofzo rond je object printen (even hoog als object) dat schijnt ook te helpen om de warmte wat rond het object te houden en zo moet je geen enclosure voorzien (en alle elektronica daarbuiten plaatsten).
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Hahaha, das ook een optie ja :-)

De garage is alleen wat vochtig (bv auto binnenzetten als ie door de regen gereden heeft), weet niet zo goed wat die vochtigheid met de hardware doet.

Idealiter zou ik em op zolder zetten, maar daar kan ik niet verluchten/ventileren (geen ramen ...)
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Idealiter zou ik em op zolder zetten, maar daar kan ik niet verluchten/ventileren (geen ramen ...)
Verluchten is niet nodig tenzij je ABS zou printen omdat deze toch een geur afgeeft. Bij PLA en PETG heb je hier geen last van.
Internet via Mobile Vikings
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

jphermans schreef:Verluchten is niet nodig tenzij je ABS zou printen omdat deze toch een geur afgeeft. Bij PLA en PETG heb je hier geen last van.
Bij het printen van PLA komen ook dingen vrij. Misschien niet zo schadelijk als bij ABS, maar toch ook niet gezond.
Meer studie is nodig, maar met asbest waren vroeger ook geen problemen ;-)
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

13de maand ook maar opgeofferd, niet printer maar stepcraft mini cnc router (Kan met wat opties wel printen maar denk dat je dan toch beter printer koopt, misschien later proberen). Reviews beetje mixed, niet zwaar/precies genoeg voor de echte cnc-ers maar nu ook geen behoefte voor te zwaar/precies werk :lol:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

censuurbase
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 29 okt 2021, 11:16, in totaal 2 gewijzigd.
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Wanneer je deze uittekent in Fusion of wat dan ook en exporteert naar een stl file, dan kan je via 3dhubs of een andere site zien wat de prijs hiervoor is. Veel hangt af van welk filament het moet zijn.
Internet via Mobile Vikings
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Enkel materiaalkost ? Is niet duidelijk of je zelf een 3D printer hebt, maar ik ga (in tegenstelling tot jphermans) ervan uit van wel.
Slicer geeft je een indicatie van hoeveel gram / meter filament. Kan je dan omrekenen volgens prijs per kilo van je filament...

Heb hier gewoon even een massief plaatje van 90x90x2 gesliced, geeft dit:
Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

3DHubs werkt met een minimumprijs van €103 (all-in).
Als je iets kleins wilt (unit-cost bij 3D-H €50), weegt de "surcharge" om tot aan dat bedrag te komen wel door :-( .
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Als het in metaal mag/moet zijn zou ik het persoonlijk laten laseren, dat gaat je véél minder kosten.
Zeker omdat het een heel eenvoudige 2D vorm is. 3D print in metaal is vrij duur en doe je enkel als het complex is qua vorm.
Een prijs indicatie heb je heel snel door het uit te tekenen en te uploaden naar een iMaterialise of shapeways (of gelijkaardig natuurlijk).
Laseren kan je bij een metaalboer doen. Wij hebben een aantal vaste leveranciers, maar voor kleine oplages zijn de meeste nogal aan de dure kant. Daarvoor ga ik heel graag naar https://www.247tailorsteel.com/nl
Het geschifte aan hun service is dat ze een programma "Sophia" hebben waarin je je 3D bestand kan uploaden en onmiddellijk de prijs kan aanvragen per metaalsoort, inclusief leverdata, vrij te kiezen met prijsconsequentie.
Wat hun prijzen zijn voor privé/klein gebruik kan ik niet helemaal zeggen, bij ons in een heel kleine bestelling eentje van een paar €100.
Maar ik vermoed wel dat je er ook als particulier goedkoop gediend bent.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

didi79 schreef:Enkel materiaalkost ?
Idd, de prijs van het filament dus - ik heb nog geen 3D printer.
De metaalboer zal vermoedelijk 10 euro per plaatje rekenen.
didi79 schreef: Heb hier gewoon even een massief plaatje van 90x90x2 gesliced, geeft dit:
Afbeelding
Het zal minder dan 21g zijn, vermoedelijk eerder rond de 15g dan.

Als een rol van 1 kg net geen 20 euro kost, dan valt de materiaalkost van zo'n plaatje toch best mee?

https://www.123-3d.nl/123-3D-Filament-z ... t7316.html
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Zou inderdaad niet veel mogen kosten. Met deze kan je het zelf uitrekenen: https://blog.prusaprinters.org/3d-print ... ator_38905
Een voorbeeld: https://blog.prusaprinters.org/how-to-c ... sts_38650/
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”